استخر پیش ساخته (کاربردها، مزایا و معایب) - سازه برتر



استخر پیش ساخته (کاربردها، مزایا و معایب)

یکی از امکاناتی که امروزه در بیشتر مراکز تفریحی, ویلاها، مهد کودک ها و در کل منازل برای تفریحات آبی استفاده می شود استخرهای پیش ساخته هستند.

استخرهای پیش ساخته، علاوه بر هزینه های کمی که نسبت به سایر استخرهای ساخته شده دارند،  قابلیت جابجایی دارند و می توان این استخرهای آماده را بر روی زمین صاف مثل چمن، زمین خاکی، زمین موزاییک شده و بتنی نصب کرد. علاوه بر این ها در استخرهای دائمی مشکلاتی همچون ترک خوردگی دیواره ها و کف وجود دارد که در استخرهای پیش ساخته با چنین مشکلاتی مواجه نخواهید شد.

در این مقاله از سازه برتر قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص کاربردهای استخر پیش ساخته، مزایا و معایب و انواع آن ارائه کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

 

استخر پیش ساخته

 

استخر پیش ساخته چیست؟

ساخت استخر در خانه، ویلا یا باغ از جمله عملیات ساختمان سازی پیچیده ای هست که نیازمند حضور افراد متخصص می باشد؛ به همین دلیل بسیاری از مردم از استخرهای آماده استفاده می کنند تا در زمان کمتری استخر خود را بسازند. استخر پیش ساخته امروزه توسط شرکت های  مختلفی تولید و به بازار فرستاده می شود.

این استخرها دارای ابعاد گوناگونی هستند و با توجه به قیمت مناسبی که دارند، محبوبیت بالایی دارند. همپنین استخرهای پیش ساخته استحکام و دوام بالایی دارند.

 

 

استخرهای پیش ساخته در کجا کاربرد دارند؟

با توجه به ابعادی که این نوع از استخرها دارند، می شود از آنها استفاده‌های زیادی کرد. زیرا شرکت‌های تولیدکننده توانسته‌اند استخر پیش ساخته با ابعاد و حجم کوچک، متوسط و بسیار بزرگ را تولید و به بازار عرضه کنند. این موضوع باعث شده تا بتوان برای انجام کارهای بسیار گوناگونی از این استخرها استفاده کرد. همین امر باعث شده تا استقبال از این نوع استخر روز به روز در حال افزایش باشد.

استخرهای پیش ساخته بزرگ می‌توانند برای کشاورزی، پرورش ماهی و غیره بسیار مناسب باشند. زیرا این استخرها کارایی بسیار مناسبی دارند. مدل‌های متوسط و کوچک نیز می‌توانند برای استفاده جهت آب درمانی و شنا در ساخت ویلا و ساختمان های مسکونی استفاده شوند.

با توجه به این که کودکان بسیار مشتاق به شنا و آب بازی و تفریحات رایج در استخر هستند، خانواده‌ها تصمیم می گیرند تا یک قایق بادی مناسب برای فرزندشان تهیه کنند و البته انتخاب استخرهای پیش ساخته گزینه خوبی است.

 

 کاربرد استخر پیش ساخته

 

مزایای استخر پیش ساخته

* نصب آسان و سریع (بدون نیاز به گودبرداری)

* ارزان‌تر از ساخت استخر بتنی

* استفاده فضای آن در زمستان و قابل جا به جایی

* دارای پمپ تصفیه آب و امکانات اضافه

* قابل نصب در همه جا (حیاط، بالکن، زیر زمین و پشت بام)

* ایمنی بالا (به علت نرم بودن بدنه در صورت برخورد، هیچ آسیبی وارد نمی شود.)

* نصب و راه اندازی آسان در زمان کم

*  ساخته شدن دیواره از سه لایه مجزا

* DVD آموزش نصب

* دارای زيرانداز مخصوص، روکش استخر، نردبان، اسکيمر و تور والیبال

 

معایب استخر پیش ساخته

استخرهای پیش ساخته با تمام مزایایی که به خود اختصاص داده اند دارای معایبی نیز هستند، که با توجه به هر مدل استخر متفاوت است. یکی از مشکلاتی که این استخرها دارند نردبان آسیب پذیر آن‌ها است که ممکن در زمان استفاده بشکند و به شخص صدمه وارد کند.

