اصول طراحی ویلا فلت + انواع سبک های ویلا فلت و مزایا و معایب آن - سازه برتر



اصول طراحی ویلا فلت

اصول طراحی ویلا فلت + انواع سبک های ویلا فلت و مزایا و معایب آن

طراحی ویلا فلت یا همان یک طبقه، یکی از انواع طراحی‌هایی است که بیشتر افراد با سلایق گوناگون می‌پسندد. اکثر افراد تمایل دارند ویلایی زیبا و منحصر به فرد و در عین حال با هزینه ساخت کم داشته باشند، تا بتوانند درآن لحظات به یاد ماندنی را در کنار خانواده و دوستان سپری کنند. برای ساخت ویلا فلت، باید نکات مهمی را رعایت کرد تا به نتیجه دلخواه رسید. شما باید هدف خود و خانواده‌تان را از ساخت ویلا در نظر بگیرید و ببینید چه نوع سبک ویلایی با سلیقه شما همخوانی دارد.

همچنین باید ببینید که ساخت ویلای یک طبقه برایتان مناسب تر است یا ویلای دوبلکس، به هر حال این موضوع می‌تواند با توجه به میزان بودجه شما برای ساخت، متغیر باشد.

اگر می خواهید ویلای خود را با هزینه کمی بسازید به شما پیشنهاد می کنیم ویلایتان را یک طبقه طراحی کنید، علاوه بر این، طراحی ویلا فلت ویژگی‌ها و مزایای دیگری دارد که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.

 

 

طراحی پلان ویلا فلت (ویلا یک طبقه)

طراحی پلان ویلا فلت، از مهم ترین مراحلی به حساب می آید، که کاملا طبق سلیقه شما انجام می شود. این نوع ویلاها به شکل یک طبقه هستند و پلان‌های ساده ای دارند.

شما باید برای طراحی پلان ویلای یک طبقه، ایده پردازی کنید. اگر ایده خاصی از خودتان ندارید، می توانید از مجلات و وب سایت‌هایی کمک بگیرید که در این حوزه فعال هستند و می توانند اطلاعات خوبی را در این خصوص به شما بدهند. در این مرحله سعی کنید نظرات خود را با طراحان در میان بگذارید و سبک‌های گوناگون را بررسی کنید تا در نهایت بتوانید پلانی مناسب با فضای اطراف ویلا را طراحی کنید. نقشه ساخت ویلا را باید موقعی انجام داد که موقعیت مکانی ویلا به طور کامل مشخص شده باشد.

 

طراحی ویلا فلت

طراحی ویلا فلت

طراحی ویلا یک طبقه، برای افرادی مناسب است که تمایل دارند بیشتر وقت خود را در محوطه ویلا و در فضای باز بگذرانند و از آرامش طبیعت نهایت بهره را ببرند. در عین حال میخواهند ویلایی لوکس و با تمامی امکانات روز دنیا در اختیار داشته باشند.

یکی از مواردی که ممکن است در مقالات دیگر خوانده باشید، موضوع عدم اختلاف سطح ویلا فلت یک طبقه می باشد، که این تصور کاملا نادرست و غیر اصولی است. در واقع یکی از نکات مهم برای رسیدن به زیبایی هر چه بیشتر در طراحی ویلا یک طبقه، ایجاد اختلاف سطح در بخش‌های مختلف ویلا است.

نکته دیگری که باید در طراحی استاندارد ویلا فلت حتما رعایت کرد، متراژ زیربنا است که باید حداقل 90 متر باشد و با توجه به نظر کارفرما، معمولا 2 اتاق خواب برای آن در نظر گرفته می شود.

نکته قابل توجه دیگر در طراحی ویلا فلت این است که، با توجه به مساحت یکپارچه ای که ویلا فلت بدون طبقات اضافه دارد، طراحی آن باید با وسواس زیاد و به شکل کاملا تخصصی انجام شود، تا از تمام فضا زمین به شکل مفیدی استفاده شود و همه امکانات مورد نظر کارفرما نیز در آن تعبیه شود.

