17 اصل کلی در طراحی دکوراسیون اتاق جلسات - سازه برتر



17 اصل کلی در طراحی دکوراسیون اتاق جلسات

طراحی دکوراسیون اتاق جلسات به شکلی زیبا اهمیت زیادی دارد زیرا یکی از مهمترین بخش‌های هر شرکت یا اداره ای، اتاق جلسات است، در این اتاق مسئولین رده بالا، مدیران ارشد و مهمانان خاص برای تشکیل جلسه و گرفتن تصمیم‌های مهم حضور پیدا می کنند و از آنجایی که ممکن است که یک جلسه چند ساعت طول بکشد، باید دکور اتاق جلسات به‌ گونه‌ای باشد که افرادی که در آن حضور دارند، احساس راحتی کنند.

دکوراسیون داخلی اتاق جلسات همانند زبان بدن است. در حقیقت هدف و پیام کلیدی و مشخص بودن موضوع، در طراحی داخلی سالن جلسات و تأثیر فیزیکی آن نشان داده می شوند. به‌ صورت کلی طراحی دکور اتاق جلسه و اتاق کنفرانس، در حمایت و تقویت اهداف جلسه شما و ایجاد ارزش، تأثیر بسزایی دارد.

در این مقاله به بررسی اصول طراحی دکوراسیون اتاق جلسات خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

اصول کلی دکوراسیون اتاق جلسات

اصول کلی دکوراسیون اتاق جلسات

قبل از این که اصولی را که باید در طراحی دکور اتاق جلسات رعایت شوند را ذکر کنیم، توضیحاتی در خصوص اتاق کنفرانس می دهیم. اتاق کنفرانس اتاقی با تجهیزات کامل است که جلسات مهم در آن برگزار می شود.

در حقیقت اتاق کنفرانس جایی است که در آن تصمیمات اساسی و مهم شرکت گرفته می شود، به همین علت طراحی دکوراسیون داخلی سالن جلسات، اهمیت زیادی دارد. اصولی بودن و مجهز بودن این نوع اتاق، می تواند باعث افزایش میزان درآمد شرکت شود. در ادامه سازه برتر مواردی را که باید در طراحی دکوراسیون اتاق کنفرانس رعایت شود را ذکر می کنیم:

 

1- اهمیت به نیازهای ارباب رجوع در دکوراسیون اتاق جلسات

حتما شما قصد دارید فضایی را فراهم کنید که افرادی که در اتاق کنفرانس حضور دارند تا جایی که ممکن است احساس راحتی کنند و همچنین فضایی باز جهت جابجایی دست و پا و حتی راه رفتن برایشان وجود داشته باشد.

مساحت اتاق جلسات نیز باید به گونه ای باشد که افراد تصور کنند این فضا برای حضور آنها ایجاد شده است. بهتر است تعداد کسانی که به طورمعمول در جلسات شرکت می کنند را در نظر بگیرید و با ایجاد اتاقی مناسب برای آنها، میزی با ظرفیت کافی را نیز فراهم کنید.

علاوه بر این، صندلی‌های استفاده شده در اتاق کنفرانس، باید بر اساس اصول ارگونومیک باشد تا برای افراد مختلف قابل استفاده باشند.

 

2- انتخاب یک میز کنفرانس مناسب برای اتاق جلسات

شکل میز اتاق کنفرانس، تعیین ‌کننده نوع چیدمان صندلی‌ها است. به صورت کلی، سبک‌های مختلفی برای چیدن صندلی‌ها در دکور اتاق جلسه وجود دارد.

به عنوان مثال، فرم U شکل باعث ارتباط بصری بیشتر افراد با سخنرانان می شود، این نوع چینش شبیه کلاس‌های درس و سالن‌های تئاتر است که از فضای ممکن بیشترین استفاده را می کند و در نتیجه افراد بیشتری را در خود جای می دهد. البته این نوع سبک فضای زیادی برای تردد حضار باقی نمی گذارد.

