نمای سنگی ساختمان ویلایی و انواع سبک های طراحی نما با سنگ - سازه برتر



نمای سنگی ساختمان ویلایی

نمای سنگی ساختمان ویلایی و انواع سبک های طراحی نما با سنگ

انواع نمای سنگی ساختمان ویلایی و مزایا و معایب آنها

امروزه استفاده از نمای سنگی ویلا، برای ساختمان‌های ویلایی بسیار رایج است و پروژه‌های ساخت ویلا را می‌توان با استفاده از آن به بهترین شکل طراحی و اجرا کرد.

سنگ نمای ساختمان ویلایی، یک نوع سنگ تزئینی است که در اندازه‌ها و ابعاد مشخصی قابل برش و تراش می ‌باشد. نمای سنگی ویلا، دارای دوام و سختی متفاوتی است که در شرایط آب و هوایی مختلف استحکام خوبی دارد. از آنجایی‌ سنگ نما در زیبایی ساختمان‌های ویلایی نقش خیلی مهمی دارد، بنابراین برای یک انتخاب خوب و مناسب، باید انواع سنگ نمای ویلا را بشناسیم.

در این مقاله از سازه برتر انواع نمای ویلا سنگی را از نظر جنس و مزایا و معایب آن توضیح خواهیم داد و در انتها انواع سبک نمای سنگی برای ویلا را معرفی می کنیم.

 

 

انواع نمای سنگی ویلا

 برای نمای سنگی ویلا، از سنگ‌هایی با جنس‌های مختلف از جمله: تراورتن، ترامیت، مرمر و گرانیت استفاده می شود که ویژگیهای هر کدام را در این قسمت شرح می دهیم:

نمای سنگی تراورتن

نمای سنگی تراورتن

معمولا تراورتن از پر کاربرد ترین سنگ نماهای بیرونی در ساخت ویلا و ساختمان‌ است، این نوع سنگ از سنگ مرمر ارزان تر است و تنوع زیادی در زمینه تولید دارد. تراورتن یک سنگ‌ سبک است و به دلیل داشتن خلل و فرج مناسب در پشت آن به آسانی با ملات به سطح مورد نظر می چسبد.

اکثر افراد برای نشان دادن زیبایی هر چه بیشتر نمای بیرونی ویلا، سنگ های طبیعی را به کار می برند. سنگ‌های طبیعی از نوع تراورتن سفید، بسیار بهتر هستند و ظاهر ویلا را زیباتر نشان می دهند.

البته باید به این نکته توجه کرد که سنگ تراورتن سفید طبیعی هزینه‌های بیشتری را می طلبد، از طرف دیگر گروهی از مردم هم به دلایل گوناگون به دنبال سنگ مصنوعی به ویژه تراورتن سفید مصنوعی می روند که یکی از این دلایل کاهش هزینه‌ها است.

هزاران سال طول می کشد تا سنگ‌های طبیعی مخصوصاً تراورتن سفید، تشکیل شوند و هر یک از صفحات سنگ با یکدیگر تفاوت دارند، به همین دلیل نمی توان کیفیت و زیبایی سنگ طبیعی را با سنگ‌های مصنوعی مقایسه کرد.

در مقابل سنگ‌های تراورتن مصنوعی از نظر بافت و شکل، خیلی شبیه به یکدیگر هستند که در نتیجه به زیبایی سنگ‌های طبیعی نیستند.

هر سنگ مصنوعی تقریبا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سبک‌تر از سنگ‌های طبیعی است. این سبک بودن سنگ‌ها کار را در زمان نصب بر روی نمای ساختمان ویلایی هم آسان تر می کند.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که سنگ‌های مصنوعی در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و یا حتی باران و باد دوام چندانی ندارند.

 

مزایای نمای سنگی تراورتن

قابلیت برش زدن به دو نوع بدون موج و موج دار

عایق در برابر سرما و گرما و صوت، به خاطر داشتن حفره‌های متعدد

کاهش بار وارده به ساختمان با استفاده از سنگ تراورتن به علت وزن کمتری که نسبت به سنگ‌های ساختمانی دیگر دارد

تراورتن را می توان با موادی مثل رزین، سیمان، ماستیک، بتونه و … (سنگ‌های فرآوری شده با استفاده از رزین مقاومت بسیار بالایی دارند.) تغییر شکل داد و مقاومت آن را بالا برد

برش دهی آسان به وسیله ابزارهای مخصوص در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف

امکان استفاده به صورت مات، براق و چکش خورده

نفوذ آب به درون بافت این سنگ، مانع از شکستن این سنگ می‌شود، زیرا تراورتن دارای تخلخل پایین است.

