نکات مهم طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری - سازه برتر



نکات مهم طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری

طراحی درست دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری برای یک نوجوان پشت کنکوری اهمیت زیادی دارد، زیرا او بیشتر از اینکه به اتاق خوابی با چیدمانی به روز و خاص احتیاج داشته باشد، نیاز دارد که فضایی مناسب جهت مطالعه‌ی او فراهم شود. به همین دلیل باید فکری برای دکوراسیون اتاق درسی نوجوان کنکوری کرد تا بتواند در فضایی آرامش بخش درس بخواند.

در بیشتر منازل امروزی، اتاقی جدا جهت کار یا مطالعه وجود ندارد و نمی‌توان برای یک سال کنکور نوجوانان اتاق ویژه ای ساخت و یا این که کل خانه را تعطیل کرد. بنابراین باید از تغییرات آسان و ساده شروع کنیم و اتاق کنکوری‌ها را به گونه ای دیگر بچینیم. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که با رعایت آن‌ها بتوانید دکوراسیون اتاق مطالعه‌ی ساده و راحتی را برای نوجوانان خود ایجاد کنید.

 

نکات طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری

نکات طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری

در این بخش از سازه برتر موارد مهمی که باید برای طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری در نظر بگیرید را شرح می‌دهیم:

 

بهره بردن از صداهای آرامش بخش در اتاق کنکوری‌ها

گوش کردن موسیقی و یا گوش ندادن به آن موردی شخصی است و بر روی افراد مختلف تاثیرات متفاوتی می‌گذارد. ولی اگر دوست دارید در زمان مطالعه صدایی در اتاقتان جریان داشته باشد، می‌توانید از بعضی از صداهای محیطی مثل صدای طبیعت از جمله صدای آبشار، پرندگان و یا موسیقی‌های کلاسیک و بی کلام و یا در نهایت نویزهای بی مفهوم بهره مند شوید، بعضی از افراد با شنیدن صداهای یکنواختی مانند فن یا پنکه مفاهمیم را بهتر درک می‌کنند.

 

حضور طبیعت در دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری

آیا تصور می‌کنید که وجود گیاهان در فضای اتاق مطالعه یا خانه فقط به دلیل زیبایی است؟ حقیقت این است که گیاهان دارای مزایای زیادی برای محیط مطالعه شما هستند. علاوه بر این مطالعات روانشناختی نشان داده است که وجود گیاهان در محیط زندگی، برای داشتن سلامتی و حالی خوب بسیار موثر است.

 

میز مطالعه مناسب و پربازده برای دکوراسیون اتاق درسی

نوع وسایلی که باید برای دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری‌ها به کار ببرید اهمیت زیادی دارد. در واقع میز مطالعه، یکی از اولین وسایلی است که یادآور سال تلاش و مطالعه برای نوجوانان پشت کنکوری است. بنابراین استفاده از میز مناسب، نتیجه مطلوبی را به همراه خواهد داشت. البته این میز فقط باید استاندارد باشد و مدل آن اهمیت زیادی ندارد.

میز مطالعه به هیچ وجه نباید شلوغ باشد تا نوجوان بتواند بر روی خواندن کتاب‌ها تمرکز کند. رنگ بندی میز مطالعه نیز باید آرام بخش و ملایم باشد تا باعث اذیت چشم و کاهش تمرکز نشود. سعی کنید از میزهایی با رنگ‌های خیلی روشن استفاده نکنید، زیرا رنگ‌های روشن بازتاب نوری زیادی دارند و به همین دلیل باعث خستگی چشم می‌شوند.

 

ایجاد محیط ارگونومی برای نشستن

ایجاد محیط ارگونومی برای نشستن

برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق مطالعه از نوعی صندلی استفاده کنید که با آنتروپومتری بدن همخوانی داشته باشد و اصول ارگونومی در آن رعایت شده باشد. بهترین حالت بدن جهت نشستن در پشت میز به این گونه است که آرنج‌ها و زانوها زاویه ۹۰ درجه باشند و کف پا آویزان نباشد و بر روی زمین (یا زیر پایی) باشد.

همچنین پشت زانو باید با لبه صندلی چند سانتیمتر فاصله داشته باشد. پشتی صندلی از انحنای S شکل ستون فقرات و کمر به خوبی پشتیبانی کند و سر و گردن صاف باشد.

