انواع سایبان از نظر مدل، جنس و شکل ظاهری - سازه برتر



انواع سایبان از نظر مدل، جنس و شکل ظاهری

انواع سایبان، در اماکن مختلف با هدف جلوگیری از تابش نور خورشید و بارش برف و باران طراحی و نصب می‌شوند.

تغییرات شدید شرایط آب و هوایی یا گرمای زیاد در یک منطقه باعث می‌شود صاحبان خانه‌های حیاط دار و یا ویلا، به فکر تهیه یکی از انواع سایبان‌ها باشند، تا بتوانند فضایی خنک را برای محوطه ویلا یا روف گاردن خود ایجاد کنند. همچنین برای ویلاها و خانه‌های حیاط ‌دار، در فصول سرد سال نیز لازم است که یکی از انواع سایبان‌ها را در ساخت ویلا استفاده کنند.

ما در این مقاله انواع سایبان را از نظر جنس، شکل ظاهری و مکان‌هایی که می توان از سایبان استفاده کرد را به شما معرفی می کنیم، پس در ادامه ما را همراهی کنید.

 

انواع سایبان از لحاظ شکل ظاهری

انواع سایبان از لحاظ شکل ظاهری

در ادامه این بخش از سازه برتر، به معرفی برخی از اشکال سایبان‌ها می پردازیم:

 

سایبان جمع شونده یا بازویی

سایبان‌های تخت، انواع سایبان‌هایی هستند که معمولاً در محوطه سازی ویلا، ورودی ساختمان‌ها، مغازه‌ها، پاسیوها یا بالکن‌ها می بینید. این روکش‌ها به صورت جمع شونده و بازویی عمل می کنند و دارای موتور الکتریکی می باشند. سایبان جمع شونده برای پارکینگ، پنجره، پاسیو، ورودی ویلا، تراس و بالکن به کار می رود. این سایبان‌ها دارای مواد و رنگ‌های متنوعی هستند.

سایبان بازویی از پارچه مرغوب ساخته شده است که در برابر شرایط بیرونی مقاوم است. سایبان بازویی یا سایبان جمع شونده، دارای ساختار ضد رطوبت و مقاوم در برابر باد و باران است. بسته به اندازه و ابعاد فضای شما، سایبان‌ها از نظر طول و عرض متفاوت خواهند بود.

یکی از انواع سایبان جمع شونده، مدل‌هایی می باشند که به طور معمول به صورت حلقه ای یا رول بسته می‌شوند. این سایبان‌ها هم توسط یک ریموت و یک موتور الکتریکی کنترل می شوند. تفاوت این مدل سایبان با سایبان بازویی، شیوه باز و بسته شدن آن‌ می‌باشد.

 

سایبان چتری

یکی از رایج‌ترین و زیباترین انواع سایبان، سایبان چتری می باشد. سایبان های چتری انتخاب مناسبی برای محوطه سازی ویلا می باشند. این سایبان‌ها در سایزها و مدل‌های متنوعی تولید می شوند. این نوع سایبان بر روی یک منطقه مانند یک چتر نصب شده است. پارچه ای که برای پوشش چتر استفاده می شود، معمولاً برزتنی است که بسیار بادوام است. سایبان‌های چتری، معمولاً روی پایه ای قرار داده می شوند و اندازه و ابعاد آن با توجه به فضا انتخاب می شود.

بعضی از سایبان‌های چتری قابل جابجایی هستند، در حالی که برخی دیگر در زمین ثابت می شوند. سایبان چتری که قابلیت جابجایی دارد را می توان به هر منطقه دیگری منتقل کرد. پایه این نوع سایبان روی یک صفحه فولادی می باشد که قابلیت حرکت دارد. اما سایبان چتری ثابت پس از نصب، روی زمین ثابت می شود و به طور دائم یک منطقه را می پوشاند.

 

سایبان متحرک

سایبان متحرک

ممکن است وارد استخر یا رستورانی شده باشید که سقف آن با فشار دادن یک دکمه شروع به حرکت می کند. سایبان‌های متحرک یکی از جالب‌ترین و جدیدترین عناصر معماری مدرن هستند. از این سایبان‌ها می توان در مکان هایی مانند رستوران، استخر، پارکینگ و حتی سالن‌های ویلایی استفاده کرد. گاهی دوست دارید از داخل منزل، از تماشای آسمان آبی لذت ببرید. در این صورت کافی است سایبان برقی را با دکمه باز کنید.

