نورپردازی استخر ویلا و باغ و انواع چراغ های مناسب نورپردازی - سازه برتر



نورپردازی استخر

نورپردازی استخر ویلا و باغ و انواع چراغ های مناسب نورپردازی

همانطور که می دانید نورپردازی استخر این امکان را به وجود می آورد که در تاریکی شب هم از شنا در استخر شخصی خود لذت ببرید. همچنین در شب، نورپردازی خیره‌کننده و چشم نواز خواهد بود و حیاط ویلای شما را جذاب‌تر خواهد کرد.

شما هم می توانید برای دستیابی به نورپردازی شکیل و زیبای استخر رویایی خود برنامه‌ریزی کنید. گاهی اوقات  نیاز است زمان بیشتری را صرف تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع نورپردازی استخرتان کنید.

با ایده‌هایی که در این بخش از سازه برتر ارائه کرده ایم، می توانید به رویای داشتن استخری با نورپردازی زیبا، جامه عمل بپوشانید. ضمنا نظرات و تجربیات خود را می توانید در پایین همین صفحه و از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

 

عوامل تاثیر گذار در نورپردازی استخر

در زمان ساخت استخر، به منظور نورپردازی مناسب در داخل و محوطه استخر، توجه به پارامترهایی لازم است که به شما در انتخاب روش درست نورپردازی کمک زیادی می‌کند. مهمترین این عوامل عبارتند از اندازه و ابعاد استخر، توجه به جنس بدنه و رنگ استخر، روباز یا سرپوشیده بودن استخر، تعیین کردن عمق استخر، بهینه کردن نور و توجه به نکات ایمنی در شب.

 

نورپردازی استخر روباز

نورپردازی استخر روباز

استفاده از لامپ های ‌هالوژن به صورت خطی در زیر آب

ویژگی مثبت این لامپ‌ها این است که کاملا بر دیواره استخر منطبق می باشند. البته لامپ‌های ‌هالوژن مصرف برق زیادی دارند. همچنین در هنگام نصب، لامپ‌های هالوژن نسبت به نوع ال ای دی دردسر بیشتری دارند و نصب زمان‌بری دارند.

نکته مثبت دیگری که در این لامپ‌ها وجود دارد قیمت پایین‌ آن ها نسبت به انواع دیگر لامپ ها است. پس اگر در کوتاه مدت به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان هستید لامپ‌های هالوژن برای نورپردازی استخر شما پیشنهاد می شود.

 

استفاده از لامپ های ال ای دی در زیر آب

این لامپ‌ها در دیواره‌های استخر به کار می روند و از مزایای آن‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که از دیواره استخر بیرون نمی‌زنند و کاملا در دیوار جای می گیرند. این لامپ‌های تو کار برق کمتری مصرف می‌کنند و عمر بیشتری دارند به همین دلیل نسبت به لامپ های هالوژن طرفداران بیشتری دارند.

 

نورپردازی استخر نقطه ای

نکته با اهمیت نورپردازی نقطه‌ای این است که طراح در این نوع نورپردازی می‌تواند هر جا که نیاز بیشتری به نور را احساس می‌کند منبع نوری را در همان مکان قرار دهد.

این نوع طراحی برای استخر‌های روباز با شکل‌های بی قاعده توصیه می‌شود. برای استخرهایی که طراحی‌ مستطیلی دارند و یا انواع دیگر شکل‌های منظم استفاده از لامپ‌های ممتد و رشته ای  گزینه‌ مناسب‌تری خواهد بود.

 

نورپردازی مینیمال و لوکس

این سبک از نورپردازی بسیار استفاده می شود و احتمالا انواع آن را در دکوراسیون داخلی خانه ها هم دیده‌اید. در این سبک نورپردازی، به طور غیرمستقیم انجام می‌شود.