قابل استفاده در نماهای داخلی و بیرونی ویلا، به خاطر زیبایی‌های منحصر به فرد و خاص

قابلیت شکل‌دهی به انواع و اشکال گوناگون، به علت ساب پذیری سنگ‌های تراورتن

عمری طولانی و استحکام بسیار بالا

قابل استفاده به شکل خشک و عدم نیاز به استفاده از ملات

قیمت مناسب و ارزان

تمیز کردن راحت و عدم جذب راحت کثیفی و لکه

داشتن حفره‌های ریز که باعث افزایش چسبندگی می‌شود

رنگ ثابت و عدم تغییر رنگ در طی زمان

نصب سریع و راحت

 

معایب نمای سنگی تراورتن

یکنواخت نبودن رنگ و طرح این سنگ‌ها

در صورت کاهش دما و خیس شدن این سنگ‌ها، امکان خرد شدن آنها وجود دارد

همچنین سنگ تراورتن مصنوعی اگر به خوبی فرآوری نشود و یا از مواد بی‌کیفیت برای فرآوری آن‌ استفاده شود، قدرت جذب آب آن افزایش پیدا می کند و به همین دلیل رزین‌های استفاده شده در فرآوری این محصول اهمیت بسیار بالایی دارند.

 

نمای سنگی ترامیت

این سنگ از ترکیب سنگ مرمریت و تراورتن درست شده است و چون که ویژگی‌های هر دو سنگ را دارد به نام ترامیت شناخته شده است. این نوع سنگ هم برای نمای خارجی ویلا و هم برای نمای داخلی آن مناسب است، اما به علت جذب آب بالایی که دارد، بهتر است برای نمای داخلی به کار رود یا این که در زمان استفاده برای نمای خارجی، در مناطقی با آب و هوای خشک استفاده شود. بیشتر سنگ‌های ترامیت رنگ‌های سفید یا کرم دارند و زمینه روشنی دارند. سنگ‌های ترامیت به سنگ‌های تراورتن شباهت زیادی دارند و اغلب این سنگ با سنگ تراورتن اشتباه گرفته می شود.

یکی از انواع سنگ‌های ترامیت، بوکان هست که این نوع سنگ از ترامیت، دارای زمینه ای با رنگ سفید به صورت یکدست و یکنواخت است، همچنین در این مدل از سنگ‌ها رگه ای وجود ندارد و با توجه به این که قیمت پایین تری نسبت به سنگ تراورتن سفید دارد، مورد استقبال بسیاری از طراحان و معماران در حوزه صنعت ساختمان قرار گرفته است.

 

مزایای نمای سنگی ترامیت

سنگ ترامیت، رنگی روشن و یکدست دارد و در طرح و رنگ آن هیچگونه ناهماهنگی وجود ندارد. این سنگ به دلیل روشنی که دارد می تواند برای استفاده در نمای داخلی ویلا به کار رود و فضای داخل ساختمان را روشن کند و همچنین استفاده از این نوع سنگ برای نمای بیرونی باعث زیبا تر شدن جلوه نمای بیرونی می‌شود.

 

معایب نمای سنگی ترامیت

سنگ ترامیت، درجه صیقل پذیری ضعیفی دارد زیرا کانی‌های رسی در درون خود دارد، اغلب این سنگ را به شکل تیشه ای می بینیم و جلا و ساب کمتری دارند.

یکی دیگر از معایب سنگ ترامیت، جذب آب آن است زیرا این نوع سنگ آهکی است. هنگامی که جذب آب و رطوبت در یک سنگ خیلی بالا باشد، به مرور زمان آب به خورد سنگ می رود و باعث متلاشی شدن سنگ می شود. به همین دلیل این نوع سنگ‌ها را در جاهایی که آب ریز هستند، مانند سرویس‌های بهداشتی یا حمام به کار نمی برند و به جای آن از سنگ ترامیت، برای نمای بیرونی ساختمان یا ویلا و در نواحی که در مجاورت سرما و رطوبت و باران زیاد قرار ندارند، استفاده می‌شود.