 

مراحل ساخت ویلا یک طبقه

در ادامه این مقاله از سازه برتر، شما را با مراحل ساخت ویلا فلت آشنا می کنیم:

  • گرفتن جواز و پروانه ساخت ویلا
  • تجهیز کارگاه
  • رنگ ریزی روی زمین با استفاده از گچ برای تعیین طرح پلان اولیه و جایگذاری فضاها
  • انجام عملیات گود برداری و پی کنی
  • اجرای مرحله فونداسیون و آرماتور بندی برای مقاومت بالای ساختمان ویلایی با دقت فراوان
  • انجام عملیات سفت کاری و اجرای عواملی که وظیفه انتقال بار مرده به زمین را دارند مانند( اجرای مراحل بتن ریزی، اسکلت بندی، دیوارکشی، اجرای سقف و کانسپت کلی بنا)
  • انجام عملیات نازک کاری از جمله ( ملات گچ و سیمان، سرامیک و کاشی، نقاشی

 

انواع سبک های ویلا فلت

انواع سبک های ویلا فلت

ویلا مدرن فلت

شاید بتوان سبک مدرنیسم را محبوب ترین سبک طراحی ویلا در ایران و جهان دانست. بسیاری از ویلاها به سبک مدرن درست می‌شوند.

مهمترین ویژگی سبک طراحی ویلا فلت مدرن، سادگی است که مورد پسند بسیاری از معماران و طراحان قرار گرفته است. برای طراحی ویلا مدرن یک طبقه، هیچ محدودیتی برای پیاده کردن ایده‌های ذهنی شما وجود ندارد و به همین دلیل می شود یک ویلای منحصر به فرد ساخت که به ویلاهای ساخته شده دیگر هیچ شباهتی ندارد، همچنین هر آنچه که برای زندگی در یک ویلا مدرن یک طبقه نیاز داشته باشید در آن قابل اجرا است.

از شومینه، استخر، روف گاردن، باشگاه خانگی، تی وی روم، میز بیلیارد گرفته تا اتاق خواب مستر و مهمان، همه این‌ها می توانند بخشی از طراحی ویلای مدرن یک طبقه باشند.

استفاده از رنگ‌های خنثی در طراحی ویلا فلت به سبک مدرن بسیار زیاد است و بسیاری از معماران از آن استفاده می کنند. آنها از تجربه خود نیز استفاده می کنند و با ترکیب رنگ‌ها با یکدیگر، بهترین منظره را از لحاظ زیباشناسی در طراحی ویلا فلت یک طبقه ایجاد می کنند.

از مزایای دیگر ساخت ویلای مدرن فلت، نداشتن محدودیت در به کار گیری مصالح است. در سبک مدرن می توان از هر نوع مصالحی که دوست دارید استفاده کنید. چوب، بتن، شیشه و غیره از انواع این مصالح در صنعت ساختمان است.

بیشترین نمایی که برای ساخت ویلا فلت یک طبقه مدرن استفاده می‌شود، شیشه است. این نوع طراحی علاوه بر جلوه بخشیدن به ویلا، نهایت استفاده از نور و مناظر بیرونی ویلا را برای ساکنان آن به ارمغان می آورد.

به همین دلیل طراحان می توانند فضای داخلی ویلا را نورپردازی کنند و محیطی پر از آرامش را به وجود آورند. همچنین در طراحی ویلا فلت مدرن هیچ کنج‌ بلااستفاده و فضای مرده ای در فضای ساختمان ویلایی نیست و همه چیز در دسترس و با فضایی باز و آزاد روبرو هستیم.

برای نمونه در ویلا مدرن، آشپزخانه به گونه ای طراحی می‌شود که در زمان آشپزی به هیچ وجه احساس نمی‌کنید در بخشی از ساختمان حبس شده‌اید و احساس آزاد بودن می کنید. یکی دیگر از مزایای طراحی ویلا فلت یک طبقه مدرن، آسیب کمتر به طبیعت است. در سبک مدرن می‌ توان ساختمان ویلایی خود را با طبیعت اطراف هماهنگ کرد، بدون اینکه به آن آسیبی وارد شود. استفاده از شیب طبیعی زمین، قطع کمتر درختان و غیره از اقداماتی است که در ویلا یک طبقه ساده انجام می شود.

