طراحی دکوراسیون زیر راه پله با ایده‌های خلاقانه و زیبا - سازه برتر



طراحی دکوراسیون زیر راه پله با ایده‌های خلاقانه و زیبا

طراحی زیبای دکوراسیون زیر راه پله‌ها می‌تواند باعث جلب توجه افراد شود و از دیدن آن لذت ببرند. معمولا در ساخت ویلا یا اغلب خانه‌های نسبتاً بزرگ، طراحی دکور زیر راه پله نادیده گرفته می‌شود و این مورد تا حدی زیبایی دکوراسیون را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طراحی دکوراسیون زیر راه پله را می‌توان به روش‌های گوناگونی انجام داد. استفاده از فضای زیر راه پله، می‌تواند به شکل جایی برای گذاشتن اشیای دکوری و قفسه کتاب باشد و یا همچنین می‌توان این قسمت از ویلا یا منزل را به صورت دراور یا کمد درآورد و وسایل مختلف را در آن نگهداری کرد.

در صورتی که شما نیز راه پله ای دارید که برای دکور و تزیین آن، در جستجوی ایده‌هایی شگفت انگیز و جذاب هستید، توصیه می‌کنیم که این محتوا را حتماً تا انتها مطالعه بفرمایید.

 

ایده‌هایی برای دکوراسیون زیر راه پله

ایده‌هایی برای دکوراسیون زیر راه پله

در این بخش ایده‌هایی جذاب و زیبا را برای دکور زیر راه پله، به شما معرفی می‌کنیم. با استفاده از این ایده‌ها، لازم نیست زیر پله‌ی خود را تبدیل به یک انباری کنید، بلکه می‌توانید دکوراسیون زیر راه پله‌ها را با افتخار دکور و نورپردازی کنید و به نمایش بگذارید، در ادامه سازه برتر با این ایده‌ها آشنا شوید:

 

مدل جا کفشی و کمد لباس زیر راه پله

خانه‌های دو طبقه زیادی هستند که در آنها دکوراسیون زیر راه پله دوبلکس را تبدیل به جا لباسی و جا کفشی می‌کنند. جا کفشی زیر راه پله را می‌توان به شکل کشویی و یا ساده طراحی کرد. البته می‌توان بخشی که ارتفاع بیشتری دارد را به یک جالباسی تبدیل کرد. با این کار احتیاجی به استفاده از کمد لباس جاگیر و یا جا لباسی ندارید و همچنین فضایی بلا استفاده را به یک مکان کاربردی تبدیل می‌کنید.

 

آشپزخانه در دکوراسیون زیر راه پله‌ها 

آشپزخانه در دکوراسیون زیر راه پله‌ها

قسمتی از دکور زیر راه پله و یا تمام آن را می‌توانید به یک آشپزخانه‌ی زیبا تبدیل کنید. فضای زیر پله را می‌توان با استفاده از کابینت‌هایی در داخل آن کاربردی کرد. ولی باید به یاد داشته باشید که نیاز به نورگیری و تهویه‌ی مناسب نیز از موارد مهم در طراحی دکوراسیون داخلی هر آشپزخانه ای است. با بهره بردن از نورپردازی مصنوعی می‌توان آشپزخانه را روشن کرد، ولی باید حتما برای نور طبیعی و تهویه نیز فکری کرد.

 

ایجاد قفسه‌هایی در زیر پله برای گذاشتن اشیای تزیینی

در هر ویلا یا خانه ای، جایی برای نمایش اشیای زینتی مورد نیاز است؛ ولی بهتر است که برای داشتن چنین مکانی از فضاهای بی استفاده و پرت، مثل دیوار اطراف راه پله و زیر پله استفاده کنیم تا بتوانیم در طراحی فضاها صرفه جویی کنیم. قفسه‌بندی چوبی یا فلزی در صنعت ساختمان و طبقه زدن زیر راه پله، می‌تواند روش خوبی برای ایجاد یک دکوراسیون شیک و زیبا در زیر پله باشد.

