16 ویژگی اصلی دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج - سازه برتر



16 ویژگی دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج

 دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج (vintage) یکی از انواع سبک‌های زیبای دکوراسیون است که البته بیشتر با کلکسیون عتیقه اشتباه گرفته می‌شود. در طراحی دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج، نوع طراحی و چیدمان مبلمان و لوازم دیگر، رنگ دیوار، انتخاب کاغذدیواری، مصالح و عناصر داخلی و وسایل دکوراتیو، مربوط به دهه‌های گذشته می‌باشد که در زیبایی ویلا، بسیار تاثیر گذار است. در صورتی که علاقه‌ی زیادی به دکوراسیون نوستالژیک و کلاسیک دارید این مقاله برای شماست، در این مطلب اطلاعاتی کامل را در خصوص نحوه‌ی طراحی دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج در اختیارتان قرار می‌دهیم.

 

دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج چیست؟

دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج چیست؟

در ابتدا بهتر است برای اینکه معنای این سبک را بهتر متوجه شویم به معنی انگلیسی آن بپردازیم(vintage) . یکی از تعاریف در زمینه‌ی ادبیات است که برای این کلمه در نظر می‌گیرند و به گروهی از وسایل و اشیا گفته می‌شود که در دوران گذشته ساخته شده اند. با این تفاسیر به این نتیجه می‌رسیم که در دکوراسیون‌های داخلی که در آن از اشیای قدیمی و دکوریجات استفاده می‌شود از سبک وینتیج پیروی شده است. معمولا این نوع سبک از دکوراسیون داخلی در ساخت ویلا، هیچ گونه قانون و قاعده خاصی برای چیدمان ندارد.

شاید تصور کنید که نبود قوانین و استفاده از المان‌های قدیمی، فضایی خسته کننده را ایجاد می‌کند، ولی این گونه نیست. در واقع بهره بردن از وسایل قدیمی و عتیقه را در این نوع سبک زیاد می‌بینید، غبارهای نشسته بر اثر گذشت سال‌ها و کهنگی‌ها در سبک دکوراسیون وینتیج به عنوان یک ارزش به حساب می آید. در سبک دکوراسیون وینتیج لوازمی که حس قدیمی و کهنگی را می‌دهند همراه با وسایل مدرن مانند فرش‌های وینتیج نخ نما، میزهای پتینه و... ترکیب زیبایی را ایجاد می‌کنند.

 

تاریخچه سبک وینتیج ویلا

در حقیقت سبک وینتیج بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شده است و دلیل به وجود آمدن این نوع سبک را رکود اقتصادی می‌دانند، زیرا همین مورد باعث شده بود که مردم برای منزل خود از وسایل صدمه دیده و قدیمی استفاده کنند. پس از گذشت مدتی در دهه 90 میلادی در آمریکا و اروپا، جنبش‌های جدید هنری و طراحان داخلی به استفاده از عتیقه‌جات و وسایل قدیمی ترغیب شدند و همچنین سبک وینتیج در بیشتر کشورهای اروپایی از محبوبیت بالایی برخوردار شد.

 

ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج

ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج

سبک وینتیج، یکی از انواع سبک‌های دکوراسیون ویلا است که بسیار محبوب و خاص است و تنها با شناخت وِیژگی‌های آن و رعایت کردن نکات طراحی آن، می‌توانید فضایی جذاب، زیبا، آرامش بخش و خاطره انگیز را ایجاد کنید. به همین منظور در این بخش از سازه برتر ویژگی‌های این سبک را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

 

1- رنگ وینتج در دکوراسیون ویلا

همان گونه که در بالا اشاره کردیم، در سبک وینتیج ویلا از وسایل قدیمی و دکوری در فضاهای جدید و مدرن استفاده می شود، به همین علت برای این که طراحی به سبک وینتج برای ویلاهای امروزی و مدرن مناسب باشد، باید در انتخاب رنگ نیز دقت زیادی کنید. بهتر است که در این نوع سبک از رنگ‌های کرم، سفید، بژ، خاکستری و ماسه ای به عنوان رنگ غالب بهره ببرید و از طیف‌های رنگی آبی، صورتی و یاسی نیز در قسمت‌های مختلف ویلا استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از اشیا و وسایل دکوری با رنگ های زرد، قرمز، نارنجی، آبی و سبز برای جذابیت بیشتر فضای داخلی استفاده کنید. در این نوع سبک از دکوراسیون، رنگ‌ها به‌ طور یک‌دست و یک‌شکل به ‌کار می‌روند. از این رو جهت ایجاد تعادل در دکوراسیون داخلی وینتیج، باید از رنگ‌های یکسان و خاص استفاده کرد.

