6 روش اصولی کسب درآمد رشته معماری (چهارمی رو امتحان کن) - سازه برتر



6 روش کسب درآمد رشته معماری برای فارغ التحصیلان و دانشجویان (چهارمی رو حتما ببین)

 

آنچه در این مقاله می خوانید: (برای مشاهده توضیحات هر کدام، روی عنوان مورد نظر کلیک کنید.)

0- نمونه فعالیت های فارغ التحصیلان رشته معماری برای کسب درآمد

1- کسب درآمد از کار در شرکت های معماری و دفاتر مهندسی

2- کسب درآمد پس از دریافت عضویت نظام مهندسی

3- کسب درآمد از ارائه خدمات فریلنسری معماری

4- کسب درآمد از تدریس خصوصی و تدریس آنلاین

5- کسب درآمد از فروش محصولات معماری

6- کسب درآمد از پیمانکاری برای معماران

جمع بندی

 

چگونه بعد از فارغ التحصیلی در رشته معماری درآمد کسب کنیم؟ بهترین روش کسب درآمد از رشته معماری کدام است؟ میزان درآمد مهندس معمار چقدر است؟ آیا دانشجوی رشته معماری هم می تواند درآمد کسب کند؟ آیا برای کسب درآمد از رشته معماری، حتما باید استخدام شد؟ همه اینها سوالاتی است که ممکن است دانشجویان و فارغ التحصیلان معماری از خود بپرسند. به همین جهت در این مطلب از سازه برتر به بررسی این موضوع مهم پرداخته ایم و از شما هم دعوت می کنیم که نظرات و تجربیات خود را در این زمینه از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

رشته‌ معماری دارای‌ دو جنبه‌ هنری‌ و فنی‌ است‌ که طراحی‌، زیباشناسی‌ و نحوه‌ زیباکردن‌ حجم ها، نماها و پلان ها به‌ قسمت هنر و دروسی‌ مثل‌ سازه های‌ بتنی‌ و فلزی‌، مقاومت‌ مصالح‌، ایستایی‌، تأسیسات‌ مکانیکی‌ و الکتریکی‌ به‌ قسمت فنی‌ این‌ رشته‌ ارتباط دارد. لازم به ذکر است که دروس‌ هنری‌ اهمیت‌ بیشتری‌ دارند و دروس‌ علمی‌ و فنی‌ در راستای‌ این دروس‌ هستند. مثلا معمار در طراحی‌ خانه‌ باید فضای‌ آرامش بخشی‌ را ایجاد کند تا باعث‌ اضطراب‌، خستگی‌ و دلتنگی‌ نگردد.

افرادی که رشته معماری را انتخاب می کنند، علاوه بر علاقه ای که به این رشته دارند، طبیعتا میزان درآمد و نحوه کسب درآمد از رشته معماری نیز برای آنها اهمیت ویژه ای دارد. در همین راستا در ادامه نمونه از فعالیت هایی که فارغ التحصیلان رشته معماری می توانند انجام دهند و از این طریق درآمد کسب کنند را ذکر کرده ایم و پس از آن نیز مهمترین روش های کسب درآمد برای فارغ التحصیلان و حتی دانشجویان رشته معماری را بررسی خواهیم کرد و در مورد هر کدام، توضحیاتی را ارائه می کنیم.

 

 

نمونه فعالیت های فارغ التحصیلان رشته معماری برای کسب درآمد

فارغ التحصیلان رشته معماری می توانند در زمینه های زیر فعالیت کنند.

1- طراحی (تک بنا یا مجموعه زیستی کوچک)، از طراح های اولیه تا مرحله اجرایی کار و طراحی اجزا و عناصر تشکیل دهنده بنا.

2- رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور)

3- نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)

4- تاسیس و سرپرستی موسسات پیمانکاری و احداث ساختمان

5- مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه های معماری (مدیریت پروژه)

6- طراحی پارک ها و میادین شهری و محوطه سازی آن ها

7- مشارکت در پروژه های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی

8- طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی

9- انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضا

10- همکاری با کلیه متخصصینی که کار آن ها به نحوی با ساماندهی محیط زیست مرتبط است. مانند اکولوژیست ها، اقلیم شناسان، جغرافی دانان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و ... .

11- تدریس در هنرستان ها به عنوان هنرآموز رشته معماری و نقشه کشی

12- استخدام در کلیه سازمان های دولتی نظیر شهرداری ، بنیاد مسکن، مسکن و شهرسازی، بانک ها (به عنوان کارشناس ارزیابی) و ... .