 

طراحی یک شومینه در زیر پله

در صورتی که جزو کسانی هستید که به شومینه‌های کلاسیک علاقه‌مندید، فضای زیر راه پله، انتخابی درست و ایده آل برای ساخت یک شومینه می‌باشد. سعی کنید برای انتخاب طرح شومینه خود حساسیت کافی را به خرج دهید و یک طرح زیبا را برگزینید تا بتوانید دکوراسیون راه پله‌ی خود را جذاب‌تر کنید.

 

ایجاد یک کتابخانه برای استفاده درست از زیر پله

اگر در ویلا یا منزل شما، چندین پله برای ارتباط طبقات به کار می‌رود، می‌توانید زیر پله‌ها را قفسه بندی کنید و از آن به عنوان یک کتابخانه زیبا استفاده کنید. با اجرای این کار، می‌توانید استفاده‌ی بیشتری از فضای زیرپله منزل کنید و یک کتابخانه را به خانه‌ی خود اضافه ‌کنید.

البته بهتر است که جنس راه پله با جنس کتابخانه همخوانی داشته باشد، زیرا اگر جنس راه پله‌ها با جنس کتابخانه هماهنگی نداشته باشد نه تنها زیبا نیست، بلکه چشم هر بیننده ای را اذیت می‌کند. به عنوان مثال اگر راه پله‌های خانه‌ی شما چوبی است، بهتر است با استفاده از یک کتابخانه چوبی فضای آن را زیباتر کنید.

 

ایجاد یک انبار در فضای زیر پله

با توجه این که بیشتر آپارتمان‌ها متراژ پایینی دارند، نیاز به انبار و کمدهای زیاد بیشتر احساس می‌شود. یکی از بخش‌های بدون استفاده که می‌تواند در این موقع به ما کمک کند، زیر پله است. با ساخت یک اتاق کوچک که دارای طبقات در فضای داخلی می‌باشد، صاحب یک انبار دنج و شیک و همیشه در دسترس خواهید بود.

انبار زیر راه پله را می‌توان به عنوان پنتری روم یا انبار آشپزخانه استفاده کرد و یا همانند دیگر انبارهای خانگی، مکانی برای وسیله‌های اضافه باشد. همچنین انبار زیر پله را می‌توان بسیار زیبا و با طبقات و کشو ساخت تا هم فضای داخلی زیباتر شود و هم لوازم دم دستی یا اضافی در جایی مرتب و در نهایت سلیقه و خلاقیت نگهداری شوند. شما می‌توانید وسایل را با توجه به دکور خانه یا ویلای خود بچینید و برای مرتب‌تر نشان دادن آن‌ها از کیف‌های حصیری و باکس‌های زیبا استفاده کنید.

 

طراحی یک آکواریوم زیبا در زیر پله

طراحی یک آکواریوم زیبا در زیر پله

اگر شما نیز از جمله افرادی می‌باشید که علاقمند به نگهداری ماهیان و آبزیان در خانه هستید، می‌توانید فضای زیر راه پله را به یک آکواریوم زیبا تبدیل کنید. آکواریوم، نمایی فوق العاده لاکچری و لوکس را برای فضای داخلی ویلا یا خانه‌ی شما ایجاد می‌کند. با توجه به بزرگ بودن اندازه‌ی فضای زیر راه پله، می‌توانید انواع ماهیان را در داخل آکواریوم جای دهید.

 

سرویس بهداشتی در دکوراسیون زیر راه پله

قرار دادن سرویس بهداشتی، یکی از استفاده‌های مفیدی است که می‌توان از زیر پله کرد. در صورتی که منزل شما متراژ پایینی دارد و شما باید نهایت استفاده را از همه‌ی نقاط منزل داشته باشید، می‌توانید یک حمام کوچک و یک دستشویی را در زیر راه پله جانمایی کنید.

 

طراحی دکوراسیون زیر راه پله به شکل یک گوشه‌ی دنج با استفاده از تلویزیون

طراحی دکوراسیون زیر راه پله به شکل یک گوشه‌ی دنج با استفاده از تلویزیون

شما می‌توانید فضای خالی زیر پله را تبدیل به گوشه‌ای دنج کنید و در زمانی که نیاز باشد به استراحت در آن بپردازید. بهره بردن از یک تخت متناسب با اندازه‌ی زیر پله و تعدادی بالش نرم و جانمایی تلویزیون، کافی است که این مکان را به جایی برای آرامش و راحتی تبدیل کند.

