بررسی تاثیر هارمونی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی - سازه برتر



بررسی تاثیر هارمونی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

هارمونی رنگ‌ها یعنی چه؟ هارمونی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی را می توان با عبارت‌هایی مانند تعلق یک چیز به دیگری و یا همسان بودن تعریف کرد. در واقع منظور از همسان بودن این نیست که دو عنصر دقیقاً شبیه به هم باشند؛ بلکه یک نوع هماهنگی است که بین المان‌های مختلف دکوراسیون داخلی، یک رابطه‌ی منطقی و دیداری برقرار می کند و زیبایی چشم نوازی را ایجاد می کند.

معمولا این نوع هماهنگی از طریق تکرار در عناصر طراحی مانند رنگ، خط، الگو، بافت، مقیاس و نور اتفاق می افتد. به همین دلیل می توان گفت که یکی از راه‌های ساده برای رسیدن به هارمونی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی، ایجاد یک ترکیب رنگی مناسب می باشد. در صورتی که این هارمونی به طور مناسبی برقرار شود، می تواند بین اجزای مختلف دکوراسیون داخلی هماهنگی و تعادل را ایجاد کند.

در این مطلب از سازه برتر تلاش می کنیم اطلاعات کاملی را در خصوص هارمونی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

تاثیر هارمونی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی

تاثیر هارمونی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی

ایجاد توازن و هماهنگی بین طرح‌ها و رنگ‌های ایجاد شده در بخش‌های مختلف یک ساختمان را می توان از تاثیرات هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی دانست. در واقع یکی از سبک‌های خاص و تاثیرگذار در دکوراسیون مدرن، استفاده مناسب از هارمونی رنگ در طرح‌های کاغذ دیواری در محیط کار و منزل و نقاشی ساختمان است. ایجاد هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا یا منزل، در اکثر مواقع همانند روح در قالب فضای اتاق‌ است و نور و رنگ را به فضای کار و زندگی می بخشد.

 

چگونه می توان هارمونی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی را ایجاد کرد؟

در حقیقت اهمیت ایجاد هارمونی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی در این است که احساس خوشایندی را به یک محیط می بخشد. به عبارتی دیگر فضاهای مختلف با داشتن هارمونی‌های رنگی متفاوت، احساسات متفاوتی را در افراد ایجاد می کنند. در ادامه به روش ایجاد هارمونی از طریق رنگ‌ها می پردازیم:

هارمونی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی به معنی بهره بردن از خاصیت رنگ‌ها جهت ایجاد هماهنگی در فضای داخلی ویلا یا منزل است. یکی از روش‌های ساده برای رسیدن به یک هارمونی رنگی منحصر به فرد در طراحی دکوراسیون داخلی، استفاده کردن از قانون ترکیب رنگ‌هاست. به کار بردن رنگ‌های سرد و گرم در کنار یکدیگر، هارمونی رنگ‌های تیره و ملایم برای محیط‌ های گوناگون و مواردی از این قبیل، یکی از روش‌های جالب و ساده برای ایجاد هارمونی رنگ در دکوراسیون ویلا یا منزل می باشد.

در واقع از لحاظ روانشناسی هر رنگی دمای مشخصی دارد. بعضی از رنگ‌ها در گروه رنگ‌های سرد قرار داده می شوند و بعضی دیگر در گروه رنگ‌های گرم قرار می گیرند.

در حقیقت رنگ‌های گرم، رنگ‌هایی می باشند که حرارت و انرژی خاصی را در روحیه افراد ایجاد می کنند، به همین دلیل بیشتر در فضاهایی که افراد نیاز به انرژی زیادی دارند مانند آشپزخانه به کار می روند. رنگ‌هایی مانند زرد، قرمز و رنگ‌های مکمل مثل نارنجی که به محیط انرژی خاصی می دهند، به عنوان رنگ‌های گرم به حساب می آیند.

از طرفی دیگر رنگ‌های سرد، جزو رنگ‌هایی می باشند که افراد را به آرامش دعوت می کنند و اغلب در محیط های آرام خانه مثل اتاق خواب استفاده می شوند. رنگ‌هایی مثل آبی و مکمل‌های آن مانند بنفش و سبز جزو رنگ‌های سرد می باشند.

