استخر پیش ساخته فایبرگلاس - سازه برتر



مراحل نصب استخر پیش ساخته فایبرگلاس و مزایا و معایب آن

ساخت استخر فایبرگلاس یکی از کارهایی است که می تواند خانه یا ویلای شما را بسیار زیبا و چشم گیر کند. همچنین براق بودن و شفافیت سطح استخر فایبرگلاس باعث انعکاس نور می شود و منظره ای جذاب و دیدنی را به وجود می آورد. ساخت استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس در ابتدا مورد استقبال کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار گرفت و بعد وارد کشورهای آسیایی شد.

استخر پیش ساخته فایبرگلاس در حقیقت یک استخر شخصی است که برای شنای بزرگسالان، ورزش و آب درمانی استفاده می شود و در زمان ساخت ویلا می توانید استفاده از این نوع استخرها را در نظر داشته باشید. این نوع استخرها از کامپوزیت فایبرگلاس بسیار مقاوم به صورت یکپارچه درست شده اند و نیازی به عایق بندی و آب بندی و مایع آب بند ندارند.

استخرهای فایبرگلاس برای درون زمین انتخاب بسیار مناسبی می باشند. هرچند انتقال آنها از کارخانه سازنده به محل نصب کار خیلی دشوار و پراسترسی است ولی در کمترین زمان ممکن استخر نصب و مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از سازه برتر سعی داریم تا شما را با مراحل طراحی و ساخت استخر فایبرگلاس و همچنین مزایا و معایب و انواع آن آشنا کنیم خوشحال خواهیم شد اگر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

استخر پیش ساخته فایبرگلاس

 

مراحل طراحی و ساخت استخر فایبرگلاس

مراحل طراحی و ساخت استخر فایبرگلاس چگونه است؟ استخر فایبرگلاس از محصولات رایج و محبوب در میان انواع استخرها به شمار می رود. کوتاه بودن زمان فرآیند طراحی و ساخت به اضافه مزایای بسیار بالای این مدل، باعث شده است تا بسیار مورد استفاده کارفرمایان قرار بگیرد.

استخرهای نوع پیش ساخته به خاطر انعطاف پذیری بالایی که دارند، جایگزین خوبی برای استخرهای معمولی هستند.

 

فرآیند طراحی و ساخت استخر فایبرگلاس

ژلکوت بر روی قالب اسپری می شود.

فایبرگلاس خرد شده همراه با رزین وینیل استر استفاده می شود.

رشته های بافته شده در نقاط تنش برای استحکام بیشتر استفاده می شوند.

از موادی با ساختاری که شبیه لانه زنبور است به‌ عنوان تکیه گاه برای دیواره های جانبی استفاده می شود.

لایه آخر فایبرگلاس با رزین پلی استر به استفاده می شود.

درون قالب پخته می شود.

کاسه استخر از قالب جدا می شود.

اضافه های فایبرگلاس بریده می شوند.

بررسی کیفی کاسه ی استخر انجام می گیرد.

 

نصب استخر فایبرگلاس

مراحل نصب استخر پیش ساخته فایبرگلاس

1- انتخاب محل مناسب

انتخاب فضای مناسب و مکان یابی، از با اهمیت‌ترین مراحل در طراحی و ساخت استخر فایبرگلاس است. متخصصان این حوزه متناسب با نحوه کارایی و نوع نیاز و بر اساس نظر کارفرما، محل بهینه و مناسب را برای ساخت این سازه انتخاب می کنند. مکان مورد نظر باید از نور طبیعی، به خصوص در طول روز بهره‌مند باشد. جهت وزش باد و حفظ حریم خصوصی، از دیگر موارد با اهمیت در این زمینه به شمار می روند.

 

2- گود برداری

بعد از انتخاب مکان مناسب، مرحله گودبرداری انجام می شود. به صورت معمول، این فرآیند متناسب با نوع خاک و جنس آن  انجام می شود. گودبرداری متناسب با استانداردها و اصول مربوطه و بر اساس مکانیک خاک انجام می شود. پس از تمام شدن مرحله گودبرداری، بستر مناسب برای طراحی و ساخت استخر به نحو مطلوب و مناسبی فراهم می شود.

 

3- جایگذاری استخر

مرحله بعدی طراحی و ساخت استخر فایبرگلاس، جایگذاری و جانمایی سازه در فضای تعیین شده است. در این زمینه باید توجه داشت که سطح استخر باید بر روی سطح مسطح و صاف قرار گیرد.

