ویژگی‌های چسب بتن و موارد کاربرد آن - سازه برتر



ویژگی‌های چسب بتن و موارد کاربرد آن

چسب بتن یکی از مهمترین افزودنی های بتن می‌باشد. از چسب بتن می‌توان برای ترمیم بتن، افزایش مقاومت بتن، آب بندی، ترمیم بافت‌های قدیمی بتن، افزایش خواص مکانیکی و شیمیایی، جلوگیری از ترک بتن و... اشاره نمود. چسب‌های بتن به دو دسته لاتکس (پلیمری) و اپوکسی تقسیم می‌شوند. تمام چسب‌ها یا شامل پلیمر می‌باشند و یا هنگام واکنش شیمیایی تولید می‌شوند. در واقع پلیمرها باعث چسبندگی چسب‌ها خواهند شد.

چسب بتن بیشتر در تعمیرات بتن‌های فرسوده استفاده می‌شود. برای ترمیم این گونه بتن‌ها، جهت افزایش چسبندگی بتن به بافت قدیمی، از چسب‌های بتن استفاده می‌کنند.

در این مقاله از سازه برتر در خصوص نحوه‌ی استفاده از چسب بتن، انواع چسب بتن و ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم، همراه ما باشید.

 

ویژگی های چسب بتن

ویژگی های چسب بتن

قابل استفاده روی ملات تازه و بتن

ایجاد چسبندگی بالا بر روی انواع سطوح

پایداری بالا در برابر تغییرات دما و ضربه

کاهش نفوذناپذیری ملات و بتن

راندمان بالا و افزایش مقاومت

افزایش خواص مکانیکی و شیمیایی

ممانعت از هدر رفتن وقت

ایجاد انعطاف پذیری بالا

موثر در افزایش عمر مفید بتن

مقرون به صرفه

غیر سمی

 

شیوه استفاده از چسب بتن

برای استفاده از چسب بتن، در مرحله اول باید مکان مورد استفاده را از ذرات و گرد و غبار و چربی پاک کنید. سپس چسب بتن را با آب حل کنید و بعد از رقیق شدن با ماسه و شن و سیمان مخلوط کنید تا در نتیجه ملاتی روان و خمیری شکل حاصل شود.

قبل از استفاده از ملات، باید بر روی بتن یک لایه چسب مالیده شود و به قسمت‌های خشک بتن اضافه شود. هر چقدر ضخامت کمتر باشد و یا این که فشار وارد شده بر آن بیشتر باشد، مصرف چسب بتن بیشتر می‌شود و ضروری است که قبل از کار، لایه ای از محلول چسب بتن به سطوح زیرین مالیده شود. برای ضخامت‌های بالا، بهتر است از چسب بتن به صورت لایه لایه استفاده کرد.

 

انواع چسب بتن

انواع چسب بتن

چسب‌ بتن را می‌توان در انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. در این بخش توضیحات بیشتری در خصوص انواع چسب بتن موجود در صنعت ساختمان می‌دهیم:

 

چسب بتن اپوکسی

این نوع چسب، بسیار قدرتمند است و بر پایه رزین اپوکسی اصلاح شده می‌باشد که علاوه بر داشتن دوام زیاد، از قدرت چسبندگی و مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار بوده و جهت پیوند دادن بتن قدیم و جدید استفاده می‌شود. علاوه بر این می‌توان چسب بتن اپوکسی را به عنوان آب بند کننده قدرتمند داخلی بتن هم استفاده کرد. چسب بتن اپوکسی اثرات و خواص زیادی دارد از جمله:

1- چسبندگی زیاد به سطوح زیر کار

2- داشتن مقاومت‌ زیاد کششی و مکانیکی

3- قابل اجرا بودن بر روی سطوح زیر کار خشک

4- حفظ خواص کیفی بتن

5- بدون حلال

 

کاربردهای چسب بتن اپوکسی:

عملیات ترمیم و مرمت سازه‌های بتنی

اتصال بتن به سطوح فلزی

قابل استفاده در انواع ترک

امکان استفاده برای سازه‌هایی با کاربری غرقابی

اتصال بتن جدید به سطوح قدیمی بتنی

چسباندن ورق‌های FRP بر روی بتن

 

