معرفی کامل ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک - سازه برتر



معرفی دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک shabby chic

دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک shabby chic یکی از طراحی‌های آنتیک و ساده است که مورد پسند بسیاری از افراد می‌باشد. در واقع شابی شیک یکی از انواع سبک‌های دکوراسیون ویلا است که بسیار زیبا و پر از آرامش است و فضایی پر از ظرافت زنانه و حس نوستالژی را ایجاد می‌کند. رنگ‌های اصلی این نوع سبک سفید و کرمی می‌باشند. علاوه بر این سبک شابی شیک شباهت‌های بسیار زیادی با سبک رمانتیک دارد و شما را به سفری خیالی به قصرهای فرانسوی و انگلیسی می‌برد. در ادامه بیشتر با ایده‌های زیبایی برای طراحی دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک آشنا خواهید شد.

 

دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک چیست؟

دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک چیست؟

دکوراسیون شابی شیک ویلا، یکی از سبک‌های محبوب برای طراحی دکوراسیون داخلی است. در این نوع سبک بر عکس سبک‌های ویکتوریایی و اشرافی از زرق و برق و تجملات دوری می‌شود و طراحی داخلی به سمت قدیمی بودن و سادگی هدایت می‌شود. سبک شابی شیک، شامل ترکیبی از مبلمانی آنتیک با رنگ‌های پاستلی، با پارچه‌های توری شکل و نقش‌های گل‌دار می‌باشد که فضایی زیبا و با ظرافت را در ویلا به وجود می‌آورد و بسیار مورد علاقه بانوان است.

 

تاریخچه دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک

سبک شابی شیک در اواخر دهه ۸۰ میلادی شکل گرفت و اوج شکوفایی آن را می‌توان در اوایل دهه ۹۰ مشاهده کرد. در آن دوران که خانه‌های مردم انگلیس تجمل گرا و لوکس بود، فردی به نام ریچل اشول، سبک دکوراسیون داخلی ساده و به دور از زرق و برق را به مردم شناساند، سبکی که اجرای آن غیر رسمی و بسیار راحت است و از سبک وینتیج و سبک کانتری الهام گرفته است. هدف از سبک شابی شیک استفاده از مبلمان قدیمی و دکوریجات در دکوراسیون ویلا است که ظاهری زیبا به فضای ویلا می‌دهد. امروزه نیز طراحی دکوراسیون ویلا تغییرات چشمگیری پیدا کرده است و به نظر می‌آید که سبک شابی شیک در ساخت ویلا دوباره از استقبال زیادی برخوردار شده است.

 

ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک

ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک

اصلی‌ترین ویژگی‌های سبک شابی شیک را می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از در و پنجره‌های چوبی و فلزی با ظاهر و طرح قدیمی

انتخاب رنگ‌های پاستیلی و روشن و رهایی از رنگ‌های بسیار زنده و متضاد

انتخاب مبلمان و میزهایی با رنگ‌های پریده و کهنه کاری شده و پرهیز از استفاده از مبلمان‌ لوکس

بهره بردن از وسایل آنتیک و تزئینی به سبک‌های سلطنتی و ویکتوریایی

استفاده از کفپوش‌های چوبی برای قسمت‌های مختلف ویلا

حذف کردن وسایل تزئینی لوکس و تابلوهای مجلل از روی دیوارها و استفاده از کاغذ دیواری‌ گلدار برای دیوار

 

در ادامه سازه برتر به توضیح بیشتری در خصوص ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک می‌پردازیم:

 

رنگ‌ها در سبک دکوراسیون شابی شیک ویلا

یکی از عوامل مهم در طراحی و اجرای سبک شابی شیک برای ویلا، توجه ویژه به رنگ بندی فضای داخلی برای رسیدن به تعادل و هماهنگی در فضای کلی می‌باشد. در سبک شابی شیک بیشتر از رنگ‌های ملایم و خنثی و همچنین روشن و پاستیلی استفاده می‌شود. از جمله رنگ‌هایی که به طور گسترده در این نوع سبک از طراحی می‌توان به کار برد، رنگ‌های سفید روشن، کرم، بژ، صورتی کم رنگ، خاکستری مات، ارغوانی و آبی کم رنگ است.

