نگاهی جامع به اصول و ضوابط ساخت ویلا - سازه برتر



نگاهی جامع و کامل به ضوابط ساخت ویلا

رعایت کردن ضوابط ساخت ویلا یکی از مهمترین عوامل در طراحی و ساخت ویلا است. ویلاها برای جدایی از زندگی شهری و پرمشغله امروزی و بهره بردن افراد از محیط آرام و بکر طبیعت، طراحی و ساخته می شوند که البته طراحی ساختمان ویلایی با سبکهای مختلف از جمله ویلای کلاسیک و مدرن، باید طبق یک سری ضوابط، اصول و استانداردهای معماری انجام شود که شامل طراحی اصولی فضای داخلی و خارجی، محوطه ویلا و امکانات رفاهی و ویژه است.

شما هم اگر قصد دارید ویلایی را بسازید، باید در کنار انتخاب سبک و مدل طراحی، به ضوابط ساخت ویلا توجه کنید که در ادامه این مقاله توضیحاتی در خصوص این اصول و ضوابط در اختیارتان خواهیم گذاشت، در ادامه همراه ما باشید.

 

اصول و ضوابط ساخت ویلا

اصول و ضوابط ساخت ویلا

در طراحی ویلا، باید به عواملی همچون جهت وزش باد، شرایط جوی منطقه و جهت زاویه تابش نور خورشید توجه کرد، زیرا به عنوان مثال اجرای این قوانین در مناطق شمالی با مناطق گرم و خشک، دارای تفاوتهایی می باشد. علاوه بر اینها، موارد دیگری نیز هستند که در ادامه سازه برتر توضیح بیشتری می دهیم:

 

الگوها و بافتها

نوع بافت و الگویی که در ساخت ویلا به کار می بریم، باید در همه بخشها رعایت شود. از نوع متریال به کار رفته گرفته تا نقش و طرح استفاده شده در ساخت ویلا. در واقع باید در ساخت ویلا، نوع متریال برای ساخت کف و دیواره‌ها، مکان قرار گرفتن اشیای تزیینی و موارد دیگر را براساس بافت و الگو انتخاب می کنند. رعایت این قانون حتی در فضای خارجی و نمای ساختمان ویلایی نیز اهمیت دارد.

 

رنگ در فضای داخلی

رنگی که برای فضای داخلی ویلا انتخاب می کنیم، باید با نمای بیرونی و سبک ویلا منطبق باشد. به همین دلیل اکثر طراحان برای ایجاد کردن این هماهنگی و ریسک ناپذیری در رنگ داخلی  و نمای ویلا از رنگهای روشن و خنثی مانند: کرم، سفید و... استفاده می کنند. چرا که این نوع رنگها به آسانی با رنگهای دیگر هماهنگ می شوند و از لحاظ بصری دارای جلوه زیبایی هستند.

 

فضای ذخیره سازی

یکی از قسمتهای مهم در هر ویلایی، فضای ذخیره سازی می باشد. در کنار توجه به نمای بیرونی ویلا و تزیینات داخلی، باید به فضاهای کاربردی و مورد نیاز افراد در ویلاها هم توجه زیادی کرد. فضای ذخیره سازی، محیطی است که جهت نگهداری وسایلی که جای معینی ندارند، ساخته می شود و به زبان سادهتر همان انباری است، ولی در باطن نقش مهمی در نظم دادن به فضای ویلا دارد.

 

نورپردازی

در ساخت ویلا، زمانی که از نورپردازی صحبت می شود، منظور نوع برنامه ریزی برای هر قسمت از فضای داخلی ویلا است که چه مقدار نور و چه سبک نوری احتیاج دارد. در این مرحله مشخص می شود که فضای ویلا به نورپردازی تاکیدی نیاز دارد یا عمومی. رعایت این مورد در محوطه سازی ویلا نیز مهم است، از نوع چراغهای محل رفت و آمد گرفته تا چراغهای نصبی مانند دیواری.

 

مدل و سبک پنجره‌ها

در زمان طراحی پنجره‌ها باید به مواردی همچون: جنوبی یا شمالی بودن نصب پنجره، تعداد پنجره‌های نورگیر، جنس متریال به کار رفته در ساخت پنجره، استفاده از پنجره‌های چند جداره و... توجه کنید.

