فلاور باکس چیست و چه کاربردی دارد؟ - سازه برتر



فلاور باکس چیست و چه کاربردی دارد؟

فلاور باکس چیست و چه کاربردی دارد؟

فلاور باکس یا همان جعبه گل، همان طور که از نامش پیداست برای کشت گل‌ها و گیاهان استفاده می شود، استفاده از باغچه متحرک باعث زیبا سازی فضای سبز در محیط های داخلی و خارجی می شود. فلاور باکس یا همان باغچه متحرک (پرتابل) برای تراس، بالکن و مکان‌هایی که امکان ایجاد فضای سبز در آن به راحتی وجود ندارد، استفاده می شود و باعث ایجاد مکانی شیک و زیبا با گل آرایی و کاشت درختچه‌های تزئینی می شود، این مکان فضای دل نشینی را برای خانواده و دوستان به وجود می آورد.

شما هم اگر علاقمندید یک فلاورباکس زیبا برای تراس، ویلا، آلاچیق و یا هر مکان دیگر طراحی کنید و بسازید، در ادامه این نوشتار از سازه برتر، ما را همراهی کنید تا انواع فلاور باکس را به شما معرفی کنیم.

 

فلاور باکس چیست؟

تمام گیاهان برای رشد و سرسبزی خود به یک بستر کاشت و مکان مناسب نیاز دارند. این بستر کشت، با جای دادن گیاه در یک گلدان با ابعاد مشخص ایجاد می شود، که در اصطلاح به این گلدان "فلاور باکس" گفته می شود. استفاده از فلاور باکس یکی از المان‌هایی است که در ساخت ویلا به کار می رود و باعث زیبایی دوچندان آن خواهد شد.

 

روش ساخت فلاور باکس

مشخص کردن اندازه فلاورباکس

تعیین محل قرار گرفتن فلاور باکس

خاک ریزی

کاشت گل‌ها و گیاهان

قبل از هر کاری برای ساخت جعبه گل، باید ابعادی که در نظر دارید را اندازه بگیرید و بعد از تعیین محل مورد نظر برای اجرا، ساخت فلاور باکس را شروع کنید. به ویژه اگر قرار باشد فلاور باکس بر روی بالکن، تراس یا لبه قرار داده شود.

برای درست کردن یک فلاور باکس به وسایلی از قبیل متر، پیچ گوشتی، دریل برقی، اره و پیچ نیاز دارید.

بعد از انتخاب محل و فراهم کردن ابزار و انتخاب متریال مناسب برای ساخت فلاورباکس، با اندازه گرفتن ابعاد، می توانید شروع به ساخت فلاور باکس مورد نظر خود بکنید.

در نهایت با خاک ریختن داخل فلاور باکس، باید گیاهان و گل‌هایی که سازگار با شرایط اقلیمی منطقه هست و با سلیقه شما هماهنگ است را بکارید.

نکته مهمی که در ساخت فلاور باکس وجود دارد این است که، یک زهکشی مناسب باید در کف فلاور باکس انجام شود. برای این امر باید کف فلاور باکس را چند سوراخ کرد و در هنگام کاشت گیاه 3 تا 5 سانتی متر ریگ های بادامی در کف فلاور باکس ریخت و بعد از آن روی ریگ‌ها را یک لایه پارچه مخصوص به نام ژئوتکستیال قرار داد تا با کمک این پارچه، خاک نتواند از سوراخ‌های کف فلاور باکس خارج شود. با انجام این کار، زهکشی مناسب برای فلاور باکس انجام می شود.

 

انواع فلاور باکس بر اساس محل قرارگیری

انواع فلاور باکس بر اساس محل قرارگیری

فلاور باکس زمینی

یکی از محبوب‌ترین انواع جعبه‌های گیاه، فلاورباکس زمینی است. این فلاورباکس در اندازه‌های بزرگ یا متوسط درست می شوند و بر روی زمین گذاشته می شوند. همچنین با ترکیب یک نیمکت با فلاور باکس زمینی در کنار هم، مدل‌های بسیار مدرن و زیبا برای نیمکت مجتمع‌های تجاری ساخته می شود. این فلاور باکس‌ها کمک بسیاری به زیبایی فضای سبز می کنند.

