ویژگی‌های خاص و مهم دکوراسیون اتاق مشاوره - سازه برتر



ویژگی‌های خاص دکوراسیون اتاق مشاوره

اتاق مشاوره باید چگونه باشد؟ این سوالی است که شاید ذهن برخی از افراد را به خود مشغول کرده باشد. در واقع نوع طراحی دکور اتاق مشاوره روی حس و حال مراجعان و همچنین خود روان درمان گر تاثیر بسزایی می گذارد.

در صورتی که چیدمان اتاق مشاوره و روانشناسی به درستی انجام شده باشد، باعث می شود که افراد حس امنیت بیشتری داشته باشند و احساس نا آشنایی و غربت پیدا نکنند. این موضوع باعث افزایش صمیمت بین روان درمانگر و مددجو خواهد شد و در نهایت اطلاعات کامل‌تری از خود به روانشناس می دهد و این کار باعث تسریع در روند درمان می شود.

ولی تزیین اتاق مشاوره و طراحی دکور آن به طور نامناسب، تاثیر بدی روی بیمار می گذارد. در واقع یک چیدمان ضعیف باعث می شود که مددجو با محیط احساس غریبگی کند و در نهایت ارتباط خوبی با روان درمانگر خود برقرار نمی کند و این مورد درمان بیمار را به تعویق می اندازد.

به همین منظور در این مطلب از سازه برتر سعی می کنیم اطلاعات کاملی از نحوه طراحی دکوراسیون اتاق مشاوره در اختیارتان قرار دهیم، همراه ما باشید.

 

ویژگی‌های دکوراسیون اتاق مشاوره 

ویژگی‌های دکوراسیون اتاق مشاوره

در این بخش ویژگی‌های خاصی را که دکوراسیون اتاق مشاوره باید داشته باشد را برای شما شرح می دهیم:

 

رنگ و چیدمان اتاق مشاوره

بعضی از تغییرات در دکوراسیون مطب روانشناسی ممکن است فراتر از توانایی‌های درمانگر باشد. به عنوان مثال، خیلی از روان درمانگران ممکن است نتوانند نوع کاغذ دیواری یا رنگ را تعیین کنند، اما اگر بتوانند رنگی را برگزینند، معمولا رنگ‌های روشن و آرامش بخش مانند سایه‌های سبز یا آبی را انتخاب می کنند.

 

استفاده از مبلمان راحت و قابل تنظیم در دکور اتاق مشاوره

ایجاد یک فضای راحت بدون تقابل برای مکالمه، توانمندسازی، حمایت و تعامل در جایی که درمانگر و مراجع می نشینند، اهمیت زیادی دارد. همچنین مهم است که صندلی‌ها دارای پشتی و تکیه گاه مناسب با فضای کافی برای حرکت به جلو و عقب باشند و سنگین و قابل تنظیم باشند تا در صورت داشتن سابقه خشونت بیمار، حرکت نکنند. همچنین بیماران باید در جایی بنشینند که بتوانند در را ببینند و احساس امنیت و آزادی کنند.

 

عناصر طبیعی برای تزیین اتاق مشاوره

تحقیقات نشان داده است که عناصر طبیعت می تواند سلامت روانی را بهبود بخشد. بهره بردن از چند گیاه در مطب روانشناسی، می تواند حس تماشای مناظری آرام را به افراد منتقل کند. داشتن منظره حیاط یا باغ نزدیک به پنجره نیز می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

 

از قالیچه و مبلمان مناسب برای کف استفاده کنید

در صورت وجود خانواده، افراد مسن یا کودکان در بین مراجعه کنندگان، باید صندلی‌ها برای این گروه‌های سنی راحت باشد. در صورتی که از میز استفاده می کنید، توجه داشته باشید که میزهای گرد تعامل را آسان‌تر می کند. استفاده از کفپوش‌های نرم مانند قالی و فرش و مبلمان چوبی نیز می تواند حس آرامش و راحتی را در اتاق ایجاد کند، در واقع مبلمان چوبی فضا را گرم‌تر می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که مردم از چوب‌هایی با رنگ‌های طبیعی رگه دار بیشتر خوششان می آید تا بدون رگه و همچنین حس راحتی بیشتری با چوب دارند تا موادی مانند کروم یا شیشه. حدود چهل و پنج درصد سطح یک اتاق را چوب اشغال می کند که در کاهش استرس افراد موثر است.

