بررسی نکات مهم در طراحی دکوراسیون اتاق پزشک - سازه برتر



نکات مهم طراحی دکوراسیون اتاق پزشک

طراحی دکوراسیون اتاق پزشک و یا مطب، با وجود پزشک است که معنا پیدا می کند و هویت درمانی منحصر به فردی به خود می گیرد. به همین دلیل از جمله فضاهای مهمی که باید طراحی زیبایی داشته باشد، اتاقی مخصوص پزشکان است. بیماران به این اتاق مراجعه می کنند و معاینه می شوند و با پزشک خود صحبت می کنند و در نتیجه این اتاق باید فضایی آرامش بخش داشته باشد.

با توجه به خدماتی که یک واحد درمانی ارائه می دهد و نوع تخصصی که پزشک دارد، ابعاد اتاق و تجهیزاتی که در دکور اتاق پزشک قرار دارند متفاوت است. ولی به صورت کلی، دکوراسیون مطب پزشکی شامل یک صندلی و میز برای پزشک، یک صندلی برای مراجعه کننده و قفسه‌ها و کمدهایی جهت نگهداری مدارک و اسناد و تجهیزات مورد نیاز پزشک در اتاق می باشد.

در این مقاله از سازه برتر تمام مواردی را که باید در دکوراسیون اتاق پزشک رعایت کرد را بیان می کنیم، از شما نیز خواهشمندیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

 

نکات مهم دکوراسیون اتاق پزشک

نکات مهم دکوراسیون اتاق پزشک

در ابتدا موارد مهمی را که باید در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق پزشک توجه ویژه ای به آنها کنیم را ذکر می کنیم:

 

درک درست از نوع خدمات پزشکی

قبل از این که شروع به آغاز پروژه کنید، باید حتما درک روشنی از نوع خدمات پزشکی که قرار است در آینده ارائه شود، داشته باشید. در واقع، دکوراسیون مطب پزشکی باید نشان دهنده انواع آمار جمعیتی بیماران باشد؛ به عنوان مثال، دکوراسیون داخلی اتاق پزشکان اطفال، باید اسباب‌بازی‌هایی امن و بادوام، تلفن‌های جالب برای بازی، بازی‌های فکری، یک مجموعه تلویزیونی با فیلم‌های کارتونی، نقاشی‌های دیواری رنگارنگ و موارد دیگری که کودکان را سرگرم می کند را داشته باشد. فردی که دکوراسیون اتاق انتظار پزشک کودکان را طراحی می کند، باید حواسش باشد که نوعی پارتیشن‌بندی برای ایجاد یک فضای راحت برای مادران شیرده نیز در نظر بگیرد.

 

بهره بردن از آثار هنری زیبا در دکوراسیون اتاق پزشک

یک دیگر از ایده‌های جالب برای دکور اتاق پزشک و دکوراسیون اتاق انتظار، استفاده از یک چیدمان منحصر به فرد و آثار هنری زیبا است که بازتابی از علایق و روحیات پزشک باشد.

داشتن اطلاعاتی در مورد احساسات شخصی پزشک، می تواند یک جایگاه خاص از شخصیت وی را در ذهن بیماران ایجاد کند؛ برای نمونه در صورتی که پزشک اهل مسابقات قایق‌رانی است، برای طراحی دکوراسیون دیوارها، می توان عکس‌های قایق بادی را چسباند و مدل‌های متنوع ماکت کشتی، قایق بادی و عکس‌های قایق‌رانی خود پزشک را به نمایش گذاشت. اگر دکتر علاقمند به گل ارکیده هست، نقش و نگار‌های گلدار را در دفتر کار او نمایش دهید و مطبش را با گل‌های ارکیده تازه بیارایید.

اگر دکتر به دیدن فیلم‌های کلاسیک علاقمند است، دیوارها را با همان پوسترها تزیین کنید. انجام کارهایی از این قبیل می تواند یک ارتباط فوق‌العاده بین پزشک و بیمار ایجاد کند. در واقع دکوراسیون جذاب و منحصر به‌ فرد ایجاد شده بر اساس ذهنیت و شخصیت پزشک، کمک می کند که بیماران در سطح عمیق‌تری با پزشک خود ارتباط برقرار کنند و استرس کمتری داشته باشند.

