15 روش آب بند کننده سطوح بتنی - سازه برتر



15 روش آب بند کننده سطوح بتنی

آب بند کننده سطوح بتنی، یکی از افزودنی های بتن می‌باشد که برای دوام و مقاومت بیشتر بتن به کار می‌رود. در واقع بتن ماده ای متخلخل است که مواد مختلف از جمله آب به آسانی به داخل آن نفوذ می‌کنند. نفوذ این گونه مواد به طورمداوم می‌تواند باعث کاهش عمر مفید بتن و تخریب ساختار آن شود. به همین علت از مکمل‌های بتن، همچون آب بند کننده سطوح بتنی استفاده می‌شود. به بیانی ساده به موادی که جلوی نفوذ آب، نم، رطوبت و مواد شیمیایی مختلف را می‌گیرند و حرکت آب را درون ساختار بتن با محدودیت رو به رو می‌کنند، مواد آب بندی بتن گفته می‌شود.

این نوع مواد افزودنی، طبق شیوه‌ی عملکرد نامگذاری می‌شوند و در زمانی که فشار آب بر روی بتن باشد، کاربرد زیادی دارند. در ادامه سازه برتر به طور کامل به بررسی افزودنی آب بند کننده سطوح بتنی که ماده ای پرکاربرد در صنایع ساختمانی است خواهیم پرداخت.

 

آب بند کننده سطوح بتنی چیست؟

آب بند کننده سطوح بتنی چیست؟

استفاده از مواد افزودنی آب بند کننده بتن به خاطر اهمیت دوام سازه‌های بتنی و همچنین اثر مستقیم و غیر مستقیم کاهش یافتن نفوذپذیری بتن بر افزایش دوام بتن، باعث استفاده فراوان از این نوع ماده‌ی افزودنی شده است. معمولا از مشکلات اساسی و مهمی که در سازه‌های بتنی ایجاد می‌شود، می‌توان به نفوذ آب به داخل سازه‌های بتنی اشاره نمود. از این رو استفاده از آب بند کننده بتن در سازه‌های بتنی، اهمیت زیادی دارد.

 

کاربرد آب بند کننده بتن

آب بندی فشار مثبت در زیر زمین و دیوارها

آب بندی تراس، بالکن، استخر شنا، حمام، سرویس بهداشتی و پشت بام

قطعات بتنی درجا و پیش ساخته

جهت محافظت بتن در برابر تاثیر کربناتاسیون و یون کلر

محافظت کردن از فونداسیون‌های در تماس با مواد خورنده و خاک

محافظت سطوح بتنی و آب بندی در برابر آب دریا در بنادر و اسکله ها

پوشش محافظتی و آب بند در سازه‌های نگهدارنده آب مثل تصفیه خانه و مخازن آب

 

روش‌های آب بندی سطوح بتنی

روش‌های آب بندی سطوح بتنی

به طورکلی آب بندی بتن به دو روش آب بندی پس از ساخت و آب بندی در حین ساخت تقسیم بندی می‌شود. در ادامه توضیح کاملی در خصوص هر کدام از روش‌های آب بندی بتن می‌دهیم:

 

1- آب بندی بتن به روش سیستم صفحات ممبرین

این روش به کمک پوشش درزگیر پلیمری الاستومر و همچنین پوشش آب بند پلیمری برای آب بندی بتن به کار می‌رود. یکی از مزایای این نوع محصول، داشتن خاصیت خود چسبندگی و حذف مواد مضر موجود در چسباننده آسفالتی می‌باشد که باعث سازگاری بهتر آن با محیط زیست و کاربرد آسان‌تر آن می‌شود. همچنین سیستم صفحات ممبرین، مقاومت در برابر خاک‌های اسیدی و مقاومت کششی بتن را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث افزایش خاصیت کشسانی خواهد شد. تمام این موارد به کاربرد بیشتر و بهتر این نوع محصول کمک زیادی می‌کند.

البته یکی از مشکلات بزرگ این نوع محصول نصب آن می‌باشد. در کناره‌ها، گوشه‌ها و بین دو صفحه احتیاج به همپوشانی، آب بندی و پرداخت مناسب دارد و سطحی که باید بر روی آن صفحه ممبرین گذاشته شود، نباید به هیچ وجه بر آمدگی و حفره داشته باشد و همچنین باید به طورکامل خشک باشد. با تمام این مشکلات، تاثیر خوب این گونه مواد بر روی سختی، مقاومت و دوام بتن، باعث شده است که کاربرد فراوانی داشته باشند.

