معرفی انواع شومینه در محوطه سازی ویلا و دکوراسیون داخلی - سازه برتر



معرفی انواع شومینه

معرفی انواع شومینه در محوطه سازی ویلا و دکوراسیون داخلی

استفاده از شومینه در محوطه سازی ویلا و دکوراسیون داخلی آن، باعث ایجاد فضایی گرم و صمیمی در ویلا می شود. اگر دوست دارید علاوه بر شب های تابستان و بهار، شب نشینی‌های زمستان و پائیز را نیز در فضای زیبای ویلای خود سپری کنید، می توانید از یک شومینه در فضای باز که به صورت چاله‌های آتش و یا گودال‌ها هستند، استفاده کنید.

همچنین اگر می خواهید دکوراسیون داخلی ویلایتان نیز از وجود یک شومینه بهره مند شود، می توانید آن‌ها را با توجه به سلیقه کارفرما و طرح فضای ویلا در یکی از سبک‌های مدرن و یا کلاسیک پیاده‌سازی کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع شومینه در محوطه سازی ویلا و دکوراسیون داخلی آشنا کنیم، خوشحال می شویم در ادامه ما را همراهی کنید.

 

طراحی شومینه در محوطه سازی ویلا و دکوراسیون داخلی

شومینه، یکی از تجهیزات گرمایشی بسیار نوستالژیک و پر طرفدار است، که کاربرد زیادی برای ساخت ویلا در نواحی سردسیر دارد. در گذشته از شومینه برای پخت و پز و گرم کردن فضای خانه استفاده می کردند. ولی یکی از مشکلات شومینه‌های قدیمی تولید خاکستر و دود بود که تمیزکردن آن به سختی انجام می شد. اما امروزه با ایجاد تغییرات وسیعی که در ساخت امکانات سرمایشی و گرمایشی به وجود آمده است، طراحی و ساخت شومینه‌ها نیز دچار تغییر شده است و در انواع گازی، الکلی، برقی و غیره ساخته می شوند. طراحی شومینه‌ها همچنین با سبک‌های مختلف از جمله مدرن و کلاسیک انجام می شود.

 

انواع شومینه از نظر سبک

انواع شومینه از نظر سبک

در ادامه این مقاله از سازه برتر، به معرفی انواع شومینه که در محوطه سازی ویلا و دکوراسیون داخلی استفاده می شود می پردازیم:

 

شومینه مینیمال

این نوع شومینه، تنوع رنگی کمی دارد و دارای فرم ساده ای است. شکل هندسی شومینه مینیمال، اغلب مستطیلی شکل و بدون تزئینات و جزئیات اضافه دکوراتیو هست، همچنین برق و الکل به عنوان سوخت این سبک از شومینه‌ها استفاده می شود.

 

شومینه کلاسیک

پوشش شومینه در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک ابزار خور بوده، به این معنی که در ساخت آن از گچبری‌ها و تزئینات اضافه استفاده می شود. همچنین جنس آن معمولا از مصالح موجود در صنعت ساختمان همچون گچ، چوب و سنگ می باشد.

 

شومینه روستیک

در این نوع سبک از مصالح ساختمانی طبیعی همچون سنگ و چوب برای ساخت شومینه استفاده می شود و دارای سطوحی طبیعی و بدون فراوری کارخانه‌ است.

 

شومینه مدرن

شومینه‌های مدرن انواع گوناگونی دارند و این امکان را به وجود می آورند، که در جهت استفاده از یک فضای دلنشین شومینه با آتش سرخ بتوان فضاها را از یکدیگر جدا کرد. به این معنی که می‌توان از شومینه مدرن به عنوان پارتیشن نیز استفاده کرد.

در واقع شومینه مدرن با طراحی خاص و متفاوت می‌تواند به یک نقطه کانونی جذاب و خیره کننده در خانه ویلایی تبدیل شود. سوخت این سبک از شومینه‌ها با گاز، برق و الکل تامین می‌شود به همین خاطر با محیط زیست سازگاری خوبی دارند. متریالی که برای ساخت شومینه مدرن استفاده می شوند شامل چدن، شیشه و چوب‌های نسوز هستند.

 

انواع شومینه از نظر جنس

انواع شومینه از نظر جنس

شومینه‌ها از لحاظ جنس انواع مختلفی دارند مانند، شومینه‌های سنگی، فلزی، آجری، چدنی و ... که در ادامه به توضیح دو نوع پرکاربرد آن می پردازیم.

