آشنایی کامل با اصول طراحی باغ کلاسیک - سازه برتر



آشنایی با اصول طراحی باغ کلاسیک

آشنایی با اصول طراحی باغ کلاسیک

باغ‌ها در ساخت ویلا یا خانه با انواع سبک‌ها ساخته می‌شوند. یکی از این سبک‌های پرطرفدار در طراحی باغ، سبک کلاسیک می باشد. به همین جهت آشنایی کامل با اصول طراحی باغ کلاسیک، ضرورت دارد. در واقع باغ کلاسیک در دسته باغ‌های رسمی است و با هندسه بسیار دقیقی طراحی می شود. این نوع باغ‌های متقارن که اغلب خطوط دقیق و واضحی دارند با هدف زیبایی هر چه بیشتر محوطه باغ انجام می شوند.

نتیجه طراحی باغ کلاسیک همیشه آنقدر شگفت‌‌انگیز بوده است، که باعث تشویق و تحسین افراد شده است.

در این مقاله سعی داریم یک آشنایی با اصول طراحی باغ کلاسیک داشته باشیم، شما هم اگر می خواهید یک باغ زیبا و دلنشین به سبک کلاسیک طراحی کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

 آشنایی کامل با اصول طراحی باغ کلاسیک

درابتدای این مقاله از سازه برتر، قبل از این که شما را با اصول طراحی محوطه سازی باغ کلاسیک آشنا کنیم، یک معرفی مختصر از تاریخچه این نوع باغ‌ها ارائه می دهیم:

باغ‌ها انواع گوناگونی دارند، یعنی با توجه به نوع طراحی و عناصر به کار رفته در آن سبک متفاوتی پیدا می کنند.

باغ ایتالیایی یا کلاسیک، نیز یکی از انواع سبک در محوطه سازی باغ است، که بعضی از عناصر آن تحت تاثیر باغ ایرانی می باشد.

البته همه انواع باغ مانند باغ ایتالیایی، ایرانی، فرانسوی، رومی یا یونانی، مربوط به دوران قبل از رنسانس و پیدایش باغ‌های مدرن هستند.

در حقیقت این نوع باغ‌ها همه در دسته باغ‌های کلاسیک قرار داده می شوند.

 

عناصر اصلی در طراحی باغ به سبک کلاسیک

عناصر اصلی در طراحی باغ به سبک کلاسیک

عناصر مهم و اساسی که در زمان محوطه سازی ویلا یا باغ به سبک کلاسیک، باید به آنها اهمیت داد، به شرح زیر است:

 

توجه به هندسه ساده

باغ‌های کلاسیک با توجه به معماری یونانی و رومی طراحی شده اند. در واقع خاستگاه طراحی این سبک باغ محبوب را باید در کشورهای روم و یونان جستجو کرد. باغ‌های کلاسیک دارای اشکال هندسی ساده هستند. نمای کلی یک باغ رسمی دارای خطوط مستقیم، زاویه راست، دایره‌های بزرگ و کوچک است. تمرکز باغ‌های کلاسیک بر روی سادگی است و هیچ پیچیدگی در طراحی آن وجود ندارد. تمام زوایا و خطوط محوطه سازی باغ به سبک کلاسیک، با فرم‌های مستقیم و با هندسه بسیار اصولی و دقیق طراحی و ساخته شده است.

 

ایجاد تناسب و نسبت متعادل

یکی از نکات مهم در طراحی باغ به سبک کلاسیک، توجه کردن به اندازه هر قسمت از باغ در مقایسه با کل آن است. در واقع رابطه بین اندازه در نظر گرفته شده هر قسمت از باغ به سبک کلاسیک با نسبت کل آن به طور دقیق محاسبه شده است. از قرن گذشته قواعد ریاضی مانند نسبت طلایی و فیبوناچی (0، 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، ...) برای زیباسازی و رسیدن به تعادل اولیه استفاده شده است. این اصول ریاضی راهنمایی برای دستیابی به یک تعادل مناسب و ایجاد زیبایی شناسی مطلوب در طراحی باغ کلاسیک شما هستند.

