مقایسه استخر بتنی و استخر پیش ساخته و مزایا و معایب آن‌ها - سازه برتر



مقایسه استخر بتنی و پیش ساخته و مزایا و معایب آن‌ها

معمولا کارفرماها و سازندگان، قبل از این که به ساخت یک استخر اقدام کنند، یک سوال مهم برای آن‌ها پیش می آید، ساخت استخر بتنی یا پیش ساخته؟

مقایسه استخر بتنی و پیش ساخته، کمک بزرگی به تصمیم گیری این افراد در ساخت ویلا می کند. در واقع قبل از این که برای ساخت استخر بتنی و پیش ساخته تصمیم گیری شود، باید از مزایا و معایب هر کدام آگاهی کامل داشت.

در این مطلب تصمیم گرفته ایم به مقایسه استخر بتنی و پیش ساخته و مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها بپردازیم، تا شما بتوانید با توجه به آن استخر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

مقایسه استخر بتنی و استخر پیش ساخته

مقایسه استخر بتنی و استخر پیش ساخته

با اینکه استخرهای پیش ساخته و استخرهای بتنی هر دو استفاده زیادی می شوند، تفاوت‌هایی که به علت ساختار در این دو نوع استخر به وجود آمده است، انتخاب را برای افراد سخت‌تر می‌ کند.

در این بخش از سازه برتر، تفاوت‌هایی که استخرهای بتنی و پیش ساخته با یکدیگر دارند را بیان می کنیم:

  • تنوع ظاهری و ساختاری استخر
  • مدت زمان راه اندازی و نصب استخر
  • هزینه مورد نیاز برای راه اندازی
  • نگهداری و تعمیر
  • میزان عمق استخر و مشخصات ابعادی
  • امکان جابجایی

 

تنوع ساختاری و ظاهری استخرها

در مورد ساختار بیرونی و داخلی استخر بتنی، شما می توانید فضای داخلی استخر را با توجه به طرح‌ها و ایده‌های خود شکل دهید. ولی استخرهای پیش ساخته ساختار استانداردی دارند. این نوع استخرها توسط شرکت‌های مختلفی به بازار عرضه می شوند و دارای محدودیت‌هایی در طراحی و اجرا هستند، که ممکن است باعث شود شما به استخر ایده آلی که در نظر داشتید نرسید. این استخرها دارای سطوح داخلی صیقلی می باشند و دیواره‌ها انعطاف پذیری خوبی بر روی دیوارها دارند که فشار آب را به خوبی کنترل می کند. ولی ساختار داخلی این نوع استخرها قابل تغییر نیست که می توان گفت یکی از بزرگترین معایب استخرهای فایبرگلاس می باشد.

 

زمان نصب استخر پیش ساخته و بتنی

استخرهای پیش ساخته را می توان در مقایسه با استخرهای بتنی بسیار سریع‌تر برپا کرد، مراحل ساخت استخر بتنی با گودبرداری سطح یا عایق مورد نیاز آغاز می شود، سپس ایزوگام کاری انجام می شود و در نهایت عملیات کاشی کاری انجام می شود. اما در استخرهای پیش ساخته، فقط اتصال و تقویت سازه‌ها ضروری است. استخرهای بتنی معمولاً بین 1 تا 4 ماه طول می کشد تا بسته به اندازه آنها ساخته شوند و میزان هزینه راه اندازی آن‌ها کمی بیشتر از پیش ساخته می باشد. در عین حال استخر پیش ساخته در کمترین زمان، قابل نصب است و چند ساعت بعد از نصب قابل استفاده می باشد.

 

تعمیر و نگهداری استخر پیش ساخته و بتنی

اگر تا به حال از استخرهای بتنی استفاده کرده اید، حتما با مشکل نگهداری استخر رو به رو شده اید، که عموما نیاز به مراقبت و نگهداری در عرض یک سال دارد. در نتیجه نگهداری استخرهای بتنی نسبت به استخرهای پیش ساخته گرانتر است.

