دکوراسیون ویلا به سبک مونوکروم (Monochromatic) چیست؟ - سازه برتر



دکوراسیون ویلا به سبک مونوکروم

طراحی دکوراسیون ویلا به سبک مونوکروم چگونه است و چرا امروزه در بین کاربران جامعه از محبوبیت فراوانی برخوردار شده است؟ شاید تا به حال فضاهایی را دیده اید که برای طراحی آن‌ها فقط از یک رنگ استفاده شده است که این مورد خصوصیت اصلی سبک مونوکروم می‌باشد. در واقع دکوراسیون مونوکروم یکی از سبک‌های متفاوت، جذاب و پر طرفدار در سبک دکوراسیون داخلی مدرن می‌باشد.

البته در این سبک تنها به استفاده از رنگ مشکی، سفید و خاکستری محدود نیستید و شما می‌توانید برای استفاده از سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی از یک رنگ پایه و اصلی و طیف‌های مختلف آن رنگ استفاده کنید. در صورتی که علاقه مند هستید که با سبک مونوکروم در معماری داخلی ویلا و ایده‌ها و نکات اجرای آن در ویلا بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

دکوراسیون ویلا به سبک مونوکروم چیست؟ 

دکوراسیون ویلا به سبک مونوکروم چیست؟

اگر از افرادی هستید که به دنبال فضاهایی با طراحی‌های کاملا جسورانه برای ساخت ویلا می‌باشید، دیزاین تک رنگ یا سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی ویلا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود.

در این نوع سبک، هدف استفاده از یک رنگ پایه و اصلی در همه‌ی بخش ها همراه با تعداد بسیار کمی از رنگ‌های متضاد و مکمل است. به همین دلیل اغلب دیزاین مونوکروم را یک طراحی تک رنگ می‌گویند، این در حالیست که احتمال دارد از چند رنگ در آن استفاده شود.

 

مراحل اجرای سبک مونوکروم در معماری داخلی ویلا

در این بخش از سازه برتر توضیحاتی در خصوص مراحل پیاده سازی سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی ویلا خواهیم داد:

 

در قدم اول برای اجرای سبک مونوکروم باید یک رنگ پایه و اصلی را برای دکوراسیون ویلای خود انتخاب کنید. البته با توجه به اینکه برای زیبایی بیشتر دکوراسیون باید از سه رنگ با طیف‌های شبیه به هم استفاده کنید، انتخاب رنگ اصلی باید به گونه ای باشد که این سه طیف رنگی با هم زیبایی خاصی داشته باشند.

پس از انتخاب رنگ پایه، باید وسایل اتاق را انتخاب کنید. جایی که شما باید از بخش‌های زیرین و کف اتاق شروع کنید و کم کم به وسایل دیگر برسید. انتخاب فرش، کفپوش و لوازمی این چنینی باید در اولویت باشد.

مرحله بعد انتخاب یک تم مناسب برای ایده اصلی فضای داخلی ویلا است، در این مرحله باید ایده اصلی تم دکوراسیون داخلی ویلای خود را در نظر داشته باشید و با توجه به آن رنگ‌های وسایل دیگر را انتخاب کنید. برای نمونه در صورتی که به دنبال ایجاد یک محیط آرامش بخش می‌باشید، استفاده از رنگ سفید به عنوان تم اصلی برای شما مناسب خواهد بود. برای ایجاد تضاد در اجزای دیگر نیز می‌توانید رنگ‌های تیره‌تر را به کار ببرید.

مرحله بعدی افزودن بافت رنگی است، جهت ایجاد یک دید بصری مناسب در فضای دکوراسیون داخلی ویلا باید به دنبال افزودن بافت‌های جدیدی همراه با رنگ‌های هم خانواده باشید. برای نمونه می‌توانید از فرش‌هایی با رنگ‌های ملایم‌تر نسبت به دیوارهای تیره و یا تیره‌تر نسبت به دیوارهایی با رنگ روشن استفاده کنید.

پس از طی مراحل قبلی باید یک فرش مناسب بخرید، دقت کنید که انتخاب رنگ فرش در دکوراسیون ویلا به سبک مونوکروم باید حتماً با طرح و ایده قبلی صورت گیرد و به دنبال ست کردن فرش‌ها نباشید.

شما می‌توانید یک تضاد رنگی بین تم اصلی دیوارها و رنگ فرش ایجاد کنید تا زیبایی بصری فوق العاده ای به وجود آید. همچنین بهتر است برای اتاق نشیمن از رنگ فرش‌های ساده استفاده کنید. در واقع فرش تک رنگ، انتخاب خوبی برای سبک دکوراسیون مونوکروم می‌باشد. علاوه بر این استفاده از رنگ‌های خنثی، فرش‌های مدرن و ماشینی که معمولاً به صورت تک رنگ می‌باشند، می‌توانند ایده‌ی خوبی برای این نوع سبک باشند.