به همین منظور باید به تراز کردن و صاف کردن سطح مورد نظر اقدام شود. همچنین استخرهای فایبرگلاس به انجام عملیات آرماتوربندی و بتن ریزی نیاز ندارند. به طور معمول، استخرهای پیش ساخته به صورت قالب های آماده و در اشکال و طرح های متنوع طراحی و تولید می شوند.

 

4- نصب سیستم فیلتر، لوله‌کشی و تصفیه کننده آب

5- نصب مرز و حصار اطراف استخر

6- نصب هره‌بندی و پاسیو

 

7- انجام نورپردازی

از اقدامات دیگری که در جهت نگهداری و اجرای استخر فایبرگلاس انجام می شود، انجام مرحله نورپردازی استخر است. استفاده از لامپ های LED علاوه بر تامین نور مورد نیاز، زیبایی و جذابیت فضای استخر را دو چندان می کنند. همچنین تامین نور مناسب مانع از بروز حوادث خطرناک و جدی برای شناگران می شود.

 

8- بررسی و ارزیابی نهایی کیفیت پوسته استخر

 

استخر فایبرگلاس

نکات مهم در طراحی و ساخت استخر فایبرگلاس

استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس به سرامیک کاری و کاشی کاری نیاز پیدا نمی کنند. مواد استفاده شده در ساختار این نوع، در برابر ضربه و فشار از مقاومت بالایی برخوردار است. انعطاف پذیری بالای این استخرها، امکان حمل و جابجایی سازه را در حین عملیات طراحی و ساخت به وجود می آورد.

علاوه بر این فرآیند اجرا و نصب استخر فایبرگلاس، در کوتاه‌ترین زمان صورت می گیرد. بر همین اساس مدت زمان لازم برای پیاده سازی و نصب این سازه ها، در حدود یک تا دو هفته می باشد. این امر باعث جلوگیری از صرف وقت و هزینه اضافی می شود.

در این میان نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که استخرهای فایبرگلاس را نمی‌توان از نظر ابعاد و سایز مانند استخرهای بتنی یا وینیلی تولید کرد زیرا از قالب‌ها و چسب های پیش‌ ساخته‌ای تولید شده‌اند. همچنین اندازه آنها در بیشتر مواقع باید کوچکتر از 5 * 12 متر باشد تا بتوان آنها را به آسانی جابه‌جا کرد. البته این به معنای نداشتن حق انتخاب نیست. گزینه‌های زیادی هستند چرا که تمامی تولیدکنندگان استخرهای پیش‌ ساخته فایبرگلاس، محصولات متنوع و گوناگونی دارند تا بتوانند نیازهای مشتریان با سلایق گوناگون را برطرف سازند.

 

تبلیغات شرکت های ساختمانی در سازه برتر

اگر در هر یک از زمینه های صنعت ساختمان و معماری فعالیت دارید، می توانید بصورت دائمی تبلیغات شرکت خود را در سایت سازه برتر منتشر نمایید. این نوع تبلیغ بصورت آگهی دائمی در سایت منتشر می شود و با توجه به اینکه این گونه آگهی ها در نتایج گوگل نیز دیده می شوند، مخاطبان زیادی از طریق گوگل وارد سایت شده و آگهی شما را مشاهده می کنند و بدین ترتیب می توانید برای جذب مشتریان بیشتر از این روش استفاده کنید.

ضمن اینکه این نوع آگهی ساختمانی برای بهبود رتبه سایت شرکت ساختمانی شما نیز موثر بوده و با ارجاع مخاطبان سازه برتر به سایت خودتان، می توانید بازدید سایت خود را افزایش دهید و نکته مهمتر اینکه اعتبار سایت شما نیز در نزد گوگل بیشتر خواهد شد و رتبه بهتری را در نتایج جستجوی گوگل کسب خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و سفارش تبلیغ روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

مزایای استخر فایبرگلاس

مزایا و معایب استخر فایبرگلاس

با توجه به اینکه ساخت استخرهای فایبرگلاس بسیار رواج پیدا کرده است، توجه به این نکته ضروری است که استخرهای پیش ساخته هم مزایا و معایبی دارند که آگاهی از آنها باعث می شود که برای ساخت استخرهای فایبرگلاس تصمیم بهتری بگیرید.

 

مزایای استخر فایبرگلاس

نصب آسان و سریع نسبت به استخر بتنی

نیاز کم به تعمیر و نگهداری

مقاومت بالا

سازگاری با دستگاه کلر زن نمک

هزینه تعمیر و نگهداری پایینی

 

نصب آسان و سریع نسبت به استخر بتنی

نصب استخر فایبرگلاس حدود 3 تا 6 هفته طول می کشد، در حالی که ساخت استخرهای بتنی ممکن است حدود 3 تا 6 ماه زمان نیاز داشته باشد.

