10 نکته مهم و اساسی برای طراحی دکوراسیون هال پذیرایی - سازه برتر



10 نکته مهم و اساسی برای طراحی دکوراسیون هال پذیرایی

آیا با اصول دکوراسیون هال پذیرایی آشنایی دارید؟ هال و پذیرایی یکی از رایج‌ترین عباراتی هستند که در فرهنگ ما برای اتاق نشیمن استفاده می شوند. در واقع اتاق پذیرایی یکی از بخش‌های مهم در هر خانه ای است و از آن جایی که برای دورهمی با اعضای خانواده و مهمانان استفاده می شود، باید سعی شود زیباترین دکوراسیون پذیرایی برای اتاق نشیمن طراحی و اجرا شود. بی شک ایده‌های زیادی در زمینه طراحی دکوراسیون جدید پذیرایی وجود دارد و چیزی که مهم است، ایجاد یک هارمونی زیبا بین تمام اجزا می باشد.

آنچه که در ادامه این مقاله از سازه برتر در خصوص آن صحبت می کنیم، ارائه نکاتی کامل است که باید برای طراحی دکوراسیون هال و پذیرایی مدرن به آن توجه داشته باشید.

 

نکات طراحی دکوراسیون هال و پذیرایی 

نکات طراحی دکوراسیون هال و پذیرایی

شما می توانید با شناخت یک سری اصول اولیه که در این بخش به آن اشاره می کنیم، دکوراسیون هال و پذیرایی منزل‌تان را بسیار زیبا و چشمگیر کنید.

 

1- انتخاب فرشی مناسب برای دکوراسیون هال و پذیرایی

در مورد انتخاب فرش توجه به دو نکته مهم است. اندازه و طرح فرش. به عنوان مثال در صورتی که قصد دارید سبک‌ دکوراسیون مینیمال و مدرن را به کار ببرید، باید از فرشی به سبک مدرن استفاده کنید. ولی اگر خانه‌ی شما سبکی تلفیقی دارد، فرش‌های اصیل ایرانی انتخاب مناسب‌تری هستند.

همچنین با توجه به شکل و اندازه هال و پذیرایی منزل‌تان، باید فرش‌هایی با ابعاد مناسب را استفاده کنید. البته مهم است که فرش از هر چهار طرف دارای فضای خالی باشد.

 

2- نحوه چیدمان مبل در دکوراسیون پذیرایی

نحوه چیدن مبلمان در طراحی دکوراسیون پذیرایی و نشیمن اهمیت زیادی دارد. توصیه می کنیم که به هیچ وجه پذیرایی را پر از مبل نکنید، به این معنا که فرم و اندازه سالن پذیرایی را مورد توجه قرار دهید، نه کامل بودن ست مبلمان!

در واقع در صورتی که فضای اتاق پذیرایی شما ظرفیت یک ست ۷نفره را ندارد، می توانید به اندازه‌ی ظرفیتی که دارد مبل بخرید، حتی شده یک مبل سه نفره.

 

3- کاغذ دیواری در دکوراسیون هال پذیرایی

کاغذ دیواری یکی از المان‌هایی است که می توان برای طراحی دکوراسیون اتاق پذیرایی از آن استفاده کرد. انتخاب یک کاغذ دیواری مناسب به سلیقه اعضای خانواده بستگی دارد. همچنین برای انتخاب آن باید به سبک طراحی اتاق پذیرایی نیز توجه کرد.

بهتر است که برای طراحی دیوار غالب از یک کاغذ دیواری با طرح‌های زیبا استفاده کنید و برای دیوارهای دیگر از یک طرح و یا رنگ ساده استفاده کنید.

 

استفاده از اکسسوری‌های زیبا برای دکوراسیون هال پذیرایی 

4- استفاده از اکسسوری‌های زیبا برای دکوراسیون هال پذیرایی

اکسسوری‌ها یکی از موثرترین عناصر در دکوراسیون اتاق نشیمن هستند و فضا را خاص و منحصربه‌فرد می کنند.

گیاهان و گل‌ها نیز می توانند دکوراسیون پذیرایی شما را فوق العاده کنند. در صورتی که به گل‌‌‌های طبیعی علاقمندید، باید حتما از آن‌ها برای بخش‌های مختلف اتاق نشیمن و پذیرایی استفاده کنید.

مکرومه‌های آویز دیواری و سقفی، گلدان‌های فلزی مدرن، گلدان‌های سفالی زیبا یا استندهای گل، هر کدام می توانند با وسایل دکوری دیگر ست شوند و زیبایی گیاهانتان را چندین برابر کنند.

