اهمیت گل کاری و فضای سبز در محوطه سازی ویلا - سازه برتر



اهمیت گل کاری و فضای سبز در محوطه سازی ویلا

اهمیت گل کاری و فضای سبز در محوطه سازی ویلا

اهمیت گل کاری و فضای سبز در محوطه سازی ویلا به قدری است که بسیاری از مردم به دنبال راههایی ساده و زیبا برای گلکاری فضای سبز محوطه ویلای خود هستند. ایده های گلکاری بسیار ساده ای وجود دارند که در عین کم‌خرج و کم‌دردسر بودن، محوطه ویلای شما را زیبا و جذاب می کنند، این ایده ها می توانند زیبایی بی نظیر و آرامش را برای محوطه ویلای شما به ارمغان بیاورند.

طراحی و گل‌کاری فضای سبز حیاط ویلا یکی از اقداماتی که در حوزه محوطه سازی انجام می‌شود و می‌تواند بسیار منحصر به فرد باشد. اگر کمی در این باره فکر کنید، یک ویلای سرسبز را با گل‌های رنگارنگ و گلدان‌های زیبا تصور می‌کنید که محیط زندگی را به یک فضای دلنشین و لذت بخش تبدیل می کنند.

بحثی که قرار است در این مقاله از سازه برتر به آن بپردازیم، اصول طراحی و اجرای بهترین ایده‌های گل‌کاری و فضای سبز در محوطه سازی ویلا و همچنین نحوه نگهداری گیاهان است. امیدواریم این نکات و ایده ها را برای زیباتر کردن ویلای خود به کار ببرید و از آن نهایت استفاده را داشته باشید.

 

بهترین ایده‌های گل کاری فضای سبز در محوطه سازی ویلا

بهترین ایده‌های گل کاری فضای سبز در محوطه سازی ویلا

یکی از موارد مهمی که باید در زمان طراحی و ساخت ویلا در نظر داشته باشیم، گل کاری و فضای سبز در محوطه سازی ویلا است که جذابیت آن را بیشتر کرده و باعث ایجاد احساس نشاط برای ساکنین ویلا می شود. به همین منظور در این بخش چند ایده برتر برای گل کاری و فضای سبز محوطه ویلا، به شما معرفی می کنیم.

 

  • گیاهان چند ساله با عمر طولانی بکارید

گیاهان چند ساله به مدت چند سال به طور پیاپی گل می دهند و رشد می کنند، در حالی که گیاهان یک ساله فقط یک سال زنده هستند و در واقع فقط یک فصل زندگی می کنند. بهتر است در محوطه سازی ویلا برای حفظ بودجه، از گیاهان چند ساله استفاده کنید.

چند نمونه از گیاهانی که عمر طولانی دارند و چند ساله هستند شامل موارد زیر می شود:

بومادران

آقونیطون

آلیسوم

بابونه

تاج الملوک

آنمون

شاه پسند

 

  • برای گلکاری فضای سبز محوطه ویلای خود از یک گلدان زیبا استفاده کنید

برای گل کاری نیازی نیست از ابزارهایی مانند گلدانهای گران‌قیمت استفاده کنید، وسایلی مثل جعبه ها، لاستیک اتومبیل، پالت های کهنه و... می توانند جایگزین خوبی برای گلدان ها باشند. استفاده از چنین وسایلی در یک فضا با تغییر سطح منظره، زیبایی را برای محوطه ویلای شما به ارمغان می آورد.

 

  • قلمه گیاهان متنوع را از دوستان خود بگیرید

گیاهان و گلهای زیادی هستند که با قلمه گرفتن از گیاه دیگری رشد می کنند و شما می توانید قبل از اینکه گیاهی را بخرید بدون صرف هزینه، از دوستانتان گیاهان زیبایی قلمه بگیرید.

بعضی گیاهان مانند گلهای کاکتوس و یا اقاقیا با قلمه زدن خیلی خوب رشد می کنند و فضای سبز محوطه ویلای شما را زیبا و آراسته می کنند.

