اصول طراحی و اجرای نمای رومی برای ویلا - سازه برتر



اصول طراحی و اجرای نمای رومی

اصول طراحی و اجرای نمای رومی برای ویلا

یکی از دلایل محبوبیت استفاده از نمای رومی در ویلا، این است که امروزه افراد تمایل زیادی به طرح‌های خیره‌کننده و پیچیده دارند. طراحی نمای ویلا رومی به دلیل خاص بودن و ویژه بودن توانسته علاقه‌مندان زیادی پیدا کند. این زیبایی ناشی از جمع شدن فرهنگ غنی و هنرهای معماری تاریخی است که شامل هنر معماری ایران باستان نیز می‌شود.

در واقع نمای رومی تلفیقی از فرهنگ‌های ایران و روم باستان را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر آن، افرادی که قصد وارد شدن به ویلا را دارند، در ابتدا با نمای آن مواجه خواهند شد؛ به همین خاطر هرچه نما حرفه‌ای‌تر و زیباتر ساخته شده باشد، در افراد حس بهتری را به وجود خواهد آورد. به همین دلیل ما در این مقاله از سازه برتر قصد داریم تا به بررسی جوانب مختلف نمای رومی از جمله اصول طراحی و انواع آن، برای استفاده در ویلا بپردازیم تا میزان آگاهی شما در مورد این سبک خاص نمای ویلا بالاتر رود.

 

 

اصول طراحی و استفاده از نمای رومی برای ویلا

ظرافت بالا یکی از اولین اصولی است که معماران این سبک باید آن را رعایت کنند. این دقت و ظرافت باید در تک تک اجزای ساختمان و نما رعایت شود. همانطور که روم باستان کمالگرایی را می‌پسندید، برای داشتن بنایی با سبک رومی در ساخت ویلا، نیز نباید از تک تک جزئیات غافل شد. ستون‌ها، پایه ستون‌ها، سرستون‌ها، انواع کتیبه‌ها، قوس‌ها، قرنیزها و مجسمه‌ها و هلال‌ها و قاب‌های پنجره مناطقی هستند که این ظرافت بیشتر به آن‌ها توجه داشته است.

 

 

اهمیت ستون در نمای رومی برای ویلا

اولین عنصری که در طراحی نما به سبک رومی خواهید دید و شاید چشم شما با آن آشنا باشد، وجود ستون در نمای بیرونی است. در گذشته این ستون‌ها را از مصالح سنگینی همانند آجر، سنگ و چوب می‌ساختند. اما امروزه با پیشرفت مصالح ساختمانی، در کارگاه با قطعات از پیش ساخته شده و وزن کم می‌توانید آن‌ها را بسازید. این ستون‌های نمایشی در اشکال و اندازه های گوناگون درست می‌شوند و نمای بیرونی یک ویلا را کاملاً تغییر می‌دهند. برای جلوه دادن به نمای ویلا، معمولاً از دو ستون بلند و بزرگ در ورودی بنا و دو سمت در ورودی استفاده می‌شود که تا بالای بنا کشیده شده است.

اهمیت ستون در نمای رومی برای ویلا

اجزای ستون در طراحی نمای ویلا

ستون‌ها اجزای اصلی نمای رومی هستند و استفاده از آن‌ها خیلی مهم است. هر ستون به سه قسمت سرستون، بدنه ستون و پاستون تقسیم می‌شود. استفاده از ظرافت در این قسمت‌ها، نوع سبک معماری را هم تغییر می‌دهد. در ایران معمولا از سنگ‌های مرمر برای قسمت‌های ستون استفاده می‌شود. پایه ستون معمولاً ساده‌تر از سرستون است.

ابزارهای جدید سنگ‌تراشی هرگونه طرحی را روی سنگ اجرا می کنند. بنابراین هر طرحی را که دوست دارید برای این قسمت بنا بیاورید. استفاده از سر شیر، نیلوفر آبی و نمای گل‌های هشت پر بیشترین استفاده را در سر ستون و پایه ستون دارند. نام‌هایی مانند کله گاوی و کله قوچی نیز از دیگر عباراتی است که در طرح این قسمت از نمای رومی برای ویلا می‌شنوید.