چسب بتن مایع یا لاتکس

‌چسب بتن مایع با دارا بودن خواص آب بندی‌، باعث افزایش چسبندگی بتن و ملات، بالا بردن الاستسیته بتن‌، ایجاد ‌مقاومت شیمیایی، پایداری بالا در مقابل ضربه و تغییرات دمایی می‌شود که جهت استفاده در ملات‌‌های ترمیمی بتن به کار می‌رود. چسب بتن که بر پایه لاتکس است، همراه با مصالح ساختمانی از جمله ماسه و سیمان پرتلند، ملاتی با مقاومت بالا را تشکیل می‌دهد که برای نصب سرامیک بر روی کف و دیوار، موزائیک، سنگ مرمر‌، آجر لعاب‌دار، کاشی معدنی‌ و سنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. علاوه بر این، ‌به صورت لایه پیوند‌ زا برای ترمیم سازه‌های بتنی استفاده می‌شود.

 

چسب بتن لاتکس ویژه

این نوع چسب مایع امولسیونی، بر پایه پلیمرهای اصلاح شده می‌باشد که برای تهیه ملات‌های چسبنده بر روی بتن و ملات آب بند و همچنین ملات‌های قدیمی، جهت ترمیم سطوح سیمانی و بتنی استفاده می‌شود.

کاربردهای چسب بتن لاتکس ویژه

‌تهیه بتن و ملات آب بند برای اجرای استخر، آب نما

تقویت و آب بندی ملات‌های بندکشی

فراهم کردن ملات برای نصب سنگ و سرامیک

جهت صافکاری سطوح بتن اکسپوز و نماسازی

‌تقویت چسب کاشی‌های پودری

 

چسب بتن آب بندی

چسب بتن آب بندی

چسب بتن آب بندی، مایع پلیمری غلیظ با حالت امولسیونی می‌باشد‌. این گونه چسب‌ها شامل محلول‌های کلوئیدی از پلیمرهای گوناگونی در آب هستند که مقاومت خمشی و کششی و همچنین مقاومت بتن را بالا می‌برند. اغلب استفاده از این نوع چسب در کارهای تعمیراتی می‌باشد، چرا که چسب بتن با ملات‌، مخلوط یکنواخت و همگنی را تشکیل می‌دهد که باعث جلوگیری از تراوش آب و جداشدن دانه‌های ریز و درشت می‌شود و مقدار چسبندگی بتن تازه را با ملات قدیمی در قسمت زیرین آن افزایش می‌دهد. این نوع محصول قبل از خشک شدن، در آب حل می‌شود و بعد از خشک شدن به هیچ وجه قابلیت حل شدن در آب را ندارد.

 

کاربردهای چسب بتن آب بندی

بیشتر مصرف چسب بتن در استخر، فونداسیون، سر ستون، ضد آب کردن چسب‌های کاشی پودری و خمیری، چسب‌های سنگ آنتیک برای استفاده در سرویس‌های بهداشتی‌، نمای ساختمان، ملات‌های سیمانی، آب‌ نما،‌ چاله آسانسور، نماهای باران گیر، انواع سقف ( سنگی، سیمانی‌‌، سفالی، آجری، ایرانیت سیمانی و…)‌،‌ ‌‌ساخت و آب بندی انواع بلوک، موزاییک، جداول‌ و همه‌ی سازه‌هایی که در تماس مستقیم با رطوبت، آب، عوامل جوی و UV خورشیدی می‌باشند، استفاده می‌شوند و جایگزین خوبی برای مواد نفتی،‌ گونی و قیر،‌‌ پوشش‌های قدیمی و ایزوگام هستند.

 

چسب کاشت میلگرد

چسب کاشت بولت و کاشت آرماتور به شکل دو جزیی است که جزء A بر پایه اپوکسی اکریلات می‌باشد و جزء B به صورت هاردنر بتن بر پایه پلی آمین است. از چسب کاشت بولت و آرماتور و لایه رابط و پراستحکام، برای پیوند دادن بافت جدید بتن با بافت قدیمی بتن استفاده می‌شود.

باید در نظر گرفت که این چسب‌ها در دو نوع در بازار ایران موجود هستند. گاهی این محصولات به شکل 2 جزیی و سه جزیی تولید می‌شوند و گاهی محصولات کارتریجی که معمولا به صورت وارداتی وارد بازار ایران می‌شوند، به صورت کلی باید گفت که به طور تزریقی به وسیله گان کاشت آرماتور استفاده می‌شوند.

