آشنایی کامل با اصول طراحی و محوطه سازی ویلا کلاسیک - سازه برتر



اصول طراحی و محوطه سازی ویلا کلاسیک

آشنایی کامل با اصول طراحی و محوطه سازی ویلا کلاسیک

به کار بردن اصول طراحی و محوطه سازی ویلا کلاسیک، به منظور نشان دادن عظمت و شکوه ساختمان ویلایی، انجام می گیرد. معماران و طراحان سبک کلاسیک را یک نوع طراحی کاملا بی زمان می دانند. در یونان باستان خانه خدایان خود را به سبک کلاسیک طراحی و اجرا می کردند، تا بزرگی و عظمت خدایان خود را به همگان نشان دهند. سازندگان ویلا و معماران، سبک کلاسیک را یک سبک بی عیب و نقص می دانند.

اگر شما هم قصد دارید یک ویلا به سبک کلاسیک طراحی و اجرا کنید، این مطلب از سازه برتر، با هدف آشنایی با اصول طراحی و محوطه سازی ویلا کلاسیک، نوشته شده است. طراحی سبک کلاسیک، نکات زیادی را شامل می شود که توجه کردن به تمام این نکات در نهایت باعث ساخت ویلایی جذاب و منحصر به فرد به سبک کلاسیک می شود. برای دانستن تمام این نکات طراحی، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

 

اصول طراحی و محوطه سازی ویلا کلاسیک

یکی از زیباترین عناصری که در طراحی محوطه سازی ویلا استفاده می شود، المان‌های تزیینی و تاریخی است که از معیارهای زیبایی شناسی مربوط به دوران یونان باستان و رم می باشد، که امروزه به سبک کلاسیک شناخته می شود. در حقیقت سبک کلاسیک، یک نوع طراحی سنت‌گرا است که به منظور فضاسازی قسمت‌های مختلف ساختمان از معیارهای تاریخی و زیبایی گذشته بهره می برد. سه اصل اساسی و مهم طراحی محوطه سازی ویلا کلاسیک به شرح زیر می باشند:

کارایی

ایستایی

زیبایی

این سه اصل در طراحی‌ محوطه سازی ویلا به سبک کلاسیک، نقش مهمی دارند و همراه با هم معماری و طراحی زیبایی را برای ویلا کلاسیک به ارمغان می آورند. در واقع ویژگی اصلی طراحی کلاسیک، ریاضی و هندسه می باشد، از این رو رعایت تناسبات دقیق و درست در این سبک معماری اهمیت فراوانی دارد.

رنگ‌هایی که در طراحی محوطه سازی ویلا کلاسیک نیز استفاده می شوند، اکثرا رنگ‌های تند و رنگ سفید می باشند. رنگ‌های خنثی در این نوع سبک طرفدار زیادی ندارند. بهره گیری از المان‌های تجملاتی و اجرای تزئینات لوکس در سبک کلاسیک، باعث تقویت عظمت و شکوه آن می‌شود، به همین دلیل استفاده از سنگ‌های گران قیمت برای نمای ساختمان ویلایی و کف پارکینگ، در طراحی ویلا به سبک کلاسیک کاربرد زیادی دارد. علاوه بر مواردی که گفته شد، در اجرای طراحی و محوطه سازی ویلا کلاسیک باید موارد دیگری را نیز رعایت کرد که در این بخش از سازه برتر، به آن‌ها اشاره می کنیم:

 

اصولی طراحی ویلا کلاسیک

ایجاد تقارن در سبک طراحی فضای داخلی و خارجی ویلا کلاسیک

محوطه ویلا، یکی از مهمترین بخش‌هایی است که در ویلا کلاسیک طراحی می شود. ساختمان ویلایی به عنوان هسته مرکزی قرار داده می‌شود. به همین منظور برای زیباتر دیده شدن آن باید محوطه سازی ویلا به درستی و با روش اصولی طراحی شود. در صورتی که در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا، سبک کلاسیک به کار رود، در طراحی محوطه سازی ویلا هم باید تمامی خطوط و رنگ‌هایی که نشان دهنده ماهیت کلاسیک است را استفاده کنید.

