7 نکته مهم در اجرای نورپردازی نمای ساختمان - سازه برتر



7 نکته مهم در اجرای نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان باعث می شود که ساختمان در شب جلوه زیبا و منحصر به فردی داشته باشد. در حقیقت ساختمانی که دارای نورپردازی نما نیست، یک ساختمان مرده به حساب می آید. علاوه بر دیدگاه معماری، از دید زیباسازی شهر نیز، نورپردازی در اجرای نمای ویلا اهمیت زیادی دارد و تاثیر زیادی بر نما و منظر شهری دارد. اجرای نورپردازی نمای ساختمان، باعث می شود تا المانهای سطح نما و فضاهای پر و خالی آن به خوبی به نمایش گذاشته شوند.

نوع کاربری ساختمان نیز یکی از مواردی است که در نورپردازی باید به آن توجه کرد، قطعا نورپردازی نمای کلاسیک یک ساختمان مسکونی با نورپردازی مدرن یک ساختمان تجاری فرق دارد.

در این مقاله تصمیم گرفته ایم تا در خصوص نکاتی که باید در اجرای نورپردازی نمای ساختمان رعایت کرد و همچنین روش نورپردازی نمای ساختمانهای یک طبقه، دو طبقه، کلاسیک و ویلایی توضیحاتی را بدهیم، به شما نیز پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

 

نکات مهم برای اجرای نورپردازی نمای ساختمان

نکات مهم برای اجرای نورپردازی نمای ساختمان

در ابتدای این مطلب از سازه برتر، شما را با موارد مهمی که باید در اجرای نورپردازی ساختمان رعایت کرد، آشنا می کنیم:

 

1- رنگ و شدت نور

اولین نکته مهم در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان توجه کردن به نوع رنگ و شدت نور استفاده شده در طراحی فضا می باشد. در این مورد بسیار مهم است که نورپردازی نما نباید چشم را آزار دهد و فرد را از نگاه به نمای ساختمان باز دارد، برای مثال رنگهایی مانند سفید یا آبی به دلیل ملایم بودن ، جذابیت و زیبایی خاصی که دارند یکی از پرکاربردترین رنگها در طراحی نورپردازی نمای بیرونی ساختمانها به حساب می آیند.

 

2- نحوه قرار دادن منبع نور

گاهی ممکن است بسته به موقعیت و شرایط خاص در ساخت ویلا یا ساختمان، منبع نور مورد استفاده برای طراحی نمای بیرونی برای عموم قابل مشاهده باشد، ولی در بیشتر موارد جهت زیبایی و عدم بهم ریختگی نمای ساختمان، بهتر است منبع نور، مخفی و خارج از دید باشد.

 

3- تناسب متریال مورد استفاده در نمای ساختمان با نور

نور مورد استفاده در طراحی بیرونی نمای ساختمان، باید با نوع مصالح ساختمانی هماهنگ باشد. به عنوان مثال در نورپردازی نمای ساختمانهای بلند باید از لامپهایی با قدرت تابش بالا استفاده کرد، به این معنا که باید نور را به صورت خطی ساطع کرد.

 

4- برجسته‌تر کردن عناصر مختلف نمای بیرونی ساختمان

یکی از اصلی‌ترین و مهمترین اهداف نورپردازی نمای بیرونی ساختمان، برجسته سازی عناصر نما نسبت به قسمتهای دیگر می باشد، بنابراین ارزیابی و شناخت عناصر مهم نمای ساختمان اهمیت زیادی دارد، لذا توجه طراح به جنبه‌های معماری ساختمان ضروری است و در صورت وجود المانهایی مانند ایوانها و ستونها، باید با دقت بیشتری نحوه طراحی نورپردازی نما را انجام دهد.