 

استفاده از هر دو نور مصنوعی و طبیعی در دکوراسیون اتاق مشاوره 

استفاده از هر دو نور مصنوعی و طبیعی در دکوراسیون اتاق مشاوره

پنجره‌ها را تا جایی که ممکن است باز کنید تا نور خورشید وارد شود. این کار باعث می شود فضای اتاق باز، روشن و گرم شود. علاوه بر این یکی از راه‌های توانمندسازی مراجعان این است که به آن‌ها این قدرت را بدهید که انتخاب کنند نور دفتر شما چقدر روشن باشد. پس از دکمه‌های تنظیم شدت نور در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق مشاوره استفاده کنید و روشنایی را در بهترین حالت برای مرجع تنظیم کنید. این کار باعث می شود که بیمار متوجه شود درمانگر به نیازهای او اهمیت می دهد و او را برای بیان این نیازها توانمند می کند.

 

داشتن حریم خصوصی در مطب روانشناسی

شما باید مطمئن باشید که مکالمه‌ها در بیرون از اتاق قابل شنیدن نیست. خروجی‌ها و ورودی‌ها باید خصوصی باشند تا مراجعان احساس آزادی و امنیت کنند.

 

ایجاد حواس پرتی‌های مثبت از جمله اثر هنری بر روی دیوار اتاق مشاور

گاهی اوقات، می توانید با منحرف کردن توجه بیماران به چیزهای دیگر، به آنها کمک کنید تا در مورد موضوعات ناراحت کننده راحت‌تر صحبت کنند. آنها می توانند روی یک اثر هنری آرام، یک فواره آرام بر روی میز، یک فضای آرام بیرون از یک محیط درمانی و یا حتی یک اسباب بازی آرامش بخش تمرکز کنند. صحبت کردن در مورد مشکلات بزرگ، می تواند باعث شود آنها احساس آسیب پذیری کنند، به همین دلیل استراحت کمی برای آنها مفید خواهد بود.

 

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون اتاق خواب

 

ایجاد فضای شخصی شده در اتاق مشاور

ایجاد فضای شخصی شده در اتاق مشاور

چیزی نسبتاً شخصی، مانند مدارک درمانگری یا چند یادگاری کوچک، می تواند به مراجعان اطمینان خاطر بدهد. در هر صورت، بهتر است شخصی‌سازی را در نقطه‌ی شیرین خود نگه دارید، نه خیلی کم و نه خیلی زیاد، تا مراجعان احساس بودن در یک خانه را بکنند نه یک بیمار در مطب. در واقع اگرچه وجود چند دفتر یادداشت و پرونده می تواند برای بیمار اطمینان بخش باشد، ولی استفاده زیاد از پوشه‌ها و فایل‌ها کار درستی نیست. چرا که مراجعه کننده نگران و مضطرب می شود و احساس ناخوشایندی پیدا می کند.

 

 آراستگی و شرایط فیزیکی اتاق مشاوره

یک مکان فیزیکی شلوغ و به هم ریخته بیشتر به معنای یک فضای ذهنی به هم ریخته است. در صورتی که فضای درمان شما نامرتب به نظر برسد، مراجعین ممکن است احساس کنند که درمان شما مطابق با آن منطقه است. ارائه یک اتاق تمیز و منظم می تواند حس تمرکز، وضوح، ایمنی و تسلط را در روابط شما با مراجعتان ایجاد کند.

این به این معنی نیست که شما باید خیلی ساده و مینیمالیست باشید. در عوض، سعی کنید هر گونه مواد زائد یا غیر ضروری را حذف کنید و از فضاهای درمانی که با آنها مرتبط هستید الهام بگیرید. در واقع مکانی که مراجعان به طور حضوری در آن می نشینید، باید حس سادگی و سازماندهی را نشان دهد.

 

وسایل مورد نیاز اتاق مشاوره

اتاق مشاوره باید مجهز به چند صندلی راحتی، میز، منابع اطلاعاتی مورد نیاز، ابزارهای سنجش روانشناختی، وسایل سمعی و بصری، فایل‌ها و کمدهای مخصوص برای بایگانی سوابق مراجعین، تلفن، کامپیوتر، منابع مطالعاتی برای مشاور و ... باشد.

