پرگولا چیست و چه کاربردی در ویلا و باغ دارد ؟ - سازه برتر



پرگولا چیست

پرگولا چیست و چه کاربردی در ویلا و باغ دارد ؟

پرگولا، سازه‌ای است که شما می‌توانید با استفاده از آن یک طراحی زیبا و چشمگیر در فضای سبز محوطه ویلا برای خود ایجاد کنید و به دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه خود حال و هوای دیگری بدهید، به همین منظور استفاده از آن در طراحی فضاهایی مانند باغ و ویلا مورد توجه گسترده فعالان صنعت ساختمان قرار گرفته است.

در واقع پرگولا سازه ای در فضای باز است که به طور معمول شامل یک سقف نیمه باز و ستون‌ها می باشد و به عنوان سایبان در فضای باز استفاده می شود. پرگولا ها را می توان به صورت متصل یا مستقل به ساختمان نصب کرد. پرگولا در ابتدا در معماری رومی یا یونان باستان به عنوان سازه ای برای ارتباط دو ساختمان به یکدیگر استفاده می شد. امروزه هم عملکرد پرگولا زیاد تغییر نکرده است اما سبک‌ها و مدل‌های بیشتری را از آن شاهد هستیم.

شما با شناخت انواع پرگولا و تعیین هدف خود از ساخت پرگولا می توانید بهترین نوع آن را انتخاب کنید. این سبک های جدید هر کدام عملکرد و ظاهر مختلفی داشته و برای هدف مشخصی ساخته می شوند، در ادامه ما را همراهی کنید تا اطلاعات بیشتری درمورد پرگولا بدست آورید.

 

 

پرگولا چیست؟

پرگولا سازه‌ای است که به عنوان سایبان در فضای باز، در محوطه سازی و ساخت ویلا، باغ، خانه و مجتمع و.. استفاده می شود. پرگولا اغلب از جنس چوب ساخته می‌شود و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن داشتن سقفی مشبک است که نیم‌سایه درست می‌کند، پرگولا به طور معمول به صورت چهارضلعی و با استفاده از چهار ستون در گوشه‌های آن ساخته می‌شود، که این ستون‌ها گاهی اوقات از جنس سنگ هستند و ترکیب جذاب و زیبایی در کنار چوب و ساختار سقف و کف آن ایجاد می‌کنند.

 

کاربرد پرگولا

کاربرد پرگولا

در ادامه این بخش از سازه برتر به کاربرد پرگولا اشاره می کنیم:

پرگولا؛ طراحی یک مسیر زیبا

از پرگولا می‌توان برای جذابیت یک مسیر مشخص و شاخص کردن آن استفاده کرد. حالا شما تصور کنید گیاه رونده‌ای روی پرگولا را بپوشاند و یک مسیر زیبا و سبز را ایجاد کند. عبور از راهرویی که با پرگولا پوشانده شده است و شما را به یک مقصد مشخص هدایت می‌کند، بسیار هیجان انگیز و لذت‌بخش است. دیواره پرگولایی که برای طراحی یک مسیر به کار می رود، می‌تواند با صفحه مشبک چوبی و یا فلزی تزیین شود.

 

سایه دلچسب در روزهای آفتابی با پرگولا

پرگولا یکی از سازه‌هایی است که برای ایجاد سایه در حیاط و محوطه می‌توان استفاده کرد. پرگولاها می‌توانند بدون سقف و یا با سقف باشند. با توجه به کاربرد پرگولا و میزان استفاده شما از آن، می‌توانید برای پرگولا سقف در نظر بگیرید. سقف پرگولا می‌تواند به صورت کاملا پوشیده و یا شفاف باشد.

 

پرگولا تکیه‌گاهی برای گیاهان رونده

یکی از ایده‌ها برای استفاده از پرگولا در محوطه سازی ویلا، کاشت گیاهان رونده در نزدیکی پرگولا و هدایت گیاه بر روی آن است. با توجه به اینکه بخواهید سقف پرگولا حالت نیمه سایه و نیمه پوشیده و یا کاملا پوشیده داشته باشد، از گیاهان مناسب استفاده کنید.

