انواع طراحی آلاچیق باغی و ویلایی و کاربرد آنها - سازه برتر



طراحی و اجرای آلاچیق

انواع طراحی آلاچیق باغی، ویلایی و روف گاردن و کاربرد آنها

طراحی آلاچیق باغی و ویلایی و ساخت آن، مکانی دوست داشتنی و جذاب برای دور هم بودن خانواده یا دوستان در حیاط خانه، طبیعت، ویلا و مکان های زیبا با استفاده از چوب، فلز، حصیر، سیمان و … را فراهم می کند.

آلاچیق به عنوان یک مکان مناسب و یک سرپناه برای تفریح و استراحت می باشد که قدیمی‌ترین نوع آن مدلهای چوبی است که همخوانی بیشتری با طبیعت دارد و ضمن زیبایی منحصر به فردی که به وجود می آورد، می تواند احساس آرامش را به افراد انتقال بدهد. امروزه آلاچیق های طراحی شده و پیش ساخته زیبا و جدیدی در بازار وجود دارد که اندازه آن با توجه به مکانی که در آنجا نصب می شود، می تواند تغییر کند.

در این مقاله از سازه برتر انواع طرح های آلاچیق را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید الگویی مناسب برای انتخاب آلاچیق مناسب و دلخواه خود بدست آورید.

 

طراحی آلاچیق باغی و ویلایی

می توان نوع آلاچیق را بسته به محیط و شرایط آب و هوایی موجود طراحی نمود. پس از ساخت ویلا و قرار دادن آلاچیق در آن، می توان ساعاتی از روز را در فضای ایجاد شده سپری کرد و از هوای تازه لذت برد.

طراحی و ساخت آلاچیق ویلایی علاوه بر زیبا کردن فضای باز، برای قرار دادن یک میز غذاخوری فضای مناسبی را به وجود می آورد. با نشستن در آلاچیق ویلایی می ‌توان لحظات شادی را گذراند. در فصل تابستان نیز می‌ توان داخل آلاچیق یک وان آب گرم قرار داد و از آب‌تنی لذت برد. انواع آلاچیق ویلایی می ‌توانند برای دورهمی و مکالمه با دوستان و خانواده، فضای خصوصی و آرامی داخل باغ ایجاد کنند.

 

 

انواع طرح های آلاچیق ویلایی و باغی

آلاچیق ها به طور معمول از فلز و چوب ساخته می ‌شوند. در ادامه این بخش از سازه برتر با انواع آلاچیق ویلایی بیشتر آشنا خواهیم شد. آلاچیق ها علاوه بر زیبایی ظاهری که دارند می ‌توانند بسیار دنج و راحت باشند. هدف از ساخت آلاچیق ویلایی در امان ماندن از نور خورشید، باران، برف و وزش باد است. به این ترتیب می ‌توان در هر زمانی از لحظات خود در آلاچیق ویلایی لذت برد.

 

آلاچیق چوبی

آلاچیق چوبی

رایج‌ترین نوع آلاچیق، آلاچیق چوبی است. این نوع آلاچیق ها بسیار مجلل، سنتی، زیبا و پرطرفدار هستند. طراحی و ساخت آلاچیق چوبی به باغ شما جلوه زیبایی می دهد زیرا با فضای باز هماهنگی خیلی زیادی دارد. به صورت کلی چوب یکی از بهترین متریال ها برای ساخت آلاچیق است. زیرا برای ساخت آلاچیق‌های کلاسیک و سنتی کاربرد دارد و برای ساخت آلاچیق‌های فانتزی و مدرن هم گزینه مناسبی است.

 

مهمترین مزایای آلاچیق چوبی

از مهمترین مزایای آلاچیق چوبی می‌ توان به دنج بودن و راحت بودن آن اشاره کرد. بودن در این نوع آلاچیق احساس امنیت و آرامش را در شما به وجود می آورد. همچنین چوب مقاومت نسبتا خوبی داشته و پایداری خوبی دارد. آلاچیق‌های چوبی طول عمر زیادی دارند و امکان عایق‌بندی سقف آن‌ها به راحتی وجود دارد.

محبوب‌ترین و بهترین چوب‌ها برای ساخت آلاچیق چوبی، چوب ترمو و صنوبر هستند. با وجود این باید نهایت دقت را به کار برد، چون چوب یک متریال طبیعی است و آسیب‌پذیر است. به همین خاطرآشنایی با روش‌های مراقبت از آن نیز بسیار مهم است.