 

فلاور باکس دیواری

فلاورباکس دیواری، روی یکی از دیوارهای فضا که بهترین دید و منظره را دارد نصب می شود. اغلب فلاور باکس دیواری دارای یک پس زمینه پرچین مانند طرح دار، به شکل مورب یا افقی و از چوب‌های موجود در صنعت ساختمان، از جمله چوب پلاست یا چوب ترموود است و تعدادی مخزن فلاورباکس بر روی آن نصب می شوند. این فلاورباکس‌ها به شکل‌های مستطیلی یا مربعی می باشند و اندازه آنها با توجه به گیاهی که در فلاور باکس قرار است کاشته شود تعیین می شود. فلاورباکس دیواری را بیشتر در بالکن یا تراس سبز نصب می کنند. همچنین این نوع فلاورباکس، به دلیل اشغال فضای کم گزینه خوبی برای تراس سبز کوچک و جمع و جور است.

 

فلاور باکس آویز یا معلق

فلاورباکس معلق، توسط یک پایه فلزی به نرده یا دیوار یا جان پناه تراس سبز وصل می شود. این مدل از فلاورباکس بیشتر برای نمای ساختمان استفاده می شود. در مخزن فلاورباکس معلق می توان یک گلدان پلاستیکی را جای داد.

 

فلاورباکس پنجره ای

یکی دیگر از انواع فلاور باکس‌ها مدل پنجره‌ای است، که محل جانمایی آن معمولا در لبه پنجره‌ها و یا نرده تراس و بالکن است. این ایده در سراسر جهان طرفدار زیادی دارد و به عنوان یکی از عناصر زیبایی برای طراحی پنجره در نمای ساختمان استفاده می شود. چرا که بهره بردن از گیاهان و گل‌های طبیعی، نمای منزل را زیبا و سرشار از حس تازگی و طراوت می‌کند.

 

فلاورباکس سینی دار

این مدل فلاور باکس، برای خروج آب اضافی به سینی زهکش یا سیرکوله استفاده می شود.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

یکی از دغدغه های پیمانکاران ساختمانی و همچنین تولیدکنندگان و فروشندگان تجهیزات ساختمانی، جذب مشتریان جدید و بیشتر است که با در نظر گرفتن بازار رقابتی موجود، برای بیشتر دیده شدن، نیاز به تبلیغات احساس می شود و با توجه به اینکه تبلیغات اینترنتی یکی از کم‌هزینه‌ترین و در عین حال جزو پربازده‌ترین روش های تبلیغاتی است؛ فعالان صنعت ساختمان می توانند با تبلیغات اینترنتی مشتریان بیشتری داشته باشند و در نتیجه درآمد بیشتری کسب کنند.

مجموعه تبلیغات ساختمانی سازه برتر امکان همکاری با فعالان این حوزه را در بخش طراحی و اجرای تبلیغات اینترنتی فراهم کرده و می توانید از طریق تبلیغات کلیکی یا رپورتاژ آگهی یا بهینه سازی سایت برای گوگل، برای جذب مشتریان جدید اقدام کنید.

ضمن اینکه این امکان را دارید که آگهی خود را در سایت سازه برتر منتشر کنید و این آگهی بصورت دائمی در سایت نمایش داده شود و نیازی به پرداخت هزینه برای تمدید آن نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

انواع فلاور باکس از لحاظ جنس

انواع فلاور باکس از لحاظ جنس

فلاورباکس چوب پلاست

فلاورباکس‌های چوب پلاست با استفاده از پروفیل‌های فلزی، درست می شوند و در نهایت توسط ورق‌های چوب پلاست پوشش داده می شوند. این باکس‌ها، بسیار شبیه به چوب هستند که همین باعث شده زیبایی آنها چند برابر شود. این نوع از فلاورباکس‌ها به دلیل حفاظت از محیط زیست بسیار پر طرفدار هستند و به طبیعت هیچ آسیبی نمی زنند، بنا براین گزینه خوبی برای رشد انواع گیاهان و گل‌ها می باشند.

 

فلاورباکس گالوانیزه

جنس فریم اصلی این نوع از فلاورباکس‌ها، ورق گالوانیزه است که با رنگ الکترواستاتیک پوشیده می شود. فلاورباکس‌های گالوانیزه، دارای قابلیت کاشت مستقیم گیاه داخل باکس و تغییر رنگ می باشند.