اگر شما توجه کنید مشاهده می کنید که تمام مسیرهای کاشت بستر و المان‌های دیگر باغ کلاسیک، طبق یک نسبت مشخصی طراحی و اجرا شده اند.

 

یک محور ایجاد کنید و طراحی را در امتداد آن انجام دهید

یکی از با اهمیت‌ترین مواردی که در طراحی باغ به سبک کلاسیک، باید مورد توجه قرار دهید، ایجاد تقارن دو طرفه می باشد. تقارن دو طرفه به معنای همان طراحی منظر باغ کلاسیک است که در دو سمت محور اصلی به اندازه و شکل یکسان در مقابل یکدیگر قرار داده می شوند. این تقارن و برابری طراحی منظر، نظم دلپذیری را به وجود می آورد که تعادل را ایجاد می کند.

چشم با تماشای بسیاری از عناصر این باغ احساس خستگی نمی کند و شما پس از مدت‌ها نیز به جای احساس خستگی، احساس سرشار از طراوت و سر زندگی دارید. اغلب در باغ‌های بزرگی که طبق سبک‌ کلاسیک طراحی و ساخته می‌شوند، دید محورهای طولانی غالب‌تر است. با این حال، برای باغ های کوچک‌تر یا ساختمان‌های حیاط به سبک کلاسیک، این موضوع به یک رویکرد بسیار موثر تبدیل می شود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که این محورهای اصلی یا فرعی باید به یک نقطه کانونی ختم شوند. نقطه کانونی می تواند یک مجسمه زیبا، یک فواره یا یک گیاه گرانبها باشد. نکته مهم در مورد یک نقطه کانونی این است که شکل و فرم آن باید بسیار متفاوت از خطوط مستقیم و زوایای راست باغ باشد.

 

اصول طراحی باغ کلاسیک

رعایت انسجام و پیوستگی

همانطور که قبلاً گفتیم، معمولاً دو محور اصلی تقارن وجود دارد که در طراحی باغ به سبک کلاسیک مورد توجه قرار می گیرد. هر چه اشکال بیشتری در این محور استفاده شود، فضای باغ در نظر بیننده انسجام بیشتری خواهد داشت. برای انسجام بیشتر می توانید زوایای تیز سقف هرمی را با خطوط برجسته ای که برای کاشت گیاهان و درختان استفاده می شود، متصل کنید. پیروی از این الگوها باعث ایجاد انسجام در نمای کلی می شود.

اهمیت به این جزییات می‌تواند حیاط سازی و باغ شما را نسبت به سایر موارد مشابه متمایز کند. بنابراین هنگام انتخاب این ساختار کلی متفکرانه عمل کنید تا در زمستان هم شاهد یک باغ با طراحی و ساخت منحصربه‌فرد باشید.

 

یک ساختار خوب و درست انتخاب کنید

طراحی و انتخاب سازه اصلی باغ، باید به گونه ای انتخاب شود که در تمام فصول باعث ایجاد جلوه زیبایی در باغ شود. نرده‌های دیوارها و باغچه‌ها، مسیرها، محوطه‌های باغ، سکوها و گیاهان، ساختارهای اصلی یک باغ به سبک کلاسیک هستند. توجه به این جزئیات می تواند حیاط و باغ شما را از موارد مشابه دیگر متمایز کند. بنابراین در انتخاب این ساختار کلی و طراحی آن دقت زیادی کنید، تا حتی بتوانید در فصل زمستان نیز باغی زیبا و منحصر به فرد داشته باشید.