 

معایب آلاچیق چوبی

از مهمترین معایب این نوع آلاچیق می‌ توان به آسیب‌پذیری آن در مقابل هوای نامساعد و رطوبت اشاره کرد. چوب یک محصول گران است و نصب این نوع آلاچیق برای شما هزینه زیادی دارد. در صورت علاقه به آلاچیق چوبی باید به این نکته توجه کنید که مراقبت از آن ممکن است کمی سخت باشد. از چوب باید در مقابل تگرگ، باران، برف، گرد و غبار و موریانه به خوبی محافظت کرد.

 

برای پیشگیری از خیس شدن چوب و جذب گرد و غبار می‌ توان آن را لاک الکل یا روغن آغشته کرد تا از این طریق از آلاچیق چوبی به خوبی محافظت شود. در صورت قرار گرفتن باغ شما در منطقه مرطوب باید به این نکته توجه کنید که امکان احاطه شدن آلاچیق توسط خزه‌ها وجود دارد. جنس چوب انتخابی شما برای ساخت آلاچیق باید کیفیت نسبتاً بالایی داشته باشد و مرغوب باشد، در این صورت است که می ‌توان آسیب‌پذیری آلاچیق چوبی را تا حد زیادی کاهش داد.

 

آلاچیق فلزی

آلاچیق فلزی

در صورتی که به دنبال طراحی و ساخت آلاچیق امروزی و مدرن هستید، آلاچیق فلزی برای شما گزینه مناسبی است. برای ساخت آلاچیق فلزی از ورق‌های استیل و یا آلومینیوم استفاده می ‌شود. این متریال این امکان را به شما می‌ دهد تا از رنگ‌های متنوع برخوردار شوید.

 

از مهمترین مزایای این نوع آلاچیق ویلایی و باغی می‌ توان به نظافت راحت و آسان آن اشاره کرد. آلاچیق‌های فلزی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت مطلوبی دارند و در مقایسه با آلاچیق چوبی ارزان‌تر هستند. امکان ساخت آلاچیق فلزی در ابعاد و اندازه های مختلف وجود دارد در صورتی که این امکان برای آلاچیق‌های چوبی وجود ندارد. از دیگر مزایای آلاچیق فلزی می‌توان به طول عمر نسبتاً بالا و دوام طولانی آن اشاره کرد.

 

این نوع آلاچیق ویلایی معایبی همچون خنک بودن دارد. به همین خاطر این نوع آلاچیق ویلایی برای فصل زمستان گزینه مناسبی نخواهد بود. این نوع آلاچیق ویلایی در مقایسه با آلاچیق چوبی ساده‌تر است و ممکن است مانند آلاچیق چوبی خیلی مجلل نباشد.

 

آلاچیق پارچه ای

آلاچیق پارچه ای

آلاچیق پارچه ای بسیار کم‌هزینه است و ساخت آن نسبتا ساده است. این نوع آلاچیق‌ها در تمام فصول مقاومت نسبتا بالایی دارند. ساخت این نوع آلاچیق با استفاده از پارچه ضدآب و تعدادی پایه فلزی انجام می‌گیرد. با استفاده از چند صندلی می‌ توان برای ساکنین، یک سایبان دنج و راحت ساخت.

 

آلاچیق شیشه ای

آلاچیق شیشه ای

ساخت آلاچیق شیشه ای فضایی راحت و امن به وجود می آورد تا در برابر گرمای شدید، برف و باران  در امان بمانید. آلاچیق شیشه ای در واقع یک فضای بسته است که اطراف آن را شیشه احاطه کرده است. این نوع از آلاچیق ویلایی برای هر چهار فصل سال گزینه خوبی است و در اماکن مختلف قابل استفاده است.

بیشترین کاربرد این نوع آلاچیق ویلایی در پشت‌بام و روف گاردن می‌ باشد. هزینه ساخت این نوع آلاچیق ویلایی از دیگر آلاچیق‌ها کمی بالاتر است و ساخت آن نیز با توجه به تزیینات کمی طولانی‌تر خواهد بود.

 

آلاچیق فایبرگلاس

آلاچیق فایبرگلاس

یکی از گران‌قیمت‌ترین و لاکچری ترین آلاچیق‌ها، آلاچیق فایبرگلاس است که دارای زیبایی چشمگیر و فوق العاده ای می‌باشد. بیشتر آلاچیق‌های فایبرگلاس بر اساس سلیقه افراد به صورتی طراحی می‌ شوند که گاهی اوقات بعضی از آن‌ها سقف‌های گنبدی شکل دارند و بعضی دیگر نیز توسط مجسمه‌هایی در اطراف آلاچیق طراحی و تولید می ‌شوند. این نوع آلاچیق ویلایی از دوام نسبتا بالایی برخوردار می‌باشد و مقاومت آن‌ها نیز نسبتا بالاست. از مهمترین مزایای این نوع آلاچیق ویلایی می‌توان به سبک بودن آن‌ها اشاره کرد.

