مناسب‌ترین رنگ برای اتاق خواب چیست؟ - سازه برتر



مناسب‌ترین رنگ برای اتاق خواب چیست؟

بسیاری از افراد در انتخاب مناسب‌ترین رنگ برای اتاق خواب دچار سردرگمی هستند، چرا که رنگ دیوارهای اتاق خواب به میزان زیادی بر احساسات اعضای خانواده تاثیر می‌گذارد. بهترین رنگ برای اتاق خواب از نظر روانشناسی، رنگی است که باعث ایجاد آرامش شود و انرژی مثبت را به اعضای خانه منتقل کند.

بنابراین در این نوشته از سازه برتر مناسب‌ترین رنگ برای اتاق خواب به همراه رنگ‌های مناسب برای اتاق خواب بزرگسال و اتاق خواب کوچک را توضیح می‌دهیم، با ما همراه باشید.

 

مناسب‌ترین رنگ برای اتاق خواب

مناسب‌ترین رنگ برای اتاق خواب

در این بخش رنگ‌هایی را که در اتاق خواب کاربرد بیشتری دارند را برای شما ذکر می‌کنیم:

 

رنگ‌های خنثی

رنگ‌های خنثی، انتخابی مطمئن برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب هستند. بژ، خاکستری مایل به قهوه‌ای، سفید و خاکستری هر کدام پس‌زمینه‌ی خیلی خوبی برای رنگ اتاق خواب می‌باشند. این نوع رنگ‌ها را می‌توان با هر رنگ دیگری ترکیب کرد.

برخی از افراد فکر می‌کنند که رنگ‌های خنثی کسل ‌کننده هستند، ولی می‌توان اتاق خواب‌هایی با رنگ خنثی را با استفاده از قاب عکس، آثار هنری، فرش‌های رنگارنگ، لوازم مناسب و رختخوابی زیبا دگرگون کرد.

همچنین جهت انتخاب لوازم در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون در اتاقی خوابی که دیواری به رنگ خنثی دارد، دست شما بازتر است، زیرا رنگ‌های خنثی خود را با انواع رنگ‌بندی‌ها وفق می‌دهند.

 

رنگ‌های پاستلی

رنگ‌های پاستلی روشن، ملایم و آرامش‌بخش هستند و باعث می‌شوند که یک خواب راحت داشته باشید. شما می‌توانید از طیف‌های ملایم بنفش، آبی، زرد، سبز و صورتی در دکوراسیون اتاق خواب استفاده کنید.

این نوع رنگ‌ها در دسته رنگ‌های پاستلی می‌باشند. برای اینکه رنگ‌های پاستلی کودکانه به نظر نیایند، شما می‌توانید با بهره بردن از وسایلی با چوب تیره، مانند کمد و تخت خواب و استفاده از رنگ‌هایی برجسته‌تر، در چیدمان اتاق خواب تأکید ایجاد کنید.

 

رنگ‌های برجسته

طیف‌های رنگی برجسته و انرژی‌بخش، رنگی آرامش‌بخش نیستند و برای اتاق خواب مناسب نیستند. با این وجود، در هر اتاق خوابی ضروری است که محیطی شخصی ایجاد شود و شاید برای افرادی با سلیقه‌ای خاص، این حس راحتی با رنگ‌هایی برجسته، شاد و انرژی‌بخش ایجاد شود.

در صورتی که شما نیز از آن دسته افرادی هستید که از بودن در فضایی با رنگ‌های برجسته احساس خوبی پیدا می‌کنید، می‌توانید از این نوع رنگ‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال یک رنگ سبز بهاری پررنگ برای اتاق خوابی با رنگ برجسته مناسب است.

 

بهترین ترکیب رنگ برای اتاق خواب از نظر روانشناسی 

بهترین ترکیب رنگ برای اتاق خواب از نظر روانشناسی

برای استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی اتاق خواب، می‌توان از ترکیب رنگ‌های گوناگون برای زیبایی بیشتر آن بهره برد از جمله رنگ‌های زیر:

 

رنگ زرد و آبی

آبی یکی از رنگ‌های آرامش بخش و اصلی است، زیرا افراد را به یاد آسمان و دریا می‌اندازد.

روانشناسان بر این باورند که رنگ آبی باعث افزایش اعتماد به نفس، تسکین دردها و کاهش فشار خون می‌شود.

با این وجود، رنگ آبی برای اتاق خوابی که به عنوان اتاق کار استفاده می‌شود، رنگ مناسبی نیست و بعد از مدتی باعث ایجاد حس بی حالی و کرختی می‌شود و حتی ممکن است انگیزه‌ افراد را کاهش دهد.