نکته: یکی از نکات مهم اصل هارمونی، ترکیب رنگ‌ها با یکدیگر می باشد. در حقیقت در صورتی که بخواهیم فضاهای داخلی ویلا یا خانه را بر اساس اصل هارمونی رنگ‌ آمیزی کنیم، باید ترکیبی از سایه‌های تیره و روشن رنگ‌های سرد و گرم را در کنار هم استفاده کنیم.

اگر می خواهید فضایی سرشار از نشاط و انرژی داشته باشید، بهتر است که از رنگ‌های گرم استفاده کنید. ولی اگر قصد دارید فضایی جهت استراحت طراحی کنید، رنگ‌های سرد انتخاب مناسب‌تری هستند.

 

هارمونی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی با استفاده از یک الگو

هارمونی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی با استفاده از یک الگو

روش‌های زیر برای استفاده از هارمونی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی با استفاده از یک الگو و قالب مشخص ارائه می شوند:

 

هارمونی رنگ‌های مکمل

رنگ‌های مکمل رنگ‌هایی هستند که در چرخه رنگ در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. مانند سبز و قرمز یا بنفش و زرد، در واقع درجات مختلف رنگ سبز- زرد در برگ‌ها، هماهنگی خوبی با رنگ‌های قرمز-بنفش، ایجاد می کنند. رنگ‌های مکمل بالاترین درجه ثبات و کنتراست را به وجود می آورند.

 

هارمونی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی بر اساس طبیعت

برای درک کردن هارمونی رنگ‌ها در کنار هم، بهتر است که از رنگ‌های موجود در طبیعت استفاده کنیم. خداوند بهترین نقاش است و به زیبایی عناصر طبیعت را رنگ‌آمیزی کرده است. از این رو شما می توانید برای گرفتن یک نتیجه‌ی خوب از هارمونی رنگ طبیعت الگو بگیرید.

در نهایت تمام رنگ‌ها با رنگ سفید و مشکی هارمونی دارند. رنگ سفید به بازتر شدن رنگ کمک می کند و رنگ مشکی باعث جذب شدن و گرفتگی رنگ می شود.

 

چند نمونه پرکاربرد از هارمونی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی

چند نمونه پرکاربرد از هارمونی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی

مکمل رنگ آبی در طراحی دکوراسیون داخلی

هارمونی رنگ آبی در چیدن لوازم منزل و دکوراسیون داخلی ویلا یا ساختمان کاربرد زیادی دارد. بهره بردن از بهترین مکمل برای رنگ آبی یکی از روش‌های بسیار زیبا و خاص ترکیب رنگ در فضای داخلی منزل است. برای نمونه انتخاب رنگ آبی کلاسیک برای کاغذ دیواری در کنار رنگ ارغوانی، سبز لجنی، گندمی و کرم، یک حالت با شکوه و خاص را به فضای منزل می بخشد.

بهترین هارمونی رنگی برای مکمل رنگ آبی در طراحی دکوراسیون را می توان رنگ‌های گرم مانند نارنجی، قرمز، زرد و یا رنگ‌های سرد مانند سفید یا سبز را در نظر گرفت. ترکیب رنگ‌های گفته شده برای رنگ دیوار، مبلمان و سقف، چیدمان وسایل آشپزخانه و همچنین دکوراسیون انواع اتاق خواب استفاده می شود.

 

مکمل رنگ کرم در طراحی دکوراسیون داخلی

رنگ کرم یک رنگ خنثی است و قابلیت هماهنگی و ست شدن با رنگ‌های گوناگون به خصوص رنگ‌های گرم را در دکوراسیون داخلی دارد. هارمونی رنگ‌‌هایی مانند، بنفش، آبی فیروزه‌ای، قهوه‌ای، سرمه ای، یشمی، زرشکی و یا حتی مشکی به عنوان رنگ‌های مکمل جذاب برای رنگ کرم به حساب می آیند.

بهره بردن از این نوع هارمونی رنگ و ترکیب رنگ گرم با این رنگ‌ها در نقاشی ساختمان و لوازم منزل یک ایده جالب در طراحی دکوراسیون داخلی منزل می باشد. انتخاب یک ست مبلمان کرم همراه با کوسن‌های رنگی و همچنین رنگ آمیزی و تزیین دیوار با استفاده از هارمونی رنگ‌های گوناگون به‌ عنوان مکمل برای رنگ کرم، از روش‌های نوین دکوراسیون منزل به حساب می آید.