 

نمای سنگی مرمر

نمای سنگی مرمر

مرمر، یک نوع سنگ آهکی دگرگون شده است که از کانی‌های رنگارنگ مختلفی تشکیل شده است. زمانی که سنگ‌ آهک در معرض حرارت و فشار زیاد قرار می‌گیرد، دچار تغییر و دگرگونی می‌شود و به این صورت سنگ‌های مرمر به وجود می‌آیند.

کلسیت از اصلی‌ترین کانی تشکیل دهنده این سنگ به شمار می رود، که در طول فرآیند دگرگونی درشت و متبلور می‌شود. این سنگ زیبایی بی نظیری دارد و با ویژگی‌های خاص خود در اکثر پروژه‌های ساختمان‌سازی و معماری استفاده می‌شود، اغلب از این سنگ جذاب و زیبا برای لوکس‌تر جلوه دادن پروژه‌های ساختمان‌سازی استفاده می‌ شود. این نوع سنگ در رنگ‌های زرد، سبز و سفید وجود دارد.

 

مزایای نمای سنگی مرمر

سنگ مرمر که از گران ‌ترین سنگ نمای ویلا است، خاصیت درمانی دارد و آرام ‌بخش است. این نوع سنگ در برابر گازها، هوا زدگی و باران‌های اسیدی مقاومت بسیار زیادی دارد. سنگ مرمر در برابر گرما و سرما و رطوبت مقاومت خوبی دارد، ولی نباید به مدت طولانی در برابر رطوبت قرار گیرد. بالا بودن قابلیت صیقل پذیری سنگ مرمریت باعث می شود بتوان به آسانی آن را صیقل داد.

به دلیل عدم جذب گرد و غبار، این سنگ به آسانی تمیز می‌شود، همچنین درخشان بودن و شفافیت سطح سنگ‌های مرمر به گونه ای است که، نور را در خود انعکاس می دهد و انتخاب بسیار خوبی برای اجرای نمای ویلا می باشد.

مزیت دیگر سنگ مرمر، وجود تنوع رنگی بالا و طبیعی بودن آن است، که باعث می شود برای نمای ساختمان ویلایی به کار رود و شکوه و جلال خاصی به نما بدهد.

 

معایب نمای سنگی مرمریت

سنگ مرمریت نما، از سنگ‌های متخلخل و نرم است. درصد بالای تخلخل در سنگ مرمریت باعث می شود نسبت به مواد شیمیایی واکنش خوبی نشان ندهد و دچار خوردگی و تغییرات شود. به عنوان مثال باران‌های اسیدی به آسانی روی سنگ نمای مرمریتی که در نمای ویلاها استفاده شده اثر می گذارد و باعث تخریب آن می شود.

سنگ مرمر، به ویژه نوع روشن آن، سنگی گران و لوکس در صنعت ساختمان سازی است و به همین دلیل قیمت آن از دیگر سنگ‌های ساختمانی بیشتر است.

ساییدگی و خراشیده شدن، هم عامل مخرب سنگ‌های مرمر است و باید از آن در برابر خراشیدگی محافظت کرد.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

یکی از دغدغه های پیمانکاران ساختمانی و همچنین تولید کنندگان و فروشندگان تجهیزات ساختمانی، جذب مشتریان جدید و بیشتر است که با در نظر گرفتن بازار رقابتی موجود، برای بیشتر دیده شدن، نیاز به تبلیغات احساس می شود و با توجه به اینکه تبلیغات اینترنتی یکی از کم‌هزینه‌ترین و در عین حال جزو پربازده‌ترین روش های تبلیغاتی است؛ فعالان صنعت ساختمان می توانند با تبلیغات اینترنتی مشتریان بیشتری داشته باشند و در نتیجه درآمد بیشتری کسب کنند.

مجموعه تبلیغات ساختمانی سازه برتر امکان همکاری با فعالان این حوزه را در بخش طراحی و اجرای تبلیغات اینترنتی فراهم کرده و می توانید از طریق تبلیغات کلیکی یا رپورتاژ آگهی یا بهینه سازی سایت برای گوگل، برای جذب مشتریان جدید اقدام کنید.

ضمن اینکه این امکان را دارید که آگهی خود را در سایت سازه برتر منتشر کنید و این آگهی بصورت دائمی در سایت نمایش داده شود و نیازی به پرداخت هزینه برای تمدید آن نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

ویلا نما سنگی

نمای سنگی گرانیت

از شناخته شده ترین سنگ‌ها برای نمای ساختمان یا ویلا، سنگ گرانیت است. این سنگ مانند آهن محکم هست و تراکم و حجم بالایی دارد، به همین خاطر آب کمتری را به سمت خود جذب می کند، همچنین وجود درصد بالایی از سیلیس در سنگ گرانیت، خاصیت محکم بودن و سختی این سنگ در مقابل سایش را بالا می برد.