البته باید توجه داشته باشید که برای بالا بردن کیفیت دیداری فضا بهتر است که از یک یا دو رنگ‌ به عنوان رنگ غالب استفاده شود. به کار بردن رنگ‌های خنثی و روشن در سبک دکوراسیون شابی شیک، باعث به وجود آمدن فضایی آرامش بخش و زیبا می‌شود که می‌تواند باعث جلب توجه هر فردی شود. در این نوع سبک می‌توان از پالت رنگی کرم و یا سفید به عنوان رنگ غالب برای رنگ آمیزی دیوارها و سقف استفاده کرد. سپس برای ایجاد هماهنگی و تعادل از کفپوش‌های خاکستری جهت پوشاندن کف استفاده نمود.

 

به کار بردن طرح و نقش در ویلا شابی شیک

طرح و نقش‌ مناسب جهت ایجاد تعادل در دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک، یکی از موارد مهم در این نوع سبک می‌باشد، زیرا استفاده از رنگ‌های ملایم در طراحی دکوراسیون داخلی، باعث یک‌دست شدن فضای داخلی ویلا می‌شود. جهت جلوگیری از این حالت می‌توان از دکوریجات و عناصری که دارای طرح و نقش می‌باشند استفاده نمود. طرح‌های راه راه، گلدار و شطرنجی انتخاب‌های خوبی هستند. بهره بردن از پارچه‌های رو مبلی، توریف کوسن و پرده‌ها با طرح‌هایی که گفتیم و همچنین قلاب دوزی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

 

مبلمان آنتیک و سفید در دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک 

مبلمان آنتیک و سفید در دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک

در این نوع سبک از دکوراسیون داخلی، از مبلمان قدیمی بیشتر استفاده می‌شود تا فضای ویلا شیک، آنتیک و قدیمی نشان داده شود. همچنین در صورت امکان می‌توان از مبلمان آنتیک و عتیقه در سبک شابی شیک استفاده نمود. درباره رنگ این نوع مبلمان باید گفت که رنگ سفید رنگ مناسبی به نظر می‌رسد و به آسانی با عناصر دیگر طراحی هارمونی ایجاد می‌کند.

 

اکسسوری‌ها و دکوریجات در سبک شابی شیک

درست است که سبک شابی شیک یکی از انواع سبک های دکوراسیون ویلا است که بدون وسایل تزئینی و دکوریجات گران‌بها و شیک است، ولی این به معنی حذف دکوریجات نیست. در این سبک لوازم تزئینی و دکوری آنتیک مانند گرامافون، فانوس و گلدان‌های سنگین قدیمی که مربوط به دوره ۱۹۲۰ – ۱۹۸۰ می‌باشد، استفاده می‌شود. البته در صورت دسترسی نداشتن به این گونه وسایل، می‌توان از وسایلی نو با طرح‌های قدیمی و آنتیک استفاده کرد.

 

بهره بردن از پارچه‌های نخی و کتان در دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک

برای اینکه طراحی دکوراسیون ویلای شما شباهت بیشتری به سبک شابی شیک داشته باشد، می‌توانید از پارچه‌هایی که دارای بافتی لطیف و نرم هستند و الیاف طبیعی دارند استفاده کنید. مثل پارچه‌های طرح و نقش دار قدیمی و پارچه‌هایی به سبک وینتیج که ظاهری آنتیک به سبک شابی شیک خواهند بخشید و فضای داخلی ویلا را رویایی‌تر و زیباتر می‌کنند.

 

از خلاقیتتان در دکوراسیون شابی شیک ویلا بهره ببرید

همان گونه که در ابتدای این مقاله گفتیم، هدف از دکوراسیون سبک شابی شیک ویلا، استفاده کردن از وسایل قدیمی و مبلمان برای ایجاد فضایی خاص است. ممکن است شما در انبار یک صندلی و نیمکت قدیمی داشته باشید که برای نشستن مناسب نیست، ولی می‌توان آن را در گوشه اتاق یا کنار تخت قرار داد و برای روی آن از آباژور رومیزی و گلدان‌هایی زیبا استفاده کرد.