بکارگیری لامپ‌های ال ای دی رشته‌ای در استخر‌های روباز، ظاهر مدرن و لوکسی را ایجاد می‌کند و حسی را به شما منتقل می‌کند که انگار در دریای نور قدم گذاشته‌اید. این نوع نورپردازی شما را به استخر رویایی‌تان تبدیل  می‌کند.

 

نورپردازی حاشیه ای

نورپردازی حاشیه ای استخر با استفاده از لامپ‌های رشته‌ای یا شلنگی می‌تواند کل استخر را روشن کند تا شما از نور مناسبی بهره‌مند شوید. نوعی از این نورپردازی به گونه ای است که قاب استخر شما را نورانی می کند و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در تعویض و سوختگی این نوع لامپ‌ها ممکن است دچار مشکل شوید. چرا که در صورت آسیب به قسمتی از این رشته لامپ‌ها لازم است که کل آن را تعویض کنید که البته این اتفاق نادر است و چندان رایج نیست.

 

نورپردازی با الهام از مهتاب

روشن کردن استخر از بالا با چراغ‌هایی که در اطراف استخر و در بالای درختان بلند قرار گرفته‌اند توهم مهتاب را برای شما به وجود می‌آورد، که این  بسیار هیجان‌انگیز است.

اگر درختان اطراف استخرتان به اندازه‌ کافی بالغ و  بلند نیستند، نگران نباشید. می‌توانید برای نورپردازی استخرتان، چراغ‌ها را در ارتفاع بالکن خانه نصب کنید و یا در ساده‌ترین مورد هم می‌توان از چراغ‌های پایه بلند در نورپردازی محوطه استخر استفاده نمود.

 

نورپردازی استخر سرپوشیده

نورپردازی استخر سرپوشیده

با اینکه شنا در استخر روباز با ویوی آسمان مهتابی شب و آسمان آبی روز لذت غیرقابل توصیفی دارد اما این ایده همیشه قابلیت اجرا ندارد. برای مثال در استخرهای سرپوشیده ویلاها که اکثرا برای استفاده در فصل سرما یا حفظ بیشتر حریم شخصی ساخته شده‌اند یا در سالن های ورزشی، طراحی سقف استخر از اهمیت زیادی برخوردار است.

در ادامه به معرفی ایده‌هایی برای نورپردازی سقف استخر می‌پردازیم.

 

استفاده از روش کم هزینه و قدیمی برق کاری روکار

در این روش قدیمی،  نورپردازی استخر به علت نصب سیم‌ها روی سقف و در معرض دید قرار گرفتن آن‌ها،  مقداری از جذابیت سقف استخر کاسته خواهد شد.

 اما این مورد برای استخر‌های عمومی و سقف های بلند  که اکثرا هزینه در اولویت قرار دارد و به دلیل ارتفاع نمای سقف چندان دیده نمی‌شود و کاربردی و مناسب است.

 

سقف کاذب و نمای تمیزتر سقف

سقف کاذب به این دلیل که سیم‌های اتصالی به لامپ‌ها را می‌پوشاند، بسیار قابلیت اجرا دارد. تنها عیب آن هزینه زیاد نصب است. این سقف‌ها با طراحی‌های مختلفی در بازار وجود دارند و با انواع لامپ‌ها به خصوص انواع ال ای دی‌ها به کار برده می‌شوند. استفاده از لامپ‌های ال ای دی به صورت نقطه‌ای و با الهام از ستارگان هم روش دیگری است که می‌توان برای نورپردازی استخر استفاده کرد.

نکته‌ای که ضروری است برای نورپردازی سقف استخر‌ها به آن اهمیت دهید، استفاده از تعداد لامپ مناسب است. کاشی‌های استفاده شده در اطراف استخر بیشتر به رنگ‌های روشن مثل سفید دیده می‌شوند که این رنگ‌ها قابلیت پخش نور بسیار بالایی دارند. همچنین استفاده از نورپردازی عمود بر سطح آب استخر،  بر انعکاس نور می‌افزاید.

