دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای چه ویژگی‌هایی دارد؟ - سازه برتر



دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

طراحی دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای جزو جسورانه‌ترین و شادترین سبک‌های دکوراسیون داخلی است که یادآور طبیعت زیبای ساحلی است. در واقع سبک مدیترانه ای در طراحی داخلی ویلا، یکی از سبک‌های پر طرفدار در سراسر جهان می باشد، معماری مدیترانه ای در دکوراسیون داخلی، از زندگی در امتداد ساحل زیبای مدیترانه نشات گرفته است و بر زندگی در فضای داخلی و فضای باز تمرکز دارد.

طراحی ویلا سبک مدیترانه ای با ایجاد کردن فضایی مینیمال، ظاهری شیک و منحصر به فرد را به ویلاها و یا منازل می دهد. در صورتی که شما نیز به سبک‌های ساحلی علاقمند می باشید، در این مقاله از سازه برتر همراه ما باشید تا با دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای و ویژگی‌های آن آشنا شوید.

 

ویژگی‌های مهم دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای 

ویژگی‌های مهم دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای

سبک مدیترانه ای در طراحی داخلی دارای خصوصیات منحصر به فردی است که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت:

 

استفاده از پنجره‌ها و درهای بزرگ در ویلا سبک مدیترانه ای

از خصوصیات مهم معماری مدیترانه ای، ارتباط و دوستی با طبیعت است. ویلاهای مدیترانه ای با درها و پنجره‌های بزرگی که رو به تراس، پاسیو و یا بالکن هستند طراحی شده اند و با فضای طبیعی اطراف خود تلفیق شده اند. طراحی دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای، تأکید زیادی بر روی فضای ورودی دارد، از این رو پنجره‌ها و درهای متعدد و بلندی را مشاهده می کنید که فضای داخلی ویلا را با فضای بیرونی مرتبط می کنند.

 

ترکیب رنگ‌ها با یکدیگر در سبک مدیترانه ای ویلا

رنگ‌هایی که در دکوراسیون داخلی ویلا مدیترانه ای استفاده می شوند، از رنگ‌های موجود در طبیعت الهام گرفته اند و سرشار از نور طبیعی فراوان می باشند. نور پردازی در ساخت ویلا به سبک مدیترانه ای، بر پایه نور طبیعی زیاد در طول روز است و تاکید زیادی بر حضور آن دارد. در هنگام شب نیز استفاده کردن از آینه‌های بزرگ در مکانی مناسب، می تواند کمبود نور فضای مورد نظر را به مقدار زیادی جبران کند.

رنگ‌ها در طراحی داخلی سبک مدیترانه ای، می توانند هم جیغ باشند و هم خاکی. ویلاهای کلاسیک مدیترانه ای دیوارهایی خاکی و روشن، بافت‌ها، لوازم دکوری و مصالحی به رنگ‌های روشن دارند. در صورت استفاده کردن از رنگ‌های خاکی، می توان تناژ های رنگی قوی را برای جذابیت بصری در فضای مورد نظر به کار برد.

 

ترکیب بافت‌ها در دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای

سبک مدیترانه ای ویلا، ترکیبی از چند بافت است. برای مثال گچ تزئینی، کاشی‌های موزاییک، نقاشی دیواری و تقلید از نقاشی‌های دیواری. دیوارهای گچ بری شده و بافت دار، در ویلاهای سنتی مدیترانه ای رایج هستند. بافت ها از بافت‌های ظریف و صاف (مانند گچ بری ونیزی) تا بافت‌های زیاد و درشت دسته بندی می شوند.

در صورتی که تمایل داشته باشید بافت‌های برجسته ای بر روی دیوار داخلی ویلای خود ایجاد کنید، می توانید با افزودن دانه‌های شن یا قهوه و یا ماسه به رنگ‌ها، دیوارها را برجسته کنید. ولی باید به این نکته توجه کنید که سبک مدیترانه ای یکی از انواع سبک های دکوراسیون ویلا است که بسیار مختصر و ساده می باشد. به همین دلیل برای رنگ آمیزی دیوارها، کف و سقف، تنها باید از سه رنگ اصلی استفاده کنید و برای طراحی پیچیده‌تر از مخلوط کردن سایه‌ها استفاده کنید.

