طراحی و ساخت استخر بتنی در 11 مرحله - سازه برتر



طراحی و ساخت استخر بتنی در 11 مرحله

طراحی و ساخت استخر بتنی مطابق با ضوابط خاص و اصول و استانداردهای تعریف شده انجام می شود. استخرهای بتنی از نمونه های پرطرفدار و رایج سازه استخری به حساب می آیند. در این زمینه باید به این نکته توجه کرد که در یک تقسیم بندی کلی، سازه های استخری در دو دسته درون زمینی و رو زمینی جای می گیرند.

استخرهای سیمانی و بتنی در گروه استخرهای درون زمینی طبقه بندی می شوند. دوام و مقاومت بسیار بالا، استحکام بهینه در برابر عوامل محیطی و دوام مطلوب و مناسب در مقابل فشار آب و فرآیندهای شیمیایی، از مزایای استخرهای بتنی به شمار می رود. علاوه بر این، این مدل از استخرها در ردیف مقاومترین و محکمترین استخرها قرار می گیرند. در این مقاله از سازه برتر شما را با استخرهای بتنی و مراحل ساخت آن و مزایا و معایب آن آشنا می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

ساخت استخر بتنی

نحوه طراحی و مراحل ساخت استخر بتنی

1- اولین گام در طراحی و ساخت استخر بتنی، به ترسیم طرح مورد نظر مربوط می شود. بعد از تهیه طرح و گرفتن مجوز های لازم، عملیات حفاری و گودبرداری  در جهت ساخت سازه استخر آغاز می شود. گودبرداری استخر اکثرا با ماشین آلات سنگین و بیل مکانیکی انجام می شود.

این مرحله باید به صورت صحیح و اصولی انجام شود. زیرا انجام درست آن، در جایگذاری و نصب بهینه اجزا و تجهیزات استخر کمک زیادی می کند. استخرهای بتنی معمولا از ترکیب متریال مختلفی مانند سنگ دانه های درشت، سیمان، آب و شن ساخته می شوند.

 

2- مرحله بعد در طراحی و ساخت استخر بتنی، مسطح کردن خاک و انجام زیرسازی سطح کف سازه است. مسطح کردن کف و زیرسازی با استفاده از یک لایه ماسه بادی ضخیم انجام می گیرد.

 

3- بعد از انجام این فرآیند، آرماتوربندی استخر انجام می شود. در این مرحله کف سازه و دیواره ها به صورت شبکه ای و با کمک میلگردها آرماتوربندی می شوند. انجام این فرآیند در افزایش فرم دهی به سازه استخر و استحکام آن بسیار موثر است.

 

4- سپس نصب لوله کشی شبکه انجام می گیرد. این کار به منظور پیاده سازی سیستم های تصفیه، نصب و گردش آب استخر اجرایی می شود.

 

5- کابل کشی و سیم کشی از مراحل بعدی طراحی و ساخت استخر بتنی بوده که به وسیله متخصصان برق برای تامین انرژی الکتریکی لازم برای کارکرد تصفیه آب استخر و سیستم روشنایی انجام می شود.

طراحی استخر بتنی

6- در گام بعد قالب بندی کف و دیواره استخر و بتن ریزی عملیاتی می شود. معمولا برای پوشش آرماتورها از میکسرهای بتنی استفاده می کنند. این دستگاه بتن را به صورت مرتب و صاف بر روی سطح آرماتورها قرار می دهند.

 

7- بعد از انجام عملیات بتن ریزی، آب بندی و عایق بندی استخر انجام می شود. یکی از روش های کاربردی برای پوشش جداره استخر و بدنه آن، استفاده از روش شات کریت یا پاششی می باشد. در این روش پاشش بتن بر روی سطوح با استفاده از جریان هوای فشرده انجام می شود.

سازه هایی که با این روش یعنی پاششی طراحی و اجرا می شوند، استخر بتنی پاششی نامیده می شوند.

 

8- در ادامه عملیات طراحی و ساخت استخر بتنی، عایق بندی سازه با متریال مخصوص آب بندی انجام می شود.