در صورتی که نوجوان برای حضور در کلاس‌های آنلاین و یا مطالعه از رایانه استفاده می‌کند، بهترین مکان برای قرار دادن مانیتور به گونه ای است که لبه بالایی مانیتور با چشمانتان همتراز باشد. همچنین زاویه نشیمن و پشتی ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه باعث می‌شود فشار کمتری به دیسک‌های پایینی متصل به لگن و انتهای ستون فقرات وارد شود.

شما می‌توانید به هنگام انتخاب میز و صندلی، صندلی‌هایی بخرید که قابلیت تنظیم دارند و اگر این آپشن را ندارند، به کمک زیرپایی و پشتی‌های طبی و … شرایط مطلوبی را ایجاد کنید.

 

هوشیاری بیشتر با استفاده از نور کافی در اتاق کنکوری‌ها

یکی از تفاوت‌های دیگری که دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری با اتاق‌های دیگر دارد، داشتن نور کافی است. به طور معمول در اتاق خواب احتیاجی به نور زیاد نیست، ولی بهتر است در اتاق مطالعه نور کافی وجود داشته باشد. سعی کنید تا جای ممکن از نورهای طبیعی استفاده کنید و میز مطالعه را در نزدیک پنجره قرار دهید. نور طبیعی خورشید، هم باعث ایجاد شادابی می‌شود و هم سطح هوشیاری را بالا می‌برد.

در صورتی که اتاق مطالعه پنجره ندارد و یا امکان قرار گرفتن میز در کنار آن نیست، بهتر است از سایر منابع روشنایی مانند چراغ مطالعه نیز استفاده کنید تا نور کافی در اتاق باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم از لامپ‌های آفتابی بهره ببرید که دارای نورهایی با طیف گرم هستند.

در صورتی که با کامپیوتر نیز کار می‌کنید؛ مانیتور را در قسمت پشت و یا رو به روی پنجره قرار ندهید، زیرا باعث خیرگی چشم می‌شود. در این حالت بهترین زاویه ۹۰ درجه است.

 

رنگ مناسب برای دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری 

رنگ مناسب برای دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری

رنگ اتاق مطالعه باید باعث نشاط و آرامش شود تا نوجوان در زمان درس خواندن حس بهتری را تجربه کند. سعی کنید رنگ‌هایی را به کار ببرید که استرس و تنش را دور می‌کنند و باعث ایجاد هیجان مضاعف نمی‌شوند. رنگ‌های خنثی مانند خاکستری و سفید و یا رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز انتخاب خوبی برای این اتاق می‌باشند.

اگر نمی‌توانید دیوار را رنگ کنید، از لوازم و اشیایی استفاده کنید که با پالت رنگی اتاق همخوانی لازم را داشته باشند و یا برچسب‌های موقتی به کار ببرید. فراموش نکنید که نظر فرزندتان را در مورد انتخاب رنگ بپرسید و اجازه دهید او نیز در همه‌ی مراحل چیدمان همراه شما باشد تا از نتیجه کار رضایت داشته باشد و تمایل بیشتری به مطالعه در این اتاق نشان دهد.

 

یادگیری از روی در و دیوار

دیوار اتاق یک کنکوری، می‌تواند جایی برای نوشتن مطالب درسی مهم مثل نقشه جغرافیا، فرمول‌ها و هر مطلب دیگری که برای به ذهن سپردن آن نیاز به تکرار و تمرین زیاد است باشد. با این کار مطالب درسی بهتر حفظ می‌شوند.

برای انجام این کار احتیاجی به خرید پوستر های گران نیست و فقط کافی است مطلبتان را چاپ کنید و یا آن را با ماژیک‌های رنگی روی کاغذ بنویسید و سپس بالای میز مطالعه و بر روی دیوار بچسبانید. علاوه بر این برای این که ذهن از دیدن این نوشته‌ها خسته نشود، می‌توانید از استیکرهای شکلی و ورق‌های رنگی نیز استفاده کنید.

در صورتی که مستاجر می‌باشید و نمی‌توانید بر روی دیوار چیزی بچسبانید بهتر است از یک برد چوب پنبه ای استفاده کنید و همه‌ی موارد را به طور یکجا روی آن بزنید. این گونه بردها، باعث ایجاد نظم ذهنی بیشتری می‌شوند و دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری‌ها را جذاب‌تر می‌کنند.