 

ضوابط ساخت ویلا در دکوراسیون داخلی

ضوابط ساخت ویلا در دکوراسیون داخلی

جهت رعایت ضوابط ساخت ویلا در بخش داخلی ساختمان ویلایی، باید المانهای مختلفی که در ادامه گفته شده در فضای جداگانه ای قرار گیرند تا آرامش ساکنین فراهم شود.

سالن غذا خوری؛ باید جدا از محیط آشپزخانه و در مکانی خاص با نورگیری قابل قبول باشد. طراحی و ساخت سالن غذاخوری باید به شکلی باشد که فضای کافی برای گذاشتن صندلی، میز ناهارخوری و قراردادن وسایل دکوراتیو و نورپردازی حرفهای وجود داشته باشد.

اتاق خوابها، محل آرامش و استراحت ساکنان ویلا هستند و باید فضای کافی برای قرار گرفتن مبلمان، تخت خواب، تجهیزات روشنایی، تراس یا بالکن، کمد دیواری و همچنین برای طراحی ویلای دوبلکس، سرویس بهداشتی و حمام داخلی نیز وجود داشته باشد.

آشپزخانه به عنوان قلب دکوراسیون داخلی است و جایگاه ویژهای دارد. آشپزخانه‌های ویلا به شکل اپن همراه با جزیره طراحی می شوند. باید در طراحی و ساخت آشپزخانه ویلاها، به مکان دقیق قرارگرفتن سینک، کابینتها، ماشینهای لباسشویی و ظرفشویی، یخچال و غیره توجه خاصی کرد.

سرویس بهداشتی و حمام؛ نیز از المانهای مهم دیگر در طراحی ویلا به ویژه در مدلهای دوبلکس و تریپلکس می باشد. در ویلاهای دوبلکس برای هر طبقه، سرویس بهداشتی جدا را در نظر می گیرند. مساحتی که برای این بخش مورد نیاز است، با توجه به متراژ و فضای هر طبقه تعیین می شود.

فضاهای آتریوم و وید، از جدیدترین ایده‌های طراحی ویلا است. بر اساس ضوابط و اصول طراحی فضای داخلی ویلاها، جهت بزرگ‌تر نشان دادن فضای داخلی و بهره بردن از فضاهای منفی، سقف میان طبقات برداشته می شود و فضاهای آتریوم و وید ایجاد می شوند. در این حالت فضای داخلی  ویلا بزرگتر نشان داده می شود و امکان دید کامل نسبت به طبقات فراهم می شود. البته باید توجه کرد که طراحی به شکلی انجام شود، که حریم خصوصی افراد رعایت شود.

پلکان در فضای داخلی ویلاها، جهت اتصال طبقات جزء جدایی ناپذیر به حساب می آیند، ولی نوع پلکان با توجه به میزان فضا و نوع طراحی اهمیت زیادی دارد. برای مثال پلکان مستقیم در طراحی ویلای مدرن استفاده می شوند. پلکان L شکل، جهت طراحی ویلای کوچک کاربرد دارد و پلکان U شکل یا دو شاخه، در ویلاهای دوبلکس با متراژکم یا طراحی پیچیده استفاده می شوند. پلکان مارپیچی یا اسپیرال محبوبترین نوع پلکان برای طراحی ویلاهای کوچک هستند.

 

ضوابط محوطه سازی ویلا

ضوابط محوطه سازی ویلا

طراحی فضای سبز ویلا نیز اهمیت زیادی دارد و طراحی اصولی و درست آن باعث ایجاد فضایی آرام و دلچسب می شود و افراد می توانند از فضا بهره مند شوند. در طراحی محوطه ویلا از المانهایی مانند باربیکیو، آلاچیق، آبنما، استخر و پوشش گیاهی استفاده می شود؛ علاوه بر اینها در طراحی بخشهای مختلف محوطه ویلا که در زیر بیان کردیم، باید قوانین ساخت آنها را رعایت کرد، از جمله این بخشها عبارتند از:

 

طراحی تراس ویلا

ساخت تراس، در انواع گوناگون با توجه به نوع سبک طراحی ویلا انجام می شود. محل قرارگرفتن تراس اغلب در طبقات پایینی و نزدیک به زمین و کنار آشپزخانه و فضای نشیمن است، در طبقات بالایی نیز تراس به شکل سر تاسری ساخته می شود. برای طراحی تراس ویلا، می توان فضایی را برای گذاشتن یک باغچه کوچک در نظر گرفت. در ضمن با توجه به اینکه تراس می تواند مکانی برای دورهمی های دوستانه باشد، باید در زمان طراحی تراس ویلا، به مساحت این بخش نیز توجه زیادی کرد. یکی از نکات مهم دیگر در طراحی تراس در ویلاها، توجه کردن به نورپردازی است که با استفاده از چراغهای مناسب محقق می شود.