 

استفاده از کتیبه ها در نمای رومی ویلا

اگر به قسمت بالایی نماهای رومی نگاه کنید، کتیبه ای را می‌بینید که همانند یک تاج روی سر بنا قرار داده شده است. این تاج گاهی همانند پیچش‌های یک گل و بسیار ظریف طراحی می‌شود و گاهی تنها یک مثلث ساده است. به این خاطر نام آن را کتیبه می‌گویند که در روم باستان در این قسمت بنا نوشته‌هایی به خط رومی گنجانده می‌شد. در نمای رومی برای ویلا در شمال بسته به نظر معمار یا کارفرما در این قسمت متن یا دعایی نوشته می‌شود.

 

قرنیزها در نمای کلاسیک رومی

به قسمت پایین دیوارها که به کف متصل می‌شود، عنصری اضافه می‌کنند که به آن قرنیز می‌گویند. قرنیز نواری باریک است که سرتاسر ناحیه اتصال کف به دیوار را می‌پوشاند و به بنا زیبایی می‌بخشد. در بیشتر نماها از قرنیز استفاده نمی شود اما در نمای رومی برای زیبایی بیشتر قرنیز استفاده می‌شود.

 

هلال و قوس در طراحی نمای رومی ویلا

یکی دیگر از عناصر طراحی ویلا برای نما، هلال‌ها و قوس هایی است که بالای پنجره‌ها یا ورودی ها استفاده می‌شوند. این هلال و قوس هر چه در بالای درب ورودی بزرگ‌تر باشد، نما قشنگ‌تر می‌شود. همچنین به قرینگی بیشتر بنا کمک می‌کند.

 

توجه به قاب پنجره‌ها در این سبک نما

در نمای رومی به قاب دور پنجره نیز اهمیت داده می‌شود. معمولا قابی حصار مانند یا مربعی دور قاب پنجره‌ها می‌کشند. استفاده از هلال قوسی شکل در بالای پنجره ها و نیم ستون در دو طرف عمودی پنجره‌ها از روش‌هایی است که برای تزئین قاب استفاده می‌شود. پایین پنجره را هم عنصری شبیه به طاقچه درمی‌آورند.

 

مجسمه‌ها عنصری تزئینی اما مهم

اگر به ساختمان‌ها و بناهای شهر رم یا کشور واتیکان نگاهی بیندازید، همه جا مجسمه خواهید دید. هر چند که استفاده از مجسمه در طراحی نمای رومی برای ویلا و در ایران زیاد رایج نیست اما از زیبایی‌های سبک کلاسیک است. شما برای ویلای خود می‌توانید از طراحی مجسمه هم استفاده کنید. استفاده از مجسمه‌ها حتی برای فضای باز جلوی ساختمان و فضای باغ نیز مناسب بوده و از نشانه‌های معماری رومی است.

 

انواع طراحی نما رومی برای ویلا

انواع طراحی نما رومی برای ویلا

نمای رومی برای ویلا را با توجه به عواملی مانند نوع مصالح می‌توان در انواع مختلفی دسته بندی کرد.

 

نما رومی سیمانی

نما رومی سیمانی که سیمان مواد اولیه آن هست، دسته‌بندی مخصوص به خود را به صورت زیر دارد:

نما رومی سیمان سفید: در این نوع نما از سیمان سفید به عنوان ماده اصلی استفاده می‌شود. این سفیدی یک نمای زیبا و لوکس را برای شما به وجود خواهد آورد.

نما سیمانی تخته ماله: در ساخت این نوع نما رومی از دو لایه آستر و تخته ماله استفاده می‌شود و باید حتماً ضخامت آستری که به کار برده می‌شود، 2 سانتی متر و همچنین ضخامت لایه دوم آن به قطر 0.5 سانتی متر باشد.