یکی از رنگ‌های مناسب برای ترکیب کردن با رنگ آبی، رنگ زرد است. ترکیب رنگ زرد و آبی برای رنگ اتاق خواب، می‌تواند علاوه بر ایجاد آرامش، باعث تحریک ذهن نیز بشود.

 

طیف رنگی زرد و سبز

رنگ سبز جزو رنگ‌های سرد است، ولی رنگی اصلی نیست. رنگ سبز روشن ارتباط خوبی با روابط عمومی دارد. به همین دلیل به افرادی که از انزوا رنج می‌برند، پیشنهاد می‌شود که از این نوع رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا یا منزل خود به خصوص برای اتاق خواب استفاده کنند.

این نوع رنگ در کنار ایجاد آرامش، باعث ایجاد نشاط و انگیزه در افراد می‌شود. همچنین طراحی دکوراسیون اتاق خواب با رنگ زرد و سبز، باعث روشنایی اتاق و القای حس مثبت گرایی و خوش‌بینی در فرد می‌شود.

 

طیف رنگی بنفش و قرمز

قرمز یک رنگ‌ اصلی و انرژی بخش است و به رنگ عشق نیز معروف است. رنگ قرمز، بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین می‌باشد، زیرا فضایی رمانتیک و گرم ایجاد می‌کند.

این رنگ برای اتاق خواب کودک توصیه نمی‌شود و حتی برای بزرگسالانی که به این رنگ علاقه دارند، پیشنهاد می‌شود تا به طور محدود از آن در اتاق خواب استفاده کنند.

رنگ قرمز با رنگ بنفش هارمونی خیلی زیبایی را ایجاد می‌کند و طراحی دکوراسیون اتاق خواب با رنگ قرمز و بنفش، علاوه بر رمانتیک کردن فضا، باعث افزایش انعطاف‌پذیری در افراد می‌شود. رنگ بنفش خود ترکیبی از رنگ‌های آبی سرد و قرمز گرم می‌باشد.

 

بهترین و آرامش‌بخش‌ترین رنگ‌ اتاق خواب برای بزرگسالان

بهترین و آرامش‌بخش‌ترین رنگ‌ اتاق خواب برای بزرگسالان

رنگ آبی

براساس روانشناسی رنگ‌های اتاق خواب بزرگسال، طیف‌های گوناگون رنگ آبی به دلیل ایجاد حس خونسردی و آرامش در افراد، کیفیت خواب را به بالاترین درجه می‌رساند. بر اساس آمار گرفته شده، میانگین ساعت خواب در یک اتاق خواب آبی رنگ، ۷ ساعت و ۵۲ دقیقه می‌باشد.

 

رنگ زرد

زرد یک رنگ آرامش بخش و گرم برای اتاق خواب بزرگسال است. کسانی که در اتاق خوابی به رنگ زرد استراحت می‌کنند، سریع‌تر می‌خوابند و به صورت میانگین ۷ ساعت و چهل دقیقه می‌خوابند. ترکیب رنگ‌ اتاق خواب زرد و سبز، زرد و آبی، برای اتاق خواب افراد بزرگسال یک انتخاب ترکیبی عالی است. رنگ استخوانی نیز گزینه مناسبی است.

 

رنگ سبز

طیف‌های رنگی مختلف رنگ سبز برای اتاق خواب بزرگسال، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشند. این رنگ،رنگی طبیعی و آرام‌بخش برای اتاق خواب می‌باشد.

سبز چمنی و سبز زیتونی نیز بهترین انتخاب از میان تناژهای مختلف رنگی برای اتاق خواب هستند.

 

رنگ قهوه‌ای

از رنگ‌های خنثی و گرم که برای طراحی بعضی از اتاق خواب‌ها به کار می‌رود، رنگ قهوه‌ای است. رنگ قهوه‌ای باعث انتقال حس تازگی، راحتی، آسایش و امنیت به افراد می‌شود. ولی این نوع رنگ در طولانی مدت باعث تقويت حس لجبازی و بهانه‌جویی در افراد می‌شود.

از این رو پیشنهاد می‌شود از رنگ قهوه ای، جهت ایجاد تنوع در رنگ اتاق خواب استفاده شود و پس از مدتی با رنگ سبز و آبی تعویض شود. همچنین رنگ آمیزی اتاق خواب با ترکیب رنگ‌ آبی و قهوه‌ای، تا حدودی معایب رنگ قهوه‌ای را می ‌پوشاند.

 

رنگ نقره‌ای

در صورتی که یک رنگ لوکس و شیک را برای اتاق خواب‌ و یا حتی رنگ درب اتاق خواب می پسندید، به رنگ نقره‌ای فکر کنید.