قبل از تصمیم‌ گرفتن درباره این نوع چیدمان، بهتر است که مساحت کنفرانس، تعداد افراد و نوع ارتباط مطلوب میان سخنران و حضار را در نظر داشته باشید.

 

3- یک اتاق مناسب برای اتاق کنفرانس انتخاب کنید

اتاق کنفرانس باید در جایی باشد که میزان عدم تمرکز و حواس پرتی را به حداقل ممکن برساند. برای مثال، فضایی که نزدیک به دفتر مدیر عامل باشد، انتخاب بسیار مناسبی است، ولی فضایی که نزدیک به لابی اصلی که مورد استفاده همه کارکنان باشد، برای اتاق جلسات زیاد مناسب نیست.

 

رنگ در اتاق کنفرانس

4- رنگ در اتاق کنفرانس

استفاده از رنگ مناسب برای دیوار، می تواند در شیوه عملکرد افراد حاضر در جلسه تاثیر زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، در صورتی که بخشی از دیوار اتاق جلسات را رنگ آبی بزنید، کابران احساس آرامش و دلپذیری را تجربه می کنند. ولی رنگ قرمز برای دیوارهای اتاق کنفرانس خوب نیست، زیرا افرادی که در این مکان حاضر هستند نیاز به آرامش و تمرکز زیادی در زمان صحبت کردن نیاز دارند و این رنگ مخالف با این قضیه است.

اغلب برای اتاق کنفرانس از رنگ‌های روشن و لایت مانند سفید، کرم و طلایی استفاده می شود. این نوع رنگ‌ها باید به شکلی باشند که باعث ایجاد تمرکز هواس شوند و آشفتگی و استرس را از افراد دور کنند. در واقع انتخاب رنگ برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق جلسات اهمیت زیادی دارد و باید با ظرافت و دقت بسیاری انتخاب شود. همچنین انتخاب رنگ شما، باید با تصویر لوگو و نام تجاری شرکت شما سازگاری داشته باشد.

 

5- به نورپردازی در اتاق جلسات دقت کنید

وجود نور طبیعی در اتاق کنفرانس، علاوه بر القای حس نشاط و تازگی، در صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز موثر است. بهتر است که پنجره‌های دکوراسیون اتاق کنفرانس، با پرده‌هایی غیرشفاف پوشیده شوند تا مناظر خیره‌کننده که باعث حواس پرتی افراد نشوند.

علاوه بر این، بهتر است که موارد زیر را در زمان نورپردازی اتاق جلسات رعایت کنید:

از نورپردازی موضعی استفاده نکنید

لامپ‌هایی با کمترین گرمای تولیدی را انتخاب کنید

از رنگ‌های روشن برای دیوارها استفاده کنید

به کار بردن لامپ‌های OLED جهت نورپردازی اتاق بزرگ کنفرانس

بهره بردن از یک نمایشگر خوب برای اتاق کنفرانس

 

6- دقت به نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی اتاق جلسات

در دکوراسیون داخلی هر مکانی باید به نقطه کانونی توجه زیادی شود تا دید افرادی که در آنجا حضور دارند به سمت آن کشیده شود. در دکوراسیون اتاق جلسات نیز، جایی که نمایشگر LED قرار دارد، می تواند به‌عنوان نقطه کانونی باشد. در صورتی که نمایشگر بر روی دیوار نصب شود، پرده نمایش نیز در بالای آن قرار داده می شود، تا هر دوی این‌ها در یک نقطه کانونی باشند.

 

7- دسترسی آسان به اتاق جلسه

در زمان طراحی دکوراسیون اتاق جلسات، باید به شرایط افرادی که ممکن است دچار مشکلات حرکتی باشند و یا از ویلچر استفاده کنند، توجه داشته باشید.