 

استفاده از نورپردازی برای سقف شیشه ای استخر

روش دیگر بهره بردن از نورپردازی استخر خانگی، استفاده از سقف شیشه‌ای در محیط خارج از خانه است.

اگر اصرار دارید در هوای سرد زمستان شنا کنید،  می‌توانید از سقف شیشه‌ای با نورپردازی مناسب بهره ببرید و همچنین از تماشای ستارگان در شب های زمستان و شنا در گرمای محیط سرپوشیده‌ استخر لذت ببرید.

 

نورپردازی فضای اطراف استخر

نورپردازی فضای اطراف استخر

زمانی که به نورپردازی استخر فکر می‌کنیم اولین موردی که باید به آن اهمیت ‌بدهیم، لامپ‌های به کار رفته در دیواره داخلی استخر است. اما نورپردازی اطراف استخر هم می‌تواند در کنار مجسمه‌های سنگی، درختان زینتی  و سایر کار‌های هنری جلوه‌ زیبایی  را ایجاد کند.

اگر سطح استخرتان  بالاتر از فضای اطراف آن است می‌توانید از چراغ‌های خطی زیرکار و ال ای دی  برای لبه‌ پایینی و بیرونی  استخر استفاده کنید. همچنین نورپردازی به صورت نقطه‌ای و به کمک لامپ های ال ای دی  در زیر پله‌های منتهی به استخر،  در صورتی که استخر بالاتر از سطح زمین باشد می‌تواند گزینه‌ مناسب دیگری باشد.

 

 

انواع گوناگون لامپ های استخر

به صورت کلی لامپ‌های استخر به سه گروه طبقه بندی می‌شوند:

ال ای دی

فیبرنوری

رشته ای

 

چراغ های ال ای دی برای نورپردازی استخر

چراغ‌های ال ای دی به خاطر عمر طولانی و روشنایی قابل توجه به طور گسترده‌ در انواع استخرها به کار می روند. شما می‌توانید این لامپ‌ها را بالای درختان اطراف استخر نصب کنید. تاباندن نور از ارتفاع درختان به استخر حس شنا در زیر نور ماه را می‌دهد و بسیار دل انگیز و آرامش بخش است.

اگر از آب‌فشان‌ و آبشار در اطراف استخر خود استفاده کرده‌اید، استفاده از لامپ‌های ال ای دی در زیر آن‌ها با زاویه مناسب،  جذابیت استخر شما را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد.

لامپ‌های ال ای دی شناور در سطح آب هم طرفداران خاص خود را دارند. امکان استفاده با باتری و بدون نیاز به برق مستقیم، استفاده آسان، نیاز نداشتن به اتصالات وقت‌گیر و پر هزینه، تنوع و زیبایی قابل توجهی ایجاد می‌کند.

مهم‌تر از همه ایمن بودن این لامپ‌ها است که باعث شده در خیلی از طراحی‌های استخر در باغ‌ها و ویلاها  مورد استفاده قرار بگیرند.  الیته توجه داشته باشید که استفاده تکی از این لامپ‌ها پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است از انواع دیگر لامپ‌های معرفی شده در کنار این  لامپ ها استفاده شود.

 

لامپ‌های RGB (فیبر نوری) و زیبایی منحصر به فرد آن‌ها

لامپ‌های RGB نور رنگی زیبایی به آب ساطع می کنند  و جذابیت استخر شما را چند برابر می‌کنند. رنگ‌های فانتزی همچون قرمز، بنفش، زرد، سبز و … رنگ‌های بی‌نظیری برای نورپردازی استخر هستند و می‌توانید با توجه به سلیقه‌ خود ان ها را  انتخاب و استفاده کنید. به کار بردن لامپ‌های RGB آبی رنگ در استخر‌ باعث درخشان‌تر و تمیزتر به نظر آمدن سطح آب می‌شود. توجه داشته باشید این رنگ لامپ به آرامش‌بخش شدن استخر شما کمک زیادی می‌کند.

