عوامل موثر در هزینه ساخت استخر - سازه برتر



عوامل موثر در هزینه ساخت استخر

میزان هزینه ساخت استخر در انواع استخرها با یکدیگر متفاوت است و برخی هزینه بالا و برخی دیگر هزینه پایینی دارند. ساخت یک استخر ویلایی برای یک فضای کوچک یا یک استخر با خصوصیات منحصر به فرد، همگی احتیاج به یک طراحی دقیق و تعیین بودجه مورد نیاز برای آن می باشد.

توجه داشته باشید که به کار بردن استخرها در ساخت ویلا نه تنها برای تفریح و سرگرمی خانواده، بلکه در بالا بردن ارزش ویلای شما نیز به عنوان یک سرمایه بزرگ تاثیرگذار هستند. به همین دلیل در ادامه ما قصد داریم تمام عواملی را که در هزینه ساخت انواع استخر موثر هستند را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با یک دید باز استخرتان را طراحی کنید و آن را به شکلی که بودجه شما اجازه می دهد بسازید.

 

هزینه ساخت استخر به چه مواردی بستگی دارد؟

هزینه ساخت استخر به چه مواردی بستگی دارد؟

هزینه آرماتور

هزینه کاشی

هزینه بتن

هزینه لوله و اتصالات

هزینه تجهیزات موتورخانه گرمایشی

هزینه تجهیزات تصفیه استخر

هزینه چسب و آب بندی

هزینه روشنایی و سیستم برق

نکته: به جز مواردی که در بالا گفته شد و باید خریداری شوند، باید هزینه‌های دیگری را نیز باید در نظر گرفت از جمله:

 

هزینه ساخت استخر بر اساس دستمزد

هزینه ساخت استخر بر اساس دستمزد

هزینه گودبرداری استخر

گودبرداری توسط کارگران و یا بیل مکانیکی انجام می شود که به ازای هر متر مکعب حدودا 300 هزار تومان و برای یک استخر 4.8 در کل حدود 10 میلیون تومان در سال 1401 هزینه بر می باشد.

همچنین هزینه مسطح کردن خاک به ازای هر متر تا حدود 80 هزار تومان است که این کار به وسیله کارگران انجام می گیرد.

 

هزینه آرماتوربندی استخر

هزینه آرماتوربندی استخر، شامل اجرت آرماتوربند و خرید مصالح مرتبط با آرماتوربندی می‌شود که در کل برای استخری با ابعاد مذکور حدود 40 میلیون تومان در سال 1401 خواهد بود.

اجرت آرماتوربندی استخر (به ازای هر متر حدود 500 تا 700 هزار تومان بسته به استادکار حرفه ای و معمولی) متفاوت است و علت آن اجرای دو برابری بافت حصیری میلگردهای بالا و پایین می باشد.

اجرت اجرای تاسیسات الکتریکال و مکانیکال استخر (مطابق با متریال مورد نیاز به قیمت روز محاسبه می شود)

دستمزد بتن ریزی و قالب بندی استخر (حدود متری 1 میلیون تومان به بالا می باشد)

دستمزد آب بندی و عایق بندی استخر (با توجه به متریالی که مورد نیاز است به قیمت روز می باشد)

همچنین اجرت نصب کاشی استخر (در هر متر حدود 300 تا 400 هزار تومان است)

به طور کلی هزینه ساخت استخر به صورت میانگین 500 میلیون تومان (با متریال و طراحی متوسط به بالا می باشد)

کمترین هزینه ساخت استخر 350 تا 400 میلیون تومان و بیشترین هزینه ساخت استخر بر اساس اندازه و متریال حدود 2 میلیارد تومان یا بیشتر می باشد.

 

هزینه ساخت استخر بر اساس نوع

هزینه ساخت استخر بر اساس نوع

اغلب استخرها را می توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد، داخل زمین و روی زمین که هر کدام مزایا، معایب و هزینه‌های خودش را دارد.

هر دو نوع این استخرها، در اندازه‌های گوناگونی وجود دارند و هر دو می‌توانند نیازهای افراد مختلف را برآورده سازند. در این بخش از سازه برتر عوامل موثر در هزینه‌های نصب هر نوع را شرح داده ایم.

 

هزینه ساخت استخر بر روی زمین

استخرهای بالای زمین، از مواد مختلف ساخته شده اند و با اندازه‌ها و اشکال گوناگون و به سبک‌های مختلف می باشند. این نوع استخرها، می توانند پله، عرشه و سایر خصوصیات را با هم داشته باشند و یا اینکه فقط با یک ساختار فلزی ساده ساخته شوند. برای ساخت استخر روی زمین، گودبرداری انجام نمی شود و از طرفی دیگر چون استخر فشار و حجم بالایی را تحمل می کند، از این رو ساخت استخر بالای زمین باید اصولی و محکم باشد و با استفاده از میلگردهایی ضخیم (با سایز و قطر بالا) انجام شود تا بتواند چنین وزنی را تحمل کند، در غیر اینصورت کاسه استخر روی زمینی ترک بر می دارد و بعد از مدتی بلااستفاده می شود.

همچنین عایق بندی و آب بندی استخر بالای زمین، باید بیشتر از عایق بندی استخر درون زمینی باشد. معمولا بعد از ساخت استخر روی زمینی و آب بندی، نرده‌های آلومینیومی ضد شوره و ضد زنگ را نصب می کنند تا هم به آب استخر آسیبی نرسد و هم در زمان شیرجه به شناگر آسیبی وارد نشود. این گونه استخرها، هزینه ساخت کمتری دارند و نصب آنها راحت است. تمام مواردی که برای استفاده در ساخت استخر روی زمین به آن اشاره شد، بر قیمت ساخت استخر تاثیر می گذارد.

 

هزینه ساخت استخر در داخل زمین

هزینه ساخت استخر درون زمینی، به طور میانگین 500 میلیون تومان است و می توان آن‌ها را با روش‌های گوناگون و با کمک گرفتن از مصالح مختلف ساخت. در استخر درون زمینی، نوع خاک کف زمین خیلی مهم است و اگر ایمن نباشد، باید با انجام عملیات گودبرداری، با یک خاک مقاوم‌تر جایگزین شود. پرکاربردترین این نوع استخر، استخرهای بتنی، وینیلی و فایبرگلاس می باشند. هزینه ساخت استخر درون زمینی بر اساس متریال گفته شده به عوامل زیر بستگی دارد:

 

هزینه استخر درون زمینی بتنی

هزینه استخر درون زمینی بتنی

حداقل هزینه ای که برای ساخت استخر درون زمینی بتنی می شود، از 350 تا 400 میلیون تومان به بالا است. بتن تطبیق پذیری بالایی در ساخت استخر دارد. این نوع استخر را می توان به هر شکل یا اندازه ای که باشد و به روش‌های گوناگون تکمیل کرد، حتی بتن را می توان با متریال‌های دیگر از جمله کاشی و سایر تزیینات استفاده کرد، ولی برای فایبرگلاس و وینیل این ویژگی در دسترس نیست. استخرهای بتنی در مقایسه با فایبرگلاس در طولانی مدت به نگهداری بیشتری احتیاج دارند، زیرا این نوع ماده متخلخل است و جلبک‌ها درونش جمع می‌شوند. در عین حال، نگهداری آن‌ها نسبت به استخر وینیلی آسان‌تر می باشد و برای سرمایه گذاری بلندمدت گزینه خوبی هستند.

به صورت کلی استخر وینیلی کم هزینه‌ترین در بین سه نوع می باشد، ولی بیشترین هزینه نگهداری و تعمیر را نیز دارد و هر 7 تا 8 سال یک بار احتیاج به روکش جدید دارد. استخر بتن گران‌قیمت‌ترین است، اما بهترین گزینه برای سفارشی سازی است و در نهایت استخر فایبرگلاس یکی از محبوب‌ترین انواع است، ولی کمترین انتخاب را در شکل، اندازه و عمق دارد. هر سه نوع این استخرها، می توانند کاربردی و زیبا باشند، ولی دوام، نحوه نگهداری و هزینه‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

 

استخر درون زمینی وینیلی

استخر وینیلی را می توان با هر اندازه و شکلی اعمال کرد. این به این معنی است که شما می توانید انواع شکل‌ها را کاملا متناسب با خواسته و سلیقه خود داشته باشید، که رسیدن به چنین هدفی با استخر فایبرگلاس دشوار می باشد. البته باید بدانید که آسترهای وینیل به اندازه استخر بتنی یا فایبرگلاس یا دوام ندارند. آن‌ها در ابتدا هزینه کمتری برای ساخت دارند، ولی در دراز مدت بیشترین هزینه را دارند، زیرا لاینر باید هر 7 تا 9 سال یک بار عوض شود.

البته هر چه قدر از استخرهای کوچکتر به سمت استخرهای بزرگتر حرکت کنیم، هزینه مربوط به استخرهای وینیلی به شدت افزایش پیدا نمی کند، به همین دلیل استخرهای وینیل در صنعت ساختمان می توانند برای صاحب ویلاهایی که تمایل به داشتن استخر بزرگ دارند مفیدتر باشد.

 

استخر درون زمینی فایبرگلاس

معمولا با اینکه استخر فایبرگلاس از لحاظ مقاومت در مقابل رطوبت عملکرد خوبی دارد، ولی به دلیل ضعف کارایی که در طولانی مدت دارد، انتخاب مناسبی نیست و ساخت استخر بتنی بیشتر توصیه می شود. هزینه کاسه استخر فایبرگلاس که یک کاسه کاملاً از پیش ساخته می باشد و از شرکت‌های فروشنده به طور مستقیم خریداری می شود و در محوطه ویلا جایگذاری می شود، از 40 میلیون تا 500 میلیون تومان هزینه دارد که این هزینه گزافی است، زیرا با ماندن در داخل زمین و در آب، به خاطر الیاف های موجود در خود فایبرگلاس، رفته رفته خاصیت عایق بندی و استقامتش از بین می رود.

