نکات مهم در طراحی کلوزت روم یا اتاق لباس در ویلا - سازه برتر



نکات مهم در طراحی کلوزت روم یا اتاق لباس در ویلا

واکینگ کلوزت یا کلوزت روم یا اتاق لباس در ویلا بخشی از طراحی مدرن است که مکانی برای تعویض و نگهداری لباس است. امکانات متنوعی در کلوزت روم یا اتاق لباس وجود دارد مانند، قرار دادن پاف برای پوشیدن کفش، استفاده از آینه مناسب، کمد دیواری و محفظه‌های تفکیک شده برای نگهداری کیف و کفش و لباس. کلوزت روم می‌تواند در ساخت ویلا برای اتاق خواب نیز در نظر گرفته شود و با توجه به اهمیت نورپردازی مناسب برای هر اتاق لباس، باید به نورپردازی اتاق خواب توجه زیادی کرد.

در این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد کلوزت روم یا اتاق لباس مدرن، ساده، دخترانه، ایرانی و ... به شما می‌دهیم، با ما همراه باشید.

 

کلوزت روم یا اتاق لباس در ویلا چیست؟

کلوزت روم یا اتاق لباس در ویلا چیست؟

اتاق لباس یا کلوزت روم walk in close اتاق بزرگی می‌باشد که دارای کمدهای جادار و بزرگ است. واک این کلوزت، به معنای راه رفتن در کمد است که اصطلاحی است برای نشان دادن بزرگی کمد که امکان راه رفتن در آن وجود دارد، ولی به طور کلی به معنای همان اتاق لباس و یا هر چیزی است که به آن مربوط است.

در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق لباس یا کلوزت روم، انواع کیف و کفش، لباس و زیورآلات وجود دارد. ضمن اینکه متناسب سازی و تعویض لباس و استایل هم در همین اتاق انجام می‌شود.

 

 

نکات مهم در طراحی کلوزت روم یا اتاق لباس

در این بخش از سازه برتر شما را با نکات مهمی که باید در طراحی لباس رعایت کرد، آشنا می‌کنیم:

 

توجه داشتن به متراژ و ابعاد اتاق

یکی از نکته‌های مهم در ساخت کلوزت روم، تناسب آن با متراژ منزل است. حقیقت این است که در صورتی که خانه شما کوچک است، باید از کلوزت روم استفاده نکنید. مگر این که تعداد اعضای خانواده کم باشد و قصد داشته باشید فضاها را اختصاصی و به صورت کاربردی‌تر اجرا کنید.

با این حال باز هم، باید قسمت زیادی را به کلوزت روم اختصاص بدهید و به صورت کلی، اندازه ای مناسب برای استفاده از اتاق خواب در نظر بگیرید و اتاق خواب، غیر قابل استفاده و کوچک نشود. بقیه موارد به خودتان بستگی دارد. در صورتی که فضای بزرگی در اختیار دارید، می‌توانید تعداد زیادی کمد و قفسه را در آن برپا کنید که به نظم دهی به لوازم شخصی‌تان کمک بیشتری کند.

 

روشنایی و نور در کلوزت روم

یکی از ویژگی‌های دیگر که باید در دکوراسیون اتاق لباس رعایت کرد، نور پردازی آن است. این مورد خیلی اهمیت دارد که جزئیات لباس و استایل و رنگ را به وضوح ببینید، به همین دلیل باید نورپردازی اتاق لباس به گونه ای درست انجام شود.

 

فضای نشستن و مبلمان در اتاق لباس

گذاشتن میز و مبل در کلوزت روم، باعث لوکس‌تر به نظر رسیدن آن می‌شود. در صورتی که چنین امکانی دارید، می‌توانید از آن استفاده کنید، ولی به صورت کلی، یک نیمکت ساده یا پاف نیز می‌تواند برایتان مناسب باشد. به هر حال برای آرایش کردن، نشستن، اعمال تغییرات در جزئیات استایل، پوشیدن کفش و حتی عکس گرفتن در آینه قدی این اتاق، به یک مبل و یا صندلی نیاز دارید.