پرگولا فضایی برای مهمانی‌ و دورهمی‌های متفاوت

پرگولا فضایی برای مهمانی‌ و دورهمی‌های متفاوت

در پرگولاها صندلی یا سکوهایی برای نشستن وجود دارد به همین علت یکی از مهم‌ترین کاربردهای پرگولا، فضایی برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی است. اگر به مهمانی در فضای باز علاقه‌مند هستید، می‌توانید از پرگولا استفاده کنید. پرگولا به دلیل ایجاد سایه، امکان نشستن در فضای باز در فصل تابستان را به وجود می آورد.

 

طراحی پرگولا به عنوان یک تراس جذاب

یکی از موارد استفاده پرگولا‌، ایجاد یک سقف مشبک در تراس منزل است. در طراحی تراس منزل خود می‌توانید از پرگولا برای ایجاد یک فضای دنج و راحت استفاده کنید. پرگولا در تراس مکانی را برای رشد گیاهان رونده به وجود می آورد، در نتیجه پس از مدتی یک تراس سبز خواهید داشت.

 

 

انواع پرگولا براساس جنس

چوب و ترموود

آلومینیومی و فلزی

وینیل

چوب پلاست

فایبرگلاس

 

پرگولا چوبی و ترموود

پرگولا چوبی و ترموود

پرطرفدارترین و زیباترین نوع این سازه، پرگولا با چوب است که می‌تواند با انواع مختلف چوب ساخته شود. پرگولا چوبی، نسبت به سایر متریال‌ها، نیاز به نگهداری بیشتری دارد، زیرا چوب در برابر شرایط جوی و آب‌وهوایی مختلف حساس است. بهترین چوب برای ساخت سازه پرگولا، چوب درختان مقاوم و سخت در برابر پوسیدگی، مثل چوب درخت صنوبر، آناناس، افرا، ماهون و ساج است.  

البته ظهور ترمووود در سال‌های اخیر تا حد زیادی این مشکل را حل کرده است. ترموود پرکاربردترین متریال برای ساخت پرگولاست. اگر از چوب‌های با کیفیت و مرغوب استفاده شود حداقل 10 سال دوام می‌آورند و اگر از چوب ترموود‌ استفاده کنید، این سازه تا 20 سال و بیشتر هم دوام خواهد آورد.

(ترمووود، یک چوب فرآوری‌شده در دماهای بسیار بالا است که مقاومت و دوام بیشتری نسبت به چوب معمولی دارد)

 

پرگولا آلومینیومی و فلزی

فلزاتی مانند فولاد و آلومینیوم برای ساخت پرگولا خیلی مناسب هستند، زیرا هم از انعطاف‌پذیری خوبی برای طراحی‌های مختلف برخوردارند، هم در برابر شرایط آب‌وهوایی مقاوم‌ هستند.

فلز نسبت به چوب هزینه بیشتری دارد؛ ولی در عوض به مراقبت و نگهداری کمتری نیاز دارد. فلزهای ضدزنگ در برابر باران، نور، کاهش و افزایش دما مقاوم هستند.

 

پرگولا با وینیل  PVC

وینیل و pvc به ‌دلیل پایداری و مقاومت بسیار زیاد در برابر باران، باد و برف سنگین، متریال‌های بسیار مناسبی برای ساخت پرگولا هستند. این متریال‌‌ها که در سال‌های اخیر شناخته شده‌اند، ظاهری مدرن و شیک به فضای بیرونی می‌دهند.

 

پرگولا با چوب پلاست

چوب پلاست در واقع متریالی صنعتی متشکل از پلاستیک‌های بازیافتی و الیاف چوب است که به چوب طبیعی شباهت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل می‌تواند جایگزینی مناسب برای پرگولای چوبی باشد؛ چراکه هم ظاهر چوب را دارد و هم مقاومت خوبی در شرایط آب‌وهوایی مختلف دارد.