13- معمار در طول دوران تحصیل به کار با نرم افزار های نقشه کشی و طراحی آشنا می شود. اگر این آشنایی سطحی با کار بیشتر به تسلط تبدیل شود، می تواند منبع درآمد خوبی داشته باشد.

14- طراحی دکوراسیون داخلی و ایجاد کارگاهی برای تولید محصولات طراحی شده معمار مانند کارگاه کابینت سازی.

15- فارغ التحصیلان معماری آمادگی کار در رشته های مرتبط با معماری مثل طراحی صحنه یا طراحی صنعتی را نیز دارد.

 

مواردی که به صورت خلاصه و تیتروار ذکر شد، نمونه هایی از فعالیت های درآمدزا برای فارغ التحصیلان رشته معماری بود و در ادمه چند مورد از روش های اصولی کسب درآمد از رشته معماری را توضیح خواهیم داد که حتی افرادی که در حال تحصیل هستند و دانشجوی رشته معماری محسوب می شوند هم می توانند از این روش ها برای کسب درآمد در دوران دانشجویی استفاده کنند.

 

 

کسب درآمد از کار در شرکت های معماری و دفاتر مهندسی

یکی از روش های پرطرفداری که خیلی سریع به ذهن فارغ التحصیلان و حتی دانشجویان رشته معماری خطور می کند، فعالیت در شرکت های معماری و دفاتر مهندسی است. البته در دوران دانشجویی می توانید بعنوان کارآموز با این شرکت ها کار کنید و تجربه کسب کنید تا پس از اتمام تحصیلات، یک رزومه کاری خوب هم داشته باشید و بتوانید با خاطری آسوده تر در همان شرکت استخدام شوید و نسبت به یک فرد تازه کار درآمد بیشتری دریافت کنید.

کارآموزی برای افرادی که به تازگی فارغ التحصیل شده اند نیز مناسب است، البته به شرطی که نیاز مالی در اولویت این افراد نباشد. طبیعی است که استخدام شدن در یک شرکت معتبر، آن هم بدون سابقه کاری و رزومه موفق، کار بسیار سختی است و حتی در صورتی بدون سابقه کاری استخدام شوید، نمی توانید انتظار دریافت حقوق بالایی را داشته باشید؛ به همین جهت است که کارآموزی و کسب تجربه اهمیت پیدا می کند.

با توجه به تخصص و مهارتی که دارید، می توانید در شرکت های مهندسی معماری با یکی از جایگاه های شغلی زیر فعالیت کنید:

فاز صفر و مطالعات

طراح فاز ۱ یا طراحی اولیه

طراح فاز ۲ یا طراحی اجرایی

فاز ۳ یا فاز طراحی داخلی

کار با نرم افزارهای سه بعدی

کار گرافیکی و بستن شیت

 

با تمام این تفاسیر، شاید ساده ترین و سریعترین راهی که برای کسب درآمد از رشته معماری به ذهن افراد می رسد، همین کار کردن در یک شرکت یا یک دفتر مهندسی معماری است، اما در صورتی که تمایل دارید با سایر روش های کسب درآمد نیز آشنا شوید، ادامه با ما همراه باشید.

 

 

کسب درآمد پس از دریافت عضویت نظام مهندسی

فارغ التحصیلان رشته معماری می توانند، پس از مدت مشخص شده توسط سازمان نظام مهندسی کشور، در آزمون نظام مهندسی شرکت کرده و در صورت قبولی، پروانه پایه 3 کسب کنند.

حوزه های فعالیت مهندسان معماری می توانند در آزمون حوزه های زیر شرکت کرده و پس از قبولی به فعالیت بپردازند:

طراحی معماری

نظارت معماری

مجری معماری

کارشناس دادگستری

هر کدام از این حوزه ها، منابع و مواد آزمون مربوط به خود را دارد که با مراجعه به سایت نظام مهندسی استان مورد نظر قابل مشاهده است.

برای کسب پروانه نظام مهندسی باید مدت 3 سال از زمان فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی و یا 2 سال در کارشناسی ارشد و یا 1 سال از مقطع دکترای شما بگذرد. پس از آن می توانید شرکت در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید و در صورت قبولی در آزمون نظام مهندسی، قادر به دریافت پروانه پایه 3 خواهید شد. ضمنا پس از گذشت 4 سال برای ارتقا پایه 3 به 2 و پس از گذشت 5 سال برای پایه 2 به 1 می توان اقدام کرد.