 

2- طرح‌ها و الگوهای مناسب در دکوراسیون ویلا وینتج

انتخاب طرح‌ها و الگوهای گلدار، پرندگان و … از رایج‌ترین الگوها و طرح‌های مورد استفاده در سبک دکوراسیون وینتج است. همچنین شما می‌توانید جهت پوشاندن دیوارها از کاغذ دیواری‌هایی طرح‌دار استفاده کنید.

 

3- مصالح و متریال رایج در دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج

 از خصوصیات دیگر این نوع سبک از طراحی داخلی، می‌توان به بهره بردن از مصالح و مواد طبیعی مانند پارچه با الیاف طبیعی، مقدار کمی فلزات در صنعت ساختمان، چوب و … اشاره کرد. چوب یکی از شناخته شده ترین متریال‌های قابل استفاده در سبک وینتیج ویلا است.

 

مبلمان دکوراسیون ویلا وینتیج

4- مبلمان دکوراسیون ویلا وینتیج

در سبک وینتیج، مبلمان کلاسیک و قدیمی و همچنین مبلمان گل‌دار و طرح‌دار نیز می‌توانند انتخابی ایده آل و مناسب باشند. بهترین انتخاب برای این نوع سبک، بهره بردن از مبلمان قدیمی همراه با مصالح طبیعی مثل چوب و رومبلی‌هایی با الیاف طبیعی است.

در زمان طراحی مبلمان، در صورتی که دیوار بخشی از فضای ویلای شما تک رنگ می‌باشد، باید از رومبلی‌های گل‌دار استفاده کنید و اگر از کاغذ دیواری برای دیوار استفاده کرده اید، باید رومبلی‌های ساده را به کار ببرید و کوسن‌های تزئینی گل‌دار را بر روی آن قرار دهید. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که چیدمان مبلمان باید به شکل منظم باشد و فضایی مرتب و منظم را ایجاد کند.

علاوه بر این‌ها باید سعی کنید از مبلمانی هم‌رنگ و متناسب با میز ناهارخوری خود استفاده کنید. شما می‌توانید مبلمانی با طرح قدیمی را در بازار پیدا کنید و ویلای خود را با الهام از خاطرات دهه‌های گذشته، بازسازی کنید.

بر روی میز عسلی یا مبلمان خود نیز می‌توانید از صندوقچه‌های قدیمی استفاده کنید. مبلمان قدیمی قرن‌های ۱۷ و ۱۸ مورد توجه دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج است. این نوع مبلمان‌ دارای پشتی‌های گلدوزی‌شده و طرح‌های منبت کاری زیبا هستند و به طور معمول با هرنوع وسیله دکوراتیور دیگری مطابقت دارند. توجه کنید که رنگ کفپوش و دیوار با رنگ مبلمان تطابق داشته باشد.

 

5- به کار بردن وسایل دکوری و عکس‌های قدیمی در دکوراسیون وینتیج ویلا

در سبک وینتیج ویلا، برای تزیینات دکوری و مرور خاطرات گذشته از عکس‌های قدیمی با قاب‌های حکاکی شده استفاده کنید. علاوه بر این استفاده از وسایل قدیمی و حتی ارزشمند، حس و حالی بهتر را در فضا ایجاد می‌کند. همچنین دقت کنید که برای حفظ تعادل در فضای داخلی ویلا بین عناصر جدید و قدیمی، ضروری است که از هر دو نوع دکوریجات استفاده کنید. البته سعی کنید وسایل دکوری بیش از حد را در ویلا استفاده نکنید.

 

6- طراحی کتابخانه‌ای با سبک قدیمی

در سبک وینتیج سعی کنید از کتاب‌های قدیمی با جلد کهنه استفاده کنید. برای طراحی دکوراسیون با کتاب‌های قدیمی، می‌توانید آنها را بر روی همدیگر بگذارید و با یک نخ معمولی گره زیبایی روی آنها بزنید.

 

7- نصب کاغذدیواری در جایی درست در سبک وینتیج

در صورتی که تصمیم گرفته اید از کاغذدیواری استفاده کنید، باید برایش یک استراتژی داشته باشید و آن را روی دیواری نصب کنید که جلو آن خالی است و چیزی قرار نداده‌اید. سایر دیوارها را ساده نگه دارید، زیرا وسایل دیگر به‌ مقدار کافی فضا را اشغال می‌کنند.

