10 نکته کلیدی در طراحی و محوطه سازی ویلا - سازه برتر



محوطه سازی ویلا

10 نکته کلیدی در طراحی و محوطه سازی ویلا

رعایت اصول طراحی و محوطه سازی ویلا، یک فضای بیرونی قابل استفاده و لذت بخش را برای افراد به وجود می آورد. در زمان خلق چنین فضاهایی، یک طراح لندسکیپ از المان های طبیعی مثل بوته ها، درختان و گیاهان دیگر، خاک و آب، همچنین المان های مصنوعی مانند پله، کفسازی، دیواره، استخر، آلاچیق و ..استفاده می کند.

طراحی و اجرا لنداسکیپ شامل تزئینات سنگی و GRC، پیاده روهای چوب طبیعی و مرمر، روکش و سنگ، نورپردازی محوطه و شبکه های آبیاری هوشمند و همچنین حصار تزئینی و کارهای دیگر شامل کاشت گل ها و گیاهان، نخل و چمن طبیعی است.

ما در این مقاله از سازه برتر برای اطمینان از عملکرد بهینه این المان ها در ارتباط با یکدیگر به ده اصل مهم در محوطه سازی اشاره می کنیم، همچنین به معرفی المان هایی برای زیبایی محوطه ویلا می پردازیم.

 

 

اصول طراحی و محوطه سازی ویلا

1- وحدت

ایجاد وحدت، هدف نهایی این اصول است. تصمیم های زیادی در مورد طراحی محوطه ویلا گرفته می شود. در هر تصمیم این سوال پرسیده می شود که آیا این طراحی، حسی از وحدت را بین المان های مختلف به وجود می آورد؟ ایجاد وحدت در محوطه از طریق هماهنگی طرح ها، المان ها و متریال ها و اجزای مصنوعی و طبیعی صورت می گیرد و باعث می شود که یک محوطه به صورت فضایی یکدست و واحد دیده شود.

 

2- فرم

اشکال یا فرم ها می توانند به وسیله جهت ها، خطوط و چیدمان ها تعریف شوند. فرم بوته ها، درختان یا المان های مصنوعی، هر کدام حس متفاوتی را القا می کنند و هر فرمی مناسب نوع خاصی از فضا می باشد. برای مثال خطوط منحنی با کاشت گیاهان در ردیف های دایره ای، حالتی ملایم‌تر و فانتزی به محوطه می بخشد؛ در حالیکه خطوط مستقیم و شکسته، حالت کلاسیک و خشکی را به وجود می آورد.

طراحی محوطه ویلا

3- بافت

مهم است که متریال به کار رفته یا بافت هر گیاه در المان های مختلف بررسی شود تا در راستای انسجام توده های بزرگتر باشد. بنا به نوع برگ های گیاهان و نوع مصالح، معمولا این بافت می تواند متوسط، سخت و یا نرم باشد. باید توجه داشت که ظاهر این بافت، بسته به فاصله از آن، متفاوت به نظر می رسد و همچنین وجود سایه ها و نور روی آنها تاثیرگذار است.

 

4- رنگ

برای داشتن یک محوطه سازی بی نقص، باید رنگ غالب در نظر گرفته شود. یک جو خنک و آرام نیازمند رنگ سبز و رنگ های روشنی از گلها می باشد؛ در مقابل، یک فضای مهیج و الهام بخش، نیاز به رنگ های صورتی، زرد و قرمز دارد.

 

5- مقیاس

در زمان طراحی محوطه ویلا باید توجه داشت که آن محوطه قرار است اطراف چه ساختمانی شکل گیرد. مهم است که درختان و المان های مصنوعی و طبیعی دیگر، در تناسب با ساختمان باشند. اجزای با اندازه نسبتا کوچک در فضاهای محدود، حسی از آرامش را به وجود می آورند. اما اگر از گیاهان و المان های بزرگ در فضای کوچک استفاده شود، حس فشردگی و تنگی القا خواهد شد.

