قوانین کلی استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا - سازه برتر



قوانین استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا

نوع رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا انرژی خاصی از فضای داخل ویلا را به شما منتقل می کند. در واقع رنگ‌ها به فضای دکوراسیون داخلی ویلا باغ روح می بخشند و همراه با یک چیدمان داخلی اصولی یک محیط منحصر به فرد را برای شما ایجاد می کنند.

جالب است بدانید که استفاده از رنگ‌ها در فضای داخلی ویلا، دانش و تئوری‌های علمی خاص خود را دارد و حتی در گرایشی با عنوان روانشناسی رنگ‌ها، به طور کاملا تخصصی در این حوزه مطالعاتی انجام شده است.

به همین منظور در این مقاله می خواهیم در مورد انواع رنگی که در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا استفاده می شوند و قوانین و نکات اصولی استفاده از رنگ‌ها صحبت کنیم، امیدواریم بتوانیم اطلاعات کاملی را در این خصوص به شما عزیزان بدهیم.

 

انواع پالت رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا باغ

انواع پالت رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا باغ

حتما تا به حال اصطلاح پالت رنگی را شنیده اید. منظور از پالت‌های رنگی ترکیب کردن چند رنگ با یک قانون خاص در کنار هم می باشد. به بیانی دیگر شما به آسانی می توانید با ترکیب سه رنگ با هم، یک پالت رنگی جذاب و زیبا بسازید و از آن به راحتی در ویلایتان استفاده کنید.

در واقع امروزه پالت‌های رنگی یکی از موارد اصلی و اولیه طراحی‌های دکوراسیون داخلی ویلاها می باشد. در ادامه این مقاله از سازه برتر شما را با چند قانون اصلی ترکیب‌های رنگی در پالت‌های رنگی گوناگون آشنا می کنیم.

 

پالت رنگی تشکیل شده از رنگ های اصلی

در این نوع پالت رنگی، شما باید چند رنگ خالص و اصلی را به صورت همزمان در کنار هم در یک فضا استفاده کنید. شما می توانید، رنگ زمینه ویلایتان را یک رنگ خنثی و آرام مانند رنگ سفید انتخاب کنید و بعد از آن از دو یا سه رنگ خالص و اصلی در فضا و به خصوص در اشیای بزرگ استفاده کنید. دکوراسیون داخلی یک ویلا با استفاده از چنین پالت رنگی، فضایی مدرن و ساده را در ویلا ایجاد می کند.

 

استفاده از رنگ های مکمل در پالت رنگی

در این نوع پالت رنگی، باید رنگ‌هایی را استفاده کنید که به نوعی مکمل و متضاد هم هستند. البته فراموش نکنید که رنگ‌های هم خانواده را در چنین دکوراسیونی به کار نبرید.

برای مثال استفاده از رنگ بنفش و قرمز و یا مشکی و قرمز یا نارنجی و سبز و یا آبی و زرد در کنار هم، پالت رنگی مکمل را ایجاد می کند.

حتماً قابل تصور است که فضایی با چنین پالت رنگی، چه فضای مدرن و شادی را در ویلا شما به وجود می آورد. مطمئنا انرژی چنین فضایی خیلی بالاست و حس نشاط حاصل از رنگ‌ها به شما نیز منتقل می شود.

 

پالت رنگی متشکل از رنگ هایی با تنالیته های یکرنگ

تمام اشیا در این نوع پالت رنگی، یک خط رنگی را با طیف‌ها و تنالیته‌های گوناگون در پیش گرفته‌اند. به این صورت که همه رنگ‌های موجود در فضا تنالیته‌های مختلف از یک رنگ خاص می باشند، که با شدت کم و زیاد در فضای ویلا تکرار می شوند.

نکته ای که اهمیت زیادی دارد این است که در استفاده از چنین پالت رنگی باید توجه کنیم که شدت و سایه‌های مختلف رنگ در فضا با ریتمی مناسب تکرار شوند. این نوع پالت رنگی بیشتر در سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک و معاصر استفاده می شود.

 

استفاده از رنگ های شبیه به هم در پالت رنگی 

استفاده از رنگ های شبیه به هم در پالت رنگی

پالت رنگی با رنگ‌های مشابه، متشکل از رنگ‌هایی از یک خانواده می باشد که ترکیبشان با هم یک طیف رنگی لطیف و آرام، با درجه تکرار ملایم را در فضا ایجاد می کند. معمولا در پالت رنگی رنگ‌های مشابه، ابتدا یک رنگ به عنوان رنگ اصلی انتخاب می شود و در مرحله بعد دو رنگ یا یک رنگ با چند تنالیته در کنار آن استفاده می شود.