 

مبلمان به سبک مدیترانه ای ویلا

مبلمان به سبک مدیترانه ای ویلا

در ویلاها یا منازلی به سبک مدیترانه ای، ضروری است که از یک مبلمان مناسب در تمام اتاق‌ها استفاده کنید تا فضایی یکپارچه ایجاد شود. مبلمانی محکم با رنگ‌هایی یکدست از جنس فلز چکش کاری شده و چوب گزینه مناسبی برای این نوع سبک است. معمولا مبلمان در سبک مدیترانه ای محکم، بزرگ و با تم کلاسیک و روستیک می باشند، همچنین دارای قطعات روکش شده چرم و نقش دار، همراه با عناصر چوبی با حکاکی‌های دستی بر روی قسمت‌های چوبی مبلمان هستند.

مبلمان‌ها در دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای، به رنگ روشن و ساخته شده از کاج یا نیشکر هستند و در اتاق نشیمن به تعداد زیادی استفاده می شوند. رنگ مبلمان در این نوع سبک نیز به رنگ آبی آسمانی و آبی دریا می باشد. رنگ‌های گرم و تیره این نوع مبلمان را می توان همراه با فرش، بالشتک‌ها و رومبلی‌های رنگ روشن جذاب‌تر نشان داد.

 

کفپوش در دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای

با وجود طرح‌های گوناگون برای ورودی ویلا، اصولاً طراحی کفپوش به سبک سنتی انجام می شود و سبک مدرن کاربرد زیادی ندارد.

کاشی‌هایی با طرح‌های سنتی و زیبا در صنعت ساختمان از پرکاربردترین نوع کفپوش در سبک دکوراسیون داخلی مدیترانه ای می باشند. این نوع کاشی‌ها دارای طراحی زیبا و نقاشی شده با دست می باشند که خود یک اثر آنتیک و هنری می باشد. رنگ‌های این نوع کاشی‌ها از پالت رنگی یونانی و یا رنگ‌های چشم نواز و گرم ایتالیایی الهام گرفته است.

 

نمایش نور طبیعی، ویژگی شاخص سبک مدیترانه ای ویلا

نور طبیعی در بسیاری از سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی استفاده نمی شود، ولی نمایش نور طبیعی از ویژگی‌های مهم دکوراسیون به سبک مدیترانه ای است. ولی باید توجه کنید که جهت استفاده کردن از نور طبیعی در این نوع سبک، نباید پرده‌های تیره و مات را استفاده کنید و باید اجازه بدهید تا نور طبیعی به راحتی وارد فضای ویلا شود.

 

استفاده از اکسسوری‌های زیبا و کاربردی در چیدمان ویلا به سبک مدیترانه ای

برای انتخاب اکسسوری در ویلاهایی به سبک مدیترانه ای، باید به جزئیات دکوراتیوها و رنگ‌ها توجه کنید، زیرا اگر اکسسوری از کانسپت دکوراسیون خارج شده باشد، فضا را دچار دوگانگی می کند و در نتیجه محیط داخلی ویلای شما با یک دکوراسیون بی هویت رو به رو می شود.

ویلاهایی به سبک مدیترانه ای، به دلیل کارآمد بودن، زیبایی بی تکلف و سادگی‌شان محبوبیت خاصی دارند، از این رو توصیه می کنیم که از ساده‌ترین اکسسوری‌ها در این نوع دکوراسیون استفاده کنید. برای مثال، بشقاب‌های رنگی سرامیکی، گلدان‌های طبیعی، آینه‌های کوچک و ساده، چراغ‌های فلزی و قاب‌های فرفوژه، انتخاب خوبی برای اکسسوری ویلاها در سبک مدیترانه ای هستند.

 

پرده‌ها و فرش‌های ابریشمی، مهمترین ویژگی ویلاها به سبک دکوراسیون مدیترانه ای

یکی از ویژگی‌های بازر دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای این است که در این نوع سبک از فرش‌هایی با پترن‌های دستباف و شلوغ استفاده می شود.

همچنین پرده‌های بلند پشمی، سرویس خواب نوجوان و بزرگسال از جنس پنبه از جمله المان‌هایی است که در اکثر ویلاهایی که به سبک مدیترانه ای چیده شده اند مشاهده می شود. البته باید توجه کنید که استفاده کردن از الگوهای ساده پرده و فرش در این نوع سبک مجاز است و احتیاجی نیست که فقط از فرش‌های پترن دار استفاده کنید.