 

اجرای نورپردازی استخر

 

انواع لامپ های استخر بر اساس نصب

نورپردازی انواع استخر به روش توکار

این نوع از چراغ‌ها معمولا در داخل دیواره استخر نصب می‌شوند و به هیچ عنوان برجستگی در دیواره استخر ندارند. تعمیر و همچنین تعویض این لامپ‌ها دشوارتر است و دارای شعاع نوری کمتری هستند.

این چراغ‌ها به همراه کاسه بتنی در قسمت داخلی دیواره استخر نصب می‌شوند و هم سطح با دیواره هستند که این موضوع به زیبایی ظاهری استخر می‌ افزاید.

 

نور پردازی انواع استخر به روش روکار

در این مورد، چراغ‌های استخر بر روی دیواره نصب می‌شوند و کمی برجستگی دارند. این روش نور پردازی دارای روشنایی نور گسترده‌تری است و به آسانی می‌توان آن را تعویض و تعمیر کرد.

 

 

چه تعداد لامپ برای استخر لازم دارید؟

تعداد لامپ‌های مورد نیازتان برای استفاده در استخر از آنچه که به نظر می‌آید کمتر است،  زیرا آب می‌تواند به طرز بسیار شگفت‌انگیزی نور را منعکس کند و روشنایی خوبی در اختیارتان قرار دهد.

با توجه به اصول و قوانین طراحی استخر، برای هر 3 تا 4 متراژ طول استخر یک لامپ  کافی است. معمولا لامپ‌هایی که به صورت نقطه‌ای استفاده می‌ شوند در عمق نه چندان زیاد آب و در اواسط ارتفاع استخر  قرار خواهند گرفت.

 

نورپردازی آبنما و آبشار

نورپردازی آبنما‌ و آبشار

نکته ای که در این نوع نورپردازی استخر وجود دارد این است که منبع نور باید به گونه‌ای قرار داده شود که قابل رویت نباشد، برای مثال در مورد آبنماها می‌توان منبع نور را در مرکز فواره قرار داد تا آب از همان نقطه فوران کند در این حالت تنها نور ساطع شده از آب قابل دیدن است.

استفاده از لامپ هایRGB و ال ای دی‌های رنگی در آبنماها بیشتر است. همچنین بهترین و مناسبترین نوع نورپردازی در آبشار‌ها، نورپردازی از زیر آب و با زاویه مناسب رو به بالا است.

 

 

تعویض لامپ‌های سوخته استخر

در صورتی که در زمان ساخت و نورپردازی استخر به این موارد توجه کنید، نیازی به خالی کردن آب استخر توسط افراد ماهر در این زمینه نخواهید داشت.

طراحی استخر به شکل مناسب به شما کمک می کند که خودتان لامپ‌های سوخته را تعویض کنید. شما احتمالا در هنگام تعویض لامپ‌های استخر خیس خواهید شد، اما با انجام دقیق مراحل زیر می‌توانید لامپ‌های استخر را بدون استرس برق گرفتگی تعویض کنید.

کنتور اصلی برق استخر را خاموش کنید و تستر ولتاژ را در لامپ‌های موجود در دیواره استخر بگذارید. این تستر وجود الکتریسیته را با بوق ممتد یا نور فلش نشان می‌دهد. بهتر است برای اطمینان از سالم بودن تستر ابتدا آن را در جایی که از وجود جریان الکتریسیته مطمئن هستید، امتحان کنید.

به دنبال پیچ‌های اطراف لامپ‌ها در امتداد کف استخر بگردید. اگر نمی‌توانید در خارج از استخر این پیچ‌ها را پیدا و باز کنید برای رسیدن به این پیچ‌ها وارد استخر شوید و بعد پیچ‌ها را جدا کنید.

محافظ لامپ‌های استخر را بردارید و آن‌ها را روی مکان نرم یا یک حوله قرار دهید. مطمئن شوید به آن‌ها ضربه و آسیبی وارد نشود. حتما پیچ‌ها را در جایی قرار دهید که گم نشوند.

