طراحی دکوراسیون اتاق والدین با 5 ایده جذاب و کاربردی - سازه برتر



طراحی دکوراسیون اتاق والدین با 5 ایده جذاب و کاربردی

طراحی دکوراسیون اتاق والدین از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا والدین نیز به اتاق خوابی پر از آرامش و زیبا برای یک خواب راحت و گذران وقت نیاز دارند. برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب والدین با توجه به روحیات و سن آن‌ها، از الگو‌های متنوعی می توانید استفاده کنید، البته در زمان طراحی دکوراسیون اتاق والدین، باید احساس راحتی و آرامش آن‌ها را در اولویت قرار دهید و متناسب با همان، اقدام به طراحی دکور اتاق والدین کنید.

گرچه امروزه برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب والدین زمان کمی صرف می شود، ولی ما در ادامه این مطلب از سازه برتر ایده‌هایی را معرفی می کنیم که به کمک آن‌ها بتوانید اتاق خواب والدین عزیز خود را به بهترین و زیباترین شکل ممکن طراحی کنید.

 

ایده هایی برای دکوراسیون اتاق والدین

ایده هایی برای دکوراسیون اتاق والدین

دراین بخش ایده‌هایی را که می توان برای جدیدترین دکوراسیون اتاق خواب والدین به کار برد را معرفی می کنیم:

 

1- آرایش تخت در دکوراسیون اتاق والدین

این روزها استفاده از تخت خواب‌هایی ساده با روتختی‌های ساده و رنگ‌هایی بی روح، طرفداران زیادی دارد. ولی باید بدانید که برای طراحی اتاق خواب والدین لوکس، سادگی بیش از حد هم خوب نیست و کسل کننده به نظر می رسد. بنابراین شما می توانید یکی از عناصر آرایش تخت را به شکل طرح‌دار استفاده کنید. برای مثال در صورتی که دارای سرویس خواب چوبی هستید، یک روتختی همراه با بالش‌های طرح دار را انتخاب کنید و اگر رخت خوابی طرح دار دارید، از چند عنصر چوبی برای اتاق خواب والدین استفاده کنید و فضا را زیاد شلوغ نکنید.

رنگ‌های خاکستری و آبی سفید، به عنوان رنگ‌هایی اصلی برای عناصر تخت استفاده می شوند.

همچنین باید حواستان به اندازه‌ها در چیدمان اتاق خواب والدین باشد. در واقع تمام بافت‌ها و طرح‌ها نباید خیلی درشت باشند و یا اینکه بافتی ظریف و ریز داشته باشند. استفاده از ترکیبی از طرح‌ها و الگوهای ریز و درشت، باعث می شود که کشش بصری ایجاد شود.

شما می توانید بالش‌ها را به شکل‌های گوناگون و متناسب با تخت خواب اتاق خود بچینید. فقط باید قاعده کلی اندازه‌ها را برای بالش‌ها رعایت کنید و از بالش‌هایی با ابعاد مختلف استفاده کنید.

 

2- طراحی کنار تختی‌ها در مدل دکوراسیون اتاق خواب والدین

با استفاده از کنارتختی‌های مناسب، می توان شخصیتی متفاوت را به اتاق خواب والدین بخشید. برای مثال کنارتختی‌های ظریف، انتخاب مناسبی برای تخت خواب‌هایی با پارچه‌های بزرگ می باشند و کنار تختی‌های بزرگ نمای زیباتری در کنار تخت‌های ظریف دارند. اگر دوست دارید که طراحی دکوراسیون جذابی داشته باشید، می توانید جنس تخت و کنار تختی را به شکلی متفاوت انتخاب کنید.

برای انتخاب یک کنار تختی مناسب، باید به اندازه و ارتفاع صفحه نیز توجه کنید. اندازه خیلی مهم است، زیرا می خواهید وسایل را در اندازه‌های مختلف روی آن بچینید. ضمنا بر اساس قاعده کلی اندازه‌ها، یکی بودن ابعاد، ظاهر خوشایند و زیبایی را ایجاد نمی کند، چرا که چشم‌ها تفاوت‌ها را نشان می دهند، نه شباهت‌ها را. علاوه بر این تفاوت در اندازه باعث می شود که وسایلی را که لازم دارید، راحت‌تر پیدا کنید.