 

سازگاری نورپردازی نمای ساختمان با فضای اطراف

5- سازگاری نورپردازی نمای ساختمان با فضای اطراف

سازگاری نورپردازی نمای ساختمان با فضای اطراف بسیار حائز اهمیت است و توجه نکردن به این مورد می تواند باعث اختلال بصری و یا آلودگی نوری شود، لذا طراحان باید دقت لازم را داشته باشند و به طراحی نما و سازگاری آن با ساختمانهای پیرامون توجه کنند.

 

6- ارتفاع مناسب جهت نصب تجهیزات نورپردازی

ارتفاع مناسب جهت نصب تجهیزات روشنایی، بسته به ارتفاع ساختمانی که در آن استفاده می شود، از ساختمانی به ساختمان دیگر متفاوت است. این ارتفاع باید به گونه ای حساب شود که عناصر مهم‌تر در شب روشن و قابل مشاهده باشند.

 

7- تعیین فاصله قرار گرفتن تجهیزات نورپردازی

فاصله مناسب جهت قرار گرفتن تجهیزات روشنایی، باید با توجه به نوع آن مشخص شود. رعایت کردن این فاصله به صورت اصولی و صحیح باعث می شود تا نورهای مختلف محدوده نوری یکدیگر را پوشش دهند، بنابراین به تعداد کمتری از تجهیزات نورپردازی نما نیاز خواهیم داشت.

 

انواع روش های نورپردازی نمای ساختمان

انواع روش های نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی خشن

این روش بهترین روش نورپردازی برای بیان سطوح ریز معماری و بافتهای کوچک در نمای ساختمان می باشد. در روش نورپردازی خشن، نمایش نمای ساختمان با متراژ زیاد غیرممکن است و تجهیزات نورپردازی و ابزارهای مناسب برای این روش، فقط بر روی همان قسمتهای مهمی که باید به آن توجه بیشتری داشته باشند، نصب می شوند.

 

نورپردازی از داخل و خارج

در این رویکرد، طراحی نورپردازی بر روی پنجره‌ها، نرده‌های بالکن و سایر عناصر در نمای بیرونی ساختمان انجام می شود. این روش نورپردازی ظاهر ساختمان را جذاب، شیک و چشمگیر می کند، به همین جهت طراحی و نحوه انجام آن اهمیت زیادی دارد. مورد مهم دیگر دراین روش استفاده نکردن از منبع نور زیر پنجره‌ها است، زیرا باعث روشنایی بیش از حد آنها می شود.

 

نورپردازی یکدست

معمولا نورپردازی نرم و یکنواخت، از نقطه ای نزدیک به نمای ساختمان مورد نظر انجام می گیرد. در این نوع روش می توان نمای ساختمان را به طور یکنواخت و در سطح گسترده ای روشن کرد.

 

نورپردازی منطقه ای یا تاکیدی

با انتخاب این نوع نورپردازی، تاثیری ماندگار در ذهن بیننده ایجاد می کنید. ستونها، بالکنها و پنجره‌ها قسمتهایی هستند که در این روش، بیشتر بر آنها تاکید می کنند و هماهنگی کلی ساختمان را نشان می دهند.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

یکی از دغدغه های پیمانکاران ساختمانی و همچنین تولید کنندگان و فروشندگان تجهیزات ساختمانی، جذب مشتریان جدید و بیشتر است که با در نظر گرفتن بازار رقابتی موجود، برای بیشتر دیده شدن، نیاز به تبلیغات احساس می شود و با توجه به اینکه تبلیغات اینترنتی یکی از کم‌هزینه‌ترین و در عین حال جزو پربازده‌ترین روش های تبلیغاتی است؛ فعالان صنعت ساختمان می توانند با تبلیغات اینترنتی مشتریان بیشتری داشته باشند و در نتیجه درآمد بیشتری کسب کنند.

مجموعه تبلیغات ساختمانی سازه برتر امکان همکاری با فعالان این حوزه را در بخش طراحی و اجرای تبلیغات اینترنتی فراهم کرده و می توانید از طریق تبلیغات کلیکی یا رپورتاژ آگهی یا بهینه سازی سایت برای گوگل، برای جذب مشتریان جدید اقدام کنید.

