30 مورد از مهمترین اشتباهات چیدمان آشپزخانه - سازه برتر



30 مورد از مهمترین اشتباهات چیدمان آشپزخانه

در دنیای مدرن امروزی، آشپزخانه به عنوان قلب یک خانه است. در حقیقت آشپزخانه جایی است که نیازهای اعضای خانواده در آن رفع می‌شود، مانند شستشو، پختن غذا، مواد غذایی و نگهداری اشیا. حتی ممکن است برای آسایش بیشتر افراد در این فضا، از تلویزیون نیز استفاده شود.

بنا بر این فضای آشپزخانه در یک خانه بسیار کاربردی می‌باشد و افراد خانواده زمان زیادی را در آن می‌گذرانند و این نیاز احساس می‌شود که از یک طراحی و چیدمان اصولی برای آشپزخانه استفاده کنیم، تا راحتی و آسایش مناسبی فراهم شود.

احتیاجی نیست برای چیدمان آشپزخانه شیک و معمولی، یک متخصص دکوراسیون داخلی باشید. فقط کافی است با خواندن این مقاله از سازه برتر با اشتباهات چیدمان آشپزخانه آشنا شوید، تا اگر تصمیم به تغییر دکوراسیون آشپزخانه‌ داشتید، با توجه به این نکات بتوانید یک فضای کاملا  آرامش بخش و کاربردی را برای خود و افراد خانواده فراهم کنید.

 

اشتباهات رایج در چیدمان آشپزخانه

اشتباهات رایج در چیدمان آشپزخانه

در این بخش، اشتباهات رایجی که در چیدمان یک آشپزخانه معمولی رخ می‌دهد را به شما گوشزد می‌کنیم، تا در طراحی دکوراسیون داخلی یک آشپزخانه مرتب و زیبا حواستان به این گونه موارد باشد:

 

1- انتخاب تزیینات زیاد برای آشپزخانه

بعضی از افراد علاقه‌ی زیادی به تزیین کردن آشپزخانه و استفاده از وسایل دکوری دارند و از این لوازم علاوه بر نشیمن، پذیرایی و اتاق خواب در آشپزخانه نیز استفاده می‌کنند. ولی آشپزخانه فضایی نسبتا شلوغ و پر وسیله است، به خصوص اگر کوچک باشد؛ به همین دلیل بهتر است از استفاده از دکوری‌ها و تزیینات در آشپزخانه پرهیز کنید.

 

استفاده از رنگ‌های ناسازگار در آشپزخانه

2- استفاده از رنگ‌های ناسازگار در آشپزخانه

یکی از اشتباهاتی که ممکن است در چیدمان آشپزخانه اتفاق بیافتد، استفاده نابجا از رنگ‌هایی مانند بنفش می‌باشد که برجسته هستند و جلب ‌توجه زیادی می‌کنند. در صورتی که این رنگ‌ها را به کار می‌برید، آنها را به‌ شکلی استفاده کنید که با رنگ قسمت‌های دیگر هماهنگی داشته باشند.

 

3- گذاشتن وسایل بزرگ در بیرون از کمد

شما می‌توانید وسایلی مانند توستر و یا قهوه‌ساز را که به طور روزانه از آنها استفاده می‌کنید، بر روی پیشخوان بگذارید. ولی بهتر است لوازمی را که استفاده زیادی از آنها نمی‌کنید، داخل کمد و یا کابینت‌ها بگذارید تا فضای روی پیشخوان به هم ریخته و شلوغ نشود و نمای آشپزخانه زشت نظر نرسد.

 

4- درِ یخچال را شبیه کلاژ کرده اید

اگر جهت یادآوری برای انجام کارهایتان، بر روی یخچال کاغذ چسبانده اید و درِ یخچال پر از مگنت شده است، باعث ایجاد منظره‌ای شده اید که ذهن را خیلی آشفته می‌کند. تزئین روی یخچال را به نقل قول‌های الهام بخش، یک تصویر زیبای خانوادگی، شماره تلفن‌های اضطراری و یا لیست مواد غذایی محدود کنید. سعی کنید هر پیام یادآوری دیگری را در موبایل خود ثبت کنید و فیش‌ها را در کیفی جداگانه بگذارید تا در صورت نیاز بتوانید از آنها استفاده کنید.

 

5- نگهداری وسایل قدیمی و بلااستفاده

شاید بخواهید همراه با صبحانه‌تان آبمیوه بخورید، ولی فقط نان تست می‌خورید و یا این که قبلاً غذاهای خاص و چرب را می خوردید، ولی اکنون ترجیح می‌دهید وعده‌های غذایی سالم داشته باشید.