 

نبایدهای دکوراسیون اتاق مشاوره

نبایدهای دکوراسیون اتاق مشاوره

یک سری موارد وجود دارد که باید برای طراحی فضای اتاق مشاوره از آنها دوری کنید از جمله:

 

دوری از فضای بسته

اجتناب از طراحی فضاهایی مانند زندان با سطوحی سخت و بدون پنجره اهمیت زیادی دارد. یک اتاق بسته حس تنبیه را منتقل می کند و ممکن است مراجعان احساس کنند که دیگر نمی توانند از مشکلاتشان فرار کنند.

 

دوری از استفاده از محرک‌های بالقوه

برخی از آثار هنری به طور ناخواسته حس خشونت، ترس و یا مرگ را القا می کنند، این گونه آثار می توانند حس آسیب پذیری بدهند و یا این که مشکلات روانی را که بیمار تجربه کرده است را یاد آور شوند، به همین دلیل نباید از آنها در دکوراسیون اتاق استفاده کرد.

 

استفاده نکردن از صندلی‌های متفاوت در اتاق مشاوره

به بیماران اجازه دهید موقعیت صندلی را تنظیم کنند. جدا از این صندلی مشاور و مراجع نباید تفاوت زیادی با هم داشته باشد. اگر مراجع احساس کند که صندلی درمانگر از کیفیت بهتری برخوردار است یا بالاتر از آنها قرار گرفته است، ممکن است احساسات ناخوشایندی از حقارت را تجربه کند و یا این که ممکن است فکر کند که درمانگر و مشاوره‌هایش دور از دسترس است و عملی نیست.

 

غافل نشدن از سالن انتظار دکور اتاق روانشناسی

چیدمان اتاق‌های انتظار مطب مشاوره نیز اهمیت زیادی دارد. یک طراحی ضعیف می تواند استرس و اضطراب مراجع را افزایش بدهد و یا این که باعث شود او حس کند در این اتاق به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد. قسمت‌های اداری مانند پذیرش باید به گونه ای طراحی شوند که بر روی زمان انتظار مراجعان تأثیرات منفی به جای نگذارند.

 

تزیین اتاق مشاوره مدرسه

تزیین اتاق مشاوره مدرسه

این اتاق نیز باید به خوبی در دسترس مراجعان باشد و در عین حال نباید در معرض دید معاونان و مدیران مدرسه باشد تا دانش‌آموزان به راحتی بتوانند بدون هیچ‌گونه بازداری، به اتاق مشاور مراجعه کنند.

در اتاق مشاور مدرسه باید به فاصله مراجع با مشاور جهت ایجاد صمیمیت با نوجوانان، استفاده از تابلوهای ساده‌ی پیام‌های مشاوره ای، میز، ساعت و صندلی ساده توجه کرد.

همچنین، اتاق مشاوره باید در فضایی آرام باشد، زیرا سر و صدا و شلوغی مانع از ایجاد مکالمه بین دانش آموزان و‌ مشاور خواهد شد. علاوه بر این بهتر است اتاق روانشناسی و مشاوره در مکانی باشد که دانش آموزان، حس نکنند که تحت‌ کنترلند و یا در معرض دید کادر مدرسه هستند.

علاوه بر این‌ها اتاق مشاوره مدرسه باید هم از لحاظ آرایش و هم از لحاظ مساحت، نیازمند توجه ویژه‌ای باشد تا بتواند حس آرامش بخشی را در دانش آموزان ایجاد کند. توصیه می شود که اندازه اتاق مشاوره 3 در 4 باشد و آرایش اتاق روانشناسی به گونه ای باشد که حس پذیرش، گرمی، اعتماد، آرامش و امنیت را القا کند. در واقع نوع تزئین اتاق مشاوره، دیدگاه و شخصیت فرد مشاور را به شغل مشاور نشان می دهد.

اکثر نظریه‌پردازان، در مورد شیوه‌ی آرایش اتاق مشاور توافق دارند و بر آراستگی و سادگی آن تأکید زیادی دارند. به عنوان مثال اتاق مشاوره مدرسه‌ باید ساده باشد تا حواس دانش آموزان را پرت نکند، البته ضرورتی ندارد که اتاق تمام مشاوران مثل هم باشد، بلکه‌ می توان با توجه به سلیقه‌ی هر کدام از آنها آرایش متفاوتی را اجرا کرد.