شما می‌توانید با توجه به متریالی که در دسترس دارید و محل قرار گیری باغ، یکی از انواع آلاچیق را انتخاب کنید و اقدامات لازم را برای طراحی و ساخت آن انجام دهید.

 

 

آلاچیق سنگی

آلاچیق سنگی معمولا در باغ هایی با نمای کلاسیک انجام می شود. در ساخت آلاچیق سنگی استفاده از سنگ های مرغوب و باکیفیت زیبایی بی نظیری به باغ می دهد.

 

 

آلاچیق بتنی

آلاچیق بتنی از ترکیب بتن و فلز ساخته شده است و گاهی اوقات به صورت دو طبقه ساخته می شود.

 

 

آلاچیق حصیری

آلاچیق حصیری نمای بسیار زیبایی به باغ و ویلا می دهد و برای مناطق گرمسیری مناسب‌تر است.

 

 

چگونگی جانمایی آلاچیق باغی

معمولا آلاچیق باغی در مجاورت آبنماها و استخرها و در کل، در فضایی قرار می گیرد که بهترین دید را در محوطه داشته باشد. می توانیم با طراحی و اجرای آبنمایی زیبا در اطراف آلاچیق از شنیدن ریزش صدای آب هم لذت ببریم.

 

 

انواع طرح آلاچیق از نظر سبک معماری کدامند؟

همانطور که می دانید آلاچیق ها در طرح ها و مدل های مختلفی تولید می شوند و این سلیقه افراد است که نحوه طراحی و اجرای آلاچیق ها را تعیین می کند.

 

آلاچیق مدرن

آلاچیق مدرن

آلاچیق های مدرن ساختاری مکعبی، منحنی و یا غیر منتظم دارند. این نوع آلاچیق ها معمولا با فلز ساخته می شوند و از تزیینات مینیمال در آن ها استفاده می شود. سقف این آلاچیق ها معمولا مسطح است.

 

آلاچیق چوبی کلاسیک

آلاچیق چوبی کلاسیک

آلاچیق های کلاسیک چوبی بیشترین تطابق را با فضای طبیعی دارند. در واقع چیزی که در ذهنیت بیشتر افراد در مورد آلاچیق چوبی وجود دارد، مدل کلاسیک می باشد.

بر روی چوب مورد استفاده در ساخت آلاچیق های چوبی کلاسیک از کنده کاری ها، حکاکی ها، منبت کاری های بسیار زیبا و اصیلی استفاده می شود؛ به همین علت آلاچیق های چوبی کلاسیک معمولاً قیمت بالایی دارند.

دراکثر آلاچیق های چوبی کلاسیک کف آلاچیق با استفاده از چوب ساخته می شود. این کار باعث می شود تا آلاچیق بیش از پیش حس و حال طبیعی بودن را القا کند.

 

 

آلاچیق سنتی

معمولا آلاچیق های سنتی شکل هندسی منتظم و نمای چوبی دارند. از سقف های شیروانی برای این نوع آلاچیق استفاده می شود. سقف می تواند سفالی، چوبی، از جنس الیاف طبیعی و نی و یا سازه های معماری مانند گنبدهای آجری یا بتنی باشد.

 

پرگولا

پرگولا

پرگولا به نوعی از آلاچیق گفته می شود که سقف آن به طور کامل پوشیده نیست و اصطلاحا سقف سایه‌بانی دارد. پرگولاها با ترکیب شدن با گیاه بالا رونده فضای زیبایی را خلق می کنند. با استفاده از گیاهان رونده در پای ستون های آن بعد از مدتی سقف به طور طبیعی پوشانده می شود. از گیاهانی که می توان در این سبک از آلاچیق استفاده کرد، می توان به انواع درختان انگور و یاس رونده اشاره کرد.

 

 

آلاچیق زندگی

آلاچیق زندگی دارای امکاناتی مانند فضای نشیمن مانند خانه، رختکن، مبلمان راحتی و آشپزخانه محدود می باشد. این نوع با ترکیب آبنما و استخر فضای بسیار جذابی برای شما ایجاد می کند و مناسب اقامت تابستانی است. همچنین در این نوع می توان برای استفاده زمستانی از آن تدابیری پیش بینی کرد.

 

 

آلاچیق قابل حمل

آلاچیق های قابل حمل یا پرتابل هم دارای سازه ای جمع شونده، سبک و انعطاف‌پذیر هستند که این امکان را می دهند که در هر مکانی مثل کمپ های تابستانی قابل استفاده باشند. سقف این نوع از آلاچیق ها معمولا از جنس پارچه های سبک نایلونی می باشند که دوام و مقاومت خوبی هم در مقابل بارش ها دارد.