 

مکمل رنگ صورتی در طراحی دکوراسیون داخلی

هنگامی که از قوانین هارمونی رنگ‌ در دکوراسیون داخلی ویلا صحبت می کنیم، پیدا کردن یک رنگ مکمل برای انواع صورتی در طراحی داخلی ویلا یا منزل یک ایده پرکاربرد به حساب می آید. استفاده از بهترین ترکیب رنگ برای زیبایی و جلوه بیشتر رنگ صورتی در فضای داخلی منزل و بهره بردن از هارمونی رنگ صورتی در طراحی دکوراسیون منزل، یک تکنیک برای روشن نشان دادن فضای ساختمان می باشد.

رنگ‌هایی مانند سفید، نارنجی، زرد، آبی تیره، سبز، بنفش لاوندو و در نهایت خاکستری بیشترین کاربرد را برای مکمل رنگ صورتی در دکوراسیون به خود اختصاص داده اند.استفاده کردن از هارمونی رنگ‌های مختلف در خاص‌تر و بهتر نشان دادن انواع رنگ صورتی در رنگ آمیزی لوازم منزل و ساختمان تاثیر زیادی دارد.

 

 

هارمونی رنگ‌ها در فضاهای مختلف دکوراسیون داخلی ویلا یا منزل

در این بخش با هارمونی رنگ‌های مورد استفاده در فضاهای مختلف منزل بیشتر آشنا می شویم:

 

هارمونی رنگ‌ها در فضای نشیمن

فضای نشیمن جزو یکی از پرکاربردترین فضاهای داخلی هر خانه ای است، به همین دلیل از لحاظ هارمونی باید نهایت دقت را برای رنگ آمیزی و همچنین چیدمان این فضا در نظر داشت.

ترکیب رنگ قهوه ای با فیروزه‌ای در فضای نشیمن، یکی از رنگ‌هایی است که هارمونی رنگ خاصی دارد و می تواند حس گرما و هیجان را در افراد ایجاد کند، بنابراین فضای نشیمن به یک فضای منحصر به فرد و دوستانه تبدیل می شود.

 

 

هارمونی رنگ‌ها در فضای اتاق خواب

اتاق خواب جزو فضاهایی است که باید آرامش بخش باشد، بنابراین باید رنگ‌های ملایم را در آن به کار برد. یکی از مناسب‌ترین رنگ‌هایی که می تواند انتخاب خوبی برای اتاق خواب باشد رنگ بدن است.

بنابراین رنگ پوست پیازی و ترکیب کردن آن با رنگ کرمی، می تواند هارمونی جذابی را برای اتاق خواب ایجاد کند.

علاوه بر این در صورتی که دارای اتاق خوابی بزرگ هستید، می توانید از ترکیب رنگی سفید و آبی نیز برای ایجاد آرامش بیشتر استفاده کنید.

 

هارمونی رنگ‌ها در فضای آشپزخانه

هارمونی رنگ‌ها در فضای آشپزخانه

آشپزخانه به عنوان قلب هر خانه ای است و در واقع خانم هر خانه زمان زیادی را در این فضا می گذراند. به همین دلیل اصل هارمونی به این مورد اشاره می کند که برای آنکه فرد از فعالیت خود در آشپزخانه خسته نشود و انرژی بیشتری در این فضا داشته باشد، بهتر است که از رنگ‌های هارمونیک شادی مانند سبز، آبی روشن، نارنجی و … در محیط آشپزخانه استفاده شود.

 

 

روانشناسی رنگ‌ها در انتخاب هارمونی رنگ مناسب برای طراحی دکوراسیون داخلی

انتخاب هارمونی رنگی مناسب برای فضای منزل تا حدود زیادی به میزان اطلاعات و دانش افراد در زمینه روانشناسی رنگ‌ها بستگی دارد. برای مثال در صورتی که به دنبال ایجاد یک فضای شاد و روحیه بخش در ویلا یا منزل خود هستید، از هارمونی رنگ‌های ملایم و روشن برای انتخاب کف منزل یا رنگ دیوار استفاده کنید.

انواع هارمونی رنگ‌ها با تاثیر گذاشتن بر روی آرامش و روح و روان افراد، فضای ساختمان را به مکانی پر شور یا آرام، پر جنب و جوش و یا بی روح تبدیل می کنند.