 

مقاومت بالا

از فایبرگلاس برای ساخت هواپیما و کشتی ساخته می شود، فایبرگلاس به ‌اندازه ای مستحکم و مقاوم است که نیازی به نگرانی در مورد سوراخ شدن ژلکوت یا ترک برداشتن سازه وجود ندارد. اگر استخر فایبرگلاس به درستی ساخته، نصب و نگهداری شود، نیازی به بازسازی ژلکوت آن نیست.

 

نیاز کم به نگهداری و تعمیر

سطح صاف استخر فایبرگلاس باعث می‌ شود كه برای تمیز کردن از مواد شیمیایی کمتری استفاده شود. بدنه استخر از 10 لایه رزین و 1 لایه ژلکوت تشکیل شده و لایه آخر (ژلکوت) خاصیت آنتی باکتریال و ضد جلبک دارد. خاصیت ضد جلبک بودن هزینه نگهداری و سرویس استخر را بخاطر جلوگیری از رشد این جلبک ها بسیار پایین می آورد. ژلکوت استخر فایبرگلاس، غیرمتخلخل است و بنابراین نیازی به استفاده از انواع مواد شیمیایی برای از بین بردن جلبک ها و یا برس کشی سطوح وجود ندارد.

 

هزینه نگهداری و تعمیر بسیار پایین

استخرها از نوع پیش ساخته به مواد شیمیایی و برق کمتری برای نگهداری نسبت به استخرهای وینیلی و بتنی نیاز دارد. این موضوع باعث می شود که انرژی و وقت کمتری برای نگهداری استخر صرف شود و هزینه های نگهداری را کم می کند و همچنین نیازی به تعویض و بازسازی ژلکوت استخرهای فایبرگلاس وجود ندارد.

 

سازگاری با دستگاه کلر زن نمکی

نمک استفاده شده در سیستم کلرزنی نمکی، باعث بروز خوردگی در فلز و بتن می شود، این در حالی است که استخرهای فایبرگلاس با این سیستم سازگاری دارند و می توان از این سیستم برای کلرزنی آب بهره برد و از مزایای این سیستم در استخرهای پیش ساخته استفاده کرد.

 

 

معایب استخر فایبرگلاس

محدودیت ابعاد و شکل

هزینه اولیه بالاتر ساخت نسبت به استخرهای وینیلی و بتنی

 

محدودیت در شکل و ابعاد

استخرهای پیش ساخته حداکثر دوازده متر طول و پنج متر عرض و حداکثر یک و نیم متر عمق دارند. از آنجا که قالب این نوع استخرها از پیش طراحی شده اند، گزینه کمتری برای انتخاب شکل و ابعاد آن وجود دارد و محدودیت های حمل و نقل باعث می شود که شکل ها و طرح های محدودتری وجود داشته باشد.

 

ساخت استخر فایبرگلاس

قیمت ساخت استخر فایبرگلاس

نحوه محاسبه قیمت استخر فایبرگلاس بستگی به انتخاب شما دارد که کدام تعرفه ساخت استخر را انتخاب می کنید. توکار و روکار بودن استخرها و کیفیت مصالحی که استفاده می شود، همگی در هزینه ساخت و تعیین تعرفه استخر فایبرگلاس اهمیت دارد. ساخت استخر فایبرگلاس اگرچه از استخرهای خاکی و بتنی ارزان‌تر است، اما قیمت ساخت اولیه استخرهای پیش ساخته از قیمت ساخت استخر ژئوممبران گران‌تر است.

 

 

استخر فایبرگلاس سایز کوچک

این استخرها از چندین لایه فایبرگلاس، چسب قالبی و تقویت‌کننده‌های فولادی درست شده‌اند. این روش ساخت به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا قالب یکدستی بسازند و در آخر بتوانند آن را با بیشترین سرعت ممکن و به سادگی هرچه تمام‌تر نصب کنند. استخر فایبرگلاس کوچک مناسب استفاده در منزل و استفاده های خانوادگی بوده و ابعاد بسیار مناسب و کوچکی دارد. قطر برخی از این استخرها برابر با 244 سانتی متر و عمق آن نیز 61 سانتی متر است که آن را به کوچکترین استخر فایبرگلاس تبدیل کرده است.

 

انواع استخر فایبرگلاس

انواع استخر پیش ساخته فایبرگلاس از نظر شکل ظاهری

استخرهای پیش‌ ساخته فایبرگلاس به لطف پیشرفت تکنولوژی، امروزه نه تنها چشم‌نوازتر و زیباتر شده‌اند، بلکه می‌توان آنها را دقیقا به همان شکل و با همان لوازم جانبی ساخت که افراد سفارش می دهند.