 

کمد دیواری و شلف در کلوزت روم

کمد دیواری و شلف در کلوزت روم

یک‌ تکه از کاغذدیواری را به شکل مستطیل یا مربع برش دهید و به گوشه‌ای از دیوار بچسبانید. سپس بر روی آن یک طاقچه چوبی نصب کنید و لوازم تزئینی مثل گلدان یا مجسمه را بر روی آن قرار بدهید. البته بهتر است که برای تزیین دیوارهای سفید از کاغذهای تیره رنگ استفاده کنید.

استفاده از شلف‌های چوبی در کنج دیوار نیز، ایده‌ی خوبی است. همین ایده‌های ساده، جلوه‌ای خاص را به دیوار کلوزت روم می‌بخشند. کیف‌های کوچک خود را می‌توانید روی شلف بگذارید و ساعت‌ها، عینک‌ها و اکسسوری‌های خود را هم بر روی شلف‌هایی که ارتفاع مناسبی دارند قرار دهید.

کمد دیواری نیز روش دیگری است که در دکوراسیون داخلی کلوزت روم به کار می‌رود و باعث نظم بیشتر اتاق می‌شود. از کمد دیواری، رگال‌ها و محفظه‌ها برای گذاشتن لباس‌ها استفاده کنید و هر لباسی مثل پالتوها، شلوارها، تی‌شرت‌ها و پیراهن‌ها را به طور جداگانه در محفظه‌های مخصوص با در شیشه‌ای یا کمد دیواری بچینید.

 

از آینه‌ها در کلوزت روم استفاده کنید

هر اتاق کلوزت روم به آینه‌ای قدی و بزرگ نیاز دارد، اما علاوه بر آن شما می‌توانید از آینه‌های تزیینی در اتاق لباس بهره مند شوید. استفاده از یک آینه تزئینی در قسمتی از دیوار کلوزت روم، به زیباتر شدن این فضا کمک می‌کند. سعی کنید رنگ دیوار با رنگ حاشیه‌های آینه هم‌خوانی داشته باشد. علاوه بر این می‌توانید آینه‌ها را با وسیله‌هایی ساده با توجه به سلیقه شخصی خود نیز بسازید. گاهی اوقات از کاشی‌های خرد شده برای حاشیه‌ آینه استفاده می‌شود که اثر هنری با شکوه و زیبایی است و سلیقه و هنر شما را به نمایش می‌گذارد.

 

خالی کردن کمد از لباس‌های اضافی و قدیمی

بهتر است هرچند ماه یک‌بار لباس‌های داخل کمدتان را مرتب کنید. درواقع نگهداری یک لباس از مد افتاده کار هوشمندانه‌ای نیست و فضای اتاق لباس شما را اشغال می‌کند. با خالی کردن کمد دیواری از لباس‌های قدیمی و اضافی، نیازی نیست که وقت زیادی را برای پیدا کردن لباس مورد نظرتان صرف کنید.

 

تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف در اتاق کلوزت روم

تقسیم بندی کمد دیواری لباس به بخش‌های کوچک‌تر، ظاهر منظم و مرتبی را به کمد شما می‌دهد. شما می‌توانید از نوارهای باریک مقوا، تقسیم‌کننده‌های کشویی و جعبه‌های کوچک هدیه کمک بگیرید. ابزارهای مختلفی برای تقسیم کردن محفظه‌های نگهداری لباس و کمد دیواری کلوزت روم وجود دارد. لباس‌های خانگی و راحتی را تا کرده و از رگال‌های لباس و چوب آویزها، برای تفکیک لباس‌های شب و لباس‌های محیط کار، دامن‌ها، کت و شلوار و پالتو استفاده کنید.

 

ایجاد هارمونی و هماهنگی بین رنگ‌ها

بهتر است لباس‌هایی که هماهنگی بیشتری با هم دارند را در یک چوب لباسی مناسب قرار دهید و یا با فاصله کم از یکدیگر بچینید. این کار باعث می‌شود به لباس‌ها سریع‌تر دسترسی داشته باشید و دیدن ست‌های پوشیدنی چشم‌نواز می‌شود.