در نهایت توصیه می کنیم در زمان انتخاب بهترین هارمونی رنگ برای طراحی دکوراسیون داخلی ویلا یا منزل یا محل کار و همچنین استفاده از قانون ترکیب رنگ در طراحی داخلی فضا، از تاثیر روانی رنگ‌ها بر محیط غافل نشوید.

 

شیوه‌های دیگر ایجاد هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی

شیوه‌های دیگر ایجاد هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی

یکی از شیوه‌های ایجاد هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی، بازی با زاویه‌ها و خط‌هاست. خطوط با روش‌های متفاوتی می توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند و خط چشمان افراد بیننده را به نقاط مختلف هدایت کنند. خط ‌های موازی با یکدیگر بر روی دیوار امتداد پیدا می کنند و بین دیوارها ارتباط برقرار می کنند. خط های متقاطع نیز با توجه به ضخامت‌های مختلفی که دارند توجه افراد مشاهده کننده را به خود جلب می کنند. تعداد کم یا زیاد خطوط، یکی از حالت‌های ایجاد هارمونی می باشد.

اشکال هندسی نیز از موارد دیگری هستند که قابلیت ایجاد یک هارمونی جذاب را دارند. در دکوراسیون داخلی ویلا یا منزل، استفاده کردن از طرح‌هایی با زاویه‌های خمیده و همچنین طرح‌های کروی شکل باعث آرامش چشم‌ می شود. ولی شکل‌هایی که دارای زاویه‌های تیز هستند، نوعی حس خشونت را القا می کنند.

بهره بردن از اشکال هندسی هم می تواند به شکل طرح و نقاشی بر روی دیوارها انجام شود و یا اینکه در شکل فیزیکی لوازم نشان داده شود. برای مثال میزهای دایره ای، لوسترهای کروی شکل و تابلوهای نقاشی گرد، می توانند نمونه‌هایی از یک هارمونی دایره شکل به حساب آیند.

 

روانشناسی رنگها در دکوراسیون 

استفاده از متریال‌های گوناگون در هارمونی دکوراسیون داخلی نیز تاثیرگذار می باشند، در برخی مواقع افراد به یک ماده خاص علاقمند می شوند. در این گونه موارد شما می توانید از آن در سرتاسر فضای داخلی ویلا یا خانه خود به عنوان یک موضوع مشترک استفاده کنید.

برای مثال از لوستر و مجسمه با طرح‌های گلدار در یکی از اتاق‌ها استفاده کنید و یک آینه و چراغ مطالعه را نیز با همان طرح گل در اتاق دیگری به کار ببرید.

استفاده از همه این موارد در یک اتاق زیاد جالب نیست، ولی در تمام فضای ویلا یا خانه گزینه خوبی به نظر می رسد و اتاق‌ها را به یکدیگر پیوند می زند.

اگر کفپوش‌ها نیز یکسان می باشند، شما می توانید برای کدام از اتاق‌ها از موکت و یا فرش مورد علاقه‌تان استفاده کنید تا تم خاصی به آن ببخشید.

ولی در صورتی که کفپوش‌ها با یکدیگر متفاوت باشند و تمایل ندارید از فرش‌های یکسان استفاده کنید، بهتر است که اتاق‌ها را با رنگ‌های یکسانی رنگ آمیزی کنید. در واقع مهمترین نکته در زمان تزئین اتاق، بهره بردن از آیتم‌هایی است که دوستشان دارید. هر خانه و یا ویلایی باید سبک خاص خود را داشته باشد، از این رو شما می توانید سبک مورد علاقه تان را در طراحی خانه خود استفاده کنید.

 

 

سخن پایانی

همه ما با رنگ‌ها احاطه شده ‌ایم و هر کدام از رنگ‌ها حسی خاص و متفاوت را به ما منتقل می کنند. هارمونی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی، بر افکار و خلق و خوی ما تاثیر گذار می باشند، بدون این که خودمان متوجه شویم. در حقیقت انواع رنگ‌ها محرکی برای برانگیخته شدن احساسات مختلف در ما هستند. هر رنگی، معنا و پیامی دارد که با چارچوب ذهن ما گره خورده است، از این رو استفاده از انواع رنگ در دکوراسیون داخلی، موردی ضروری به نظر می رسد.

امیدوارم محتوای این مقاله که در خصوص تاثیر هارمونی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی بود، مورد توجه شما قرار گرفته باشد.