 

پرگولا فایبرگلس

پرگولاهای فایبرگلس شرایط نگهداری آسان و طول عمر بسیار زیادی دارند. رنگ‌آمیزی بر روی این متریال ماندگاری و دوام بالایی دارد، چون فایبرگلس رطوبت را جذب نمی‌کند. تیرهای فایبرگلس نسبت به نمونه‌های وینیلی و چوبی، می‌توانند فواصل طولانی‌تری را پوشش دهند و اصطلاحاً شکم نمی‌اندازند. در کنار همه این مزایا، باید به این نکته توجه داشت که قیمت پرگولاهای فایبرگلس نسبت به پرگولا با پی‌وی‌سی و چوب بیشتر است.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

در صورتی که در زمینه خدمات و پیمانکاری ساختمان و بخصوص در طراحی و اجرای پرگولا یا انواع آلاچیق و سایبان فعالیت دارید، می توانید محصولات و خدمات خود را در سایت سازه برتر معرفی کنید و یک آگهی کامل همراه با تصاویر و ویدیوهای معرفی را برای خود داشته باشید.

آگهی شما برای همیشه در سایت سازه برتر نمایش داده می شود و به مرور زمان افراد بیشتری نیز آن را مشاهده می کنند و با خدمات و محصولات شما آشنا می شوند. در واقع این نوع تبلیغات تا مدتها می تواند برای شما، مشتریان جدیدی را به همراه داشته باشد.

ضمن اینکه از رپورتاژ آگهی می توانید برای ارتقای جایگاه سایتتان در گوگل استفاده کنید و اعتبار سایت شرکتتان را در بین مخاطبین و همچنین در نزد گوگل افزایش دهید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

انواع پرگولا بر اساس ساختار

انواع پرگولا بر اساس ساختار

پرگولاهای مستقل

پرگولاها می‌توانند یک سازه جدا از ساختمان‌های دیگر و مستقل داشته باشند. در این حالت چهار ستون پرگولا مانند پایه‌هایی آن را نگه می‌دارند.

 

پرگولاهای متصل به دیوار

پرگولاهایی وجود دارند که از یک طرف به دیوار متصلند و با دو ستون از طرف دیگر، ایستایی کافی را بدست می‌آورند.

 

پرگولاهای پرچین‌دار

پرگولاهایی که دارای دیواره پرچین‌دار هستند، فضای دنج‌تر و راحتتری را ایجاد می‌کنند. در این حالت شباهت زیادی به آلاچیق دارند.

 

پرگولاهایی با سقف بادبانی شکل‌

استفاده از سقف پارچه‌ای به فرم بادبانی، سایه کاملی را برای پرگولا درست می کند. این مدل از پرگولا ظاهری شیک و مدرن دارد و برای طراحی محوطه‌ای با سبک مینیمال و ساده بسیار مناسب است. در این حالت باید به جنس پارچه مورد استفاده برای سقف دقت کرد تا مقاومت کافی در برابر آب و هوا، باران و نور خورشید و به صورت کلی برای استفاده از فضای باز را داشته باشد.

یکی از مزایای پرگولا این است که گیاهان رونده می توانند روی سقف و پایه های آن به رشد خود ادامه دهند. اما این مدل پرگولا از این مزیت بهره‌مند نیست.

 

سقف بازشو پرگولا

استفاده از سایبان‌های بازشو پارچه ای متحرک در پوشش استخر، سقف کافی شاپ و آلاچیق‌های پارچه ای بسیار متداول است.

نیروی محرکه سازه چادری جمع شونده در دو حالت دستی و اتومات قابل طراحی و اجرا می باشد. در مدل های اتومات با طراحی یک ریموت و نصب یک موتور، کنترل فعالیت باز شدن و جمع شدن سایبان چادری به صورت کاملا کنترل شده و خودکار انجام می شود. در مدل های دستی با هدف کاهش هزینه های مشتری، فرآیند باز شدن و جمع شدن سازه چادری با استفاده از مکانیزم های مکانیکی و دست انجام می شود.

 

پرگولا با سقف شیروانی

اگر می خواهید پرگولا را همراه با سازه خانه خود اجرا کنید، پرگولای شیروانی انتخاب خوبی است. به این صورت که سقف خانه شما با سقف شیروانی پرگولا اجرا شود. با این کار شما یک پرگولای شیروانی در کنار خانه درست کرده‌اید که دارای دسترسی آسان بوده و حتی می‌تواند ورودی خانه شما را تعریف کند.

