پنتری چیست و انواع آن کدام است؟ - سازه برتر



پنتری چیست و انواع آن کدام است؟

پنتری یعنی چه؟ پنتری فضایی تعبیه شده در آشپزخانه می‌باشد. پنتری به انگلیسی به شکل Pantry نوشته می‌شود و در سال‌های اخیر بسیاری از طراحان و معماران به استفاده از آن در دکوراسیون منزل توجه زیادی می‌کنند. از پنتری می‌توان در فضاهای مختلف منزل، با توجه به نیازهای افراد استفاده کرد. به صورت کلی، پنتری مکانی برای نگهداری لوازم غیر کاربردی و یا وسایلی است که مقدار زیادی از آن‌ها را خریده ایم و فعلا قصد استفاده از آنها را نداریم.

در این گونه شرایط بهره بردن از فضای آن می‌تواند خیلی راه گشا باشد و وسایل را به شکلی کاملا کارامد و مرتب در یک فضا جای دهد. پنتری، پیشینه ای مشابه سرداب در گذشته دارد. در قدیم که یخچال در خانه‌ها وجود نداشت، از مکانی به عنوان سرداب در آشپزخانه استفاده می کردند و افراد مواد غذایی مورد نیاز خود را در آن جا نگه می‌داشتند و در مواقع نیاز از آن‌ها استفاده می‌کردند. همان گونه که اشاره کردیم فضای پنتری را می‌توان برای وسایل بلا استفاده یا کم کاربرد به کار برد؛ ولی کاربرد مهم پنتری در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه است.

در این مقاله به طور کامل به معرفی پنتری که فضایی جذاب در دل آشپزخانه و یا بیرون از آن می‌باشد، می‌پردازیم.

 

پنتری چیست؟

پنتری چیست؟

معمولا در فضای پنتری آشپزخانه، مواد خوراکی را نگهداری می‌کنند که به مقدار زیادی خریداری شده اند و نمی‌شود همه‌ی آن‌ها را در شلف‌ها یا کابینت‌ها نگهداری کرد. در فضای پنتری می‌توان موادی مانند: سویا، حبوبات، ماکارونی، ارد، پودر ژله، ترشیجات، نبات و تمام مواد خوراکی که نیازی به یخچال ندارند نگهداری کرد.

بهترین مکان قرار گرفتن پنتری در آشپزخانه، فضایی در بین چند کابینت و کمی دورتر از میز ناهار خوری است. شما می‌توانید با گذاشتن پنتری در فضای بین کابینت، در صورت نیاز به راحتی به مواد غذایی دسترسی داشته باشید.

 

کاربرد پنتری در آشپزخانه

پنتری در کابینت آشپزخانه، برای استفاده حداکثر از فضای آشپزخانه و ایجاد زیبایی و نظم در آن به کار می‌رود. علاوه بر این با استفاده از پنتری روم می‌توانید موادی که بوی آن‌ها بر روی مواد خوراکی دیگر تاثیر می‌گذارد را از یکدیگر جدا کنید.

 

بنابراین به طور خلاصه کابینت پنتری، برای موارد زیر استفاده می‌شود:

1- دسترسی راحت به مواد غذایی در نزدیکی آشپزخانه

2- مکانی برای قرارگرفتن وسایل مهم و ضروری آشپزخانه مانند وسایل دستی و برقی

3- تمیز بودن و حفظ نظم آشپزخانه و استفاده درست و بهینه از فضای داخلی آن

4- تغییر نکردن بو و طعم مواد غذایی با جدا کردن اصولی آن‌ها

در واقع در آشپزخانه‌ای که جای کافی جهت نگهداری ظروف در اختیار باشد، همیشه محیط منظم و مرتب است. بنابراین در صورتی که شما نیز خرید خود را به طور ماهانه و عمده انجام می‌دهید، می‌توانید با استفاده از پنتری مشکل کمبود فضا را حل کنید.

 

انواع پنتری آشپزخانه

انواع پنتری آشپزخانه

پنتری آشپزخانه به دو گروه زیر تقسیم بندی می‌شود:

کابینت پنتری

پنتری روم

در ادامه سازه برتر شما را با این دو نوع پنتری بیشتر آشنا می‌کنیم:

 

کابینت پنتری

کابینت پنتری فضای کوچکی می‌باشد که در نزدیکی آشپزخانه و یا در داخل آن طراحی می‌شود و فضای کمتری جهت نگهداری مواد غذایی و وسایل دیگر دارد. همچنین این نوع فضا، بیشتر با قفسه‌های باز و بسته و به صورت کابینت یا گنجه در اطراف یخچال یا گاز طراحی می‌شود.