 

مزایای سنگ گرانیت

– تنوع رنگ و طرح گرانیت

سنگ گرانیت، تنوع بالایی از رنگ و طرح و بافت دارد و همین باعث شده است تا از این متریال برای زیباسازی نمای ویلا یا ساختمان استفاده کنند. با استفاده از تنوع رنگی سنگ گرانیت می‌توانید به ‌راحتی در فضا یک هارمونی جذاب و زیبا ایجاد کنید و از همخوانی این سنگ با سایر عناصر ساختمانی لذت ببرید.

 

–طول عمر بالا و دوام طولانی مدت

گرانیت، بدون تغییر در رنگ و ساختار خود می‌تواند به مدت طولانی کارایی داشته باشد. سنگ گرانیت همچنین در کنار مقاوم بودن در برابر حرارت، انعطاف‌پذیر هم هست و اگر تحت‌فشار و سایش بالا قرار گرفته شود، دچار آسیب نمی‌شود.

 

– قیمت مناسب سنگ گرانیت

علت قیمت مناسب سنگ گرانیت، این است که معادن این سنگ در کشور فراوان است. همچنین هزینه‌های نگهداری از سنگ گرانیت نسبت به سنگ‌های دیگر پایین‌تر است.

 

– مقاومت در برابر ساییدگی، خراش و خوردگی

سنگ گرانیت، در مقابل خوردگی خیلی مستحکم است به همین دلیل اگر بر روی آن مواد شیمیایی ریخته شود آسیب نمی بیند. این سنگ همچنین در برابر ساییدگی مقاومت خوبی دارد.

 

– مقاومت در برابر نفوذ آب

سنگ گرانیت، سنگی متخلخل و متراکم است که در برابرنفوذ آب مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل رطوبت و آب نمی‌تواند به داخل آن نفوذ کند و در نتیجه باعث از بین رفتن سنگ شود.

 

– همخوانی با مصالح ساختمانی دیگر

یکی از بارزترین ویژگی‌های سنگ گرانیت، استفاده از آن در کنار مصالح دیگر همچون فولاد، شیشه و چوب است. گرانیت می‌تواند در نمای ویلا، شخصیت و زیبایی خود را حفظ کند و درعین‌ حال با مصالح دیگر ساختمانی نیز سازگار باشد.

 

– دوستدار محیط‌ زیست

سنگ گرانیت، یک ماده تجدید پذیر و با دوام است و سال‌ها بعد از استفاده می‌توان آن را بازیافت کرد. این ویژگی سبب شده است تا سنگ گرانیت به عنوان یک سنگ دوستدار محیط‌ زیست شناخته شود.

 

معایب نمای سنگ گرانیت

یکی از معایب سنگ گرانیت، وزن بسیار بالای این سنگ است، وزن بالای گرانیت سبب می شود، بار مرده به نمای ساختمان ویلا وارد کند و وزن کلی ساختمان را افزایش دهد. این نوع نمای سنگی، عایق صوتی و حرارتی نیست و این موضوع می‌تواند باعث به هدر رفتن انرژی در ویلا شود. سنگ گرانیت به خاطر تراکم بالایی که دارد، چسبندگی خوبی با ملات ندارد به همین دلیل جدیدا استفاده از این سنگ برای نمای ساختمان ویلایی توصیه نمی‌شود. زیرا به خاطر عدم چسبندگی و وزن بالا، احتمال سقوط آن وجود دارد. همچنین در بخش‌های مختلف ساختمان به علت تراکم بالای سنگ گرانیت، ملات بیشتری برای چسبندگی به کار می رود و این کار هزینه را برای کارفرمایان افزایش می دهد.

 

انواع سبک نمای سنگی ویلا

انواع سبک نمای سنگی برای ویلا

در ادامه این بخش از مقاله سازه برتر، شما را با انواع سبک نمای سنگی ویلایی آشنا می کنیم:

 

نما سنگی سلطنتی

نما سنگی سلطنتی، یکی از زیباترین انواع نمای ساختمان ویلایی است. در واقع این نوع نما را می توان به چیزی مشابه آنچه که در کتاب‌ها و فیلم‌ها درباره قلعه‌های پادشاهی و سلطنتی و کاخ‌ها دیده ایم، اشاره کرد. این مدل از مدل‌های پر طرفدار در بین ایرانی هاست.