استخر فایبرگلاس با پوسته ای مخصوص در داخل زمین قرار داده می شود و در سال‌های اول، با دوام، سخت و بسیار ماندگار می باشد، ولی با گذر زمان دچار تغییر می شود و بعد از مدتی، فایبرگلاس پوسیده می شود.

ابعاد استخر فایبرگلاس نیز کم است، چرا که حمل و نقل بعضی از پوسته‌های بزرگ واقعا سخت میباشد. بیشتر استخرهای پیش ساخته عمق کمی دارند، به همین دلیل اگر می خواهید جهت غواصی، استخر شما عمق زیادی داشته باشد، باید از ماده دیگری استفاده کنید. استخر فایبرگلاس هزینه نگهداری کمی دارد، بنابراین در کوتاه مدت کمترین هزینه را در بر دارد.

 

هزینه ساخت استخر شنا بر اساس متراژ

سایر هزینه های ساخت استخر

هزینه ساخت استخر شنا بر اساس متراژ

با بزرگ شدن اندازه استخر، تقویت کننده‌هایی که برای کف استخر به کار می روند بیشتر می شود، همچنین قطر میلگردها نیز زیاد می شود. استخرهای شنای جدید و بزرگ، می توانند هزینه‌های خیلی زیادی به ازای هر متر مربع را داشته باشند. این هزینه‌ها شامل ساخت عرشه، ساخت و ساز کامل استخر و اخذ گواهی اتمام کار می باشند. در این میان مهمترین عامل تاثیرگذار، نوع انجام کار و همچنین نوع مصالح می باشد.

 

هزینه ساخت استخر سرپوشیده

استخر سرپوشیده نیز می تواند در طبقات بالایی ویلا و یا حتی بر روی پشت بام ساخته شود که بر این اساس هزینه استخر سرپوشیده متفاوت است.

 

هزینه سفارشی سازی و ساخت استخر

 یکی از بهترین ویژگی‌ها در مورد استخرهای درون زمینی، تنوع بسیار بالای آن از لحاظ ابعاد و شکل هندسی می باشد، تا جایی که به راحتی می توانید آن‌ها را متناسب با نیازهای خود سفارش دهید. چه برای انجام ورزش یا آب تنی کردن ساده و چه زمانی که به استخر با استایل و شکل ویژه ای احتیاج داشته باشید.

استخرهای سفارشی سازی، دارای اشکال گوناگونی هستند و هزینه‌ها بر اساس اندازه، نوع و مواد شان متغیر می باشند و این بدان معنی است که می توانید آن‌ها را بدون توجه به محیطی که در اختیار دارید، در بسیاری از ویلاها و ساختمان‌های دیگر قرار دهید.

 

هزینه محوطه سازی استخر

هزینه محوطه سازی استخر

استخر به عنوان یک آپشن لاکچری و رفاهی است و المان‌های به کار رفته در محوطه آن کاملاً سلیقه ای است، برای مثال می توان از گلخانه شیشه ای یا آکواریوم برای دیوارهای استخر استفاده کرد که هزینه زیادی در بر خواهد داشت، ولی کاملاً اختیاری است و بستگی به این دارد که شما چقدر تمایل داشته باشید برای رفاه و تفریح خود هزینه کنید.

 

هزینه گرفتن مجوز استخر

هزینه دریافت مجوز برای استخر شنا، کاملاً به موقعیت ویلا، شهرستان، جنگلی یا ساحلی بودن منطقه بستگی دارد. برای مثال در نواحی ساحلی به خاطر بالا بودن بستر آب و همچنین به دلیل امکان آلوده شدن آب شرب در آن منطقه، یا از ساخت جکوزی و استخر جلوگیری می شود و یا این که هزینه گرفتن مجوز ساخت و پروانه بسیار زیاد است.

اما هزینه اخذ پروانه در مناطق روستایی کمتر می باشد و در شهرهای بزرگی مانند آمل بیشتر می شود. این مورد بستگی به شهرداری و ارگان های مختلف دیگر دارد. مجوز ساخت استخر، باید با تمام مدارک ارائه شده قبل از آغاز کار درخواست شود.

 

 

جمع بندی

طراحی و همچنین برآورد هزینه ساخت استخر، نیاز به کمک گرفتن از یک فرد متخصص و با تجربه در این زمینه دارد تا بتواند یک استخر مقاوم و استاندارد برایتان طراحی کند و با محاسبات دقیق و درست، تجهیزات استخر مناسب را خریداری کند و به درستی نصب نماید، تا عمر مفید استخر و امکانات آن افزایش پیدا یابد. به صورت کلی نوع استخر استفاده شده در ویلا، بر هزینه ساخت استخر تاثیر مستقیم دارد.