 

ابعاد و عمق استخر پیش ساخته و بتنی

استخرهای بتنی را می توان با توجه به فضای شما ساخت و عمق آن به وسیله‌ی مصرف کنندگان انتخاب می شود. اما در استخرهای پیش ساخته اندازه آنها از 3 متر تا 10 متر قابل تغییر است و عمق آنها یکنواخت و در حدود 130 سانتی متر است. در واقع استخرهای پیش ساخته از قالب‌های آماده تشکیل شده اند، که دارای محدودیت هایی در اندازه و ابعاد نیز هستند.

 

امکان جابجایی استخر

استخرهای پیش ساخته سبک وزن و قابل بسته بندی هستند. هنگامی که این استخرها جمع می شوند، وزن آنها در حدود 200 تا 300 کیلوگرم است و این وزن همان آب خالی استخر می باشد. استخرهای پیش ساخته به راحتی جابجایی می شوند، ولی استخرهای بتنی ثابت هستند و به هیچ وجه قابل جابجایی نیستند و به صورت دائمی استفاده می شوند.

 

مقایسه عمر مفید استخرهای بتنی و استخرهای پیش ساخته

مقایسه عمر مفید استخرهای بتنی و استخرهای پیش ساخته

طول عمر استخرهای پیش ساخته و استخرهای بتنی مانند خانه‌ها در حدود 50 سال است، اما یک سوال بزرگ برای اکثر مردم این است که سطح یک مخزن استخر پیش ساخته چقدر دوام دارد؟ مخازن استخرهای فایبرگلاس در صورت ساخت و نصب صحیح می توانند حدود 30 سال دوام بیاورند. مواردی که می تواند عمر سطحی مخزن پیش ساخته را کاهش دهد:

  • تنظیم و کنترل نامناسب PH آب
  • استفاده از کلر زیاد
  • وجود اسید سیانوریک
  • کلسیم با سختی بالا

شما می توانید به منظور افزایش طول عمر استخرهای خود سطح شیمیایی آب را به صورت استاندارد تنظیم کنید.

 

 

تفاوت قیمت استخر پیش ساخته با استخر بتنی

از لحاظ قیمت، استخرهای پیش ساخته در مقایسه با استخرهای بتنی مقرون به‌صرفه‌تر هستند. استخرهای توکار از همان نوع نسبت به استخرهای پیش ساخته هزینه بیشتری دارند. شیوه محاسبه قیمت این نوع استخرها به گزینه ای که شما برای طراحی انتخاب می کنید بستگی دارد. پرداخت و ساخت استخر و همچنین کیفیت مصالحی که در آن به کار می برید، همه در مشخص کردن قیمت و هزینه ساخت استخر تاثیر می گذارند.

 

 

کنتراست زیبایی استخرهای بتنی و پیش ساخته

به طور کلی، استخرهای بتنی زیباتر از استخرهای شنای پیش ساخته می باشند. این زیبایی بیشتر به علت وجود کاشی‌ها، فواره‌ها و دیگر گزینه‌هایی است که می‌توانید در یک استخر بتنی به کار ببرید، ولی در مورد ساخت استخرهای فایبرگلاس دارای محدودیت هستید.

 

 

مقایسه استخر پیش ساخته و بتنی در رشد و سطوح جلبک

استخرهای فایبرگلاس در مقایسه با استخرهای بتنی دارای سطوح صافی هستند. اگر جلبک‌ها در استخر رشد کنند، می توانند سطحی بسیار لغزنده ایجاد کنند و خطرناک باشند، اما اگر آن را تمیز کنید، معمولاً مشکلی نیست.

 

 

سفارشی سازی استخرهای بتنی در مقایسه با فایبرگلاس

استخر فایبرگلاس به کمک قالب های از پیش طراحی شده ساخته می شود، به همین دلیل شما می توانید این استخرها را در شکل و اندازه های محدود سفارش دهید. اگر شما جزء آن دسته ای هستید که به استخرهایی با عمق زیاد یا شکل های متفاوت نیاز دارید، بتن بهترین گزینه برای شما می باشد.