اولین کار برای نظم بخشیدن و سازماندهی محیط اطراف، کنار گذاشتن افکار و تصورات نیست، بلکه باید در مورد آنچه که اکنون هستید و چگونگی زندگی‌تان فکر کنید و با توجه به آن برنامه‌ریزی کنید. در صورتی که شیئ یا وسیله ای را به‌ندرت استفاده می‌کنید، زمانش رسیده که آن را رها کنید و از شر شلوغی و آشفتگی خلاص شوید.

 

6- علاقه به جمع‌ آوری کیسه‌ دارید

کیسه‌های خرید و گونی‌های برنج، یک انبوه ناخوشایند در آشپزخانه هستند و تجمع آنها در گوشه آشپزخانه آزاردهنده است. کیسه‌ها را در یک سطل یا ظرف بگذارید و زمانی که به کیسه نیاز داشتید، کافی است یک سطل را از کمد یا قفسه بیرون بیاورید و داخل آن را بگردید. سعی کنید اجازه ندهید که اشیا صاحب شما شوند، این شما هستید که صاحب آنها می‌باشید.

 

استفاده از کابینت‌های تیره و زیاد و یا سفید و بی روح

7- استفاده از کابینت‌های تیره و زیاد و یا سفید و بی روح

یکدست سفیدکردن کابینت آشپزخانه، باعث می‌شود که آشپزخانه‌ای بی روح و سرد داشته باشید. نصب کابینت زیاد در آشپزخانه، به‌ خصوص اگر رنگ کابینت‌ها نیز تیره باشد، بر ظاهر نهایی آشپزخانه تأثیر می‌گذارد و شکل نامناسبی را ایجاد می‌کند و احساس تنگناهراسی را به افراد منتقل می‌کند.

 

8- اشتباه در انتخاب متریال آشپزخانه

انتخاب نادرست متریال، یکی از اشتباهات دکوراسیون آشپزخانه می‌باشد که می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود؛ چرا که آشپزخانه محیطی است که احتیاج به شستشو و نظافت مداوم دارد، به همین دلیل مصالح استفاده شده باید به راحتی شستشو شود. مصالح ساختمانی زیادی برای استفاده در فضاهایی مانند دیوارها، کف آشپزخانه و بین کابینت‌ها وجود دارد و انتخاب بهترین نوع آن بستگی به نیاز شما و شرایط محیطی دارد.

 

 9- انتخاب سینک نامناسب برای آشپزخانه

سینک آشپزخانه، یکی از مهم‌ترین وسایلی است که در این فضا استفاده می‌شود. برای آشپزخانه بزرگ، یک سینک کوچک مناسب نیست و نیاز به یک سینک زیبا و دولگنه دارد که در زمان آشپزی و مهمانی، شما را به زحمت نیندازد. دانستن تفاوت سینک روکار و توکار، باعث اشتباه کمتری در نصب و انتخاب سینک می‌شود.

 

10- پرده‌های نامناسب در طراحی آشپزخانه

برای آشپزخانه‌هایی که دارای پنجره هستند، باید پرده مناسبی را به کار برد. استفاده از پرده‌ی بلند برای پنجره‌ی آشپزخانه ای با فضای کم، اشتباه بزرگی است، همچنین نصب پرده ای با طرح فانتزی در آشپزخانه مدرن جالب نیست.

 

11- استفاده از عکس‌برگردان‌ها در آشپزخانه

نقش‌ونگارهای دکوری‌هایی مانند عکس‌برگردان‌ها بسیار چشم نواز و زیبا است، ولی نباید گول ظاهرشان را بخورید. زیرا در صورتی که از آنها استفاده کنید، بعد از مدت کوتاهی از مد می‌افتند و قدیمی می‌شوند، در این گونه مواقع باید دوباره برای تغییر دکوراسیون وقت و هزینه‌ی زیادی را صرف کنید.

 

12- جانمایی نادرست وسایل آشپزخانه

در صورتی که وسایل الکترونیکی بزرگی مانند مایکروویو را در جایی قرار دهید که کاملا معلوم و مشخص باشند (برای مثال بر روی پیشخان کابینت)، با کم‌رنگ‌کردن جلوه قسمت‌های چشم نواز و زیبای طراحی داخلی آشپزخانه، ظاهر نهایی کار تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

این‌گونه وسایل بهتر است مخفی و یا توکار (در کابینت‌ها) باشند؛ به خصوص اگر دارای آشپزخانه کوچکی هستید، باید حتما به این نکته توجه کنید که سه ‌ضلع آشپزخانه در دل یکدیگر قرار گیرند.

در واقع در طراحی آشپزخانه به مکان قرارگیری یخچال، سینک ظرف‌شویی و اجاق گاز، سه ‌ضلع مثلث گفته می‌شود. سه‌ ضلع به معنای این است که، باید یک فاصله‌ی درست و منطقی بین این نقاط باشد. به ‌همین ‌دلیل به شما توصیه می‌کنیم فاصله‌ی این وسایل از یکدیگر را بین 1.5 تا 3 متر و یا بین 3 تا 6 قدم معمولی قرار دهید.