 

انتخاب رنگ در دکوراسیون ویلا به سبک مونوکروم

انتخاب رنگ در دکوراسیون ویلا به سبک مونوکروم

یکی از چالش‌ها و ویژگی‌های اصلی سبک مونوکروم در معماری داخلی ویلا، شیوه‌ی ترکیب رنگ‌های کروماتیک است که باید با توجه به فضای محیط مورد نظر بهترین آن را برگزینید، به همین دلیل در این قسمت توضیحات بیشتری در خصوص انواع طیف‌های رنگی مورد استفاده در سبک مونوکروم ویلا خواهیم داد:

 

رنگ سبز در دکوراسیون ویلا به سبک مونوکروم

رنگ سبز، رنگی تازه، روشن، دوست داشتنی و آرامش‌دهنده است. رنگ سبز را می‌توان به شکلی مطلوب برای طراحی دکوراسیون داخلی ویلا به سبک مونوکروم استفاده کرد. طیف‌های رنگی سبز روشن، تیره یا درخشان برای این کار استفاده می‌شوند. طراحی نشیمن، اتاق خواب و حتی آشپزخانه را می‌توان با رنگ سبز انجام داد و یک حس خوشایند را در فضای داخلی ویلا ایجاد کرد. در صورتی که انتخاب درستی از رنگ‌های روشن و تیره‌ی طیف رنگی سبز داشته باشید، می‌توانید رنگ همه‌ی فرش‌ها، مبلمان، پرده‌ها، کاغذ دیواری، صندلی، میز و حتی وسایل جانبی دیگر را بر همین اساس انتخاب کنید.

 

رنگ سفید در طراحی ویلا به سبک مونوکروم

رنگ سفید در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا به سبک مونوکروم، جلوه‌ای ظریف، آرام و خالص را ایجاد می‌کند. تصور کنید که رنگ سفید را در ویلای خود اجرا کرده‌اید؛ علاوه بر این که باعث آرامش شما خواهد شد، درخشندگی و روشنایی خاصی را در فضا ایجاد می‌کند. برای مثال شما می‌توانید سرویس خواب اتاق خواب را سفید براق انتخاب کنید و تجهیزات و لوازم دیگر را از رنگ سفید مات، سفید کدر و یا حتی رنگ سفیدی که دارای بافت‌های متنوعی است به کار ببرید.

همچنین می‌توانید از سبک مونوکروم با رنگ سفید در آشپزخانه ویلا استفاده کنید. برای فضاهای کوچک‌تر، بهره بردن از رنگ‌هایی روشن مانند سفید باعث می‌شود که فضا دلبازتر و روشن‌تر دیده شود. به صورت کلی، رنگ سفید، درخشندگی و روشنایی را القا می‌کند.

 

رنگ بنفش در دکوراسیون ویلا به سبک مونوکروم

رنگ بنفش رنگ مورد علاقه کودکان و جوانان است. برای اتاق‌های ویلای خود می‌توانید از رنگ بنفش برای طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مونوکروم استفاده کنید. رنگ بنفش با طیف‌های تیره‌تر و روشن‌تر شبیه به رنگ‌‌های پاستیلی صورتی دیده می‌شود و سایه‌ی عمیقی را در اتاق به وجود می‌آورد. رنگ‌های آلبالویی تیره به رنگ بنفش گرایش دارند و می‌توان از آنها برای طراحی کاغذ دیواری و یا پرده‌های اتاق استفاده کرد.

برای اتاق‌هایی در ویلا که از نورگیری کافی برخوردار نیستند، می‌توان از رنگ‌‌های درخشان با انعکاس نور استفاده کرد. رنگ بنفش نیز همین خصوصیت را دارد و می‌تواند به اندازه کافی نور را منعکس کند. البته برای طراحی دکوراسیون به سبک مونوکروم با رنگ بنفش، باید نورپردازی خاصی را در مکان اجرا کنید که بتواند در فضا منعکس شود.

 

رنگ آبی در طراحی ویلا به سبک مونوکروم

رنگ آبی در طراحی ویلا به سبک مونوکروم

در طراحی داخلی مینیمال ویلا به سبک مونوکروم، یک فضای خیال انگیز و آرامش‌بخش وجود دارد. در صورتی که دوست دارید که یک پالت رنگی تک رنگ را در فضای زندگی خود به وجود آورید، بهتر است که به رنگ آبی در طیف تیره و روشن توجه کنید. یک اتاق خواب به رنگ آبی، فضای مناسبی برای آرامش شماست. بهتر است رنگ آبی تیره و آبی روشن و حتی آبی دریایی را در بخش‌های مختلف ویلا اجرا کنید تا یک کنتراست رنگی زیبا دیده شود.