 

استفاده از قفسه برای دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری

یکی از عناصر مهمی که باید در هر اتاق مطالعه ای باشد قفسه‌ها می‌باشند. با توجه به فضایی که در اتاق مطالعه وجود دارد، مدل‌های مختلف قفسه را می‌توانید در آن قرار دهید. رایج‌ترین و متداول‌ترین مدل‌های قفسه، مدل مستطیلی شکل با طول و عرض متفاوت است. این نوع قفسه‌ها با توجه به اندازه‌ی کتاب‌هایی که در داخل آن گذاشته می‌شوند، طراحی و نصب می‌شوند. بعضی از این قفسه‌ها هم به شکل متحرک طراحی شده‌اند. معمولا این نوع قفسه‌ها دارای دیواره‌های کوتاه‌تری هستند و به طور جداگانه بر روی دیوار نصب می‌شوند.

البته بعضی از قفسه‌ها در اتاق مطالعه به شکل مستطیلی نیستند و با طرح‌هایی خلاقانه مانند چهارگوش‌های غیرمنتظم یا مثلث بر روی دیوار نصب می‌شوند.

 

حذف صداهای مزاحم در اتاق مطالعه کنکور

حذف صداهای مزاحم در اتاق مطالعه کنکور

بعضی از نوجوانان پشت کنکوری به صداهای محیطی مزاحم مثل صدای ساخت و ساز ساختمان، تلویزیون و… حساسند و با وجود این صداها نمی‌توانند تمرکز کنند و خوب درس بخوانند.

در صورتی که آپارتمان شما دارای کفپوش‌های ضد صدا و پنجره‌های دو جداره نیست، باید خودتان فکری برای حل این مشکل کنید. با پخش کردن موسیقی آرامش بخش و بی کلام، می‌توانید صداهای مزاحم را حذف کنید. اگر این نوع صداها نیز باعث عدم تمرکز نوجوانتان می‌شود، باید از گوشی‌های صدا گیر استفاده کنید. همچنین می‌توانید با بستن درز پنجره‌ها، از وارد شدن منبع سر و صدا جلوگیری کنید.

 

ایجاد قوانین در اتاق مطالعه

یکی از مشکلات افرادی که در خانه مطالعه می‌کنند، چگونگی درس خواندن در کنار دیگر اعضای خانواده است. زمانی که همه‌ی شما سعی می‌کنید در یک فضا مطالعه کنید، شرایط می‌تواند خیلی ناامیدکننده باشد. به همین علت توصیه می‌کنیم برای محیط‌ها و زمان‌هایی که هر فرد به درس خواندن خود اختصاص می‌دهد احترام بگذارید و قوانینی را وضع کنید.

همچنین شما می‌توانید برای خودتان هم به فکر قانون گذاری باشید. خیلی از افراد از ترکیب شدن زندگی شخصی خود و زمان مطالعه ناراضی هستند؛ زیرا این حس در آن‌ها ایجاد می‌شود که به طور دائم درس می‌خوانند. با مشخص کردن یک برنامه زمان بندی و پایبند بودن به آن، از به وجود آمدن چنین مشکلی جلوگیری کنید.

 

ایجاد نظم و ترتیب در اتاق مطالعه برای یادگیری آسان

نظم و ترتیب باعث می‌شود که ذهن بر روی کاری که انجام می‌دهد تمرکز بهتری داشته باشد. در واقع دکوراسیون اتاق کنکوری‌ها نباید پر زرق و برق و شلوغ باشد. منظم بودن و سادگی این نوع اتاق باعث می‌شود مغز نوجوان بازدهی بالاتری داشته باشد. سعی کنید همه‌ی لوازمی که باعث حواس پرتی و مانع درس خواندن می‌شوند را از این اتاق دور کنید. برای مثال موبایل، کنسول‌های بازی و… نباید در دسترس نوجوان باشند، زیرا درس خواندن را سخت‌تر خواهند کرد.

پشت کنکوری‌ها باید به جزوه‌ها و کتاب‌های مختلفشان دسترسی راحتی داشته باشند. برای اینکه دور آن‌ها بی نظم و شلوغ نشود، می‌توانید از یک ترولی استفاده کنید تا همه‌ی لوازم و کتاب‌های نوجوان را در آن جای دهید. البته می‌توان از شلف‌های دیواری نیز استفاده کرد و بالای میز نصبشان کرد. شلف‌های دیواری جای کمی می‌گیرند و نظم و ترتیب خوبی به وسایل می‌بخشند و البته از نظر بصری زیبایی منحصر به فردی به دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری‌ها می‌دهند.

