هر آنچه که باید در خصوص ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی بدانید - سازه برتر



هر آنچه که باید در خصوص ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی بدانید

شیوه ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی خانه یا ویلا، در افزایش زیبایی و جذابیت فضای آن تاثیرگذار است، چرا که گران‌ترین و بهترین اثاثیه و لوکس‌ترین وسایل در بزرگ‌ترین خانه‌ها و یا ویلاها، اگر دارای ترکیب رنگ مناسبی نباشند، زیبایی و جلوه خود را به‌ کلی از دست می دهند.

در واقع در صورتی که کمی با روانشناسی رنگ‌ها آشنایی داشته باشید، حتما می دانید که رنگ‌ها چه تأثیرات معجزه‌آسا و شگفت آوری بر روح و روان انسان‌ها دارند. اگر چه انتخاب رنگ برای لوازم منزل به علایق و سلیقه افراد بستگی دارد، ولی رعایت بعضی از نکات، زیبایی فضای داخلی را بیشتر می کند.

به همین منظور در این مطلب از سازه برتر تصمیم گرفته ایم تا با چند پیشنهاد شما را در انتخاب بهترین ترکیب رنگ‌ در دکوراسیون داخلی یاری کنیم و نکاتی را در خصوص ترکیب رنگ دکوراسیون پذیرایی و اتاق خواب و همچنین قوانین ترکیب رنگ ارائه دهیم.

 

قوانین ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

قوانین ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

در ابتدای این مطلب، قوانین ترکیب رنگ که باید در طراحی دکوراسیون داخلی رعایت شوند را ذکر می کنیم:

 

قانون ترکیب رنگ 60-40 در دکوراسیون داخلی

یکی از تحقیقاتی که بر روی ترکیب رنگی فضای داخلی منزل انجام شده است، به این نتیجه رسیده است که ترکیب رنگ‌های گرم و سرد بهتر است به مقدار۶۰ درصد رنگ گرم و به میزان ۴۰ درصد رنگ سرد باشد، تا فضای رنگی دلنشین و آرامش بخشی در دکوراسیون یک ویلا یا منزل مسکونی ایجاد شود. البته مقدار رنگ‌های موجود در فضا به طور کلی بستگی به انتخاب روشنایی و تیرگی رنگ‌ها دارد.

به این معنی که اگر از رنگ‌های تند یا جیغ برای طراحی اتاق استفاده شود، ضروری است که قسمت عمده رنگ اتاق را با پس زمینه بدون رنگ و یا رنگ سفید دکور کنید، ولی هرچقدر رنگ‌های مورد استفاده روشن‌تر و ملایم‌تر باشند، می توانید از مقدار رنگ بیشتری به جای رنگ سفید استفاده کنید.

 

قانون ترکیب رنگ 60-30-10 در دکوراسیون داخلی

در این قانون، ترکیب رنگ‌ها به شکل رنگ غالب، رنگ ثانویه که میزان رنگ زیادی را بعد از رنگ اصلی تشکیل می دهد و یک سری طرح و رنگ‌های تزیینی با یک رنگ مختلف تشکیل می شود. رنگ غالب یا همان رنگ اصلی 60 درصد از میزان رنگ فضا، رنگ ثانویه 30 درصد و رنگ‌های فرعی که تابع رنگی از رنگ اصلی هستند، به میزان 10 درصد از کل میزان رنگ فضای دکوراسیون داخلی ویلا یا منزل مسکونی را شامل می شوند.

برای درک بهتر در نظر داشته باشید که اگر بخش زیادی از رنگ‌های فضایی مانند یک اتاق خواب دو نفره را رنگ روتختی، پرده و فرش در نظر بگیرید، این رنگ‌ها شامل 60 درصد رنگ موجود می باشند، رنگ دیوارها شامل 30 درصد و سایر اکسسوری‌ها و جزییات شامل 10 درصد از رنگ فضای اتاق خواب هستند.

البته ممکن است رنگ دیوار، کفپوش و سقف را 60 درصد ، رنگ پرده و روتختی را 30 درصد و رنگ‌های دیگر مانند تزیینات و اکسسوری‌ها یا مبلمان‌های کوچک مانند پاف یا پاتختی اتاق خواب را شامل قانون 10 درصد در نظر بگیرید.

این قانون برای دکوراسیون فضاهای داخلیِ غیر مسکونی همانند دکوراسیون داخلی فروشگاه‌ها، مطب‌ها، مغازه‌ها و یا حتی محیط‌هایی با کاربری اداری نیز می تواند به کار رود.