ضمن اینکه این امکان را دارید که آگهی خود را در سایت سازه برتر منتشر کنید و این آگهی بصورت دائمی در سایت نمایش داده شود و نیازی به پرداخت هزینه برای تمدید آن نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان

انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان

لامپ دفنی یا زمینی

از پرکاربردترین نوع لامپها که در صنعت ساختمان، جهت نورپردازی نمای بیرونی ساختمانها، به کار می رود لامپهای زمینی یا دفنی می باشند. این چراغها داخل زمین قرار داده می شوند و برای برجسته کردن عناصر مختلف محیط استفاده می شوند. نور این لامپ به شکل هاله ای به اجسام می تابد و سایه‌های درخشان بسیار زیبایی ایجاد می کند.

این مدل چراغ برای نورپردازی نمای ساختمان، حیاط و فضاهای عمومی و حتی فضاهای داخلی به کار می رود. از انواع گوناگون چراغهای دفنی یا زمینی می توان به چراغهای ال ای دی با نورهای رنگارنگ اشاره کرد، که برای زوایای مختلف نور و زوایای پوششی از 120 تا 150 درجه استفاده می شود. آنها همچنین می توانند از طریق سیستمهای کنترل از راه دور و سیستمهای کنترل دیجیتال DMX مدیریت شوند و طیف گسترده ای از چراغ ها را تولید کنند.

یکی دیگر از مزایای چراغهای زمینی یا دفنی، عمر طولانی آنهاست و به همین علت نگهداری و تعمیر آنها هزینه زیادی ندارد و بسته به محل و مکانی که قرار داده می شوند، در برابر نفوذ آب، خم شدن و خراش مقاوم می باشند.

 

لامپهای وال واشر

نوع دیگری از لامپ که بیشترین کاربرد را در نورپردازی نمای ساختمان دارد، وال واشر است که برای نورپردازی دیوارهای صاف استفاده می شود. این مدل چراغ را می توان با کنار هم قرار دادن  گروهی از چراغهای کوچک ایجاد کرد.

این چراغها نور یکنواختی تولید می کنند و در نورپردازی ساختمانهای بلند کاربرد زیادی دارند. البته مقدار و میزان پرتاب نور، در مدلهای مختلف این لامپها متفاوت است، که بستگی به نیاز پروژه دارد و طراح تصمیم می گیرد. زاویه و جهت تابش نور در این نوع چراغها قابلیت کنترل دارد و به خاطر توان مصرفی یا تلف شده پایین آنها، در مصرف برق هم صرفه جویی میشود. از دیگر خواص این لامپها می توان به مقاومت در برابر شرایط اقلیمی سخت، ضربه و رطوبت اشاره کرد.

 

لامپ جت لایت

استفاده از نورافکن یا جت لایت، در نورپردازی نمای ساختمان می تواند درخشندگی و زیبایی نمای ساختمان شما را تا حد امکان افزایش دهد. در حقیقت جت لایت نورافکنی پایه دار است که می توان آن را روی زمین یا هر سطح دیگری نصب کرد و با شتاب بالا به صورت خطی به سمت بالای ساختمانها نور ساطع کرد. طراحی بدنه و جنس لامپ جت لایت، در برابر برف و باران شدید، نور خورشید، گرما و سرما و خوردگی کاملاً مقاوم است. بنابراین در صورتی که برای نورپردازی نمای ساختمان به یک نور ستونی دوربرد نیاز دارید، می توانید بدون نگرانی از Jet Light استفاده کنید.