دکوراسیون داخلی ویلایی که در آن از پالت رنگی با رنگ‌های مشابه استفاده شده است، حسی عمیق از امنیت و آرامش را به شما منتقل می کند و فضایی آرام و دلچسب را برایتان ایجاد می کند. برای مثال در این نوع پالت رنگی می توانید رنگ سبز را به عنوان رنگ اصلی برگزینید و سپس از رنگ بنفش ملایم با طیف‌های مختلفش در فضا استفاده کنید.

 

پالت رنگی تشکیل شده از رنگ های خنثی

همان گونه که از نام این نوع پالت رنگی مشخص است، در دکوراسیون داخلی ویلا با چنین قانونی شما باید از رنگ‌های خنثی در چیدمان ویلا استفاده کنید. برای نمونه رنگ‌های خنثی شامل استفاده از رنگ سفید و سیاه می شود که شکلی مدرن به ویلا می دهد. ولی باید توجه داشته باشید که آنچه که به این پالت رنگی جلوه‌ای خاص می بخشد، استفاده کردن از رنگ‌های خالص در جزئیات دکوراسیون داخلی ویلا می باشد.

 

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف ویلا 

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف ویلا

بخش‌های مختلف فضای داخلی ویلا، از قوانین خاصی در استفاده از رنگ پیروی می کنند که در ادامه توضیحاتی در خصوص آنها می دهیم:

 

قوانین رنگ برای دکوراسیون داخلی دیوار پشت تلویزیون

امروزه دیوار پشت تلویزیون نقش مرکزی را در ویلاها ایفا می کند، از این رو برای این بخش از ویلا باید رنگ مناسبی را انتخاب کرد. ولی چه رنگی مناسب دیوار پشت تلویزیون می باشد؟

  • رنگ‌های تیره روی بینایی ما تاثیر بهتری می گذارند، به همین دلیل استفاده کردن از رنگ‌ مشکی برای دیوار پشت تلویزیون به ویژه هنگامی که چراغ‌ها خاموش است، مشاهده تصویر را بهتر می کند. استفاده از رنگ‌های آبی تیره، نفتی و یا زغالی نیز گزینه مناسبی برای این فضا است.
  • در صورتی که دوست دارید از رنگ قهوه‌ای برای دیوار پشت تلویزیون استفاده کنید، می توانید از پنل‌های چوبی مقاوم و شیک و یا حتی ام دی اف به جای رنگ کردن استفاده کنید. این مورد در دکوراسیون داخلی ویلا کلاسیک کاربرد بیشتری دارد.
  • طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا لاکچری، استفاده از سنگ‌های آنتیک در صنعت ساختمان انتخاب خوبی است که رنگ آنها زیبایی منحصر به فرد و خاصی به این بخش از ویلا می دهد.
  • همچنین اگر علاقمند به سبک اسکاندیناوی هستید، رنگ بژ را انتخاب کنید. رنگ بژ در زمان دیدن تلویزیون باعث جلوگیری از حواس پرتی می شود و به علت خنثی بودن، سازگاری خوبی با رنگ وسایل دیگر اطراف دیوار پشت تلویزیون دارد.
  • رنگ خاکستری نیز برای افرادی مناسب است که به دنبال ایجاد فضایی ایده‌آل و آنتیک می باشند. علاوه بر این رنگ خاکستری به ایجاد آرامش و بزرگ‌تر نشان دادن فضا کمک زیادی می کند.

 

قوانین رنگ کابینت در دکوراسیون داخلی ویلا

قوانین رنگ کابینت در دکوراسیون داخلی ویلا

یکی از موارد مهم در قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا، اهمیت دادن به رنگ کابینت‌ها می باشد که قسمت عمده ای از فضای آشپزخانه را تشکیل می دهند و از آنجایی که آشپزخانه به عنوان قلب یک خانه و یا ویلا است باید حتما موارد زیر را در زمان انتخاب رنگ برای کابینت‌ها در نظر گرفت:

