14 ایده‌ی خلاقانه و زیبا برای دکوراسیون اطراف شومینه - سازه برتر



14 ایده‌ی خلاقانه و زیبا برای دکوراسیون اطراف شومینه

طراحی دکوراسیون اطراف شومینه به گونه ای زیبا، باعث می‌شود فضایی شیک و منحصر به فرد در خانه ایجاد شود. در واقع شومینه یکی از عناصر تزئینی و کاربردی خانه است و وظیفه آن، گرم کردن فضای داخلی خانه می‌باشد. ولی امروزه، شومینه از کاربرد اصلی خود فاصله گرفته است و به یک عنصر فانتزی و تزیینی در خانه تبدیل شده است و وظیفه‌ی گرمایش منزل به عهده‌ی بخاری و شوفاژ افتاده است.

در صورتی که به فکر تزیین شومینه منزل خود هستید، باید از ایده‌های خلاقانه ای استفاده کنید که کسی بابت تغییر کاربری شومینه شما را سرزنش نکند. در این مطلب چند ایده دکوراسیون اطراف شومینه را به شما معرفی می‌کنیم و روش‌های تزیین شومینه خاموش، شومینه قدیمی، شومینه ایرانی و ... را به شما ارائه خواهیم کرد.

 

ایده‌هایی برای زیباتر کردن دکوراسیون اطراف شومینه

ایده‌هایی برای زیباتر کردن دکوراسیون اطراف شومینه

برای این که شومینه‌ی زیبایی داشته باشید، می‌توانید از ایده‌هایی که در این بخش از سازه برتر معرفی کرده ایم، استفاده کنید:

 

1- تزیین بالای شومینه با اکسسوری‌های خاص

شما می‌توانید از قاب عکس‌های خانوادگی، شمع‌ها و یا سنگ‌های تزیینی و طبیعت، برای بالای شومینه استفاده کنید. هرچقدر دکوراسیونی که برای این بخش از ویلا یا خانه‌تان در نظر می‌گیرید منحصر به فردتر و خاص‌تر باشد، دکوراسیون متفاوت‌تری از سایر منازل خواهید داشت.

سعی کنید برای چیدمان دکوراسیون اطراف شومینه‌ی خود جسارت کافی داشته باشید و از استفاده از فانتزی‌هایی که در ذهنتان می‌باشد خجالت نکشید و آنها را اجرا کنید، چرا که همین ایده‌های جذاب شخصی هستند که فضایی منحصر به فرد را ایجاد می‌کنند.

 

2- تزیین داخل شومینه با کتاب یا گل

برخی افراد برای طراحی دکوراسیون داخلی شومینه، برای قرار دادن گیاهان و گل‌ها و گلدان‌های خاص استفاده می‌کنند و بعضی از افراد از این فضا برای گذاشتن کتاب‌های خود استفاده می‌کنند و یا اینکه از بخش بالای شومینه برای قرار دادن کلکسیونی از شمع‌های کوچک و بزرگ و انواع وسایل چوبی بهره می‌برند.

 

تزیین شومینه با سنگ

3- تزیین شومینه با سنگ

افرادی که می‌توانند هزینه بیشتری برای تزیین دکوراسیون اطراف شومینه اختصاص دهند، می‌توانند ظاهر شومینه را با توجه به دکوراسیون منزل و سلیقه شخصی خود تغییر دهند.

 برای مثال کاشی‌های رنگی و سنگ‌های تزیینی را برای تزیین نمای شومینه به کار می‌برند و ظاهر خاصی را ایجاد می‌کنند.

 

4- استفاده از تابلوی زیبا برای بالای شومینه

ممکن است که در بسیاری از شومینه‌ها دیده باشید که از تابلوها و قاب عکس‌ها استفاده می‌کنند تا روی شومینه را زیبا کنند. اغلب عکس‌های شخصی و خانوادگی برای این بخش استفاده می‌شوند تا گرما و حرارت این قسمت بیشتر شود. ولی تابلوهای نقاشی و آثار هنری نیز، می‌توانند در این بخش به کار روند و یا بر روی دیوار بالای شومینه آویز شوند.

