انواع سقف شیروانی ویلا از نظر جنس و مدل - سازه برتر



انواع سقف شیروانی ویلا از نظر جنس و مدل

انواع سقف شیروانی ویلا از نظر جنس و مدل

سقف شیروانی ویلا، یکی از انواع سقف‌های پر کاربرد در کشورهای پیشرفته است. این نوع سقف در زمان ساخت احتیاج به توجه ویژه ای دارد. سقف‌های شیروانی به دلیل مقرون به صرف بودن و سبک بودن، طرفدار زیادی دارند. همچنین این نوع سقف‌ها، با فرهنگ و محیط روستایی ما مطابقت بیشتری دارند. به همین جهت در این مطلب به معرفی انواع سقف شیروانی ویلا و مزایا و معایب استفاده از آن‌ها پرداخته ایم، اگر قصد استفاده کردن از این نوع سقف‌ها را دارید، در این مقاله از سازه برتر، با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را در این زمینه بدست آورید.

 

سقف شیروانی ویلا چیست؟

سقف شیروانی ویلا، به نوعی از سقف‌ها گفته می شود که مثلثی شکل هستند و اگر از جلو به آنها نگاه شود، شیب دار می باشند. این نوع سقف از گذشته تا به حال در ساخت ویلا استفاده شده است. شیب این نوع سقف می تواند تند یا کم باشد و مقدار شیب آن بسته به سلیقه شخصی حداقل 15 درجه و حداکثر 70 درجه می باشد. اما یکی از ویژگی‌های مربوط به سقف شیروانی این است که ارتفاع و فضای اتاق زیر آن خیلی کم است. سقف شیروانی دارای انواع مدل‌ها همچون: یوبوت، دال شیروانی، تیر دال و ... می باشد.

یکی از فاکتورهای مهمی که در ساخت سقف باید در نظر گرفته شود، وزن آن است که بسته به مصالح ساختمانی مورد استفاده متفاوت خواهد بود. برای سقف شیروانی می توان مصالح سبک‌تری را به کار برد، اما توجه به این نکته ضروری است که متریال استفاده شده و وزن سقف باید به تایید مهندسان و متخصصان برسد. همچنین پس از ساخت، باید سالانه سقف را چه از داخل و چه از خارج بررسی کنید تا در صورت معیوب بودن، آن را تعمیر کنید و از هزینه‌های زیاد و ایرادات بیشتر جلوگیری کنید.

 

انواع سقف شیروانی ویلا از لحاظ جنس

انواع سقف شیروانی ویلا از لحاظ جنس

سقف شیروانی گالوانیزه

در این پروژه از پنل‌های طرح سفالی گالوانیزه شفق استفاده شده است که علاوه بر سبک بودن، یک مدل سقف شیروانی ارزان قیمت محسوب می شود.

 

سقف شیروانی سفالی

خاک رس از گذشته تا به امروز جزو یکی از مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان بوده است. سفال گران است و به راحتی شکسته می شود، ولی از این نوع متریال می توان به منظور این که ساختمان یا ویلای شما سبکی قدیمی داشته باشد استفاده کرد.

 

سقف شیروانی با تخته سنگ

منحصر به فرد بودن این سنگ‌ها در استحکام بالای آنها نهفته است. در حقیقت مقاومت آن‌ها بیش از 2 برابر انواع مدل‌های دیگر است و این سنگ‌ها در دو سبک معاصر و قدیمی قابل استفاده هستند. البته علاوه بر زیبایی فوق العاده، قیمت بسیار بالایی نیز دارند.

 

سقف شیروانی چوبی

در گذشته استفاده از چوب برای سقف شیروانی رایج و متداول بود، اما امروزه به دلیل معایب و اشتعال پذیری چوب آنچنان رواج ندارد و کمتر استفاده می شود. اما همچنان را چوب برای نمای ساختمان قدیمی به کار می برند.

 

سقف شیروانی کامپوزیت

یکی دیگر از انواع سقف شیروانی سقف آسفالتی یا کامپوزیت است که در انواع و رنگ‌های مختلف عرضه می شود و در مقایسه با مدل‌های دیگر قیمت کمتری دارد و به راحتی نصب می شود و با توجه به این مزایا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به خصوص در کشورهای دیگر طرفداران زیادی دارد.

 

سقف شیروانی آندولین Onduline

مقاومت بالایی دارد و به همین دلیل دوام بیشتری دارد. رنگ آمیزی این نوع سقف با روش خاصی انجام می شود که در شرایط آب و هوایی سخت رنگ خود را حفظ می کند. همچنین کاملاً انعطاف پذیر است و عملاً در برابر آب غیر قابل نفوذ است.