بعضی از گلهای چند ساله که می توانید برای گلکاری محوطه ویلا از آنها استفاده کنید شامل موارد زیر می شوند:

آلیوم

گل میمون

گل مخروطی

مریم گلی

آستیله

ورونیکا

پنجه کانگورو

گل شب بو

 

برای گل کاری محوطه ویلا از چمن استفاده کنید

فضای سبز ویلای شما با استفاده از چمن، مدرن و زیبا می شود. چمن در حالی که بسیار زیبا است به نگهداری و بودجه مالی زیادی نیاز ندارد، ولی به حیاط ویلای شما جلوه زیبایی می بخشد.

انواع چمن هایی که می توانید به کار ببرید عبارتند از:

چمن شیشه ای

کتان

چمن ساقه ای کوچک

چمن معمولی

چمن جو دو سر

چمن نی زار پر مانند

 

  • سعی کنید در فضای سبز ویلای خود از گیاهان و گلهای چهار فصل استفاده کنید

باغچه های چهار فصل در تمام فصول سال سبز و سرحال باقی می مانند، حتی تا اواسط زمستان هم ساختار سبز خود را حفظ می کنند و نشانه های زندگی و حیات را به نمایش می گذارند.

چند نمونه گل وگیاه همیشه سبز عبارتند از:

ماهونیا

وکانتا

شمشاد معمولی

گل سیکلا من

میخک هندی یا ژاپنی

پیچ امین الدوله

پیر گل همیشه بهار

 

  • استفاده از وسایل برای گلکاری محوطه

  • گل کاری با جعبه های کهنه

جعبه های کهنه گزینه جالبی برای گلکاری هستند. این جعبه ها اکثرا بلا استفاده هستند و تا سالیانی دراز در گوشه ای از خانه شما خاک می خورند. شما با کاشتن گلها و گیاهان در این جعبه ها آنها را به وسایل زیبایی تبدیل می کنید.

 

  • گلکاری فضای سبز ویلا با طاقچه پای پنجره

داشتن یک پنجره پر از گل پای پنجره، یکی از زیباترین ایده ها برای داشتن یک پنجره دوست داشتنی در ویلا است و شما می توانید به راحتی با باز کردن پنجره گلهایتان را آبیاری کنید و همچنین شاهد یک منظره زیبا باشید.

 

  • گلکاری محوطه ویلا با فلاورباکس یا باکس گل

شما با داشتن یک باکس به سبک دلخواه خود، یک تابلوی رنگین و بسیار طبیعی از گلهای زیبا خواهید داشت که همراه با عوض شدن فصلها تغییر می کند.

 

  • گلکاری فضای سبز ویلا با قاب آویز گل

این ایده می تواند نقش یک تابلوی برجسته و واقعی را ایفا کند و محیط ویلای شما را بسیار زیبا کند، در این ایده شما می توانید یک قاب را طراحی کنید و گلدانهای خود را از قسمت بالای آن آویزان کنید.

 

  • گلکاری فضای سبز محوطه ویلا با کنده درخت

شما می توانید با کمی گود کردن تنه درختی که ریشه هایش هنوز داخل خاک هستند و به نوعی هنوز نفس می کشند و ریختن خاک مناسب داخل آن، بستر کاشت گل هایتان را فراهم کنید. با این کار همچنین می توانید به درخت اجازه بدهید که یک بار دیگر و این بار به شکلی دیگر زندگی کند و به گلهای شما هم زندگی ببخشد.

 

  • گلکاری فضای سبز محوطه ویلا با تخت چوبی قدیمی

تختهای از کار افتاده و قدیمی می توانند به یک باغچه دوست داشتنی و کوچک تبدیل شوند، کافی است زیر تخت را با یک تخته بپوشانید و داخل آن را با کود و خاک مناسب پر کنید. حالا می توانید باغچه کوچک خود را در دل این تخت قدیمی به وجود بیاورید.

 

  • گلکاری فضای سبز محوطه ویلا با نردبانهای چوبی

یک نردبان را می توان با کمی تغییر به محل کاشت گیاهان تبدیل کرد. شما می توانید با جایگذاری محفظه های چوبی به جای تخته های نردبان، گیاهان و گلها را طبقه به طبقه در این قسمتها کاشته و یک نردبان زیبای سبز و گلکاری شده داشته باشید.

 

گل کاری دیوار محوطه ویلا

  • دیوار حیاط ویلا

شما می توانید با کمی ابتکار و خلاقیت حتی به دیوارهای محوطه ویلای خود زیبایی ببخشید و از گلها و گیاهان در لابه‌لای دیوارها استفاده کنید.

 

  • گلکاری فضای سبز محوطه ویلا با بلوک های سیمانی

ازجمله وسایل دیگری که در صنعت ساختمان برای محوطه سازی ویلا از آن استفاده می شود بلوک سیمانی است. بلوک سیمانی هم از آن دسته از چیزهایی است که پیدا کردنش زیاد سخت نیست و حتی شاید در حیاط یا انبار خانه‌تان موجود باشد. این بلوک ها را با خاک مناسب می توانید به عنوان گلدان در یک ردیف قرار دهید و با کاشتن گلها و گیاهان زیبا و رنگارنگ ظاهر سرد آنها به منظره زیبایی تبدیل کنید.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

سازه برتر امکان ثبت آگهی دائمی را برای ارائه دهندگان خدمات و پیمانکاری ساختمان فراهم کرده و به این ترتیب می توانید آگهی خود را با توضیحات کامل و تصاویر و فیلم های مربوطه در سایت سازه برتر ثبت کنید و از این طریق خدمات خود را به مخاطبان این سایت معرفی کنید.

ضمن اینکه این آگهی ها در گوگل نیز جایگاه مناسبی را کسب می کنند و می توانند مشتریان زیادی را بصورت مستقیم از گوگل برای شما به همراه داشته باشند و به این ترتیب دو منبع جدید جذب مشتری برای شما فراهم شده که می توانید از آن استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و سفارش آگهی در سایت سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

نکات مهم گل‌ کاری فضای سبز

نکات مهم گل‌ کاری فضای سبز و انتخاب گیاهان برای کاشت

1- محیط کاشت گیاهان

اولین نکته مهم و کلیدی در طراحی و گل‌کاری فضای سبز در محوطه سازی ویلا، توجه به محیط کاشت است. زمانی می‌توانید بهترین گیاهان را انتخاب کنید که بدانید حیاط شما بیشتر در معرض سایه است یا نور و آفتاب. همه گیاهان به شرایط سایه یا آفتاب، به طور مشابه نیاز دارند اما برخی در آفتاب و برخی در سایه، رشد بهتری خواهند داشت. همچنین گل‌ها نیاز به آبیاری دارند. برای برخی از گیاهان، محل گلدان‌ها را در منطقه سایه‌دار یا منطقه آفتاب‌گیر پیشنهاد می دهند.

 

2- گیاهان برگ‌دار و گیاهان گل‌دار

برای گل کاری فضای سبز حیاط ویلا می‌توانید هم گل‌های تزئینی و رنگی را انتخاب کنید و هم گیاهان برگ‌دار سبز را بخرید. این کاملاً به انتخاب و سلیقه شما بستگی دارد. کاشت گیاهانی که در فصل بهار شکوفه می‌زند زیبا است و در مقابل، بوته‌های سبز و درختچه ها هم جذابیت خاص خود را دارند.

هر گیاهی را که انتخاب می کنید، خواه چند ساله باشد یا یک ساله، سعی کنید در بافت‌ها و رنگ های متنوع باشد تا زیبایی حیاط ویلا را دو چندان سازد. اگرچه گیاهان متنوع برای گل‌کاری فضای سبز خوب هستند، اما چون رشد یک گیاه در یک محیط به سایر گیاهان وابسته است، بهتر است انتخاب خود را برای یک محوطه در حیاط به سه نوع گیاه، محدودتر کنید.

 

3- تنوع در انتخاب گیاهان

زمانی ایده‌های گل‌کاری فضای سبز حیاط ویلا جذاب‌تر و زیباتر می‌شوند که گیاهان را متنوع انتخاب کنید. گیاهانی را انتخاب نکنید که هم شکل و هم قد هستند یا بافت یکسانی دارند. یک گیاه را انتخاب کنید که بلند و قائم باشد؛ دیگری، قد تپه‌ای و متوسط داشته باشد و یکی دیگر، کوتاه قد و پراکنده رشد کند. این ترتیب، علاوه بر ایجاد کنتراست زیبایی شناختی، از رقابت برای دسترسی به خاک و نور مورد نیاز برای رشد در گیاهان نیز جلوگیری می‌کند.

