معرفی انواع کفپوش شیشه ای و مزایای آن - سازه برتر



معرفی انواع کفپوش شیشه ای و مزایای آن

کفپوش شیشه ای یکی از جذاب‌ترین، جدیدترین و موثرترین ایده‌ها در طراحی داخلی مدرن در بین انواع کفپوش‌های دیگر است که جلوه ای زیبا و منحصر به فرد را در خانه‌ها و فضاهای تجاری و اداری ایجاد می‌کند. امروزه سازندگان و معماران ساختمان، به استفاده از کفپوش‌ شیشه در اجرای ساختمان‌های مدرن و شیک توجه زیادی دارند و تنوع بالایی در کفپوش‌های شیشه ای دیده می‌شود. در واقع کف شیشه ای نشکن، یکی از عناصر مدرن برای طراحی داخلی به حساب می‌آید.

در این مقاله از سازه برتر به مزایا، کاربرد و خصوصیات کفپوش شیشه ای سه بعدی، طرحدار، لمینت، کاشی، هوشمند، کریستال، آکرلیک و حکاکی شده و دیگر مدل‌های جدید آنها اشاره می‌کنیم.

 

کفپوش شیشه ای چیست؟

کفپوش شیشه ای چیست؟

کفپوش شیشه‌ای، با ایجاد سطحی دل انگیز و شفاف در دکوراسیون سقف، دیوارها و همینطور پوشش کف و… تغییری بزرگ را در فضای اتاق به وجود می‌آورد، زیبایی و خاص بودن هر کدام از این بخش‌ها باعث می‌شود که اتاق چشم‌گیرتر به ‌نظر بیاید.

در حقیقت کفپوش‌های شیشه‌ای، نمونه‌ای از پوشش‌های کاربردی و مناسب برای کف می‌باشند که در محیط ویلا یا منزل، می‌توان از انواع مختلف آن‌ها استفاده کرد و در مقایسه با دیگر کفپوش‌ها از جذابیت خاصی برخوردارند.

تا به حال از شیشه‌ها برای ساخت پنجره و درب استفاده می‌شد، ولی در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت‌هایی که صورت گرفته و همچنین استفاده از متالوژی و مواد جدید، می‌توان از شیشه در طراحی و ساخت ویلا و بخش‌های مختلف دیگر نیز استفاده کرد.

 

انواع کفپوش های شیشه ای

انواع کفپوش های شیشه ای

کفپوش‌ شیشه، انواع مختلفی دارد که هرکدام ظاهر ویژه و متفاوتی را در اتاق ایجاد می‌کنند و با توجه به نوع سلیقه‌ی هر کس و کاربرد هرکدام برای پوشش دادن و زیبایی کف، استفاده می‌شوند. در این بخش، انواع کفپوش شیشه ای در صنعت ساختمان را معرفی می‌کنیم:

 

کفپوش شیشه ای سه بعدی

کفپوش شیشه ای سه بعدی، رنگ‌ها و طرح‌های متفاوتی دارد و از یکدستی، شفافیت و براقی خوبی برخوردار است. همچنین میزان خش شدن کفپوش شیشه ای نسبت به چوب طبیعی کمتر می‌باشد، زیرا این نوع شیشه‌ها چند لایه‌ی به هم فشرده دارند و دچار خراشیدگی نمی‌شوند.

علاوه بر این، کفپوش شیشه ای سه بعدی بسیار زیبا و جذاب است و القا کننده یک تصویر واقعی است و نصب آن یعنی طبیعت به خانه شما آمده است. با استفاده از کفپوش شیشه ای منزل، می‌توان تصاویر گوناگون را به شکل سه بعدی دید. این نوع کفپوش، لایه ای بدون خط و درز و یکپارچه از جنس رزین اپوکسی است که بر روی همه‌ی سطوح مانند سطوح سنگی، پارکت، کاشی، بتنی، سیمانی و… قابل اجراست.

 

کفپوش شیشه ای نورانی

کفپوش نورانی شیشه ای یا ال ای دی تمام رنگی، افکت‌های متنوع نوری را به صورت تمام رنگ نشان می‌دهد. همچنین این افکت‌های نوری در هر موقعیتی و با هر سلیقه ای قابل تغییر هستند. این نوع کفپوش نصب آسانی دارد و دارای وزن سبک و مقاومت بالایی است. کفپوش شیشه ای نورانی را می‌توان برای کف سالن‌ها، روی دیواره‌ها، غرفه‌های تجاری و مراکز تجاری و … استفاده کرد. در واقع نورپردازی کف، یکی از روش‎‌های زیبا و مدرن به حساب می‌آید.