 

شومینه سنگی

شومینه‌های سنگی در اندازه‌های بزرگ، وزن سنگینی دارند، بنا براین باید، بسترسازی مناسبی برای آنها ایجاد شود. این بسترسازی شامل متراکم کردن خاک، زیرسازی بتنی یا سنگی می باشد. سنگ به دلیل داشتن ماهیت متراکم و طبیعی، قابلیت سازگاری با محوطه ویلا و روشن کردن آتش را دارد.

با این که محدودیت‌های ساختاری وجود دارند، امکان ساخت شکل‌ها و فرم‌های متنوعی از شومینه سنگی در ویلاها وجود دارد. علاوه بر این با در نظر گرفتن عملکرد مناسب، امکان اجرایی کردن اندازه‌ها و ابعاد مختلف شومینه وجود دارد. همچنین ترکیب شومینه سنگی با یک باربیکیو، باعث به وجود آمدن فضایی برای آشپزی همراه با صرف غذا می شود.

به صورت کلی متریال سنگ بیشتر برای طراحی شومینه‌هایی به کار می رود، که قرار است در محوطه ویلا طراحی و ساخته شوند. شومینه‌های سنگی سنتی سازگاری خوبی با محیط طبیعی دارند و برای ویلاهایی که با سبک روستیک یا کلاسیک ساخته شده‌اند، انتخابی بسیار خوب هستند. به کار گیری صندلی‌های چوبی در پیرامون شومینه سنگی سنتی، همراه با کف‌سازی سنگی مجاور آن فضایی کاربردی و خاص را در ویلا به وجود می آورد.

مهم‌ترین مزیت شومینه سنگی سنتی، ایجاد کردن فضای محفوظ در مقابل مسیر بادهای مزاحم است.

 

شومینه چدنی

شومینه چدنی، با نام شومینه انگلیسی نیز معرفی می‌شود. این نوع از شومینه برای ویلاهایی که دارای سبک کلاسیک هستند، طراحی و ساخته می شود تا هماهنگی و سازگاری بیشتری داشته باشند. شومینه‌های چدنی به صورت گاز سوز و هیزم‌سوز استفاده می شوند.

 

انواع شومینه از لحاظ سوخت

انواع شومینه از لحاظ سوخت مورد استفاده

انواع شومینه‌ها می‌توانند با سوخت‌هایی همچون هیزم، گاز، برق، الکل یا ژله کار کنند که در زیر توضیحاتی در خصوص هر کدام از آنها داده ایم:

 

شومینه آناتولی یا الکلی

شومینه آناتولی، با نام شومینه الکلی نیز معرفی می‌شود و در گروه وسایل گرماساز با سوخت سبز قرار داده می شود. این نوع شومینه در فضای خانه و کار استفاده می شود و از به وجود آمدن سر درد و مشکلات تنفسی که ناشی از گازها و دودهای سمی است که در اثر سوختن تولید می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

 

شومینه برقی

شومینه‌های برقی، قابلیت جا به جایی دارند و نصب آنها بسیار آسان است. تولید گرما در این نوع شومینه‌ها به وسیله برق انجام می‌شود. شومینه‌های برقی با دو نوع طراحی کلاسیک و مدرن در بازار موجود هستند. به همین دلیل برای استفاده در محوطه سازی و دکوراسیون داخلی ویلاهایی که با سبک کلاسیک و مدرن طراحی شده‌اند به کار می روند.

یکی از مدل‌های شومینه برقی، شومینه تبخیری می باشد. شومینه تبخیری، یکی از محبوب‌ترین انواع شومینه‌های ساخته شده است، که تمام افراد می توانند از آن استفاده کنند. تولید گرما به وسیله این نوع شومینه‌ها با سوخت برق تامین می‌شود و در گروه شومینه‌های پرتابل قرار دارند. همچنین به آسانی قابلیت جا به جایی دارند و برای استفاده روی دیوار، روی میز و یا مکان‌های دیگر مناسب می باشند.

 

شومینه هیزمی

از قدیمی‌ترین نوع شومینه در ویلاها، شومینه هیزمی است و سوخت آن با چوب می‌باشد. این نوع شومینه اغلب در محوطه سازی ویلاهای طبیعت گرا یا روستیک و خانه‌های ییلاقی شمال استفاده می شود که با صدای سوختن چوب حس آرامش بخشی را ایجاد می‌کند و نقش مهمی در داکوراسیون داخلی خانه‌های روستایی ایفا می‌کند.

 

شومینه گازی

این نوع شومینه‌ها نیز با گاز کار می کنند و کاربرد زیادی در دکوراسیون داخلی ویلا دارند.