 

سقف شیروانی بتنی

این سقف‌ها از نظر ظاهری شباهت زیادی به کاشی های سفالی دارند. همچنین مقاومت زیادی دارند اما تفاوت اصلی آنها با سفال ارزان بودن آنهاست و مزیت دیگر این نوع سقف‌ها این است که به راحتی روی هم قرار داده می شوند.

 

سقف شیروانی فلزی

این نوع سقف ظاهری مدرن و امروزی دارد و با سبک‌ها و رنگ‌های متفاوتی عرضه می شود و اکثر آنها دارای خطوط صاف و ظاهری متالیک می باشند.

علاوه بر این، سقف‌های فلزی گران‌تر، کاربردی‌تر از مدل‌های دیگر، مقاوم‌تر در برابر شرایط نامساعد جوی و دارای وزن سبک‌تری هستند، بنابراین نصب آن‌ها نیز آسان‌تر است. صفحات آن از آلومینیوم، روی یا فولاد ساخته شده و از انواع آن می توان موارد زیر را نام برد:

4 سقف شینگل یا کاشی

اولین بار حدود 17 سال پیش استفاده شده است و بیشتر در خانه‌های ویلایی، آلاچیق ها، ساختمان‌های تجاری و مسکونی و سایر ساختمان‌ها استفاده می شود و یکی از پرکاربردترین سقف‌های شیبدار است.

4 تاپ تایل

این محصول در مجموع دارای 8 لایه و ضخامت کلی 50 میلی متر می باشد و یکی از محبوب‌ترین محصولات می باشد.

4 کاشی دکرا

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن استحکام و مقاومت بالا در برابر تمامی شرایط جوی است و لایه اصلی آن دکرا می باشد. علاوه بر این، لایه زیر آن از روی درست شده است که مقاومت منحصر به فردی به آن می دهد.

 

انواع سقف شیروانی از لحاظ مدل

انواع سقف شیروانی از لحاظ مدل

سقف شیروانی یک طرفه یا تک شیب (Shed Roof)

اخیراً استفاده از این طرح به دلیل تمرکز بر معماری مدرن طرفدار زیادی پیدا کرده است. اکثر سقف‌های شیروانی ویلاهای با این طرح دارای شیب تندتری هستند و در واقع از طراحی‌های ساده سقف شیروانی هستند. علاوه بر این، در یک ساختمان می شود از یک یا چند سقف با شیب یک طرفه استفاده کرد. اما نکته مهم این است که این سبک طراحی برای مناطق بادخیز گزینه مناسبی نیست. اما سهولت نصب، نیاز نداشتن به مصالح زیاد و پرتی کار کمتر، از مزایای آن است. سقف‌های تک شیب یا یک طرفه دارای حداقل شیب مجاز 15 درصد و حداکثر 45 درصد هستند.

این سبک طراحی در جایی توصیه می شود که سه طرف ساختمان دارای یک دیوار مشترک با املاک جانبی هستند، یا جایی که سطح روی یک سقف ساده یا شیروانی نیاز به استفاده و نگهداری مکرر دارد. همچنین در بعضی مناطق، شهرداری‌ها محدودیت‌هایی را برای محوطه سازی و تراز کلیه طرح های ساختمان در منطقه در نظر می گیرند (با فرض اینکه همه ساختمان‌ها دارای شیب یا شیب یک طرفه در یک جهت خاص هستند، یا شامل محدودیت ارتفاع برای سازه‌ها).

سقف‌های تک شیب یا Shed Roof، به دو شکل طراحی می شوند:

سقف‌هایی که معمولا دارای شیب در یک جهت خاص هستند و یا ترکیب چند سقف که هر کدام، دارای شیب یک طرفه جداگانه ای می باشند و هیچ یک از این نوع سقف‌ها دارای به هم پیوستگی نیست.

 

سقف شیروانی ویلایی هشتی یا دو شیب

مدل‌های سقف شیبدار با آبریزی که به دو طرف مخالف هدایت می شود، سقف‌های دو طرفه یا دو شیب نامیده می شوند. یکی از مزایای سقف شیروانی دو شیب، امکان استفاده از تمامی مصالح عرضه شده در بازار است. کاشی‌های سنگفرش، شینگل، کاشی‌های طرح سرامیک، تایل‌های پلی لین، شینگل‌های سقفی و ساندویچ پانل‌ها همه موادی هستند که برای سقف های شیروانی دوشیب استفاده می شوند. برای جلوگیری از ورود باد و گرد و غبار و همچنین زیباسازی شکل سقف لازم است از باکس‌های جانبی یا فلاشینگ در دو طرف سقف استفاده شود.