 

8- انعطاف‌پذیری اتاق جلسات

خاصیت انعطاف‌پذیری که در محل کار وجود دارد، تأثیر مثبتی بر رفتار، خلق‌وخو، خلاقیت و انگیزه کارکنان دارد. دکوراسیون اتاق‌ جلسات مدرن با توجه به همین موضوع طراحی شده‌اند.

 

آکوستیک کردن اتاق جلسات 

9- آکوستیک کردن اتاق جلسات

اتاق کنفرانس، مکانی برای مشورت است و تصمیمات مهم در این اتاق گرفته می شود، بنابراین باید فضای اتاق عایق صوتی باشد. عایق بندی اتاق باعث می شود که نه تنها صدای داخل به بیرون منتقل نشود، بلکه صدای بیرون نیز از داخل شنیده نشود.

 

10- تجهیزات دکوراسیون داخلی سالن جلسات

تجهیزاتی که برای اتاق کنفرانس استفاده می شود، بستگی به اداره و شرکت مورد نظر دارد. شما باید این نوع تجهیزات را از قبل بشناسید و با توجه به آن‌ها، طراحی دکوراسیون را انجام دهید. این نوع تجهیزات شامل سیستم‌های صوتی و تصویری، میکروفن، کامپیوترهای موجود بر روی میزها، وایت برهای الکترونیکی، سیم کشی‌های مورد نیاز و مواردی از این قبیل می باشد. اگر یک سیستم تصویری برای اتاق جلسه استفاده کرده اید، باید تمامی افرادی که در جلسه حاضر هستند، به خوبی بتوانند آن را ببینند. مشخص کردن میزان فاصله افراد از سیستم، به عهده طراح اتاق است. این سیستم‌ها، اغلب در پشت جایگاه سخنران قرار داده می شوند.

همان گونه که قبلا هم گفته شد، مهمانان باید تا جای ممکن احساس راحتی داشته باشند؛ از این رو، استفاده کردن از یک یخچال کوچک در اتاق کنفرانس، به‌ گونه ای ‌که همه افراد حاضر در اتاق به آن دسترسی کامل داشته باشند و هر زمانی که خواستند، بتوانند نوشیدنی مورد علاقه خود را فراهم کنند، ایده بسیار مناسبی به نظر می رسد.

 

11- ایجاد یک طراحی متناسب با زمینه کاری در اتاق کنفرانس

اگرچه خلاقیت خوب است، ولی اصالت بهتر از آن است. بهترین اتاق‌های کنفرانس و جلسات، آن‌هایی هستند که با چینش، دکوراسیون و یا حتی رنگ‌های به کار رفته در خود، زمینه کاری خود را به دیگر افراد معرفی کنند.

برای نمونه اگر شما نیز مانند شرکت‌های بزرگ دنیا، برای زمینه کاری خود یک رنگ منحصر به فرد را در نظر دارید، باید از این رنگ به شکل غالب در اتاق جلسه استفاده کنید و یا در صورتی که در زمینه طراحی مبلمان یا دکوراسیون کار می کنید، در اتاق کنفرانس شما باید بهترین محصولات ممکن به کار رود.

همچنین شرکت‌های صنعتی باید دارای اتاق‌هایی با تجهیزات پیشرفته باشند. در واقع یک اتاق کنفرانس باید نشان‌دهنده مهارت و سابقه شما در یک زمینه کاری باشد.

 

12- قبل از جلسات مهم یک تست اجرا کنید

در جلسات کاری مهم، داشتن آمادگی خیلی اهمیت دارد. این که بتوانید در برخورد اول با مهمانان با طمأنینه و آرامش رفتار کنید و آنها را به سمت اتاق جلسه راهنمایی کنید، نشانه ای از حرفه‌ای بودن شماست.