سعی کنید شکل‌های متنوعی از وسایل دکوری برای روی کنار تختی استفاده کنید. برای مثال استفاده از یک جفت چراغ خواب با یک شید چهارگوش ستونی و پایه گرد به شکل مجسمه، گزینه خوبی است.

اگر کنار تختی ساده را می پسندید، می توانید برای تنوع طرح و الگو از رو تختی‌ها، ملحفه‌ها، آثار هنری و فرش‌هایی زیبا برای اتاق خواب والدین استفاده کنید. کنارتختی باید حس خوبی را در شما ایجاد کند، حتی یک عنصر کوچک و طرح دار مانند یک گل در گلدان نیز برای کنارتختی کافی است. علاوه بر این کنارتختی عنصری مهم است که عینک، کتاب، لیوان و ... را می توان روی آن گذاشت.

 

رنگ مناسب اتاق خواب والدین

3- رنگ مناسب اتاق خواب والدین

رنگ‌های خنثی، انتخاب مناسبی برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب والدین می باشند و ترندی هستند که هیچ گاه قدیمی نمی شوند. ترکیب رنگ‌های خنثی، وقار و سنگینی خاصی را به فضای اتاق خواب والدین می دهند که هیچ نوع انتخاب دیگری این تاثیر را ندارد. در واقع رنگ‌های خنثی بعد از یک روز کاری سخت و پرفشار، آرامشی خاص به والدین می دهند. رنگ خاکستری و سفید، به عنوان رنگ‌های اصلی اتاق خواب والدین به حساب می آیند.

 

4- چراغ خواب در دکوراسیون اتاق والدین

در دکوراسیون داخلی اتاق والدین، بهتر است که از چراغ خواب‌های بزرگ استفاده نشود، زیرا نور زیاد آنها، تخت را در خود غرق می کند و باید از دو چراغ خواب به صورت قرینه در دو طرف تخت استفاده شود. همچنین شیوه بازتاب اشیاء در نور اهمیت زیادی دارد، بنابراین باید برای نورپردازی دو طرف تخت هوشمندانه عمل کنید.

همچنین شما می توانید از چراغ خواب‌های رومیزی در کنار چراغ خواب‌های پایه دار استفاده کنید. ولی به هنگام انتخاب آنها، باید شباهت آنها را در نظر بگیرید، به این معنا که پالت رنگی یکسان، شید یک شکل و متریال و شکل شبیه به هم داشته باشند و در جلوه گری یکی بر دیگری غلبه نکند.

 

آثار هنری در دکوراسیون اتاق والدین

5- آثار هنری در دکوراسیون اتاق والدین

آثار هنری در اتاق خواب والدین، مانند جواهرآلات زینتی می باشند و با نصب آثار هنری بر روی دیوار، طراحی دکوراسیون اتاق خواب والدین کامل می شود. شما می توانید آثار هنری را به شکل عمودی بچینید و یا از آثاری با ابعاد و اشکال مختلف استفاده کنید. ترکیبی از آثار هنری مانند نقاشی رنگ روغن، کولاژ و یا تابلو نقاشی‌هایی با خطوط و بدون رنگ، باعث زیبایی هر چه بیشتر اتاق خواب والدین می شود.

همچنین تصور نکنید که چون قرار است آثار هنری فقط در یک اتاق باشند، پس باید حتما از یک قاب یک اندازه و یکسان برخوردار باشند. در واقع برای انتخاب قاب نیز می توانید خلاقیت به خرج دهید و اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف با ضخامت‌های گوناگون را انتخاب کنید. ترکیبی از آنها به اتاق والدین شخصیت و هویت می بخشد. البته توجه کنید که آثار هنری که رنگ‌های متنوعی دارند، اتاق خواب را کمی آشفته نشان می دهند، بنابراین در چیدمان آنها نباید زیاده روی کنید.