 

طراحی محوطه با توجه به ضوابط ساخت ویلا

طراحی محوطه ویلا، یکی از بخشهای مهم است، زیرا از نظر بخش ورودی اولین بخش به حساب می آید و تأثیر اولیه آن در ذهن افراد مهم می باشد. در واقع طراحی محوطه ویلا مدرن و سبکهای معماری دیگر، با هدف پیوند بیشتر فضای داخلی و طبیعت و فضای بیرون انجام می شود.

با توجه به اینکه قصد داشته باشید محوطه ویلا در بخش پشتی، جلویی و یا در اطراف آن باشد، هر یک شرایط و الزامات خاص خود را دارد. در صورتی که طراحی محوطه ویلا در قسمت جلویی ساختمان انجام شده باشد، باید مسیر مخصوص عبور افراد پیاده و ماشینها جدا باشند. همچنین وجود گلخانه‌ها و نوع پوشش گیاهی با مرزبندی مشخص، دارای اهمیت زیادی است که در طراحی ویلا با حیاط گسترده و عرض کم باید به آن توجه زیادی شود.

طراحی محوطه ویلا شیبدار، به طور معمول در مناطق کوهستانی مطرح می شود که در این موقعیت باید مکان یابی درست به همراه ترازبندی دقیق برای قسمتهای مختلف محوطه انجام شود. باغچه‌ها، آلاچیق، مسیرهای رفت و آمد، پلکان حیاط، استخر و جکوزی و غیره باید با دقت تمام طراحی و اجرا شوند. برای جکوزی و استخر، باید مکانی در طراحی محوطه ویلا در نظر گرفته شود که حریم خصوصی نیز رعایت شود.

همچنین در محوطه سازی ویلا با پوشش گیاهی، به انتخاب مناسب رنگ گلها و هماهنگی آن با نمای خارجی و اقلیم منطقه باید توجه کرد. به طور معمول گلهایی که رنگ آنها با نمای بیرونی مطابقت دارد و درختان همیشه سبز، بهترین انتخاب می باشند. کف سازی حیاط ویلا نیز باید به شکلی باشد که در برابر شرایط جوی و فشارهای وارد شده دچار آسیب نشود. به همین علت آهک، سنگ لوح و شن و سنگریزه بین فضاهای مختلف، همراه با خرده سنگ در کنار مسیرهای پیاده روی کاربرد زیادی دارند.

نورپردازی محوطه ویلا نیز یکی دیگر از اصول طراحی و ساخت ویلا است که نه تنها برای افزایش زیبایی، بلکه برای حفظ سلامت و تأمین امنیت ساکنین اهمیت زیادی دارد. در صورتی که بخواهید ظاهر ویلا رسمی باشد، خطوط کشیده و صاف را جهت طراحی حیاط ویلا به کار ببرید، در غیر این صورت از خطوط شکسته و منحنی برای ظاهر دوستانه و صمیمی باید کمک گرفت. همچنین اگر به عنصر آب اهمیت می دهید و تصمیم گرفته اید از آن به عنوان المان خنک کننده فضا نیز استفاده کنید، از یک آبنمای زیبا استفاده کنید. در طراحی محوطه ویلا، جویهای آب و حتی برکه‌ها به همراه نورپردازی، نقش مهمی را ایفا می کنند.

 

ضوابط ساخت ویلا در طراحی نمای خارجی ویلا

ضوابط ساخت ویلا در طراحی نمای خارجی ویلا

شاید بتوان این طور گفت که در جذب مشتری و ارزش گذاری ویلا، هیچ چیزی مهمتر از طراحی نمای خارجی ویلا نباشد، زیرا اولین منظره ای است که با آن روبرو می شوید. اگر در طراحی ویلاهای فلت، دوبلکس و یا تریپلکس، نمای بیرونی به خوبی اجرا نشود، ارزش آن به شدت کاهش می یابد و هزینه‌ها هدر می رود، به ویژه که روی میزان رضایت ساکنان ویلا نیز تأثیرات منفی می گذارد.