 

فلاورباکس بتنی

فلاورباکس‌های بتنی، با بهره گیری از بتن سبک و ترکیبی از سیمان، ماسه و میلگرد ساخته می شوند و با توجه به درخواست مشتری در اندازه‌ها و ابعاد مختلف تولید می شوند. این نوع فلاورباکس‌ها در برابر عوامل مخرب محیطی، دوام و مقاومت بسیار بالایی دارند و انتخاب خوبی برای استفاده در فضاهای بیرونی مانند محوطه سازی ویلاها، پیاده روها، باغ‌ها، معابر و پارک‌ها هستند.

 

فلاورباکس سنگی

برای ساخت فلاورباکس‌های سنگی، از سنگ‌هایی همچون تراورتن و مرمر در صنعت ساختمان استفاده می شود. این نوع فلاورباکس‌ها به دلیل نفوذ پذیری بسیار کم، احتیاج به ایجاد منافذ مصنوعی دارند که این مورد یکی از معایب آنها به شمار می آید. ولی به خاطر زیبایی منحصر به فردی که دارند، بیشترین کاربرد را در باغچه‌ها و حیاط دارند.

 

فلاورباکس چوبی

چوب به دلیل این که رطوبت زیادی را به سمت خود جذب می کند، ماندگاری خیلی کمی دارد، به همین جهت چوب‌ها فقط به شکل یک روکش در ساخت فلاور باکس‌ها استفاده می شوند. در واقع برای ساخت فلاورباکس‌ها از ترکیب چوب با مصالح ساختمانی دیگر استفاده می کنند.

 

فلاورباکس سفالی

سفال‌ها از گذشته تا به حال به عنوان گلدان کاربرد زیادی داشتند. سفال با جذب رطوبت و نگه داشتن آب، به رشد گیاهان و گل‌ها کمک می کند. فلاورباکس‌های سفالی، دارای زیبایی خاصی هستند و کمک زیادی به جذاب‌تر شدن دکوراسیون فضای داخلی ویلا یا ساختمان می کنند.

 

فلاورباکس پلاستیکی

فلاورباکس پلاستیکی

این نوع فلاور باکس‌ها، قیمت ارزان‌تر و وزن کمی دارند، به همین دلیل استفاده زیادی می شوند. اما چندان زیبا نیستند، از این رو بیشتر در بالکن‌ها و تراس‌ها استفاده می شوند.

 

فلاور باکس شیشه ای

فلاورباکس‌های شیشه ای، از جنس شیشه و یا با ترکیب شیشه، چوب و فلز درست می شوند. این نوع از فلاور باکس‌ها به دلیل آسیب پذیری بیشتر در فضای داخلی ویلا یا ساختمان به کار می روند.

 

فلاورباکس‌های ترموود

بدنه اصلی فلاور باکس‌های ترموود، از پروفیل‌های فلزی ساخته شده است. این نوع پروفیل‌ها با رنگ الکترواستاتیک پوشانده می شوند و در آخر با ترموود کاور می شوند.

 

فلاور باکس با ترکیب فلز و چوب

فلاور باکس فلز و چوب، محبوب‌ترین مدل فلاور باکس برای معماران دکوراسیون داخلی است، زیرا هم مدرن و شیک است و هم ظاهر بسیار جذاب و حرفه ای دارد. پایه‌ها و شاسی این نوع فلاور باکس از جنس فلز فولاد است و بدنه فلاورباکس از جنس چوب پلاست یا چوب می باشد.

ترکیب فلز و چوب که مکمل یکدیگر هستند، در پروژه‌های کافی شاپ و رستوران متداول است. همچنین به خاطر استحکام بالای فلز فولاد در اجرای روف گاردن، تراس سبز و بام سبز پروژه‌های شخصی هم پیشنهاد می شود.

در پروژه‌های شخصی با توجه به ملاحظات فنی و اقتصادی از دو گزینه چوب پلاست یا چوب ترمو استفاده می شود، ولی در پروژه‌هایی که فقط هزینه برای کارفرما اهمیت دارد یا دکوراسیون موقتی است، از چوب روسی استفاده می شود.

فلاورباکس فلز و چوب را می توان در اندازه‌های متوسط تا ابعاد خیلی بزرگ ساخت.

شکل هندسی فلاورباکس فلز و چوب، تنوع بسیار بالایی دارد و می توان آنها را در اشکال مستطیل، مربع، دایره، حجم‌های هندسی ۳ بعدی و ... تولید کرد.