 

 

انواع آلاچیق ها با دیوارهای بسته

دیوارها می تواند بسته یا باز طراحی شوند. این طراحی با توجه به شرایط آب و هوایی صورت می گیرد. برای پوشش دیوارها از پارچه، چوب، شیشه و ... می توان استفاده کرد.

 

انواع آلاچیق

انواع طراحی سقف آلاچیق

سقف های پوشالی

در برخی مناطق با توجه به نوع شرایط آب و هوایی و شرایط مصالح بومی با استفاده از پوشال های گیاهی سقف را با ترکیب با چارچوب های چوبی پوشش می دهند. این نوع سقف ها را می توان بیشتر در شمال ایران استفاده کرد که با ساقه های برنج ساخته می شوند. در مناطق دیگر کشور هم گیاهان متفاوتی برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند.

 

سقف های گیاهی

یکی از محبوبترین نوع سقف، سقف هایی است که به کمک رشد گیاهان رونده در طول طمان شکل می گیرند. این سقف ها خیلی زیبا هستند و حس تازگی و طراوت را به شما هدیه می دهند. زیبایی عبور نور از لا به لای شاخه ها و برگ های گیاهان لذت حضور در آن فضا را بیشتر می کند.

 

سقف های چوبی مشبک

این نوع سقف ها همه شکل های انتزاعی از طبیعت را به خود گرفته اند و با عبور نور خورشید از خود منظره زیبایی را به وجود می آورند. سقف های چوبی مشبک با داشتن تنوع نقش و طرح اجازه می دهند تا شما متناسب با سلیقه خود انتخابی خوب داشته باشید.

 

سقف های حصیری

حصیرها می توانند گزینه مناسبی برای پوشش سقف باشند. وجود آن ها حس نزدیکی به طبیعت را می دهند و با توجه به این که رطوبت را در خود ذخیره می کنند با گذر باد از میان ساقه های آن هوایی بسیار دل انگیز و خنک را در محیط آلاچیق جریان می دهند.

 

اجرای آلاچیق

عوامل موثر بر قیمت آلاچیق

قیمت آلاچیق چوبی بر اساس نوع و جنس چوب، کیفیت چوب، دستمزد ساخت آلاچیق، میزان متراژ لازم چوب، وسایل جانبی و غیره تعیین می‌ شود.

عوامل دیگری هم در مشخص کردن قیمت آلاچیق تاثیرگذارند. یکی از این عوامل این است که مدل آلاچیق چیست و چه میزان کاری بر روی آن انجام شده است؟ به عنوان مثال آلاچیق مدرن و ساده  است یا به صورت سلطنتی و کلاسیک ساخته شده است؟

همچنین میزان متریال مصرفی چقدر است و چه میزان از این متریال پرت شده است؟ نکته دیگر این است که آیا آلاچیق مد نظر در سکویی که از پیش تعبیه شده نصب می گردد یا دارای کف است؟

آیا اطراف آلاچیق از نرده استفاده شده است یا خیر؟ آیا داخل آن از مبلمان استفاده می شود و یا این که نیمکت قرار می گیرد؟ آیا در ساخت سقف از یک پوشش استفاده می ‌شود یا دو پوشش؟

آیا در ساخت آلاچیق از عایق صوتی و حرارتی استفاده می شود یا خیر؟ بعضی از آلاچیق های چوبی با ترکیب متریال دیگر مانند شیشه، فلز، پلاستیک و غیره نیز تولید می شوند که این عامل دیگری در تعیین کردن قیمت آلاچیق می باشد.

برخی از آلاچیق ها دارای پنجره و شیشه می باشند که این هم در تعیین قیمت نهایی آلاچیق ها تاثیر می گذارد.

 

 

جمع بندی

ما در این مقاله به معرفی انواع آلاچیق، سبک های آن و کاربرد هر یک پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده و به اطلاعات ارزشمندی در این زمینه دست یافته باشید و همچنین بتوانید با مطالعه این مقاله تصمیم بهتری در انتخاب آلاچیق برای باغ یا ویلای خود داشته باشید و از استفاده آن لذت ببرید.

در صورتی که برای انتخاب آلاچیق متناسب با سلیقه‌تان نیاز به راهنمایی دارید، می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات این مطلب مطرح کنید.

همچنین در صورتی که در زمینه طراحی و ساخت آلاچیق فعالیت دارید، می توانید تجربیات خود را با ما و مخاطبان سایت سازه برتر به اشتراک بگذارید. ضمنا می توانید در این سایت به معرفی خدمات خود بپردازید. برای معرفی خدمات خود در سایت سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی