ایده‌های جالب و کاربردی برای دکوراسیون اتاق کودک - سازه برتر



12+1 ایده کاربردی برای دکوراسیون اتاق کودک

طراحی دکوراسیون اتاق کودک، یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود، زیرا بهترین مکان برای تخیل و خوش گذرانی آنها است. دقت زیاد در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودک بدین جهت اهمیت دارد که در رشد و پرورش بهتر کودک و ایجاد یک فضای بازی و سرگرمی موثر است.

در واقع توجه کردن به نیازمندی‌های روحی کودک اهمیت زیادی دارد، زیرا یکی از علاقمندی‌های کودکان در این سن بازی و ماجراجویی است، به همین دلیل باید عناصر و امکانات لازم برای وی در اتاق خواب فراهم شود.

برای ایجاد یک دکوراسیون اتاق خواب کودک به شکلی ساده و زیبا، ایده‌های بسیار خلاقانه ای وجود دارد که در این‌جا به برخی از آن‌ها می پردازیم.

 

ایده‌هایی برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک

ایده‌هایی برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک

دراین بخش از سازه برتر پیشنهاداتی جالب برای دکوراسیون اتاق کودک را ارائه می دهیم:

 

1- انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون اتاق کودک

رنگ‌های آبی روشن یا صورتی برای مهد کودک خوب هستند، ولی کودکان به سرعت بزرگ می شوند، به همین دلیل به جای دیوارهای رنگارنگ، سعی کنید از رنگ‌های خنثی برای اتاق فرزندتان استفاده کنید. دیوارهای خنثی یکی از بهترین ایده‌ها برای دکوراسیون اتاق خواب کودکان می باشند، زیرا آن‌ها پس زمینه عالی شخصیت رو به رشد کودک را ایجاد می کنند.

همچنین دیوارهای روشن و خنثی می توانند اتاق کودک را جذاب‌تر و درخشان‌تر نشان دهند. شما می توانید دیوارهای اتاق کودک خود را با عناصر گوناگونی تزئین کنید که علایق کودک را منعکس کنند و باعث آرامش او شوند.

در عین حال انتخاب رنگ در دکوراسیون اتاق خواب کودک، یک مورد کاملا سلیقه ای است و تعیین یک رنگ مناسب برای دکوراسیون اتاق کودک یکی از کارهای بسیار تاثیرگذار و مهمی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید و دقت کنید که رنگی که برای اتاق خواب کودک انتخاب می کنید، مستقیماً بر روحیه او تاثیر می گذارد.

برای مثال در صورتی که کودک شما خیلی پر انرژی است و قصد دارید که کمی شخصیت آرام‌تری داشته باشد، بهتر است که از رنگ‌های سردی مانند رنگ آبی در اتاق خوابش استفاده کنید تا آرامش بیشتری در فضای اتاق او ایجاد شود.

بر عکس اگر کودک شما خیلی گوشه گیر و آرام است و دوست دارید که کمی هیجان و جنب‌وجوش بیشتری داشته باشد، بهتر است که از رنگ‌های پر انرژی و گرم مانند نارنجی یا قرمز در اتاقش استفاده کنید.

 

2- انتخاب قطعات کلاسیکی برای دکوراسیون اتاق کودک

وسایل اتاق خواب بیشتر به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت می باشند، پس زمانی که دکوراسیون اتاق کودکتان را انتخاب می کنید، سعی کنید عاقلانه رفتار کنید. به جای استفاده از مبلمان تم، قطعات ماندگار و زیبا را انتخاب کنید که با رشد فرزندتان هماهنگ باشند و به مرور زمان از مد نیافتند.

قفسه‌های بلند برای وسایل ریز و درشت، کتاب‌ها، چمدان‌های بزرگ و قفسه های چوبی بزرگ، برای اتاق خواب کودکان مفید هستند.

