11 راز چیدمان زیبا برای دکوراسیون ویلا به سبک بوهو - سازه برتر



11 راز چیدمان زیبا برای دکوراسیون ویلا به سبک بوهو

دکوراسیون ویلا به سبک بوهو یکی از انواع سبک های دکوراسیون ویلا است که مخصوص افرادی است که عاشق دکوراسیونی متفاوت با فرهنگ و آیتم‌های هیجان انگیز در جهان هستند. سبک بوهو در ویلا جزو دکوراسیون‌های مدرن به حساب می آید که کمی عجیب، ولی آرامش بخش می باشد.

این نوع سبک از دکوراسیون، برای افرادی مناسب است که دوستدار یک زندگی بی قید و شرط هستند و می خواهند به صورت مداوم در سفر، نوشتن و فعالیت باشند.

در این مقاله قصد داریم نکات مهمی را که باید در چیدمان دکوراسیون ویلا به سبک بوهو رعایت کرد را به شما معرفی کنیم، همچنین تفاوت سبک بوهو و روستیک را توضیح دهیم، خوشحال می شویم تا انتها همراه ما باشید.

 

دکوراسیون ویلا به سبک بوهو چیست؟

دکوراسیون ویلا به سبک بوهو چیست؟

بوهو مخفف واژه بوهمیان (Bohemian) است و به افراد کوچ‌نشین منطقه بوهمیا در اروپای مرکزی اشاره می کند که سبک زندگی آنها غیرمتعارف بود. زندگی عشایری مردم بوهمیا المان‌های هنری خاص و منحصر به فردی را دارا بود. سبک زندگی کوچ‌نشینی و کولی وار مردم بوهمیا باعث شده بود که فرهنگ‌های مختلف و سبک‌های طراحی با یکدیگر ادغام شوند.

سبک بوهمیان در طول دهه‌های 60 و 70 میلادی محبوبیت زیادی در بین مردم داشت. امروزه نیز در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا به سبک بوهو مجموعه‌ای از بافت‌ها، رنگ‌ها و الگو‌ها در هم آمیخته می شوند و از عناصر و المان‌های فرهنگ‌ها و دوره‌های زمانی مختلف در طراحی داخلی ویلا استفاده می شود.

 

چیدمان دکوراسیون ویلا به سبک بوهو 

نکاتی برای چیدمان دکوراسیون ویلا به سبک بوهو

در این قسمت از سازه برتر نکاتی را در خصوص چیدمان دکوراسیون ویلا به سبک بوهو بیان می کنیم:

 

1- نورپردازی در دکوراسیون ویلا به سبک بوهمین

به طور کلی برای اتاقی به سبک بوهو سعی می شود تا فضایی کاملا رمانتیک و آرامش بخش طراحی شود. در این نوع سبک از آویز، لوسترهای کریستالی بزرگ و یا لامپ‌های ال ای دی کوچک و بزرگ روی سقف و دیوار استفاده می شود. در عوض می توان از لوسترهای کوچک فلزی یا چوبی با حداقل کریستال و همچنین شمع‌هایی که در گوشه و کنار هستند استفاده کرد. از لوازم مناسب برای نورپردازی دکوراسیون ویلا به سبک بوهو، می توان به آباژورهای قدیمی طرحدار و یا ساده اشاره نمود.

 

2- اکسسوری و وسایل تزئینی در دکوراسیون بوهو

در این نوع سبک تزئین دیوارها از اهمیت زیادی برخوردار است و شما کاملا آزاد هستید که از هر نوع فرهنگی نشانه‌هایی را در آن استفاده کنید. کلاه‌های حصیری، سبدهای چوبی، بشقاب‌های تزئین شده و رنگی، تابلوهای برگ انجیری از جمله وسایل برای تزیین سبک بوهو در ویلا می باشند.

جاشمعی‌هایی که به شکل فانوس می باشند، در این نوع دکوراسیون استفاده می شوند. این فانوس‌های فلزی که بیشتر به رنگ نقره ای هستند، اصالتا مراکشی هستند. استفاده از لوسترهایی با تزیین مهره‌های چوبی، ساخت ویلا به سبک بوهو را تکمیل می کنند. یکی دیگر از اکسسوری‌های سبک بوهمین، بافت گیاهی و سبدهای حصیری می باشند که در زمینه‌های گوناگون از جمله باکس لباس، باکسی برای گذاشتن گل‌ها و گلدان‌ها و وسایل آشپزخانه استفاده می شوند.