چسب کاشت میلگرد، برای کاشت بولت و آرماتور بر روی سطوح افقی و عمودی بتن و پرکردن شکاف‌های موجود در سقف، کف و دیوار و همچنین برای نصب صفحات فلزی بر روی سقف و دیوار و به طور کلی سطوح عمودی استفاده می‌شوند.

چسب کاشت میلگرد باعث چسبندگی عالی به انواع سطوح فلزی، بتنی، سنگ و… می‌شود. اجرای آسان و سریعی دارد، به حلال نیازی ندارد، بدون شیره می‌باشد، از عوامل محیطی و جوی تاثیر نمی‌پذیرد و قابل اجرا در فضاهای مرطوب است.

مهار بولت یا میلگرد در بتن سخت و اصطلاحا کاشت بولت یا میلگرد، از جمله موارد بسیار پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز می‌باشد و محدوده‌ی وسیعی از اتصالات غیرسازه ‌ای و سازه ای و همچنین مقاوم سازی و تقویت سازه‌های بتنی را شامل می‌شود.

بعضی از موارد کاربرد چسب کاشت بولت هیلتی یا آرماتور، استفاده برای نصب گاردریل‌ها، ماشین آلات‌، بولت‌ها، بیس پلیت‌ها‌ و… است.

 

چسب بتن سیمانکاری

چسب بتن سیمانکاری، یکی از محصولاتی است که برای تقویت سیمانکاری استفاده می‌شود. در بعضی از مواقع که باید چسبندگی سیمان تقویت بیشتری شود و یا برای سطوحی مثل سرویس بهداشتی و حمام که احتیاج به تقویت ملات سیمانکاری دارند، از چسب بتن سیمانکاری بهره می‌برند.

این نوع ماده بر پایه رزین آکریلیک می‌باشد که این نوع افزودنی در میزان چسبندگی و ایجاد مقاومت بیشتر تاثیر بسزایی دارد و همچنین برای ممانعت از نفوذ پذیری گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

 

چسب بتن نانو

چسب بتن نانو

این گونه چسب‌ها، روشی نوین و جدید جهت ترمیم و اتصال بین بتن‌ها را به ما نشان می‌دهند. این نوع مواد بر پایه سیمان پرتلند و نانو سیلیس تولید می‌شوند. چسب بتن نانو پودری شکل، پس از ترکیب با آب به شکل دوغاب به رنگ خاکستری در می‌آید و می‌توان بعد از اجرای یک لایه نازک از این نوع دوغاب بر روی سطح بتن موجود، بتن جدید را بر روی لایه چسب بتن نانو به اجرا در آورد.

 

چسب بتن استحکامی

چسب بتن استحکامی، پیوند دهنده‌ی عمل استحکام پذیری بتن بر پایه پلیمرهایی خاص می‌باشد. این نوع از چسب‌های ساختمانی بر پایه‌ی پلیمر و رزین اصلاح شده می‌باشند و به شکل مایع هستند. این گونه مواد، برای ایجاد چسبندگی بالا و اتصال میان بتن‌های مصرف شده در مصارف خارجی و داخلی ساختمان کاربرد دارند. در بتن‌هایی که به طور مرتب غرقاب یا خیس باشند، این مدل چسب‌ها برای مصرف گزینه‌ی مناسبی می‌باشند. چسب بتن استحکامی دارای ویژگی‌های خاصی است از جمله:

باعث کاهش نفوذپذیری بتن و ملات می‌شوند، به عنوان پرایمر برای ملات تعمیری به کار می‌روند، توانایی چسبندگی بالایی دارند، دارای ربایش ویژه و پیوند دهنده‌ی ملات سیمانی می‌باشند.

 

چسب بتن ضد آب

چسب بتن ضد آب، برای تعمیر و ترمیم آسیب دیدگی‌های عمقی و سطحی سازه‌های بتنی که در معرض رطوبت و یا خشکی بوده اند، استفاده می‌شود.