 

3- استفاده از تم، گزینه ای نامناسب برای دکوراسیون اتاق کودک

ممکن است کودک شما کارتون‌ها را دوست داشته باشد، ولی قطعا در 10 سالگی عاشق این کارتون‌ها نیست. اثاثیه تم می توانند برای کودکان وسوسه انگیز باشند، ولی به یاد داشته باشید که باید تمام آن را همزمان با رشد کودک خود عوض کنید.

به جای استفاده از یک تم در اتاق خواب کودک، باید سعی کنید عناصر را با چیزهای مختلف ترکیب کنید. برای نمونه در صورتی که پسر کوچک شما قطار دوست دارد، می توانید یک برچسب دیواری را به کار ببرید که به آسانی قابل جابجایی است.

همچنین در طراحی وسایل و تزئینات اتاق کودک، بر روی وسایلی مانند پرده های کوچک، قالیچه، قاب‌های تزئینی، طرح بالشت و... تمرکز کنید که همزمان با بزرگتر شدن کودک بتوانید آن‌ها را بدون هیچ گونه مشکلی تغییر دهید. بدین ترتیب طراحی دکوراسیون اتاق خواب که با شخصیت کودک سازگاری داشته باشد، نیاز به کار زیادی ندارد.

 

شخصیت کودک در دکوراسیون اتاق خواب 

4- در نظر داشتن شخصیت کودک در دکوراسیون اتاق خواب

برای بزرگسالان اتاق خواب فقط مکانی است که در آن استراحت می کنند، ولی برای کودکان اتاق خواب به عنوان یک پناهگاه می باشد و به همین دلیل باید بازتاب هر چیزی باشد که دوست دارند.

در واقع دکوراسیون اتاق کودک باید شخصیت او را نمایش دهد. بنابر این نباید سلیقه خود را به کودک تحمیل نکنید. ایجاد یک تعادل مناسب بین سلیقه خودتان و کودک، کلید تزیین اتاقی است که آن‌ها در هر سنی دوست دارند.

 

5- استفاده از وسایلی که به مرور زمان قدیمی نمی شوند

استفاده از وسایل کودکانه و یک تخت برای دکوربندی و تزئین اتاق کودک گزینه مناسبی است، ولی این گونه وسایل با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن کودک، دیگر جذابیتی ندارند و دوباره مجبور می شویم که برای خرید لوازم و مبلمان هزینه زیادی را بپردازیم، بنا بر این بهتر است از همان ابتدا برای اتاق کودک خود وسایلی را بخرید که با بزرگ شدن کودک نیز تازگی داشته باشند، برای مثال می توانید یک کمد بزرگ با حجم بیشتر را برای کودک انتخاب کنید، تا به طور همیشگی جوابگوی البسه کودک در حال رشد باشند.

 

6- بهره بردن از وسایل چند منظوره برای اتاق خواب کودک

برای دکور اتاق کودکان، بهترین انتخاب استفاده کردن از مبلمان و لوازم چند منظوره است. نوزادان تا زمانی که بزرگ نشده اند نیازی به فضای خالی اتاق ندارند، ولی زمانی که کودکان رشد می کنند و بزرگ می شوند برای بازی کردن به یک فضای خالی احتیاج دارند، بنا بر این بهتر است که وسایل اتاق چند منظوره باشند، مانند یک تخت خواب تاشو که به یک مبل و یا یک میز تبدیل می شود.

همچنین جهت خرید قفسه نیز باید مدل‌هایی را برگزینید که قابلیت تبدیل شدن به یک میز تحریر را نیز داشته باشند تا در زمان مدرسه کودکان از آن استفاده کنند. می توانید از تختی استفاده کنید که در زیر آن یک فضای ذخیره سازی جهت پنهان کردن وسایل بدون مصرف کودک به ویژه اسباب بازی‌ها وجود داشته باشد.

 

7- المان‌های گران قیمت را در دکوراسیون اتاق کودک محدود کنید

جهت انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب کودک به جای رنگ صورتی پاستل یا آبی، گزینه ای را انتخاب کنید که دارای ماندگاری بیشتری باشد.

برای کفپوش اتاق نیز از گزینه‌های متداول و مرسوم استفاده کنید. سعی کنید وسایل و لوازمی را برای دکورهای خاص خود انتخاب کنید که در صورتی که قصد عوض کردن آنها را داشتید برایتان مشکلی پیش نیاید.

 

8- استفاده از چادر صحرایی در اتاق کودک برای ایجاد فضای بازی

چادر صحرایی برای اتاق خواب کودکان فضایی دلچسب و بسیار زیبا را فراهم می کند تا کودک بتواند در این محیط دنج و رویایی سرگرم شود. کودک می تواند همراه با دوستان و یا والدین خود به یک اردوی امن خانگی برود و از گذراندن زمان در اتاق خواب خود لذت ببرد.

 

9- دکوراسیون اتاق خواب کودک با ایجاد یک کلبه درختی

در این نوع طراحی که برای دکوراسیون اتاق کودکان استفاده می شود، در بخش بالایی تخت خواب محیط زیبایی برای بازی کودک فراهم می شود. کودک می تواند در فضایی که مانند کلبه درختی است با دوستانش به بازی و سرگرمی بپردازد و در این فضای پر نشاط و شاد لحظات خوبی را سپری کند.

 

طراحی اتاق کودکان با ایده‌های ورزشی

10- طراحی اتاق کودکان با ایده‌های ورزشی

در این نوع دکوراسیون اتاق خواب ایده‌ی جالبی برای فضای بازی کودک ایجاد می شود که هم کودک را سرگرم می کند و هم بدین وسیله ورزش می کند. طرح صخره نوردی روی دیوار، یکی از ایده‌هایی است که برای کودک بسیار ماجراجویانه و جذاب است و او را سرگرم می کند.

همچنین ایجاد یک فضای مناسب برای زمین بسکتبال کوچک که متناسب با مقدار فضایی است که طراح در اختیار دارد، باعث می شود تا کودک این امکان را داشته باشد که در زمان اوقات فراغت خود به بازی با دوستانش بپردازد و از این فضای جذاب و سر گرم کننده لذت کافی را ببرد.

 

11- دکوراسیون اتاق کودک به سبک ساحلی

در این نوع طراحی نیز یک اتاق خواب کودکانه به سبک ساحلی و با استفاده از نی و حصیر ایجاد می شود که در آن فضایی برای بازی کودک در نظر گرفته می شود. در کنار تخت خواب هم یک کلبه حصیری طراحی می شود که کودک بتواند برای بازی در یک فضای دنج از آن استفاده کند.

 

طرح جنگل در دکوراسیون اتاق کودک

12- طرح جنگل در دکوراسیون اتاق کودک

در این نوع طراحی دکوراسیون، کودک از تمام لحظاتی که در این فضا می گذراند لذت می برد و از این فضای دنج و امن که برای رشد و پرورش بهتر وی فراهم شده است انرژی می گیرد و این حس را که در یک جنگل می باشد او را به وجد می آورد.

 

13- ایده‌های دیگری برای دکوراسیون اتاق کودک

استفاده از یک پل چوبی که از یک سمت اتاق به سمتی دیگر کشیده شده است و بهره بردن از یک کشتی چوبی زیبا به عنوان فضایی برای سرگرمی و بازی کودک

نقاشی‌ها و طراحی‌های زیبا و کودکانه بر روی دیوار اتاق کودک

استفاده از یک چرخ و فلک که کودک می تواند عروسک‌ها و یا برخی لوازم دیگرش را روی آن قرار دهد.

استفاده از ماشین آلات اسباب بازی که برای ساختمان سازی به کار می رود و کودک می تواند با کمک آن ساعت‌های طولانی را صرف خیال پردازی کند.

بهره بردن از یک جعبه‌ی کوچک اسباب بازی برای جمع آوری خرت و پرت‌ها و یک کیسه مناسب برای لباس‌های کثیف، که هم باعث می شود خودتان راحت‌تر باشید و هم کودک در سنین بالاتر مسئولیت جمع‌آوری وسایلش را بهتر به عهده بگیرد.

ایجاد طاقچه‌هایی برای اتاق خواب کودک که هم تزئین اتاق را آسان‌تر می کند و هم مکان خوبی برای قرار دادن وسایلی است که جلوی دست و پا را گرفته است.

نصب یک خط کش در کنار اتاق کودک، که بتوان قد کشیدنش را با تاریخ روی آن نوشت.

گذاشتن یک صندلی کوچک دراتاق خواب برای لحظاتی که کودک دوست دارد با عروسکش صحبت بزند و یا این که با معلم خیالی‌اش از فانتزی‌هایش بگوید.

پهن کردن یک زیر انداز یا تشک مناسب بر روی زمین، تا کودک بتواند بر روی آن غلت بزند و یا در زمان بازی کردن به راحتی دراز بکشد.

 

تزیین دکوراسیون اتاق کودک دختر

تزیین دکوراسیون اتاق کودک

تزیین دکوراسیون اتاق کودک دختر

ایجاد قفسه‌های رنگی همراه با طرح‌های مختلف، می توانند برای اتاق کودکان دختران گزینه‌ی مناسبی باشند.

تاکید بر روی یک میز آرایش زیبا در اتاق خواب دختر

استفاده از کتاب‌های هنری در فضای اتاق دخترانه

اختصاص فضایی برای نشان دادن هنرهای نمایشی

استفاده از یک قاب چوبی برای نقاشی و یا نصب پوستر

بهره بردن از رنگ‌های درخشان و تیره در اتاق خواب دخترانه

استفاده از کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌های کارتونی یا گل دراتاق خواب

سقف‌های کاذب زیبا و استفاده از لوسترهای رنگارنگ

بهره بردن از رنگ صورتی برای سقف اتاق، رنگ‌های برجسته و یا رنگ های هماهنگ با هم، برای مثال، پرده‌ها مطابق با قالیچه‌ها در رنگ‌های مشابه و همچنین استفاده کردن از رنگ‌های مناسب مانند فیروزه ای، خاکستری، شکلاتی روشن و یا بژ به مدت طولانی دراتاق خواب دخترانه

 

تزیین دکوراسیون اتاق کودک پسر

تزیین دکوراسیون اتاق کودک پسر

استفاده از سقف‌های کاذب با درخشش عمقی و یا چراغ‌های با شکوه سقف

استفاده از میز کامپیوتر و یا میزی برای مطالعه و بازی

بهره بردن از آینه بزرگ قدی برای اینکه بتواند خود را کامل در آن ببیند.

فراهم کردن ابزار آلات و کتاب‌هایی که کودک بتواند در مسابقات و جنگ‌های خیالی اش از آنها استفاده کند.

رنگ کردن دیوارهای اتاق با استفاده از رنگ‌های خنثی و یا روشن که انرژی زیادی می دهد مانند؛ آبی، قرمز و یا زرد

 

 

سخن پایانی

طراحی دکوراسیون اتاق کودکان، از اهمیت زیادی برای والدین برخوردار است، زیرا کودکان زمان زیادی از روز خود را در آن سپری میکنند که چگونگی طراحی دکوراسیون آن، تاثیر زیادی بر روحیه و خلقیات آنها خواهد گذاشت، بنا بر این بهتر است که طراحی دکورسیون اتاق فرزندان شما به گونه ای باشد که با روحیات و سن آنها مطابقت داشته باشد تا از بودن در آن اتاق احساس آرامش و امنیت داشته باشند.

در واقع کودکانی که در فضاهای سالم و آرام با انرژی مثبت بزرگ می شوند، اغلب بچه‌هایی خلاق‌تر، آرام‌تر و در عین حال باهوش‌تری هستند.

در نهایت در این مقاله ایده‌های جذابی که باعث می شوند اتاق کودک زیباتر و کاربردی‌تر باشد را به شما معرفی کردیم، امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت کافی برده باشید. اگر شما نیز ایده ای جالب به ذهن‌تان میرسد، خوشحال می شویم با ما و دیگر کاربران نیز به اشتراک بگذارید.