 

2- آب بندی بتن به روش عایق امولسیون (ممبرین مایع)

ممبرین‌های مایع، یکی از ممبرین‌های دیگری هستند که جهت آب بندی سطح بتن استفاده می‌شوند. این نوع محصولات با کمک افشانه، برس، ماله و غلطک استفاده می‌شوند. پایه این نوع محصولات آسفالت پلیمری (از نوع سرد یا گرم) به همراه اورتان می‌باشد. تکنولوژی‌های جدید باعث شده است امکان استفاده از این نوع محصولات برای بتن فراهم شود.

مقدار آب بندی به کمک این محصول به میزان یکنواختی و ضخامت آن بستگی دارد. در حقیقت میزان تجربه و مهارت نیروی کاری که این محصول را در سطح بتن کار می‌کند، بر کارایی آن تاثیر می‌گذارد. زمانی که ممبرین مایع با اشعه UV برخورد داشته باشد، نمی‌تواند در برابر بارهای ترافیکی و راه رفتن مقاومت کند.

 

3- آب بند ملات waterproof دو جزئی

این نوع آب بند، یک نوع پلیمر امولسیونی در صنعت ساختمان می‌باشد که برای تعمیر بخش‌های آسیب دیده‌ی بتن با ایجاد یک چسبندگی قوی بین بتن جدید و قدیم کاربرد دارد و به عنوان آب بند در تمام سازه‌هایی که در معرض رطوبت می‌باشند و یا سازه‌های اجرا شده در خشکی، به منظور جلوگیری از ورم کردن و ترک خوردن به کار می‌رود و همچنین باعث افزایش عمر مفید سازه و مقاومت فشاری آن می‌‍شود.

 

آب بند پلیمری

4- آب بند پلیمری

آب بند پلیمری، از لایه‌های محافظتی است که قدرت ارتجاعی بالایی دارد و چسبندگی مناسبی به بتن و مصالح دیگر دارد. از مزایای آن می‌توان به چسبندگی زیاد، غیرسمی بودن، مقاومت در برابر یخ، نمک، جلبک، خزه، اسید و مواد قلیایی و همچنین آسانی در اجرا و غیر قابل اشتعال بودن آن اشاره نمود. از آب بندهای پلیمری برای تصفیه خانه‌ها، بالکن‌ها، رفع نم زیرزمین و تمام مخازن بتنی و آجری و سنگی استفاده می‌شود.

 

5- آب بند آنی گیر

آب بند آنی گیر که بدون کلراید و بر پایه‌ی سیمان است، جهت مقابله با فشار و جلوگیری از نشت رطوبت استفاده می‌شود. این ماده برای کلیه‌ی فضاهای قابل نشت مانند تونل، زیرزمین و … به کار می‌رود.

 

6- آب بند کننده امولسیونی بتن

از این نوع آب بندکننده، برای همه‌ی سطوحی که در معرض رطوبت و مواد خورنده می‌باشند، استفاده می‌شود. البته آب بند کننده امولسیونی، باید کاملا خشک شود، سپس چسبندگی فوق العاده ای دارد و در برابر اشتعال و تمام املاح خورنده مقاومت زیادی دارد. از این عایق‌ها برای آب بندی زیر زمین، پشت بام و تمام سطوح آجری، بتنی و پی و تونل و … استفاده می‌شود.

این نوع ماده به شکل خمیر غلیظی است که بعد از تبخیر شدن آب آن، یک لایه مقاوم را ایجاد می‌کند که اساس آن بر پایه‌ی قیر می‌باشد، ولی به صورت سرد به کار می‌رود و احتیاجی به اندیشیدن تمهیداتی برای گرم کردن آن نیست.

 

 7- چسب آب بندکننده سطوح بتنی

چسب آب بندی بتن با جلوگیری کردن از نفوذ آب در بتن، باعث چسبندگی زیاد و ایجاد مقاومت بالا می‌شود و برای آب بندی لوله‌های بتنی، استخرها و تمام سطوح بتنی در معرض رطوبت، استفاده می‌شود. از جمله مزایای آن می‌توان به سهولت در اجرا اشاره نمود. استفاده از چسب آب بند کننده بتن، به روش اپوکسی و تزریق رزین پلی یورتان قابل اجرا می‌باشد.

مقالات پیشنهادی:

پوشش آب بند کننده مایع

8- پوشش آب بند کننده مایع

معمولا پوشش‌های مایع، بر پایه پلیمر می‌باشند که می‌توانند اسپری شوند و یا به طورمستقیم بر روی بتن پخش بشوند. این پوشش‌ها مزایایی مانند سرعت اجرا و به صرفه بودن را دارند. ولی می‌توان از معایب آنها به پوشش ندادن سطح به طور متناسب و یکسان اشاره نمود. حتی در صورتی که پوششی به میزان 60 میلی متر باشد، پایداری و استحکام پوشش دشوار به دست می‌آید.