 

پروژکتورها یا لامپهای نورافکن

در سالهای اخیر از چراغهای LED در پروژکتورها استفاده می شود، بنابراین این چراغها در مقایسه با مدلهای قدیمی نور بیشتری را در معرض دید قرار می دهند. پروژکتورها اغلب در فضاهای باز و بزرگ که به نور زیادی نیاز است به کار می روند، مانند نورپردازی نمای کاخها یا استادیومها، اگرچه این پروژکتورها باید با توجه به فضایی که در آن استفاده می شوند طراحی شوند، به عنوان مثال در جایی که هدف فقط قرار دادن بنرهای تبلیغاتی است، باید لامپهایی با قدرت بسیار کمتر از لامپهای مورد استفاده در اماکن ورزشی انتخاب کنیم.

 

ریسه‌های خطی

یکی از روشهای اصلی نورپردازی نمای بیرونی ساختمانها، استفاده از چراغهای رشته ای ال ای دی است که در آن از لامپهای ال ای دی استفاده می شود. این ریسه‌ها در اطراف نرده‌ها، پنجره‌ها و سایر قسمتهای ساختمان نصب می شوند. به لطف تنوع فراوان در طرحها و رنگها، چراغ های رشته ای برای هر سلیقه ای مناسب هستند و می توانند جلوه ای بسیار چشم نواز و خاص به نمای ساختمان شما ببخشند. البته نکته استفاده از این ریسه‌ها این است که نباید از آنها به شکلی استفاده شود، که نور به داخل خانه بتابد و ساکنان خانه را آزار دهد.

 

نورپردازی نمای ساختمان های یک طبقه و دو طبقه

نورپردازی نمای ساختمان های یک طبقه و دو طبقه

نحوه نورپردازی نمای ساختمانهای یک طبقه یا نورپردازی نمای ساختمانهای دو طبقه، به اندازه نورپردازی ساختمانهای بلندمرتبه اهمیت دارد. توجه کردن به نوع کاربری، جهت طراحی نورپردازی نما ساختمان یک طبقه یا دو طبقه می تواند دید خوبی به طراح نورپردازی نما بدهد.

بسیاری از این نوع ساختمانها کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، بعضی به عنوان گالری و برخی به عنوان کافی شاپ و فروشگاه استفاده می شوند که نوع طراحی نورپردازی نمای آنها، باید تفاوت کاربری آنها را برای ما مشخص کند.

 توجه به ورودیها، سرسراها و تابلوها در طراحی نورپردازی نمای این نوع ساختمانها اهمیت زیادی دارد، زیرا این ساختمانها فضاهای کوچک شهری به حساب می آیند و نحوه نورپردازی بخش ورودی آنها میتواند تاثیر زیادی بر دید بیننده داشته باشد.

علاوه بر این در طراحی نورپردازی، باید اطمینان حاصل شود که عناصر نورپردازی با ساختمانهای مجاور هماهنگ شده و یکپارچگی زیبایی شناسی منطقه ای را از بین نمی برند.

از آنجایی که نمای ساختمانهای دو یا چند طبقه دید بیشتری دارند، در مقایسه با ساختمانهای دیگر حساسیت بیشتری در اجرای نورپردازی دارند.

 

نورپردازی نمای ساختمان رومی یا کلاسیک

اکثر مردم تمایل دارند از نماهای رومی یا کلاسیک برای نورپردازی نما استفاده کنند. در نمای رومی از انواع سنگهای ساختمانی گران قیمت، مانند سنگ تراورتن استفاده شده است.

نمای سنگ کلاسیک، یکی از شیک‌ترین و بهترین نمای ساختمان است. در حال حاضر علاوه بر ساختمانهای دوطبقه، برای نورپردازی در ساختمانهای ویلایی نیز از نمای رومی استفاده می شود.

هنگام نورپردازی نمای ساختمان کلاسیک به نحوه تابش نور در تاریکی و جزئیات ساختمان باید توجه کرد. اگر ساختمانی با نمای کلاسیک دارای سقف گنبدی شکل با حاشیه کنده کاری شده باشد، بهتر است تا حاشیه اطراف گنبد روشن‌تر از خود گنبد باشد. این موضوع ساختمانها را جذاب و شیک جلوه می دهد و بینندگان را به سمت نورها می کشاند.