 

چسب بتن برای استخر

استخرها و مخازن بتنی، یکی دیگر از مکان‌هایی است که احتیاج به چسب بتن دارند. جهت آب بندی فضاهایی که گفته شد و همچنین برای جلوگیری از نشت آب، استفاده از چسب بتن راه حل بسیار خوبی است. از آنجایی که چسب‌های بتن نسبت به آب و رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند، می‌توان در چنین مکان‌هایی از کاربرد چسب بتن بهره‌مند شد و از خواص شیمیایی و فیزیکی آنها استفاده کرد. همچنین برای آب بندی و ترمیم لوله‌های فاضلابی و لوله‌های آب بتنی، بتن‌های مورد استفاده در پل‌ها و سدهای بتنی، قسمت‌های مختلف سالن‌های صنعتی و فرودگاه‌ها، از مدل‌های گوناگون چسب بتن شیمی ساختمان استفاده می‌شود.

 

نکته: در بعضی مواقع احتیاجی به اتصال و پیوند لایه‌های بتن به یکدیگر نیست، بلکه هدف بازسازی و ترمیم سطوح آسیب دیده و تخریب شده بتن است. کاربرد چسب بتن در پوشش دهی ترک‌ها و درزهایی که در سطوح سیمانی به وجود آمده اند می‌باشد. این روش یک راهکار ارزان برای ترمیم پروژه‌ها است، نسبت به زمانی که قصد داشته باشید به وسیله لایه‌های جدید بتن، سطوح را ترمیم کنید.

اگر بخواهید تنها از بتن برای پوشش دادن درزها و ترک‌ها استفاده کنید، بتن نمی‌تواند به شکلی مناسب و بهینه در ترک‌ها و درزها محکم شود و دو لایه با فاصله از یکدیگر محکم می‌شوند. چسب بتن گزینه ای بسیار خوب در چنین شرایطی است تا ملات تازه در ترک‌های قدیمی رخنه کند و یک پیوند قدرتمند را ایجاد کند.

 

مزایای کلی چسب بتن

مزایای کلی چسب بتن

تاثیر نپذیرفتن از عوامل جوی و محیطی

چسبنده بودن به انواع سطوح

عملکرد آسان و سریع

مناسب برای استفاده در فضاهای مرطوب

عدم نیاز به حلال

بدون شره

 

نکات ایمنی استفاده از چسب بتن

نباید مایع غلیظ چسب بتن را جهت چسباندن قطعات بتنی به یکدیگر، به تنهایی استفاده کنید.

این نوع ماده، از مواد مضر برای محیط زیست و سلامتی انسان به حساب نمی‌آید، اما نباید بلعیده شود و یا با چشم‌ها در تماس مستقیم باشد.

در صورت ایجاد مشکل، مانند (بلعیده شدن) و یا تماس با چشم، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورت برخورد اتفاقی با چشم یا پوست، آن را با آب بشویید.

 

شرایط نگهداری و نحوه‌ی بسته بندی چسب بتن

این نوع محصولات را باید در ظروف در بسته، دور از یخ زدگی، رطوبت و یا تابش مستقیم نور آفتاب نگه دارید.

چسب بتن را در دمای 10+ تا 30+ درجه سانتیگراد قرار دهید.

زمان نگهداری این گونه محصولات به مدت یک سال می‌باشد. بسته بندی چسب‌های بتن به صورت 3.5 و 8.5 کیلوگرمی در صورت سفارش 20 کیلوگرمی است.

 

 

سخن پایانی

اگر بخواهیم یک جمله کوتاه در خصوص کاربرد چسب بتن، آموزش نحوه‌ی استفاده از چسب بتن و مزایای آن بگوییم، باید سخنمان را در کلماتی مانند: میزان توانایی در افزایش مقدار چسبندگی بتن خلاصه کنیم.

این مورد زمانی بیشتر اهمیت خواهد داشت که شما قصد داشته باشید بر روی سطح بتن قدیمی یک یا چند لایه بتن جدید به کار ببرید و این کار باعث خواهد شد که چسبندگی لایه قدیمی به لایه جدید بتن افزایش پیدا کند.

در این مقاله اطلاعاتی کامل را در خصوص انواع چسب بتن و کاربرد و روش استفاده‌ی آن در اختیارتان گذاشتیم تا با دانش کافی اقدام به خرید و استفاده از چسب بتن کنید. پیشنهادات و انتقادات خود را در مورد این محتوا در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.