برای مثال در اتاق خواب می‌توانید سرویس خواب را به رنگ آبی روشن انتخاب کنید و میز یا مبلمان و لوازم جانبی دیگر را به رنگ آبی فیروزه ای یا آبی تیره انتخاب کنید. در هر حال، رنگ‌های آبی ملایم از دیگر بخش‌های تیره رنگ جدا می‌شوند و شما زیباترین طراحی تک رنگ را برای دکوراسیون ویلای خود اجرا کرده‌اید.

 

رنگ خاکستری در دکوراسیون ویلا به سبک مونوکروم

طراحی دکوراسیون مونوکروم ویلا با رنگ خاکستری، یکی از خاص‌ترین ایده‌های طراحی دکوراسیون است. رنگ خاکستری، رنگی خنثی و در عین حال کلاسیک و پیچیده است و در بیشتر تزئینات داخلی آپارتمان یا ویلا می‌توان از آن استفاده کرد.

ممکن است سبک تک رنگی یا مونوکروم با رنگ خاکستری کمی سخت به نظر بیاید. در واقع یک اتاق خاکستری هیچ گونه زیبایی و جذابیتی ندارد، ولی در صورتی که از رنگ خاکستری تیره، خاکستری روشن، نقره‌ای و دودی در این گروه استفاده کنیم، می‌توانیم فضای زندگی را به یک فضای مدرن و آرامش‌بخش تبدیل کنیم. در صورتی که بتوانید سایه‌های خاکستری را در همه‌ی بخش‌های یک سالن یا اتاق به وجود آورید، نه تنها خسته‌کننده به نظر نمی‌رسد، بلکه جذاب‌تر نیز می‌شود.

 

رنگ صورتی در ویلا به سبک مونوکروم

اتاق‌ دخترانه با استفاده از سبک مونوکروم زیباتر و جذاب‌تر می‌شود. نیازی نیست که از وسایلی گران‌قیمت استفاده کنید. فقط کافیست طیف رنگ‌های صورتی را به گونه ای مناسب انتخاب کنید تا نمای جذاب و درخشندگی خاصی را در فضای داخلی ایجاد کنید. در واقع با انتخاب درست برای مبلمان، قالیچه‌ها، سرویس خواب، کاغذ دیواری و پرده‌ها در این گروه رنگی، می‌توان اتاق دخترانه را زیباتر کرد.

 

رنگ مشکی در طراحی داخلی ویلا به سبک مونوکروم

رنگ مشکی می‌تواند برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق‌ها به سبک مونوکروم به کار رود؛ ولی بیشتر افراد فکر می‌کنند که رنگ سیاه در اتاق، کسل‌ کننده و خسته کننده است و می‌تواند باعث آسیب روحی شود. ولی در صورتی که رنگ مشکی را با بافت‌هایی از رنگ نقره‌ای یا سایه‌هایی براق ترکیب کنیم، تضاد رنگی در اتاق ایجاد می‌شود و حتی باعث درخشندگی فضا می‌شود.

برای مکان‌هایی که به سبک تک رنگ مشکی می‌باشند، می‌توان از یک نورپردازی فوق‌العاده‌ استفاده کرد و به جای دیدن یک رنگ آزاردهنده، یک فضای جذاب و درخشان را به نمایش گذاشت.

 

رنگ برنزه در طراحی داخلی ویلا به سبک مونوکروم

یکی از رنگ‌های دیگری که برای سبک مونوکروم آپارتمان یا ویلا مورد توجه زیادی قرار دارد، رنگ برنزه می‌باشد. رنگ برنزه همان رنگ قهوه‌ای مایل به زرد است، ولی شباهت زیادی به گروه رنگ‌های صورتی بسیار ملایم و خاکستری دارد. برای اینکه این نوع رنگ برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق‌ها خسته‌کننده نباشد، بهتر است که از رنگ‌‌های برنزه همراه با بافت‌های گوناگون استفاده شود. برای مثال استفاده از رنگ شیری یا سفید و ترکیبات بافت شطرنجی یا راه راه از همین گروه، می‌توانند زیباتر و جذاب‌تر باشند.

 

طراحی داخلی ویلا به سبک مونوکروم با رنگ زرد 

طراحی داخلی ویلا به سبک مونوکروم با رنگ زرد

رنگ زرد در سبک مونوکروم ویلا، رنگی انرژی بخش و شاد است. رنگ زرد را می‌توان در سالن نشیمن، تمام اتاق‌ها، تی وی روم و یا حتی آشپزخانه به اجرا در آورد. در واقع راز زیباتر شدن طراحی دکوراسیون داخلی ویلا با رنگ زرد، دقیقاً به درخشان بودن و روشن بودن سایه‌های رنگ در فضا بستگی دارد. با استفاده از رنگ زرد می‌توانید همه‌ی بخش‌های طراحی داخلی را درخشان، برجسته و جذاب نشان دهید.