در ویلاسازی به سبک کلاسیک، رنگ‌هایی را به کار می برند که بیانگر حس قدرت و ظرافت و همچنین رسمیت است. رنگ‌هایی همانند سفید، برنزی، قهوه‌ای و طلایی از نمونه رنگ‌هایی می باشند که در طراحی دکوراسیون داخلی ویلاهای کلاسیک و محوطه سازی آن استفاده می شوند.

 

طراحی محوطه سازی ویلا کلاسیک هماهنگ با نمای خارجی آن

هدف اصلی محوطه سازی ویلا به سبک کلاسیک، ایجاد یک پیوند محکم بین محوطه ویلا و نمای ساختمان اصلی می‌باشد. این نکته برای محوطه سازی تمامی ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و ویلاها با هدف ایجاد فضایی زیباتر و ایجاد پیوند بین فضای خارجی و داخلی ساختمان، به وسیله طراحان فضای سبز مورد توجه قرار می گیرد. گاهی اوقات مشاهده می‌شود که افراد اهمیت زیادی به طراحی دکوراسیون داخلی می‌دهند، ولی محوطه سازی ویلا و نمای ظاهری ساختمان مطلوبیت چندانی ندارد، در این شرایط تضاد در طراحی بخش داخلی و خارجی باعث عدم هماهنگی بین محوطه ویلا و ساختمان می‌شود.

 

محوطه سازی ویلا کلاسیک با فراهم کردن نقشه ویلا

بعد از آماده کردن طرح‌های اولیه و ایده پردازی توسط معماران و طراحان فضای سبز برای محوطه سازی ویلا، در مرحله بعد اجرای محوطه سازی ساختمان ویلایی انجام می شود، که بدین منظور برای اطلاع از اندازه دقیق فضا لازم است نقشه ویلا را در اختیار داشته باشید. آگاهی از جزئیات فضای محوطه ویلا، این امکان را به وجود می‌آورد که بتوان حداکثر استفاده را از فضا برای تعبیه تجهیزات کاربردی و کاشت گیاهان داشت.

 

محوطه سازی ویلا کلاسیک با بهره بردن از چمن‌ها و گیاهان متناسب با شرایط اقلیمی

برای انتخاب گیاهانی که متناسب با سبک کلاسیک باشند و همچنین با شرایط اقلیمی مناطق مختلف سازگاری خوبی داشته باشند، بهتر است با گیاه شناسان و طراحان فضای سبز مشورت کنید.

 

مراحل اجرای محوطه سازی ویلا کلاسیک

مراحل اجرای محوطه سازی ویلا کلاسیک

مرحله اول: مشورت طراح با کارفرما و ایده پردازی در خصوص طرح پیشنهادی

مرحله دوم: طراحی کانسپت و انطباق طراحی محوطه با شرایط ویلا

مرحله سوم: تعیین کردن طراحی اصلی همراه با جزئیات دقیق پروژه

مرحله چهارم: تعیین میزان هزینه محوطه سازی ویلا کلاسیک با توجه به گیاهان و متریال‌هایی که در صنعت ساختمان موجود می باشد

مرحله پنجم: آغاز عملیات اجرایی محوطه سازی ویلا کلاسیک

 

تبلیغات صنعت ساختمان در سازه برتر

اگر در هر یک از زمینه‌های معماری و صنعت ساختمان فعالیت دارید، می توانید تبلیغات شرکت خود را بصورت دائمی در سایت سازه برتر منتشر نمایید. با توجه به اینکه با گذشت زمان کوتاهی، این تبلیغات در نتایج گوگل دیده می شوند، مخاطبانی که خدمات و محصولات مرتبط با آن را در گوگل جستجو می کنند، صفحه آگهی شما در سایت سازه برتر مشاهده می کنند و به این ترتیب می توانید مشتریان بیشتری برای کسب و کار خود جذب کنید.

در ضمن این نوع آگهی ساختمانی برای بالا رفتن رتبه سایت شرکت ساختمانی شما نیز موثر بوده و با ارجاع مخاطبان سازه برتر به سایت خودتان، می توانید بازدید از سایت خود را افزایش بدهید و با این کار اعتبار سایت شما هم در گوگل بیشتر خواهد شد و رتبه بهتری را در نتایج جستجوی گوگل به دست خواهید آورد.