 

 

پالایش بیشتر و مکرر استخر بتنی در مقایسه با استخر پیش ساخته

از آنجایی که بتن سازگاری خوبی با نمک ندارد، نمک حل شده در آب باعث می شود، طول عمر داخلی استخر شنا کاهش پیدا می کند. به همین دلیل، باید هر 10-15 سال یکبار سطح داخلی استخر را دوباره نوسازی کنید و برای این کار احتیاج به استخدام متخصصان دارید.

 

انواع مدل‌های استخر پیش ساخته

انواع مدل‌های استخر پیش ساخته

در واقع استخرهای پیش‌ساخته قبلا ظاهر خوبی نداشتند، ولی با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، این نوع استخرها امروزه نه تنها زیباتر و جذاب‌تر شده‌اند بلکه می شود آنها را دقیقاً به همان شکل و با همان لوازم جانبی که افراد فعال در صنعت ساختمان دوست دارند ساخت.

در عین حال، همانطور که در بالا گفته شد مواردی که باید به آن دقت داشته باشید، این است که اولاً استخرهای پیش ساخته را نمی‌توان از لحاظ ابعاد و سایز مانند استخرهای بتنی و یا وینیلی تولید کرد، زیرا از قالب‌های پیش ساخته و چسب‌هایی ساخته شده‌اند. دوماً، اندازه آنها در بیشتر مواقع باید کوچکتر از 5 * 12 متر باشد تا بتوان آنها را به آسانی جابه‌جا کرد. البته این به این معنی نیست که حق انتخابی ندارید، گزینه‌های زیادی در اختیارتان هستند، چرا که تمامی تولیدکنندگان استخرهای پیش‌ساخته، محصولات متنوع و گوناگونی دارند تا بتوانند نیازهای مشتریان با سلیقه‌های مختلف را برطرف کنند.

اگر با توجه به مواردی که در بالا گفته شد تصمیم گرفتید از استخرهای پیش ساخته استفاده کنید، می توانید یکی از مدل‌های زیر را انتخاب کنید:

  • فرم آزاد
  • فرم بیضی شکل
  • فرم خطی
  • فرم خطی رومی یا فانتزی

 

استخرهای پیش ساخته خطی

استخرهای پیش‌ساخته خطی به جای انحنا، شیوه طراحی خطی دارند و اغلب هم به شکل مستطیلی می باشند.

شکل خطی این نوع استخرها به طور معمول به سبک کلاسیک است، به همین دلیل وقتی در مورد استخر فکر می‌کنید، معمولا شکل مستطیلی آن را به خاطر می‌آورید. علاوه بر این، چنان ‌چه دوست دارید از استخر برای ورزش کردن استفاده کنید، استخرهای پیش‌ساخته خطی برای شما گزینه مناسب‌تری خواهد بود، نکته مثبت دیگر درمورد این نوع استخرها این است که، پوشاندن کف این نوع استخرها به راحتی انجام می شود.

 

طراحی استخر پیش‌ساخته فرم آزاد

بهترین روش معرفی کردن در مورد استخرهای پیش‌ساخته فرم آزاد این است که بگوییم به شکل خطی نیستند و شکل به خصوصی ندارند. برای طراحی ظاهر این نوع استخرها مدل خاصی وجود ندارد، از این رو آنها شکل جالب و مدرنی دارند تا زمانی که شناگران به آن‌ها وارد می‌شوند، احساس راحتی و آرامش کنند.

در صورتی که به شکل ابرهایی که کودکان در نقاشی‌های خود ترسیم می کنند، نگاهی بکنید، بهتر متوجه ظاهر استخرهای پیش‌ساخته فرم آزاد می شوید. در حقیقت به همین علت است که این نوع استخرها در بیشتر مواقع به یکدیگر شباهت زیادی دارند.