طرح دو شیب سقف ویلا در طرح‌های متنوعی قابل تحقق است که در این میان سه طرح زیر رایج است:

4 طرح سقف شیروانی دو شیب ساده

در این مدل طراحی، کناره‌های شیب در رج به هم متصل شده و توسط قطعات گوشه ورق مهر و موم شده است. در این طرح، عایق بندی و آب بندی بهتری انجام می شود. تنها نکته مهم در این نوع طراحی محاسبه جهت باد در منطقه می باشد. توجه داشته باشید که یکی از اضلاع شیب رو به جهت باد منطقه باشد. بعضی از طرح‌های این نوع سقف‌ها به سقف‌های شیروانی ساده معروف هستند مانند طرح سفالی.

 

4 طرح سقف شیروانی دو شیب فرانسوی

در این طرح یک سمت شیب ویلا در یال حدود 50 سانتی متر تا یک متر بالاتر از سمت دیگر پشت بام نصب می شود. بهترین دلیل برای این امر به غیر از جنبه زیبایی طراحی، نصب نورگیر و تهویه در فضای بین دو سقف است. این مورد در طراحی‌های جدید کمتر مورد توجه قرار گرفته است. لازم به ذکر است که اگر این قسمت از سقف در جهت وزش باد منطقه باشد، ممکن است باعث ایجاد صدا در سقف شود و حتی در موارد شدید به سقف آسیب برساند.

 

4 طرح سقف شیروانی دو شیب شاه نشین

این طرح به صورت دو شیب بر روی پشت بام ویلا، بدون اتصال به یکدیگر در یال اجرا شده و یک سقف دو شیب دیگر با ارتفاع بالاتر در فاصله بین دو بام در مرکز ساختمان واقع شده است، که از مرکز یا ستون فقرات به هم متصل می شود. پنجره‌ها در فضای بین سقف پایین و سقف بالایی نصب می شوند و این طرح معمولا در ویلاها و خانه‌های دوبلکس اجرا می شود. در غیر این صورت می توان از فضای بین سقف دوم و سقف کاذب به عنوان یک اتاق زیر شیروانی استفاده کرد که به آن اتاق پادشاه یا شاه نشین نیز می گویند.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

پیمانکاران ساختمانی و بویژه مجریان نمای ساختمان و همچنین فروشندگان مصالح ساختمانی  می توانند خدمات خود را در سایت سازه برتر معرفی و تبلیغ کنند. یکی از روش های اثربخش تبلیغات، ثبت آگهی دائمی در سازه برتر است که با گذشت زمان، اعتبار آن نیز بیشتر می شود و مشتریان بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

ضمن اینکه این نوع از تبلیغات به دلیل ماندگاری طولانی مدت، بر روی بهینه سازی و سئو سایت شما نیز تاثیر مثبت داشته و باعث بهبود جایگاه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل می شود. همچنین روش های تبلیغاتی اثربخش دیگری نیز در سازه برتر برای همکاران صنعت ساختمان اجرا می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید روی لینک زیر کلیک کنید و توضیحات کامل را مطالعه نمایید:

تبلیغات ساختمانی

 

سقف شیروانی چهار طرفه یا چهار شیب

سقف شیروانی چهار طرفه یا چهار شیب

سقف شیروانی شیبدار چهار شیب، قدیمی‌ترین و بهترین نوع سقف شیروانی است. برای جلوگیری از مصرف بی رویه ورق در طرح‌های سقف چهار شیب، بهترین انتخاب برای پوشش این سقف‌ها، تایل‌های سنگریزه هستند و بعد از آن طرح‌های کاشی و سفالی است. سفال‌های طبرستان را می توان در سقف‌های چهار طرفه نیز استفاده کرد، اما بهتر است برای اطمینان از آب بندی گوشه‌های بریده شده، ابتدا عایق را با ورقه‌های آب بند مخصوص نصب کرد و سپس قطعات تیز گرد را اجرا کرد.

این طرح به سه علت، بیشتر از طرح‌های دیگر پیشنهاد می شود:

1) سقف ویلا از چهار طرف دارای نمای یکسان و زیبایی بصری است.

2) سطح خروجی آبریز سقف، به چهار طرف تقسیم بندی می شود و حتی در هنگام جمع شدن برف در لبه شیروانی، وزن برف بین همه ستون‌ها و دیوارها تقسیم می شود.

3) وزش باد هیچ صدمه ای به این سقف نمی رساند، زیرا سطح اصطکاک باد در کناره‌های ساختمان و یا بر روی شیروانی به حداقل ممکن می رسد.

 

4 طرح چهار شیب متقارن

طرح چهار شیب در یک سقف با اندازه‌های برابر یا مربع شکل به شکل چهار عدد مثلث، که در مرکز پشت بام و خط الراس به هم متصل می شوند و به صورت کله قندی دیده می شوند را طرح چهار شیب متقارن می گویند.