 

تبلیغات صنعت ساختمان در سازه برتر

در صورتی که در زمینه صنعت ساختمان و بخصوص در بخش تولید و فروش انواع شومینه و وسایل گرمایشی دیگر فعالیت دارید، می توانید یک صفحه تبلیغاتی دائمی و کامل در سایت سازه برتر داشته باشید که محصولات و خدمات خود را بدون محدودیت در آن معرفی و تبلیغ کنید و مخاطبان سایت سازه برتر را با محصولات و خدمات خود آشنا کنید و بدین ترتیب مشتریان جدیدی را به سمت کسب و کار خود سوق دهید.

در ضمن این نوع آگهی ساختمانی برای بالا رفتن رتبه سایت شرکت ساختمانی شما نیز موثر بوده و با ارجاع مخاطبان سازه برتر به سایت خودتان، می توانید بازدید از سایت خود را افزایش بدهید و با این کار اعتبار سایت شما هم در گوگل بیشتر خواهد شد و رتبه بهتری را در نتایج جستجوی گوگل به دست خواهید آورد.

آگهی ساختمانی شما در سازه برتر مانند یکی از مقالات سایت منتشر خواهد شد و می تواند در نتایج برتر جستجوی گوگل نیز قرار بگیرد و مشتریان زیادی از طریق گوگل، آگهی شما را ببینند و با خدمات و محصولات شما آشنا شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات صنعت ساختمان

 

نحوه قرارگرفتن شومینه در ویلا

نحوه قرارگرفتن شومینه در ویلا

شومینه‌ها در شکل‌های گوناگونی در ویلا قرار داده می شوند و با توجه به معماری فضای داخلی و خارجی می‌توانند به صورت گوشه یا کنج، دیواری در وسط و دو طرفه اجرا شوند. همچنین نوع جدیدی از شومینه‌ها نیز به بازار آمده اند که به آنها شومینه معلق گفته می شود.

شومینه معلق یک شومینه مدرن است که به شکل معلق بدون این که جلوی دید را بگیرد به دیوار یا سقف فضای داخل ویلا وصل می‌شود.

شومینه معلق به نام شومینه آویزان نیز معرفی می‌شود و بیشتر به شکل نیم دایره و گرد و از جنس فولاد و فلز ساخته شده است و فضای کمی را اشغال می‌کند، شومینه معلق، فضای داخلی ویلا را بسیار چشم گیر و زیبا می‌کند. این نوع شومینه با سوخت هیزمی و گازی کار می کند و بیشتر در ویلاهای لوکس کاربرد حرارتی و زینتی دارد.

 

طراحی دکوراسیون داخلی ویلا با استفاده از شومینه

در این قسمت توضیحات بیشتری در خصوص استفاده از شومینه در داخل فضای ویلا می دهیم:

در واقع استفاده از شومینه در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا، فضایی دنجی را به وجود می آورد که نقطه کانونی آن یک شومینه است و المان‌های دیگر، در اطراف آن شکل می گیرند.

وجود یک شومینه روشن در مناطق سرد و ترکیب آن با نماهای زیبایی از طبیعت پیرامونی و برفی، لذت زیادی را برای ساکنان ویلا ایجاد می کند. از این رو استفاده از یک شومینه باعث ارتقای کیفی این تجربه می شود.

بهترین حالت برای ایجاد یک دکوراسیون داخلی زیبا همراه با شومینه، قرار دادن کتابخانه ای کوچک در اطراف شومینه و ایجاد یک فضای زیبا، دنج، راحت و گرم برای مطالعه و لذت بردن از جذابیت شعله‌های آتش و مناظر زیبای بیرونی است.

در طراحی پلان ویلا ابتدا باید مکان مناسبی برای اتاقی که قرار است شومینه درآن تعبیه شود، در نظر گرفت. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد همجواری شومینه با دیگر فضاهای پذیرایی و نشیمن و همچنین آشپزخانه است.

نورگیری این اتاق شومینه باید به شکلی باشد که از گرمای نور خورشید در فصول سرد و دید مناظر زیبای فضای بیرون، برخوردار باشد. جهت جنوبی دارای این خصوصیات است، به ویژه اینکه بیشترین تعداد پنجره و نورگیری در این وجه ساخته می شوند.

​طراحی شومینه​ در فضای داخلی ویلا، باید به شکلی باشد که بنا بر ملاحظات تاسیساتی و سازه ای، جای دودکش آن مناسب باشد و با توجه به اصول زیبایی شناسی و معماری در مرکز توجه فضا قرار داده شود.

در واقع ضرورتی ندارد شومینه در کنج یا کنار اتاق قرار داده شود، بلکه می توان با دقت در اجرا و طراحی خلاقانه، آن را در وسط فضا نیز جای داد، بنابراین دور تا دور آن فضایی برای نشستن وجود دارد و حالت نوستالژیک دورهمی‌های دور آتش را تداعی می کند.