 

سازمان‌دهی به کفش‌ها در اتاق لباس

سازمان‌دهی به کفش‌ها در اتاق لباس

به طور کلی کفش‌ها در جعبه‌ها، ظروف روشن و قفسه‌های مخصوص قرار داده می‌شوند. در صورتی که کفش‌ها را در جعبه‌های مخصوص گذاشته اید، بهتر است یک تصویر از آن را روی جعبه بگذارید تا این وسایل راحت‌تر شناسایی شوند. گاهی از شلف نیز در دکوراسیون داخلی کلوزت روم برای قرار دادن کفش‌ها استفاده می‌شود که البته بهتر است با گردگیری از کثیف شدن کفش‌ها جلوگیری کنید.

 

نصب یک میله اضافی در اتاق لباس

شما می‌توانید برای استفاده از فضای بیشتری در کمد دیواری، از چند میله در سطوح مختلف استفاده کنید. میله‌های کششی انتخاب خوبی برای این منظور می‌باشند؛ زیرا تنظیم، نصب و برداشتن آن‌ها به‌ راحتی انجام می‌شود. بیشتر از این میله‌ها برای نصب پرده استفاده می‌کنند.

 

آگاهی از شیوه‌ی قرار دادن انواع لباس‌ها

اطلاع از نحوه گذاشتن لباس‌ها، می‌تواند در مرتب بودن کمد دیواری کلوزت روم تاثیر زیادی داشته باشد. بدین منظور می‌توانید لباس‌هایی را آویزان کنید که چروک‌پذیری بیشتری دارند، مانند لباس‌هایی با جنس‌های نخی و بلوز، شلوار، دامن، کت و کاپشن کتان.

ولی در مقابل لباس‌های بافتنی و بادوام‌تر را می‌توانید به‌ شکل تاشده در کمدتان بگذارید. بهتر است که در بین لباس‌های آویزانتان فضای خالی باشد و از جالباسی‌های محکم و باریک استفاده کنید.

 

طبقه‌بندی جواهرات و اکسسوری‌ها

‌توجه نکردن به نحوه‌ی قرار گیری اکسسوری‌ها و وسایل تزئینی در جایی مناسب، باعث به‌هم‌ریختگی فضای داخلی کلوزت روم می‌شود. بنابراین می‌توانید از قفسه‌های مخصوص یا جعبه‌هایی برای قرار دادن این نوع وسایل استفاده کنید. نحوه دسته‌بندی و چیدمان آن‌ها نیز اهمیت زیادی دارد؛ چرا که با یک دسته‌بندی درست، دیگر احتیاجی نیست که برای پیدا کردن وسیله موردنظر خود همه‌ی کمد خود را به هم بریزید.

 

کف اتاق کلوزت روم

اتاق لباس، یکی از اتاق‌هایی است که ممکن است دفعات زیادی با پای برهنه روی آن راه بروید، پس حتما از فرش برای پوشاندن آن استفاده کنید. توصیه ما به شما قالیچه‌ای جمع و جور و یا فرشی کوچک است.

 

استفاده از قلاب و میخ در کلوزت روم

قلاب‌ها و میخ‌ها، انتخاب خوبی برای آویزان کردن روسری، کیف‌دستی، کلاه و کراوات به حساب می‌آیند. این وسایل را می‌توانید بر روی دیوار بزنید و یا این که به کمک پدهای محکم به جالباسی متصل کنید. سعی کنید به کمک قلاب‌ و میخ، از فضاهای بلااستفاده کمد استفاده کنید، این وسایل جلوه رنگارنگی به اتاق لباس شما می‌بخشند.

 

کلوزت روم در اتاق خواب

سبک ها و فضاهای کلوزت روم

کلوزت روم در اتاق خواب

در صورتی که فضایی کم در اختیار دارید و تصمیم گرفته اید یک کلوزت روم زیبا را در دکوراسیون اتاق خواب خود تعبیه کنید، باید یک سری موارد را رعایت کنید تا اتاق خواب شما کاربردی و زیبا به نظر بیاید.

بهتر است جهت خرید قفسه‌ها، از قفسه‌هایی قدی با ابعاد کوچک استفاده کنید، زیرا قفسه‌های قدی باعث می‌شوند که در صورتی که وسیله ای یا لباسی دارید که خیلی از آن استفاده نمی‌کنید، درون قفسه بالاتر بگذارید.

سعی کنید به جای مبل از یک کوسن یا پاف برای جلوی آینه اتاق خواب استفاده کنید. کمد نیز باید به شکلی طراحی شود که هم بتوان داخل آن رگال قرار داد و هم در پایین یا بالای آن محفظه یا قفسه ای باشد. توجه داشته باشید که در اتاق خواب از حداقل فضا باید حداکثر استفاده را بکنید.