 

4 طرح چهار شیب نامتقارن

طرح چهار شیبی که در آن بنا به شکل مستطیل باشد و دو مثلث مقابل هم و دو ذوزنقه روبروی هم درست شود، طرح چهار شیب نا متقارن گفته می شود.

 

سقف چند شیب یا چند وجهی

از جمله طرح‌های چند وجهی می توان به سقف‌های قوسی، گرد، لایه ای و شکسته اشاره کرد. در سقف‌های دایره‌ای که به نام گنبد نیز شناخته می‌شوند، عمدتاً با ایجاد ضلع‌های متعدد، دور سقف را گرد می‌کنند و اغلب از سنگ‌ریزه‌ها و شینگل استفاده می‌کنند.

در سقف‌های چند شیب تا زمانی که با درصد شیب مناسب مطابقت داشته باشند، می توانند از مصالح مختلفی استفاده کنند. اما در قوس‌های نیم دایره بهتر است از ورق‌هایی با طول زیاد و موج بلند استفاده شود.

هرچه طراحی سقف دارای پیچیدگی‌ها و شکستگی‌های خاص خود باشد، طراحی منحصر به فردتر است. همیشه توجه داشته باشید که در سقف‌های با شکستگی بالا، پرت کار زیاد است و مسائل آب بندی پیچیدگی خاص خود را به همراه دارد. لازم به ذکر است که، طرح‌های دیگر سقف ترکیبی از طرح های گفته شده در بالا هستند.

 

مزایای سقف شیروانی ویلا

مزایای سقف شیروانی ویلا

استفاده از این نوع سقف در مناطق سردسیر با بارندگی و برف زیاد در طول سال، باعث می شود آب باران به راحتی از لوله ها سرازیر شود.

همچنین در زمان بارش برف، احتیاجی به برف روبی نیست. در واقع ویلاهایی با سقف شیروانی، مقاومت مصالح استفاده شده در ساختمان را افزایش داده و از قرار گرفتن آنها در برابر رطوبت جلوگیری می کند. علاوه بر این، هزینه ساخت و نصب این نوع سقف‌ها بسیار کم و مصالح به کار رفته در آن ارزان است. یکی دیگر از مزایای استفاده از سقف شیروانی این است که در تمامی مکان‌ها مانند آپارتمان، ویلا، مناطق تجاری و مسکونی قابل نصب است. علاوه بر هزینه کمتر برای نصب سقف شیروانی، به دلیل کوچکتر بودن ستون‌ها و تیرهای استفاده شده در آن، سقف نیز سبکتر بوده و ساختمان فشار کمتری را تحمل می کند. اما مزیت مهم دیگر سقف‌های شیروانی این است که استفاده از سقف شیروانی زیبایی خاص و چشمگیری به محل اجرا می دهد و همچنین در هر نوع آب و هوایی از مقاومت بالایی برخوردار است.

 

معایب سقف شیروانی برای ویلا

یکی از معایب استفاده از این سقف‌ها، نیاز به سیستم تهویه مطبوع و هواکش می باشد.

همچنین اگر شکاف‌های بازی وجود داشته باشد، پرندگان و حیوانات در آن لانه می کنند و مزاحم شما و کسانی که در خانه هستند می شوند. علاوه بر این، حشرات می توانند به راحتی از سقف‌های شیبدار عبور کنند، بنابراین درزها باید محکم بسته شده و جدا شوند.

یکی دیگر از معایب استفاده از این نوع سقف‌ها، تعمیر و نگهداری آنهاست. زیرا شیب موجود کار تعمیرات روی آن را برای مردم سخت کرده است.

 

 

سقف شیروانی مدرن برای ویلا

سقف شیروانی مدرن با جدیدترین تکنولوژی دکوراسیون و طراحی داخلی و خارجی ساختمان سازگار است و در ساخت ویلا کاربرد فراوانی دارد.

 

بهترین سقف شیروانی برای ویلا چیست؟

سقف شیروانی با توجه به بودجه شما قابل اولویت بندی است. سقف ویلاهای شمال عموماً از حلب است، اما بهترین و مجلل‌ترین سقف ویلاها سقف‌های شینگل می باشد.

 

 

جمع بندی

همان‌گونه که در طی این مقاله مطالعه کردید، سقف‌های شیروانی انواع مختلفی دارند و هر کسی بر حسب نیاز خود دست به انتخاب می زند. شما می توانید برای ویلای خود یک سقف شیروانی با کیفیت را برگزینید و از مزایای آن بهره مند شوید.

در نهایت از شما سپاسگذاریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید و خواهشمندیم اگر نظر یا پیشنهادی دارید، در همین صفحه با ما در میان بگذارید.