در این میان کارکنان نیز نقش تعیین‌کننده ای دارند و همگی باید قبل از ورود مهمانان، کاملاً توجیه شده باشند و به وظیفه خود آگاه باشند. علاوه بر این، چینش درست وسایل، بودن فضای کافی برای رفت و آمد افراد در اتاق جلسات، سالم بودن صندلی‌ ها و قابلیت تنظیم آنها، عملکرد صحیح سیستم نورپردازی، نمایشگر، ویدئو پروژکتور، بلندگوها و سیستم تهویه مطبوع نیز از موارد مهم در یک کنفرانس اداری هستند.

 

استفاده از گیاهان سبز در اتاق جلسه

13- استفاده از گیاهان سبز در اتاق جلسه

بهره بردن از گیاهان سبز، باعث روح بخشیدن به فضای اتاق جلسات می شود، این نوع گیاهان با توجه به نیازشان باید نزدیک به پنجره‌ها باشند تا بتوانند از نور آفتاب بهره مند شوند. همچنین استفاده از دیوار سبز برای دیوار در اداره‌ها، به صمیمی‌تر و گرم‌تر شدن فضای خشک اداری کمک زیادی می کند.

 

14- کفپوش در دکوراسیون داخلی سالن جلسات

برای کفپوش سالن کنفرانس، از پوشش خاصی استفاده می شود که در زمان راه رفتن سروصدایی ایجاد نشود. بیشتر اوقات از موکت‌ها یا پارکت‌هایی که ضد الکتریسیته و ضد حریق هستند، استفاده می شود. بهتر است که قبل از تهیه کف‌پوش برای سالن جلسات، به فکر ایجاد یک فضا برای عبور دادن کابل‌های مربوط به امکانات صوتی و تصویری در قسمت کف سالن نیز باشید.

 

15- سقف در دکوراسیون اتاق کنفرانس

طراحان برای انعکاس بهتر صدا در هنگام طراحی دکوراسیون اتاق کنفرانس، ارتفاع سقف را بیشتر می کنند. برای اینکه دکوراسیون اتاق کنفرانس آکوستیک باشد، باید انعکاس صدای طبیعی با شدت صدا برابر باشد. برای انجام این کار، می توان از مواد جاذب صوت که در کف و سقف اتاق و همین طور در دیوار استفاده شده است، برای ایجاد یک سالن استاندارد آکوستیک استفاده کرد.

 

16- مبلمان در اتاق کنفرانس

انتخاب درست سبک و نوع مبلمان، مساله مهمی است. مبلمان اتاق جلسات باید با توجه به بزرگی اتاق باشد. تعداد مبلمان باید به گونه ای باشد که همه مهمانان جهت نشستن، صندلی راحتی داشته باشند. همچنین افرادی که حاضر در اتاق جلسه هستند، باید به سخنران جلسه اشراف کامل داشته باشند. استفاده از یک پروژکتور در رو به روی صندلی افراد و یک تلویزیون بزرگ و همچنین یک تخته وایت برد در جلسه از موارد ضروری است.

 

17- ابعاد اتاق جلسات

ابعاد و اندازه اتاق کنفرانس، باید با توجه به تعداد افراد موجود در آن مشخص شود. از این رو بهتر است اتاقی که بزرگ‌تر است را برای این کار استفاده کنید. همچنین اگر اتاق جلسه شما کوچک است، باید رنگ‌های روشن و سبک مدرن را برای طراحی آن استفاده کنید تا با گذاشتن وسایل ساده فضای کمی اشغال شود.

اگر تمایل دارید که اطلاعاتی در خصوص طراحی دکوراسیون اتاق خواب نیز بدست آورید، روی گزینه دکوراسیون اتاق خواب کلیک کنید.