همچنین سعی کنید از صنایع دستی ارزشمند استفاده کنید. اگر قصد دارید دکوراسیونی خاص را طراحی کنید، باید به چیزهای کوچک دقت زیادی کنید. برای مثال شما می توانید قلمه‌ گیاهان خود را داخل بطری‌های معمولی قرار دهید و یا از بطری‌های شکیل و یکدست استفاده کنید.

علاوه بر این می توانید از یک جعبه دستمال کاغذی به همین ‌شکل استفاده کنید و یا این که آن را داخل یک جا دستمالی شیک و هنری قرار دهید. این‌ گونه موارد، جزئیاتی می باشند که دکوراسیون هال و پذیرایی شما را منحصر به فرد و خاص می کنند، پس حواستان را جمع کنید.

 

5- طراحی دیوار در دکوراسیون هال و پذیرایی

طراحی دیوار با استفاده کردن از عناصر و المان‌های تزئینی، از موارد موثر در زیبایی اتاق پذیرایی است. بی شک ایده‌های زیادی برای طراحی دیوار وجود دارد. به عنوان مثال می توانید از یک سری تابلوهای زیبا برای اتاق نشیمن استفاده کنید.

البته انتخاب تابلو بستگی به سلیقه شخصی افراد دارد. اگر تمایل دارید از تابلوهای نقاشی استفاده کنید، بهتر است که رنگ‌های استفاده شده در آن با رنگ المان‌های دیگر در اتاق پذیرایی هماهنگی داشته باشد.

 

6- سقف در اتاق پذیرایی

یکی از المان‌های تزئینی زیبا که در طراحی هال و پذیرایی استفاده می شود، کناف است. بدون شک استفاده از کناف، فضایی مجلل و شیک را ارائه می دهد.

برای طراحی کناف سقف پذیرایی، می توان ایده‌های زیادی را به کار برد. برای نمونه در طراحی دکوراسیون هال و پذیرایی مدرن، بیشتر از طراحی هایی با خطوط زاویه دار و صاف و در سبک کلاسیک اتاق نشیمن از خطوط منحنی شکل استفاده می شود.

 

7- رنگ در اتاق نشیمن و پذیرایی

یکی از عوامل تاثیرگذار در طراحی دکوراسیون داخلی انتخاب رنگ است و این امر بستگی به سلیقه افراد دارد. مورد اول که در زمان انتخاب رنگ باید به آن توجه کنید، ابعاد و اندازه اتاق پذیرایی است. بهتر است که در طراحی داخلی اتاق نشیمن و پذیرایی کوچک، رنگ‌های روشن را به کار ببرید. انجام این کار می تواند فضای اتاق را بزرگ‌تر نشان دهد.

اگر رنگ‌های تیره را می پسندید، بهتر است فقط جهت رنگ آمیزی دیوار اصلی از آن استفاده کنید و برای رنگ کردن دیوارهای دیگر از رنگ متناسب با آن استفاده کنید.

از موارد دیگری که در زمان انتخاب رنگ باید به آن توجه کنید، میزان نور طبیعی است که وارد اتاق پذیرایی می شود. اگر اتاق نور طبیعی مناسبی داشته باشد، می توانید از رنگ‌های تیره بهره مند شوید. در غیر این صورت باید از رنگ‌های روشن استفاده کنید، زیرا استفاده کردن از رنگ‌های تیره، فضای اتاق را تاریک‌تر می کند. ولی در نهایت استفاده از رنگ‌هایی که آرام بخش هستند، انتخاب بهتری برای اتاق پذیرایی می باشند.

بدین منظور توصیه ما استفاده از طیف رنگی سرد است. هم چنین باید توجه کنید که رنگی که برای دکوراسیون هال و پذیرایی استفاده می کنید، با المان‌های دیگر نیز هماهنگی کافی داشته باشد.

 

8- نورپردازی مناسب در هال و پذیرایی

بدون شک نورپردازی بخش مهمی از دکوراسیون پذیرایی و نشیمن است. فضای اتاق پذیرایی باید دارای نور کافی باشد و می توان با استفاده از نورپردازی‌های دکوراتیو، حس و حالی دلنشین و جذاب را به فضای پذیرایی بخشید. یک آباژور ایستاده نیز، روشنایی گرمابخشی را به محیط القا می کند. همچنین نورهای موضعی دیوارکوب، انتخاب خوبی برای دکوراسیون پذیرایی هستند. در صورتی که دوست داشته داشتید فضا کمی حس شاعرانه داشته باشد، می توانید از ریسه‌های نور استفاده کنید، برای مثال برای جلو کتابخانه، کنار گلدان‌ها و پشت پرده‌ها.