 

سبک مدیترانه ای در فضاهای مختلف ویلا 

سبک مدیترانه ای در فضاهای مختلف ویلا

در این بخش با کاربرد سبک مدیترانه ای در فضاهای مختلف ویلا آشنا می شویم:

 

آشپزخانه مدیترانه ای در طراحی داخلی ویلا

آشپزخانه یکی از عناصر مهم در ویلا به سبک مدیترانه‌ای است. آشپزخانه‌های طویل و عریض همراه با میز ناهارخوری و جزیره اختصاصی، در سبک‌ مدیترانه ای رایج است. از این رو، در صورتی که فضای کافی در اختیار داشته باشید، می توانید یک آشپزخانه بزرگ را طراحی و اجرا کنید. البته سبک مدیترانه‌ای را می توان در ویلاهایی با آشپزخانه‌ کوچکتر نیز پیاده سازی کرد.

استفاده از کابینت‌های گرم چوبی، یک گزینه خوب برای رنگ بخشیدن به یک آشپزخانه مدیترانه ای است. ولی اگر امکان نصب کابینت‌های چوبی وجود ندارد، می توان روی میزهای مرمر و کاشی‌هایی با بافت سنگی سرمایه‌گذاری کرد، این‌ موارد به ایجاد نمایی روستایی کمک می کنند.

کاشی‌های آبی که با دست رنگ آمیزی شده اند و سایر طرح‌های رنگی روشن نیز در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه مدیترانه ای استفاده می شوند. اضافه کردن آن‌ها به افزودن رنگ و از بین بردن یکنواختی آشپزخانه کمک زیادی می کند. چراغ‌ها و لامپ‌های خاص نیز می توانند برای آشپزخانه شما ظاهری گرم‌تر و دنج‌تر ایجاد کنند. سعی کنید روی شمع‌های زرد و چراغ‌ها سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید عناصر زیبا و منحصربه‌فرد آشپزخانه تان را برجسته کنید.

سقف‌ها را نیز می توان برای داشتن ظاهری زیبا تزئین کرد. معمولا تیرهای چوبی و طرح‌های سقف در آشپزخانه‌هایی به سبک مدیترانه‌ای دیده می شوند. این نوع سقف‌ها به فضا گرما می بخشند و آشپزخانه را از بقیه قسمت‌های ویلا جدا می کنند.

 

سبک مدیترانه‌ای برای اتاق نشیمن ویلا

فضای اتاق نشیمن، عنصر اصلی در یک ویلا به سبک مدیترانه‌ای است. از آنجایی که نور طبیعی، نقش مهمی در زیبایی شناسی سبک مدیترانه‌ای دارد، استفاده از منابع نوری و تمام پنجره‌ها، دارای اهمیت زیادی است. سعی کنید اتاق‌هایی با پنجره‌های بزرگ و رو به غرب یا شرق را انتخاب کنید تا فضای داخلی اتاق نشیمن شما حداکثر نور خورشید را دریافت ‌کند.

در صورتی که فضای کافی در اختیار دارید، می توانید از مبلمانی بزرگ استفاده کنید. یک مبل و کوسنی بزرگ می تواند یک عنصر تاثیرگذار در اتاق نشیمن باشد و تلاشی را که باید برای طراحی دکوراسیون انجام دهید به حداقل برساند. حتی در صورتی که اتاق کوچکی نیز دارید، می توانید با افزودن قطعات دیگری مانند لامپ، لوستر، صندلی راحتی و غیره، ظاهری زیبا را ایجاد کنید. برای اتاق‌های کوچک، استفاده از آینه‌های قدی نیز ایده خوبی است، این گونه آینه‌ها نور را منعکس می کنند و فضا را بزرگتر نشان می دهند.

 

اتاق خواب در دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای

اتاق خواب در دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای

سبک مدیترانه ای به دلیل دکوراسیون جذاب و گرمش که ترکیبی از گزینه های مدرن، کلاسیک و سبک غیر متعارف می باشد، برای اتاق خواب ویلا گزینه بسیار مناسبی است. از این رو، یک تخت خواب تزئین شده همراه با چهار برجک در ترکیب با لامپ‌های میزی مدرن و همچنین ملافه‌ها و پرده‌های نازک برای پنجره، انتخاب مناسبی برای اتاق خواب به نظرمی رسند.