همچنین این نوع کفپوش، برای مراکز نمایشی مانند سالن‌های تئاتر، سالن‌های کنسرت و کافی شاپ‌ها و راهروها، به شکل تک‌رنگ و با نور سفید استفاده می‌شود. کفپوش شیشه ای نورانی همراه با افکت‌های پر جنب و جوش و جذاب، هیجان زیادی را به مخاطب القا می‌کند و محیطی دلپذیر و آرام را فراهم می‌کند. علاوه بر این استفاده از کف شیشه ای نورانی، باعث می‌شود که طبقات پایین محل کار یا خانه نیز، از نور خوبی برخوردار شوند و کل فضای خانه پرنورتر و روشن‌تر شود و در مصرف انرژی هم صرفه جویی شود.

 

کفپوش شیشه ای لمینت

در بیشتر مواقع باید شیشه‌های لمینت را برای اجرای کفپوش شیشه ای استفاده کرد. به گونه ای که در ابتدا باید دو عدد شیشه سکوریت را با اندازه‌های یکسان تولید کرد، سپس توسط یک لایه PVB به یکدیگر چسباند. با این کار حتی در صورتی که یکی از شیشه‌ها بشکند، ذرات آن از هم جدا نمی‌شوند، از این رو هیچ خطری کسی را تهدید نمی‌کند.

 

کفپوش هوشمند شیشه ای

کفپوش شیشه ای هوشمند، به عنوان بهترین طرح کفپوش شناخته شده است و شیوه‌ی عملکرد آن به شکلی است که با استفاده از یک ریموت، شیشه از حالت شفاف به مات و برعکس تبدیل خواهد شد. کفپوش هوشمند با انرژی الکتریکی کار می‌کند و به صورت کلی قیمت بیشتری در مقایسه با گزینه‌های دیگر دارد، به همین دلیل از آنها فقط در قسمت‌های کوچکی از ساختمان استفاده می‌شود.

 

کفپوش کاشی شیشه ای

به دلیل جلوه‌ی خاص و بسیار زیبای کاشی‌های طرح‌دار که در طراحی و معماری ایرانی نیز جایگاه بخصوصی دارند، ترکیبی از کاشی و شیشه را در کفپوش‌ها‌ می‌توان دید. این نوع کفپوش‌ها از لحاظ طرح و رنگ و ابعاد، تنوع زیادی دارند و بهره بردن از آنها در سرویس بهداشتی یا آشپزخانه، باعث جلب توجه هر فردی می‌شود. درخشندگی زیاد، تمیز شدن آسان و جذابیت و مقاومت بالا، از مزایای مهم کفپوش کاشی شیشه ای به حساب می‌آید.

 

کفپوش کریستال شیشه ای

به صورت کلی شیشه‌های سکوریت شفاف، به سه دسته‌ی کریستال، فلوت و سوپر کلیر تقسیم می‌شوند. در این میان اکسترا کلیر یا شیشه کریستال دارای میزان شفافیت بیشتری است و بهترین گزینه برای اجرای کفپوش شیشه ای به حساب می‌آید. این نوع کفپوش‌های شیشه ای با ضخامت 6 میل، 8 میل، 10 میل، 12 میل، 16 میل و 20 میل تولید می‌شوند.

 

کفپوش رنگی شیشه ای 

کفپوش رنگی شیشه ای

با توجه به ساخت شیشه‌های سکوریت دودی رنگی، سبز، شامپاینی، برنزی و بنفش، می‌توان از شیشه‌های رنگی سکوریت مطابق با رنگ‌های استفاده شده در فضای داخلی ساختمان برای اجرای کفپوش شیشه ای استفاده کرد. به این شکل اصول طراحی دکوراسیون داخلی نیز رعایت می‌شود.

 

کفپوش اسیدکاری شده شیشه ای

برای تولید این نوع کفپوش شیشه ای، شیشه‌ها از پمپ‌های فشار قوی و اسیدهای مخصوص شیشه تولید می‌شوند. البته قبل از ریختن اسید بر روی شیشه، باید برچسب‌ها با دستگاه کاتر پلاتر برش بخورند تا بر روی شیشه بچسبند.