 

پرده مناسب برای طراحی دکوراسیون هال و پذیرایی

9- پرده مناسب برای طراحی دکوراسیون هال و پذیرایی

پرده‌ها در دکوراسیون هال و پذیرایی ایرانی نیز مانند فرش، پای ثابت خانه‌ها هستند. مدل و جنس پرده و همچنین طرح و رنگ آن، می تواند تاثیر زیادی در حال ‌وهوای خانه داشته باشد. به طور معمول پرده‌هایی که در دکوراسیون هال و پذیرایی به کار می روند، والان‌دار هستند و طرح و رنگ این والان‌ها با المان‌های دیگری مانند مدل فرش، رنگ کوسن‌ها و طرح پارچه مبل، ست می شوند.

 

10- کفپوش در دکوراسیون هال پذیرایی

یکی دیگر از المان‌هایی که برای طراحی اتاق پذیرایی استفاده می شود، کفپوش است. انتخاب یک کفپوش مناسب نقش مهمی در زیبایی فضای اتاق نشیمن دارد.

کفپوش‌ها بسیار متنوع هستند. برای نمونه سرامیک، پارکت‌های چوبی، کفپوش پی وی سی و ... از جمله کفپوش‌هایی می باشند که می توان در طراحی دکوراسیون پذیرایی از آنها استفاده کرد.

یکی از محبوب‌ترین انواع کفپوش‌ها که در طراحی اتاق نشیمن به کارمی رود، سرامیک است. برای انتخاب سرامیک کف پذیرایی، باید به عواملی همچون طرح و رنگ آن توجه کنید.

اگر فضای اتاق پذیرایی کوچک باشد، می توانید از سرامیک با رنگ روشن استفاده کنید. این کار باعث می شود فضای اتاق خواب بزرگ‌تر نشان داده شود. توجه کردن به میزان نور ورودی نیز، نقشی موثر در این زمینه دارد. استفاده از سرامیک رنگ روشن در فضایی که نور طبیعی کافی ندارد، می تواند فضای اتاق را روشن‌تر نشان بدهد.

 

دکوراسیون هال و پذیرایی مستطیل شکل 

الگوهای دکوراسیون هال و پذیرایی

در این بخش انواع الگوهایی که برای طراحی دکوراسیون هال و پذیرایی به کار می روند را معرفی می کنیم:

 

دکوراسیون هال و پذیرایی مستطیل شکل

در دکوراسیون‌های مستطیلی اتاق پذیرایی، بهتر است که از مبلمان L شکل استفاده کنید و طول بزرگ مبلمان را در راستای طول سالن پذیرایی قرار دهید و به دیوار طولی اتاق پذیرایی بچسبانید، این روش فضای خالی زیادی را ایجاد خواهد کرد. ولی توجه کنید که با قرار دادن مبلمان در قسمت وسط سالن، فضای هال خیلی کوچک می شود و در این صورت رفت و آمد و استفاده از سالن پذیرایی مشکل می شود، بنابراین بهتر است که از چند کاناپه یا مبل تک استفاده کنید.

 

دکوراسیون پذیرایی دایره ای شکل

معمولا این نوع طراحی دکوراسیون، برای فضاهای متوسط یا بزرگ استفاده می شود و به مقدار یک چهارم یا سه چهارم از نیم دایره، فضای خالی در نظر گرفته می شود که این نوع فضا، بیشتر رو به روی ورودی پذیرایی و یا در ورودی می باشد.

در این سبک از دکوراسیون، مبلمان در فاصله ای درست از یکدیگر قرار داده می شوند تا رفت و آمد به آسانی از بین آنها ممکن باشد. بهره بردن از دکور ویترینی، گلدان‌های بزرگ و… در دیوارهای بدون پنجره، باعث زیبایی هر چه بیشتر این فضا می شود. همچنین می توان از آینه‌هایی زیبا در دکوراسیون پذیرایی استفاده کرد که استفاده از آنها، فضا را خیلی بزرگ‌تر نشان می دهد.

 

دکوراسیون هال و پذیرایی ال شکل

سالن پذیرایی یکی از بخش‌های مهم خانه به حساب می آید، زیرا تمام اعضای خانواده ساعت‌های طولانی را در پذیرایی می گذرانند. همچنین اولین مکانی است که در معرض دید مهمان‌ها است، از این رو طراحی یک چیدمان درست برای این فضا اهمیت زیادی دارد. معمولا در پذیرایی‌های ال شکل، فضا به دو بخش تقسیم بندی می شود، که اغلب قسمت کوچکتر را به میز ناهارخوری اختصاص می دهند تا برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک دچار مشکل نشوند و در ساعات دیگر روز از این فضا جهت مطالعه نیز استفاده کنند. در صورتی که فضای اتاق پذیرایی ال شکل بزرگ است، می توان در بخشی از آن از مواردی مانند شومینه و یا در روبه‌روی تلویزیون، از مبل‌های راحتی استفاده کرد و بخش دیگر را جهت پذیرایی از مهمان با استفاده از مبلمانی مدرن چیدمان کرد.

البته در صورتی که فضای کافی در آشپزخانه برای میز ناهارخوری دارید، می توانید بخش کوچکترِ اتاق پذیرایی ال شکل را تنها به فضایی مناسب برای مطالعه اختصاص بدهید و از یک کتابخانه یا قفسه‌های کتاب با انواع طرح‌ها استفاده کنید و با بهره بردن از یک میز مطالعه، فضایی دلنشین و آرام را برای کتاب خواندن داشته باشید.

طراحی دکوراسیون هال و پذیرایی ال شکل، کمی سخت است و اگر مساحت کمی نیز در اختیار داشته باشید، شاید در نگاه اول نگران کننده به نظر برسد. ولی با استفاده از کمی خلاقیت در طراحی، می توانید از همین فضای کم نهایت استفاده را ببرید.

ابتدا باید یک فضای مرزبندی مناسب را با ایجاد تمایز بین مدل مبلمان غذاخوری و نشیمن به وجود آورید. شاید تصور کنید استفاده از مبلمان کم حجم و ظریف بهتر است، ولی می توانید از مبلمانی بزرگ با رنگ تیره نیز برای طراحی دکوراسیون، استفاده کنید و همراه با این نوع مبلمان از صندلی‌های لهستانی به خاطر ظرافت آن‌ها، برای فضای ناهارخوری استفاده کنید.

 

دکوراسیون هال و پذیرایی مربع

دکوراسیون هال و پذیرایی مربع

برای دکوراسیون هال و پذیرایی مربع، سعی کنید که از نقوش افقی همچون کاغذ دیواری‌هایی با خطوط افقی استفاده کنید تا فضا بزرگ‌تر دیده شود. همچنین می توانید جهت بزرگ شدن فضا، تفکیک فضایی را به وجود آورید و مبل و میز ناهار خوری را پشت به هم قرار دهید.

علاوه بر این‌ها می توانید از دو نور مرکزی، یکی برای سرویس مبلمان و یکی برای فضای غذا خوری استفاده کنید تا با این کار فضای پذیرایی شما بزرگ‌تر دیده شود. سعی کنید از به کار بردن وسایل اضافه پرهیز کنید و رنگ آمیزی دیوارها را به صورت عمقی انجام دهید تا فضای اتاق نشیمن کشیده‌تر نشان داده شود. منظور از این نوع رنگ آمیزی، تیره‌تر کردن یکی از دیوارها است.

 

دکوراسیون هال و پذیرایی کوچک

در دکوراسیون هال پذیرایی کوچک، می توان از مبلمان راحتی و ظریف استفاده کرد تا بهترین استفاده از فضای مورد نظر شود. در این نوع فضا بهتر است از صندلی‌های کانتر در آشپزخانه به جای میز ناهار خوری استفاده کرد و تلویزیون را روی دیوار نصب کرد. جهت تزئین خانه نیز بهتر است از کمدهای ویترین دار مخصوص دیوار و آباژور استفاده کنید تا فضای محدودی اشغال شود و باعث شلوغی خانه نشود.

 

دکوراسیون هال و پذیرایی بزرگ

در پذیرایی بزرگ می توانید از دو ست مبلمان لوکس و راحتی استفاده کنید و حتما مبلمان لوکس را در بخش بالای سالن قرار دهید و در قسمت هال، مبلمان راحتی را بگذارید.

استفاده از ریسه‌های رنگی طلایی و نقره ای، گل‌های مصنوعی و… باعث زیبایی هر چه بیشتر فضا می شوند و همچنین، می توانید از یک جزیره برای هال و پذیرایی بزرگ استفاده کنید. البته باید توجه کنید که استفاده بیش از حد از وسایل تزئینی، باعث شلوغی فضای خانه می شود و هیچ گونه جذابیتی ندارد.

 

 

سخن پایانی

در این مطلب نکاتی را که باید در طراحی دکوراسیون پذیرایی و هال رعایت شوند را معرفی کردیم. بافت، رنگ و فرم جزو عناصر مهمی هستند که برای انتخاب درست وسایل و لوازم باید به آن‌ها دقت کنید. در صورتی که بتوانید ارتباط معناداری را بین این عناصر در دکوراسیون پذیرایی حفظ کنید، یک قدم به سمت حرفه‌ای شدن در زمینه طراحی دکوراسیون برداشته‌اید.

امیدواریم از نکاتی که برای دیزاین هال و پذیرایی گفتیم، ایده گرفته باشید و با ایجاد یک دکوراسیون داخلی زیبا در هال و اتاق پذیرایی، لحظات شیرینی را به همراه اعضای خانواده خود در آن سپری کنید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.