 

9- پس از این مرحله، برای افزایش جذابیت ظاهری و نمای استخر، بدنه سازه سرامیک کاری و کاشی کاری می شود.

 

10- سپس در ساخت استخر بتنی، جایگذاری و نصب تجهیزات و تاسیسات انجام گرفته و بعد از اطمینان حاصل کردن از درست بودن عملیات نصب، نسبت به آبگیری استخر اقدام می شود. بعد از آبگیر شدن، تجهیزات و تاسیسات روشن شده و استخر برای استفاده و شنا آماده می شود.

 

11- حال نوبت به راه اندازی و استفاده از استخر بتنی رسیده است. باید به این نکته توجه کنید که سطح مواد شیمیایی در آب استخر باید مورد ارزیابی قرار گیرد در غیراینصورت، استخر دچار آسیب ها و مشکلات جدی خواهد شد. بهتر است پس از پر کردن استخر، تا مدتی عملیات کلرزنی را انجام ندهید و همچنین  بهتر است استخر تان را تا 10 روز بعد از پر کردن برس بکشید تا گرد و غبار موجود در آن برطرف شود.

تا زمانی که آب متعادل نشده است، بهتر است شناگران از استخر استفاده نکنند و حتما دستورالعمل ها و نکات لازم بعد از طراحی استخر بتنی را از منابع قابل اعتماد دریافت کنند.

 

ساخت استخر بتنی کشاورزی

مراحل ساخت استخر بتنی کشاورزی

مراحل ساخت استخرهای ذخیره آب و کشاورزی بستگی به نوع سازه استخر دارد. ساخت استخرها معمولا به چندین صورت تقسیم بندی می شوند که ما به دلیل طول عمر زیادتر و مقاومت بیشتر، ساخت استخر کشاورزی بتنی را به صورت مرحله ای برای شما توضیح خواهیم داد.

 

برای ساخت استخر کشاورزی بتنی

1- ابتدا بعد از بازدید محل ساخت استخر به وسیله کارشناسان، موقعیت مکانی استخر تعیین می شود.

2- سپس محاسبه سازه استخر (مشخص نمودن بتن استخر و نوع میلگرد) مشخص می شود.

3- در مرحله بعد اجرای پی کنی کاسه استخر با بابکت، بیل مکانیکی یا در مواردی که پی کنی سازه استخر در موقعیتی قرار دارد که استفاده از وسایل مکانیکی امکان‌پذیر نباشد، به ناچار پی کنی به طور دستی اجرا می شود.

 

4- پس از اجرای پی کنی کاسه استخر با دستگاه مکانیکی به خاطر سست شدن دانه بندی خاک (تراکم خاک) بایستی حداقل 15 سانتی متر از خاک پی استخر به طور دستی برداشت و رگلاژ شود. برای زمین هایی که دارای زمین ناپایدار و باتلاقی و یا سست و شنی هستند ساخت استخر مجاز نیست.

اما می توان برای ساخت استخر در زمین های دارای خاک با تراکم پایین فکری کرد و راهکاری درست و مناسب موقعیت استخر ارائه نمود، ولی قبل از هر گونه عملیاتی نیاز به بازدید کارشناس مربوطه می باشد. برای استخرهای بزرگ می توان در این زمینه بعد از تائید مقدار مقاومت خاک و نوع خاک، طرحی متناسب ارائه داد.

5- پس از رگلاژ و پی کنی کف استخر و تراز کف و یا اجرای شیب مورد نیاز نوبت به ریختن بتن مگر کف استخر با ضخامت حداقل 10 سانتیمتر است. سپس بعد از مدت 48 ساعت از گذشت بتن ریزی مگر و عمل آوری بتن نوبت به مرحله آرماتور بندی کف و بدنه استخر می رسد که مطابق نقشه آرماتوربندی استخر انجام می شود.