 

13- قرار ندادن سیستم تهویه‌ی مناسب برای آشپزخانه

بوی غذا در آشپزخانه پخش می‌شود و لذت خوردن غذا را چندین برابر می‌کند. ولی تصور کنید که سیستم تهویه و هود تعبیه نشده باشد و بوی غذا در خانه بماند. در آن زمان است که همه چیز بوی غذای مانده و چربی به‌ خود می‌گیرد، بنا بر این باید یک سیستم تهویه‌ی مناسب در فضای آشپزخانه استفاده کرد.

 

نور ضعیف در محیط آشپزخانه

14- نور ضعیف در محیط آشپزخانه

اگر در زمان طراحی آشپزخانه از نور کافی استفاده نکنید، مجبور می‌شوید در کنار سایه‌ها غذا بپزید. این کار از لحاظ زیبایی‌شناسی آشپزخانه گزینه ای بسیار عالی است؛ ولی قبل از هر چیز باید از امکانات کاربردی استفاده کنید. استفاده از سیستم‌های روشنایی، باعث زیبایی هر چه بیشتر آشپزخانه می‌شوند. یک سیستم روشنایی فانتزی که فقط جنبه‌ی زیبایی داشته باشد و نیاز آشپزخانه را برطرف نکند، هیچ گونه ارزشی ندارد، بنا بر این به عملکرد بیشتر از زیبایی اهمیت دهید.

 

15- تناسب نداشتن وسایل با یکدیگر

اندازه فریزر و یخچالی که در آشپزخانه می‌باشد، باید با اندازه دیگر قسمت‌ها و وسایل تناسب داشته باشد. در غیر این صورت، به‌ گونه ای ناخوشایند جلب‌توجه می‌کند؛ بنا بر این استفاده از فریزر و یخچال با اندازه ای نامتناسب می‌تواند به موارد اشتباه در چیدمان آشپزخانه بیافزاید.

 

16- موقعیت نامناسب آشپزخانه

ممکن است در نظرداشتن اتاق و فضای نامناسب برای آشپزخانه تمام زحمات شما را برای چیدمان هدر دهد؛ بنا بر این در زمان انجام این کار همه‌ی جوانب کار را بسنجید و مکان مناسبی را انتخاب کنید.

 

17- قرارگیری نابجای ماشین لباس‌شویی در آشپزخانه

گذاشتن ماشین لباس‌شویی در آشپزخانه، از اشتباهات دیگر چیدمان آشپزخانه می‌باشد. انجام این کار ظاهر آشپزخانه را به گونه ای ناخوشایند تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و با اصول نظافتی و بهداشتی نیز مغایرت دارد. به همین دلیل بهتر است فضا یا اتاق دیگری را در خانه برای نصب ماشین لباس‌شویی انتخاب کرد.

 

18- استفاده از کابینت بلند برای سقف کوتاه و یا پیشخوان جزیره در آشپزخانه ای کوچک

کابینت‌های بلند برای آشپزخانه‌هایی‌ با سقف کوتاه، نمای نامنظمی را ایجاد می‌کند. همچنین استفاده از کابینت یا پیشخان جزیره‌ای مشکلی ایجاد نمی‌کند، البته اگر فضای مناسب و کافی برای اجرای این نوع چیدمان دراختیار باشد، زیرا برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب به نظر نمی‌رسد.

 

19- استفاده از استیکرهای نالازم

از نقش‌ونگارهای تزئینی و استیکرهای زیاد بر روی کابینت‌ها و دیوارها خود داری کنید، زیرا این کار به هیچ وجه از لحاظ بصری جالب نیست.

 

20- خودنمایی سطل‌های زباله در فضای آشپزخانه

این اشتباه مهلک، هیچ گونه ارتباطی با توان مالی و دانش طراحی آشپزخانه ندارد. فقط باید یکی از کابینت‌های نزدیک به شیرآلات و سینک را به سطل زباله اختصاص بدهید و به فضای آشپزخانه نظم ببخشید.

 

21- فضای آشپزخانه‌ی غیرکاربردی

توصیه می‌کنیم طراحی آشپزخانه را به گونه ای انجام دهید که کاملاً سودمند و کاربردی باشد. به عنوان مثال، آیا زمانی که می‌خواهید در یخچال را باز ‌کنید، جلوی بازشدن درهای کابینت را نمی‌گیرد؟ آیا بازشدن درهای کابینت، باعث مشکل در رفت و آمد نمی‌شود؟ این‌ها از جمله ‌سؤالاتی می‌باشند که به هنگام طراحی آشپزخانه باید به آنها توجه کافی داشته باشید.