نما سیمان شکسته: معماران با استفاده از موادی مانند سیمان سفید، پودرسنگ و رنگ‌های مختلف معدنی، سنگدانه‌های رنگی زیبا و...، نما رومی برای ویلا را به بهترین شکل می‌سازند. همچنین این نوع از نمای رومی سنگی ا استحکام بسیار بالایی دارد.

از ویژگی‌های بارز نما رومی سیمانی می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر انواع مختلف آب و هوا اشاره کرد.

 

نما رومی سنگی

اگر به دنبال آن هستید که نمای ویلای خود را زیباتر و لوکس‌تر کنید، توصیه می‌شود از نما رومی سنگی استفاده کنید. اما نکته مهم هزینه مربوط به خرید سنگ برای این نوع از نما می‌باشد که در مقایسه با نما رومی سیمانی خیلی بیشتر است.

در نما رومی برای ویلا، شما گزینه‌های متنوعی را می توانید انتخاب کنید و می‌توانید از میان سنگ‌هایی مانند سنگ گرانیت، سنگ مرمر، سنگ تراورتن یکی را به دلخواه انتخاب کنید. البته باید توجه و دقت کافی در هنگام خرید این نوع سنگ‌ها داشته باشید، زیرا نمونه‌های بی‌کیفیت و تقلبی زیادی وجود دارد. پس بهتر است خرید سنگ و معماری آن را بر عهده افراد متخصص بگذارید.

 

ثبت آگهی ساختمانی با اعتبار دائمی در سازه برتر

اگر در حوزه صنعت ساختمان و معماری فعالیت دارید، می توانید خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر تبلیغ کنید. آگهی ساختمانی شما در سازه برتر دائمی است و نیاز به پرداخت هزینه مجدد برای تمدید ندارد.

ضمن اینکه شما همکاران عزیز می توانید بدون محدودیت، در آگهی خود از توضیحات و تصاویر و فیلم های تبلیغاتی استفاده کنید و کسب و کار خودتان را بطور کامل معرفی کنید و با توجه به اینکه مخاطبان سایت سازه برتر شرکت ها و افراد مرتبط با ساختمان و معماری هستند، تبلیغات شما بصورت مستقیم به مخاطبان هدف شما نمایش داده می شود و افزایش فروش را برای شما به همراه خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و سفارش آگهی دائمی، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

فاکتورهای مهم طراحی نما رومی برای ویلا

فاکتورهای مهم طراحی نما رومی برای ویلا

از فاکتورهای مهم طراحی نما رومی برای ویلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیچیده بودن نمای رومی

نما رومی برخلاف نماهای بی‌نقش و نگار و ساده، دارای طراحی بسیار پیچیده‌ای است که این طراحی، یک جلوه خیره‌کننده‌ای به ویلا می‌دهد. سبک رومی دارای طرح‌های گوناگونی است به همین علت افراد می‌توانند در هنگام انتخاب مدل مورد نظر، به دلخواه خود عمل کنند.

 

جنبه هنری و تاریخی ارزشمند

دیدن نما رومی برای ویلا یک حس افتخار و غرور را در افراد زنده می‌کند. این حس به دلیل طراحی تاریخی و ویژه آن است که از فرهنگ ایران باستان و همچنین روم باستان برگرفته شده است. در زمان‌های گذشته هنگامیکه برای اولین بار این سبک به ایران راه یافت، معماران ایرانی در آن زمان، طرح‌های سنتی خود را نیز با سبک رومی تلفیق کردند و در نتیجه، آن را به یک سبک زیبا و خیلی خاص تبدیل کردند.

 

با اصالت بودن معماری رومی

برخلاف عقیده بعضی که گمان می‌کنند طراحی نما رومی، از مد افتاده و قدیمی است باید بگوییم که این طرح به دلیل دارا بودن اصالت و قدمت خود، هرگز از مد نخواهد افتاد. علاوه بر این‌ها در مقایسه با طراحی‌های مدرن، از سختی و ظرافت‌های بیشتری برخوردار است.