لازم به ذکر است که آگهی تبلیغاتی شما در این سایت بصورت دائمی است و تا زمانی که این سایت فعال است از سایت حذف نخواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات صنعت ساختمان

 

المان‌های استفاده شده در محوطه سازی ویلا کلاسیک

المان‌های استفاده شده در محوطه سازی ویلا کلاسیک

وسایل و المان‌های تزئینی که به عنوان عناصر جذاب برای محوطه سازی ویلای کلاسیک به کار می روند، نشان دهنده تجملات و ابهت گرایی سبک کلاسیک هستند. ایجاد تقارن و وجوه مشترکی که بین تزئینات استفاده شده شده در فضای بیرونی برقرار است، موجب شباهت و هماهنگی بیشتر این المان‌ها می شود. در این بخش المان‌هایی را که در محوطه سازی ویلا به سبک کلاسیک استفاده می شوند شرح می دهیم:

 

فضای سبز

طراحی فضای سبز در محوطه سازی ویلا کلاسیک، با بخش بندی‌های هندسی و منظم انجام می شود. در باغ آرایی محوطه و هرس درختان نیز از همین رویه استفاده می شود. به طور معمول مجسمه‌ها و گلدان‌ها در محوطه ویلا کلاسیک در لا به لای گیاهان و درختان قرار داده می شوند و مرز بندی‌های مشخص با الگوها و طرح‌های متنوع اطراف آنها را احاطه می کنند.

پیاده راه‌ها با گیاهان پرپشت و کوتاه و همچنین شمشادها، خطوط اصلی تقسیم بندی‌های درون محوطه ویلا کلاسیک را مشخص می کنند.

قوس‌ها و طاق‌های پوشیده از گل‌های سر زنده و شاداب و گیاهان رونده همراه با ردیفی از چراغ‌های پایه دار، مسیر نوستالژیک و زیبایی را در محوطه ویلا ایجاد می کنند. ترکیب متقارن باغچه‌ها و گیاهان در هر دو طرف ویلا، پایداری و نظم را که ویژگی اصلی سبک کلاسیک می باشد را القا می کند.

هرچه قدر پوشش گیاهی در این نوع فضاها بیشتر استفاده شود، بافت محوطه ویلا کلاسیک ارگانیک‌تر و طبیعی‌تر به نظر می رسد. در محیط هایی که فضای سبز ویلا کوچک می باشد، بهره بردن از المان‌های انسان ساخت می تواند جذابیت‌های فضایی و بصری ایجاد کند.

 

پرگولا

استفاده از پرگولا در محوطه سازی ویلا کلاسیک، همراه با سقفی مشبک از الوارهای چوبی و پایه‌های سنگی تراش خورده، فضای نشیمن لذت بخش و زیبایی را در اطراف ساختمان ویلایی ایجاد می کند.

 

آبنما

آبنماها در محوطه سازی ویلا کلاسیک، به عنوان نقاط کانونی برای ایجاد فضای مکث می باشند و می توانند بیشتر از هر المان دیگری دارای تزئینات و طرح‌های مختلفی باشند. آبنماها می توانند به شکل تندیس‌ها و یا فرم‌های رایج دیگر باشند، که حوضچه کوچکی در اطرافشان وجود دارد. ساخت این نوع المان با سنگ، به خصوص سنگ مرمر به همراه نورپردازی و تراش کاری‌های ظریف، نقش پر رنگی در ایجاد یک محوطه کلاسیک برای ویلا را دارد.

 

پاسیو و آتشگاه‌ها

فضاهای نشستن و دورهمی مثل آتشگاه‌ها و پاسیوها همراه با کفسازی از سنگ مدولار و منظم و استفاده از فرم‌های هندسی در ویلا کلاسیک استفاده می شوند. اطراف این فضاها را می توان با پایه ستون‌های تزیینی و دیواره‌های کوتاهی از سراهی‌ها تعریف کرد و از لحاظ بصری و فیزیکی نیز نیمه محصور باشند.

 

شومینه

بهره بردن از شومینه بیرونی به طور مستقل در محوطه ویلا و یا در ترکیب با عرشه کناری استخر و یا تراس ویلا، همراه با تزئینات و مقیاس کلاسیک، نیز نقطه کانونی جذابی می باشد که ظرفیت ایجاد المان‌های تزیینی و دکوربندی را نیز دارد.