 

پنتری روم

پنتری روم اتاقی جداگانه است که معمولا در بیرون از دکوراسیون آشپزخانه می‌باشد و فضای بیشتری نسبت به کابینت پنتری دارد و به همین علت مواد غذایی حجیم به خوبی در آن جای می‌گیرند. در حقیقت پنتری روم، یک انباری با تعدادی قفسه، جهت نگهداری وسایل اضافی و سایر مواد غذایی آشپزخانه است.

گاهی اوقات پنتری روم را به شکلی اتاقی مجزا، در داخل آشپزخانه هم طراحی می‌کنند. در یک جمع بندی می‌توان گفت که پنتری روم معمولا فضای بزرگی در بیرون یا داخل آشپزخانه است. اما کابینت پنتری، فضای کوچکی است که در داخل آشپزخانه به صورت قفسه یا کشو، در اطراف گاز یا یخچال قرار دارد. در بعضی مواقع پنتری روم و مطبخ خانه در یک مکان قرار داده شده‌اند و پنتری روم می‌تواند با توجه به نیاز و متراژ منزل بزرگ و یا کوچک باشد.

اطراف پنتری روم را کابینت یا قفسه پوشانده است و به طور کلی می‌توان در آن مواد غذایی همچون غلات، نان خشک، چاشنی‌ها، حبوبات و ... یا لوازم برقی مانند آبمیوه گیری، آسیاب، چرخ گوشت، میکسر، قهوه ساز و همچنین لوازم کم مصرف دیگر مثل ماهیتابه سایز بزرگ، قابلمه، سینی و لوازم شوینده و بهداشتی را نیز جای داد.

توجه کنید که پنتری روم، باید پریز برق و نور کافی داشته باشد. همچنین پنتری روم باید به شکلی ساخته شود که هوا در آن جریان داشته باشد، به همین دلیل وجود یک تهویه هوا و یا یک پنجره‌ی کوچک را نیز باید در نظر گرفت.

 

پنتری گوشه آشپزخانه

در صورتی که در کنج آشپزخانه فضایی برای پنتری طراحی شده باشد، به آن پنتری کنج گفته می‌شود. اغلب در گوشه آشپزخانه‌ها، کابینت‌ها به شکلی زاویه دار قرار داده شده اند که به دلیل دسترسی سخت‌ کمتر استفاده می‌شوند. ولی با کمی هزینه می‌توان کابینت‌های گوشه را به شکل ریلی و یا کشویی در آورد و از فضای پِرت آنها به عنوان جایی برای نگهداری مواد خوراکی استفاده کرد.

 

پنتری اتاق خواب

گاهی اوقات از عبارت پنتری اتاق خواب استفاده می‌شود که در حقیقت کلمه ای اشتباه است. در خانه‌های مسکونی مدرن و لاکچری به اتاق جدایی که جهت نگهداری کفش، کیف، کلاه، زیور آلات، البسه و غیره استفاده می‌شود کلوزت روم و یا واکینگ کلوزت گفته می‌شود. کلوزت روم اتاقی جدا از اتاق خواب می‌باشد که علاوه بر مواردی که گفته شد، به عنوان مکانی برای اتو کردن لباس و رختکن نیز شناخته می‌شود و باعث می‌شود داخل اتاق خواب همیشه منظم، مرتب و به دور از هر گونه شلوغی باشد.

 

سبک طراحی کابینت پنتری

سبک طراحی کابینت پنتری

کابینت پنتری با سبک‌های پرطرفدار زیر قابل اجرا می‌باشد:

کلاسیک

مدرن

نئوکلاسیک

البته برخی از افراد از دو سبک فرانسوی و رومی نیز برای ساخت کابینت پنتری استفاده می‌کنند. گرچه کابینت پنتری با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی سازگاری خوبی دارد، ولی باید توجه کرد که سبک کابینت پنتری، با سبک کابینت آشپزخانه و بخش‌های دیگر دکوراسیون خانه هماهنگی داشته باشد.

 

 

مزایای کابینت‌های پنتری

کابینت پنتری دارای مزایای زیر می‌باشد:

 

ظاهر زیبا و چشم‌نواز

اگر کابینت پنتری با دستگیره‌های خاص و یک نورپردازی زیبا همراه شود، می‌تواند ظاهری منحصر به فرد را به آشپزخانه شما ببخشد.