 

رنگ قهوه ای در طراحی داخلی ویلا به سبک مونوکروم

رنگ قهوه‌ای در سبک مونوکروم ویلا، یک رنگ هیجان‌انگیز و پرطرفدار است. اغلب ایده‌های جدید طراحی دکوراسیون داخلی ویلا با توجه به رنگ قهوه‌‌ای شکل گرفته‌اند. مبلمان، سرویس خواب، لوستر، کاغذ دیواری، کابینت آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و حمام و حتی سنگ‌های ساختمانی نیز از این رنگ زیبا و جذاب بهره می‌گیرند. یک تضاد رنگی بین قهوه‌ای تیره و قهوه‌ای روشن، می‌تواند این زیبایی‌ها را چندین برابر کند.

 

سبک مونوکروم در فضاهای مختلف ویلا

سبک مونوکروم در فضاهای مختلف ویلا

در این بخش نحوه به کار بردن سبک مونوکروم را در فضاهای مختلف ویلا شرح می‌دهیم:

 

دکوراسیون آشپزخانه ویلا به سبک مونوکروم

در طراحی آشپزخانه ویلا مونوکروم، باید رنگ مناسبی را برای میز، کابینت، صندلی‌ها و همچنین کفپوش برگزینید. توجه کنید که ممکن است استفاده بیش از حد از رنگ‌های سفید در فضای داخلی آشپزخانه ذهن را خسته کند، از این رو توصیه می‌کنیم از رنگ‌های متضاد برای جزئیات استفاده کنید. البته می‌توان رنگ سفید عاجی را همراه با رنگ کرم نیز استفاده کرد.

 

دکوراسیون اتاق خواب ویلا به سبک مونوکروم

انتخاب پرده‌های اتاق، رو تختی، وسایل دکوراتیو روی میز پاتختی، کفپوش در صنعت ساختمان و همچنین رنگ دیوار در اتاق خواب خیلی اهمیت دارد و توجه نکردن به استانداردها، آرامش فضای داخلی را از بین می‌برد. بهتر است که در اتاق خواب به سبک مونوکروم، از طرح‌ها و الگوها به تعداد زیاد استفاده شود تا مرزها به درستی مشخص شوند و ذهن خسته نشود.

 

دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی ویلا به سبک مونوکروم

با توجه به این که فضای کمی به حمام و سرویس بهداشتی اختصاص داده می‌شود، به همین علت استفاده از ترکیب رنگ‌ها به مقدار زیاد باعث شلوغی فضا خواهد شد. سرامیک‌ها و کاشی‌های سفید، سبز و آبی، همگی انتخاب‌های ایده آلی برای این فضا می‌باشند.

شما می‌توانید با انتخاب یک تک رنگ برای فضای داخلی حمام، مانند کاشی‌های کف و دیوارها آن را تزئین کنید. رنگ‌های طوسی، خاکستری و رنگ‌هایی از این قبیل که خسته کننده نمی‌شوند، می‌توانند ایده‌ی خوبی برای این گونه فضاها باشند.

 

مزایای سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی ویلا 

مزایای سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی ویلا

همان گونه که قبلا هم گفتیم سبک مونوکروم یکی از انواع سبک های دکوراسیون ویلا است که بسیار پر طرفدار و جذاب است و دلایل زیادی برای جذابیت این نوع سبک وجود دارد. یکی از مهمترین این مزایا، انسجام و وحدت و هماهنگی است که به علت استفاده حداقلی از رنگ‌ها ایجاد می‌شود. از این رو این نوع سبک، روشی ساده برای داشتن یک دکوراسیون یک‌ دست و هماهنگ است.

برای طراحی ویلا به سبک مونوکروم باید توجه کنید که هر چقدر در یک فضا از تعداد المان‌ها و رنگ‌های کمتری استفاده کنید، مغز نیز به همان نسبت پردازش‌ها را انجام می‌دهد و باعث می‌شود فردی که وارد آن فضا می‌شود احساس خوشایندی را تجربه کند.

 

 

سخن پایانی

در این مقاله سبک مونوکروم را که یکی از سبک‌های پرطرفدار و محبوب در دکوراسیون داخلی ویلا است بررسی کردیم. در واقع این نوع سبک، سبکی تک رنگ و زیبا می‌باشد. امیدوارم که از این آموزش راضی بوده باشید و به خوبی با سبک مونوکروم برای طراحی دکوراسیون داخلی ویلا و خصوصیات این نوع سبک آشنا شده باشید و بتوانید از آن استفاده کنید.

اگر سوالی در خصوص این مطلب دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.