 

استفاده از سبک مدیترانه‌ای برای حمام ویلا

حمام عنصری است که در طراحی دکوراسیون داخلی نادیده گرفته می شود. ولی طرح‌های حمام به سبک مدیترانه‌ای، سلطنتی، خاص و در عین حال ساده می باشند. گزینه‌های مختلفی جهت انتخاب وجود دارند. طرح‌های تمام چوب، تمام سفید یا تمام قهوه‌ای، از جمله طرح‌های پرطرفدار برای حمام ویلا به سبک اسکاندیناوی می باشند. به طور کلی در ساخت حمام، باید نکات زیر را در نظر داشت:

فضاهای مختلف را از یکدیگر جدا کنید: سعی کنید با استفاده از جداکننده‌های دیواری مانند شیشه یا (پارتیشن)، بین توالت، روشویی و دوش یک فضای جداگانه ایجاد کنید، حتی می توانید برای پرده‌های دوش نیز این تقسیم بندی را انجام دهید.

نور: نورپردازی نیز اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که معمولا حمام‌ها دارای نور کمتری هستند، پر کردن شکاف‌ها با نورهای مصنوعی ضروری به نظر می رسد. با توجه به مکان توالت فرنگی، باید از یک نوع نور مناسب استفاده کنید.

حمام‌های روباز: استفاده از وان‌ها و دوش‌های روباز نیز، در دکوراسیون داخلی حمام مدیترانه‌ای معروف می باشند.

 

انواع طراحی در سبک مدیترانه ای ویلا

انواع طراحی در سبک مدیترانه ای ویلا

سبک مدیترانه ایتالیایی

این نوع سبک از نقوش درشت روستایی استفاده می کند. جذابیت و زیبایی دنیای قدیمی از طریق مبلمان مستحکم و لوکس، کف‌های تیره و تیرهای سقفی چوبی حاصل می شود. در انتخاب ملافه‌ها نیز بیشتر از ترکیبی پررنگ از رنگ‌های قرمز روشن و نارنجی استفاده می شود. رنگ‌های خنثی و خاکی می توانند انتخاب خوبی برای اکسسوری‌ها و عناصری با رنگ‌های روشن باشند. سبک مدیترانه ای ایتالیایی در دکوراسیون ویلا ممکن است شامل گچ بری ونیزی نیز باشد. در واقع دکوراسیون ایتالیایی که در نوع خود بسیار خاص می باشد، با تیرهای بالای سر، طاق‌های گرد، سازه‌های سنگی و کفپوش‌های چوبی پر شده‌ است.

 

سبک مدیترانه اسپانیایی

در سبک اسپانیایی از رنگ آبی استفاده می شود، ولی در درجه اول این رنگ برای مبلمان به کار می رود. همچنین در طراحی‌های سبک مدیترانه ای اسپانیایی از گلدان‌ها و کاشی‌های سفالی استفاده زیادی می شود. ظاهر این نوع سبک کاربردی، ساده و مینیمال می باشد.

 

سبک مدیترانه یونانی

سبک مدیترانه یونانی را می توان در فضای داخلی یک ویلا، به راحتی با رنگ‌های فیروزه ای پررنگ و آبی تشخیص داد که یادآور رنگ‌های دریا هستند. این نوع پالت‌های رنگی دریایی بیشتر با کفی‌های سفید و گچ سفید ترکیب می شوند. همچنین دیوارهای سفید با سقف‌هایی با الگوهای یونانی ترکیب شده اند. این موارد هم در سبک مدرن و هم در سبک سنتی مدیترانه ای کاربرد دارند.

 

سبک مدیترانه مدرن

این نوع سبک ترکیبی از معماری مدرن و طراحی سنتی احیای مدیترانه است که در آن از تکنیک‌های مدرن و جدید استفاده می شود و در عین حال ظاهری سنتی دارد. با این که این نوع سبک، یکی از محبوب‌ترین انواع طراحی‌های داخلی می باشد، هر کشور در جنوب اروپا سبک منحصر به فرد و متفاوت خود را دارد.

 

 

سخن پایانی

طراحی دکوراسیون ویلا به سبک مدیترانه ای، یادآور عناصر زیبایی همچون خورشید، دریا و پوشش گیاهی آن است؛ این نوع سبک فضایی آرامش بخش را ایجاد می کند و در نزدیک خاورمیانه و کشورهایی مانند ایتالیا، یونان، مصر، ترکیه و کشورهای دیگر رایج است.

در نهایت امیدواریم که از مطالعه این مقاله که در خصوص ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک اسکاندیناوی بود، رضایت کافی را داشته باشید و اگر پیشنهاد یا انتقادی دارید با ما به اشتراک بگذارید.