 

22- نگذاشتن پریز برق به تعداد کافی در آشپزخانه

در آشپزخانه وسایل برقی زیادی وجود دارد و بعضی وقت‌ها کمبود پریز برق باعث می‌شود صاحب‌خانه مجبور شود از سه‌راهی استفاده کند و یا این که زمان استفاده از لوازم برقی را به عقب بیندازد؛ هردوی این‌ها مشکلات خودشان را دارند. بنا بر این بهتر است جهت جلوگیری از این اتفاقات، در طراحی آشپزخانه به تعداد پریزهای برق توجه زیادی شود.

 

23- استفاده از اکسنت وال زیاد

دیوار شاخص یا اکسنت وال، ایده جالبی برای چیدمان آشپزخانه می‌باشد، البته به این شرط که در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید. در صورتی که می‌خواهید با درست‌کردن دیوار شاخص یا اکسنت وال بخشی از آشپزخانه را متمایز کنید، استفاده از رنگ یا طرحی را که برای اجرای این کار انتخاب کرده اید به همان دیوار یا بخش خاص محدود کنید. زیاده‌روی در استفاده از این گونه رنگ‌ها یا طرح‌های متمایز و خاص، یک اشتباه در چیدمان آشپزخانه است.

 

24- آشپزخانه دل‌بازِ خالی

اگر دارای آشپزخانه‌ی دل‌باز و بزرگی هستید، نگذارید خالی‌ بماند و حتما از یک میز ناهارخوری مناسب استفاده کنید. در غیر این صورت، محیط آشپزخانه بیش از حد خالی به نظر می آید.

 

25- استفاده از رومیزی

اگر دوست دارید که ظاهر چیدمان آشپزخانه‌تان امروزی و مدرن به نظر بیاید، دیگر از رومیزی استفاده نکنید، چون خیلی از مد افتاده و قدیمی شده است.

 

26- سلطنت در آشپزخانه با استفاده از رنگ‌ها

به کار بردن رنگ‌های سلطنتی مانند طلایی و قرمز در جایی مثل آشپزخانه که کاربرد زیادی دارد، کمی نامناسب به نظر می‌رسد.

 

27- استفاده از یک رنگ بخصوص در آشپزخانه

بد نیست با هدف برجسته‌سازی، تنها یک زمینه رنگ را در بخش‌های مختلف آشپزخانه تکرار کنید؛ ولی در زمان انجام این کار، به هیچ وجه زیاده‌روی نکنید، زیرا نباید حتما رنگ موردنظر را در همه‌ی بخش‌ها تکرار کنید.

 

28- استفاده‌ی بیش از حد از المان‌های کلاسیک

در صورتی که از المان‌های طراحی کلاسیک در آشپزخانه زیاد از حد استفاده کنید، درنهایت آشپزخانه‌تان بیش از اندازه رسمی به نظر می آید و این مورد جالب نیست.

 

انتخاب بین کابینتی شلوغ

29- انتخاب بین کابینتی شلوغ

بین کابینتی سهم زیادی در جلوه نهایی دیزاین آشپزخانه دارد. ولی با انتخاب یک بین کابینتی با طرح‌های پراکنده و شلوغ، انسجام چیدمان آشپزخانه به هم می‌ریزد و پس از مدت کوتاهی برایتان خسته کننده می‌شود. از این رو سعی کنید انواعی از طرح‌های منسجم‌تر، ساده‌تر و در عین حال باشکوه را به دکوراسیون آشپزخانه خود بیافزایید.

 

30- توجه نداشتن به سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه

سعی کنید قبل از خرید لوازم آشپزخانه تمی خاص را برگزینید و براساس سبک مورد علاقه‌ی خود دست به چیدمان آشپزخانه بزنید. اگر آشپزخانه بدون در نظر داشتن یک سبک مشخص چیدمان شود، به فضایی درهم ریخته و آشفته تبدیل می‌شود که باعث حس دلزدگی و عدم آرامش می‌شود.

 

 

سخن پایانی

آشپزخانه یکی از پرکاربردترین فضای هر خانه‌ای است و رفت و آمد زیاد افراد خانواده به این قسمت از خانه، نشانه‌ی اهمیت زیاد آن است. حتی زمانی که قصد دارید دکوراسیون منزل خود را تغییر بدهید، اولین جایی که به فکر تغییر آن می‌افتید آشپزخانه است. طراحی آشپزخانه نیز می‌تواند اشتباه باشد، بنا بر این خیلی اهمیت دارد که برای این بخش، تصمیم مهندسی‌شده و درستی بگیرید و اصول چیدمان درست آشپزخانه را رعایت کنید.

به همین منظور در این مقاله، اشتباهات رایجی که در طراحی و چیدمان آشپزخانه رخ می‌دهد را به شما گفتیم تا از وقوع آن جلوگیری کنید. خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.