 

نمایش تقدیرنامه‌ها و گواهی نامه‌ها در اتاق پزشک

به نمایش گذاشتن تقدیرنامه‌ها و گواهی نامه‌ها در اتاق پزشک

طراحی دکوراسیون اتاق پزشکی با استفاده از قاب‌های دانشنامه، جوایز، گواهی نامه‌ها و دستاوردهای پزشکی دیگر، یک راه حل بسیار قدرتمند برای اعتماد بیشتر بیماران به پزشک است. یک روش دیگر برای اعتمادسازی، نشان دادن یک تابلو اعلانات همراه با عکس‌ها، یادداشتی از سپاسگزاری‌های بیماران و یا انواع دیگری از ارتباطات است که خود پزشک با بیماران داشته است.

 

انتخاب رنگ‌ها و چیدمانی آرامش بخش در دکوراسیون مطب پزشکی

تحقیقات نشان داده است که اگر رنگ فیروزه ای یا آبی، به عنوان رنگ غالب و اصلی در دکوراسیون اتاق خواب استفاده شوند، می توانند تاثیر آرامش بخشی داشته باشند؛ چرا که باعث کاهش فشار خون می شوند؛ از طرفی دیگر، رنگ جوهری و یا آبی تیره به تنهایی، اثر عکس دارد. رنگ آبی و تیره، احساس اندوه و غم را ایجاد می کند؛ بنابراین در طراحی دکوراسیون داخلی باید به انتخاب رنگ‌ها دقت بیشتری کنید.

 

بهره بردن از گیاهان زیبا در اتاق پزشکان

گیاهان می توانند احساسات شخصی، همچون حس امنیت و زندگی را افزایش دهند. ظاهر گیاهان و سلامت آن‌ها می تواند نشانه ای از حس انسانیت یا فداکاری پزشک باشد. زمانی که بیماران متوجه گیاهانی سرسبز و سرزنده در مطب پزشک خود شوند، به این نتیجه می رسند که پزشکشان به سلامت آن‌ها اهمیت زیادی می دهد.

 

ایجاد امکانات و توجه به نیازها و آرامش بیماران

سعی کنید امکاناتی را در دکوراسیون مطب پزشک فراهم کنید تا بیماران راحت‌تر باشند، برای مثال از یک جالباسی برای آویزان کردن کت بیماران استفاده کنید، با آن‌ها با احترام و روی خوش رفتار کنید و همیشه چند جعبه دستمال کاغذی روی میز بگذارید. دسترسی داشتن به آب، مانند آب سردکن در اتاق انتظار، حس خیلی خوبی را به افراد منتقل می کند. مطالب خواندنی به روز و جذاب، مانند مجله‌ها و کتاب‌ها را به تعداد زیاد روی میز قرار دهید تا بیماران در اتاق انتظار سرگرم شوند.

 

استفاده از مواد ضدعفونی کننده در اتاق انتظار مطب پزشکان

مهمترین مورد اهمیت دادن به سلامت بیماران می باشد که از ضروری‌ترین مواردی است که هر فردی به هنگام طراحی دکوراسیون مطب پزشکان و یا تهیه تسهیلات پزشکی باید به آن اهمیت دهد، زیرا اتاق انتظار می تواند بستری مستعد برای بیماری‌های واگیردار باشد.

در دکوراسیون مطب پزشکی، از وسایل وینیلی برای اسباب و اثاثیه اتاق نشیمن مریض‌ها استفاده کنید تا بتوانید به راحتی و به سرعت آنها را تمیز کنید. از تعدادی بطری ضدعفونی کننده نیز در بالای میزها استفاده کنید تا بیماران بتوانند برای بهداشت دست‌هایشان از آن استفاده کنند.

 

دکوراسیون مطب پزشک قلب

دکوراسیون مطب پزشک قلب

در دکوراسیون مطب پزشک قلب، ورودی اصلی و فضاهای پذیرش باید استقبال شونده و مطلوب باشند.

ظاهر فضای داخلی مطب باید آرامش بخش باشد.

فضای داخلی بایستی از عایق صوتی برخوردار باشد.

دمای محیط داخلی مطب باید در تمام فصول دلپذیر و مطلوب باشد و کیفیت هوای داخلی مطب به گونه ای باشد که از شیوع عفونت جلوگیری کند.

علاوه بر این‌ها در اتاق پزشک متخصص قلب، باید صندلی و میز پزشک، تابلوی نور، صندلی بیمار و دستگاه فشارسنج وجود داشته باشد.

وجود کتابخانه حاوی کتاب‌های تخصصی و استفاده از وسایل تزئینی در مطب نیز، به جذابیت مطب کمک زیادی می کند.