 

کلوزت روم کوچک ایرانی

کلوزت روم کوچک ایرانی

برای طراحی دکوراسیون کلوزت روم کوچک ایرانی، بهتر است از رنگ‌های روشن و ملایم استفاده کنید و سعی کنید از خرید هر المانی که فضا را شلوغ‌تر نشان می‌دهد پرهیز کنید.

استفاده از یک آینه برای کلوزت روم کوچک ایرانی، یک مورد ضروری است و به همراه آن می‌توانید از یک نورپردازی خاص برای اتاق استفاده کنید تا به وسیله‌ی آن فضای کوچک کلوزت روم زیاد به چشم نیاید؛ زیرا آینه باعث بازتاب نور می‌شود و یک فضای روشن و دلباز را به وجود می‌آورد.

سعی کنید هیچ گونه وسیله‌ی کوچکی را بر روی زمین نگذارید و برای هر وسیله ای جای مخصوصی در نظر داشته باشید.

 

دکوراسیون کلوزت روم ساده

کلوزت روم ساده، یکی از طراحی‌های خوبی است که می‌تواند یک طراحی مینیمال و ساده برای اتاق لباس ایجاد کند، چرا که این نوع طراحی با ساده‌ترین روش‌ها اجرا می‌شود و احتیاجی به صرف هزینه‌ی زیاد برای آن نیست، زیرا هدف سادگی است.

اجرای کلوزت روم ساده، برای خانه هایی با سبک مینیمال و مدرن مناسب است، زیرا باعث جذابیت و زیبایی بیشتر اتاق خواب می‌شود و به بهای آن هم افزوده می‌شود.

برای این نوع طراحی باید از رگال‌ها و قفسه‌های ساده استفاده کنید، یک کلوزت روم ساده با همراه داشتن ساده‌ترین المان‌ها، باعث می‌شود تا کلوزت روم بیشتر به چشم بیاید و پوشاک و وسایل در دسترس بیشتری باشند.

 

کلوزت روم مدرن

کلوزت روم مدرن، کاربردی‌تر است و هزینه کمتری دارد. در این نوع مدل کلوزت روم، اغلب از سبک‌های کاربردی و جدید استفاده می‌شود، برای نمونه نشیمن‌هایی مانند پاف در این مدل بیشتر دیده می‌شوند.

 

کلوزت روم کلاسیک

در کلوزت روم سنتی و یا کلاسیک، بیشتر متریال چوب را به کار می‌برند و هزینه‌ی بیشتری دارد، چرا که نیاز به چوب‌های زیادی است و این نوع سبک را تنها در کلوزت روم‌های بزرگ می‌توان استفاده کرد. یک صندلی کلاسیک نیز، از موارد رایج دیگر در سبک کلاسیک است.

 

مدل کلوزت روم دخترانه

مدل کلوزت روم دخترانه

در صورتی که دختر شما بزرگ یا کوچک است و به رنگ‌های زیبا و انیمیشن‌های خاص علاقمند است، می‌توانید از این المان‌ها برای طراحی کلوزت روم دخترانه استفاده کنید.

قبل از طراحی کردن کلوزت روم دخترانه، باید به حجم وسایل و لباس‌هایی که او برای نظم دهی و مرتب سازی آن‌ها به فضای کافی نیاز دارد توجه کنید تا بتوانید یک فضای مناسب را در اتاق خواب به آن اختصاص بدهید. در صورتی که اتاق دختران مشترک است، لازم است این فضاها به درستی برای هر کدام از آنها تفکیک شود.

همچنین در کلوزت روم دخترانه با توجه به تنوع و تعدد وسایل آن‌ها، بهتر است هر قسمتی را برای مرتب کردن لوازم مختلف جداسازی کنید. برای مثال در کلوزت روم دخترانه، سعی کنید فضایی با ارتفاع زیاد جهت آویزان کردن لباس‌های بلند روی رگال در نظر داشته باشید. همچنین شما می‌توانید از تعداد زیادی طبقه با ارتفاع‌های مختلف برای چیدمان کفش‌های زمستانه و تابستانه و کیف‌ها طراحی کنید.