 

پرگولا با سقف شیبدار

این نوع پرگولا دارای سقف شیبدار است که می‌تواند در فصل‌های مختلف به عنوان فضای نشیمن در محوطه استفاده شود.

استفاده از این مدل پرگولا برای حیاط یا باغ معمول‌تر است. پرگولاهای شبیه به آلاچیق مانند یک اتاق نشیمن در فضای باز هستند و می توانند ارزش ملک را افزایش دهند.  

ساخت این مدل پرگولا به تجربه و مهارت بالا نیاز دارد. اگر پرگولای انتخابی شما یک سقف کاملا پوشیده دارد بهتر است نوع شیبدار آن را انتخاب کنید تا در آب و هوای بارانی آسیب نبیند.

 

پرگولا با سقف ترکیبی

یکی از جدیدترین مدل های پرگولا که در حیاط ویلا یا باغ می توانید از آن استفاده کنید، پرگولا با سقف مسطح است. خلاقیت و ترکیب سقف‌های شیبدار و مسطح می تواند به عنوان یک ورودی باغ، سایه ای رویایی و دل‌انگیز را ایجاد کند. علاوه بر این گیاهان رونده به خوبی روی پایه ها و سقف پرگولا رشد می کنند.

 

نکاتی مهم برای داشتن پرگولای زیبا

نکاتی مهم برای داشتن پرگولای زیبا

سعی کنید با توجه به تعداد افراد خانواده و میزان استفاده از پرگولا اندازه آن را مشخص کنید. اگر محوطه شما محدودیت فضایی ندارد، یک پرگولا با اندازه بزرگ و کافی برای دورهمی‌های شما مناسبتر خواهد بود.

اگر می خواهید از سازه پرگولا در بام استفاده ‌کنید، شرایط آب‌وهوایی و وزش باد را در نظر داشته باشید و در رابطه با میزان وزنی که به بام وارد می‌شود با کارشناسان متخصص مشورت کنید.

جنس سازه پرگولا را با توجه به اقلیم منطقه انتخاب کنید تا دوام و استحکام بیشتری داشته باشد.

پرگولاهای فلزی برای طراحی‌های سبک صنعتی کاربرد بیشتری دارند و پرگولاهای چوبی حس طبیعت را به محوطه شما می‌دهند.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که میزان بارندگی در آن زیاد است، بهتر است از پرگولا دارای سقف پوشیده استفاده کنید.

اگر می‌خواهید پرگولای شما در تمام طول سال با گیاهانی پوشیده باشد، از ترکیبی از گیاهان رونده همیشه سبز و خزان‌دار استفاده کنید، در این خصوص از یک طراح فضای سبز بخواهید تا شما را راهنمایی کند و نکته‌های نگهداری از گیاهان به کار رفته را یاد بگیرید.

برای زیبایی بیشتر پرگولا می‌توان از متریال‌های مختلفی، مانند پارچه‌هایی زیبا برای سقف و دیواره‌های آن و یا حصیرهای رنگارنگ استفاده کرد. استفاده از شیشه رنگی هم ایده‌ای برای تزیین بخش‌هایی از پرگولا است.

 

 

مزایای پرگولا

  • ایجاد فضایی خوب در محیط بیرونی برای کاربری‌های مختلف
  • ایجاد مکانی برای آویزان کردن گلدان‌های تزیینی یا رشد گیاهان رونده و پیچکی
  • ایجاد فضای نیمه‌باز که از نظر برپایی آتش و تهویه برای پخت‌وپز مناسب است.
  • ایجاد نقطه‌ی کانونی در طراحی فضای سبز بیرونی
  • نیاز نداشتن به زیرساخت، امکانات یا بستری خاصی
  • ساخت و نصب آسان پرگولا
  • باز بودن چهار جهت فضایی پرگولا که عبور و مرور را برای کاربران راحت می کند .
  • مانند آلاچیق های چوبی نیازمند مراقبت و تعمیر نیستند .
  • با هزینه ای بسیار کم بهترین طرح قابل اجراست .