 

اتاق خوابی دنج برای والدین سالمند

در صورتی که مادربزرگ و پدربزرگ با شما زندگی می کنند و تصمیم گرفته اید که یک اتاق مستر را در اختیار آنها بگذارید، باید تغییرات کوچکی را ایجاد کنید تا سلامتی و امنیت آنها در خطر نباشد.

به طور معمول حس بینایی افراد مسن ضعیف‌تر است و به نور بیشتری در فضا نیاز دارند و به همین دلیل ایجاد یک نورپردازی مناسب در اتاق خواب، احتمال وقوع حادثه را کاهش می دهد. بنابراین شما می توانید از لامپ‌های بزرگ و چراغ خواب‌های کنار تخت استفاده کنید و یا این که می توانید در اتاقشان چراغ‌هایی برای روشن کردن نقاط تاریک استفاده کنید.

سعی کنید کلیدهای برق را نیز در نزدیک تخت والدین سالمند قرار دهید تا برای روشن کردن چراغ در شب، مشکلی برایشان پیش نیاید. همچنین بهره بردن از پنجره‌های متعدد در اتاق خواب والدین، باعث ورود نور طبیعی بیشتر به اتاق می شود و شما می توانید از پرده‌هایی هوشمند برای اتاق خواب والدین سالمند استفاده کنید.

علاوه بر این‌ها باید در اتاق خواب افراد مسن، از رنگ‌های شاد و روشن استفاده کنید. این گونه رنگ‌ها نه تنها افراد مسن را شاد می کنند، بلکه با بازتاب نور اتاق را روشن‌تر می کنند و باعث زیبایی و جذابیت هر چه بیشتر اتاق نیز می شوند.

 

اتاق خواب والدین سالمند

 

رنگ‌هایی گرم مثل نارنجی و یا قرمز، حس امنیت بیشتری به فضا می دهند و انرژی سالمندان را زیاد می کنند. استفاده از بافت‌های گوناگون و تضاد رنگی مناسب در طراحی، به افراد سالمند کمک می کنند که عناصر و سطوح مختلف فضای اتاق را به آسانی از یکدیگر متمایز کنند.

همچنین اتتخاب یک تخت با ارتفاعی مناسب و بزرگ، محبتی بزرگ در حق والدین سالمند است، زیرا در این تخت به راحتی می توانند جابجا شوند، بلند شوند یا بنشینند. شما می توانید از یک دستگیره نیز در کنار تخت بر روی دیوار استفاده کنید تا بلند شدن از تخت برای آنها راحت‌تر باشد.

استفاده از گل و گیاه در اتاق نیز، حس خوبی به والدین می دهد و نگرانی و استرس را کم می کند. علاوه بر این‌ها استفاده از گل و گیاه می تواند راه حل خیلی خوبی برای سپری کردن زمان باشد. از طرفی دیگر نیز گیاهان سبز رنگ، رنگی بسیار چشم نواز و آرامش‌بخش دارند.

گیاهان زیادی مانند تصفیه کننده‌ هوا هستند و باعث می شوند که هوای اتاق خواب، کاملا بدون میکروب و سالم باشد. بنابراین به یاد داشته باشید که گذاشتن یک یا دو گیاه کوچک در دکوراسیون داخلی اتاق خواب والدین، می تواند تاثیر زیادی بر زیبایی اتاق خواب داشته باشد و در صورتی که اتاق خواب والدین دارای یک بالکن و یا یک تراس نیز باشد، می توان گیاهان را در آنجا نگهداری کرد که عقلانی‌تر خواهد بود.

سعی کنید لوازم ضروری را در دسترس قرار دهید، این گزینه برای والدینی مناسب‌تر است که مسن‌تر هستند و با توجه به سن بالایی که دارند بهتر است برخی از اشیای ضروری و مهم را در نزدیکی آن‌ها بگذارید. یک میز مخصوص و یا یک کشو در نزدیک آن‌ها قرار دهید و وسایل مورد نیازشان را داخل آن بگذارید.

کف پوش اتاق والدین نیز نباید لیز باشد، بنابراین از به کار بردن کفپوش‌های بدون اصطکاک و لغزنده اجتناب کنید. کف پوش‌هایی مانند لمینت، چوب، فرش‌های بزرگ و موکت‌های چسبی، احتمال زمین خوردن این عزیزان را کاهش خواهد داد. استفاده از مبل راحتی کوچک و صندلی راک که نشیمن بزرگی نیز نداشته باشد، بهترین انتخاب برای والدین سالمند است.