 

گلدان‌ها و پایه ستون‌ها

این نوع المان‌ها از اجزای اصلی تشکیل دهنده محوطه ویلا کلاسیک می باشند، که به شکل متقارن در دو طرف مسیرها و پیاده راه‌ها قرار داده می شوند. احتمال دارد پایه ستون‌ها به شکلی ساده در محل جایگذاری شوند و یا به عنوان سطح، مبنای تندیس‌ها و مجسمه‌ها در نظر گرفته شوند. گلدان‌های سنگی همراه با پایه و یا بدون آن، بهتر است دارای گیاهان و گل‌های سبز و با طراوت باشند.

 

دیوارها و دیواره‌های حائل

دیوارها نیز به عنوان تعریف کننده فضای محوطه ویلا، مواردی هستند که احتیاج به نقش و نگارها و طرح‌های تزئینی دارند. البته این نوع سازه‌ها سادگی بیشتری در مقایسه با آلاچیق، آبنماها و … دارند، زیرا سطح وسیعی دارند که اطراف محوطه ویلا را احاطه کرده اند. وجود تکرار پذیری و ریتم در نقش برجسته‌های دیوار، به جلوه بصری ویلا کلاسیک کمک می کند.

 

نورپردازی

امکانات و تجهیزات نورپردازی به شکل مستقل یا ایستاده و یا نصب بر بدنه‌های دیوارها با المان‌های دکوراتیو و فرم‌های تزئینی، در محوطه بیرونی ویلا می باشند. نورپردازی در محوطه سازی ویلا کلاسیک، به صورت متمرکز و تاکیدی بر المان‌های تزئینی و گیاهان و گل‌ها صورت می گیرد.

در واقع تناسب طراحی فضای سبز، نوع باغ آرایی ویلا و المان های محوطه سازی ویلا با یکدیگر و پیروی آنها از سبک کلاسیک، باعث ایجاد یک محوطه ویلا چشم نواز و زیبا می شود که پاسخگوی نیازهای مختلف ساکنان ویلا می شود.

 

ویژگی‌های دکوراسیون داخلی ویلا کلاسیک

ویژگی‌های دکوراسیون داخلی ویلا کلاسیک متناسب با محوطه آن

در سبک کلاسیک، دکوراسیون داخلی ویلا باید با محوطه آن هماهنگی و تناسب داشته باشد و به سبک کلاسیک باشد. از جمله خصوصیاتی که دکوراسیون داخلی ویلا کلاسیک دارد شامل موارد زیر هستند:

بهره بردن از لوازم و وسایل لوکس و ناب در طراحی فضای داخلی.

شلوغ بودن فضا به علت استفاده از وسایل پر زرق و برق و بزرگ.

مدل مبل‌ها در ویلا کلاسیک، بیشتر از جنس چوب با طرح‌های شلوغ و پارچه‌های گلدار است.

همچنین در طراحی داخلی ویلا به سبک کلاسیک، از پرده‌هایی با طرح‌های راه راه یا گلدار استفاده می‌شود. ولی در سبک مدرن به طور معمول از پرده‌هایی که به شکل کرکره ای و ساده هستند استفاده می‌شود.

 

هزینه محوطه سازی ویلا به سبک کلاسیک

هزینه محوطه سازی ویلا به سبک کلاسیک با توجه به فضای سبز ویلا، چمن‌هایی که برای محوطه سازی استفاده می شوند، انتخاب نوع گیاهان و همچنین امکاناتی مانند ایجاد آلاچیق، استخر، استفاده از نیمکت، تاپ و انتخاب انواع سنگ‌ها یا موازییک‌هایی که برای کف پارکینگ استفاده می شوند متفاوت است.

 

 

جمع بندی

هنگامی که تصمیم به محوطه سازی ویلا کلاسیک دارید، باید در این شکل از محوطه سازی تمامی اصول طراحی مربوط به دنیای کلاسیک را که در این مطلب به آن اشاره کردیم به کار ببرید. این امر از نخستین گام طراحی و اجرای فضای سبز شروع می شود و تا نهایی‌ترین بخش آن باید رعایت شود. در این خصوص یک معمار و طراح فضا می تواند به شما کمک کند و بهترین ایده‌های طراحی محوطه ویلا به سبک کلاسیک را برای ویلای شما پیاده سازی کند.

شما از چه فاکتورهایی برای محوطه سازی ویلا کلاسیک بهره می برید، که در بالا به آن اشاره نشده است؟ این موارد را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.