  • نیازی نیست که حتما برای روشنایی بیشتر فضای آشپزخانه، سراغ رنگ‌های براق و روشن بروید. یک نورپردازی مناسب همراه با انتخاب رنگ‌های اصولی گزینه بهتری می باشد.
  • تقریبا رنگ کابینت‌ها 40% از زیبایی و دید بصری فضای داخلی ویلا را به دوش می کشند. در ابتدا باید رنگی را برای کابینت‌ها انتخاب کنید که با تم کلی و روحیات دکوراسیون داخلی ویلا هماهنگی داشته باشد.
  • بعد از انتخاب کردن رنگ کابینت، به دنبال انتخاب یک رنگ مناسب برای وسایل آشپزخانه بروید و از میان آنها در ابتدا به ماشین لباسشویی، یخچال و سینک ظرفشویی فکر کنید. توجه داشته باشید که رنگ سنگ روی کابینت با کف آشپزخانه هماهنگی داشته باشد. طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا لاکچری، تناژهای رنگی متنوع سنگ‌های آنتیک با هر نوع رنگ کف آشپزخانه به راحتی ست می شوند.
  • در بیشتر مواقع به رنگ دیوار بین کابینت‌ها اهمیتی داده نمی شود. رنگی که برای دیوار آشپزخانه استفاده می کنید، باید رنگ کابینت و کف را متعادل کند، به همین علت اغلب رنگ کرم، خاکستری یا تناژهای سفید را در این بخش به کار می برند، ولی می توانید از رنگ‌های گرم هم بهره ببرید.
  • مساحت آشپزخانه را در ساخت ویلا در نظر بگیرید. برای آشپزخانه‌های کوچک استفاده از رنگ‌های روشن گزینه بهتری است، زیرا فضا را بزرگ‌تر نشان می دهد. ولی رنگ‌های تیره فضا را لوکس و شیک نشان می دهد و سنگین‌تر است و به نورپردازی حرفه‌ای‌تر و بیشتری احتیاج دارد.
  • بهترین ترکیب رنگ‌ها برای آشپزخانه و کابینت‌ها، ترکیب رنگ‌های سفید و قمره‌ای، سفید و آبی، شیشه ای و چوبی، سفید و آبی دریایی، سفید و سبز، مشکی و نارنجی، خاکستری و آبی، خاکستری و کرم، آبی آسمانی و سفید، آبی و زرد می باشند.

 

قوانین رنگ مبلمان در دکوراسیون داخلی ویلا

قوانین رنگ مبلمان در دکوراسیون داخلی ویلا

مبلمان یکی از مهم‌ترین نقاط کانونی هر ویلایی است، ولی چگونه رنگ مبلمان را انتخاب کنیم؟

  • یکی از مهم‌ترین قوانین رنگ برای مبلمان، انتخاب کردن رنگ‌های مکمل با دیوارهاست. در واقع رنگ مبلمان حدود 30% کل فضا را به خود اختصاص می دهد.
  • شما می توانید رنگ مبلمان را با رنگ کفپوش هماهنگ کنید، برای مثال کفپوش پارکت با مبل قهوه‌ای ست می شود و یا حتی رنگ مبل می تواند تیره‌تر مانند مشکی باشد.
  • بهترین گزینه‌ها جهت انتخاب رنگ مبلمان سفید، خاکستری، آبی مایل به سبز، قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد و قرمز می باشد.
  • طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا کوچک، به جای استفاده از رنگ‌ روشن برای مبلمان، می توانید از آنها برای سقف و رنگ دیوار استفاده کنید و رنگ متضادی برای مبلمان در نظر بگیرید. با انجام این کار فضای ویلا بزرگ‌تر به نظر می آید و همچنین مبلمان نیز به عنوان نقطه کانونی زیباتر به چشم می آید.

 

قوانین رنگ سقف در دکوراسیون داخلی

نکات زیر جزو مهم‌ترین قوانین رنگ سقف در دکوراسیون داخلی ویلا است:

  • اگر می خواهید دیوارها و سقف همرنگ باشند، باید به مساحت فضا توجه کنید. اگر فضایتان کوچکی است از رنگ روشن و شاد استفاده کنید. ولی در صورتی که فضای بزرگی در اختیار دارید، رنگ‌های تیره‌تر گزینه مناسب‌تری می باشند.
  • اگر تمایل دارید رنگ سقف‌ها از دیوارهای ویلا روشن‌تر باشد، باید 80% از رنگ سفید و 20% رنگ‌های دیگر را به کار ببرید.
  • اغلب برای فضاهایی که به به دنبال محیطی صمیمی و آرام می باشند و یا قصد تأکید بر روی ریزه کاری‌ها و جزئیات دارند، رنگ سقف را 2 یا 3 درجه تیره‌تر از رنگ دیوارها می کنند.
  • همچنین اگر به دنبال رنگ‌های متضاد برای سقف می باشید، می توانید از رنگ‌های صورتی و آبی رنگ، آبی آسمانی، رنگ‌های خاکستری تیره و گرم استفاده کنید و از کناف و پی وی سی بهره ببرید.

 

 

نکات مهم که برای اجرای قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا به آن دقت کنید:

هر رنگی را که دوست دارید انتخاب کنید

سعی کنید هر رنگی را که از نظر روانشناسی یا نیاز فضا مناسب می دانید انتخاب کنید و سپس طبق قوانین رنگ‌های هماهنگ با آن را در دکوراسیون به کار ببرید.