در اتاق اکو کاردیوگرافی نیز که تست دریچه‌های قلب را انجام می دهند، باید دستگاه اکو و صندلی پزشک، تخت و صندلی برای بیمار، ترالی، سطل زباله، فضای رختکن و روشویی فراهم شود. بهتر است در این بخش از فضای مطب، دید بیرونی تا جای ممکن محدود شود و روشویی در بخش رختکن جانمایی شود.

در اتاق الکترومیوگرافی که نوار قلب در این اتاق گرفته می شود، باید از یک صندلی برای پزشک، ترالی، تخت، دستگاه نوار قلب، روشویی، سطل زباله و ... استفاده شود.

بهره بردن از رنگ‌های آرامش بخش برای دیوار ها و استفاده کم از وسایل روشنایی در سقف اتاق، یکی از مواردی است که باید به آن توجه زیادی کرد.

در نهایت جدا بودن بخش‌هایی که در بالا گفته شد و ارتباط فضاهای ذکر شده با هم، از نکاتی است که در طراحی داخلی اتاق پزشک قلب باید به آن توجه کرد.

 

دکوراسیون مطب پزشک زیبایی

طراحی دکوراسیون مطب زیبایی سخت‌تر از مطب‌های دیگر است، چرا که افراد در زمان ورود به مطب به دنبال جذابیت و زیبایی هستند و هر چقدر که مطب زیباتر و شکیل‌تر باشد بهتر است و باعث جذب مراجعه کننده بیشتر می شود.

برای طراحی دکور اتاق پزشک زیبایی، باید از یک مبلمان زیبا و لوکس، دیوارکوب‌هایی با تابلوهای جذاب، نورپردازی خوب، گیاهان طبیعی و… استفاده کنید، این نوع المان‌ها باید مدرن و جدید باشند تا باعث زیبایی هر چه بیشتر فضای مطب شوند، از این رو در انتخاب خود حساسیت و دقت بالایی به خرج دهید.

 

دکوراسیون مطب پزشک ارتوپدی

دکوراسیون مطب پزشک ارتوپدی

دراین نوع مطب باید اتاق پزشک دارای تهویه مناسب هوا باشد، زیرا این یکی از عوامل مهمی است که باید برای راحتی مراجعه کنندگان در نظر گرفت. برای اینکه مطب پزشک ارتوپد مدرن و جذاب باشد، می توان از رنگ های آرامش بخش مانند طلایی، کرم، آبی، سبز، قهوه ای با ترکیب‌های روشن استفاده کرد.

آرام‌بخش بودن فضای مطب ارتوپد، می تواند یک مزیت خوب برای آن پزشک باشد. در این نوع طراحی فضایی گرم با بافتی نرم جریان دارد.

علاوه بر این برای طراحی دکوراسیون مطب ارتوپدی، باید از طراحی راهرو های تنگ و باریک پرهیز شود و فضاها بزرگ و عریض باشند.

 

دکوراسیون مطب پزشک زنان

در طراحی دکوراسیون کلینیک زنان بهتر است موارد زیر را رعایت کرد:

گذاشتن تابلوهای جذاب و زیبا از زنان و کودکان

معرفی تخصص پزشک با نمایش کتابخانه و مدارک تخصصی

ایجاد فرم‌های آرامش بخش و ساده در طراحی

استفاده از طیف رنگ‌های زرد و سبز در طراحی دکوراسیون

انتخاب نورپردازی و کاغذ دیواری مناسب و آرامبخش در مطب زنان

 

دکوراسیون مطب پزشک عمومی

یک پزشک با ذوق و سلیقه، به خوبی می داند که یک مطب هر چه قدر زیباتر و تمیزتر باشد، روحیه مراجعه کننده نیز بهتر خواهد بود و نگرانی و استرس او کاهش می یابد. به همین دلیل خیلی از پزشکان به سمت یک طراحی مدرن و زیبا برای طراحی دکوراسیون مطب پزشکی خود می روند تا با ایجاد کردن تغییرات اساسی در آن، جذابیت و زیبایی آن را افزایش دهند. در مطب یک پزشک عمومی نیز، باید همه تجهیزات و وسایل را به شکلی در کنار هم قرار داد که هیچ مزاحمتی برای فرد استفاده کننده نداشته باشند و برای رفت و آمد مشکلی ایجاد نکنند.