رنگ نقره‌ای باعث می‌شود سریع‌تر بخوابید و به همین دلیل انتخاب خوبی برای کسانی است که معمولا طول می‌کشد تا خواب‌شان عمیق شود.

 

رنگ نارنجی

طیف‌های رنگی مختلف نارنجی، از بهترین گزینه‌ها برای رنگ اتاق خواب بزرگسال، به حساب می آیند. چرا که رنگ نارنجی به بهبود عملکرد معده، هضم بهتر غذا و در نتیجه یک خواب راحت کمک می‌کند.

 

رنگ دیوار اتاق خواب مدرن

رنگ دیوار اتاق خواب مدرن

در اتاق خواب مدرن از رنگ‌های زیر استفاده می‌شود:

 

صورتی

رنگ صورتی روشن در اتاق خواب مدرن به کار می‌رود و دیگر سایه‌های صورتی کم‌رنگ که به‌ شکلی نامحسوس با کمی رنگ خاکستری مخلوط شده‌اند، مد هستند. این نوع رنگ همراه با خاکستری، سفید و یا بژ بسیار عالی به نظر می آید.

رنگ صورتی به عناصری که در فضای اتاق خواب هستند، ظرافت و تمایز می بخشد و از لحاظ روانشناسی، رنگ صورتی یک رنگ آرامش بخش برای اتاق خواب مدرن است.

 

آبی نفتی و آبی سرمه ای

از رنگ آبی نفتی برای دیوار اتاق خواب مدرن استفاده زیادی می‌شود. آبی های پاستلی نیز در اتاق خواب کاربرد زیادی دارند.

رنگ آبی سرمه ای که باعث انتقال آرامش زیادی می‌شود، رنگ دیگری برای اتاق خواب مدرن است و همراه با جزئیات طلایی و سفید می‌تواند خیلی زیبا به نظر بیاید. ترکیب آبی سرمه ای را می‌توان با سایه‌های مختلفی مانند سفید، بژ و مشکی استفاده کرد.

 

سبز لجنی در اتاق خواب مدرن

سبزهایی که به رنگ آبی هستند نیز یکی دیگر از رنگ‌های قابل استفاده برای دیوار اتاق خواب مدرن می‌باشند. اگر چنین رنگی را انتخاب کرده اید، می توانید آن را برای دیوار بالا سر تخت خواب استفاده کنید. این کار به عمق بخشیدن به فضای اتاق کمک می کند و گزینه خوبی برای اتاق‌ها خواب‌های کوچک است.

 

رنگ دیوار اتاق خواب خاکستری تیره و روشن

خاکستری تیره و روشن

شما می توانید از همه سایه‌های خاکستری، برای اتاق خواب مدرن استفاده کنید. در واقع یک دیوار خاکستری رنگ به عنوان یک بوم خنثی عمل می کند که تمام عناصر تزیینی دیگر دکوراسیون اتاق خواب را تقویت می کند. تابلوهای رنگی و اکسسوری‌ها و همچنین عناصر تزیینی دیگر، در اتاق خواب خاکستری رنگ نمای زیباتری خواهند داشت.

 

طیف رنگی زرد در اتاق خواب مدرن

رنگ آمیزی دیوارها به رنگ زرد در خیلی از موارد انتخاب مناسبی است، چرا که رنگ خوبی برای نور بخشیدن به اتاق خواب مدرن است، به ویژه در خانه‌هایی که دارای نور کمی هستند. رنگ زرد به دیوارهای اتاق خواب مدرن، سرزندگی، روشنایی و وسعت می بخشد.

رنگ خردلی زرد نیز به ویژه در وسایل جانبی مانند لحاف به کار می‌رود و می‌توان آن را با رنگ‌های گوناگونی ترکیب کرد و ظاهر زیبایی برای اتاق خواب مدرن ایجاد کرد، برای مثال ترکیب خاکستری با زرد و یا زرد با سفید.

این ترکیب حس فضای بیشتری به اتاق خواب می‌دهد، به همین دلیل برای اتاق‌های کوچکی که به نظر می آید رنگ زرد فضا را وسیع‌تر نشان می‌دهد، گزینه‌ی ایده آلی است.

 

اتاق خواب‌های سفید مدرن

رنگ سفید، یکی از بهترین رنگ‌هایی است که می توان برای جان بخشیدن به اتاق خواب‌های مدرن و شیک از آن استفاده کرد.

شما می‌توانید ملافه‌ها، پرده‌ها و کوسن‌هایی را در رنگ‌های مختلف به رنگ سفید اضافه کنید. انتخاب گلدوزی‌های ظریف هم گزینه ای خوب برای اضافه کردن حس سبک و رمانتیک به این فضاها می‌باشد.