 

پرطرفدارترین اشکال استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس به چهار دسته تقسیم می‌ شوند:

خطی

فرم آزاد

بیضی

خطی فانتزی یا رومی

 

استخر فایبرگلاس خطی

به جای انحنا، استخرهای پیش‌ ساخته فایبرگلاس خطی شیوه طراحی خطی دارند و معمولاً هم مستطیلی شکل هستند.

شکل خطی این استخرها غالبا کلاسیک است. بنابراین وقتی در مورد استخر فکر می‌کنید، معمولا شکل مستطیلی را به یاد می‌آورید. به علاوه، چنانچه می‌خواهید از استخر برای ورزش کردن استفاده کنید، استخرهای پیش‌ ساخته فایبرگلاس خطی بیشتر مناسب شما خواهد بود. همچنین پوشاندن کف این نوع استخرها بسیار راحت و آسان است.

 

استخر پیش ساخته فایبرگلاس فرم آزاد

ساده‌ترین روش توضیح دادن در مورد استخرهای پیش‌ ساخته فایبرگلاس فرم آزاد این است که شکل خاصی ندارند و خطی نیستند. برای طراحی ظاهر این نوع استخرها مدل خاصی وجود ندارد، بنابراین آنها شکل جالب و مدرنی دارند تا وقتی شناگران واردشان می‌شوند، احساس راحتی کنند.

اگر به شکل ابرهایی که کودکان در نقاشی‌های خود می‌کشند نگاه کنید، بهتر می‌توانید متوجه ظاهر استخرهای پیش‌ ساخته فایبرگلاس فرم آزاد شوید. در واقع به همین خاطر است که این نوع استخرها در بیشتر مواقع به یکدیگر شبیه هستند.

بعضی از شیوه‌های طراحی منحنی هستند که حتی نگاه کردن به آنها هم لذت ‌بخش و جذاب است چه برسد به آبتنی کردن و شنا در آنها، البته دقت داشته باشید که هر چه انحنا بیشتر شود، فضای خالی هم افزایش پیدا می کند و در نتیجه جای کمتری برای شنا کردن دارید.

 

استخر آماده فایبرگلاس بیضی شکل

استخرهای پیش‌ ساخته فایبرگلاس بیضی شکل، چیزی میان استخرهای خطی و فرم آزاد به حساب می‌ آیند. به گونه ای که از عرض به استخرهای فرم آزاد شبیه هستند و از طول شبیه استخرهای خطی هستند. با این حال نمی‌توانیم بگوییم که الگوی خاصی برای طراحی آنها وجود ندارد.

متقارن بودن باعث می‌شود که ظاهر این استخرها مدرن و جذاب گردد هرچند برعکس استخرهای فرم آزاد، شکل پویایی ندارند. این مدل بیشتر برای افرادی که فرم استخر و نظم شکل بیشتر برایشان اهمیت دارد، پیشنهاد می شود.

بعضی از تولیدکنندگان، استخرهای پیش‌ ساخته فایبرگلاس بیضی را به این خاطر ترجیح می‌دهند زیرا راحت‌تر می‌توانند قسمت‌های کم‌عمق‌تر و عمیق‌تر را نشان دهند.

یک نکته در مورد این استخرها این است که پوشاندن سطح پایینی آنها، نسبت به استخرهای دیگر کار به مراتب سخت‌تری است.

 

استخر پیش ساخته فایبرگلاس رومی یا فانتزی

استخرهای پیش‌ ساخته فایبرگلاس رومی یا فانتزی به نوعی خطی هستند. البته شبیه مستطیل خواهند بود ولی در انتهای ضلع‌های کوتاه‌تر، نیم‌دایره‌هایی وجود خواهند داشت.

این نوع استخرها ظاهر لوکس و شیکی دارند و به نوعی تلفیقی از هنر مدرن و هنر کلاسیک و تاریخی می‌ باشند.

 

 

سخن پایانی

استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس از جمله استخرهای پرطرفداری هستند که افراد می‌توانند آنها را در فضاهای خالی و بلا استفاده محل سکونت‌ و منزلشان استفاده کنند.

امروزه کوچک بودن ساختمان‌ها و محدود بودن فضاها دست انسان‌ها را برای ساخت استخرهای بتنی قدیمی و معمولی  بسته است بنابراین بهترین راهکار جایگزین، استفاده از استخر پیش ساخته فایبرگلاس خواهد بود.