 

از یک پالت رنگ فصلی استفاده کنید

پنج مورد فوق از ابتدایی‌ترین موارد در طراحی باغ های کلاسیک محسوب می شوند. اما نمی شود از پالت رنگی فصل‌ها که همان کاشت گل و گیاه است غافل شد. در باغ‌های به سبک کلاسیک توجه به هندسه دقیق گیاهان و گل‌ها بسیار مهم است. استفاده از فضای سبز و نرده‌های ساخته شده از شمشاد در طراحی باغ‌ها و محوطه‌های باغ، علاوه بر زیبایی شناختی بسیار، می تواند محوطه باغ را مانند یک دیوار سبز تعریف کند.

کاشت گل‌های فصلی برای زیباتر کردن موقت حیاط و باغ و تغییر آن‌ها در فصل‌های دیگر سال را می توان در عناصر اساسی طراحی باغ کلاسیک گنجاند. گل‌هایی مانند گل لاله و رز که هر کدام در رنگ‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی هستند گزینه مناسبی برای طراحی باغ کلاسیک به شمار می روند.

بنابراین باغی که به سبک کلاسیک طراحی شده باشد، می تواند به طور منحصر به فرد، با فضای سبز غنی و گل‌هایی طراحی شود که زیبایی شناسی فضا را تکمیل می کند. بعضی از باغداران اعتقاد دارند برای تزیین حیاط و باغچه‌های رسمی و کلاسیک، باید از گیاهانی که در زمستان در برابر سرما مقاومت بیشتری دارند استفاده کرد.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

کارفرمایان زیادی از طریق جستجو در گوگل و سایت های تخصصی حوزه ساختمان، به دنبال یافتن خدمات پیمانکاری مورد نظرشان هستند و این فرصت برای پیمانکاران ساختمانی و همچنین تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی وجود دارد که با حضور در این سایتها، مشتریان بیشتری را جذب کنند.

سایت سازه برتر به عنوان یک سایت تخصصی حوزه صنعت ساختمان، فضایی را برای پیمانکاران و تولیدکنندگان تجهیزات ساختمانی ایجاد کرده که بتوانند خدمات و محصولات خود را بطور کامل معرفی کنند و بطور مستقیم با مشتریان و مخاطبان در ارتباط باشند.

طراحان معماری و پیمانکاران صنعت ساختمان آگهی خود را در سایت سازه برتر منتشر نموده و بطور کامل به معرفی محصول یا خدمت خود بپردازند و این آگهی در معرض دید بازدیدکنندگان سایت خواهد بود و همچنین در نتایج جستجوی گوگل نیز قابل مشاهده خواهد بود و بدین ترتیب امکان افزایش مخاطبان و مشتریان را برای شما فراهم می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

ایده‌هایی ناب و منحصر به فرد جهت طراحی باغ کلاسیک

ایده‌هایی ناب و منحصر به فرد جهت طراحی باغ کلاسیک

ساخت تراس سنگی برای باغ کلاسیک

ساخت تراس سنگی، یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین ایده‌ها در طراحی باغ کلاسیک است. یکی از ویژگی‌های این نوع از تراس‌ها، قابلیت قرار دادن آن‌ها در محیط‌های کوچک است. پس در صورتی که ویلا یا خانه شما حیاط کوچکی دارد، نگران نباشید. با ساخت پاسیو سنگی می توانید به راحتی طرح کلاسیک را برای آن انتخاب کنید.

 البته باید توجه کنید که طراحی این نوع باغ مستلزم استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب در طراحی تراس سنگی است. زیرا علاوه بر زیبایی باید دارای ایمنی و راحتی مناسبی نیز باشد. همچنین، استفاده از مواد با کیفیت بالا، تراس سنگی شما را با آب و هوای مختلف سازگار می کند. سعی کنید از بهترین پیمانکاران برای طراحی و ساخت پاسیو باغ رسمی دعوت کنید و در صرف هزینه‌های لازم کوتاهی نکنید.

