معرفی زیباترین انواع آبنما ویلایی (آبنمای مدرن و کلاسیک) - سازه برتر



انواع آبنما ویلایی

معرفی زیباترین انواع آبنما ویلایی (آبنمای مدرن و کلاسیک)

آبنما یکی از سازه‌های معماری است، که در زمان قرون وسطی طراحان و معماران در باغ‌های اروپایی، از آن استفا‌ده می کردند و در کل امروزه وظیفه انواع آبنما ویلایی، هدایت آب به یک حوضچه می باشد و همچنین برای زیبایی، تأمین آب آشامیدنی، محوطه سازی و‌... به کمک نازل‌ها، به هوا پرتاب می شود.

آبنماها یکی از عناصری هستند که در ساخت ویلا به کار می روند، همچنین علاوه بر ظاهر زیبا می توانند محیط آرامش بخش تری را با صدای دلنشین آب برای ساکنین ویلا فراهم کنند. آبنما ویلایی دارای طرح و جنس‌های متفاوت می باشد.

در این مقاله، سعی می‌کنیم تا با معرفی انواع آبنما‌های ویلایی و ویژگی‌های هر کدام، شما را برای انتخاب آبنمایی که با فضای سبز ویلایتان و سبک طراحی داخلی ویلا، هماهنگی بیشتری دارد یاری کنیم.

 

 

انواع آبنما ویلایی از نظر مدل

آبنما‌های ویلایی، هم در محیط داخل ویلا و هم در فضای سبز بیرون یا حیاط ویلا، نصب و استفاده می شوند و در تامین رطوبت محیط و خنک کردن آن تاثیر زیادی دارند. در ادامه این مقاله از سازه برتر به معرفی انواع مدل‌های آبنمای ویلایی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم:

 

آبنمای استیل

انعکاس نور منظره محیط، به دلیل ویژگی آینه ای که آبنمای استیل دارد و مقاومت در برابر تاثیر آب و هوای محیط، از جمله مزیت‌های این نمونه از آبنما است. نصب آسان، قابلیت استفاده در هر دو فضای خارجی و داخلی ویلا، استقلال کامل، نگهداری و تعمیر راحت و نمایش بازتاب بی نظیر تصاویر محیط، از ویژگی‌های آبنمای استیل است که برای استفاده در فضای ویلا خیلی مناسب است.

 

آبنمای رزینی

حمل آسان آبنمای رزینی، به دلیل سبکی نسبت به نمونه‌های سنگی آن و همچنین قیمت مناسبی که دارد، باعث شده آبنمای رزینی بسیار محبوب باشد. برای ساخت این نوع آبنما از متریال کامپوزیت‌های فایبر گلاس یا مواد پلی رزین استفاده می شود، که این امکان را به وجود آورده به صورت سنگ یا صخره در هر بافت و شکلی ساخته شود. از ویژگی‌های آبنمای رزینی می‌توان به مناسب بودن برای استفاده در فضاهای طبیعی، قابلیت نور پردازی، افزایش حس آرامش، جمع آوری و نصب آسان آن، بی نیازی به منبع آب دائمی، اشاره کرد.

 

آبنمای شیشه ای

ویژگی منحصر به فرد و خاصی که آبنمای شیشه ای را از سایر آبنماها، جدا کرده، نمایش زیبایی جریان آب با نورپردازی مناسب است. این سبک از آبنما، ترکیبی از زیبایی جریان آب و محیط اطراف را به وجود می آورد. استقلال، نگهداری و تعمیر راحت و ارزان، نصب آسان، قابلیت استفاده در هر فضای خارجی و داخلی ویلا و قابلیت نور پردازی، از ویژگی‌های دیگر این نمونه از آبنماست.

 

آبنمای سنگی

آبنمای سنگی

صدای آرامش بخش و دلنشین حرکت آرام آب بر روی سنگ، این آبنما را تبدیل به یک گزینه محبوب برای استفاده در ویلا کرده است. این سبک از آبنما، به واسطه رنگ و بافت، نمونه‌های زیادی را برای انتخاب در دسترس طراحان داخلی قرار داده است که علاوه بر این قابلیت، مقاومت بالا در برابر شرایط بد آب و هوایی، باعث صرفه اقتصادی و طول عمر زیاد از جهت نگهداری و تعمیر در آبنمای سنگی است. ممکن است تجمع جلبک در شرایطی که این آبنما در فضای بیرونی ویلا استفاده ‌شود بر روی آن دیده شود، که برای جلوگیری از این اتفاق باید از یک تصفیه کننده آب، در مسیر تامین آب آبنما استفاده کرد.