همچنین جالب است بدانید که رنگ‌ها و طرح‌ها فقط برای پارچه‌ها استفاده نمی‌شوند، زیرا مهمترین خصوصیت وسایل در این نوع سبک این است که، طرح‌هایی مثل پرنده و گل بر روی چوب میز کنسول، صندلی و کتابخانه‌ها دیده می‌شود. به همین خاطر در صورتی که وسیله ای چوبی را مشاهده کردید که با نقاشی‌های زیبا و جذاب تزئین شده است، بدون شک قطعه ای از یک دکوراسیون شابی شیک را دیده اید.

 

هر نوع المان قدیمی و نوستالژیک را در سبک دکوراسیون شابی شیک استفاده نکنید

یکی از خصوصیات مهم دکوراسیون سبک شابی شیک این است که در آن از عناصر نوستالژیک استفاده کنیم، ولی باید توجه داشته باشید که همیشه نیز این ویژگی پاسخگو نیست.

برای مثال یک کتابخانه با طرح قدیمی چوب که با رنگ آبی تزیین شده است و با گذشت زمان لایه‌های چوب از آن رنگ باز کرده است، می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای دکوراسیون ویلای شابی شیک باشد، ولی اگر از یک ساعت چوبی بزرگ و قدیمی که عقربه‌های بزرگی دارد استفاده کنید، ممکن است انتخاب مناسبی برای این فضا نباشد.

 

ترفندهای اجرایی دیگر برای دکوراسیون ویلا ایرانی به سبک شابی شیک

بر روی مبلمان و اکسسوری‌ها سمباده بکشید تا قدیمی به نظر برسند. برای مثال در صورتی که مبلمان قدیمی و چوبی دارید، می‌توانید با استفاده از سنباده و ساییدن دسته‌ها و پایه‌های آن، خراش‌هایی کوچک را برای بی رنگ شدن چوب ایجاد کنید و بدین وسیله مبلمان قدیمی و کلاسیک را برای خود داشته باشید. البته باید دقت کنید که جهت سنباده کشیدن بر روی وسایل چوبی حتما ماهر باشید، در غیر این صورت به چوب آسیب می‌رسانید.

علاوه بر این، یکی دیگر از ترفندهای اجرایی برای دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک این است که، با استفاده از یک رنگ و قلم طرح‌های ساده ای از پرنده و یا گل را روی میز چوبی و پشتی صندلی خود ایجاد کنید. توجه کنید که قرار نیست یک اثر فوق العاده خلق کنید، بنابراین فقط به کشیدن برگ‌ها و گل‌های کوچک اکتفا کنید.

 

طراحی فضاهای مختلف دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک

طراحی فضاهای مختلف دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک

در این بخش نحوه‌ی طراحی فضاهای مختلف ویلا به سبک شابی شیک را توضیح می‌دهیم:

 

اتاق خواب ویلا به سبک شبی شیک

با توجه به مواردی که گفتیم، اگر تمایل دارید که یک اتاق خواب به سبک شابی شیک داشته باشید، باید در ابتدا به نوع روتختی و تخت توجه کنید. در این نوع سبک می‌توان از تخت‌های چوبی ساده یا فلزی قدیمی استفاده کرد و رنگ پریدگی را در قسمت‌های مختلف نمایان کرد. همچنین، بهره بردن از روتختی‌های نخی گلدار و کتان همراه با رنگ‌ها‌ی کاملا ملیح و زنانه، می‌تواند فضا را با سبک شابی شیک دکوراسیون ویلا منطبق کند.

از موارد دیگری که در اتاق خواب باید به آن توجه کرد، انتخاب مدل پاتختی است. علاوه بر میزهای قدیمی برای پاتختی، می‌توان از وسایل تزئینی و گلدان با نمای کهنه استفاده کرد. مواردی مانند پرده‌های کمی چروک شده و گلدار، دیوارهایی با رنگ‌های ملایم مانند کرم، سفید، خاکستری، بژ، صورتی و پاستیلی و همچنین لوسترهای بزرگ آویز با بالشت‌های گلدار در اتاق خواب شابی شیک به کار می‌روند.

 

سالن پذیرایی ویلا به سبک شابی شیک

یکی از بخش‌های مهم در ویلا، سالن پذیرایی است که باید به بهترین شکل طراحی شود. در سالن پذیرایی به سبک شبی شیک shabby chic در قدم اول باید مبلمان را با دقت برگزینید. مبلمان قدیمی و راحتی با روکش‌های چرم و پارچه ای، همراه با کوسن‌های گلدار با رنگ‌های ملایم و روشن می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

از موارد مهم دیگر جهت تزئین اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی با سبک shabby chic، استفاده از میزهای خلاقانه و قدیمی است. برای مثال، رنگ کردن صندوقچه‌های کهنه و قدیمی و همچنین استفاده از آنها به عنوان یک میز، می‌تواند یک انتخاب عالی در این زمینه باشد.