 

9- استفاده از آب بند کننده سیمانی

این مواد به گونه ای هستند که اجرا کردن و مخلوط کردن آنها آسان است. آب بند کننده‌های سیمانی، باید به شکل خام خریده شوند و در مرحله‌ی بعد با افزاینده‌های اکریلیک ترکیب شوند، زیرا با استفاده از این روش چسبندگی بهتری دارند. یکی از معایب آب بند کننده سیمانی، نداشتن الاستیسیته است و این قضیه آب بندها را مستعد ترک خوردن در زمان طولانی خواهد کرد.

 

10- محصولات نانو تکنولوژی برای آب بندی بتن

محصولات نانو تکنولوژی، تشکیل شده از ذرات ریزی می‌باشند که باعث آب بندی بتن می‌شوند. تکنولوژی‌های نوین در علم نانو این امکان را ایجاد کرده است که برای انواع بتن های ساختمانی، محصولاتی بر پایه سیلیکون ارگانیک و دوست دار محیط زیست باعث آب‌بندی بتن شوند. علاوه بر این تکنولوژی نانو باعث تولید محصولی ارزان و به صرفه با دوره بهره برداری در حد 20 تا 30 سال شده است. مصالح ساختمانی همچون بتن به دلیل میکروترک‌های موجود در خود و تخلخلی که دارند، دارای نشت و تراوش آب هستند.

از این رو می‌توان به کمک محصولات نانو تکنولوژی، مصالحی را که ضدآب هستند تولید کرد. محصولات زیادی به کمک این نوع فناوری در طی 50 سال اخیر بر پایه پلیمر تولید شده اند. علاوه بر این می‌توان با آب بند کردن بتن به کمک نانوتکنولوژی، مقاومت نهایی آن ( به خصوص در محیط‌های سولفاتی و باران‌های اسیدی) را حفظ کرد. نانو تکنولوژی، باعث جلوگیری از نفوذ موادی مانند کلراید که باعث خوردگی میلگردها می‌شوند خواهد شد.

 

11- آب بندی بتن با بهره بردن از رزین پلی‌یورتان (Polyurethane)

رزین پلی‌یورتان‌ها، پلیمرهایی می‌باشند که پیوند یورتانی دارند و به وسیله‌ی یک واکنش افزایشی میان یک ترکیب دارای هیدروژن فعال مثل گروه هیدروکسیل و یک گروه ایزوسیانات به وجود می‌آیند. ویژگی مهم این دسته از پلیمرها این است که بعد از واکنش ساختاری پایدار شکل می‌گیرند.

رزین پلی یورتان باعث عدم ورود آب به درون بتن و آب بندی جسم بتن و جلوگیری از تاثیر مخرب ورود آب به بتن مثل خوردگی و … می‌شود. پلی یورتان، امکان آب بندی از هر دو طرف سازه (آب بندی در فشار منفی و مثبت)، امکان آب بندی در فضاهایی با دبی آب بالا و مقاومت زیاد در مقابل فشار معکوس آب را دارد. همچنین ترک‌های بتن با اندازه‌های مختلف را آب بندی می‌کند.

تزریق پلی یورتان در این روش آب بندی سطوح بتنی، به صورت یک جزئی یا دو جزئی با استفاده از پمپ مخصوص تزریق در محل‌های نفوذ آب انجام می‌شود و باعث آب ‌بندی جسم بتن از عمق آن می‌شود.

علاوه بر این پوشش‌های محافظتی پلی یورتان با قابل اجرا بودن در ضخامت‌های گوناگون بر اساس نوع کاربری سطوح مورد نظر و همچنین داشتن خواص مطلوب بهداشتی و فیزیکی و مقاومت در برابر اشعه UV خورشید، برای پوشش مخازن آب آشامیدنی، سطوح لوله‌های بتنی انتقال آب و لوله‌ها و اتصالات نیز استفاده می‌شود.

 

12- آب بندی سطوح بتنی با استفاده از روش عایق سطحی

آب بندی بتن با این روش، بر مبنای ایجاد یک لایه نفوذ ناپذیر به روش لاینینگ در سطوح بتنی می‌باشد. با توجه به عملکرد سیستم مورد بهره‌برداری و شرایط سازه، شرکت‌ها مواد آب بند کننده بتن با پایه‌های مختلف تولیدی شرکت‌های معتبر جهانی را به کار می‌برند. این نوع روش جهت آب‌بندی تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، تونل‌ها، مخازن ذخیره مایعات، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، کانال‌های انتقال مایعات و استخرهای چربی گیر کارخانه‌های صنعتی، استفاده‌ی زیادی می‌شود.