همچنین بدنه آن‌ها در مقابل اشیا تیز مقاومتی ندارد که البته چسب‌های مخصوص تعمیر آن نیز تولید و به بازار عرضه شده است تا از خرید استخر پیش ساخته و صرف هزینه‌ دوباره جلوگیری شود.

 

قیمت استخر پیش ساخته

قیمت استخرهای پیش ساخته باید با هزینه‌ای که برای ساخت و طراحی سازه های بتنی استفاده می‌ شود مقایسه شود. استخرهای پیش ساخته چون خیلی از هزینه های خاکبرداری، گودبرداری و تیم سازنده را ندارند هزینه بسیار پایین‌تری دارند.

همچنین نیاز استخرهای بتنی به مصالح زیاد به همراه وسایل و ابزارهای نما و لوازم جانبی همچون اتصالات، پمپ های تصفیه، ابزارهای نما و ... باعث شده است تا بیشتر مردم علاقه بیشتری به خرید استخرهای پیش ساخته نشان بدهند. مدل های پیش ساخته نیاز زیادی به مصالح ندارند. همچنین شما می توانید بر اساس سلیقه خود از استخرهایی با طرح کاشی استفاده کنید و هیچ گونه محدودیتی در انتخاب وجود ندارد.

 

 

انواع استخر پیش ساخته

استخرهای پیش ساخته انواع مختلفی دارند از جمله: استخرهای فایبرگلاس، بادی، پرتابل یا متحرک، آماده، توکار، پرورش ماهی و کشاورزی.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از انواع استخر و هزینه و مدت زمان مورد نیاز برای ساخت آنها، مقاله ساخت استخر را مطالعه کنید.

 

 

معرفی استخر پیش ساخته فایبرگلاس

یکی از انواع استخرهایی که می توان در انواع ملک و در فضاهای مختلف از آن استفاده کرد، استخر فایبرگلاس است.

استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس از استخرهای پرطرفداری هستند که افراد می‌ توانند از آنها برای فضاهای خالی و بلا استفاده منزل و محل سکونت‌شان استفاده کنند. این استخرها از چندین لایه فایبرگلاس، چسب قالبی و تقویت کننده های فولادی ساخته شده‌اند.

این روش ساخت به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا قالب یک دستی بسازند و در آخر بتوانند آن را به سادگی هر چه تمام‌تر و با بیشترین سرعت ممکن نصب کنند. در حالی که ابزارهای فایبرگلاس نسبت به استخرهای وینیل خطی خیلی گران ‌تر هستند ولی نسبت به استخرهای سرامیکی یا بتنی مناسب ترخواهند بود.

 

استخر پیش ساخته فایبرگلاس

 

طراحی استخر فایبرگلاس

این استخرها به اشکال مختلف طراحی می‌ شوند و مقاومت زیادی هم دارند و برای افرادی که قصد دارند صاحب استخر خانگی‌ای شوند که آسان نصب شود و از نظر اقتصادی نیز ارزان‌تر باشد، مناسب‌ تر خواهند بود.

 

انواع استخر پیش ساخته فایبرگلاس از نظر شکل ظاهری

استخرهای پیش‌ساخته فایبرگلاس در گذشته ظاهر آنچنانی نداشتند ولی با پیشرفت تکنولوژی، این استخرها نه تنها چشم‌ نوازتر شده‌اند بلکه می‌ توان آنها را دقیقاً به همان شکل و با همان لوازم جانبی که افراد دوست دارند ساخت.

پرطرفدارترین استخرهای پیش‌ساخته فایبرگلاس به چهار دسته زیر تقسیم می ‌شوند:

فرم آزاد

خطی

بیضی

خطی فانتزی یا رومی

 

استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس خطی

به جای انحنا، استخرهای پیش‌ ساخته فایبرگلاس خطی، طراحی خطی دارند و اکثرا هم مستطیلی هستند.

شکل خطی این استخرها معمولا کلاسیک است بنابراین وقتی در مورد استخر فکر می ‌کنید، اکثرا شکل مستطیلی را به یاد می‌ آورید. علاوه بر آن، اگر می‌ خواهید از استخر برای ورزش کردن استفاده کنید، استخرهای پیش‌ساخته فایبرگلاس خطی مناسب تر خواهند بود.