 

فضای خواب و مطالعه را جدا کنید

سعی کنید حتما فضای مطالعه نوجوان را از فضای تفریح و استراحت جدا کنید. زمانی که بر روی تخت دراز کشیده اید و با خوراکی‌های مختلف به دنبال درس خواندن می‌روید، به طور قطع بازدهی و تمرکز کافی ندارید.

در واقع ذهن افراد در مکانی که جای استراحت آنها است، به هیچ وجه آمادگی یادگرفتن مطالب درسی را ندارد. البته این مورد به این معنا نیست که استراحت بین زمان درس خواندن و تامین انرژی اهمیتی ندارد. با جداکردن فضای استراحت و درس، فرزندتان می‌تواند از هر دوی آن‌ها لذت کافی ببرد و نتیجه‌ی خوبی را بگیرد.

 

دمای متعادل محیط در اتاق مطالعه کنکوری‌ها

دمای فضای مطالعه باید متعادل و مطبوع باشد. سرما و گرمای بیش از حد باعث از بین رفتن آرامش خواهد شد و تاب آوری نوجوان را کمتر می‌کند. بعد از تنظیم کردن سیستم سرمایش و گرمایش اتاق باید اطمینان داشته باشید که از این لحاظ مشکلی پیش نیاید. در دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری‌ها از موکت یا فرش برای کفپوش استفاده کنید تا نوجوان پشت کنکوری در زمان مطالعه حس بهتری داشته باشد و پاهایش، با سطح گرم و نرمی در تماس باشند.

 

طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه کوچک

طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه کوچک

در صورتی که در آپارتمان یا ساختمان خود یک اتاق مطالعه ندارید، مشکلی نیست. ایده‌های جذاب و زیبایی هستند که شما می‌توانید برای دکوراسیون اتاق مطالعه کوچک هم از آن‌ها استفاده کنید. برای انجام این کار، لازم است به متراژ اتاق توجه کنید و به طور دقیق بدانید که به چه چیزهایی برای قرار دادن در اتاق مطالعه کوچک احتیاج دارید.

یکی از پرکاربردترین و زیباترین وسایل برای دکوراسیون اتاق مطالعه کوچک، قفسه‌ها می‌باشند. شما می‌توانید انواع قفسه‌های کتاب را با مدل‌های خلاقانه و زیبا بر روی دیوار نصب کنید. حتی در صورتی که فضای مطالعه شما ۲۰ مترمربع باشد، باز هم می‌توانید صندلی و میز مطالعه را در فضای اتاق قرار دهید. محصولاتی که در سال‌های اخیر برای طراحی دکوراسیون داخلی در بازار عرضه شده‌اند، قابلیت استفاده در هر فضایی را دارند.

میزهایی که بدون پایه به دیوار نصب می‌شوند و یا میز و صندلی‌های کم جا، برای دکوراسیون اتاق مطالعه کوچک گزینه‌ی مناسبی می‌باشند. در این حالت می‌توانید از تنوع رنگ و طرح استفاده کنید. معمولا، رنگ‌های روشن که حس آرامش بیشتری می‌دهند، انتخاب خوبی برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق مطالعه هستند.

 

 

سخن پایانی

برای بالا بردن کیفیت مطالعه نوجوانان پشت کنکوری، باید به طراحی دکوراسیون اتاق آنها توجه ویژه ای کرد. اهمیت به جزئیات اتاق مطالعه در بخش‌های گوناگون و توجه به رنگ‌بندی مناسب این اتاق باید به شکل حرفه‌ای انجام شود. یک برنامه‌ریزی اصولی برای دکوراسیون اتاق مطالعه باعث می‌شود که یک فضای خاص و آرام جهت درس خواندن فراهم شود. بهتر است سبک دکوراسیون داخلی برای اتاق مطالعه به گونه ای باشد که سادگی ویژگی اصلی آن باشد تا در موقع مطالعه باعث حواس‌پرتی نشود.

امیدواریم با به کار بردن اصول ساده ای که بیان شد، بتوانید اتاقی مناسب را برای مطالعه نوجوان پشت کنکوری خود مهیا کنید. لطفا نظرات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.