 

از استفاده غیرمعمول از عناصر باغ در سبک کلاسیک نترسید

استفاده غیر منتظره و غیرمعمول از عناصر کلاسیک باغ تعجب آور نیست. به طور معمول بسیاری از ایده‌های شگفت انگیز در طراحی باغ‌های رسمی به کار می روند. به عنوان مثال، بخش بزرگی از بستر محور اصلی را می‌توان با گل کلم بنفش پر کرد، همچنین می توان مجسمه‌های خاصی از سنگ را حکاکی کرد و در محوطه باغ کلاسیک به کار برد. کاشت گل‌های جنگلی در کنار آب‌نماهای باغ، آبشارهای مصنوعی و حوض‌های مصنوعی که تفاوت چندانی با انواع طبیعی ندارد، نیز یکی دیگر از ایده‌های مناسب برای باغ کلاسیک می باشد. همه این ترتیبات در یک باغ رسمی امکان پذیر است، به شرطی که تا حد زیادی سبک کلاسیک باغ را منعکس کند.

 

استفاده از گلدان در طراحی باغ کلاسیک

در زمان طراحی باغچه‌ها و محوطه کلاسیک، می توانید از کوزه‌ها و گلدان‌ها برای علامت گذاری دقیق استفاده کنید. گلدان‌ها را روی پایه‌های بلند قرار دهید و آنها را در ردیف‌هایی در یک باغ به سبک کلاسیک بچینید تا بتوانید منظره ای زیبا ایجاد کنید. بهره بردن از گلدان‌هایی با طرح‌ها و سبک‌های مختلف اشکالی ندارد، اما مراقب باشید که تقارن آنها را حفظ کنید. بنابراین پیشنهاد می شود از گلدان‌هایی که شبیه یکدیگر هستند، به صورت جفت استفاده شود.

 

بهره بردن از عناصر مصنوعی در طراحی باغ کلاسیک

اگر توجه کنید، می بینید که بیشتر اوقات ما از فضاهای داخلی و دیوارهای خانه خود برای نمایش آثار هنری خود بهره می بریم. در حقیقت یک ویلا یا خانه با وسایلی که در آن به کار می رود، تبدیل به یک فضای نشیمن می شود. محوطه و باغ‌های کلاسیک نیز بهترین محیط را برای باغبانان به وجود می آورند، تا بتوانند هنر و ذوق درونی خود را توسعه دهند.

باغبانانی که هنرمند هستند، می توانند از قطعات مشابه برای تبدیل فضاهای باز به محوطه ای به سبک کلاسیک استفاده کنند. برای مثال می توان به شومینه‌های مرمری برای هیزم، آبنماهای مجسمه ای با اشکال رومی و یونان باستان و حوض‌هایی با طرح‌های متنوع اشاره کرد.

 

تعیین ورودی در طراحی باغ کلاسیک

یکی از ویژگی های مهم و ضروری طراحی باغ کلاسیک، توجه به ورودی و دروازه های حیاط است. باغی که به سبک کلاسیک است، با یک ورودی مشخص از خانه تعریف می شود. برای طراحی پیاده رو ورودی می توان درختان سرسبز بلند را با توجه به اصل تقارن در دو طرف محور اصلی کاشت. کاشت یک درخت گیلاس همراه با شکوفه در بهار نیز ایده فوق العاده ای خواهد بود.

رنگ‌های منحصر به فرد و زنده شکوفه‌های گیلاس منظره بی نظیری را در معرض دید افراد قرار می دهد. توجه داشته باشید که ورودی شما باید یک مسیر ساختاریافته داشته باشد و نشانه‌هایی از تقارن، نظم و رسمی بودن را داشته باشد. در نظر گرفتن پیاده رو و ورودی یک باغ کلاسیک اغلب شامل طراحی یک مسیر خطی است که به عنوان راهنمای بازدیدکنندگان عمل می کند.