 

5- کاغذ دیواری برای دیوار اطراف شومینه

دیواری که بالای شومینه قرار دارد، می‌تواند یک کاغذ دیواری مختص به خود را داشته باشد. جهت انتخاب این نوع کاغذ دیواری، باید سعی کنید فاکتورهای دیگری که در دکوراسیون ویلا یا منزل شما قرار دارند را نیز در نظر داشته باشید و با توجه به فصل، نوع و رنگ کاغذ دیواری را انتخاب کنید. البته کاغذ دیواری‌ها تنوع کار بالایی دارند و شما می‌توانید با سلیقه‌ی خود آنها را انتخاب کنید.

 

تزیین شومینه با آینه

6- تزیین شومینه با آینه

هنگامی که شما بتوانید از قاب عکس‌هایی استفاده کنید که با محیط اطراف هماهنگ هستند و برای مثال در کنار آتش، مناظری را که دارای مضمونی مشابه می‌باشند را به کار ببرید و همراه با تمام این‌ها، جهت وسعت دادن به عمق دید افراد از آینه‌ها استفاده کنید، تاثیرات روح بخش و هیجان آوری را در فضای ویلا یا منزل خود ایجاد کرده اید.

 

7- تزیین دکوراسیون اطراف شومینه با استفاده از شمعدان

برخی از افراد تصمیم گرفته اند که شومینه‌ی خانه‌ی خود را با سلیقه‌ی خودشان تزیین کنند و یا این که به طور کلی کاربری آن را تغییر بدهند و از جنبه تزیینی آن بیشتر استفاده کنند. گلدان‌های شیشه ای، شمعدانی‌های فلزی، هیزم‌های تزیینی و یا چمدان‌های قدیمی، از المان‌های قابل استفاده برای دیزاین و چیدمان شومینه منزل می‌باشند.

 

8- دکوری‌های مورد استفاده در کنار شومینه

اگر دوست دارید که اطراف شومینه ویلا یا منزل خود را در مدت زمان کم و با کمترین هزینه به زیباترین شکل تزیین کنید، توصیه می‌کنیم این کار را با استفاده از کوسن و شمع، روکش‌هایی مانند پشم و همچنین قالیچه‌ها انجام دهید. برای تزیین کردن فضای منزل خود، سعی کنید میزهایی که کنار شومینه قرار دارند و یا سطوح اطراف آن، جایی باشد برای گذاشتن گیاهان و شمع و همچنین رومیزی و عکس‌های مختلف.

هنگامی که بتوانید به جای لوازمی که بیشتر افراد در خانه‌ی خود استفاده می‌کنند، جایگزین بهتری با استفاده از خلاقیت خود پیدا کنید و از ذوق هنری و هوش خود استفاده کنید، به طور قطع دکوراسیون اطراف شومینه منزل شما، بسیار خاص خواهد بود و نمونه آن را در جایی دیگر پیدا نخواهید کرد.

 

9- بهره بردن از انواع مختلف میوه‌های رنگارنگ برای اطراف شومینه

زمانی که روی شومینه را با انواع میوه‌های رنگی که اندازه‌های مختلفی دارند تزیین می‌کنید، باعث می‌شوید که هیجان و جذابیت فصل پاییز بیشتر شود و تمام بخش‌های منزل شما حال و هوای پاییز را به خود بگیرد. شما می‌توانید از رنگ‌های زیبا برای گلدان‌ها و جا شمعی نیز استفاده کنید که این رنگ‌ها می‌تواند کاملا با توجه به سلیقه‌ی شما انتخاب شود. البته میوه‌های پاییزی دیگر مانند سیب و زرشک و و زغال اخته را می‌توان به عنوان دکوری برای اطراف شومینه استفاده کرد تا زیبایی آن چندین برابر شود.

 

10- بهره بردن از عناصر طبیعت در دکوراسیون اطراف شومینه

در هر فضایی که گیاهان باشند، باعث می‌شوند که حس سرزنده بودن در محیط ایجاد شود. ولی شاید این گیاهان طبیعی باشند و یا مصنوعی، اما باز هم بهره بردن از آنها برای تمام افراد انرژی بخش است و شما می‌توانید عناصر طبیعی را در جلوی شومینه یا طاقچه بگذارید و حس آرامش طبیعت در منزل را ایجاد کنید.