 

ویلا فلت کلاسیک

طراحی و ساخت ویلا یک طبقه به سبک کلاسیک، کاملا تجملاتی است. نمای این نوع از ویلاها دارای ستون‌های مرتفع و پنجره‌های بزرگ است که باعث ایجاد زیبایی و خاص بودن سبک کلاسیک می شود، در این نوع سبک، طراحی ویلا به صورت قرینه انجام می شود، همچنین در طراحی داخلی ویلا فلت با سبک کلاسیک، از تزیینات و دکوریجات زیادی بهره می برند.

 

ویلا فلت لاکچری

طراحی و ساخت ویلا فلت لاکچری، با توجه به تقاضا و نیاز افراد انجام می شود به همین دلیل می توانید متناسب با خواسته و نیاز خود طراحی ویلا فلت لاکچری را انجام دهید، امروزه ویلا یک طبقه لاکچری طرفداران خیلی زیادی دارد، زیرا هم زیبایی دارد و هم با هزینه کم می توانید یک ویلای جدید و لوکس را بسازید. شما با کمک سازندگان و طراحان برتر ایرانی می توانید به ساخت ویلا یک طبقه لاکچری بپردازید.

 

انواع نمای ویلا فلت

انواع نمای ویلا فلت

طرح ویلا فلت همانطور که تا الان متوجه آن شده اید، یک طراحی دیدنی و زیبا دارد که برای نمای آن می شود از متریال گوناگونی استفاده کرد، تهیه و خرید متریال با توجه به سبک ویلا و میزان بودجه انتخاب می شود.

بعضی از متریال‌ها قیمت بیشتری دارند و در قیمت ساخت ویلا تاثیر زیادی می گذارند، ولی برخی متریال‌ها برای استفاده در اجرای نمای ویلا هزینه بسیار کمتری دارند.

در ادامه با انواع نمای ویلا یک طبقه آشنا می شوید که می توانید متناسب با بودجه و سلیقه خود بهترین نوع آن را برگزینید.

 

ویلا یک طبقه نما رومی

طراحی و اجرای نمای رومی برای ویلا یک طبقه، در مقایسه با ویلاهای دیگر کاربرد بیشتری دارد و امروزه بسیاری از ویلاها با این سبک و متریال درست می شوند، زیرا هم طراحی و اجرای راحت است و هم هزینه خرید متریال آن خیلی پایین است.

نما رومی برای طراحی و اجرای ویلا، یک نمای زیبا با چشم انداز شیک را می سازد.

 

ویلا یک طبقه نما سنگی

نمای سنگی برای ویلا فلت بسیار پرطرفدار است، زیرا سنگ یکی از مصالحی است که جذابیت و مقاومت فوق العاده ای دارد و از لحاظ زیبایی و کیفیت بسیار عالی است، به همین دلیل امروزه بسیاری از افرادی که به دنبال طراحی یک ویلای یک طبقه منحصر به فرد و شیک هستند، به سمت نمای سنگی می روند.

در زمان بازسازی ویلا می توانید از این نوع مصالح برای آن استفاده کنید تا یک ویلای جدید و با کیفیت داشته باشید، طراحی و اجرای نمای فلت لاکچری، با استفاده از مصالح سنگی بسیار محبوب و پرطرفدار است.

 

ویلا یک طبقه نمای شیشه ای

ویلا فلت نما شیشه ای، بسیار چشمگیر و زیبا است، بسیاری از افراد برای طراحی نما و ساخت ویلا فلت از متریال شیشه ای استفاده می کنند، زیرا شیشه باعث می شود تا محوطه ویلا را به شکل کاملا واضح ببینید.

نمای شیشه ای ویلا یک طبقه، هم به آسانی تمیز می شود و هم زیبایی بی نظیری دارد، همچنین می توانید با اجرای نمای شیشه ای بهای ویلای خود را نیز افزایش دهید.