بهتر است در مدل کلوزت روم دخترانه، فضاهای مختلفی ایجاد کنید. با طراحی هوشمندانه و خلاقانه، می‌توان فضایی را به عنوان میز آرایش در نظر داشت و در اطراف آن طبقات و کشوهای زیبایی را برای گذاشتن لوازم بهداشتی و آرایشی طراحی کرد. میز آرایش باعث کامل شدن کلوزت دخترانه‌ی شما می‌شود و احتیاجی نیست در محیط‌های کوچک فضایی را برای گذاشتن میز آرایش اشغال کنید. علاوه بر این سعی کنید داخل کشوها را شبکه بندی کنید تا زیورآلات و لوازم آرایش خود را جدا و مرتب سازی کنید.

با توجه به پیشرفت صنایع، اکسسوری‌های کاربردی جهت نصب در کلوزت روم دخترانه ساخته شده اند که مزایای خوبی دارند. برای نمونه رگال آسانسوری، یکی از اکسسوری‌هایی می‌باشد که باعث می‌شود به همه‌ی لباس ها که در طبقه‌های بالایی کلوزت قرار داده شده اند به آسانی دسترسی داشته باشید. یکی از اکسسوری‌های کاربردی دیگر، آویز شلوار و شال است که باعث می‌شود شال و شلوارهای شما به طور منظم در جای خود قرار داده شوند و در زمان برداشتن یکی از آن‌ها بقیه به هم ریخته نشوند.

همچنین شما می‌توانید در کلوزت روم دخترانه، از یک نشیمن یا مبل جهت راحتی در پوشیدن کفش و لباس و استراحت استفاده کنید، ولی توجه کنید که آن را در مکان مناسبی قرار دهید و مدل و رنگ آن متناسب با فضای شما باشد تا کلوزت روم شما زیباتر شود.

در کلوزت روم دخترانه، وجود آینه قدی ضروری است. آینه علاوه بر کاربردی بودن باعث انعکاس نور می‌شود و زیبایی منحصر به فردی به فضا می‌بخشد. استفاده از یک آینه قدی در کلوزت روم دخترانه به طور ساده و یا لامپ دار را فراموش نکنید.

یکی از نکات مهم دیگری که در زمان انتخاب کلوزت روم دخترانه اهمیت زیادی دارد، رنگ مورد علاقه‌ی آن‌ها است. کلوزت‌ها به علت اینکه به طور سفارشی طراحی می‌شوند، شما می‌توانید رنگ مورد پسند خود را به آسانی انتخاب کنید. انتخاب رنگ صورتی، سفید، یاسی و یا ترکیب رنگ‌ها می‌توانید زیبایی منحصر به فردی به اتاق ببخشد. همچنین شما می‌توانید از لوازم دکوری و اکسسوری‌های مورد علاقه‌تان در این رنگ برای تکمیل کردن چیدمان استفاده کنید.

همچنین کلوزت روم دخترانه باید از نور کافی برخوردار باشد. شما می‌توانید این نور را از طریق آباژور، لوستر و یا نور طبیعی که از پنجره وارد می‌شود ایجاد کنید. ولی در صورتی که نور کافی نیاز ندارید، یکی از راه‌های آن نورپردازی کلوزت می‌باشد که در زمان نصب و طراحی می‌توانید آن را اعمال کنید. این نوع نورپردازی، علاوه بر داشتن زیبایی، باعث می‌شود تا در زمان مشاهده لوازم و لباس‌ها به خوبی بتوانید آن‌ها را انتخاب کنید.

 

 

سخن پایانی

طراحی اتاق لباس در مقایسه با سایر طراحی دکوراسیون‌ها راحت‌تر است. به این دلیل که عناصری که باید در این اتاق کنار هم بچینید محدود می‌باشند.

در این مطلب به نکاتی که باید برای طراحی یک اتاق لباس رعایت کنید پرداختیم. از توجه به نور مصنوعی و طبیعی، انتخاب فرشی مناسب برای کف اتاق لباس گرفته تا مدل و سایز آینه و ... که می‌تواند در طراحی کاربردی به شما کمک کند صحبت کردیم.

بسیار خرسندیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم که مطالب بالا در مورد طراحی اتاق لباس برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. شما می‌توانید پیشنهادات و انتقادات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.