اگر اتاق خواب نیز کم نور یا کوچک باشد، انتخاب اتاق خواب با رنگ سفید نیز می تواند انتخاب مناسبی باشد، چرا که رنگ سفید این خصوصیت را دارد که فضاهای مدرن را روشن‌تر و بزرگتر نشان دهد.

 

رنگ نارنجی در اتاق خواب مدرن

اگر رنگی را دوست دارید که انرژی و انگیزه زیادی داشته باشد، استفاده از رنگ نارنجی ایده آل است، چرا که تمام حواس را بیدار می‌کند. به همین دلیل رنگ نارنجی در دکوراسیون اتاق خواب مدرن، از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است و می‌توان از آن برای رنگ آمیزی دیوار نیز استفاده کرد، تا بتوان نشاط و سر زندگی را به اتاق خواب مدرن آورد.

 

رنگ سرخابی اتاق خواب مدرن

بدون شک در سال‌های قبل دیوار بیشتر اتاق‌ها سفید رنگ بود، ولی با گذشت زمان، مردم متمایل به مدرن شدن و ایجاد فضاهایی شیک و منحصر به فرد شدند، از این رو رنگ سرخابی نیز یکی از رنگ‌های مدرن و پر طرفداری است که برای دیوار اتاق خواب استفاده می‌شود.

 

ترکیب رنگ‌های سرد و گرم در اتاق خواب مدرن

انواع طراحی دکوراسیون با استفاده از ترکیب رنگ‌ها، می‌تواند تأثیر خوبی بر وضعیت روحی و روانی ما داشته باشد و یکی از راه‌های موثر برای رسیدن به این هدف این است که از ترکیب رنگ‌های گرم و سرد برای رنگ آمیزی دیوار اتاق خواب مدرن خود استفاده کنیم. از جمله ترکیب رنگ‌هایی که در اتاق خواب مدرن به کار می‌روند شامل موارد زیر هستند:

خاکستری و قرمز

خاکستری و صورتی

نارنجی و خاکستری

کرم و بنفش

سبز و آبی

آبی و سبز لیمویی

نارنجی و آبی آسمانی

قهوه ای و آبی روشن

آبی و زرد

آبی روشن و خاکستری

 

بهترین رنگ برای اتاق خواب کوچک

بهترین رنگ برای اتاق خواب کوچک

برای اتاق خواب کوچک، کافیست رنگ مناسبی را انتخاب کنید تا اتاق شما بزرگ‌تر به نظر بیاید.

 

رنگ‌های مونوکروم

رنگ‌ها دارای تناژهای متعددی از کم رنگ تا پر رنگ هستند. بهره بردن از چندین تناژ یک رنگ، انتخاب خوبی برای اتاق خواب کوچک است. بهتر است رنگ‌های روشن را انتخاب کنید و به این نکته نیز توجه کنید که رنگ دیوار با رنگ درب کمد دیواری دقیقا مشابه باشد.

 

رنگ صورتی

اتاق خوابی به رنگ صورتی، همیشه باعث می شود که اتاق صمیمی و بزرگ به نظر برسد و نور را به طور مناسبی منعکس کند، به ویژه اگر سقف و دیوارها صورتی رنگ باشند.

 

رنگ‌های تیره

با استفاده درست از رنگ‌های تیره، می توانید یک اتاق کوچک را به فضایی بزرگ تبدیل کنید. رنگ‌های تیره باعث جذب نور می‌شوند و گوشه‌ها را محو می‌کنند، از این رو اتاق کوچک به نظر نمی‌رسد. همچنین باید توجه کنید که دیوارها و سقف باید یک رنگ باشند. در اتاق خواب کوچک از رنگ‌های جیغ مثل بنفش و یا زرد به صورت تاکیدی استفاده می‌شود.

 

 

سخن پایانی

رنگ اتاق خواب تأثیر زیادی در فضای یک اتاق و حس و حال آن دارد که می‌تواند روی احساس افراد تاثیرگذار باشد. در واقع هر فردی می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد با رنگ‌های مختلف را داشته باشد که به سلیقه و شخصیت وی بستگی دارد. به همین منظور باید سعی شود رنگی مناسب و آرامش بخش برای اتاق خواب انتخاب شود، تا افراد در آن احساس راحتی و آسایش کنند.

در این مقاله به توضیح انواع طیف‌های رنگی مناسبی که برای اتاق خواب استفاده می‌شود پرداختیم. امیدواریم مواردی که در این مقاله ذکر شد، برای شما کاربردی بوده باشد. اگر نظر یا پیشنهادی دارید، در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.