 

طراحی مطب کوچک برای پزشک

طراحی مطب کوچک برای پزشک

طراحی مطب‌هایی که فضای کوچکی دارند، مقرون به صرفه‌تر است و البته باید به این نکته توجه کرد که تمام امکانات ضروری برای یک مطب را باید در یک متراژ کم نیز به کار برد.

این فضاهای کوچک را می توان با استفاده از پارتیشن‌ها از هم جدا کرد تا بتوان بخش‌های مختلف مطب را طراحی کرد، در عین حال که حریم خصوصی فضا نیز حفظ می شود.

در مطب‌های کوچک، باید پلانی بازتر و پر نورتر با تهویه ای مناسب را ایجاد کرد. همچنین باید فضایی با امنیت و صمیمی را برای مراجعه کننده به وجود آورد.

طراحان داخلی باید سعی کنند که استفاده بهینه ای از تمام فضا داشته باشند و بدون هیچ گونه پرتی از این فضاها استفاده کنند.

ایده‌های طراحی عمودی، گزینه ای مناسب برای فضاهای کوچک می باشند.

علاوه بر این می توان فضاهای مطب را به شکلی طراحی کرد که کاربردی چندگانه و یا ترکیبی داشته باشند. به عنوان مثال فضای انبار مطب و فضای سی اس آر و همچنین رختکن، می توانند یکی باشند و یا فضای اتاق درمان با اتاق مشاوره پزشک، می توانند در کنار هم و در عین حال با حفظ حریم خصوصی هر بخش قرار گیرند.

در صورتی که سالن انتظار یا اتاق درمان مطب برای مراجعه کننده منظره ای رو به بیرون نداشت، یعنی هیچ پنجره ای رو به بیرون نداشت، می توان از گیاهانی مناسب برای دکوراسیون مطب استفاده کرد.

به یاد داشته باشید که گیاهان تاثیر بسزایی در تقویت روحیه‌ی مراجعه کنندگان دارد و همچنین برای روحیه پزشک و همکاران وی نیز بسیار مناسب هستند، حتی اگر فضای کمی برای گیاهان در اختیار داشته باشید، می توانید از گیاهانی استفاده کنید که از سقف آویزان می شوند و یا از کوکداما ها که فضای کمی را اشغال می کنند، استفاده کنید.

علاوه بر این‌ها در مطب‌های کوچک، نباید از سبک‌های شلوغ مانند سبک روستیک استفاده کنید و باید سبک‌هایی را به کار ببرید که به چشم مراجعه‌کننده، مطب را بزرگتر نشان می دهند.

از تزیینات شلوغ و زیاد نیز بپرهیزید، زیرا با این گونه مطب‌ها هیچ گونه همخوانی ندارد و سعی کنید از تزیینات مینیمال و ساده و در عین حال هوشمندانه و مدرن استفاده کنید. در واقع طراحی یک مطب کوچک و استاندارد، با روش‌های مدرن مینیمالیستی انجام می شود.

می توان گفت با ساده‌ کردن فضا و استفاده نکردن از لوازم غیر ضروری، فضای عملکردی خوبی را می توان برای اتاق پزشک ایجاد کرد.

 

هزینه دکوراسیون اتاق پزشک

طراحی دکوراسیون داخلی یک مطب، احتیاج به وسایل و ابزار زیادی دارد، در ابتدا باید طراحی‌های اولیه انجام گیرد، سپس لوازم مورد نیاز و مواد اولیه خریداری شود و در آخر طرح نهایی پیاده سازی شود.

با توجه به این که کلینیک‌ها بخش‌های گوناگونی دارند و نمی توان برای همه مطب‌ها از یک جور لوازم استفاده کرد، نمی توان هزینه دقیقی را تعیین کرد. برای مثال طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک کودکان، با طراحی داخلی یک کلینیک دندانپزشکی، به طور قابل ملاحظه ای متفاوت است.

 

 

سخن پایانی

احتمالا متوجه شده اید که بسیاری از بیمارانی که به مطب پزشک مراجعه می کنند تا حدودی استرس دارند، به همین دلیل یک طراحی دکوراسیون آرامش بخش و اصولی، کارایی و عملکرد افراد را در محیط درمانی بالا می برد و در نهایت باعث رضایت دو طرفه، هم برای پزشکان و هم برای بیماران می شود.

در این مطلب نکاتی را که باید در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق پزشک رعایت شوند را شرح دادیم. امیدواریم که اطلاعات ارزنده ای در اختیارتان گذاشته باشیم. اگر در خصوص این مقاله نظری دارید با ما در میان بگذارید.