 

ترکیب عناصر و قطعات دکوراتیو در دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج

8- ترکیب عناصر و قطعات دکوراتیو در دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج

یکی از خصوصیات‌ مهم طراحی دکوراسیون داخلی ویلای وینتیج، ترکیب رنگ‌ها و عناصر مختلف دکوراتیو است. در این نوع دکوراسیون، وسایل دکوراتیو متنوعی استفاده می‌شوند و اغلب ظاهر کلکسیونی دارند. اگر دکوراسیون‌های مینیمالیسم و ساده‌گرایی را می‌پسندید، این نوع سبک جذابیتی برای شما نخواهد داشت. در واقع تمامی عناصر و چیدمان در سبک وینتیج، از وسایل تزئینی تا کاغذدیواری، باهم روی یک موضوع خاطره انگیز و خاص تمرکز می‌کنند. هدف از دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج مرور خاطرات دل انگیز و زیبای گذشته می‌باشد.

به همین دلیل تمامی المان‌ها و عناصر در طراحی داخلی با سبک وینتیج، باید ظاهری کهنه و قدیمی داشته باشند. در صورتی که تصمیم گرفته اید از دکوراسیون وینتیج استفاده کنید، به هیچ‌ عنوان نباید از عناصر جدید استفاده کنید، به عنوان مثال شما می‌توانید مبلمانی جدید، اما با ظاهری قدیمی را استفاده کنید.

 

9- توجه به اصالت در انتخاب وسایل قدیمی

برای ساخت وسایل مناسب برای دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج، از فولاد و چوب سنگین و واقعی استفاده می‌شود. به ‌جای استفاده از لوازم ارزان قیمت و بی‌کیفیت رایج، بهتر است که با بهره بردن از عتیقه‌جات با کیفیت و واقعی، اعتبار و اصالت را به ویلای خود وارد کنید.

 

10- پرده‌هایی بلند در سبک وینتیج ویلا

برای کامل کردن فضای طراحی شده به سبک وینتیج و ایجاد حسی بهتر، از پرده‌های بلند غافل نشوید. در صورتی که دیوارهای تک رنگی دارید بهتر است که از پرده‌های بلند و طرح‌دار و اگر دیوارهایی با کاغذ دیواری تزئین شده دارید، باید از پرده‌های روشن و بلند و ساده استفاده کنید.

 

11- فرش وینتیج در طراحی دکوراسیون ویلا

فرش‌های وینتیج ماشینی که ظاهری رنگ و رو رفته، نخ نما و قدیمی دارند برای این نوع سبک مناسب هستند. علاوه بر این از فرش‌های دست‌باف و قدیمی برای ویلاهایی با چیدمان وینتیج استفاده می‌شود.

 

12- نورپردازی مناسب ویلا وینتیج

برای اینکه اکسسوری‌های قدیمی و عتیقه به خوبی دیده شوند، باید از یک نورپردازی اصولی و عالی برای سبک وینتیج استفاده کرد. بهره بردن از دیوارکوب‌های فرفورژه، لوسترهای کریستالی و نورهای آویزی برای این نوع نورپردازی مناسب هستند. لامپ‌های رشته ای هم در سبک وینتیج، استفاده زیادی می‌شوند.

 

13- کفپوش‌های چوبی در دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج

سبک وینتیج یکی از انواع سبک های دکوراسیون ویلا است که در آن از متریال طبیعی استفاده می‌شود. از این رو بهترین انتخاب برای کف ویلا یا منزل، بهره بردن از کفپوش‌های چوبی است. همچنین شما می‌توانید بر روی این نوع کفپوش‌ها، از فرش‌های دست بافت و قدیمی استفاده کنید تا به فضای ویلای شما، جلوه ای صمیمی و گرم انتقال داده شود.

 

14- بهره بردن از گل‌ها در سبک دکوراسیون وینتیج ویلا

استفاده نکردن از گل در دکوراسیون وینتیج غیر ممکن می‌باشد. از این رو گل‌ها را در گلدان‌های شیشه ای و سرامیکی بگذارید و انرژی مثبت و طراوت را به ویلای خود دعوت کنید.

 

15- بهره بردن از رومیزی قدیمی توری در سبک وینتیج ویلا

یکی از المان‌هایی که می‌تواند یادآور ظرافت و زیبایی زندگی دوران قدیم باشد، رومیزی توری است. پس سعی کنید از آن استفاده کنید.