بعضی از شیوه‌های طراحی به شکل منحنی می باشند، که حتی نگاه کردن به آنها هم لذت‌ زیادی دارد، چه برسد به شنا و آبتنی کردن در آنها. البته باید به این نکته توجه داشته باشید، که هر چه انحنا بیشتر شود، فضای خالی هم افزایش پیدا می کند و در نهایت فضای کمتری برای شنا کردن خواهید داشت.

 

استخر آماده پیش ساخته به شکل بیضی

استخرهای پیش‌ساخته به شکل بیضی، چیزی میان استخرهای فرم خطی و آزاد به شمار می‌آیند. به شکلی که از طول، به استخرهای خطی شباهت دارند، ولی از عرض به استخرهای فرم آزاد شبیه هستند. در عین حال، نمی‌توان گفت که الگوی خاصی برای طراحی و اجرای آنها وجود ندارد.

اشکال متقارن، باعث می‌شوند که ظاهر این نوع استخرها مدرن و جذاب شود، هرچند بر عکس استخرهای فرم آزاد، دارای شکل پویایی نیستند. این مدل اغلب برای افرادی که فرم و نظم شکل استخر برایشان اهمیت زیادی دارد، پیشنهاد می شود.

بعضی از تولیدکنندگان، استخرهای پیش‌ساخته بیضی را به این دلیل انتخاب می کنند، که راحت‌تر می‌توانند بخش‌های کم عمق‌تر و عمیق‌تر را نشان دهند.

نکته ای که در خصوص این استخرها وجود دارد این است که، پوشاندن سطح پایینی آنها، در مقایسه با استخرهای دیگر کار به مراتب سخت‌تری می باشد.

 

استخر پیش ساخته رومی یا فانتزی

استخرهای پیش‌ساخته رومی یا فانتزی، به نوعی خطی می باشند. البته خیلی شبیه به مستطیل خواهند بود، ولی در انتهای ضلع‌های کوتاه‌تر، نیم‌دایره‌هایی وجود دارند. این نوع استخرها ظاهر لوکس و شیکی دارند و به نوعی ترکیبی از هنر تاریخی و کلاسیک و هنر مدرن می‌باشند.

 

انواع مدل‌های استخرهای بتنی

انواع مدل‌های استخرهای بتنی

با توجه به مقایسه استخر بتنی و پیش ساخته، در صورتی که تصمیم گرفتید از استخرهای بتنی استفاده کنید، باید بدانید که استخرهای بتنی با عنوان استخرهای قدیمی و سنتی شناخته می شوند، که در داخل زمین طراحی و نصب می شوند و دارای طرح‌ها و اشکال هندسی متنوعی می باشند، در واقع استخرهای بتنی را می توان به شکل منحنی، مستطیل و منطبق با سلیقه افراد ساخت.

 

به طور کلی، استخر بتنی درصورتی برای شما انتخاب مناسبی است که:

بودجه کافی داشته باشید.

تمایل داشته باشید یک طراحی کاملا طبیعی ایجاد کنید

احتیاج به سفارشی سازی استخر خود داشته باشید

مدت زمانی که ساخت استخر طول می کشد برای شما اهمیت زیادی نداشته باشد

 

در مقابل ساخت استخرهای پیش ساخته، برای شما بهترین گزینه است اگر:

به دنبال نصب آسان و سریع استخر می باشید

تمایل دارید استخری کم هزینه ولی منظم بسازید

می خواهید امکان جا به جایی استخر را داشته باشید

 

 

جمع بندی

شنا کردن یکی از انواع سرگرمی‌ها و تفریحات سالم است، که همین موضوع باعث شده است امروزه اکثر مردم به دنبال طراحی و اجرا استخر در ویلاها و خانه‌های مسکونی خود باشند. در این مقاله تلاش کردیم به طور جامع به مقایسه استخر بتنی و پیش ساخته بپردازیم، تا در زمان تصمیم گیری برای ساخت استخر، به این موارد توجه کنید.

اگر سوال یا ابهامی در خصوص این مقاله دارید می توانید در قسمت نظرات این صفحه با ما در میان بگذارید.