 

3- سبک بوهو و مکرومه در سبک بوهو ویلا

مکرومه‌ها تکنیکی از گره و نخ هستند که پارچه‌ها و نقش و نگارهایی را به وجود می آورند. این نوع آویزهای دیواری جذاب که با طرح‌هایی مانند پر و یا رشته‌هایی آویزان هستند، بیشتر به رنگ‌های روشن و کرم بوده ولی گاهی نیز به رنگ‌های مختلف دیگری دیده می شوند.

 

مبلمان در دکوراسیون ویلا به سبک بوهو

4- مبلمان در دکوراسیون ویلا به سبک بوهو

در طراحی دکوراسیون ویلا به سبک بوهو، می توان از مبلمان استفاده نکرد و این مورد اهمیت زیادی ندارد. در واقع مبلمان استیل با تاج‌های کنده کاری شده و بزرگ در این نوع سبک هیچ گونه جایگاهی ندارند. در عوض می توان از مبلمان راحتی همراه با انواع پارچه رومبلی ساده استفاده کرد تا تجملات از فضا دور شوند.

جهت تزئین مبلمان در دکوراسیون ویلا به سبک بوهو، می توان از کوسن های رنگی استفاده کرد. این نوع کوسن‌ها با پارچه‌های گلدوزی شده و رنگی در سایزهای مختلف زمانی که بر روی مبل قرار داده می شوند، فضا را بسیار پر نشاط و شاد می کنند.

صندلی‌های تابی حصیری نیز در سبک بوهو دارای محبوبیت فراوانی می باشند. مبل‌های پروانه ای، صندلی‌های راحتی خیزران، صندلی‌های فلزی و چوبی طاووس و همچنین پاف‌های مراکشی و چرمی در صنعت ساختمان برای سبک بوهمین مناسب می باشند. از وسایل دیگری که در هنگام معاشرت و نشستن یا استراحت استفاده می شوند، تاتامی های رنگارنگ و نرم و همچنین ننوها می باشند.

 

5- فرش در دکوراسیون ویلا به سبک بوهو

در اکثر اتاق‌های بوهمیایی به جای پارکت از فرش استفاده می کنند. فرش های دستباف مانند جاجیم، گلیم و قالیچه‌های رنگی همگی گزینه‌های خوبی برای این نوع سبک هستند. در صورتی که از کفپوش پارکت برای ویلای خود استفاده می کنید، می توانید از قالیچه‌های طرح‌دار در وسط اتاق استفاده کنید تا با این نوع سبک سازگاری داشته باشد.

فرش‌های سفید با خطوط و طرح‌های مشکی و بنی اورین می باشند، که در سبک بوهو بسیار محبوب هستند و کاربرد زیادی دارند.

 

6- سبک بوهو و حصیر در دکوراسیون ویلا

در سبک بوهو، سبدهای حصیری گرد با اندازه‌های متنوع روی دیوارها نصب می شوند و دیوارها را به شکل زیبایی تزیین می کنند. همچنین از پاف‌های حصیری نیز استفاده می شود. پاف حصیری یک وسیله ساده جهت نشستن است که با حصیر مصنوعی و طبیعی درست می شود و چهار نوع عمده دارد، از جمله پاف‌های حصیری، پایه دار، گرد و استوانه ای.

به طور کلی پاف‌های حصیری زیبا، برای کسانی مناسب است که دکوراسیون دنج و خودمانی را در ویلا بیشتر می پسندند و اهل دورهمی های خودمانی و دوستانه می باشند.

 

گیاهان در سبک بوهومیایی ویلا

7- گیاهان در سبک بوهومیایی ویلا

گیاهان نقش مهمی در سبک بوهو دارند. استفاده از گلدان‌های کوچک و بزرگ و سرسبز در تمام نقاط ویلا به سبک بوهو دیده می شوند. بیشتر گیاهانی که در این نوع سبک استفاده می شوند، گیاهانی با برگ‌های آویز و بسیار بزرگ هستند. از جمله گیاهانی که متناسب با سبک بوهو می باشند، می توان به پتوس، برگ انجیری، بامبو، کالاتا، انواع سرخس، آلوکازیا و یوکا اشاره کرد.

 

8- استفاده از آینه در دکوراسیون ویلا به سبک بوهو

زمانی که صحبت از سبک بوهمیایی می شود، طرح‌های عجیب و غریب و رنگ‌های روشن و مواد طبیعی در ذهن تداعی می شود. به همین دلیل برای تزیین آینه‌ها در سبک بوهو، استفاده از مواد طبیعی دیده می شود. قاب‌های حصیری به عنوان عنصری زیبا از طبیعت در کنار آینه‌ها، گرما و نور را به فضای ویلا می بخشد.