 

مرتب بودن فضای آشپزخانه

اگر می‌خواهید فضای آشپزخانه‌تان را از هر گونه به هم ریختگی و آشفتگی دور کنید، پنتری روم دقیقا همان چیزی است که به آن احتیاج دارید، به عنوان مثال هنگامی که مهمان دارید، پنتری‌ها باعث می‌شوند تا بتوانید به راحتی فضا را مرتب‌تر نشان دهید.

 

در اختیار داشتن فضای کاربردی و قابل دسترس

استفاده از پنتری باعث ایجاد فضای آزاد بیشتری در آشپزخانه می‌شود و کارکردن در آن را برایتان آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این، پنتری در کابینت باعث می‌شود که به مواد خوراکی و وسایل، دسترسی بهتری داشته باشید و نیازی نباشد که هر بار در جستجوی آنها باشید.

 

کم‌جا بودن

در صورتی که کمدهای پنتری به شکل شلف درست شوند، در مقایسه با کابینت‌ها فضای کمتری را اشغال می‌کنند و در عین حال، فضای بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهند.

 

نکات طراحی پنتری کابینت آشپزخانه

نکات طراحی پنتری کابینت آشپزخانه

برای اجرای پنتری در آشپزخانه، باید به موارد زیر توجه کنید:

 

قابل دسترس بودن وسایل

یکی از دلایل طراحی پنتری آشپزخانه این است که، شما در مدت زمانی کوتاه، به لوازم آشپزی و مواد غذایی دسترسی داشته باشید. از این رو بهتر است که این نوع کمدها را از نوع کشویی یا با قفسه‌هایی با دسترسی آسان بسازید، تا بتوانید در هنگام شلوغی وسایل مورد نیاز خود را بیابید.

 

توجه به عمق قفسه‌ها و کشوهای پنتری

عمق قفسه‌ها و کشوهای پنتری در کابینت آشپزخانه نیز اهمیت زیادی دارد؛ زیرا عمق بیش از حد قفسه‌ها باعث غیر قابل دسترس شدن و حتی فراموشی و در نهایت فاسد شدن مواد غذایی می‌شود. بهتر است که عمق این نوع کمدها در فضاهای کوچک‌، بین 10 تا 12 سانتی‌متر و در فضاهای بزرگ‌، بین 40 تا 50 سانتی‌متر باشد.

 

اهمیت دادن به هارمونی رنگ‌ها

توجه به هارمونی رنگ‌ها، باعث می‌شود که کابینت پنتری از نظر رنگ و سبک، با فضای آشپزخانه هماهنگ باشد و باعث زیبایی هر چه بیشتر آن شود.

 

مشخص و یا مخفی بودن پنتری

قبل از طراحی پنتری، باید تعیین کنید که تمایل دارید این گونه فضا به شکل مخفی باشد و یا اینکه دوست دارید پنتری شما قابل مشاهده باشد. به عنوان مثال می‌توانید با توجه فضای آشپزخانه و سلیقه‌ی خود، پنتری روم را بدون درب و یا با درب طراحی کنید. گاهی هم می‌توانید با استفاده از دربی شیشه‌ای، فضای داخل پنتری روم را به طور کامل به نمایش بگذارید. بهره بردن از درب‌های مخفی نیز می‌تواند به مخفی کردن فضای پنتری روم شما کمک زیادی کند.

 

در نظر داشتن متراژ محیط

توجه به متراژ آشپزخانه و منزل باعث می‌شود که انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. برای مثال می‌توانید در آشپزخانه‌های بزرگ از انبار جداگانه یا پنتری روم و در فضاهای کوچک‌تر از کابینت پنتری استفاده کنید.

 

تحمل وزن کابینت پنتری

در این قفسه‌ها مواد غذایی و وسایل زیادی قرار دارند، به همین دلیل باید دارای استقامت خوبی باشند و بتوانند وزن وسایل و مواد غذایی را تحمل کنند.

 

نورپردازی مناسب پنتری آشپزخانه

برای اینکه بتوانید به آسانی وسایل مورد نیاز خود را در پنتری‌ها بیابید، باید از نورپردازی مناسب در آن‌ها استفاده کنید. بهتر است برای پنتری روم از چراغ یا لوستر مناسب و برای کابینت‌های پنتری از لامپ‌های کوچک استفاده کنید.