 

قانون ترکیب رنگ 50-30–15-5 در دکوراسیون داخلی

قانون ترکیب رنگ 50-30–15-5 در دکوراسیون داخلی

احتمالا این قانون راهنمای ساده‌تر و جذاب‌تری برای ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی ویلا یا منزل شما خواهد بود. بر اساس این قانون، نیمی از محیط داخلی بدون رنگ و همراه با یک رنگ بسیار روشن و یا سفید، خنثی و محو رنگ آمیزی می شود. رنگ آمیزی این بخش از فضا با رنگ‌های طوسی یا خاکستری که کاملا قابل تشخیص است، کار درستی نیست و رنگ آمیزی بخش 50 درصدی باید به گونه ای باشد که افراد این بخش را فاقد رنگ ببینند.

30 درصد کل فضا نیز با یک رنگ غالب پوشانده می شود که ترکیبی از تونالیته‌های نزدیک به هم از یک رنگ به خصوص می باشد. هرچقدر فضای داخلی منزل کوچک‌تر باشد، این رنگ باید روشن‌تر باشد تا فضای بسته ای ایجاد نشود.

بهتر است رنگ 15 درصدی از رنگ غیر مشابه با رنگ اولیه و مکمل انتخاب شود و رنگ 5 درصدی نیز می تواند تیره باشد و مشابه رنگ 30 درصدی اولیه انتخاب شود.

توجه به این نکته ضروری است که رنگ تمام تزیینات و اکسسوری‌ها در این نوع ست رنگی باید در نظر گرفته شوند و شما نمی توانید به دلیل ابعاد کوچک در یک فضای داخلی، از به کار بردن قوانین رنگی در این نوع ترکیب رنگ چشم پوشی کنید.

 

شیک‌ترین ترکیب رنگ دکوراسیون منزل

شیک‌ترین ترکیب رنگ دکوراسیون منزل

بعضی از رنگ‌ها را نباید با هم ترکیب کرد، چرا که باعث آشفتگی و خستگی ذهنی می شوند. به همین علت در این بخش چند پیشنهاد برای داشتن بهترین و شیک‌ترین ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی به شما معرفی می کنیم:

 

ترکیب رنگ زرد با دیگر رنگ‌ها

رنگ زرد با بیشتر رنگ‌ها سِت می شود و فضا را دل‌بازتر و بزرگ‌تر نشان می دهد. بهره بردن از این نوع رنگ به همراه رنگ‌های دیگر، فضای خانه را گرم‌تر و صمیمی‌تر کرده و احساس شادابی و سرزندگی را به همراه می آورد. البته استفاده بیش از حد از رنگ زرد می تواند باعث ایجاد خستگی و استرس شود.

طیف‌های مختلف رنگ بنفش، از رنگ‌هایی هستند که در کنار رنگ زرد ترکیبی زیبا را ایجاد می کنند.

 

ترکیب رنگ سفید با انواع رنگ‌های دیگر

رنگ سفید تنها رنگی است که با همه رنگها سِت و هماهنگ می شود. سبز و سفید، آبی و سفید، زرشکی و سفید و … همگی زیبا به نظر میرسند. بنابراین در صورتی که رنگ خاصی مدنظرتان هست و ترکیب مناسبی برای آن پیدا نمی کنید، رنگ سفید مکمل خوبی خواهد بود.

یکی از گزینه‌های مناسب برای پس زمینه، رنگ سفید و استفاده از رنگ‌های دیگر برای جلوه بخشیدن به آن می باشد.

 

کرم و قهوه‌ای ترکیبی همیشگی و محبوب در دکوراسیون داخلی

رنگ قهوه‌ای در دکوراسیون داخلی محبوبیت فراوانی دارد و رنگی است که از مد نمی افتد. ترکیب رنگ قهوه‌ای و کرم، همیشه جذاب و شیک بوده است و هنوز هم افراد زیادی از این نوع ترکیب رنگ برای دکوراسیون منزل خود استفاده می کنند.

البته این نوع ترکیب رنگی بدون همراهی با چند رنگ شاد، کمی یکنواخت و دلگیر به نظر می آید. به همین علت استفاده کردن از رنگ‌هایی مثل نارنجی و زرشکی در کنار آن به دکوراسیون داخلی منزل شما روح می بخشد و فضا را دل‌نشین می کند.

رنگ قهوه‌ای و کرم در کنار فیروزه‌ای یا آبی نیز، ترکیبی مناسب و زیبا را به وجود می آورد.

در واقع رنگ قهوه‌ای بر روی وسایل چوبی، حس یک دکوراسیون سنتی را به افراد القا می کند، ولی ترکیب شدن آن با رنگ‌های دیگر به‌ خصوص آبی، ظاهری فانتزی و مدرن به آن می بخشد.

ترکیب رنگ طلایی با رنگ قهوه‌ای نیز فضای داخلی را بسیار مجلل، شیک و باشکوه نشان می دهد. رنگ قهوه‌ای و کرم، تداعی‌کنندۀ سبک کلاسیک است، ولی استفاده از چند رنگ مناسب در کنار این نوع رنگ ظاهری مدرن‌تر به آن‌ می بخشد.

 

ترکیب رنگ سبز و صورتی در دکوراسیون داخلی

شاید تصور کنید که صورتی یک رنگ دخترانه است، ولی در کنار رنگ سبز و البته با یک طراحی درست و انتخاب صحیح وسایل، می تواند فضای اتاق نشیمن را از حالت بی‌روح و خنثی خارج کند. رنگ قهوه‌ای هم در کنار این دو رنگ، ترکیب زیبایی را به وجود می آورد.

 

ترکیب رنگ بنفش، خاکستری و فیروزه ای

این سه رنگ در ترکیب با هم، فضایی زیبا را خلق می کنند و علاوه بر ایجاد آرامش در فضا، ترکیبی بسیار شیک را به وجود می آورند.

 

بهترین ترکیب رنگ‌ها با آبی

بهترین ترکیب رنگ‌ها با آبی

آبی رنگی با محبوبیت بالا در میان بیشتر مردم است و جزو رنگ‌های سرد به شمار می آید، ولی همیشه آرامشی خاص دارد. از طرفی دیگر در ترکیب با دیگر رنگ‌ها به‌ ویژه رنگ‌های گرم مانند نارنجی، این آرامش با نشاط، گرما و شادابی همراه می شود.

رنگ نارنجی و آبی همراه با وسایل چوبی بسیار چشم‌نواز می شود.

ترکیب رنگ سبز و آبی همراه با اندکی سفید نیز فضایی آرام را ایجاد می کند.

اگر دوست دارید کمی گرما به فضا ببخشید، استفاده کردن از رنگ آبی، سرخ نارنجی یا زرد، برای لوازم فرعی مانند مجسمه، کوسن، گلدان و یا پرده به این هدف کمک زیادی می کند.

 

ترکیب رنگ کرم و طوسی در دکوراسیون

رنگ طوسی برای دکوراسیون ویلا یا منزل، دست شما را برای ست کردن با هر نوع رنگی باز می کند. ترکیب رنگ کرم و طوسی با آرامش و نظم بخشیدن به فضای منزل، امکان استفاده کردن از یک رنگ مکمل خاص را نیز برای شما ایجاد می کند.

 

ترکیب رنگ دکوراسیون اتاق خواب

جهت انتخاب رنگ‌های مناسب برای اتاق‌خواب، دست شما بازتر است و می توانید متناسب با سلیقه و علایق خود رنگ‌ها را در کنار یکدیگر بچینید، ولی رعایت بعضی نکات در این زمینه به شما کمک بیشتری می کند.

اولین مورد توجه به این نکته است که اتاق‌خواب مکانی جهت استراحت می باشد و باید محیطی آرامش‌بخش داشته باشد. به همین دلیل بهره بردن از رنگ‌های آرام و ملایم انتخاب بهتری خواهد بود.

در مورد رنگ در دکوراسیون اتاق‌خواب، سن و جنسیت نیز مهم است. به عنوان مثال انتخاب رنگ صورتی ملایم و سفید برای اتاق یک پسر نوجوان چندان مناسب نیست. در حالی که رنگ صورتی رنگ مورد پسند بیشتر دخترهاست. پسرها نیز رنگ‌هایی تند مثل آبی، قرمز و نارنجی را می پسندند.

در ترکیب رنگ اتاق زوج‌های جوان نیز استفاده از رنگ قهوه‌ای محبوبیت زیادی دارد، ولی بهره بردن از رنگ سفید، تناژهای مختلف رنگ بنفش به‌ خصوص یاسی و ترکیب کردن آن‌ها نیز، علاوه بر داشتن زیبایی باعث ایجاد محیطی دلنشین می شود و به داشتن خوابی راحت کمک می کند.

از ترکیب رنگ سفید و صورتی نیز غافل نشوید. ترکیب این دو نوع رنگ با هم علاوه بر ایجاد فضایی زیبا و رمانتیک با روحیات خانم‌ها سازگاری بیشتری دارد.

 

ترکیب رنگ‌ دکوراسیون اتاق نشیمن

ترکیب رنگ‌ دکوراسیون اتاق نشیمن

اتاق نشیمن اولین قسمت هر ویلا یا خانه ای است که در معرض دید می باشد و بیشتر از بخش‌های دیگر خانه کاربرد دارد؛ به همین دلیل این بخش از خانه دارای اهمیت زیادی است. ترفندی که می توان در اتاق نشیمن استفاده کرد، سِت کردن رنگ بخشی از کف پوش یا دیوار با وسایل است. این ترفند دکوراسیون داخلی را بسیار جذاب و شیک می کند، البته در صورتی که تناسب در ترکیب رنگ‌ها رعایت شود.

 

بهترین ترکیب رنگ برای خانه‌های کوچک

در صورتی که ابعاد خانه و یا ویلای شما کوچک است، استفاده کردن از رنگ‌های تیره در چیدمان پیشنهاد نمیشود، زیرا فضا را کوچک‌تر نشان می دهد.

بهره بردن از رنگ‌های روشن و ملایم همانند سبز، خاکستری، سفید و آبی کمرنگ به‌ ویژه برای زمینه، محیط داخلی را بزرگ‌تر به نمایش می گذارد. ولی این به این معنی نیست که نمی توان از رنگ‌های شاد استفاده کرد، بلکه جهت جلوه دادن به رنگ‌های خنثی، می توانید از وسایل رنگی نیز استفاده کنید.

 

رنگ در دکوراسیون داخلی مدرن

رنگ در دکوراسیون داخلی مدرن

رنگ‌های مکمل؛ می توانند به دکوراسیون داخلی مدرن روح تازه ای بدهند. رنگ‌های شاد و گرم نیز به طور کاملا هوشمندانه در دکوراسیون مدرن استفاده می شوند. برای مثال می توان رنگ یک لوستر یا یک تابلو یا یک شی دکوری را به رنگ شاد انتخاب کرد.

خنثی بودن رنگ نیز در دکوراسیون داخلی مدرن می تواند احساس سادگی و راحتی را القا کند. رنگ‌های خنثی مانند طوسی، نقره ای، قهوه ای، کرم، سفید ، بژ و مشکی می توانند به صورت رنگ‌های غالب در دکوراسیون مدرن استفاده شوند. می توان برای غالب شدن این نوع رنگ‌ها، آنها را به عنوان رنگ پس زمینه به کار برد.

همچنین بهتر است رنگ اتاق خواب نیز در دکوراسیون مدرن، رنگی آرامش بخش باشد. می توان از ترکیب رنگ‌های طوسی، سفید و آبی کمرنگ برای اتاق خواب به سبک مدرن استفاده کرد.

بهره بردن از رنگ سبز یا یشمی در کنار رنگ طوسی یا کرم نیز می تواند همین حس را منتقل کند. این نوع رنگ‌ها را می توان به شکل‌های مختلف با هم ترکیب کرد. برای مثال می توان رنگ روتختی و پرده‌ها را آبی کمرنگ، رنگ کفپوش و دیوارها را سفید و رنگ پاف را طوسی انتخاب کرد.

برای ترکیب رنگ دکوراسیون پذیرایی به سبک مدرن نیز می توان از یک رنگ شاد و دو رنگ خنثی برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

برای مثال می توان از ترکیب رنگ مشکی، سفید و زرد استفاده کرد و رنگ دیوارها و سقف را سفید و تزیینات پذیرایی مانند کوسن، آباژور، قاب آینه، اشیای دکوری، دسته تلفن و مبلمان را مشکی، رنگ کف را کرم روشن و مبلمان را به رنگ زرد در نظر داشت.

رنگ کفپوش و موکت نیز بیشتر خنثی است. کفپوش را در دکوراسیون داخلی مدرن می توان به رنگ چوب انتخاب کرد، این نوع رنگ حالتی گرم به دکوراسیون می بخشد.

 

 

سخن پایانی

در نهایت به شما پیشنهاد می کنیم برای ایجاد تحولی شگرف در فضای داخلی ویلا یا منزل خود، از به کار بردن قوانین ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی و معجزه رنگ در منزلتان غافل نشوید. شما می توانید با کمی مشاهده و مطالعه روی مکمل رنگ‌ها در کنار هم و علاوه بر آن بهره بردن از قدرت ذوق و سلیقه خود، جذاب‌ترین و بهترین رنگ‌ها را برای فضای منزل خود برگزینید.

در این مقاله سعی کردیم بهترین ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی را به شما معرفی کنیم، امیدواریم که بتوانید با استفاده از این اطلاعات، فضایی زیبا را برای ویلا یا منزل خود ایجاد کنید و از آن لذت ببرید. نظراتتان را با ما در میان بگذارید.