6- در مرحله آرماتوربندی استخر، بعد از بستن آرماتورهای استخر و قبل از بستن قالب استخر برای بتن ریزی استخر، باید در صورت نیاز اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی، لوله های تاسیسات برقی و مکانیکی (کاسه چراغ استخر و لوله کشی برای آبگرم و سرد و برق کشی استخر و تخلیه آب استخر اجرا شود) و تمام مراحل تاسیسات استخر قبل از اجرای بتن ریزی و قالب بندی باید به صورت صحیح اجرا شود و سپس سر لوله های تاسیسات و کاسه چراغ ها طوری باید پوشیده شوند که بعد از اجرای بتن ریزی داخل لوله های تاسیسات نبایستی با بتن پر شوند.

7- بعد از مرحله اجرای لوله گذاری تاسیسات استخر نوبت به قالب گذاری استخر با استفاده از قالب فایبرگلاس و یا فلزی می رسد.

8- بعد از ثابت کردن قالب ها باید برای یکنواختی بدنه قالب های دیوار و بتن ریزی کف استخر از روی میلگردهای مش کف استخر فاصله ای حداقل 10 سانتی متری برای پوشش مناسب روی میلگردهای مش و ممانعت از پوسیدگی میلگردها و پیوستگی کف استخر و بتن بدنه، در زیر قالب های بدنه استخر ایجاد کرد.

9- برای اجرای بتن ریزی، اضافه کردن مواد آب بند کننده و چسب بتن به استخر کمک زیادی به مقاومت نهایی آب بندی بتن می کند و می توان گفت که مواد افزودنی بتن برای سازه های آبی ضروریست.

برای اجرای بتن ریزی استخر اول از بدنه استخر شروع کنید و به صورت پیوسته یک لایه بتن با اسلامپ بالا ریخته شود، باید توجه کرد بتن از فاصله زیر قالب شروع به خارج شدن می کند، ولی نگران نباشید پس از ریختن بتن به صورت طولی یک مقدار بتن شروع به خودگیری و به اصطلاح خودگیری اولیه به دلیل 2 درصد گچ موجود در سیمان بتن می کند ولی نباید فاصله زیاد در بتن ریزی ایجاد شود چون خاصیت بتن ریزی استخر به یکپارچگی آن است.

بعد از ویبره کامل دیواره ها و بتن ریزی دیوارها، برای تراکم بهتر در استخر نوبت به بتن ریزی کف استخر پس از بتن ریزی دیواره استخر می رسد. باید در بتن ریزی و ایجاد تراکم بتن گوشه های استخر دقت زیادی شود، چون بیشترین برش های استخر در گوشه های استخر ایجاد می شود. برای رفع این ضعف بهتر است بعد از باز کردن قالب ها در گوشه های استخر با ایجاد ماهیچه (گرده ای نمودن) گوشه ها با ملات همپایه بتن با چسب بتن ضعف برشی در کنج های استخر تا حدودی رفع می شود.

10- در استخرهای کشاورزی بعد از مرحله بتن ریزی نوبت به آب بندی استخر می رسد که چسب های مختلفی در بازار هستند و چسب ها اغلب در استخرهای تا عمق 2.5 متر را می توان هم با چسب های رزین با پایه سیمان و پودر سیلیس وهم چسب های نانو با پایه سیمان و پودر سیلیس به صورت دوغابی با فرچه تا سه دست چسب کاری به فاصله زمانی حداقل 12 ساعت و یا کشیدن ملات نازک با ضخامت دو میلیمتر بر روی کف و دیواره استخر با ماله فلزی، استخر کشاورزی را آب بندی کامل کنید.

 

استخر پیش ساخته بتنی

استخر پیش ساخته بتنی

یک نوع دیگر از استخرهای پیش ساخته، استخر پیش ساخته بتنی است که در واقع سازه ای از جنس بتن است. از این نوع استخر پیش ساخته در بعضی پروژه ها استفاده می شود. اما این نوع اجرا با مشکلاتی همراه است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

 

مشکلات نصب و راه اندازی استخر بتنی پیش ساخته

بزرگترین مشکل این نوع استخر، حجم کار عملیات نصب و راه اندازی و ساخت آن است که معمولا همراه با گودبرداری های زیادی و کارهای سیمان کاری و بنایی انجام می شود. همچنین نوع سیمان استفاده شده در این نوع استخرها اهمیت زیادی  دارد.