از ویژگی‌های این آبنمای ویلایی، می‌توان به هزینه پایین نگهداری و تعمیر، مقاومت در مقابل فرسایش به دلیل تولید شدن از سنگ‌های مقاوم، نصب و راه اندازی راحت، قابلیت نصب و راه اندازی در یک فضای سبز ویلا تا حتی پاسیو و همچنین افزودن چراغ به آن و امکان نورپردازی در شب اشاره کرد.

 

آبنمای سرامیکی

برای استفاده از یک آبنمای شیک و البته ارزان در محوطه ویلا، که در یک فضای حداقلی بتوان آن را نصب کرد، استفاده از آبنمای سرامیکی توصیه می شود.

ایجاد چرخش دائمی‌آب با حجمی‌ مشخص، ایجاد فضایی دلچسب و آرام در حیاط ویلا، پاسیو و یا حتی در بالکن، بی نیاز بودن از هزینه‌های عملیاتی، تعمیر و نگهداری آسان و ارزان و همچنین تنوع در رنگ بندی از ویژگیهای آبنمای سرامیکی است.

 

آبنمای سرریزی

با طراحی و نصب یک آبنمای سرریزی، می توان در هر نقطه از فضای سبز ویلا، لذت داشتن یک آبشار اختصاصی و کوچک را تجربه کرد. این سبک از آبنمای ویلایی، می‌تواند بر روی دیوار با هر متریالی از قبیل آجر، بلوک و یا سنگ نصب شود و در عرض‌های دلخواه، قابل اجرا می‌باشد.

نگهداری این آبنما، خیلی آسان است و برای جبران تبخیر آب، شما می‌توانید به صورت هفتگی مقداری آب به مخزن آبنما اضافه کنید، که این مورد با استفاده از یک دریچه اتومات قابل حل است.

ایجاد یک فضای لذت بخش بصری و آرامش دهنده، ایجاد یک چرخه دائمی‌ آب و امکان نورپردازی و تنوع در رنگ، از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر آبنمای سرریز است.

 

آبنمای رومیزی

این سبک از آبنما، برای اشخاصی مناسب است که ویلای شخصی یا حیاط و بالکنی ندارند که بتوانند از مزایای یک آبنما در آن بهره ببرند، این نوع آبنما این امکان را به شما می دهد که حتی در آپارتمان محل زندگی خود از لذت داشتن آبنما بهره مند شوید.

ایجاد تصویری چشم نواز و زیبا در داخل سالن منزل، ارمغان آبنمای رومیزی برای افراد است. همچنین طراحان داخلی و معماران از این نوع آبنما، در جهت ایجاد محیطی لوکس و شیک، در سالن نشیمن، اتاق خواب و حتی دفتر کار استفاده می کنند. مزایای دیگر این مدل آبنما، بهبود هوای محیط، قابلیت نصب بر روی لبه پنجره و یا میز و افزایش سطح رطوبت ویلاست.

 

آبنمای تخته سنگی

برای ایجاد یک ناهمواری خودخواسته، در فضای سبز ویلا خود می‌توانید، از آبنمای تخته سنگی استفاده کنید، تمایز در مدل و سبک، اضافه کردن صدا و جنبش به فضای سبز ویلا، ایجاد احساس لذت بخش صدای آبشار و مناسب برای هر نوع فضای بیرونی از ویژگی‌های این سبک از آبنماست.

 

تبلیغ خدمات ساختمانی در سازه برتر

در صورتی که در هر کدام از بخش های صنعت ساختمان از جمله فروش مصالح ساختمانی فعالیت دارید، می توانید محصولات و خدمات خود را در سایت سازه برتر معرفی و تبلیغ کنید و بصورت مستقیم با مخاطبان این سایت در ارتباط باشید.

در این روش، یک صفحه کامل از سایت به تبلیغ شما اختصاص داده می شود و می توانید در آن توضیحات کاملی در خصوص خدمات خود ارائه کنید و تصاویر مربوطه و همچنین فیلم های تبلیغاتی مورد نظرتان را در این صفحه قرار دهید.

ضمنا تبلیغ شما برای همیشه (تا زمانی که سایت فعال است) در سایت سازه برتر نمایش داده می شود و بدین ترتیب در دراز مدت، میزان مشتریان شما نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. برای کسب اطلاع از جزییات این روش و سفارش تبلیغ در سایت، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

آبنمای چوبی

آبنمای چوبی

 گزینه پیشنهادی در طراحی‌های سنتی برای آبنما، آبنمای چوبی است. تلفیق و هماهنگی چوب و طبیعت و جریان آب، حس خوشایندی در هر مخاطب به وجود می آورد.

 

چشمه یا فواره و برکه

اغلب، این سبک آبنما در محوطه سازی ویلا‌هایی با طراحی سنتی دیده می‌شود و در معماری باستان خیلی محبوب بوده است.