برای انتخاب وسایل و تجهیزات اتاق مشاوره مدرسه، باید از رنگ‌های‌ زنده و ملایم استفاده کرد و نحوه‌ی چیدمان وسایل نیز باید به شکلی‌ باشد که دانش آموز در زمان ورود بلافاصله با میز کار رو به رو نشود.

پیشنهاد می کنیم که فضای اتاق مدرسه را به دو بخش مشاوره ای و اداری تقسیم کنید. برای قسمت اداری بهتر است که بخشی از اتاق را که در زمان ورود در معرض دید مستقیم مراجع نیست انتخاب کنید و در آن فایل‌ها، میز کاری متوسط و کمد شیشه‌ای را بگذارید تا مشاور بتواند وظایف اداری خود را مانند تنظیم پرونده‌ی مشاوره ای، تهیه‌ی گزارش و دیگر امور اداری را انجام دهد.

در قسمت مشاوره‌ای که باید بخش زیادی از اتاق را در بر گیرد، بهتر است از چند مبلمان و صندلی راحتی که به شکل دایره ای یا بیضی چیده شده باشد استفاده کرد تا دانش آموزان بتوانند به آسانی با هم ارتباط برقرار کنند.

به کار بردن میزهای کنفرانس و یا میز کاری که بین مراجع و مشاور مانع ایجاد می کند گزینه‌ی مناسبی نیست و بهتر است که تا جای ممکن از چند میز کوچک در‌ بین صندلی‌ها استفاده کرد. جعبه‌ی دستمال کاغذی نیز باید در نزدیکی دانش آموزان قرار داشته باشد.

از موارد مهم دیگر، استفاده از یک پنجره یا یک نورگیر مناسب در دکوراسیون اتاق مشاوره است. با توجه به مکان قرار گرفتن پنجره باید مقدار نور مناسب را کنترل کرد. به همین منظور و جهت زیبایی بیش‌تر اتاق می توان از پرده‌هایی مناسب و‌ زیبا استفاده کرد. البته باید صندلی‌ها به‌ شکلی قرار داده شوند که پنجره باعث حواس‌پرتی مراجعان نشود. نور اتاق نیز بهتر است که با بهره بردن از لامپ‌های ملایم و نور طبیعی پنجره کنترل شود.

استفاده‌ی درست از عکس‌ها و تابلوهای نقاشی یا جملات‌ زیبا و امیدبخش که با خطی زیبا نوشته شده‌اند، به آراستگی اتاق مشاوره کمک زیادی می کنند، ولی باید به‌ شکلی نصب شوند که باعث پرت‌شدن‌ حواس دانش آموز نشوند. با توجه به ‌زمان مشاوره، استفاده از یک ساعت دیواری نیز پیشنهاد می شود.‌

همچنین استفاده از یک تخته‌ی وایت‌برد با اندازه متوسط با توجه به ابعاد اتاق مشاوره، برای یادداشت کردن نکات آموزشی برخی از مطالب می تواند به مراجع کمک کند. بهره بردن از چند گل مصنوعی یا طبیعی زیبا نیز می تواند بر نشاط و شادابی فضای اتاق مشاوره بیفزاید.

 

 

سخن پایانی

در نهایت لازم است بگوییم که اگر فضای اتاق مشاوره و روانشناسی؛ چیدمان مناسبی نداشته باشد، باعث می شود استرس زیادی به بیماران وارد شود. به همین جهت ضروری است که دکوراسیون داخلی اتاق مشاوره را به گونه ای طراحی کنید که اثرات منفی روانی را به حداقل ممکن برساند. شما می توانید با بهره بردن از نکات توصیه شده در این مطلب، دکوراسیون مطب روانشناسی خود را با ظاهری استاندارد و زیبا بچینید.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات کامل و مفیدی را در مورد شیوه طراحی دکوراسیون اتاق مشاوره در اختیارتان گذاشته باشیم. لطفا نظر خود را درباره این مقاله در پایین همین صفحه به اشتراک بگذارید.