البته بعضی از مدل‌های ارزان‌تر سایبان‌های متحرک به شکل دستی جمع می شوند. معمولا این نوع سایبان‌ها شیب تندی دارند، که این میزان از شیب قابل سفارش می باشد.

سایبان‌های متحرک خود به دو دسته تقسیم بندی می شوند که به آنها اشاره می کنیم:

 

سایبان آکاردئونی

نوع دیگری از سایبان که به طور گسترده در دسترس است و ظاهری عالی دارد به سایبان تاشو یا آکاردئونی معروف است. همانطور که از نام این سایبان مشخص است، مانند ساز آکاردئون قابلیت باز و بسته شدن دارد. این نوع سایبان یک سایبان صنعتی یا تجاری محسوب می شود و برای ویلا زیاد مناسب نیست. برای وسایل نقلیه در پارکینگ‌ها، مراکز تفریحی و تجاری معمولاً بهتر است از سایبان تاشو استفاده شود.

 

سایبان کشویی

مزیت اصلی سایبان‌های کشویی، این است که می توان آن‌ها را برای باز و بسته شدن تنظیم کرد. به عنوان مثال اگر خواسته باشید سایبان را تا حدی باز کنید، می توانید از سایبان کشویی استفاده کنید. این سایبان‌ها به قدری منعطف هستند که به راحتی می توان آنها را به عقب و جلو برد. ضمنا یک موتور الکتریکی دارند و توسط آن موتور، روشن و خاموش می شوند. آنها همچنین دارای کنترل از راه دور هستند که با فشار دادن یک دکمه می توان آنها را باز یا بسته کرد.

این مدل از سایبان‌های کشویی را می توان روی سقف یا دیوار نصب کرد. در صورتی که آب و هوا نامساعد و نامطلوب باشد، می توانید آن‌ها را به سادگی جمع کنید و بردارید. نگهداری از این نوع سایبان‌ها بسیار آسان و ساده می باشد و هزینه زیادی ندارد، از این رو بهترین انتخاب برای استفاده در حیاط ویلا می باشند.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

فروشندگان مصالح ساختمانی برای فروش بیشتر، تولیدکنندگان تجهیزات ساختمانی برای داشتن مشتری بیشتر و پیمانکاران ساختمانی برای دریافت پروژه های بیشتر نیاز به تبلیغ دارند. تبلیغات نادرست و کور موجب دور ریختن سرمایه است. در واقع تبلیغات کور به تبلیغاتی گفته می شود که جامعه هدف را نشانه نمی گیرد. ولی سایت سازه برتر، یک سایت تبلیغاتی تخصصی ساختمان است که مخاطبان آن، افرادی هستند که در حوزه ساختمان سازی فعالیت دارند، بنابراین می تواند گزینه مناسبی برای تبلیغات مرتبط با صنعت ساختمان باشد.

مزیتی که سازه برتر دارد این است که شما می توانید تبلیغات ساختمانی خود را به صورت دائمی در آن ثبت کنید، همچنین این امکان را دارید که برای ثبت آگهی خود از تصاویر متعدد و فیلم‌های تبلیغاتی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

انواع سایبان از لحاظ جنس پوشش

انواع سایبان از لحاظ جنس پوشش

قطعا مهمترین بخش یک سایبان پوشش استفاده شده در آن است. این پوشش اغلب در معرض نور خورشید و آب و هوا قرار می گیرد، بنابراین باید با توجه به شرایط آب و هوایی و هدف استفاده، موادی با کیفیت مناسب را برای آن انتخاب کرد. به صورت کلی، پوشش‌ها با توجه به مواد تشکیل دهنده خود به دسته‌های زیر تقسیم بندی می شوند:

 

اکریلیک

این ماده به روش‌های مختلفی در پوشش‌ها استفاده می شود. از یک طرف می توانید از روکش‌های 100% اکریلیک استفاده کنید، از طرف دیگر می توانید از روکش‌های تولید شده از کتان و پلی استر و همچنین روکش‌های پلی استر که توسط یک لایه اکریلیک پوشانده شده اند استفاده کنید. سایبان‌های تولید شده از پلی استر و اکریلیک در صنعت ساختمان، معمولاً ضخیم می باشند و نسبتاً سنگین هستند.