 

نما سنگی مدرن

نما سنگی مدرن، از سبک‌های مدرن الگو برداری می کند. سبک مدرن برای نمای بیرونی ویلاها، احساس آرامش را برای افراد به ارمغان می‌آورد. هر اندازه نماهای مدرن خلاقانه‌تر طراحی شوند، ارزش و اعتبار ساختمان ویلایی را بیشتر خواهند کرد.

برای اجرای نما سنگی ویلا به سبک مدرن، حتماً باید موقعیت و نوع طراحی پلان ساختمان ویلایی را بررسی کرد. این نما سنگی را می‌توان برای ویلاهای نوساز اجرا کرد. اما اگر قرار باشد نما سنگی مدرن برای ساختمان‌های چند سال ساخت استفاده شود، باید حتماً یک نقشه اصولی تهیه کرد.

 

نما سنگی کلاسیک یا رومی

نما سنگی رومی یا کلاسیک برای ویلا، طرح‌هایی با ستون‌های مرتفع و قطور به همراه مجسمه‌های سنگی یا حکاکی روی سنگ را نشان می دهد. این سبک از طراحی نمای سنگی برای ویلاهای شمال خیلی پرطرفدار است.

 

نمای سنگی چینی برای ویلا

سنگ چینی، همان مرمریت است که بافتی دانه ریز و بلورین دارد. این سنگ به انواع سنگ نمای چینی سفید، چینی کریستالی و چینی خاکستری تقسیم می شود و از لحاظ دیگر با توجه به طرح و بافتی که دارد به دو نوع کریستالی و ابری تقسیم می شود.

 

نما سنگی لاکچری

نما سنگی لاکچری یکی از خاص‌ترین انواع نما سنگی برای ویلا است. نمای خارجی یک ویلا به سبک لاکچری، با استفاده از بهترین سنگ‌های ساختمانی و اغلب به رنگ روشن درست می‌شود.

 

نمای ویلا سنگی

نمای ساختمان ویلایی یک طبقه یا دوبلکس با سنگ

برای اجرای نمای بیرونی ساختمان یک طبقه یا دوبلکس با سنگ، باید به طراحی داخلی ساختمان، هزینه مواد اولیه، شرایط آب و هوایی منطقه و سلیقه کارفرما توجه کرد. استفاده از نمای کلاسیک یا مدرن برای ساختمان یک طبقه یا دوبلکس به نظر شخصی فرد بستگی دارد.

سنگ‌های تراورتن، گرانیت و سنداستون بیشتر در طراحی نمای خارجی ساختمان یک طبقه یا دوبلکس استفاده می شوند، زیرا این سنگ‌ها مقاومت بالایی دارند و قیمت ارزان‌تری هم نسبت به دیگر سنگ‌ها دارند، در نمای ساختمان یک طبقه با سنگ، می‌توان چند نوع سنگ را هم به کار برد، که در این صورت باید به هماهنگی بین سنگ‌ها توجه کرد، تا بتوان نمایی زیبا و شیک را برای ویلا ایجاد کرد.

 

 

جمع بندی

نما سنگی ویلایی، یکی از پرطرفدارترین طرح‌ها برای نما ویلا است. این مسئله در جذب مشتری برای خرید ویلا بسیار موثر است. اکثر ویلاهای دوبلکس و تریبلکس، از بهترین انواع سنگ‌های ساختمانی در رنگ‌های متنوع و جذاب ساخته شده‌اند.

در حقیقت، سنگ‌های ساختمانی از مقاوم‌ترین متریال‌هایی هستند که برای نمای ویلا استفاده می شوند، زیرا در برابر شرایط آب و هوایی، بارش باران و رطوبت مقاومت بسیار خوبی دارند. ویلاهایی که از طرح‌های شیک و خلاقانه در نما سنگی ساختمان بهره گرفته‌‌اند، قیمت بالاتری دارند و بسیار محبوب هستند.

در نهایت امیدواریم که با خواندن این مطلب، توانسته باشید راحت تر درمورد انتخاب نمای ویلای خود تصمیم بگیرید و یک نمای زیبا و منحصر به فرد را اجرا کنید. در صورتی که به نظر شما نکته ای در خصوص این مقاله وجود دارد که ناگفته باقی مانده، می توانید آن را در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.