استفاده از انواع تزئینات و دکوربندی‌ها نیز در اطراف شومینه، تنوع بصری جذابی را برای دکوراسیون داخلی ویلا خلق می کند. این جذابیت‌های الحاقی به خصوص در زمان‌هایی که شومینه روشن نیست، ارزش بیشتری دارند. برای مثال می توان از یک طاقچه روی شومینه، برای گذاشتن اشیای زینتی و دکوری و کارهای هنری بهره برد. همچنین قرار دادن یک تابلوی نقاشی زیبا در بالای شومینه می تواند ایده بسیار جذابی باشد. با انجام این کارها، شومینه خاموش، دیگر به عنوان المانی اضافه در فضای داخلی ویلا، حس نمی شود.

 

مزایای شومینه

مزایای شومینه ها

شومینه‌ها علاوه بر ایجاد گرما، فضای ویلا را زیبا می کنند و حسی توام با آرامش برای اطرافیان به ارمغان می آورند. همچنین شومینه‌ها هیچ گونه کثیفی ندارند و بسیار جمع و جور هستند.

شومینه‌هایی که برای محوطه ویلا طراحی می شوند، علاوه بر داشتن ظاهر زیبا، برای تامین گرما و پخت و پز نیز استفاده می شوند، بدون این که به قسمت‌های دیگر ویلا آسیبی بزنند.

همچنین شومینه‌های باغی در دو نوع بدون دودکش و با دودکش ساخته می‌شوند. به همین دلیل این امکان را برای افراد به وجود آورده اند که با توجه به موقعیت و فضایی که قصد نصب این نوع شومینه را دارند، بتوانند از آن استفاده کنند. مدل‌های بدون دودکش شومینه‌ها، برای استفاده در محوطه سازی ویلا بسیار مناسب هستند و استفاده از آنها در فضای باز از به وجود آمدن حوادثی مانند گازگرفتگی جلوگیری می کند.

 

معایب شومینه‌ها

یکی از معایب شومینه‌ها اتلاف انرژی است، به طوری که حدود 20% از انرژی را منتقل می کنند و مابقی را هدر می دهند، ضمنا شومینه بیشتر جنبه زینتی دارد و برای گرمایش فضای داخلی ویلا باید از شوفاژ، بخاری، پکیج و سیستم‌های حرارتی دیگر به ویژه برای فصول سرد در کنار شومینه استفاده کرد.

همچنین شومینه به دلیل نداشتن محافظ و احتراق در منزل، خطر گاز گرفتگی دارد.

یکی دیگر از معایب شومینه این است که، باعث سریع کثیف شدن پرده‌ها و دیوارها می شود.

 

تفاوت و شباهت شومینه با آتشگاه

قبل از گفتن تفاوتی که بین شومینه و آتشگاه است، لازم است با معنای آتشگاه آشنایی پیدا کنید. منظور از آتشگاه طراحی یک قسمت از محوطه ویلا به شکل جدا و با ظاهری شبیه به شومینه است، که در اندازه و ابعاد با شومینه تفاوت دارد. در حقیقت آتشگاه بستری است که شامل مصالح طراحی دکوراسیون فضای باز است.

مهم‌ترین چیزی که باعث تفاوت آتشگاه از شومینه می شود، این است که شومینه یک مسیر دودکش به سمت بالا دارد، اما طراحی آتشگاه به شکل کاملا روباز است و نسبت به شومینه سوخت کمتری استفاده می‌کند.

شباهت شومینه و آتشگاه در این است که برای روشن کردن آنها لازم است از سوخت مشخصی استفاده کرد و امکان مشاهده شعله‌های آتش در هر دوی آنها وجود دارد.

آتشگاه مانند شومینه یکی از پر طرفدارترین المان‌هایی است که برای استفاده در محوطه‌سازی ویلاهایی که با سبک مدرن ساخته می‌شود، بسیار مناسب است.

 

 

جمع بندی

در این مطلب سعی شده به طور کامل به معرفی انواع شومینه ای که در محوطه سازی ویلا و دکوراسیون داخلی آن استفاده می شود بپردازیم، استفاده از یک شومینه با فضایی اختصاصی برای انجام آشپزی در محوطه ویلا و همچنین به کار بردن آن در فضای داخلی ویلا باعث ایجاد حس گرما و صمیمیت و همچنین زیبایی هر چه بیشتر ویلا می شود.

امید است خواندن این مقاله بر آگاهی شما در این زمینه افزوده باشد و با استفاده از این مطلب، لذت طراحی و اجرای یک شومینه زیبا برای ویلای خود را تجربه کنید.

از اینکه تا پایان ما را همراهی کردید سپاسگزاریم. نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.