یک نکته مثبت اینکه، پوشاندن کف این نوع استخرها خیلی راحت انجام می شود.

 

استخر پیش ساخته فایبرگلاس فرم آزاد

ساده‌ترین روش توضیح درباره استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس فرم آزاد این است که بگوییم شکل خاصی ندارند و خطی نیستند. برای طراحی ظاهر این نوع استخرها مدل خاصی وجود ندارد بنابراین آنها شکل جالبی دارند تا وقتی شناگران واردشان می ‌شوند، احساس راحتی کنند.

اگر به شکل ابرهایی که کودکان در نقاشی خود می ‌کشند نگاه کنید، بهتر می‌ توانید متوجه ظاهر استخرهای پیش‌ساخته فایبرگلاس فرم آزاد شوید. در واقع به همین علت است که این نوع استخرها در بیشتر مواقع به یکدیگر شباهت دارند.

بعضی از روش های طراحی منحنی هستند که حتی نگاه کردن به آنها هم لذت‌ بخش است چه برسد به شنا و آبتنی کردن، البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه انحنا بیشتر شود، فضای خالی هم زیاد می شود و در نتیجه جای کمتری برای شنا کردن خواهید داشت.

 

استخر پیش ساخته فایبرگلاس بیضی شکل

استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس بیضی شکل، چیزی بین استخرهای فرم خطی و آزاد به حساب می ‌آیند. به گونه ای که از عرض، شبیه استخرهای فرم آزاد اما از طول، به استخرهای فرم خطی شبیه هستند.

متقارن بودن، باعث می‌ شوند که ظاهر این استخرها مدرن و جذاب گردد، هرچند برعکس استخرهای فرم آزاد، شکل پویایی ندارند. این مدل بیشتر برای افرادی که فرم استخر و نظم شکل بیشتر برایشان اهمیت دارد، پیشنهاد می شود.

برخی از تولیدکنندگان، استخرهای پیش‌ساخته فایبرگلاس بیضی را به این خاطر ترجیح می ‌دهند زیرا به راحتی می ‌توانند قسمت‌های کم‌عمق‌تر و عمیق‌تر را نشان دهند.

یک نکته در مورد استخرهای بیضی شکل این است که پوشاندن سطح پایینی آنها، نسبت به استخرهای دیگر کار سخت‌تری است.

 

استخر پیش ساخته فایبرگلاس رومی یا فانتزی

استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس فانتزی یا رومی به نوعی خطی هستند. البته شبیه مستطیل هستند ولی در انتهای ضلع‌های کوتاه‌تر، نیم‌ دایره‌هایی وجود دارند.

نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که استخرهای فایبرگلاس را نمی ‌توان از نظر ابعاد و سایز مانند استخرهای بتنی یا ونیل  تولید کرد، زیرا از چسب‌ها و قالب‌های پیش‌ساخته‌ای درست شده‌اند.

همچنین اندازه آنها در بیشتر مواقع باید کوچکتر از 5 * 12 متر باشد تا بتوان آنها را به آسانی جابه‌جا کرد. البته این به معنای نداشتن حق انتخاب نیست. چرا که تمام تولیدکنندگان استخرهای پیش ‌ساخته فایبرگلاس، محصولات گوناگونی دارند تا بتوانند نیازهای مشتریان با سلیقه های مختلف را برطرف سازند.

 

 

ساخت استخر فایبرگلاس روی پشت بام چگونه است؟

ساخت استخر فایبرگلاس روی پشت بام، از مناسب‌ترین انتخاب ها برای ساخت استخر می باشد،  به این دلیل که وزن این استخرها خیلی سبک و زمان ساخت آنها بسیار کوتاه است. روی پشت بام، به این خاطر که نور خورشید به طور مستقیم بر استخر می تابد، استخرهای فایبرگلاس انتخاب مناسبی هستند، چون که این نوع از استخرها در برابر تغییرات دمایی آب و هوا با دوام هستند.

این نوع استخرها ظاهر لوکس و شیکی دارند و به نوعی تلفیقی از هنر تاریخی و کلاسیک و مدرن می ‌باشند.