 

نکات مهم استفاده از نمای رومی در ویلا

نکات مهم استفاده از نمای رومی در ویلا

باید به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل پیچیده بودن و پرکاربودن نما رومی برای ویلا، طراحی آن را باید حتماً به دست معماران با مهارت سپرد؛ زیرا کوچک‌ترین اشتباهی در امر طراحی می‌تواند نمای ویلا را تحت تاثیر قرار دهد و آن را به طور کامل خراب کند. به همین خاطر توصیه می‌شود ابتدا یک تیم معماری قوی پیدا کنید تا در انتها یک نمای شگفت‌انگیز و عالی تحویل بگیرید.

 

استفاده از مواد اولیه درجه یک برای نمای ویلا

هرچه میزان مرغوبیت و کیفیت مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت نما رومی بالاتر باشد، زیبایی و کیفیت نهایی آن هم بالاتر خواهد بود. بنابراین کسانیکه می‌خواهند این نوع نما را در ساختمان اجرا کنند باید همواره به کیفیت مواد اولیه انتخابی توجه داشته باشند.

 

توجه به محیط آب و هوایی محل ویلا

محیط جغرافیایی محل قرار گرفتن ویلا می‌تواند بر روی انتخاب مصالح و مواد مورد نیاز تاثیر بگذارد. زیرا بعضی از این مصالح تنها مناسب برای به کار بردن در یک محیط جغرافیایی، با آب و هوایی خاص می‌باشد.

 

مزایای طراحی نما رومی برای ویلا

مزایای طراحی نما رومی برای ویلا

به کار بردن مصالح محکم

با توجه به اینکه بیشتر ویلاها در شهرهای ساحلی ساخته می‌شوند، باید از نمای محکم و سختی برخوردار باشند. وجود آب و هوای مرطوب و شرجی در این شهرهای ساحلی می‌تواند بر روی نما رومی برای ویلا تاثیر بگذارد و در مدت زمان کوتاهی باعث خرابی آن شود.

 

برجسته نمودن ویلا

نما رومی برای ویلا موجب خارج شدن نما ویلا از حالت فلت خواهد شد و به آن جلوه‌ای ویژه خواهد داد. این موضوع باعث می‌شود تا معماران برای زیبایی بیشتر، این نما را به وسیله نورپردازی حرفه‌ای، شگفت‌انگیزتر و جذاب‌تر سازند. برجسته بودن این نما، کار نورپردازی را راحت‌تر نموده است.

 

در دسترس بودن مصالح مورد نیاز

مصالحی که در صنعت ساختمان، در نمای رومی برای ویلا استفاده می شود به راحتی پیدا می‌شود و همیشه در دسترس است. بنابراین نیازی به نگرانی در مورد موجود بودن یا نبودن مصالح برای ساخت نمای ویلا نیست.

 

سازگاری بالا با فرهنگ ایرانی

نمای رومی به دلیل تلفیق شدن با سبک ایران باستان، به فرهنگ ما بسیار نزدیک است، برای همین تماشای نمای رومی برای ویلا باعث ایجاد حس آرامش و صمیمیت در ما خواهد شد.

 

 

نمای رومی ساده ویلایی

نمای رومی ساده ویلایی یکی از مواردی است که در ساخت نمای ویلا زیاد استفاده می شود، در این بخش به توضیح آن می پردازیم:

به تازگی با همسو شدن نماهای ایرانی و رومی شاهد نماهایی هستیم که به سبک مینیمال هم نزدیک هستند. به عبارت دیگر با کاسته شدن از تزئینات به کار رفته در نماهای رومی قدیمی و پیچیدگی‌ها، این سبک سادگی بیشتری در طراحی و اجرا به نمایش گذاشته است.