 

 

معایب پرگولا

  • به ‌دلیل ساختار (سقف باز و فضای نیمه‌باز) و جنس (معمولاً پرگولا با چوب ساخته می‌شود) در همه‌ی اقلیم‌های آب‌و‌هوایی قابل‌اجرا نیست.
  • ساختار مشبک پرگولا تنها اندکی سایه ایجاد می‌کند و نمی‌توان از این سازه به ‌عنوان سایبان استفاده کرد.
  • همچنین نمی‌توان پرگولا را به‌عنوان فضایی کاملاً خصوصی در نظر گرفت.
  • تا زمانی که گیاهان رونده به تکامل برسند , علنا پروژه ناتمام است.
  • تا زمانی که گیاهان رشد نکنند در تابستان قابل استفاده نیست زیرا ایجاد سایه نمی کند.
  • پرگولا از خیسی باران و برف جلوگیری نمی کند، به همین دلیل با کمترین نم، مجبور به ترک آن می شویم ولی با اجرای سقف متحرک پارچه ای این مشکل بر طرف می شود که این امر مستلزم هزینه بیشتر است.
  • پرگولا ها اغلب به صورت مستطیل اجرا می شوند به همین دلیل محدودیت در طراحی داریم.

 

تفاوت آلاچیق و پرگولا

تفاوت آلاچیق و پرگولا

اصلی‌ترین تفاوت آلاچیق و پرگولا، ساختار سقف آنها است. طرح اولیه سقف پرگولا معمولاً یک شبکه افقی متشکل از تیرهای (آلومینیوم، فولاد، چوب، پی وی سی و غیره) به هم پیوسته است. این مدل سقف‌ها روی فضای داخل پرگولا، کمی سایه درست می‌کنند، اما محافظتی در برابر باران ندارند. سقف‌های پارچه‌ای جمع شونده بیشتر می‌توانند سایه کامل ایجاد ‌کنند، اما محافظت کمی در برابر باران دارند.

سقف آلاچیق برخلاف پرگولا، پوششی کامل ایجاد می‌کند. در آلاچیق ممکن است کناره‌ها باز باشند، اما همیشه سقف به صورت بسته و یکپارچه است. در ساخت آلاچیق از انواع مختلفی از جمله فلزی، چوبی، سیمانی، شیشه‌ای، سنگی و… استفاده می‌شود. سقف آلاچیق اغلب به صورت شیب‌دار است و از جمع شدن آب باران جلوگیری می‌کند. معمولا کف آلاچیق هم بخشی از آن به حساب می آید. این بخش معمولا از سطح زمین بلندتر است و گاهی در اطراف آلاچیق، دکینگ کوچکی را تشکیل می‌دهد.

 

تفاوت پرگولا و آربور

پرگولا و آربور هم از کلماتی هستند که آنها را یکی و مترادف می‌دانند. آربور در واقع سازه‌ای است که به عنوان ورودی به محوطه، حیاط و باغ به کار می‌رود و اغلب از جنس چوب است که با وجود گیاه در اطراف آن حس دعوت‌کنندگی را برای افراد به وجود می آورد، شاید بتوان گفت آربور شکل کوچکتر و ساده شده ای از پرگولا است که برای ورودی‌ها استفاده می شود.

 

 

قیمت پرگولا

قیمت پرگولا به عوامل مختلفی بستگی دارد و قیمت ثابتی برای آن ارائه نمی ‌شود. با توجه به اینکه پرگولا مورد نظر شما دارای چه طرح و چه جنس و سبک ساختی باشد قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود. به همین منظور بهتر است ابتدا با در نظر گرفتن فضای موجود و سپس انتخاب جنس و طرح مورد نظر قیمت پرگولا را بررسی کنید.

 

 

کلام آخر

شما هم می‌توانید یک پرگولای زیبا در محوطه، باغ و ویلای خود داشته باشید و از یک مهمانی و دورهمی خانوادگی در فضای باز لذت ببرید. وجود یک پرگولای زیبا و شیک امکانات محوطه شما را کامل می‌کند. به شما توصیه می کنیم برای داشتن پرگولا در طرح و مدل و ابعاد مناسب با کارشناسان متخصص مشورت کنید و کار را به کاردان بسپارید.