 

6- تعادل

دو نوع تعادل وجود دارد، رسمی و غیر رسمی. تعادل رسمی از طریق تکرار المان های مشابه ایجاد می شود که حسی از ثبات و پایداری را القا می کند. تعادل غیر رسمی در بین المان های متفاوت ایجاد می شود، حس کنجکاوی را بر می انگیزد و بسیار جذاب‌تر و چشم‌گیرتر است.

 

7- تاکید

تمام اجزا و المان ها در یک محوطه سازی نباید اهمیت یکسانی داشته باشند. باید بر یک المان جذاب، تاکید بیشتری شود و ویژگی های المان های دیگر به آن غالب نباشند.

 

8- سادگی

به دلیل وجود تنوع زیاد المان های مصنوعی و طبیعی در محوطه باید با ساده سازی طرح ها و فرمها، از اغتشاش فضایی و پیچیدگی اجتناب شود.

محوطه ویلا

9- تنوع

تنوع زیاد در یک منطقه کوچک می تواند ناخوشایند باشد. ولی ایجاد تنوع متناسب با نوع المانها، ابعاد فضا و ویژگی های غالب می تواند دارای اثر خوبی در محوطه باشد. باید همواره اصل سادگی و تاکید را در ذهن داشت و همزمان حس آزادی و خلاقیت در طراحی محوطه وجود داشته باشد تا یک طراحی محوطه متناسب با طراحی و ساخت ویلا به وجود آید.

 

10- توالی

ردیف ها، خطوط و ستون هایی از المان ها، درخت ها و اجزای طبیعی دیگر، برای اتصال و تعریف یک فضا به کار می روند. می توان از خطوط موجی و منحنی و یا مستقیم و قوی برای تعریف سلسله مراتب فضایی استفاده کرد.

 

 

مراحل اجرای محوطه سازی

1- صاف کردن محوطه و آماده سازی آن

2- بررسی مسیرهای ارتباطی پیاده رو ها و خیابان ها

3- بررسی شبکه های آب و فاضلاب

4- اجرای سیستم آبیاری محوطه

5- ساماندهی شبکه های گاز و برق

6- شروع به اجرای محوطه سازی

 

معرفی چند ایده برای محوطه سازی ویلا

محوطه سازی یکی از مهم ترین مراحل ساخت ویلا است که در این قسمت چند پیشنهاد برای آن به شما می دهیم.

 

محوطه سازی ویلا با ساخت آلاچیق

آلاچیق ها بسیار جذاب هستند و به ویژه جزو عناصر محبوب برای محوطه سازی ویلا و باغ هستند.

این سازه‌ها عمدتاً از فلز یا چوب ساخته می‌شوند و دارای پوششی برای محافظت از آنها در برابر باران یا آفتاب هستند. می توانید در آنجا استراحت کنید، یک کتاب خوب بخوانید و یا قهوه یا چای بنوشید و لذت ببرید.

محوطه سازی ویلا با گل و گیاه

محوطه سازی ویلا با گل و گیاه

در اجرای فضای سبز در ویلا، یکی از مهمترین مراحل، انتخاب گل و گیاه و انواع درختچه متناسب با فضا، طراحی نوع گل و آرایش گیاه و انتخاب خاک مناسب برای رشد گیاه است. با استفاده از گیاهان و گلهای مختلف و مخلوط کردن آنها با یکدیگر در محوطه سازی ویلا و میدان، فضای بسیار دلنشین و زیبایی ایجاد خواهد شد.

مزیت اصلی این روش محوطه سازی، امکان چیدمان آسان و سریع فضاهای بزرگ در ارتفاع و عرض با گیاهان زنده است. شاخ و برگ ضخیم باعث افزایش رطوبت و ایجاد خنکی می شود که به خصوص در ماه های گرم بسیار ارزشمند است.

 

محوطه سازی ویلا با شومینه

شومینه تراس و پاسیو نیز بخشی از محوطه سازی ویلا هستند. آنها محیط را زیباتر می کنند و همچنین ظاهری رمانتیک به ویلا می بخشند.