 

کفپوش حکاکی شده شیشه ای

با استفاده از دستگاه مستر هوشمند، می‌توان انواع طرح‌ها را بر روی شیشه های کف اینگریوینگ یا حکاکی کرد. به عبارتی دیگر در این روش، طرح مورد نظر روی شیشه کنده کاری می‌شود. برای مثال می‌توان لوگوی ساختمان را بر روی کفپوش شیشه ای حکاکی کرد که این کار برای تبلیغات حرفه ای مناسب است.

 

کفپوش شیشه ای اکلیلی

شیشه اکلیلی، یکی دیگر از طرح‌های کفپوش‌های شیشه ای است که رنگ به شکل اکلیلی روی شیشه ایجاد می‌شود، این شیشه‌ها به عنوان شیشه لاکچری شناخته می‌شوند و در پروژه‌های خاصی استفاده می‌شوند.

 

کاربرد کفپوش شیشه‌ای

کف‌های شیشه‌ای در رنگ، طرح و اندازه‌های گوناگون وجود دارند و مانند کاشی و سرامیک تولید می‌شوند و این امکان را به وجود می‌آورند که فضای بزرگ کل ساختمان یا فضای کوچک اتاق را بتوان با این وسیله پوشاند و تزئین کرد. همچنین از این نوع کفپوش، می‌توان برای مراکز تجاری و ادارات نیز استفاده کرد.

البته وقتی که کفپوش شیشه‌ای را برای همه‌ی فضا به کار می‌برند، زیبایی و جلوه‌ی آن بیشتر است، بنابراین در صورتی که به دنبال ایجاد یک فضای دل‌انگیز و ویژه در منزلتان یا محیط کارتان هستید، می‌توانید کفپوش شیشه‌ای با طرح‌های دلخواه‌ را استفاده کنید.

 

مزایای استفاده از کفپوش های شیشه ای

مزایای استفاده از کفپوش های شیشه ای

کفپوش‌های شیشه ای دارای مزایای زیادی می‌باشند از جمله:

 

طراحی زیبا و جذاب

یکی از ویژگی‌های مهم این نوع کفپوش‌ها، امکان انتخاب رنگ‌ها و طرح‌های زیبا و شگفت‌انگیز در طراحی دکوراسیون است.

 

تمیزی آسان

پنل‌های شیشه‌ای در برابر لکه بسیار مقاوم هستند و به آسانی تمیز می‌شوند، این خصوصیت، باعث می‌شود که این نوع کفپوش‌ها طرفدار زیادی داشته باشند.

 

مقاومت بالا

به دلیل این که برای ساخت کفپوش‌های شیشه ای، از چند لایه شیشه و دارای استاندارد ASTM استفاده می‌شود، دارای مقاومت بالایی هستند، ولی بیشتر از این نوع کفپوش‌ها در جا‌هایی استفاده می‌شود که امکان سقوط وسایل تیز و یا سنگین وجود ندارد.

 

ظاهر نورانی و براق

کفپوش‌های شیشه‌ای، نور را از خود عبور می‌دهند و در فضا پخش می‌کنند، به همین علت در روشنایی فضا بسیار تاثیر گذار می‌باشند.

 

امنیت بالا

کفپوش‌های شیشه‌ای به صورت سازه‌های بخش‌بندی شده برای قراردادن در قسمت‌های بزرگی از کف به کار می‌روند. برای افزایش امنیت کفپوش‌ها، عملیات ریخته‌گری بر روی آن‌ها اجرا می‌شود و به همین علت به آسانی می‌توان آن‌ها را در یک سطح وسیع به کار برد.

در واقع این نوع کفپوش‌ها، مثل کفپوش‌های چوبی و … از امنیت بالایی برخوردارند و مانند کف‌هایی که به وسیله‌ی تیرهای چوبی حمایت می‌شوند، محکم و قوی می‌باشند. کف‌های شیشه ای به شکل چند لایه نصب می‌شوند و در یک چهارچوب آلومینیومی قرار داده می‌شوند و این مورد امنیت کف‌های شیشه ای را بالا می‌برد.

 

کفپوش‌های شیشه ای در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف

در صورتی که استفاده از طرح‌های ویژه و شیشه‌های رنگی را در منزل خود دوست دارید، به آسانی می‌توانید کفپوش‌های شیشه‌ای رنگی و طرح‌های مختلف را به کار ببرید و از دیدن آن‌ها در زمان راه رفتن نهایت لذت را ببرید.