گلدان‌های سفالی یا فلزی با گل‌های بزرگ و رنگارنگ در قسمت‌های مختلف سالن، از موارد دیگری است که به فضا حس نوستالوژیک خواهد داد. همچنین می‌توان همراه با گلدان از وسایل تزئینی دیگری که ترکیبی از آنتیک بودن و لوکس بودن را نشان می‌دهند استفاده کنید. لوسترهای فلزی و بزرگ، قاب عکس‌های قدیمی روی دیوار، آینه قدی با قاب چوبی، کاغذ دیواری‌های ساده یا گلدار با رنگ‌های ملایم، پرده‌های کتان و نخی ساده یا گلدار و همچنین کفپوش‌های چوبی با رنگ روشن در صنعت ساختمان و ... می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای این نوع سبک باشند.

 

آشپزخانه ویلا به سبک شابی شیک

آشپزخانه ویلا به سبک شابی شیک

در آشپزخانه ویلا نیز همچون بخش‌های دیگر، باید با انتخاب لوازم کهنه و فاصله گرفتن از امکانات مدرن، فضای داخلی را با این سبک سازگار کنید. برای مثال یکی از انتخاب‌های مهم، استفاده از کابینت‌هایی سفید با نمایی آنتیک در کنار نیمکت‌های چوبی رنگ پریده است که می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای این فضا باشد.

از موارد مهم دیگر در آشپزخانه شبی شیک، نصب قفسه‌های بدون درب و شلف بر روی دیوار است. بهتر است شلف‌ها چوبی و با رنگ‌های ملایم و روشن باشند و تا جای ممکن قفسه‌های روی دیوار بدون درب باشند.

علاوه بر این، می‌توانید میزهای معمولی که در ویلا دارید را با سمباده زنی و رنگ آمیزی به میز کهنه و آنتیک تبدیل کنید که نقش خیلی مهمی در آشپزخانه shabby chic دارند. این نوع میزها همراه با صندلی و نیمکت‌هایی با روکش کتان و نخی گلدار و همچنین لوسترهای بزرگ و کریستالی و کفپوش‌های چوبی، می‌توانند ترکیبی خیلی زیبا را در آشپزخانه ایجاد کنند.

 

حمام و سرویس بهداشتی ویلا به سبک شبی شیک

با توجه به این که در سبک شبی شیک تمرکز بر رهایی از وسایل مدرن و لوکس است، در نتیجه در حمام و سرویس بهداشتی شابی شیک نباید انتظار داشت که سینک و کابین دوش و شیرآلات گران استفاده شده باشد. می‌توان با نصب لوسترهای آویز، سینک‌های مزرعه ای و پرده‌های گلدار برای جداکردن حمام و سرویس بهداشتی، فضایی قدیمی و شیک را ایجاد کرد.

همچنین با توجه به فضای خالی که در این قسمت از ویلا در اختیار دارید، می‌توانید از آینه و میز و همچنین شلف‌های رنگی کهنه نما برای چیدن لوازم بهداشتی استفاده کنید.

 

 

سخن پایانی

سبک شابی شیک، سبکی محبوب است که در فضای ویلا جلوه ای آنتیک، زنده و آرامش بخش ایجاد می‌کند. در حقیقت این نوع سبک، گلچینی از دکوریجات و عناصر مختلف مانند دکوریجات وینتیج، مبلمان آنتیک و پارچه های گلدار زنانه است. در صورتی که شما نیز به این سبک دکوراسیون رویایی و زیبا علاقه مند هستید، می‌توانید به آسانی و با هزینه ای کم آن را در دکوراسیون ویلایتان اجرا کنید. البته باید حتما به تمام المان‌ها و ویژگی‌های این سبک توجه کنید تا اصالت آن حفظ شود.

در این مطلب هر گونه اطلاعاتی که باید در مورد دکوراسیون ویلا به سبک شابی شیک بدانید را در اختیارتان قرار دادیم، امیدواریم مورد رضایت شما بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.