 

 

کسب درآمد از ارائه خدمات فریلنسری معماری

یکی دیگر از روش های درآمدزایی در معماری، کار به صورت فریلنسری و پروژه ای است که می توانید بصورت دورکاری، پروژه های معماری مرتبط با تخصص خود را انجام دهید. از مزایای روش فریلنسری این است که محدودیت زمانی و مکانی ندارید و میزان درآمد شما به خودتان بستگی دارد و می توانید زمان مفید فعالیت خود را افزایش دهید و به تناسب آن نیز درآمد بیشتری کسب کنید.

با توجه به اینکه تنوع پروژه و کار در این حوزه بالاست، می توانید از انجام خدمات متنوع درآمد خوبی داشته باشید. بخصوص اگر شما یک شبکه مناسب از کارفرمایان و دوستان داشته باشید، به زودی قادر خواهید بود که پروژه هایی با کاربری های متفاوت را سفارش گرفته و طراحی کنید و دایره فعالیت خود را گسترش دهید.

از مشکلات این نوع کار کردن حجم و فشار کاری بالا است که برای رفع آن می توانید برای هر قسمت از پروژه از افراد متخصص در آن زمینه ها کمک بگیرید. ضمن اینکه برای جذب پروژه در اوایل کار، لازم که با مهارت های جذب مشتری نیز آشنا باشید و البته شاید لازم باشد که پروژه های اولیه را با قیمت کمتری اجرا کنید تا بتوانید نمونه کارهای خود را افزایش دهید و کارفرماهای راضی داشته باشید و به این ترتیب بتوانید ارتباطات خود را تقویت کرده و پروژه های بزرگتر را دریافت کنید.

 

 

کسب درآمد از تدریس خصوصی و تدریس آنلاین

تدریس خصوصی و تدریس آنلاین نیز یکی از روش های بسیار خوب کسب درآمد هم برای دانشجویان معماری و هم فارغ التحصیلان این رشته به شمار می آید. در صورتی که قصد داشته باشید که از طریق تدریس خصوصی به درآمد برسید، می توانید از طریق تبلیغات در محیطهای دانشگاهی و حتی هنرستان ها برای جذب دانشجو استفاده کنید. علاوه بر آن، می توانید از طریق تبلیغات در سایت های آگهی و یا شبکه های اجتماعی به جذب دانشجو بپردازید.

در صورتی که هنوز تحصیلات خود را به اتمام نرسانده اید، باز هم می توانید در دوران دانشجویی، از تدریس خصوصی کسب درآمد کنید. کافیست درس ها و نرم افزارهای تخصصی خودتان را به خوبی فرا بگیرید و سپس به همکلاسی ها و یا دانشجویان ترم های پایین تر، آموزش بدهید و از این طریق یک منبع درآمد جذاب برای خود ایجاد کنید.

اما کسب درآمد از تدریس آنلاین جذابیت های بیشتری دارد و مهمترین مزیت تدریس آنلاین این است که شما هیچ محدودیتی در میزان درآمد خود نخواهید داشت، زیرا می توانید یک مبحث را در لحظه به افراد بسیاری آموزش دهید و همه این افراد می توانند بصورت آنلاین در کلاس شما حضور داشته باشند و همین عدم محدودیت در تعداد دانشجویان، می تواند درآمد بسیار خوبی را برای شما به همراه داشته باشد. در این حالت هیچ محدودیت مکانی ندارید و می توانید حتی در منزل به تدریس آنلاین مشغول باشید و شاگران شما نیز از منازل خودشان در کلاس شما حاظر باشند.

اما بهترین و پردرآمدترین روش برای شما این است که آموزش های خود را ضبط کنید و هر آموزش را بعنوان یک محصول دانلودی بفروشید. به این ترتیب هیچ گونه محدودیت زمانی ندارید و می توانید از وقت های آزاد خودتان برای ساخت محصولات آموزشی استفاده کنید و پس از آنی می توانید این محصولات آموزشی را به تمام علاقمندان در سراسر کشور بفروشید و درآمد نامحدودی را از تدریس آنلاین کسب کنید.

برای فروش اینترنتی دوره ها و آموزش های خودتان هم می توانید از سایت های همکاری در فروش فایل و دوره مانند فایل ناب و درآمد استفاده کنید. با استفاده از این سایت ها، دیگر برای نگهداری و پشتیبانی سایت، هزینه نمی پردازید و فقط در صورتی که محصولات و دوره های آموزشی شما فروخته شود، درصدی از مبلغ فروش را به این سایت ها خواهید پرداخت. ضمن اینکه در این روش نیازی به کسب تخصص در مدیریت سایت یا تبلیغات اینترنتی ندارید و می توانید تمام تمرکز خود را برای تولید دوره های آموزشی بعدی صرف کنید.