 

نصب آسان

با توجه به ویژگی‌ها و جنس کفپوش‌های شیشه‌ای، گاهی تصور می‌شود که نصب آن‌ها را باید یک نصاب حرفه ای و ماهر انجام بدهد، ولی در حقیقت نصب این گونه کفپوش‌ها، به شکل قالب‌های از پیش ساخته شده است و این پنل‌های شیشه‌ای داخل یک قاب نگهدارنده و محکم قرار گرفته‌اند، به همین دلیل نیازی به تخصص زیادی ندارد و نصب آن‌ها به آسانی امکان‌پذیر می‌باشد.

 

امکان استفاده از کفپوش شیشه ای در تمام فضاها 

امکان استفاده از کفپوش شیشه ای در تمام فضاها

یکی از کاربردهای محبوب و متداول کف پوش شیشه ای، سقف تزیینی و ایوان تزیینی است. ایوان شیشه ای به طبقه پایین نور را منتقل می‌کند. در خیلی از مواردی که از چوب و فلز برای ایوان به کار رفته است، میزان نور در طبقه پایین کم است. با نصب کردن پنل‌های شیشه ای در ایوان، نور می‌تواند به وسیله‌ی آن به زیرزمین نیز برسد. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای کف پوش شیشه ای این است که، برای تزیین فضای بیرونی، از ترکیب روشنایی ال ای دی در زیر کفپوش شیشه ای در شب استفاده می‌شود.

 

کفپوش شیشه ای در هنگام بارندگی لیز و نا ایمن نیست

در صورتی که سطح رویی کفپوش شیشه ای پرداخت شده نباشد، آن سطح می‌تواند در هنگام رطوبت و بارندگی جهت راه رفتن لغزنده باشد. هرچند در اکثر موارد کفپوش‌های شیشه ای، یا با پوشش مات کننده و یا با سرامیک‌های طرحدار که سطح آنها برجسته می‌باشد، درست می‌شوند که کنترل کششی راحتی در زمان رطوبت شیشه را نیز حفظ می‌کنند.

 

حفظ حریم شخصی با استفاده از کفپوش شیشه ای

شیشه‌ای بودن این نوع کفپوش‌ها، نگرانی‌ زیادی برای خیلی از افراد مختلف و مالکان ساختمان‌ ایجاد می‌کند و فکر می‌کنند که با به کار بردن کفپوش‌های شیشه ای، حریم خصوصی منزل از بین می‌رود و افراد طبقه پایین به فضای بالا دید دارند و این مورد باعث از بین رفتن آرامش افراد طبقه بالا می‌شود، ولی این مشکل به خوبی و تنها با قلم زنی و طراحی بر روی شیشه و یا به وسیله یک برچسب مات‌کننده شیشه برطرف می‌شود و اجازه‌ی عبور نور را نیز به آسانی به طبقات دیگر می‌دهد.

 

قیمت کفپوش شیشه ای

شیشه نشکن، از مقاومت زیادی در برابر تحمل ضربه و فشار برخوردار است، به همین علت می‌توان از شیشه کف استفاده کرد. در واقع هر چقدر ضخامت شیشه نشکن بیشتر باشد، مقاومت آن هم به همان اندازه بالا می‌رود. مقدار لایه‌های مورد استفاده و ضخامت شیشه برای کف، در مشخص کردن قیمت شیشه، علاوه بر متراژ شیشه ای که به کار می‌رود، تاثیر بسزایی دارد.

 

 

سخن پایانی

کفپوش‌هایی که برای کف ساختمان‌ها به کار می‌روند، هر کدام طرح، جنس، رنگ و خصوصیات ویژه‌ی خود را دارند، ولی می‌توان این طور گفت که کفپوش‌های شیشه‌ای با کفپوش‌های دیگر، یک تفاوت قابل توجه دارند و آن‌هم شفافیت، زیبایی و ظاهر متفاوت آن‌ها می‌باشد که اغلب برای پوشاندن کف در ساختمان‌های مدرن و لوکس مسکونی، اداری و تجاری استفاده می‌شوند تا سطح زیر پای افراد از زیبایی منحصر به فرد و خیره‌کننده‌ای برخوردار باشد.

با توجه به انواع کفپوش‌های شیشه ای که در این مقاله به آن اشاره کردیم، به آسانی می‌توانید برای انتخاب کفپوش مناسب برای منزلتان تصمیم گیری کنید و یک کفپوش شیشه ای زیبا و هماهنگ با سلیقه‌تان انتخاب کنید.

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید، از شما سپاسگذاریم. با به اشتراک گذاشتن نظرات خود، ما را در نوشتن مطالبی بهتر یاری کنید.