برکه الهام بخش طبیعت به مخاطب، که با تجمع مقدار زیادی آب، موجب زیبایی بیشتر فضای سبز حیاط ویلا خواهد شد.

 

آبنمای چرخ یا گوی گردان

 در این مدل آبنما، لایه ای ‌نازک از آب در زیر گوی یا چرخ گردانی ایجاد می شود و باعث به حرکت در آمدن آن می‌شود، که این چرخ یا گوی، برای حفظ تعادل بر روی پایه ای قرار می‌گیرد.

 

آبنمای موزیکال

این آبنما، به وسیله یونانیان باستان و به صورت نمایش آب و نور و موسیقی طراحی و اجرا می شد.

نمونه قابل ذکر این سبک از آبنمای ویلایی، آبنمای جغد است که با استفاده از لوله‌های فلزی، تداعی‌گر صدای پرندگان است.

 

آبنمای تصویری

در سال 2005، ژولیوس هنرمند آلمانی، اولین آبنمای تصویری را با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، طراحی کرد و به بازار دکوراسیون ویلا عرضه کرد، در این سبک از آبنمای ویلایی از فناوری‌های شطرنجی و پیت مپ و همگن سازی آنها با دریچه‌های خروجی آب استفاده شده است.

 

آبنمای سنتی

فواره‌های بلند تزیین شده به وسیله نورپردازی در شب، که بیشتر در بلوار‌ها، پارک‌ها و اماکن تفریحی و یا در حیاط مساجد استفاده می شوند از نوع آبنمای سنتی هستند.

 

آبنمای ناودونی

این نوع آبنما شبیه به ناودان‌های قدیمی‌ است که در آن، آب را توسط پمپ به بالاترین قسمت آبنما می فرستند و از آنجا به پایین سرازیر می‌کنند. این آبنما قابلیت نصب در حیاط ویلا، فضای سبز ویلا و نورگیر خانه‌ها را دارد و به وسیله آن که به صورت پیش ساخته عرضه می شود، به راحتی قابل نصب می‌باشد.

 

آبنمای مه پاش

آبنمای مه پاش

آبنمای مه پاش با تبدیل آب به پودر، که در نتیجه باعث ایجاد وزن بسیار پایین این ذرات می شود، در برخورد با هوای آزاد سریع تبدیل به بخار می شود و شبیه به مه می‌شود. این سبک از آبنما، در ایجاد رطوبت و فضای دلچسب ویلا به شما کمک می‌کند.

بهبود کیفیت هوا در محیط‌های گرم و خشک، ایجاد رطوبت و تغییر دما، باعث محبوبیت چشمگیر این سبک از آبنما برای استفاده در رستوران‌ها و مراکز تفریحی شده است.

 

آبنما به صورت فواره کوچک در گلدان

یکی دیگر از بهترین ایده‌های طراحی آبنما ویلا به این صورت است که شما گلدان‌هایی را در یک ردیف منظم در محوطه قرار می‌دهید، در حالی که یک فواره آبنمای کوچک از میانه گلدان به سمت بیرون هدایت می‌شود. نمایی که این مدل از آبنما در باغ و محوطه ایجاد می‌کند، شبیه به چشمه‌هایی است که از داخل یک ظرف بیرون می آید.

گلدان‌ها را می شود از جنس گلدان‌های سنگی به رنگ خاکستری یا قهوه ای انتخاب کرد. این مدل یکی از زیباترین ایده‌های طراحی آبنما است که طرفداران زیادی دارد. این نوع چیدمان برای ویلاهای لاکچری که حیاط بزرگی دارند استفاده می شود.

 

آبنما با چوب بامبو

استفاده از گیاه بامبو، یکی از جذاب ترین ایده‌های طراحی آبنما در باغ، است. این گیاه از درختان بامبو به دست می‌آید که می‌تواند به عنوان عناصر طراحی دکوراسیون فضای سبز ویلا استفاده شود. کافی است یک ردیف از چوب‌های بامبو را در یک قسمت قرار دهید و جریان آب را از داخل چوب‌ها با یک پمپ آب به درون یک مخزن هدایت کنید. برای اجرای این طرح باید با کارشناس طراحی فضای سبز مشورت کنید تا مطمئن شوید که این ایده مناسب مکان شما هست.

 

آبنمای سفالی ویلا

نوع دیگری از آبنما که می توان در محوطهویلا به کار برد، آبنمای سفالی است. می توان آبنمای سفالی را همچون کوزه هایی که سر ریز شده اند طراحی کرد. این نوع آبنماها را بیشتر در ویلاهای سنتی اجرا می کنند، زیرا متریال سفال بهترین متریال مورد استفاده برای ویلاهای سنتی می باشد. ایده‌های متنوعی را می توان برای طراحی آبنمای سفالی اجرا کرد، درست کردن حوضچه کاشی با طرح‌های سنتی در پای آبنمای سفالی حس و حال زیبایی به محوطهویلا شما بدهد.