 

با بخش‌های بزرگ فضای داخلی شروع کنید

در زمان انتخاب رنگ آمیزی از بخش‌های بزرگ‌ ویلا شروع کنید و بخش‌های کوچکتر را در مرحله بعد تکمیل کنید.

 

از رنگ تیره به سمت رنگ روشن بروید و به صورت عمودی پیش روید

در رنگ دکوراسیون ویلا، شما باید رنگ‌های تیره را برای کف ویلا و رنگ‌های با تیرگی روشن و متوسط را برای دیوارها به کار ببرید که رعایت این اصل فضا را بزرگ‌تر نشان می دهد.

 

از رنگ خنثی استفاده کنید

رنگ خنثی با تمام سبک‌های دکوراسیون داخلی ویلا مانند ساده و مدرن، ویکتوریایی، لاکچری و لوکس همخوانی دارد و با همه رنگ‌های متضاد، مکمل و آنالوگ ترکیب خوبی را ایجاد می کند.

 

قانون طلایی 10-30-60

مهم‌ترین قانون رنگ دیوار ویلا در دکوراسیون داخلی، قانون 10-30-60 است. بر اساس این قانون باید 60% رنگ فضای داخلی ویلا یکرنگ باشد، 30% رنگ فضای داخلی به لوازم داخل ویلا اختصاص پیدا کند که مهم‌ترین آن مبلمان می باشد و 10% نیز تأکید بر لوازم جانبی داشته باشد، این کار باعث تعادل رنگ در دکوراسیون داخلی می شود.

 

نکات مهم اجرای قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا

به ظاهر و معماری ویلا توجه شود

برای انتخاب رنگ ابتدا به رنگ کابینت، کف و بعضی لوازم خانگی دیگر توجه کنید، چون دارای محدودیت رنگ بیشتری هستند و سپس طبق قوانین گفته شده، رنگ فضاهای غالب را انتخاب کنید.

 

رنگ های سرد و گرم را درست استفاده کنید

باید بدانید در هر جایی از ویلا نباید رنگ‌های گرم و سرد را به کار ببرید و با توجه به اینکه رنگ‌ گرم حس نشاط و شادی را به ما می دهند، بهترین ایده این است که در محیط هایی مانند اتاق پذیرایی، آشپزخانه و یا ناهار خوری به کار روند. در مقابل رنگ‌های سرد باعث ایجاد حس آرامش می شوند و برای محیط هایی مانند اتاق کار، اتاق خواب و سرویس بهداشتی مناسب می باشند.

 

قانون استفاده از رنگ های متضاد را رعایت کنید

رنگ‌های متضاد نباید 60 % فضای داخلی ویلا را تشکیل دهند، بلکه باید فقط 10 % باشند. به عبارتی دیگر رنگ‌های متضاد در دکوراسیون داخلی ویلا باید به شکل تأکیدی استفاده شوند و تا حدود زیادی با رنگ‌های خنثی تعادل ایجاد کنند.

 

به مجموع ترکیب رنگ ها توجه کنید

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا با توجه به وضعیت دکوراسیون داخلی و شرایط، قابلیت تغییر دارد. توجه کنید که ترکیب 60 و 30% الگوی ثابتی می باشد، ولی در بعضی مواقع احتیاج دارید که دو مرتبه رنگ‌های تأکیدی را به کار ببرید تا ظاهر و شکل نهایی ویلا زیباتر باشد.

 

رنگ در دکوراسیون داخلی ویلاهای مدرن

در انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی ویلای مدرن، باید احساس افراد ‌را در نظر گرفت و روی فرم تأکید کرد. علاوه بر این، رنگی که در ویلای مدرن استفاده می شود باید حس وجود مقیاس بزرگتر را به افراد القا کند. استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی ویلاهای مدرن، با توجه به ویژگی‌های روحی و روانی افراد انجام می گیرد.

 

 

سخن پایانی

با انتخاب یک طیف رنگی اصولی و صحیح، می توان محیط آرامش بخشی را جهت گذراندن تعطیلات و زندگی در ویلاها ایجاد کرد.

در واقع اولین چیزی که در هنگام ورود به یک فضا، افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و انرژی خاصی از فضا را به افراد منتقل می کند، رنگ‌هایی است که برای طراحی و معماری فضا به کار رفته است. با استفاده از رنگ‌ها می توان به فضا روح و جان بخشید و همراه با یک چیدمان اصولی آن را به یک فضای منحصر به فرد تبدیل کرد.

در این مقاله انواع پالت‌های رنگی و قوانین استفاده از رنگ‌ها را در دکوراسیون داخلی ویلا به شما معرفی کردیم، امیدواریم که این مطلب برایتان سودمند بوده باشد. خوشحال می شویم نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.