معرفی نکات مهم در طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه - سازه برتر



معرفی نکات مهم در طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه

طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه در خانه، بر اساس نیاز صاحب خانه انجام می شود که دکوراسیون آن با بخش‌های دیگر خانه تفاوت دارد و صرفاً جهت مطالعه استفاده می شود.

اگر چه طراحی دکوراسیون داخلی اتاق مطالعه با توجه به سلیقه افراد انجام می شود، ولی یک سری نکات مهم و اصولی باید در آن رعایت شوند تا این اتاق به اتاقی مناسب و آرام برای مطالعه تبدیل شود. شما می توانید با طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه ساده، فضایی منحصر به فرد را ایجاد کنید.

در این مقاله از سازه برتر سعی کردیم به نکات ضروری در طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه شیک و زیبا بپردازیم و با هم ببینیم که چگونه اتاق مطالعه بسازیم. شما با دانستن این نکات و همچنین با تزیین اتاق مطالعه با وسایل ساده، می توانید دکوری ایده آل را در اتاق مطالعه ایجاد کنید. اتاقی که بر اساس استاندارهای لازم طراحی شده است و شما از حضور داشتن در آن احساس خستگی و کسالت نمی کنید. در ادامه همراه ما باشید.

 

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه 

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه

در ابتدای سازه برتر ویژگی‌های مهمی که دکوراسیون اتاق مطالعه ساده دارد را ذکر می کنیم:

 

رنگ مناسب برای دکوراسیون اتاق مطالعه

انتخاب یک رنگ مناسب برای دیوار اتاق مطالعه، اهمیت زیادی دارد. رنگ‌های آبی و گرم انتخاب خوبی برای دیوار اتاق مطالعه هستند، این نوع رنگ‌ها به افراد حسی توام با آرامش می دهند. رنگ سبز نیز از رنگ‌های مناسب دیگر برای اتاق مطالعه است. همچنین رنگ‌های کلاسیک فضای اتاق مطالعه را خیلی زیباتر نشان می دهند. رنگ‌ها در افزایش خلاقیت تاثیرگذارند، به همین دلیل برای طراحی دکور اتاق مطالعه کودک از رنگ‌هایی که در ذهن کودک تاثیر مثبتی دارند استفاده می شود.

سعی کنید از همه رنگ‌ها برای اتاق مطالعه خود استفاده کنید، رنگ‌های روشن را برای صندلی و میز استفاده کنید و اطمینان داشته باشید که نمای آن‌ها در کنار کاغذ دیواری خیلی زیباتر خواهد بود. رنگ‌های روشن و زنده، اتاق مطالعه را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان می دهند.

 

میز مناسب برای دکوراسیون اتاق مطالعه

یکی از نکاتی که در طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه دارای اهمیت زیادی است، انتخاب یک میز مناسب است. بهتر است میزی را بخرید و لپ تاپ و یا کامپیوتر خود را بر روی میز قرار دهید. هم چنین گذاشتن یک میز کوچک در کنار مبلمان جهت صرف نوشیدنی، فضای اتاق مطالعه را گرم‌تر و صمیمی‌تر نشان می دهد.

 

استفاده از عناصر و المان‌های دکوراتیو در اتاق مطالعه

استفاده از المان‌های شخصی مثل پوستر و عکس در اتاق مطالعه، به آن هویت می بخشد، ولی آیا این ایده برای این فضا مناسب است؟ شما باید اطمینان داشته باشید که گذاشتن این آیتم‌ها انگیزه‌تان را برای مطالعه بالا می برند و یا به نوعی باعث حواس پرتی شما نمی شوند.

دیوارها باید باعث افزایش انگیزه شوند، از این رو یک عکس از آنچه که آرزو دارید به آن برسید یا یک عکس خانوادگی را بر روی دیوار نصب کنید.

برای بعضی از افراد دیدن نمره‌های کم و امتحاناتی که در آن موفق نشده اند، برای یک تلاش مجدد انگیزه ایجاد می کند. با توجه به روحیات و شخصیت خود آنچه را که می دانید سبب افزایش انگیزه شما می شود را روی دیوار نصب کنید.