 

استخر فایبرگلاس پشت بام

 

استخر پیش ساخته بتنی

از دیگر استخرهای پیش ساخته که در صنعت ساختمان رایج هستند، استخر پیش ساخته بتنی است که در اصل سازه ای از جنس بتن  است.

 

مشکلات نصب استخر بتنی

بزرگترین مشکل این نوع استخر، حجم کار ساخت و عملیات نصب و راه اندازی آن است که همراه با گودبرداری های زیادی و کارهای سیمان کاری و بنایی انجام می شود. همچنین نوع سیمان استفاده شده در این نوع استخرها اهمیت زیادی دارد.

مشکل دیگر اجرای استخر پیش ساخته بتونی این است که در ابتدا باید بتن کاملا خشک شود و سپس بر روی آن از قیر آب شده یا ایزوگام به عنوان عایق استفاده کرد. این حجم از عملیات زمان زیادی می برد و با هزینه زیادی همراه است.

فشارهای هیدرولیکی و مکانیکی وارد شده از سمت بدنه استخر به دلیل وزن زیاد است که باعث مشکلات شکل دهی و طراحی (فرم استخر) می شود.

علاوه بر استفاده از بتن، شما مجبورید برای افزایش مقاومت از آرماتورهای فولادی استفاده کنید که قیمت این آرموتورها خیلی گران است.

 

 

لوازم جانبی استخرهای پیش ساخته

لوازم جانبی هر نوع استخر در یک پک به مشتری داده می ‌شود. شرکت ها لوازم استخر پیش ساخته را که شامل موارد زیر است همراه با استخرهای پیش ساخته به بازار می فرستند.

قرص کولر استخر آنزیم دار

کات کبود

در پوش

زاج

زیرانداز فومی در ضخامت‌های متفاوت

چسب تعمیرات قطره‌‌ای برای تعمیر آسیب‌دیدگی‌های بدنه

گرم کن برقی

گرمکن خورشیدی

گرم کن شارژی

پمپ تصفیه کاغذی یا نمکی

پمپ تصفیه آب شنی

پودر کلر استخر

جارویی اتوماتیک استخر

جاروی شارژی استخر

جاروی دستی

نردبان فایبرگلاس فابریکی جهت ورود آب در ابعاد متفاوت

پایه‌هایی از جنس فلز یا آلومینیوم

 

 

نحوه نگهداری از لوازم استخر

برای اینکه از لوازم استخر به خوبی نگهداری کنیم باید چندین نکته را مورد توجه قرار بدهیم. به هیچ عنوان بدنه استخرهای پیش ساخته را در کنار اشیای برنده و تیز قرار ندهید، زیرا بدنه استخرهای پیش ساخته در مقابل این اشیا به شدت آسیب پذیر هستند.

همچنین باید در زمان نصب استخر در زیر آن از فوم‌های مخصوص استفاده کنید تا موقع راه رفتن و شنا کردن در استخر به آن فشار وارد نشود. به علاوه باید زمین محل نصب استخر عاری از هرگونه اجسام، همچون خرده ریزه شاخه درختان باشد‌. نردبان‌هایی که برای ورود به آب استفاده می‌ شود را باید به گونه‌ای تنظیم کنید تا به کف و بدنه استخر آسیب نرساند.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

جمع بندی

امروزه کوچک بودن ساختمان ها و محدود بودن فضاها باعث شده است ساخت استخرهای بتنی معمولی و قدیمی در بسیاری از فضاها امکان پذیر نباشد، بنابراین بهترین راهکار جایگزین، استفاده از استخر پیش ساخته خواهد بود.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا در این مطلب شما را با کاربردهای انواع استخر پیش ساخته، مزایا و معایب آن آشنا سازیم و قطعا تجربیات و نظرات شما می تواند به کاملتر شدن این مقاله کمک کند. به همین جهت خوشحال می شویم نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

ضمنا اگر در زمینه نصب و راه اندازی استخر پیش ساخته و یا تولید و فروش لوازم آن فعالیت دارید می توانید خدمات یا محصولات خود را در سایت سازه برتر معرفی کنید و از این طریق مخاطبان و مشتریان جدیدی کسب کنید و همچنین جایگاه سایتتان را در گوگل بهبود بخشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و معرفی خدمات و محصولات خود روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی سازه برتر