 

4- تنوع در رنگ‌های گیاهان

ترکیب هماهنگ رنگ‌ها یک ایده خلاقانه ذهنی است. با گل‌کاری فضای سبز، شما در عمل، پالت رنگ را به حیاط ویلا می‌برید و آن را آن طور که مایل هستید، رنگ‌آمیزی می‌کنید. به عنوان مثال، رنگ‌های آبی، صورتی و بنفش تقریباً همیشه با هم سازگار و متناسب هستند. نارنجی و زرد گرم با قرمز که به رنگ قهوه‌ای یا بنفش متمایل هستند، به خوبی جلوه خواهند کرد. نقره‌ای و سفید با همه چیز مطابقت دارند. در انتخاب گیاهان و گل ها باید به این ترکیب رنگ‌ها توجه کنید. بدون شک، حیاط ویلای خود را جذاب‌تر خلق خواهید کرد.

 

چگونه از گیاهان در حیاط ویلا مراقبت کنیم؟

چگونه از گیاهان در حیاط ویلا مراقبت کنیم؟

پس از اینکه بهترین ایده‌های گل‌کاری فضای سبز حیاط ویلا را اجرا کردید، لازم است از گیاهان کاشته شده مراقبت کنید. در این زمینه به نکات زیر توجه داشته باشید:

 

برای گیاهان باید از خاک باغچه یا خاک گلدان استفاده کنید تا آب بیشتری را در خود نگهداری کند. کودهای لازم را در زمان مناسب و به موقع به گیاه برسانید. هنگام پر کردن گلدان با مخلوط کود و خاک، جای مناسب برای نفوذ آب را بگذارید؛ یک اینچ بین لبه گلدان و سطح خاک کافی است.

 

اگر قرار است گلدان در برابر حصار یا دیوار قرار بگیرد، گیاهان بلند را در قسمت پشتی قرار دهید که جلوی هوا و نور را برای گیاهان کوتاه‌تر نگیرد.

 

اگر از ظاهر خاک در گلدان خوشتان نمی‌آید، پوشش بیرونی خاک را در اطراف ساقه‌های گیاهان با پوسته خرد شده، سنگ ریزه، سنگریزه‌های جذاب رنگی یا ... بپوشانید.

 

به یاد داشته باشید که گیاهان یک ساله به آب بیشتری نسبت به سایر گل‌ها احتیاج دارند. خاک موجود در گلدان‌ها خیلی زودتر خشک می‌شود؛ دلیل آن هم فقط عایق‌بندی کمتر و کاهش حجم خاک است که باعث گرم شدن خاک و تبخیر سریع‌تر رطوبت می‌شود. با استفاده از یک آب پاش، آب را مستقیم به گل‌ها برسانید و از خیس شدن بیش از حد شاخ و برگ آن جلوگیری کنید.

 

مواد مغذی را در کنار آبیاری مناسب به گلدان‌ها برسانید. گیاهانی که به صورت مداوم، مقدار کمی کود دریافت می‌کنند، بهترین عملکرد را دارند، با توجه به نوع گیاه، در زمان مناسب، مقدار کافی به آن کود بدهید. این مورد لازمه طراحی گل‌کاری فضای سبز است.

مرتباً شاخه‌های نامناسب گیاهان و ساقه های هرز را حذف کنید تا گلدان‌های شما تمیزتر و سالم تر به نظر برسند.

 

 

سخن پایانی

اجرای گل‌کاری و فضای سبز محوطه ویلا با چند راهکار ساده که در این مطلب به آن پرداختیم به بهترین شکل، امکان‌پذیر است.

به کار بردن گل ها و گیاهان کوچک و بزرگ، بوته‌ها، شمشادها، گل‌های رنگی، چمن، درختچه ها و ... در محوطه سازی ویلا، باعث زیبایی دو چندان ویلای شما خواهد شد و منظره ای بسیار دلنشین و زیبا را برای شما به ارمغان می اورد.

ما در این مطلب از سازه برتر شما را با چند ایده برتر برای گل کاری و فضای سبز ویلا آشنا کردیم، امیدواریم که این نوشته برای شما سودمند باشد. با ثبت نظرات و پیشنهادات خود در پایین این صفحه، ما را برای انتشار مطالب مفید و کارآمد کمک کنید.