 

پرکاربردترین چیدمان اتاق جلسات

پرکاربردترین چیدمان اتاق جلسات

در ادامه 3 طرحی که در چیدمان اتاق جلسات کاربرد بیشتری دارند را بررسی می کنیم:

 

1- طراحی دکوراسیون فضای اتاق به صورت نیم دایره

فضای نیم دایره‌، همیشه توجهات را به یک نقطه در اتاق معطوف می کند. در این نوع سبک طراحی، هیچ گونه فضای پنهان یا نقطه کوری وجود ندارد و تمام افراد قابل رویت می باشند. ولی این گونه فضا برای جمعیت‌های کوچک‌تر مناسب‌تر است و برای اتاق جلساتی که تعداد بیش از 50-60 نفر در آن شرکت می کنند مناسب نیست.

 

2- طراحی دکوراسیون فضای اتاق به صورت بیضی شکل

این نوع طراحی کمی بزرگ‌تر است و به افراد کمک می کند تا در یک فضای بزرگ‌تر باشند. طرح بیضی شکل، طرحی مناسب برای اتاق کنفرانس جلسات هیئت مدیره می باشد که مشارکت بیشتری را ایجاد می کند.

 

3- طراحی دکوراسیون فضای اتاق به شکل کلاس درس

در این طراحی ردیف‌هایی از میز و صندلی برای نشستن افراد ایجاد می شود و سخنران همیشه در برابر افراد دیگر سخنرانی می کند. طراحان دکوراسیون داخلی، به دنبال بهبود ظاهری این نوع سبک می باشند تا آن‌ را صمیمی‌تر و دوستانه‌تر کنند و یک فضای مشارکتی را ایجاد کنند.

 

انواع سبک‌های چیدمان برای طراحی دکوراسیون اتاق جلسات

انواع سبک‌های چیدمان برای طراحی دکوراسیون اتاق جلسات

اتاق جلسات را می توان با استفاده از سبک‌های متنوعی طراحی و چیدمان کرد از جمله:

 

اتاق جلسات U شکل

سبک U شکل و بسته، یکی از انواع سبک‌های چیدمان است که خصوصیت اصلی این نوع سبک، وجود یک فضای خالی در وسط میز می باشد. مجری این نوع سبک می تواند آزادانه حرکت کند، توضیحات خود را ارائه دهد و عملکرد افراد را بررسی کند.

 

اتاق جلسات مدرن

بعضی از شرکت‌ها به مدرن گرایی علاقه زیادی دارند و برای اتاق جلسات خود سبک مدرن را به کار می برند. در این نوع سبک، باید رنگ‌ها به صورت شاد و روشن انتخاب شوند و نمای داخلی آن ساده و به دور از تجملات باشد. دکوراسیون اتاق جلسات مدرن، بسیار زیبا و شیک است و به افزایش صمیمیت بین افراد کمک زیادی می کند.

 

اتاق جلسات کلاسیک

به طور معمول برای طراحی دکوراسیون اتاق کنفرانس به سبک کلاسیک، از لوازم لوکس و گران قیمت و مبلمان چوبی استفاده می شود. این نوع سبک چیدمان، برای اتاق‌های بزرگ‌ مناسب‌تر است و نمی توان برای اتاق کنفرانس‌های کوچک از آن استفاده کرد.

 

 

کلام آخر

طراحی دکوراسیون اتاق جلسات و کنفرانس دارای اهمیت زیادی است، زیرا تصمیمات اساسی و مهم در این اتاق گرفته می شود. همچنین اولین تاثیر بر روی مخاطب در اتاق جلسات کاری، نوع سبک دکوراسیون داخلی این اتاق است. برای داشتن یک جلسه‌ی کاری شیک و پر از آرامش، باید حتما با فردی که در این زمینه تخصص دارد مشورت کنید، تا بتوانید یک دکوراسیون منحصربه فرد و زیبا را برای اتاق جلسات کاری خود ایجاد کنید.

در این مقاله اصول مهمی را که باید در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق جلسات رعایت کنید را برای شما شرح دادیم، امیدواریم توانسته باشیم در این زمینه شما را راهنمایی کرده باشیم. اگر سوالی دارید، می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.