 

آب بند کننده پوششی سطوح بتنی

13- آب بند کننده پوششی سطوح بتنی

این نوع ماده بدون حلال بوده و دارای قدرت چسبندگی بالایی است و سطح waterproof مناسبی بر روی سازه‌های بتنی حتی در مواقعی که بار ترافیکی هست، به وجود می‌آورد. همچنین جهت مصرف در پشت بام، سطوح چوبی و فلزی و … هم گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

آب بندکننده پوششی سطوح بتنی، انعطاف پذیری بالایی دارد، توانایی انعکاس نور تا میزان ۷۰% را دارد، قابل شستشو است، اکوستیک می‌باشد، برای تمام سطوح عمودی و افقی قابل اجراست و پایداری خوبی در برابر عناصری مخرب مانند گاز کربن دی اکسید دارد.

 

14- آب بندی بتن به روش افزودنی‌های مایعی یا پودری

یکی از روش‌های آب بندی سطوح بتن، استفاده از افزودنی‌های مایعی یا پودری در ساخت بتن، جهت جلوگیری از وارد شدن آب به داخل بتن و در نهایت آب بندی آن می‌باشد. در سه دهه گذشته، از روش‌های گوناگونی برای آب بندی بتن به کمک افزودنی‌ها استفاده می‌شود. این نوع افزودنی‌ها یا در محل اجرا و یا در بچینگ پلنت به بتن افزوده می‌شوند و با بتن واکنش شیمیایی می‌دهند. این گونه مواد به جای ساخت مانعی بر پشت یا روی بتن جهت ورود آب، به عنوان مانع در برابر نفوذ آب از خود بتن استفاده می‌کنند.

 

15- Waterproof پودری و مایع

این نوع ماده واترپروف، به عنوان نوعی پرکننده فضاهای خالی ناشی از تراکم و تبخیر و ترک‌ها به کار می‌رود. از جمله مزایای آن‌ می‌توان به جلوگیری کردن از نفوذ نم، مواد خورنده، نمک‌های یخ زدایی، ایجاد جلبک و … اشاره نمود. همچنین این نوع مواد، به هیچ وجه تأثیری در اسلامپ بتن ندارند و باعث کاهش سرعت کربناتی شدن هم خواهند شد.

 

مواد آب بند کننده بتن استخر

مواد آب بند کننده بتن استخر

مواد آب بندی که برای استخر به کار برده می‌شوند، در قسمت دیواره‌ها و کف کاربرد دارند و در گروه مواد افزودنی بتن قرار می‌گیرند. ژل میکرو سیلیس، از جمله مواد آب بند کننده بتن استخر می‌باشد. ژل میکروسیلیس مقدار مصرف آب را جهت ساخت بتن کاهش می‌دهد و از طرفی دیگر به خاطر پر کنندگی عالی و وجود روان کننده بتن، ترکیبی مناسب و ایده‌آل برای آب بندی استخر است.

مواد آب بند استخر، باعث تراکم بالای بتن می‌شود و با ایجاد کردن کلسیم سیلیکات، بتنی با نفوذ پذیری خیلی کم و بسیار مستحکم را ایجاد می‌کند. البته عیب این نوع ترکیب قیمت بالای آن است، اما به دلیل تاثیر مثبتی که در آب بندی و جلوگیری کردن از تخریب سازه و تقویت ساختاری دارد، ارزش خرید زیادی دارد. توجه کنید که اجرای آب بندی بتن استخر احتیاج به گروهی ماهر دارد، زیرا مقدار روان کنندگی بتن کاهش می‌یابد و سریع سفت خواهد شد.

 

قیمت آب بند کننده سطوح بتنی

مواد آب بند کننده بتن، براساس این که دارای چه نوع ساختار شیمیایی باشند، چه نوعی داشته باشند، به شکل مایع، ملات و یا پودر درست شده باشند و چه خواص منحصر به فردی داشته باشند، قیمت‌های مختلفی دارند.

 

 

سخن پایانی

آب بند کننده‌های سطوح بتنی، برای افزایش دوام و مقاومت بتن به کار می‌روند. این گونه مواد، از نفوذ نم و رطوبت به داخل بتن جلوگیری می‌کنند و از این طریق طول عمر بتن را بیشتر می‌کنند.

به همین منظور در این مقاله، در خصوص کاربرد آب بند کننده بتن و انواع آن صحبت کردیم، تا شما در صورت نیاز به استفاده از این گونه مواد، با آگاهی بیشتری عمل کنید. اگر پیشنهاد یا انتقادی دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.