 

 سایبان وینیل

از وینیل می توان به عنوان عایق و لایه محافظ روی روکش‌های سایبان نیز استفاده کرد. وینیل‌ها نسبت به اکریلیک‌ها سنگین‌تر می باشند، از طرفی هم شفافیت بیشتری دارند، بنابراین برای مصارف نورپردازی گزینه مناسبی هستند. پوشش‌های وینیل نسبت به پوشش‌های اکریلیک مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارند، اما رنگ‌ها و طرح‌های کمتری دارند.

 

سایبان فلزی

آلومینیوم و فولاد، مهمترین فلزات مورد استفاده در سایبان‌ها می باشند. سایبان‌های با روکش فلزی عمدتاً برای مقاصد صنعتی استفاده می شود، همچنین در مواردی که زیبایی بصری، اهمیت کمتری دارد به کار می روند. نگهداری از این نوع سایبان‌ها کمی تلاش بیشتری می طلبد.

 

سایبان فایبرگلاس

روکش‌های تولید شده از فایبرگلاس، جایگزین بسیار خوبی برای پوشش‌های آلومینیومی و فولادی می باشند. فایبرگلاس‌ها برعکس آلومینیوم و فولاد به نگهداری کمتری احتیاج دارند.

 

سایبان تشکیل شده از مواد طبیعی

چوب، گیاهان و گل‌های خاص و همچنین الیاف طبیعی از مهم‌ترین مواد طبیعی مورد استفاده برای روکش سایبان می باشند. پوشش‌های طبیعی فضای خنک‌تر و زیباتری را فراهم می‌کنند، اما حساسیت زیاد به شرایط آب و هوایی نقطه ضعف بزرگی برای آن‌ها به حساب می آید.

 

انواع سایبان بر اساس محل قرارگیری

انواع سایبان بر اساس محل قرارگیری

سایبان در روف گاردن

یکی از مهمترین مزایای استفاده از روف گاردن، نور فراوان خورشید است که می تواند محیطی راحت را برای استراحت یا سرگرمی مهمانان در طول روز ایجاد کند. از طرفی برای رشد گیاهان و گل‌ها نیز مناسب است. ولی اگر می خواهید از این نوع محیط در یک بعد از ظهر تابستانی استفاده کنید، باید از سایه‌بان استفاده کنید تا از تابش مستقیم امواج خورشیدی جلوگیری کنید. علاوه بر استفاده از آلاچیق در روف گاردن، انتخاب یک چتر روف گاردن با کیفیت و مناسب، می تواند بهترین انتخاب باشد. سایبانی که برای روف گاردن خود انتخاب می کنید باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

 

دوام و ماندگاری بالا

چتری که جهت فضای باز روف گاردن استفاده می کنید، باید خصوصیاتی مانند دوام و ماندگاری بالا، مستحکم و مقاوم در برابر باران و برف، ضد آب و مقاوم در مقابل آتش سوزی و همچنین قابل حمل و سبک بوده و دارای ثبات رنگی بالایی نیز باشد که در انواع روف گاردن اهمیت زیادی دارد.

 

به شرایط آب و هوایی توجه کنید

توجه به شرایط آب و هوایی منطقه هنگام انتخاب چتر مناسب برای روف گاردن بسیار مهم است. میزان باد و بارندگی در منطقه در انتخاب نوع چتر بسیار موثر است.

 

استحکام پایه

همچنین ذکر این نکته ضروری است که میزان استحکام پایه در برابر بادهای شدید طوفانی نیز اهمیت زیادی دارد. پایه چتر در یک طرف یا در وسط است که می تواند در انتخاب ما مهم و موثر باشد.

علاوه بر این نکات، سایبان روف گاردن نیز می تواند به خوبی از گیاهان کاشته شده در پشت بام محافظت کند. اشعه ماوراء بنفش و نور مستقیم خورشید می توانند باعث آسیب به گیاهان شوند. بنابراین، انتخاب یک سایبان برای روف گاردن، هم برای نشستن و هم به منظور محافظت از گیاهان بسیار مهم است.