طراحی و ساخت نمای بیرونی ویلا، باید به شکلی باشد که علاوه بر زیبایی ظاهری و جذابیت، مشکلی در نورگیری ساختمان ویلایی، پوشش و حریم خصوصی آن به وجود نیاورد. نمای ویلا باید از موادی درست شود که با توجه به نوع آب و هوا، میزان هدر رفت انرژی به حداقل برسد. در صورتی که ویلای یک طبقه را می پسندید، سبک مدرن ویلا برای طراحی نمای بیرونی مناسبتر خواهد بود، زیرا در معرض دید بیشتری قرار دارد. ولی اگر ویلای دوبلکس دارید، استفاده از المانهای عمودی باید در نما بیشتر شود، به خصوص اگر طراحی ویلا با عرض کم نباشد. جهت طراحی نمای خارجی ویلاهای دوبلکس نیز، سبک مینیمال گزینه خوبی است.

همچنین طراحی نمای بیرونی ویلاهای فلت یا همکف، بهتر است با سقف شیروانی انجام شود و سبک مدرن برای اجرای آن انتخاب خوبی می باشد. ویلاهای فلت که در استانهای شمالی زیاد هستند، جهت دوری از شلوغی شهر درست شده اند، از این رو در صورتی که طراحی نمای خارجی ویلا به سبک مدرن نباشد، دوباره همان بافت شهری را تداعی می کند، که اصلا طراحی حرفه ای و مناسبی نیست.

برای طراحی نمای بیرونی ویلاهای ساحلی نیز، می توان هر سبکی را استفاده کرد، ولی رنگ نما باید خنثی و روشن باشد. نمای خارجی ویلاهای ساحلی، باید در مقابل رطوبت و نفوذ آب و شرایط آب و هوای شرجی، کاملا نفوذناپذیر و عایق باشد. جهت طراحی نمای بیرونی ویلاهای کلاسیک، باید به استفاده از مجسمه‌ها و ستونهای مختلف، تزیینات و کنده کاریهای سنگی و بخشهای برجسته توجه زیادی کرد. برای ویلاهای روستیک هم باید از متریال آجر و چوب در طراحی نما استفاده کرد.

 

ضوابط ساخت ویلا در طراحی ورودی ساختمان ویلا

ضوابط ساخت ویلا در طراحی ورودی ساختمان ویلا

طراحی ورودی ویلا، همراه با نمای بیرونی و محوطه سازی، جزو اولین بخشهایی می باشد که به محض ورود به ویلا با آن رو به رو می شوید. به همین جهت، بخش ورودی ویلا اهمیت زیادی دارد که متأسفانه خیلی از افراد به آن توجهی نمی کنند و یا اصول طراحی محوطه ویلا را با آن یکی می دانند. ولی اصول و ضوابط طراحی ویلا برای بخش ورودی باید جداگانه در نظر گرفته شود.

برای طراحی ورودی ویلا، باید به قسمتهایی مانند پارکینگ اختصاصی و سایه بان، شنهای درشت برای کف سازی و سنگ فرش، تعیین کردن مسیر منتهی به در ورودی، طراحی آبنما و حوض، ایجاد فضای سبز هنرمندانه، سرستون های جذاب و شیک همراه با سردری مناسب و چراغ سر ستونی، پلکان ورودی با چراغهای مخصوص پلکان، توجه کردن به سردرب ویلا جهت افزایش و ارتقای سطح کیفی ورودی ویلا و حتی سبک و رنگ ساخت درب ورودی توجه زیادی کنید.

 

 

جمع بندی

همانگونه که در این مقاله گفته شد، طراحی ویلا با سبکهای گوناگون، طبق اصول و ضوابط خاصی انجام می شود و نمی توان یکسری مراحل ثابت را برای تمام بخشهای ویلا در نظر داشت. در واقع شیوه ساخت و طراحی ویلا باید با توجه به اصول و قوانین ساخت ویلا و عواملی مانند نوع اقلیم، سلیقه و شرایط محیطی، داخل شهر یا بیرون شهر بودن، میزان منابع در دسترس، نزدیکی یا دوری به دریا و خیلی موارد دیگر انجام می شود. خوشحال می شویم نظراتتان را در خصوص این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.