 

9- بالش‌ها و کوسن‌های رنگارنگ در دکوراسیون به سبک بوهو

کوسن‌های منگوله دار و حاشیه دار و همچنین بافتنی برای تزیین تخت و مبل در سبک بوهو استفاده می شوند.

روتختی‌ها و بالش‌های گلدوزی شده همراه با رنگ‌های شاد و ملحفه‌هایی با الیاف طبیعی، تختی زیبا و راحت را در اتاق خواب بوهمیایی فراهم می کنند.

 

10- پالت رنگی در سبک بوهو ویلا

سبک بوهو پر از رنگ‌های مختلف است، اما رنگ غالب در این نوع سبک معمولا رنگ‌های گرم هستند. رنگ‌های قهوه ای و کرم بیشتر در زمینه استفاده می شوند. همچنین رنگ‌های قرمز، نارنجی، یشمی و ... در مبلمان و تزیینات کاربرد زیادی دارند.

الگوهای مختلفی در این نوع سبک به عنوان صنایع دستی به کار می روند. برای مثال طرح‌های سرخ پوستی و یا پترن‌های سنتی ایرانی

متریال‌هایی که در ویلایی به سبک بوهو استفاده می شوند نیز به همان تنوع رنگ‌هاست، مانند حصیر، چوب، پوست، چرم، مخمل و ...

 

11- جنس وسایل در سبک بوهو ویلا

در سبک بوهو به پارچه توجه زیادی می شود و بیشتر وسایل تزئینی مانند کوسن، شال مبل و دیوارکوب‌ها از جنس پارچه هستند. خوشبختانه در کشور ایران دسترسی به این پارچه‌ها آسان است و می توان از هنر گلدوزی، جاجیم بافی، سوزن دوزی و آینه کاری در شهرهای مختلف کشورمان جهت چیدمان فضای داخل ویلا به سبک بوهو استفاده کرد. علاوه بر پارچه در این نوع سبک وسایل فلزی را نیز زیاد به کار می برند و بیشتر به رنگ قهوه ای هستند.

 

سبک بوهو مدرن

فضای داخلی ویلاهای بوهمیانی کمی شلوغ است، به همین علت ممکن است مورد پسند برخی از افراد نباشد. ولی نشاط و روح زندگی که در این نوع سبک وجود دارد، باعث شده است که سبک پرطرفداری باشد.

سبک بوهو مدرن یکی از گرایش‌های این نوع سبک است که با کمی تغییر شرایط را برای استفاده از این سبک در ویلاهای امروزی فراهم کرده است. بهره بردن از رنگ‌های خنثی برای دیوار و دیگر وسایل باعث شده است که نشانه‌هایی از ویلاهای مدرن در سبک بوهو مشاهده شود. در واقع سبک بوهو مدرن کمی از شلوغی سبک بوهو کم می کند و فضای خلوت‌تری را ایجاد می کند.

 

طراحی دکوراسیون فضاهای مختلف ویلا به سبک بوهو

طراحی دکوراسیون فضاهای مختلف ویلا به سبک بوهو

در بخش زیر توضیحاتی را در خصوص نوع دکوراسیون فضاهای مختلف ویلا به سبک بوهو می دهیم:

 

اتاق خواب به سبک بوهمین

در اتاق خواب به سبک بوهو روتختی‌های کرم و سفید، کوسن‌ها و بالشت‌های رنگی همراه با دیوارکوب‌های تزئینی مشاهده می شوند. در این نوع اتاق خواب‌ها می توانید از شمع‌های قرار گرفته در شمعدان‌های قدیمی و ریسه‌های روی دیوار استفاده کنید.

 

آشپزخانه به سبک بوهو

در آشپزخانه به سبک بوهمیایی، تا جایی که ممکن است به جای کابینت از شلف استفاده می شود. قرار دادن پایه‌های تخت چوبی و شلف بر روی دیوار و چیدن ماگ و لیوان با طرح‌های متنوع، در کنار گلدان‌هایی با گیاهان برگ پهن و انجیری، همگی گزینه‌هایی مناسب برای چیدمان آشپزخانه به سبک بوهمیان می باشند.

 

حمام و سرویس بهداشتی ویلا در سبک بوهو

این بخش از ویلا را می توانید با توجه به پالت رنگی اصولی که در قسمت بالای متن به آن اشاره شد طراحی و اجرا کنید. رنگ‌هایی نظیر کرم، خاکستری، قرمز و ...

 

تفاوت سبک بوهو و روستیک

تفاوت سبک بوهو و روستیک

تفاوت سبک بوهو و روستیک در دکوراسیون داخلی ویلا

سبک بوهو و سبک روستیک دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند که آنها را از هم متمایز می کند، در ادامه این تفاوت‌ها را ذکر می کنیم:

 

تفاوت دکوراسیون بوهو با روستیک در رنگ

یکی از تفاوت‌های اصلی طراحی فضای بوهو با روستیک در رنگ این دو نوع دکوراسیون است. در دکوراسیون ویلا به سبک روستیک، بیشتر از رنگ‌های موجود در طبیعت مانند قهوه ای استفاده می شود و هیچ کدام از لوازم و عناصر موجود در این نوع سبک رنگی مصنوعی ندارند. ولی در سبک بوهو ویلا، رنگ‌های گرم مانند سرخابی، زعفرانی، قرمز، دارچینی، عنابی و … استفاده می شود. همچنین در سبک بوهو شما می توانید برای افزایش زیبایی و جذابیت فضای داخلی ویلا، رنگ‌های خنثی را نیز در کنار رنگ‌های گرم به کار ببرید.

 

تفاوت دکوراسیون بوهو با روستیک در نقوش

تمام نقوش موجود در سبک روستیک به شکل طبیعی می باشند و هیچ گونه آثار پر زرق و برقی در این نوع سبک استفاده نمی شود. ولی سبک بوهو برگرفته از هنر دست است و شما می توانید اصالت عناصر و المان‌های موجود در این نوع سبک را از روی جزئیات و نقوش موجود بر روی عناصر آن تشخیص بدهید. برای مثال کفپوش در ویلاهایی به سبک بوهو بیشتر از جنس گلیم و فرش است، اما کفپوش در ویلاهای روستیک از جنس پشم و عناصری از این قبیل می باشد.

 

تفاوت دکوراسیون بوهو با روستیک در استفاده از اکسسوری

در ویلاهایی به سبک روستیک بیشتر از اکسسوری‌های ساده و خام و بدون هیچ گونه نقش و نگاری استفاده می شود. دیوار این نوع ویلاها، به شکل ساده ای طراحی شده است و تجملات کمتری را بر روی آن می بینید. اما ویلاهایی به سبک بوهو بیشتر دارای دیوارهای پر زرق و برق و شلوغ هستند و المان‌های موجود در این نوع سبک، حاصل هنرنمایی زنان عشایر و هنرمندهای دیگر در ایران است که با بهره بردن از نقوش زیبا و رنگ و لعابی دیدنی آراسته شده اند.

 

سبک بوهو یا روستیک کدام یک بهتر است؟

انتخاب بین دو سبک بوهو و روستیک به سلیقه شخصی خودتان بستگی دارد. برای مثال در صورتی که به عناصر بی آلایش و ساده علاقه دارید، سبک روستیک برای شما بهترین گزینه است. ولی اگر گرمای ویلا و استفاده از نقوش، یکی از ملاک‌های اصلی شما برای طراحی دکوراسیون ویلا است، می توانید سبک بوهو را در ویلای خود طراحی و اجرا کنید.

 

 

سخن پایانی

در نهایت باید بدانید که سبک بوهو در دکوراسیون داخلی ویلا، نشان دهنده تمایلات ماست و باید بپذیریم که طبیعت یک جزء جدایی ناپذیر از زندگی است، به همین دلیل استفاده از وسایلی که بیان‌گر خاطرات ما است، همراه با عناصر طبیعی مانند گیاهان اهمیت زیادی دارد.

در واقع سبک بوهمین ویلا، ترکیب رنگارنگی است که ذهن را از قواعد و قانون‌های مشخص که در طی سال‌ها ملزم به رعایت آن شده ایم، دور می کند. برای ایجاد سبک بوهو در دکوراسیون داخلی ویلا باید از دایره‌ی امن ذهن خود خارج شوید و تصمیم بگیرید که برای حال خود و مفهوم‌هایی که دوستشان دارید زندگی کنید.

در این مقاله نکاتی را که باید در طراحی دکوراسیون به سبک بوهو رعایت کرد را برای شما بازگو کردیم. شما می توانید در رابطه با سبک بوهو و یا این مطلب، نظرات خود را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.