نمای شیشه ای ویلا یک طبقه، هم در زمان طراحی و ساخت آن استفاده می شود و هم در زمان بازسازی ویلا، به عنوان یکی از با کیفیت ترین متریال به مشتریان پیشنهاد می شود.

 

ویلا یک طبقه نمای آجری

نمای آجری بهترین انتخاب برای افرادی است که تمایل دارند برای نمای ویلا هزینه کمی پرداخت کنند، این نوع نما با این که ارزان است، دوام و کیفیت خوبی دارد، نمای آجری ویلا فلت، می تواند انتخاب تک و بی نظیری باشد.

در واقع امروزه نمای آجری، جایگزین نماهای دیگر شده است، زیرا این نوع متریال بسیار فراوان است و به آسانی می توان آن را تهیه و خریداری کرد.

 

مزایای ویلا فلت

مزایای ویلا فلت

دسترسی خوب و آسان به محوطه ویلا

امکان رفت و آمد راحت برای سالمندان و کودکان

هزینه کمتر برای طراحی و ساخت در مقایسه با ویلای دوبلکس و تریبلکس

امکان طراحی نمای شیشه ای

هزینه پایین تهیه متریال

هزینه پایین سیستم های سرمایشی

مصرف برق کمتر

 

 

معایب ویلا فلت

مجزا نبودن فضاهای عمومی مثل نشیمن، از فضاهای خصوصی مثل اتاق خواب

وجود آلودگی صوتی در فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب

محدود و کوچک بودن فضای ویلا برای خانواده‌هایی که جمعیت زیادی دارند محروم بودن از چشم انداز زیبای طبقات بالایی

 

 

طراحی ویلا یک طبقه سه بعدی

در طراحی ویلا فلت سه بعدی، بخش‌های مختلف ویلا به درخواست کارفرما به صورت عکس قابل دیدن است، بنابراین قبل از ساخت می توانید تصمیم بگیرید که متریال مورد استفاده و فضاها به چه شکلی باشد و به پیمانکار متذکر شوید که بر اساس طرح، پروژه را پیش ببرد. سه بعدی سازی در طراحی ویلا فلت تا تریبلکس انجام می شود و می توانید محوطه سازی ویلا، نما و فضاهای داخلی آن را به شکل عکس در تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی ببینید.

 

تفاوت‌های ویلا یک طبقه با سوئیت

تفاوت‌های ویلا یک طبقه با سوئیت

گاهی اوقات ویلا یک طبقه را با سوئیت یکی می دانند، ولی این دو با هم تفاوت‌هایی دارند که در اینجا به آن اشاره می کنیم:

ویلا یک طبقه: ویلا فلت یک خانه مستقل و جداست. وقتی کل ساختمان، یک خانه باشد و فرد دیگری غیر افراد خانواده در آن زندگی نکند، یعنی شما در یک خانه ویلایی هستید. اغلب ویلاها دارای یک حیاط هم هستند و با توجه به قیمت، می‌تواند زمین بازی و استخر هم در ویلا قرار داشته باشد.

با توجه به این توضیحات، باید متوجه شده باشید که ویلا با سوئیت تفاوت دارد.

سوئیت‌ها هیچ گاه یک حیاط و یک ساختمان مستقل ندارند. در همه سوئیت‌ها هم نمی‌شود تمام امکانات را پیدا کرد.

 

 

کلام پایانی

ویلا فلت یا یک طبقه، دارای ویژگی‌های خاص و مزایای زیادی است که در این مقاله به بررسی چند نمونه از آن‌ها پرداختیم. در واقع با ساخت یک ویلا فلت می توانید فضایی لذت بخش با صرف هزینه کمتر داشته باشید.

شما برای طراحی خانه ویلایی یک طبقه، چه نکات دیگری را می دانید که در این مقاله به آن‌ها نپرداخته باشیم؟ از شما خواهشمندیم تجربیات و همچنین ایده‌های خود را با ما و کاربران دیگر در میان بگذارید.