 

 

کسب درآمد از فروش محصولات معماری

به عنوان فردی که بصورت تخصصی با محصولات معماری آشنا شده و احتمالا با انها کار کرده، می توانید به فروش محصولات معماری به عنوان یک روش خیلی خوب برای کسب درآمد از رشته معماری فکر کنید.

محصولات معماری هم شامل محصولات فیزیکی می شود و هم محصولات دانلودی. محصولات فیزیکی معماری مانند تمام محصولاتی که برای دکوراسیون داخلی منزل به کار می رود یا مصالحی که به برای ساخت نمای ساختمان از آنها استفاده می شود و یا حتی سایر مصالح ساختمانی مانند در و پنجره، کاشی و سرامیک، نرده، آسانسور و امثال آن. که برای فروش این محصولات می توانید خودتان با تامین سرمایه و فروش مستقیم آنها به درآمد برسید و یا اینکه می توانید با تامین کننده ها همکاری کرده و به عنوان واسطه محصولات آنها را بفروشید و پورسانت فروش کسب کنید.

برای محصولات دانلودی و دیجیتال هم می توانید دوره های آموزشی سایر مدرسین را بفروشید و پورسانت فروش کسب کنید. یا اینکه می توانید نمایندگی فروش نرم افزارهای تخصصی و پرکاربرد رشته معماری را دریافت کرده و با فروش این نرم افزارها به کسب درآمد بپردازید. حتی می توانید فایل های مورد نیاز دانشجویان و محققین رشته معماری را بفروشید و درآمد کسب کنید.

برای فروش دوره های آموزشی و فایل های رشته معماری هم می توانید از سایت های همکاری در فروش مانند درآمد برتر و فایل ناب استفاده کنید. در این سایت ها یک فروشگاه فایل اختصاصی به شما داده می شود و می توانید محصولات موجود در فروشگاه اختصاصی خود را تبلیغ کنید و هر فروشی که از فروشگاه شما صورت پذیرد، پورسانت فروش آن فایل به حساب کاربری شما اضافه می شود و می توانید از این طریق نیز درآمد کسب کنید.

البته در صورتی که برای کسب درآمد از فروش فایل و آموزش در اینترنت نیاز به راهنمایی داشته باشید، می توانید با شماره 09192682620 در واتساپ یا با ایمیل saze20.ir@gmail.com در ارتباط باشید تا راهنمایی ها و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

 

 

کسب درآمد از پیمانکاری برای معماران

یکی از پردرآمدترین روش های برای مهندسین معماری، ارائه خدمات پیمانکاری مرتبط با رشته معماری است که در صورتی که تجربه کافی داشته باشید، می توانید از این روش درآمد بسیار خوبی کسب کنید و افراد زیادی را نیز به عنوان همکار داشته باشید که خدمات مورد نظر را ارائه کنند و بصورت درصدی یا حقوق ثابت با شما همکاری کنند.

البته همانطور که اشاره شد، برای موفقیت در این روش نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارید و فقط با داشتن سرمایه نمی توانید موفقیت خود را تضمین کنید. زیرا بسیاری از موارد در کارهای اجرایی رخ می دهند که در آموزش های تئوری، هیچ اشاره ای به آنها نشده و فقط با کسب تجربه می توانید این موارد را فرا بگیرید.

ضمن اینکه میزان سرمایه شما نیز در میزان درآمد شما تاثیر مستقیم دارد و احتمال بسیار کمی وجود دارد که با سرمایه کم بتوانید به درآمد خوبی برسید.

 

 

جمع بندی

کسب درآمد از رشته معماری برای یک دانشجو یا مهندس این رشته، از اهمیت بالایی برخوردار است و البته روش های مختلفی برای رسیدن به درآمد از رشته معماری وجود دارد که با توجه به شرایط و امکانات و همچنین با در نظر گرفتن خصوصیات روحی، هر فردی یکی از این روش ها را برای کسب درآمد انتخاب می کند.

در این مطلب از سازه برتر قصد داشتیم که 6 روش اصولی کسب درآمد رشته معماری را بصورت مختصر برای شما شرح دهیم و امیدواریم توانسته باشیم یک دید کلی در این خصوص برای شما بوجود بیاوریم. با این حال همیشه پذیرای نظرات و پیشنهادات شما هستیم و سعی خواهیم کرد که به سوالات شما در این خصوص پاسخ بدهیم. به همین منظور خوشحال خواهیم شد که نظرات، پیشنهادت ، تجربیات و سوالات خود را از قسمت نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید و به غنی تر شدن و پربارتر شدن این مطلب کمک کنید.