استفاده از شومینه در فضای باز، یکی از جذاب‌ترین عناصری است که می توانید در محوطه سازی ویلا استفاده کنید. استفاده از این عنصر در شبهای سرد زمستان می تواند فضایی منحصر به فرد و گرم را ایجاد کند.

 

محوطه سازی ویلا با ساخت آبنما

آبنما یا آبشار یکی از عناصری است که در سالهای اخیر در محوطه سازی بسیار استفاده می شود. ساخت آبشار یا آبنما را می توان با مواد مختلف انجام داد. در ساخت آبشار، نکاتی مانند چگونگی ریزش آب، میزان صدای مورد نیاز برای فضا، عایق بندی، نور و سهولت نگهداری از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

آبنما و آبشار امکان دخالت بسیاری از عناصر تزئینی مانند گیاهان، سنگ، آب متحرک، آبزیان، روشنایی شبانه و غیره را فراهم می کند.

ساخت یک آبشار، هر چقدر هم که کوچک باشد، نیاز به یک پمپ برای بازیافت آب دارد. در نظر گرفتن نوع پمپی که قرار است استفاده شود ضروری است. پمپ در کف زمین یا پایه قرار می گیرد و باید دارای اتصالات ورودی و خروجی آب باشد. می توان از پمپ های محور عمودی یا افقی استفاده کرد. پمپ های شناور برای ساخت یک آبشار و آبنما مناسب هستند.

 

محوطه سازی ویلا با ساخت نهر

یک حوض یا نهر یک ایده عالی برای طراحی منظره و محوطه سازی است که از نظر بصری یادآور بستر خشک رودخانه است. امکان تزیین مکان های غیرجذاب منطقه با ساخت نهر به وجود می آید.

در فرهنگ باستان ما، آب روان یا نهر همیشه مورد استقبال و مهم  بوده است، چه در باغهای ایرانی که بیش از 2000 سال پیش ساخته شده اند و چه در شرایط طبیعی. بنابراین داشتن چنین عنصری در محوطه سازی ویلا می تواند فضای متفاوت و دلنشینی ایجاد کند.

 

محوطه سازی ویلا و کف سازی

سنگ فرش آجری 

کفپوش بخشی از محوطه سازی ویلا است که می تواند در هدایت کاربران، زیبایی، ساختار فضا، تقسیم فضا و … نقش مهمی داشته باشد. استفاده از مواد محوطه سازی مناسب در ساخت کفپوش، برای حفظ زیبایی، امنیت و قدرت بسیار مهم است.

در انتخاب کفپوش ها باید دقت کافی را داشته باشید، زیرا موادی که با آن ساخته می شوند باید برای مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر دمای بالا و همچنین در صورت خیس شدن ایمن باشند.

سنگ فرش های آجری می توانند به فضاها پویایی مورد نظرتان را بدهند و دوام خوبی داشته باشند. در اینجا مزایای آنها را به اشتراک می گذاریم:

مقاومت عالی در برابر دماهای بسیار شدید.

همچنین آجرها برای تحمل دماهای پایین، نور شدید و رطوبت عالی هستند.

تنوع رنگ بسیار زیادی دارند.

ساده در نگهداری.

همچنین کفپوش آجری برای نمای بیرونی شما یک انتخاب عالی است.

محوطه سازی ویلا با استخر

محوطه سازی ویلا با ساخت استخر

شنا همیشه یکی از جذاب ترین ورزش ها به حساب می آمده است. به همین خاطر، ساخت استخر شنا در ویلا سالهاست که مورد توجه مردم قرار گرفته است. امروزه با تغییر و تحول در زندگی شهری، استخر معمولاً به عنوان بخشی از محوطه سازی ویلا مشاهده می شود. ساخت استخر شنا به خاطر چالش هایی مانند آب بندی، نگهداری و اصلاح، یکی از تخصصی‌ترین عناصر محوطه سازی است.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان و تجهیزات ساختمانی

در صورتی که در زمینه پیمانکاری ساختمان و لوازم و تجهیزات ساختمانی از جمله امکانات و تجهیزات ویلا فعالیت دارید و می خواهید که کسب و کار خود را به مخاطبان سایت سازه برتر معرفی کنید و از این طریق مشتریان بیشتری جذب کنید، کافیست روی لینک زیر کلیک کنید و توضیحات مربوط به آگهی دائمی در سایت سازه برتر را مطالعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

محوطه سازی ویلا با ساخت باربیکیو

اگر فضای کافی دارید، یک باربیکیو توکار، یعنی ثابت، یکی از بهترین المان ها برای تراس یا ویلا شما می باشد. آنها به صورت آماده فروخته می شوند و نصب می شوند، اما شما می توانید که خودتان طراحی کنید و یک معمار محوطه سازی استخدام کنید تا آن را به اندازه دلخواهی که می خواهید درست کند و کاملا شخصی سازی کنید.

باربیکیوهای ساختمانی اغلب بزرگتر هستند و ظرفیت بیشتری برای افراد دارند و برای سوخت از زغال چوب، هیزم و بریکت استفاده می شود. بسته به نوع باربیکیو، یک نوع سوخت مورد نیاز است. در کار می توانید هم با هیزم و هم با زغال آشپزی کنید.

در حالی که در باربیکیوهای قابل حمل، مدل هایی وجود دارد که با گاز، برق یا زغال کار می کنند. هیزم همیشه عطر خاصی به غذا می دهد، در حالی که زغال چوب ارزان‌تر و کاربردی‌تر است.

سنگ یکی دیگر از مواد توصیه شده برای ساخت یک باربیکیو است. مقاومت طبیعی بالایی در برابر تغییرات شدید دما و گذر زمان دارد. آنها می توانند برای یک عمر در فضای باز باشند و از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند.

اما خصوصیت اصلی آنها این است که از نظر تزئینی، حس روستایی را ارائه می دهند که هر کسی را اغوا می کند. ساخت باربیکیو در فضای ویلا این امکان را به شما می دهد که در دورهمی های خانوادگی برای پذیرایی مهمان ها راحت‌تر باشید و در ضمن زیبایی خاصی را به محوطه می دهد.

محوطه سازی ویلا با نورپردازی

محوطه سازی ویلا با نورپردازی

ویلاهای روشن برای لذت بردن در شب عالی هستند. سایه‌ها و نورها به فضاهای خاص اهمیت می‌دهند. به همین دلیل است که هنگام طراحی فضای سبز خود، توجه به نورپردازی باغ ها خیلی اهمیت دارد.

نسبت بین نور و تاریکی باید متعادل باشد، بنابراین سازماندهی یک طرح روشنایی قبلی مهم است. برخی از جوانب و دانسته ها را باید با جزئیات اندیشید، بنابراین پیشنهاد می شود برای نورپردازی این نوع فضاها از مشاوره یک متخصص استفاده کنید.

استفاده از وسایل روشنایی مناسب در کاربرد روشنایی یکی از اساسی‌ترین و مهمترین نکات در این زمینه است. استفاده از الیاف سبک نه تنها برای روشنایی بلکه برای زیبایی هم کاربرد دارد.

 

 

سخن پایانی

برای طراحی محوطه ویلا و یا باغچه های مشابه، تنوع بالایی از ایده ها و تجهیزات را در اختیار داریم. این طرح ها و ایده های اولیه، بسته به پتانسیل های فضا و موقعیت و البته بودجه در اختیار، اولویت بندی شده و از آن ها استفاده می شود، اما نکته اساسی و مهم در طراحی و محوطه سازی ویلا رعایت اصولی است که در این مطلب به آن اشاره کردیم، شما با رعایت اصول ذکر شده در این مقاله می توانید ویلایی بسیار زیبا و دلنشین را طراحی کنید و بسازید. امیدواریم نکاتی که در این مطلب ارائه شد به شما در محوطه سازی ویلا کمک کرده باشد.