بهتر است که یک اتاق مستر که دارای حمام و سرویس بهداشتی جداگانه باشد را در اختیار والدین سالمند بگذارید و یک صندلی و یا یک سکو را در حمام قرار دهید تا هنگامی که خسته می شوند، بتوانند روی آن استراحت کنند. همچنین از یک دستگیره برای نصب بر روی دیوار حمام استفاده کنید تا در هنگام خستگی بتوانند از آن کمک بگیرند و از لیزخوردن شان جلوگیری شود.

 

دکوراسیون اتاق مشترک کودک و والدین 

دکوراسیون اتاق مشترک کودک و والدین

داشتن یک اتاق جداگانه برای والدین و همچنین فرزندان، موردی است که در طراحی دکوراسیون منازل و تقسیم بندی اتاق خواب‌ها توجه زیادی به آن می شود. ولی گاهی اوقات این شرایط ممکن نیست و به علت کم بودن سن کودک و یا کوچک بودن فضای خانه، اجرای این نوع دکوراسیون ممکن نیست و پدر و مادر و کودک از اتاقی مشترک استفاده می کنند که البته آن هم طراحی منحصر به فرد خودش را دارد.

شما می توانید برای انجام این کار، از یک تخت خواب شراکتی برای خود و کودک و همچنین از یک تختخواب مشترک برای هر ۲ فرزند خود استفاده کنید؛ تخت‌خواب‌های دو نفره و دو طبقه و یا دو تخت در کنار هم، ایده‌های مناسبی هستند.

همچنین می توانید جهت ایجاد دو اتاق داخل یکدیگر و ایجاد یک حریم خصوصی، از انواع پارتیشن‌ها با جنس چوب، کتابخانه و کمدهایی با ارتفاع کم و … و همچنین پرده‌هایی منحصر به فرد و زیبا استفاده کنید که انتخاب رنگ، طرح و اندازه آن، متناسب با ابعاد و اندازه اتاق و همچنین نوع طراحی و سلیقه‌ی شما انجام می گیرد که علاوه بر این، باعث زیباتر شدن اتاق خواب نیز می شود.

 

نکات مهم دکوراسیون اتاق خواب والدین در معماری

درب ورودی رو به فضای اتاق خواب باز نشود و در مسیر آن پارتیشن و یا یک راهرو قرار داده شود.

سرویس بهداشتی و کمد دیواری جداگانه داشته باشد.

در صورتی که خانه دو طبقه است، اتاق خواب در طبقه دوم قرار داده شود.

فضای این نوع اتاق خواب باید بزرگ باشد، زیرا دو شخص ثابت با نیازهای مختلف دارد.

رنگ‌های آرامش بخش برای این اتاق استفاده شود.

 

 

سخن پایانی

اتاق خواب والدین از عناصر مهم هر خانه ای به حساب می آید و ایجاد فضایی آرام، با کیفیت، راحت، دلنشین و... از اولویت‌های طراحی دکوراسیون این نوع اتاق خواب است. در واقع اتاق خواب والدین باید در قسمت شمالی خانه و در مکانی که سر و صدای کمی است، جایگذاری شود.

در دکوراسیون داخلی اتاق خواب والدین، توجه به مکان قرار گرفتن تخت خواب، کمد، نشیمن، رختکن، حمام و سرویس بهداشتی، دارای اهمیت زیادی است و از آنجایی که اتاق والدین فضایی برای استراحت و دوری از استرس‌ها و خستگی‌های روز می باشد، باید طبق اصول و توسط طراحان داخلی دکوراسیون، دیزاین شود.

در این مقاله ایده‌هایی را برای طراحی دکوراسیون اتاق والدین از جمله والدین سالمند، در اختیارتان گذاشتیم. امیدواریم که این محتوا مورد توجه‌تان واقع شده باشد و اگر نظر یا پیشنهادی دارید با ما در میان بگذارید.