 

آبنمای صخره ای ویلا

آبنمای صخره ای ویلا

یکی از جذاب ترین انواع آبنما برای طراحی محوطه ویلا، آبنمای صخره ای می باشد. در این نوع آبنما قطعات بزرگی از تخته سنگ‌های طبیعی اما تراش خورده و زیبا وجود دارد که بسیار هنرمندانه تزئین شده اند و یک حوضچه کوچک در پای آن ها ساخته شده است. آبی که از روی صخره‌ها عبور می کند در انتها به سوی این حوضچه کوچک هدایت می شود. آبشارهای صخره ای می توانند انواع گوناگونی داشته باشند.

نوع دیگری از آبشار صخره ای را می توان آبشار دیواری دانست. این نوع آبنما‌ها برای فضاهایی مثل روف گاردن، ساخت استخر، لابی هتل‌ها و ویلا ها، رستوران‌ها، ساختمان تجاری و اداری … مناسب هستند، یک آبنمای دیواری نیاز به حوضچه آب، لوله داخلی و پمپ دارد. آبنما، آب را به داخل حوضچه‌ای که در زیر قرار داده شده است می‌ریزد.

آبنما دیواری یا دیوار خیس با استفاده از دیواری مصنوعی درست می‌شود که روی این دیوار حفره‌هایی با ظاهری خیلی طبیعی برای خروج آب تعبیه شده است، در بخش پایین این نوع آبنما محلی برای ریزش آب وجود دارد. آبنمای دیواری مستقل دارای یک حوض متصل و یک پشت صاف است که به طور شفاف در برابر دیوار قرار داده می شود، در حالی که یک فواره دیواری، یک واحد خودکار است که می‌تواند به دیوار متصل شود.

آبنماباغی هم در دسته آبنمای صخره ای قرار دارد که بیشتر با نام آبنما آبشاری و یا آبشار صخره ای می شناسند و بسیار شبیه به صخره‌های کوهستانی و طبیعی ساخته می‌شود و دلیل نامگذاریش هم شباهتش به آبشارهای صخره ای واقعی می‌باشد. آبنما باغی، در هر مکانی به خصوص در انواع ویلا و باغ ویلاها به جهت طبیعت و جذابیت بسیار زیبایی که ایجاد میکند استفاده می شود.

 

آبنمای مدرن ویلا

انواع آبنما ویلایی از نظر سبک

آبنمای مدرن

در آبنما با سبک مدرن، فارغ از نوع معماری و ساخت، در واقع حرکت آب به شکل هوشمندانه و هدایت شده است. این نوع آبنما در سال‌های اخیر به خاطر گرایش افراد به نمای مدرن، به خصوص در طراحی ویلاها و باغ ویلاهای مدرن و سبک معماری مدرن، بسیار استفاده می شود و به صورتی است که، به هیچ عنوان آب به بیرون مخزن نمی ریزد. همچنین مخزن آبنماها صد در صد آب بند هست و هیچ گونه امکان نشت آب وجود ندارد.

 

آبنمای کلاسیک

آبنماهای کلاسیک یا فاونتین ها (Fountains)، جزو اولین مدل از آبنماهایی هستند که استفاده از جریان آب را برای زیباسازی محوطه‌های باغی مورد استفاده قرار دادند.

این آبنماها به صورت سازه‌هایی تراشیده شده از سنگ و یا مجسمه‌هایی از تصاویر حیوانات و یا انسان‌ها ساخته شدند و امروزه هم هنوز استفاده می شوند. آبنماهای کلاسیک ایرانی، به صورت ردیف تنبوشه‌ها در حوض‌ها و حوضچه‌ها در قالب چهارباغ‌های ایرانی هم بخشی از تقسیم بندی آبنماهای کلاسیک هستند.

 

 

سخن پایانی

آبنمای ویلا، به عنوان یک المان اصلی در طراحی فضای داخلی و فضای سبز ویلا، به کار می رود و نقش چشمگیری در یک طراحی ویلا منحصر به فرد را دارد و انتخاب آن به وضعیت آب منطقه، شرایط اقلیمی، بودجه مورد نظر و فضای در اختیار جهت نصب آبنما بستگی دارد.

ما در این مقاله تلاش کردیم که انواع مدل‌ها و سبک‌های آبنما را به شما معرفی کنیم. شما کدام نوع آبنما را برای فضای سبز محوطه ویلا خود می پسندید؟  نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.