برای نورپردازی نمای ساختمانهای کلاسیک، باید از منابع نور غیر ضروری خودداری شود و نورپردازی با توجه به جزئیات و انواع عناصر نما طراحی شود. در واقع از نورپردازی، برای تاکید بر عناصر کلاسیک استفاده می شود که شکوه معماری این نوع ساختمانها را بیان می کند.

به عنوان مثال، ستونها ارتفاع و درخشندگی را نشان می دهند و نورپردازی عناصر عمودی بر درخشندگی نما می افزاید. عناصر دیگر سردرها و طاقها می باشند، که معمولاً در مناظر کلاسیک دیده می شوند و نورپردازی این قسمتها به شکوه و جلال این گونه ساختمانها می افزاید.

 

نورپردازی نمای ساختمان ویلایی

نورپردازی نمای ساختمان ویلایی

ویلاها عمدتاً ساختمانهایی با طرحهای خاص هستند. برای تعریف آنها، مهم است که ایده اصلی معماری، نور و عناصر را در نظر بگیرید.

از طرفی به دلیل استفاده از فضاهای مختلف، نورپردازی نمای ویلا می تواند صحنه محور باشد. به عنوان مثال در استفاده از نورپردازی برای نمای ویلا، باید به عناصر برجسته و روشهای استفاده در ساعتهای مختلف توجه شود.

وجود روف گاردن ها و تراسها، باعث می شود نورپردازی نمای ویلاها مطابق با این محیط‌ها انجام شود، که از نظر کارکردی تاثیر زیادی در نورپردازی کلی دارد. نورپردازی استخر و محوطه، نیز باید با توجه به نورپردازی نمای ویلا انجام شود و جدا از آن نباشد، بلکه باید همزمان با ایده اصلی شکل بگیرد.

برای نورپردازی محوطه ویلا، می توان برای هر عنصر دلخواه مانند درختان، پله‌ها، استراحتگاه‌ها، مسیرها، فضای سبز، آلاچیق و ... از نورهای مخصوص با دماها و شدت نورهای مختلف استفاده کرد.

لازم به ذکر است نورپردازی نادرست علاوه بر ایجاد آلودگی نوری و آزار و اذیت افراد، باعث آسیب به محیط زیست، گیاهان و فضای سبز نیز می شود.

 

نور مخفی نمای ساختمان

امروزه نور مخفی ساختمان، یک فناوری نوین در صنعت برق ساختمان و زیباسازی آن است. نور مخفی نوعی نورپردازی است که در آن منبع نور مستقیماً قابل رویت نیست و فقط نوری که ساطع می کند به چشم ما می رسد. در قسمتهای مختلف ساختمان از تکنولوژی نورپردازی مخفی استفاده می شود از جمله در آشپزخانه‌ها، سقف خانه‌ها، نمای بیرونی ساختمانها، حیاط ها و مناطق سبز و غیره ...

 

 

سخن پایانی

نمای بیرونی یک ساختمان، باعث ایجاد جذابیت بصری و به عبارتی دیگر اولین عامل معرفی کیفیت و نوع ساختمان است. بنابراین طراحی نورپردازی نمای بیرونی ساختمانهای مختلف، علاوه بر اهمیت زیادی که دارد، با قابل دید کردن ساختمانها در زمان تاریکی شب، باعث افزایش جذابیت نمای کلی ساختمان و ایجاد فضایی زیبا در شهر نیز می شود.

دراین مقاله هر آنچه که به نظر می رسید دانستن آن برای نورپردازی نمای ساختمان ضروری است، را با شما در میان گذاشتیم، از شما نیز خواهشمندیم اگر نکته ای مدنظرتان هست که دراین مطلب به آن اشاره نشده است، با ما و دیگر کاربران این سایت به اشتراک بگذارید.