یکی از انواع گیاهانی که شما می‌توانید از آن استفاده کنید، برگ‌های معطر درخت کاج می‌باشند که این نوع برگ‌ها همراه با میوه‌های جذاب و خاصی که دارند، می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای رنگ‌های گرم در خانه شما به حساب آیند.

 

11- استفاده از کامپوزیت برای دکوراسیون اطراف شومینه

استفاده از کامپوزیت‌ برای دکوراسیون اطراف شومینه و یا وسایل و ظروف رنگی ساده، زیبایی یک شومینه مدرن را تکمیل می‌کنند.

 

12- روشنایی در دکوراسیون کنار شومینه

یکی از عناصری که می‌تواند برای دکور اطراف شومینه، گزینه ای خیلی مناسب و هوشمندانه باشد، فانوس‌ها و شمع‌ها هستند که در صورتی که رنگ بدنه آنها را به گونه ای انتخاب کنید که در گروه رنگ‌های گرم باشند و کنار آنها را با برگ و ذرت و آلبالو تزیین کنید، باعث زیبایی هر چه بیشتر آن فضا خواهید شد.

 

13- تلویزیون در دکوراسیون اطراف شومینه

گاهی وقت‌ها استفاده از یک شومینه در اتاق نشیمن، نحوه‌ی چیدمان وسایل و مبلمان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود که از مدل‌های گوناگونی پیروی کنیم. برای مثال، می‌توان تلویزیون را در بالای شومینه قرار داد و با این کار فضای خالی دیوار را پُر کرد. البته باید به اندازه تلویزیون توجه بیش‌تری کنید. به طور معمول متناسب‌ترین اندازه در این است که تلویزیون کوچک‌تر از طول شومینه باشد تا در قسمت کناره‌ها فضای خالی وجود داشته باشد.

 

استفاده از شلف برای تزیین دکوراسیون بالای شومینه 

14- استفاده از شلف برای تزیین دکوراسیون بالای شومینه

مدل و طرح شومینه‌ها در برخی اوقات به شکلی است که در قسمت بالای خود، مکانی برای گذاشتن دکوری‌ها و وسایل مختلف را به وجود می‌آورند، ولی در بعضی مدل‌ها نیز، شومینه به طور کامل در داخل دیوار قرار داده شده است و سطح بالایی آن مسطح است. در این گونه موارد شما می‌توانید به آسانی با نصب یک یا چند شلف، کار طراحی دکوراسیون اطراف شومینه را انجام دهید. بزرگ‌ترین فایده استفاده از شلف‌ها در این است که می‌توانند همه‌ی ایده‌های قبلی را در خود جای بدهند، به این معنا که امکان چیدمان آثار هنری، قاب عکس‌ها، ساعت و .... را در بالای شومینه برای شما به وجود می‌آورند.

 

 

تزیین شومینه

تزیین شومینه قدیمی

در خانه‌های سنتی و قدیمی، از شومینه‌های سنگی بیشتر استفاده شده است که جهت تزیین اطراف این نوع شومینه‌ها، از تابلوهای زیبا، ظروف و یا مجسمه‌های چینی یا سرامیکی زیبا استفاده می‌شود.

البته از تزیینات مسی و فلزی لوکس و منقل که در فروشگاه‌های وسایل ساختمانی فروخته می‌شود نیز استفاده می‌شود که هم فضای شومینه را بسیار زیباتر نشان می‌دهند و هم این که شومینه در حالت آماده باش جهت گرمایش است، ولی لازم است بدانید که این گونه اکسسوری‌ها، قیمت خیلی بالایی دارند و جوابگوی همه‌ی سلیقه‌ها نیز نیستند، چون اکثر افراد ترجیح می‌دهند با هزینه ای کم، تزیین شومینه‌ی خانه‌ی خود را انجام دهند.

 

تزیین شومینه ایرانی

در صورتی که تصمیم گرفته اید شومینه ایرانی را تزیین کنید، باید بدانید که دکوری‌ها را در قسمت طاقچه شومینه بگذارید و آنها را به ترتیب قد بچینید و توجه داشته باشید که زیاد روی آن را شلوغ نکنید، چرا که به جای این که فضای شومینه‌ی ایرانی زیباتر شود، فقط با شلوغی، باعث به هم ریخته شدن قسمت بالای شومینه می‌شوید. همچنین باید بگوییم که اکثر مواردی که در بالا گفته شد را می‌توان برای تزیین شومینه‌ی ایرانی نیز استفاده کرد.

 

تزیین شومینه کنج یا سه گوش

در برخی از مواقع، ساختار شومینه‌ها به گونه ای انتخاب شده است که در کنج دیوار یا سه گوش دیوار قرار داده شده اند. برای تزیین شومینه‌هایی که در این بخش قرار گرفته اند نیز، وجود تقارن عامل مهمی در زیباتر شدن شومینه است. علاوه بر این سعی کنید برای شومینه‌هایی که در قسمت سه گوش یا کنج خانه قرار داده شده اند از دکوری‌های بزرگ استفاده نکنید و باعث بسته به نظر رسیدن گوشه خانه نشوید.

 

نحوه چیدمان مبلمان در اطراف شومینه

نحوه چیدمان مبلمان در اطراف شومینه

اکثر شومینه‌ها در اتاق پذیرایی یا نشیمن در مرکز توجه می‌باشند و به همین دلیل نوع چینش مبلمان برای زیباتر شدن آن از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به این که زیبایی و معماری شومینه و گرمایی که در هوای سرد به وجود می‌آورد، جای خوبی است تا مبلمان اصلی را در کنار آن قرار داد. برای انجام این کار روش‌های چیدمان گوناگونی هستند که مهم‌ترین آنها موارد زیر می‌باشند:

 

چیدمان مبلمان به شکل رسمی

حالت رسمی به این صورت است که دو مبل یکسان را به شکل عمود به شومینه قرار می‌دهند تا حس فوری و قوی ایجاد شود، بدین ترتیب بخش بالای شومینه (طاقچه آن)، به عنوان مرکز توجه قرار خواهد گرفت.

همچنین می‌توانید از دو صندلی برای قرار دادن در رو به روی شومینه استفاده کنید و یک میز قهوه در وسط، یک فرش بزرگ و چند میز کناری را برای تکمیل دکوراسیون داخلی پذیرایی به کار ببرید. علاوه بر این شما می‌توانید از مبلمان کلاسیک، هم در دکوراسیون مدرن و هم در دکوراسیون سنتی استفاده کنید.

 

چیدمان مبلمان به شکل نیمه رسمی

در حالت نیمه رسمی، باید یک مبل را به شکل عمود به شومینه قرار دهید و یک جفت صندلی را در رو به روی آن بگذارید، بهتر است که صندلی‌ها بین اتاق ناهار خوری و اتاق پذیرایی یا حال باشند. زیرا نگاه کردن به پشت میز و صندلی‌ها از نگاه کردن به پشت کامل یک مبل بهتر است. سعی کنید پارچه مبلمان را نیز هماهنگ با صندلی‌ها انتخاب کنید، البته نیازی نیست که دقیقا مانند مبل باشد.

در صورتی که اتاق پذیرایی شما بزرگ‌تر است، برای جدا کردن فضا می‌توانید یک نیمکت، یک تخت خواب شو و یا دو صندلی مختلف را نیز به مبلمان اضافه کنید.

 

 

سخن پایانی

در واقع به دلیل سرد شدن هوا در فصل پاییز، شومینه‌ها به مکانی تبدیل می‌شوند که برای دورهمی‌ها انتخاب می‌شوند. تزیینات رنگارنگی که در اطراف شومینه‌ها قرار داده می‌شوند، باعث زیبایی بیشتر محیط و جذابیت فضا می‌شوند، زیرا این نوع تزئینات و رنگ‌ها، هر کدامشان القا کننده‌ی پیامی هستند که در ذهن افراد نفوذ پیدا می‌کنند. در صورتی که به جزییات و تزیینات دقت کافی نکنید، باعث می‌شوید که زیبایی‌های این بخش کمتر دیده شود و شما مدام احساس کسلی و خستگی داشته باشید.

به همین منظور در این مقاله در مورد نحوه‌ی طراحی دکوراسیون شومینه‌ها و فضای اطراف آنها با شما صحبت کردیم، امیدواریم که از خواندن آن لذت برده باشید. شما هم اگر ایده ای به ذهنتان می‌رسد، با ما در میان بگذارید.