برای ساخت سقف سایبان در روف گاردن، می توان از مصالح مختلفی مانند چادر، چوب، گچ، چوب ترمووود، شیشه، فلز و پلکسی گلاس و همچنین روش‌های ایجاد سقف‌های کامل(متحرک یا ثابت)، آلاچیق و سقف سبز استفاده کرد.

 

سایبان برای پنجره

سایبان پنجره به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود. سایبان‌های ثابت پنجره نمی توانند حرکت کنند، اما استحکام و مقاومت بیشتری دارند. اما سایبان متحرک، قابل باز و بسته شدن است و به راحتی از محل نصب جدا می شود و در جاهای دیگر نصب می شود. مقاومت این نوع سایبان پنجره در مقایسه با سایبان ثابت کمتر است، اما عملکردهای جالب آن مانند تغییر موقعیت و همچنین دستی و برقی بودن آن باعث شده است طرفدار زیادی داشته باشد. علاوه بر این، سایبان‌های پنجره با توجه به اندازه به کوچک، متوسط ​​و بزرگ تقسیم بندی می شوند.

سایبان‌های بزرگ، از چارچوب پنجره‌ها و درها بزرگتر می باشند و فضای بیشتری را می پوشانند. از طرفی سایبان‌های سایز متوسط، اندازه ای مناسب ​​و سایبان‌های کوچک، فقط بخشی از در و پنجره‌ها را می پوشانند. هر کدام از انواع این سایبان‌ها در مکان‌های مختلفی استفاده می شوند و علاوه بر مزایایی که دارند، هر کدام دارای معایبی نیز هستند.

سایبان‌های ثابت به گونه ای طراحی و ساخته شده اند، که پس از نصب امکان تغییر شیب یا موقعیت را نداشته و همیشه در یک زاویه ثابت قرار دارند. این نوع سایبان‌ها، مقاومت و استحکام خوبی دارند و پنجره ویلا یا ساختمان را در برابر باد و آب و همچنین گرد و خاک محافظت می کنند.

در مقابل، سایبان‌های برقی پنجره می توانند تغییر شیب و موقعیت دهند. سایبان‌های اتوماتیک را می توان در زوایای مختلف قرار داد، همچنین سایبان‌های متحرک به سایبان بازویی و برقی تقسیم می شوند.

سایبان‌های برقی با نصب الکتروموتور، می توانند زاویه شیب و موقعیت خود را تغییر دهند و اگر سایبان بازویی باشد می توان زاویه شیب و موقعیت را به شکل دستی تغییر داد. سایبان‌های بازویی و برقی نسبت به سایبان‌های ثابت مزیت‌هایی دارند.

سایبان‌های برقی، می توانند دید از پنجره‌ها را در فصول مختلف سال افزایش یا محدود کنند و همچنین می توانند با جلوگیری از ورود نور خورشید به خانه در فصل گرم سال و جلوگیری از افزایش گرما در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. همچنین از ورود آب به داخل ساختمان در هنگام بارندگی و برف در فصل سرد سال جلوگیری می کنند.

از سایبان پنجره تاشو، اغلب برای محیط‌ های کوچک استفاده می شود و می توان به راحتی زاویه سایبان را برای ممانعت از ورود نور خورشید و نفوذ آب به داخل تنظیم کرد.

 

مزایای استفاده از سایبان

مزایای استفاده از سایبان‌های مختلف

در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند

ایجاد محیطی خنک با کمترین هزینه

قابلیت سفارشی سازی به دلخواه و سلیقه افراد

افزایش راندمان سیستم‌های خنک کننده از جمله کولرهای آبی

با دور نگه داشتن نور خورشید به خنک شدن فضاهای داخلی کمک می کند

 

 

جمع بندی

انواع سایبان، جزو امکاناتی هستند که به شکل ثابت یا متحرک برای تعادل میان نور خورشید یا سایه نصب می‌شوند. سایبان‌ها انواع مختلفی دارند که قابل نصب در آپارتمان یا ویلا می باشند. هر کدام از این سایبان‌ها دنیای متفاوتی از نظر ابعاد و اندازه و نوع طراحی دارند، که در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع سایبانی که کاربرد زیادی دارند آشنا کنیم، امیدواریم این مقاله برایتان سودمند بوده باشد.

شما کدام نوع سایبان را برای ویلای خود ترجیح می دهید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.