 

مبلمان مناسب در دکوراسیون داخلی اتاق مطالعه

بهتر است که در اتاق مطالعه از یک کاناپه راحت استفاده کنید تا فرزند تان در زمان استراحت از آن استفاده کند. به کار بردن مبل تخت‌خواب‌شو در دکوراسیون اتاق خواب که به تخت نیز تبدیل می شود، می تواند یکی از بهترین ایده‌ها باشد. هم چنین شما می توانید در دکوراسیون اتاق مطالعه از یک سری صندلی‌های راحت و استاندارد نیز استفاده کنید و نیمکت‌ها را در یک کنج کتابخانه، فضای نشیمن بین دو کتابخانه، زیر کتابخانه و فضای نشیمن در وسط کتاب‌ها قرار دهید.

 

قفسه بندی کتاب و ایجاد کتابخانه در اتاق مطالعه

قفسه بندی کتاب و ایجاد کتابخانه در اتاق مطالعه

برای دکوراسیون اتاق مطالعه، باید از قفسه‌های مناسبی استفاده کنید و کتاب‌های مورد علاقه فرزندتان را داخل این قفسه‌ها بگذارید. در صورتی که در بین کتاب‌ها فضای خالی می باشد، شما می توانید جهت تزیین قفسه‌ها از قاب عکس‌هایی کوچک و زیبا و یا وسایل دکوری و تزئینی استفاده کنید. قفسه‌های کتاب باید با شکل و اندازه اتاق مطالعه همخوانی داشته باشند.

 

استفاده از نقش پررنگ دیوارها در اتاق مطالعه

در طراحی اتاق مطالعه، دیوارها نقش مهمی دارند و به نوعی یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها هستند. شما می توانید از دیوارها هم برای جزئیات و هم اهداف اصلی بهره ببرید، به این شکل که شلف، قفسه، میز مطالعه (مینیمال) را به آن نصب کنید و یا یک کتابخانه در مقابل آن قرار بدهید. علاوه بر این می توانید از دیوارها برای تزیین نهایی و پرکردن فضاهای خالی نیز استفاده کنید.

 

یک تابلو چوب پنبه ای بر روی دیوار قرار دهید

چوب پنبه می تواند گزینه‌ی خوبی برای ساخت یک تابلو اعلانات شخصی باشد و می توان آن را در بازار به شکل پانل و یا رولی تهیه کرد. نصب چوب پنبه پانلی بر روی دیوار، کار بسیار آسانی است و فقط احتیاج به یک چسب دارید.

علاوه بر استفاده از پانل‌های چوب پنبه برای گذاشتن یادداشت‌های خود، شما می توانید آن‌ها را به عنوان یک عایق صوتی نیز استفاده کنید. این نوع پانل‌ها مانع از ورود سر و صدای زیاد به اتاق شما می شوند و در نهایت اتاقی آرام خواهید داشت.

 

نورپردازی در دکوراسیون اتاق مطالعه

نورپردازی علاوه بر ایجاد زیبایی؛ باعث افزایش کارایی اتاق نیز می شود. در یک اتاق مطالعه که همراه با یک نورپردازی مناسب است، می توانید مطالعه ای با کیفیت‌تر و مطلوب‌تر داشته باشید. همچنین جهت روشن‌تر کردن محیط می توانید از وسایل تزیینی که بازتاب نور دارند و همچنین رنگ‌های روشن استفاده کنید.

 

وسایل را در دسترس خود بگذارید

وسایلتان را باید به گونه ای قرار دهید که بتوانید دسترسی کامل به آنها داشته باشید. این به این معنی است که نوعی نظم در محل قرارگرفتن اشیاء وجود داشته باشد.

لوازم التحریر مورد نیاز خود مانند کاغذ، خودکار، خط کش و … را در جای مشخصی قرار دهید، به عنوان مثال آن‌ها را یا در روی میز و یا در کشو میز قرار دهید. ممکن است ماشین حساب یا دیکشنری نیز جزو موارد ضروری باشند که باید در دسترس خود قرار دهید.