 

16- استفاده از آینه در ویلا به سبک وینتیج

آینه‌های بزرگ در این نوع سبک بسیار رایج هستند. البته بهتر این است که برای حفظ کردن جلوه قدیمی ویلا، از قاب‌هایی که برای آینه‌ها حکاکی شده اند استفاده کنیم.

 

طراحی فضاهای مختلف ویلا به سبک وینتیج

طراحی فضاهای مختلف ویلا به سبک وینتیج

در این بخش نحوه‌ی طراحی بخش‌های مختلف ویلا را ذکر می‌کنیم:

 

اتاق خواب ویلا به سبک دکوراسیون وینتیج

دکوراسیون اتاق خواب در سبک وینتیج، به پرده‌های طرح‌دار و توری نیاز دارد تا حس و حال سالیان گذشته را به خوبی نشان دهد. استفاده از یک کنسول و آینه به رنگ خاکستری یا سفید و شمع‌هایی سفید همراه با شمعدان‌های بزرگ هم، برای این نوع اتاق خواب بسیار ضروری است. دیواری با کاغذ دیواری طرح‌دار و کف‌پوشی سفید نیز، دکوراسیون این اتاق خواب را بدون نقص و کامل خواهد کرد.

 

آشپزخانه ویلا به سبک دکوراسیون وینتیج

استفاده از طبقات و شلف برای گذاشتن ظروف و وسایل در این نوع سبک بسیار معمول است. کابینت‌های چوبی با رنگ خاکستری، سفید و سبز روشن، ظروف گل‌دار و قدیمی و میز چوبی غذاخوری سفید که پتینه داشته باشد، از ویژگی‌های آشپزخانه ویلا به سبک وینتیج هستند. در آشپزخانه‌های وینتیج، استفاده از لامپ‌های رشته ای که در اطراف آن لوازمی مانند همزن در بر گرفته باشد، بسیار رایج است.

 

اتاق پذیرایی ویلا به سبک وینتیج

مبلمان گل‌دار در کنار دیوارهای سفید یا برعکس، می‌تواند یکی از راه‌های زیباکردن سالن پذیرایی وینتیج باشد. بهره بردن از قاب‌های چوبی همراه با حکاکی‌های پتینه کاری شده و خاص در کنار نقاشی‌ها و تصاویر قدیمی، یک دیوار مملو از عکس‌های قدیمی و تبدیل آن به دیواری پر از نوستالژی‌ها و خاطرات برای سالن پذیرایی مناسب هستند.

 

دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج برای چه کسانی مناسب است؟

دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج برای چه کسانی مناسب است؟

این نوع سبک برای کسانی مناسب است که به مرور کردن خاطرات خوش گذشته علاقمندند و مشاهده وسایل و عکس‌های قدیمی خاص مثل یادگاری از خانه مادربزرگ، خاطرات آن دوران را برایشان زنده می‌کند و احساس خوبی را به آنها منتقل می‌کند.

 

مزایای دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج

از مزایای این نوع سبک می‌توان استفاده از وسایل قدیمی را نام برد. سبک وینتیج باعث می‌شود وسایل قدیمی به طور بهینه استفاده شوند و به سرعت از چرخه‌ی مصرف خارج نشوند. ممانعت از هدر رفتن سرمایه جهت عوض کردن وسایل و صرفه جویی نیز در این نوع سبک دیده می‌شود. از مزایای دیگر سبک دکوراسیون ویلا وینتیج، می‌توان به نحوه‌ی چیدمان آن اشاره کرد که قانون خاصی ندارد و احتیاجی به ایجاد هماهنگی میان اجزا ندارد.

 

 

جمع بندی

در صورتی که علاقه زیادی به بازسازی خاطرات گذشته دارید و طراحی کلاسیک را از طراحی ساده بیشتر دوست دارید، باید حتما از دکوراسیون وینتیج در ویلای خود استفاده کنید. به‌ کار بردن این نوع سبک دکوراسیون اصالت و اشرافی بودن شما را نشان می‌دهد. شما در سبک دکوراسیون وینتیج می‌توانید آزادانه انواع طراحی‌ها و الگوهای مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید و در هر بخش از ویلای خود قرن منحصربه‌فردی را زنده کنید.

در این مقاله در مورد ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک وینتیج صحبت کردیم، امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.