از نمونه‌های نمای رومی ساده که امروزه طرفداران زیادی هم دارد، ویلاهای مسکونی هستند که با ساده‌ترین طرح‌ها اجرا شده‌اند ولی از متریال‌های نمای رومی در ساخت آن‌ها استفاده شده است. این طراحی ساده با سنگ‌ برای هر بیننده‌ای، خاص و زیبا به نظر می‌آید و هماهنگی و انسجام بالاتری با سیمای شهر نیز دارد.

 

ایده‌های جدید جهت نمای رومی برای ویلا

ایده‌های جدید جهت نمای رومی برای ویلا

استفاده از نورپردازی های مختلف

در سال‌های اخیر کمک گرفتن از سیستم‌های نورپردازی پیشرفته در نما رومی خیلی مورد توجه افراد قرار گرفته است. یکی از مزیت‌های نورپردازی در نمای رومی برای ویلا این است که در شب نیز شکوه و زیبایی سبک آن را به نمایش می‌گذارد و نگاه هر رهگذر را به خود جذب می‌کند.

 

تلفیق نمای رومی با سبک های مدرن

برخی برای آنکه تنوعی در نمای رومی ویلای خود ایجاد کنند، دست به ترکیب آن با سبک‌های مدرن می‌زنند. برای مثال قسمتی از ساختمان را با نما مدرن و قسمت دیگر را با نما رومی پوشش می‌دهند که در بعضی موارد می تواند مدلی جدید و زیبا را به وجود آورد.

 

 

هزینه اجرای نمای رومی برای ویلا چقدر است؟

اجرای نما رومی برای ویلا نیاز به پرداخت هزینه ی بالایی دارد. ظرافت، دقت و مهارت در اجرای نمای رومی این هزینه را بالا برده است. به صورت کلی هزینه اجرای نمای رومی در ویلا به میزان نقش برجسته های نما، کیفیت و نوع سنگ، مجسمه های ورودی، تعداد ابزار و ستون هایی که در آن ها استفاده شده یا به عبارت کلی جزئیات نما بستگی دارد. هرچه میزان ظرافت ها و نقش برجسته های نما بیشتر باشد نیاز به پرداخت هزینه بالاتری خواهد بود.

البته شما می توانید با اجرای نمای رومی در حد سبک‌تر، اقدام به کاهش هزینه ها کنید. به عنوان مثال می توانید از مجسمه استفاده نکنید و یا تراشکاری های ستون های ورودی و تعداد کتیبه های نقش برجسته را کاهش دهید.

 

 

جمع بندی

طراحی نمای رومی برای ویلا به همان اندازه تأثیرگذار است که در زمان‌های قدیم کاربرد داشته است. این نوع طراحی از بناهای روم و ایران باستان الهام گرفته شده و به عنوان محبوب‌ترین نما در ایران نیز با طراحی‌های خیره‌کننده و زیبا اجرا می‌شود. اگر به این سبک علاقه دارید، باید بدانید طراحی و اجرای آن کار بسیار پیچیده‌ای است که فقط از عهده متخصصین ماهر در این امر برمی‌آید.

ما در این مطلب از سازه برتر شما را با اصول طراحی نمای رومی و انواع و مزایای آن آشنا کردیم و امیدواریم که این مقاله برایتان سودمند باشد. با ثبت پیشنهاد، انتقاد و یا تجربیات خود در خصوص این مقاله می توانید به ما برای نوشتن مطالبی بهتر کمک کنید.

 

 


کلمات کلیدی:

نمای رومی ویلایی، نما رومی ساده ویلایی، نمای رومی سیمانی ویلا، نمای رومی ساده ویلایی، نمای رومی ویلا، نما رومی ویلایی، نما رومی جدید ویلایی، نما رومی ویلا، نما رومی ویلایی یک طبقه، نمای رومی ایرانی یک طبقه، نمای رومی ساده، ویلا طرح رومی، ویلا فلت نما رومی، ویلا نما رومی، عکس نما رومی، نمای ویلایی رومی، نمای ویلا رومی، نمای تاج ساختمان ویلایی، نما ویلایی رومی