در صورتی که تعداد کشوهای شما کم است، می توانید از باکس‌های چوبی یا شیشه ای استفاده کنید و آنها را روی میز قرار دهید. این جعبه‌ها کمک می کنند که لوازم مورد نیاز خود را سازماندهی کنید و میزکارتان شلوغ نشود.

 

در نظر گرفتن فضایی خاص برای مطالعه

در نظر گرفتن فضایی خاص برای مطالعه

در صورتی که تخت خواب در محل مطالعه شما قرار دارد، باید بدانید که خواب به سراغتان می آید. از این رو سعی کنید که در گوشه ای از اتاق، یک خلوت دنج را برای مطالعه ایجاد کنید و آن را به محل مطالعه اختصاص بدهید. فقط زمانی از این مکان استفاده ‌کنید که دوست دارید مطالعه کنید. در صورتی که ایجاد کردن چنین مکانی برای شما ممکن نیست از فضاهای چند منظوره استفاده کنید. غذا، بشقاب و … را از روی میز جمع کنید و از آن برای قراردادن لب تاپ و مطالعه خود استفاده کنید.

 

در اتاق مطالعه از آنچه که باعث حواس پرتی شما می شود دوری کنید

در صورتی که هر چیزی به آسانی حواستان را پرت می کند، تمیز و مرتب نگه داشتن اتاق مطالعه به افزایش تمرکز شما کمک می کند.

 

از سبک مینیمالیسم در اتاق مطالعه استفاده کنید

سبک مینیمالیسم، سبکی ساده و به دور از شلوغی است. بنا بر این سعی کنید که فضای مطالعه شما طوری باشد که هیچ گونه ابزار یا وسیله ای بدون استفاده در کنار شما نباشد تا باعث حواس پرتی شما شود.

 

دکوراسیون اتاق مطالعه دخترانه

دکوراسیون اتاق مطالعه دخترانه

برای تزیین اتاق مطالعه دخترانه، هر رنگ و طرحی را که دوست دارید انتخاب کنید و فقط ملزم به رنگ‌های دخترانه مانند صورتی و قرمز نیستید. رنگ‌های متنوعی وجود دارند که شما می توانید به سراغ رنگ‌های مسی و طلایی بروید، زیرا آن‌ها زیبایی خاصی را به فضای اتاق کارتان می دهند.

از رنگ‌های ارغوانی و یاس بنفش نیز می توانید استفاده کنید. همچنین از سبک شابی شیک گرفته تا سبک مینیمالیسم و یا حتی اگر به فضای پیچیده و سطح بالایی‌ نیازی ندارید، به آسانی می توانید تمام سبک‌های موجود را در اتاق مطالعه دخترانه ایجاد کنید.

 

دکوراسیون اتاق مطالعه کوچک

در صورتی که منزل شما کوچک است و به یک اتاق مطالعه نیاز دارید، می توانید با استفاده از پارتیشن یا دیوار پیش ساخته این فضا را برای خود ایجاد کنید. یک میز تحریر باریک در کنار دیوار جای محدودتری را اشغال می کند و فضایی مناسب را برای استفاده از لپ تاپ به وجود می آورد.

علاوه بر این‌ها سبک مینیمال نیز برای فضاهای کوچک مناسب است و انتخاب خوبی است، زیرا در این سبک استفاده کمی از وسایل می شود و از خرید وسایل بزرگ و گران که باعث شلوغ شدن فضا می شوند پرهیز می شود.

بهتر است که میز تحریر شما به شکلی ساده باشد و هیچ گونه کشو و قفسه اضافی نداشته باشد. دیوارها نیز باید به رنگ سفید و ساده باشند تا ظاهری خلوت و تمیز داشته باشید. رنگ سفید به عنوان طیف رنگی غالب در اتاق مطالعه شما باعث جریان یافتن انرژی در فضا می شود و این مورد در واقع همان چیزی است که شما برای تمرکز به آن نیاز دارید. این ایده‌های شیک و ساده نتیجه خوبی را برای شما به ارمغان می آورند و فضایی دنج و راحت را برای کار و مطالعه شما فراهم می کنند.