 

کافه یا بار خانگی در فضای زیر پله

ایجاد فضایی که به یک کافه شباهت داشته باشد و همیشه در دسترس شما قرار داشته باشد، یکی از بهترین ایده‌ها برای دکوراسیون زیرپله‌هاست. یک چیدمان خاص و زیبا از قهوه ساز و میز چوبی و وسایل مرتبط دیگر، می‌تواند فضای کافه‌ی دنج خانگی و بار را برای شما ایجاد کند.

 

طراحی دکوراسیون زیر پله با ایجاد یک موزه‌ی خانگی

در بیشتر خانه‌ها، لوازمی قدیمی و یادگار از گذشتگان وجود دارد که اشیایی گرانبها هستند و در دکوراسیون خانه نقش زیادی دارند. شما می‌توانید یک جای ویژه را برای آنها در نظر داشته باشید و با استفاده از عکس‌های قدیمی در زیر راه پله، یک موزه‌ی خانوادگی و جمع و جور را بسازید.

 

ایجاد یک دفتر کار خانگی در زیر پله

ایجاد یک دفتر کار خانگی در زیر پله

برای جاهایی که زیر پله پهن است و به اندازه‌ی بزرگ می‌باشد، توصیه می‌کنیم با گذاشتن یک میز و زدن قفسه، از آن به عنوان یک محل مطالعه برای بچه‌ها و یا یک محل کار برای خودتان استفاده کنید. مکانی ساکت و دنج و به دور از هیاهوی اتاق نشیمن، برای اینکه بتوانید به راحتی به مطالعه خود بپردازید.

 

ساخت یک کمد در دکوراسیون زیر راه پله

یکی از استفاده‌های پرکاربرد از این نوع فضا، تبدیل آن به یک کمد می‌باشد. این روش، یک روش رایج و قدیمی در زمینه‌ی استفاده از طراحی دکوراسیون زیر راه پله به حساب می‌آید. شما می‌توانید با توجه به حجم فضای موجود و ابعاد در زیر پله‌ها، یک کمد سفارش دهید. هر چقدر ارتفاع پله‌ها کمتر باشد، از حجم زیر آن کمتر می‌توان استفاده کرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که جایی که ارتفاع بیشتری دارد را تبدیل به کمد کنید و ارتفاع کمتر را به کشو اختصاص دهید. استفاده از این ایده برای ویلاها یا خانه‌های کوچکی که مکانی به عنوان کمد یا انباری ندارند، بسیار کاربردی است.

 

اتاق حیوانات خانگی در فضای زیر راه پله

علاوه بر بار، کتابخانه، انبار و فضای دنج زیر پله، استفاده دیگری که می‌توان از این بخش منزل داشت، ایجاد اتاقی برای حیوانات خانگی است. شما می‌توانید تمام فضا را به اتاق حیوانات اختصاص بدهید و در صورتی که فضای بزرگتری در زیرپله داشته باشید، می‌توانید آن را به دو طبقه جدا از هم تبدیل کنید و بخش پایین را به عنوان اتاق حیوانات استفاده کنید و در بخش بالا کمدهایی را جانمایی کنید که به عنوان انبار زیر پله استفاده می‌شوند.

 

ایجاد آبنما و باغچه برای تزیین زیرپله گرد

یکی از انواع جدیدترین دکوراسیون زیر پله گرد در خانه های مدرن ایده استفاده از این مکان با ایجاد یک باغچه کوچک و ابنما می‌باشد. با توجه به قرار گیری آن در مکانی که رفت و آمد کمی در اطراف آن وجود دارد، محلی ایده آل برای کشت انواع گیاهان آپارتمانی فراهم می‌شود. در صورتی که نورگیری کافی برای باغچه ندارید می‌توانید از لامپ های مخصوص برای رشد گیاه در این قسمت استفاه نمایید. اگر قصد ساخت یک حوض کوچک دارید، حتما از عایق بندی کامل محیط زیر راه پله و حتی پله ها مطمئن شوید. رها کردن چند ماهی تزئینی در این آبنما جلوه‌ی ویژه ای به خانه شما می‌بخشد. اگر راه پله گرد و بزرگی دارید و در کنار آن علاقه مند به دنیای آبزیان هستید ، می‌توانید یک حوضچه مدرن برای خانه دوبلکس خود طراحی کنید.