 

چه نوع گیاهانی در فلاور باکس کاشته شوند؟

چه نوع گیاهانی در فلاور باکس کاشته شوند؟

اغلب گیاهان در فلاور باکس قابل کاشت هستند، حتی می شود سبزیجات ریشه ای مانند جعفری، نعنا و گشنیز را نیز در آن کاشت. هر چه قدر عمق فلاور باکس بیشتر باشد و خروجی زهکش آن مناسب باشد، گیاه شادابی و رشد مناسب‌تری دارد. در فضاهای باز مانند محوطه ویلا می توان درختانی مانند انواع کاج و درختان انگور و پرتقال و ... را نیز کاشت. در نهایت با ساخت فلاور باکس می توانیم یک فضای دلنشین و شاداب را به منزل و محل کار خود بیاوریم.

 

 

فلاور باکس برای تراس

تراس‌ها در بیشتر خانه‌ها به عنوان انباری استفاده می شوند، ولی می توان آن را به یک باغچه کوچک رویایی با گیاهان و گل‌های زیبا تبدیل کرد و یک فضای دلنشین برای سپری کردن اوقات فراغت به وجود آورد. به ویژه در زمانی که با وسایل دیگر مانند چمن مصنوعی و نیمکت چوبی و هر وسیله‌ای که به نظرتان در زیبایی فضا تاثیر می گذارد، بالکن یا تراس را دیزاین کنید.

استفاده از فلاورباکس برای تراس، یک ایده بسیار جذاب و فوق العاده است. استفاده از گیاهان تزئینی و رنگارنگ در فلاورباکس تراس، این فضا را به یک باغ جذاب و مینیمال شبیه می کند. ایجاد فلاورباکس در تراس کمک می‌کند گیاهان دوست داشتنی خود را در این فضا بکارید و هر روز با دیدنشان شگفت زده شوید.

 

 

نکات مهم در اجرای فلاورباکس تراس

همیشه سعی کنید برای تراس یا بالکن خود، به تعداد کافی فلاورباکس استفاده کنید. زیرا اجرای ناهماهنگ این المان کاربردی در تراس موجب بی نظمی فضای مورد نظر می شود.

به کار بردن یک گلدان بزرگ به عنوان یک فلاور باکس کوچک انتخاب مناسب‌تری است. زیرا هر چقدر گلدان بزرگتر باشد، احتمال خشک شدن گیاهان کمتر می شود.

در زمان انتخاب نوع فلاورباکس، به نوع گیاهانی که قصد دارید در آن بکارید توجه کنید. جنس و اندازه فلاور باکس روی میزان ریشه دهی آن و کاشت گیاه تاثیر زیادی می گذارد.

به میزان زهکشی فلاور باکس باید حتماً توجه کنید. زهکشی استفاده شده باید مطابق با طرح فلاورباکس باشد تا آب اضافی به خوبی از ته گلدان خارج شود.

به محل قرار گرفتن فلاورباکس دقت کنید. این وسیله باید حداقل در طی شبانه روزبه مدت ۵ ساعت زیر نور خورشید قرار داده شود تا گیاهان داخل آن به خوبی رشد کنند.

در نهایت از یاد نبرید که خاک داخل فلاورباکس، خیلی سریع خشک می شود. بنا براین باید آبیاری را با فاصله‌های زمانی کمتری انجام دهید.

 

کاربرد فلاورباکس

کاربرد فلاورباکس

زیبا کردن محیط پیرامون

مناسب برای نصب در روف گاردن، آلاچیق، تراس، بالکن، باغ ویلا، حیاط، باغ ویلا، دفاتر دولتی، ادارات و شرکت‌ها

قابلیت استفاده در فضای سبز و پارک‌ها

کمک به حفظ محیط زیست

پرورش انواع گل و گیاه و افزایش اکسیژن

 

 

قیمت فلاور باکس

قیمت فلاور باکس با توجه به اندازه و ابعاد آن و همچنین جنس آن تعیین می شود و نمی شود قیمت مشخصی را برای آن مشخص کرد.

 

 

جمع بندی

با توجه به این مطلب به این نتیجه می رسیم که برای داشتن محیطی سبز و لذت بخش و بهبود کیفیت زندگی، داشتن فلاورباکس‌های متنوع و جذاب امری ضروری است.

در این مقاله تلاش کردیم که به طور بی‌نقص و کامل درباره فلاورباکس، انواع و کاربرد آن، به‌روزترین و بهترین اطلاعات را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم که این مقاله مفید واقع شده باشد و به جواب سوالات خود رسیده باشید. پیشنهادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.