 

دکوراسیون اتاق مطالعه مدرن

دکوراسیون اتاق مطالعه مدرن

در چیدمان دکوراسیون اتاق مطالعه مدرن باید از یک صندلی مطالعه ای استفاده کرد که طراحی ارگونومیک داشته باشد، قابلیت تنظیمی داشته باشد و با ابعاد بدن شما متناسب باشد. قابلیت‌های تنظیمی باعث می شوند که در زمان نوشتن یا مطالعه، بدن در حالت راحتی باشد و کمترین آسیب به بدن شما وارد شود.

صندلی و میز آموزشی که هر دو ابعادی در تناسب با یکدیگر دارند از موارد ضروری برای اتاق مطالعه هستند. میزهای نقشه کشی و رسم که شیب استانداردی نیز برای طراحی دارند، برای دانشجویان فنی و حرفه ای، نقشه کشی، معماری و طراحی صنعتی گزینه مناسبی می باشند. برای هنرجویان میز نور نیز یکی از الزامات برای اتاق مطالعه است.

بهتر است میزهای اتاق مطالعه دارای کشوهای کوچکی جهت نگهداری لوازم تحریر باشند. البته شاید به نظر بیاید که میزهایی که کمد و کشو ندارند، از طراحی زیباتری برخوردارند، ولی در صورت نبود این فضا لوازم تحریر شما پراکنده می شوند.

مورد مهم دیگر در چیدمان اتاق مطالعه مدرن، اهمیت به محل قرار گرفتن مانیتور است. در صورتی که در اتاق مطالعه از لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی استفاده می کنید، نباید آن را به گونه ای قرار بدهید که پنجره در قسمت پشتش قرار بگیرد. بهترین حالت جهت قرارگرفتن مانیتور این است که زاویه ۹۰ درجه با پنجره داشته باشد و خیلی کنار پنجره نباشد.

برای طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه مدرن، از شلف یا کتابخانه و یا قفسه استفاده کنید که مهمترین بخش یک اتاق مطالعه می باشند.

همچنین شما می توانید از یک میز مطالعه در کنار پنجره استفاده کنید، وجود نور طبیعی در دکوراسیون اتاق مطالعه مدرن اهمیت زیادی دارد، ولی استفاده از یک چراغ مطالعه نیز از ضروریات است.

اکسسوری‌ها و تزیینات بدون کاربرد در اتاق مطالعه مدرن استفاده نمی شوند. ولی به کار بردن چند گلدان گیاه طبیعی گزینه‌ی خوبی برای این اتاق است که می تواند انرژی بخش نیز باشد. استفاده از لوازم و وسایل دکوری و آموزشی نیز که به نحوی علاقه شما به فضای مطالعه را بیشتر کنند، می توانند در این اتاق به کار روند. همانند مدل آناتومی بدن، یک کره جغرافیایی، یک تخته وایت برد و یا حتی تخته گچی. تمام این‌ها می توانند علاوه بر داشتن زیبایی، نقش خوبی در دکوراسیون مدرن ایفا کنند.

 

 

سخن پایانی

فراهم کردن مکانی آرام، با نور و رنگ‌بندی مناسب و چیدمانی اصولی به منظور ایجاد محیطی ایده‌ال برای کار و مطالعه، این روزها در خانه‌ها، محل کار و محل‌های آموزشی نیاز است. برای این که یک دکوراسیون اتاق مطالعه مناسب داشته باشید، لازم است نکاتی را که در این مقاله به آن اشاره کردیم را رعایت کنید. همان گونه که می دانید دکوراسیون اتاق مطالعه تاثیر بسزایی در عملکرد شما دارد. نور و رنگ، در دسترس بودن ابزارها، جلوگیری از حواس پرتی، محل قرارگرفتن میز و خیلی مسائل دیگر می توانند به شما در ایجاد محیطی مناسب برای مطالعه کمک کنند.

از اینکه تا پایان مطلب طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه با ما همراه بودید، بسیار خوشحالیم و امیدواریم که در این مقاله راهنمایی‌های لازم را برای طراحی ایده آل اتاق مطالعه به شما ارائه کرده باشیم. شما هم اگر نکته مهمی به ذهنتان می رسد با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.