 

طراحی باغ سبک کلاسیک

مشخص کردن مرزهای رسمی در یک باغ کلاسیک

با کاشت پرچین متراکم شمشاد، می توانید یک حاشیه رسمی برای یک باغ کلاسیک مشخص کنید. این حاشیه‌ها در باغ‌های کلاسیک علاوه بر القای حس عظمت فضایی، به ظرافت محیط نیز کمک می کند. مرزبندی این پرچین ها در کنار محور اصلی و جدول باغچه‌ها، می تواند قسمت‌های مختلف باغ کلاسیک را از هم جدا کرده و به زیبایی فضا بیافزاید.

 

بهره گیری از چارچوب درختی در طراحی باغ کلاسیک

باغ‌های کلاسیک و رسمی، اغلب درختان بسیار مقاومی دارند. در حقیقت چارچوب اصلی باغ‌های کلاسیک از همین درختان قطور تشکیل شده است. در زمان طراحی باغ به سبک کلاسیک، درختانی مانند صنوبر، توس، افرا و راش را بکارید و پرورش دهید. این درختان به عنوان ساختار اصلی باغ عمل می کنند و به همه چیز اجازه می دهند در جای اصلی خود قرار گیرند.

 

ساخت مکانی برای نشستن در باغ کلاسیک

مانند سایر سبک‌ها، باغ‌های رسمی و کلاسیک نیز می توانند فضای سبزی برای استراحت و نشستن داشته باشند. اگر فضای کافی در محوطه خود دارید، حتماً قسمتی را بین گیاهان و درختان برای ایجاد نیمکت‌های چوبی، نشیمنگاه خصوصی یا آلاچیق های فلزی در باغ با طرح‌های منحصربه‌فرد فراهم کنید. این فضا علاوه بر زیبایی شناسی، ظرافت سبک کلاسیک را نیز در حیاط شما به نمایش می گذارد.

 

جعبه‌های گلی را در طرح باغ به سبک کلاسیک بسازید

جعبه کاشت، به جعبه ای گفته می شود که با استفاده از آن می توان چمن و سبزه دلخواه را به شکلی خاص ایجاد کرد. این چمن زیبا و خاص از نظر کمیت و اندازه نسبت به فضای سبز طبیعی متفاوت است و در زیبایی باغ کلاسیک تاثیر گذار است. چیدمان این باکس‌های سرسبز با اشکال متنوع مانند مربع شکل، یکی از ایده‌های خاص و جذاب برای باغ کلاسیک می باشد.

 

طراحی گلخانه برای فضای باغ کلاسیک

زیبایی فضای کلاسیک باغ شما با ساخت گلخانه خانگی دوچندان می شود. اگر در گوشه ای از باغ خود فضای بلااستفاده ای دارید، می توانید با بازسازی آن و تبدیل آن به یک گلخانه زیبا، منظره ای دیدنی را ایجاد کنید. کاشت مقادیر زیادی گل رز خزه ای و دیگر گل‌های گلخانه ای خاص می تواند منظره بسیار زیبایی ایجاد کند.

 

 

جمع بندی

حتما شما هم با شنیدن نام باغ سبک کلاسیک به یاد فضای مرتب و آراسته ای می‌افتید، که همه عناصر آن با هندسه و نظم دقیقی کنار هم قرار گرفته‌اند.

باغ‌های کلاسیک، ارزش هنری بالایی دارند و با برنامه‌ریزی اصولی و دقیقی برای به نمایش گذاشتن نقاط تاریخی و دیدنی آن منطقه ایجاد شده‌اند. در حقیقت می‌توان گفت باغ‌های کلاسیک و رسمی، مکان‌هایی هستند که بینندگان آن از تمام بخش‌های موجود در آن لذت وافری می برند، به همین منظور در این مقاله شما را با اصول طراحی باغ کلاسیک آشنا ساختیم.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت کافی برده باشید و اگر پیشنهادی در خصوص این مطلب دارید در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.