 

طراحی زیبای فضای زیر راه پله به عنوان اتاق دوم کودکان

طراحی زیبای فضای زیر راه پله به عنوان اتاق دوم کودکان

گاهی اوقات کودکان دوست دارند که بازی‌ها و سرگرمی‌هایشان خارج از اتاق شخصی‌شان باشد. برای اینکه با آوردن اسباب بازی‌ها باعث از بین بردن نظم و به هم ریختگی اتاق نشیمن نشوند، می‌توانید از قبل فضای زیر پله را به این کار اختصاص بدهید تا جهت تنوع، در این فضای بدون استفاده مشغول بازی شوند و لذت ببرند.

 

تبدیل زیر‌پله به مکانی برای نظافت و شستشوی لباس

امروزه در خیلی از خانه‌های به روز و مدرن، محیطی برای شستشوی لباس طراحی می‌شود، که به آن رخت شور خانه یا لاندری روم گفته می‌شود. در این گونه فضا خشک کن، ماشین لباسشویی و دیگر لوازم و تجهیزات مربوط به نظافت رخت و لباس قرار داده می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با جانمایی این نوع وسیله‌ها در فضای زیر راه‌ پله، یک لاندروی روم مدرن و شیک را ایجاد کنید.

 

تبدیل زیر پله به یک گالری هنری زیبا و دلنشین

شما می‌توانید برای تزیین زیر راه پله، از تابلوهای هنری زیبا، صنایع دستی، وسایل و اکسسوری‌های خاص و مورد علاقه‌ی خودتان استفاده کنید و فضایی را ایجاد کنید که با مشاهده‌ی آن حس خوبی به شما و دیگر بیننده‌ها منتقل شود.

 

طراحی پارکینگ در زیر راه پله

امروزه اکثر ساختمان‌ها، آپارتمان‌های چند طبقه هستند و طبقه پایین به عنوان پارکینگ در نظر گرفته می‌شود. اما متاسفانه با وجود این که محدودیت زیادی در فضای آپارتمان‌ها می‌باشد، به استفاده از زیر پله‌ها توجهی نمی‌شود و اغلب بلااستفاده هستند، در حالی که می‌توان با طراحی یک زیر راه پله پارکینگ، آن را به یک انباری کوچک تبدیل کرد.

 

تلفیق انواع عملکردهای مختلف برای استفاده بهینه از فضای زیر پله

شما حتی می‌توانید از دو عملکرد متفاوت برای طراحی فضای زیر پله خود استفاده کنید، برای مثال می‌توانید بخشی از فضا را به گذاشتن وسایل دکوری و اکسسوری‌های زیبا اختصاص دهید و بخشی دیگر را به یک کمد لباس و یا جاکفشی تبدیل کنید.

 

نکته: توجه کنید که به همان گونه که باید در نورپردازی راه پله و انتخاب رنگ دیوار راه پله حساسیت‌های لازم را به خرج دهید، در بخش زیر راه پله هم باید از یک نورپردازی رنگی و مناسب که با نرده و دیوار راه پله مشابه است، استفاده کنید.

 

 

کلام آخر

با تزیین دکوراسیون زیر راه پله، می‌توان فضای خالی زیر پله را که معمولا در هر خانه ای بلا استفاده هست را زیبا کرد. برای طراحی و تزیین فضای خالی زیر راه پله، ایده‌های متنوعی وجود دارد که با استفاده از کمی خلاقیت می‌توان این نوع فضاهای خالی را به بهترین شکل تزیین کرد.

آنچه که در این مقاله به آن اشاره کردیم، معرفی ایده‌هایی برای استفاده بهینه از فضای زیر راه پله بود، شما می‌توانید با بهره بردن از این ایده‌ها، دکوراسیونی زیبا و دیدنی را برای زیر پله خود طراحی کنید. شما هم اگر ایده ای به ذهنتان می‌رسد، در پایین همین صفحه با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.