پیچ‌های آسیب دیده و زنگ زده  را با نوع سالم آن تعویض کنید. واشرها را هم برای پوشاندن خوردگی‌ها و ترک ها  بررسی کنید و در صورت لزوم آن‌ها را هم تعویض کنید.

لامپ‌ها را از مخزن خود خارج کنید  و آن‌ها را به روی استخربیاورید. معمولا سیم‌های کار شده در پشت لامپ‌ها بلند هستند و این امکان را به شما  می‌دهند که آن‌ها را کشیده و به روی استخر منتقل کنید.

حال می‌توانید بدون خیس شدن لامپ‌ها و لوازم برقی آن‌ها را تعویض کنید. لامپ‌های جدید را نصب کنید. مطمئن شوید لامپ‌ها هم‌ شکل و هم اندازه مدل قبلی باشند.

درون حباب محافظ، لامپ را با استفاده از حوله مناسب و نرم از هرگونه رطوبت خشک کنید و آن‌ها را در جای خود قرار دهید.

لامپ‌ها را با استفاده از پیچ‌هایی که قبلا باز کرده بودید در دیواره استخر محکم نصب کنید.

کنتور را روشن کنید. لامپ‌ها را هم برای اطمینان از سالم بودن اتصالات و تجهیزات روشن کنید.

 

نورپردازی استخر مسقف

 

اولویت رعایت ایمنی برای نورپردازی استخر

هنگام خرید لامپ‌ها و یا انتخاب نورپردازی برای استخرتان توجه داشته باشید که ایمن بودن تجهیزات بسیار مهم است. بنابراین حتما IP value را چک کنید. این اعداد به شما نشان می دهند که لامپ‌های استخر شما به چه میزان در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم هستند.

مقدار استاندارد این اعداد به عنوان مثال IP value 68 است. این عدد این اطمینان را به شما می‌دهد که ایمنی لازم برای شما فراهم شود و نیاز نیست بابت ایمنی نگران باشید.  

 

 

طرح حمایتی سازه برتر از شرکت های ساختمانی و معماری

در صورتی که در هر یک از زمینه های صنعت ساختمان فعالیت دارید و می توانید یک صفحه تبلیغاتی در سایت سازه برتر داشته باشید که محصولات و خدمات خود را بطور کامل و بدون محدودیت در آن معرفی و تبلیغ کنید و مخاطبان سایت سازه برتر را با محصولات و خدمات خود آشنا کنید و به این ترتیب مشتریان جدیدی کسب کنید.

نکته مهم اینکه این صفحه تبلیغاتی در سازه برتر برای همیشه باقی میماند و از سایت حذف نمی شود و می توانید در آن توضیحات کامل، همراه با تصاویر و ویدیوهای مربوط به خدمات و محصولات خود را منتشر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این طرح، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

 

 

نورپردازی استخر ویلا

جمع بندی

در زمان ساخت ویلا، استخر یکی از بخش هایی است که برای افزایش جذابیت ویلا و همچنین انتقال آرامش به ساکنین مورد توجه قرار دارد و البته نورپردازی استخر می تواند این جذابیت و احساس آرامش را چند برابر کند و جلوه زیبایی به ویلا بدهد.

در این مقاله به طور کامل شما را با انواع نورپردازی استخر و انواع لامپ های مورد استفاده در آن آشنا کردیم و هچنین مراحل تعویض لامپ‌های آسیب دیده یا سوخته استخر را به صورت کامل برای شما شرح دادیم. شما می توانید سوالات خود را از قسمت نظرات این مطلب مطرح کنید و تلاش خواهیم کرد که در کوتاه‌ترین زمان و به صورت کامل به سوالات شما پاسخ بدهیم.

امیدواریم مطالعه این مطلب به شما کمک کرده باشد که بهترین نورپردازی را با توجه به استخر خودتان انتخاب کنید و از زیبایی چشمگیر و جذاب  آن لذت ببرید.