اما زمان بزرگترین مشکل اجرای استخر پیش ساخته بتنی است. چون اول باید بتن کاملا خشک شود و بعد بر روی آن از قیر آب شده یا ایزوگام به عنوان عایق استفاده کرد. این حجم از عملیات بسیار زمان‌بر و با هزینه زیادی همراه است.

مشکل بعدی فشارهای هیدرولیکی و مکانیکی وارد شده از سمت بدنه استخر به دلیل وزن زیاد است که باعث مشکلات شکل دهی (فرم استخر) و طراحی می شود.

علاوه بر استفاده از بتن، شما باید برای افزایش مقاومت از آرماتورهای فولادی استفاده کنید که قیمت این آرموتورها هر روز در حال افزایش است.

 

هزینه ساخت استخر بتنی

عوامل موثر بر هزینه ساخت استخر بتنی

در هزینه طراحی و ساخت استخرهای بتنی پارامترها و عوامل مختلفی به صورت مستقیم و غیر مستقیم موثر هستند. نوع طراحی و اندازه و ابعاد استخر، از مهمترین فاکتورها هستند. با توجه به  اندازه و ابعاد، هزینه های تمام شده استخر نیز متغیر است.

میزان و حجم آب، نوع و نحوه نورپردازی، جنس و نوع متریال استفاده شده در ساختار، سطح کیفی تجهیزات و لوازم به کار رفته، تعداد نیروی استفاده شده و مدت زمان انجام پروژه را می توان از عوامل موثر دیگر بر هزینه ساخت استخر بتنی برشمرد. برای برآورد قیمت ساخت استخر بتنی، همچنین باید به این نکته توجه کنید که هزینه نگهداری این استخرها در مقایسه با استخرهای فایبرگلاس و وینیلی بیشتر است.

بتن به خاطر سطح متخلخلی که دارد، محیط مناسبی برای رشد جلبک هاست؛ به همین علت مراحلی که برای از بین بردن جلبک های موجود در سطح استخر باید طی شود زمان زیادی می برد. برای نگهداری از استخرهای بتنی بهتر است از کارشناسان ساخت استخر کمک بگیرید تا هم این فرایند به صورت درست و مناسبی انجام شود و هم باعث صرفه جویی در زمان‌تان شود.

 

مزایای استخر بتنی

  • قابلیت سفارشی بودن
  • طول عمر بالا
  • با دوام بودن
  • ظاهری زیبا

 

معایب استخر بتنی

  • زمان زیاد برای راه اندازی استخر
  • سازگار نبودن با نمک
  • هزینه بالای نگهداری
  • سطح خشن
  • پالایش مکرر

طراحی و ساخت استخر بتنی

 

جمع بندی

استخرهای بتنی، در دسته استخرهای درون زمینی طبقه بندی می شوند. دوام و مقاومت بسیار بالا، دوام مطلوب در مقابل فشار آب و استحکام بهینه در برابر فرآیندهای شیمیایی و عوامل محیطی، از مزایای برجسته استخرهای بتنی به شمار می آید. علاوه بر این، این مدل از استخرها در ردیف مقاومترین و محکمترین استخرها قرار می گیرند.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مراحل طراحی و ساخت استخر بتنی و همچنین مزایا و معایب آن و انواع استخرهای بتنی و پیش ساخته آشنا کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری استخر خود را راه اندازی کنید. در صورتی که برای انتخاب استخر مورد نظرتان نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می توانید مقالات موجود در بخش استخر را مطالعه کنید تا با دید بهتری استخر مناسب ویلا و باغ خود را انتخاب کنید.

 

 

تبلیغ مصالح ساختمانی و پیمانکاری ساختمان

فروشندگان مصالح ساختمانی و پیمانکاران ساختمان می توانند محصولات و خدمات خود را در سایت سازه برتر معرفی و تبلیغ کنند و بصورت مستقیم با مخاطبان این سایت در ارتباط باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و تبلیغ دائمی در سایت سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی