همه چیز در خصوص رنگ سبز در دکوراسیون داخلی - سازه برتر



همه چیز در خصوص رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

رنگ سبز در دکوراسیون داخلی از دیدگاه روانشناسان به عنوان یکی از آرامش‌بخش‌ترین رنگ‌ها شناخته شده است، در واقع استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون داخلی می تواند فضایی زیبا و دلپذیر را ایجاد کند. از جمله مزایای رنگ سبز می توان به شیک بودن، آرامش بخش بودن، ترکیب آسان آن با سایر رنگ‌ها، زیبایی این رنگ و ... اشاره کرد.

رنگ سبز، نه مثل رنگ‌های سرد خسته کننده و یا کاهش دهنده انرژی بوده و نه مثل رنگ‌های گرم، انرژی فضای داخلی را بیش از اندازه بالا می برد. به همین دلیل می تواند انتخاب مناسبی برای دکور انواع فضاها باشد.

رنگ سبز در دکوراسیون داخلی، دارای طیف‌های مختلفی است که از آنها با نام‌های رنگ سبز درباری یا سلطنتی، رنگ سبز کلاسیک، رنگ سبز زیتونی، چمنی، رنگ سبز فسفری، رنگ سبز یشمی، رنگ سبز سدری، پاستلی و ... یاد می شود.

در ادامه با پاسخ سوالات مرتبط با رنگ سبز در دکوراسیون داخلی با سازه برتر همراه باشید، ما در این مقاله توضیحاتی در خصوص کاربرد و ترکیب رنگ سبز در دکوراسیون داخلی و روانشناسی رنگ سبز خواهیم داد.

 

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

از لحاظ روانشناسی، رنگ سبز، رنگ طبیعت، زندگی و انرژی است. رنگی که با مفاهیمی همچون رشد، هماهنگی و هارمونی، طراوت و باروری همراه شده است. در واقع رنگ سبز در دکوراسیون داخلی، به معنای فضایی مثبت تعریف می شود.

این رنگ حاوی انرژی‌های قدرتمند طبیعت می باشد. به همین علت رنگ سبز در دکوراسیون داخلی، بیشتر در زمانی که احتیاج به ایجاد حس تعادل و نظم و تغییر و تحول است، به کار می رود. همچنین از این نوع رنگ برای ایجاد ذهنیت تغییرپذیری و رشد نیز در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

 

 

کاربرد رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

رنگ سبز را می توان در جاهای مختلفی در دکوراسیون داخلی استفاده کرد که چند نمونه از آنها را ذکر می کنیم:

 

استفاده از پرده سبز رنگ

پرده‌ها یکی از عناصر موثر در فضای نشیمن به حساب می آیند و به همین دلیل طرح و رنگ آن‌ها در دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی دارد. استفاده از پرده ای به رنگ سبز، همیشه حسی با وقار و فاخر را به فضا می بخشد و باعث زیبایی دکوراسیون داخلی می شود. در گذشته از این نوع رنگ پرده بیشتر در سبک کلاسیک استفاده می شد که با پارچه‌های مخمل تولید می شدند، ولی در سال‌های اخیر در انواع سبک‌های معاصر و مدرن نیز از پرده‌های سبز رنگ استفاده می شود.

 

استفاده از فرش سبز در دکوراسیون داخلی

فرش‌ها جزو جدا نشدنی از خانه‌های ایرانی هستند. این نوع کفپوش‌ها لطافت خاصی دارند، بنابراین یکی از راه‌های بهره بردن از رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا و آرامش بخشیدن به فضای داخلی، استفاده از فرش‌هایی سبز رنگ و یا فرش‌هایی است که طرح‌هایی به رنگ سبز دارند. ترکیب فرش سبز درباری همراه با نور طبیعی که از پنجره وارد می شود، یکی از رویایی‌ترین و زیباترین صحنه‌ها را در خانه ایجاد می کند و به همین علت این نوع رنگ از فرش محبوبیت زیادی دارد.

 

دیوارهایی به رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

دیوارهایی به رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

یکی دیگر از روش‌هایی که می توان رنگ سبز را در فضای داخلی به کار برد، رنگ آمیزی دیوارها با این رنگ است. رنگ سبز به دلیل این که رنگی خنثی نیست، بهتر است که فقط برای یک یا دو دیوار استفاده شود و دیوارهای دیگر به رنگ خنثی باشند. همچنین می توان از کاغذدیواری‌هایی استفاده کرد که دارای طرح‌های سبز رنگ همچون طرح برگ انجیری و ... ‌باشند که باعث زیبایی هر چه بیشتر پوشش دیوار می شوند. دیوار سبز یشمی نیز زیبایی فوق العاده ای به فضای داخلی می بخشد.

 

مبل سبز رنگ در دکوراسیون داخلی

اگر قصد دارید رنگ سبز را در دکوراسیون داخلی خود به کار ببرید، به شکلی که همه جا پر از رنگ سبز نباشد و هم این که تاثیر خوبی روی فضا گذاشته باشید، بهترین راه انتخاب کردن مبلمانی به رنگ سبز است. این نوع رنگ تناژهای مختلفی دارد که تمام آن‌ها رنگ‌هایی محبوب و پر طرفدار هستند و شما می توانید با توجه به سبک خانه خود از انواع رنگ سبز استفاده کنید.

برای نمونه در دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک از رنگ سبز تیره استفاده می شود، ولی در دکوراسیون داخلی به سبک ویکتوریایی رنگ سبز روشن را به کار می برند. از طرفی دیگر در سبک‌هایی مثل سبک ساحلی و مدرن نیز می توان از مبلمانی به رنگ روشن که طرح‌های سبز رنگی دارند استفاده کرد، که این کار باعث زیبایی و تنوع در فضا می شود.

 

استفاده از کوسن‌هایی زیبا به رنگ سبز

یک ایده دیگر برای ایجاد تغییر و تحول در دکوراسیون داخلی، استفاده کردن از کوسن‌های رنگی است. شما می توانید از کوسن‌هایی به رنگ سبز با تناژهای مختلف در کنار هم برای مبلمان استفاده کنید و یا این که کوسن‌هایی که دارای طرح گل و برگ سبز هستند را به کار ببرید و فضای داخلی ویلا یا خانه‌ی خود را ظریف، زیبا و امروزی به نمایش بگذارید. بهره بردن از کوسن‌های طرح دار سبز رنگ در انواع سبک‌ها مانند سبک فرانسوی، ویکتوریایی، بوهمیان، ساحلی و ... در خانه از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

 

بهره بردن از گیاهان و گلدان‌های سبز رنگ 

بهره بردن از گیاهان و گلدان‌های سبز رنگ

یکی از ترفندهای دیگری که می توان به وسیله‌ی آن رنگ سبز را در دکوراسیون داخلی به کار برد، استفاده از گیاهان است. بیشتر گیاهان به رنگ سبز هستند و به همین دلیل استفاده از گلدان‌ها و گیاهان در فضاهای مختلف می تواند باعث ایجاد طیف رنگی سبز در فضای داخلی شود. در حقیقت انجام این کار علاوه بر داشتن زیبایی، بر روی نشاط و سلامتی افراد تاثیر می گذارد و انرژی فضا را نیز دوچندان می کند.

 

عناصر دکوراتیو به رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

برای بازسازی و تغییر دادن فضا، یکی از راه‌ها تغییر عناصر و المان‌های دکوراتیو و یا حتی تغییر مکان آن‌ها است. استفاده از عناصر دکوراتیو سبز رنگ در دکوراسیون داخلی، حس آرامش و سرزندگی و در عین حال لوکس و مدرن بودن را به فضای داخلی ویلا یا خانه‌ القا می کند. شما می توانید از تابلوهای نقاشی که رنگ سبزی دارند، کاغذ دیواری‌هایی با رنگ‌ها و طرح‌های سبز رنگ و ... استفاده کنید و تاثیر خوبی را روی محیط بگذارید.

 

ترکیب رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

ترکیب رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

رنگ سبز در دکوراسیون داخلی با انواع رنگ‌های دیگر ترکیب زیبایی را ایجاد می کند از جمله:

 

دکوراسیون کرم و سبز

یکی از لوکس‌ترین و شیک‌ترین ترکیب رنگ‌ها در طراحی، ترکیب رنگ کرمی و سبز با یکدیگر است. در دکوراسیون‌های بسیار لوکس و قدیمی، استفاده از این دو رنگ را می توان دید و به همین دلیل می توان گفت که رنگ کرمی و سبز با هم ترکیبی مجلل و لوکس را می سازند. در این نوع ترکیب رنگ، رنگ کرمی به عنوان رنگی خنثی است و برای پس زمینه استفاده می شود و رنگ سبز به عنوان رنگی سر زنده و با نشاط است که برای فضاهای مختلف به کار می رود. برای نمونه می توان کاغذدیواری‌هایی را با رنگ زمینه کرم، اما با طرح‌های سبز رنگ برای دیوارها استفاده کرد. همچنین استفاده از مبلمانی کرمی به همراه کوسن‌هایی سبز و یا دیوارهایی کرمی با مبلمان سبز نیز انتخاب مناسبی می باشند.

 

دکوراسیون طوسی و سبز

طوسی رنگی خنثی است که با تمام رنگ‌ها ترکیبی جذاب و زیبا را به وجود می آورد و در کنار رنگ سبز نیز به همین گونه است. در صورتی که از رنگ سبز تیره استفاده شود، همراه با آن باید از رنگ طوسی روشن استفاده کرد و اگر رنگ سبز روشن به کار رود، اصولا برای ترکیب با آن، از رنگ طوسی تیره استفاده می کنند. این روش برای متعادل کردن انرژی فضا و دور شدن از کسل کنندگی و نگه داشتن پویایی فضا به کار می رود.

 

رنگ نارنجی و سبز در دکوراسیون داخلی

ترکیب رنگ نارنجی با رنگ سبز را می توان یکی از جسورانه‌ترین ترکیب رنگ‌ها به حساب آورد که مورد پسند هر فردی نیست، ولی استفاده کردن از آن در ویلا یا منزل می تواند باعث ایجاد فضایی خاص و منحصر به فرد ‌شود. همچنین این دو نوع رنگ از رنگ‌های اصلی طبیعت هستند و به همین دلیل می توان با بهره بردن از آن‌ها در فضای دکوراسیون داخلی، حس و حال بودن در طبیعت را در افراد ایجاد کرد.

 

رنگ سبز و سفید در فضای داخلی

رنگ سفید یکی دیگر از مکمل‌های رنگ سبز در دکوراسیون است که حس سبکی را ایجاد می کند.

ترکیب کردن مبلمان سبز با دیوارهای سفید در آشپزخانه یا قفسه‌‌هایی با ظروف سفید در پس زمینه‌ای از دیوارهای سبز روشن، مثال‌هایی از این نوع ترکیب رنگی هستند. همین اصل در دکوراسیون اتاق کودک نیز به کار می رود.

 

رنگ سبز و قرمز در دکوراسیون داخلی

ترکیبی از رنگ سبز و قرمز، خیلی کم توسط طراحان استفاده می شود و این امر به خاطر ماهیت تهاجمی رنگ قرمز به عنوان مکمل رنگ سبز در دکوراسیون داخلی می باشد. رنگ سبز و قرمز را می توان برای دکوراسیون داخلی به کار برد، ولی باید رنگ آن رقیق شود. برای مثال در سبک کلاسیک، ترکیب پرده‌هایی به رنگ شرابی با دیوارهایی به رنگ سبز تیره انتخابی مناسب هستند.

برای روشنایی فضا نیز، می توان از یک پالت رنگی روشن از قرمز و سبز استفاده کرد. برای مثال، کوسن‌‌ها، فرش‌ها، تابلو فرش‌ها و غیره را می توان قرمز انتخاب کرد و پرده‌ها را به رنگ سبز روشن استفاده کرد.

 

دکوراسیون داخلی با ترکیب رنگ‌های سبز و قهوه ای

ترکیب رنگ قهوه‌ای با سبز برای سبک مدرن و کلاسیک، گزینه ای معمول و متعادل است. از دید انسان رنگ قهوه‌ای با رنگ سبز، ترکیبی همیشگی از طبیعت است، به همین دلیل برای دکوراسیون داخلی بیشتر استفاده می شود. قاب عکس، مبلمان چوبی قهوه‌ای، پرده‌ها و المان‌های دیگر، همگی مکمل رنگ سبز در فضای داخلی هستند.

دکوراسیون داخلی با ترکیب رنگ‌های سبز و قهوه‌ای به ویژه برای اتاق خواب و اتاق نشیمن به سبک کلاسیک و همچنین آشپزخانه ای به سبک مدرن بسیار پر طرفدار هستند. در حالت اول اولویت با تن رنگ‌های تیره می باشد، ولی در حالت دوم بهتر است که پالت رنگی قرمز و سبز، روشن‌تر انتخاب شوند.

 

رنگ سبز و آبی در دکوارسیون داخلی

رنگ سبز و آبی در دکوارسیون داخلی

رنگ سبز کاملا با رنگ آبی مطابقت دارد و سر سبزی جنگل و آبی دریا را تداعی می کند. طراحان و معماران از رنگ‌های سبز و آبی برای طراحی دکوراسیون اتاق کودکان، آشپزخانه و حمام استفاده می کنند.

مبلمانی سرمه‌ای با کوسن‌هایی به رنگ سبز روشن یا دیوارهای سبز روشن با کاشی‌های آبی حمام، انتخاب‌هایی عالی هستند.

 

رنگ سبز و خاکستری در فضای داخلی

مکمل رنگ سبز در دکوراسیون داخلی، می تواند رنگ خاکستری باشد. دکوراسیون فضای داخلی اتاق با ترکیب کردن رنگ‌های سبز و خاکستری، اصالتی ظریف را به نمایش می گذارد. از نظر ظاهری این نوع طراحی ساده به نظر می آید، ولی از لحاظ حرفه‌ای ظرافت هنری را نشان می دهد.

رنگ‌های خاکستری و سبز در دکوراسیون داخلی، به خصوص برای مکان‌های اداری و تجاری و یا حتی منازل عالی هستند. ترکیب مبلمان چرمی و دیوارهای سبز با پرده‌های خاکستری را امتحان کنید. چنین ترکیب رنگی برای یک آشپزخانه، اتاق نشیمن و راهرو انتخاب مناسبی است.

 

رنگ سبز و صورتی در دکوراسیون داخلی

ترکیب رنگ‌ سبز و صورتی، حس تابستانی را ایجاد می کند. این نوع ترکیب رنگی باعث ایجاد فضایی شاد و مثبت می شود. سبز و صورتی در دکوراسیون داخلی برای روکش مبلمان و رنگ دیوار استفاده می شود.

همچنین استفاده از پرده‌هایی با نقوش گل‌های صورتی همراه با مبلمانی سبز، به محیط ظاهری تازه و جذاب می بخشند. چنین پالت رنگی برای فضای آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق نشیمن و اتاق کودکان، انتخاب مناسبی است.

 

رنگ‌های سبز و زرد و نارنجی در دکوراسیون داخلی

شما می توانید از رنگ زرد برای پس زمینه سبز استفاده کنید، برای نمونه رنگ دیوار را زرد کنید و دیگر المان‌های دکوراسیون را به رنگ سبز انتخاب کنید. هدف اصلی روح بخشیدن به فضای دکوراسیون داخلی است، ولی نباید بر روی آن تأکید زیادی شود. رنگ زرد را می توان در قالب کاشی‌های تزیینی برای دیوار آشپزخانه نیز استفاده کرد.

همچنین می توان عناصر تزیینی مثل ساعت رومیزی، آباژور و غیره را به رنگ زرد انتخاب کرد. کوسن‎ مبلمان به رنگ زرد نیز گزینه ای مناسب است. از طرفی دیگر، می توان رنگ سبز را برای دیگر عناصر مانند فرش، پرده و روکش مبلمان استفاده کرد. طراحان همین اصول را برای رنگ نارنجی نیز، به عنوان مکمل رنگ سبز در فضای داخلی استفاده می کنند، ولی استفاده از رنگ نارنجی و زرد تنها یک قانون کلی دارد و آن هم عدم استفاده در نقاطی است که خیلی روشن می باشند.

 

دکوراسیون سبز و طلایی

کاربرد رنگ سبز و طلایی در کنار هم باعث می شود که درخشش رنگ طلایی به مقدار زیادی به تعادل برسد. از لحاظ هارمونی رنگ نیز، این نوع رنگ‌ها در بطن یکدیگر می باشند و رنگ‌های متضاد هم نیستند، به همین دلیل بافتی که با دو رنگ سبز و طلایی در فضای منزل ایجاد می کنید، بافت فوق العاده و نرمی است.

 

در چه مکان‌هایی می توان از رنگ سبز استفاده کرد؟

در چه مکان‌هایی می توان از رنگ سبز استفاده کرد؟

اگر قصد دارید در دکوراسیون داخلی سنتی یا مدرن خانه رنگ سبز را استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم این نوع رنگ را برای در و دیوار اتاق خواب، حمام و یا اتاق مطالعه به کار ببرید. استفاده از رنگ سبز در این فضاها، باعث ایجاد فضایی آرام می شود. رنگ سبز برای اتاق خواب، محیطی را ایجاد می کند که هم باعث پایین آمدن ضربان قلب و فشار خون می شود و هم باعث خوابی راحت می شود.

همچنین رنگ سبز در عین حال باعث ایجاد تمرکز بر روی فعالیت‌های فکری نیز می شود. معمولا در دکوراسیون داخلی به کسانی که احتیاج به آرامش بیشتری دارند، پیشنهاد می شود تا برای رنگ ملافه‌ها و پرده‌ها از این رنگ استفاده کنند.

 

 

سخن پایانی

استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون داخلی، فضایی زیبا و آرامش بخش را به ارمغان می آورد و به هیچ وجه خسته کننده به نظر نمی رسد.

در این مطلب به شرح کاملی از روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی، کاربرد و مکمل‌های آن پرداختیم.

شما در مورد رنگ سبز در دکوراسیون و خصوصیات آن چه تصوری دارید؟ آیا از این نوع رنگ در فضاهای داخلی منزل خود استفاده کرده اید و آیا استفاده از رنگ سبز را به کسی توصیه می کنید؟ از تجربه شخصی خود برای ما و سایر کاربران بنویسید. ما در سایت سازه برتر خوشحال می شویم که از نظرات شما مطلع شویم.