 

وجود پریز برق در کمد پنتری

در صورتی که کمد پنتری دارای پریز برق باشد، شما می‌توانید در همان پنتری از وسایل برقی مانند همزن، غذاساز و غیره استفاده کنید. همچنین این کار باعث می‌شود که در آشپزخانه دستتان بازتر باشد و به آسانی بتوانید وسایل برقی را از دکوراسیون محیط آشپزخانه خود دور کنید.

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت کابینت پنتری

عوامل تاثیرگذار بر قیمت کابینت پنتری

عوامل زیادی در هزینه ساخت کابینت پنتری آشپزخانه موثرند از جمله:

ابعاد

پنتری بزرگ‌تر به هزینه بیشتری برای ساخت نیز نیاز دارد، بنابراین ابعاد کابینت پنتری بر قیمت آن تاثیرگذار است.

نوع متریال

شیشه ای، چوبی و یا فلزی بودن درب، بدنه و قفسه این نوع کابینت‌ها و همچنین خارجی یا ایرانی بودن ورق مصرفی و نوع یراق آلات نیز، یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت پنتری در کابینت می‌باشد.

رنگ آمیزی

به طور قطع رنگ آمیزی نما و بدنه‌ی کابینت‌های پنتری، باعث افزایش قیمت آن‌ها می‌شود.

اجرت نصاب و طراح

علاوه بر مصالحی که جهت ساخت پنتری در کابینت استفاده می‌شود، هزینه طراح و نصاب این نوع کمدها نیز بر قیمت نهایی تاثیر گذار است.

 

کابینت پنتری چه تفاوتی با کابینت سوپری یا پنتری کنار یخچال 

کابینت پنتری چه تفاوتی با کابینت سوپری یا پنتری کنار یخچال دارد؟

داشتن فضایی جدا در آشپزخانه مانند کابینت پنتری، باعث می‌شود که هر گونه ماده غذایی و یا وسیله ای که فضای کابینت را اشغال می‌کند، در فضایی جداگانه و مرتب قرار داده شود. سبدهای سوپر مارکتی نیز که بعضی از افراد آن را به نام پنتری کنار یخچال می‌شناسند، برای قفسه بندی و نظم دهی فضای کابینت‌ها و آشپزخانه استفاده می‌شود. در حقیقت با کمک هر دوی این‌ها، می‌توان وسایل بیشتری را در آشپزخانه جای داد.

 

با توجه به این توضیحات سوال اینجا است که سبد سوپری و کابینت پنتری چه فرقی با هم دارند؟

سبد سوپری بیشتر برای نگهداری مواد پر مصرف و سبکی مانند ادویه‌جات به کار می‌رود و نمی‌توان وسایل بزرگی مانند وسایل برقی را در آن گذاشت.

پنتری کابینت هم می‌تواند مانند یک اتاق و یا قسمتی از کابینت آشپزخانه باشد. ولی کابینت‌ سوپری، فقط فضایی کوچک برای گذاشتن لوازم دم دستی و آشپزخانه است.

اغلب سبد سوپری در کنار گاز یا یخچال است، ولی کابینت پنتری هیچ گونه محدودیتی ندارد و با توجه به دکوراسیون و متراژ، می‌تواند در هر قسمتی از آشپزخانه قرار داده شود. پنتری نسبت به سبد سوپر مارکتی، گنجایش و ظرفیت بیشتری دارد.

در نتیجه اگر فقط به فضای اضافی و کوچکی در آشپزخانه نیاز دارید، کابینت سوپری مشکل شما را حل خواهد کرد. ولی در صورتی که به فضای اضافه بیشتری احتیاج دارید، باید از پنتری در آشپزخانه استفاده کنید.

 

 

سخن پایانی

همان‌گونه که در این مقاله گفته شد، آشپزخانه علاوه بر داشتن زیبایی و همخوانی با دکوراسیون داخلی منزل، باید کاربردی باشد و کار کردن در فضای آشپزخانه را لذت‌بخش‌تر کند. پنتری یکی از آیتم‌هایی می‌باشد که می‌تواند در آشپزخانه، بسیار مفید و کاربردی باشد. این فضا برای نگهداری لوازم و یا مواد غذایی که فعلا احتیاجی به آنها نیست، گزینه ای بسیار عالی است و همچنین از شلوغ شدن آشپزخانه جلوگیری می‌کند.

در این مطلب نکاتی را در مورد پنتری آشپزخانه گفتیم و مزایای آن را شرح دادیم و امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. اگر پرسشی در این زمینه دارید، در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما عزیزان را بدهند.