8 نکته کاربردی در ساخت آلاچیق سنتی - سازه برتر



ساخت آلاچیق سنتی

8 نکته کاربردی در ساخت آلاچیق سنتی

آلاچیق سنتی از انواع طرح های پرطرفدار و زیبا می باشد و اگر شما تمایل دارید فضای باز حیاط، باغ و قهوه خانه و … آرامش بخش‌تر و جذاب‌‎تر به نظر برسد بهتر است یک آلاچیق سنتی را در فضای مورد نظر خود بسازید و از آن لذت ببرید.

در واقع این سبک بیش از سبک‌های دیگر با طبیعت همخوانی دارد و با آن هماهنگ می شود. البته آلاچیق سنتی زمانی ظرافت و زیبایی خود را به نمایش می گذارد که به خوبی طراحی و به دست افراد حرفه ای اجرا شده باشد.

در این مطلب از سازه برتر توجه شما را به انواع طرح های سایبان سنتی جلب می کنیم، امیدواریم با ایده گرفتن از آن‌ها بتوانید یک آلاچیق سنتی جذاب و متفاوت را برای فضای مورد نظر خود انتخاب کنید.

 

 

طراحی آلاچیق سنتی

طراحان، سازه هایی که با تزئینات طبیعی و چوب‌‌‌های منبت کاری شده و تراش خورده ساخته شده اند را جزو آلاچیق های سنتی به حساب می‌ آورند. اما در ساخت ویلا آلاچیق سنتی با متریال‌‌‌های مختلفی مثل بامبو یا چوب ترمووود، سفال، شاخ و برگ‌‌‌های نخل، یا گاهی کاهگل نیز درست می‌شود که هر یک از این متریال ها جذابیت و زیبایی خاصی را به طرح سایبان می بخشند.

 

آلاچیق سنتی چوبی

یکی از بهترین و پرکاربردترین طرح‌ها برای اجرای آلاچیق به سبک سنتی در فضای سبز باغ یا ویلا، استفاده از آلاچیق چوبی سنتی است.

بدون شک چیزی مانند چوب نمی تواند زیبایی یک فضای سبز را افرایش دهد و آن را کاربردی‌تر و جذاب‌تر کند. امروزه آلاچیق های چوبی در هر طرح و اندازه ای ساخته می شوند. اما افراد برای آنکه حس مدرینتیه را از ویلا، باغ  و حیاط منزل خود دور کنند، ترجیح می دهند از آلاچیق چوبی سنتی در محوطه خود استفاده کنند.

چوب یکی از مناسب‌ترین و بهترین عناصر برای ساخت آلاچیق سنتی می باشد. زیرا از عناصر طبیعی ساخته شده است و سازگاری بیشتری نیز با آن دارد و به نوعی بخش تزئینی فضای سبز به حساب می آید.

به همین خاطر برای داشتن یک آلاچیق سنتی متفاوت و خاص باید از یک طراح حرفه ای و خوش ذوق در این کار یاری بخواهید. همچنین اگر نمای ویلای شما چوبی باشد می توانید آن را با آلاچیق چوبی سنتی ست کنید.

آلاچیق های سنتی چوبی به سبک مشبک هم ساخته می شوند. این آلاچیق ها زیبایی منحصر به فرد و جذابی را به باغ و ویلای شما خواهند داد. رنگ سفید جلوه بیشتری به آلاچیق چوبی سنتی می دهد، سقف آلاچیق های چوبی در انوع رنگ‌ها و طرح‌ها ساخته می شود.

همچنین یکی از انواع آلاچیق چوبی سنتی، آلاچیق چوبی نخل خرما است که بسیار پرطرفدار است، از چوب خرما در ساخت آلاچیق سنتی، مبلمان، سایه‌بان، مبلمان، میز و صندلی، سرویس خواب، ظروف آشپزخانه و… در مناطق نخل‌خیز استفاده می‌شود.

آلاچیق سازان سنتی از چوب نخل خرما، در طرح های مختلف و مناسب برای باغ، ویلا، رستوران‌ها، هتل و مسافرخانه‌ها و جاهای گردشگری و ارگانهای دولتی و خصوصی استفاده می کنند. این نوع آلاچیق بسیار زیبا و محکم و بادوام در برابر رطوبت و باد و باران هست.

آلاچیق سنتی چوبی

مزایای آلاچیق سنتی چوب

چوب از جمله موادی است که به خوبی با طبیعت ترکیب می شود و هماهنگ می شود زیرا عنصر آن از خود طبیعت گرفته شده است. بوی خوشایند چوب بدون شک می تواند لذت تفریح شما را کامل کند. شما می توانید طیف وسیعی از رنگ‌ها را روی چوب اعمال کنید. هر چند استفاده از رنگ هایی که رگه های چوب را بیشتر نشان دهد در اولویت هستند.

چوب های فراوری شده در برابر پوسیدگی مقاوم هستند و دوام بالایی دارند. به همین دلیل نیازی نیست نگران خرابی زود هنگام آن باشید.

 

قیمت آلاچیق چوبی سنتی

چوب عنصری صمیمی، گرم و دعوت کننده است و وقتی در محوطه سازی ویلا و باغ شما استفاده می شود، همین حس را هم در فضا پخش می کند. در حالی که بسیاری از آلاچیق های امروزی، از جنس فلز که بسیار خشن و سرد به نظر می رسند، ساخته می شوند. طبیعتا استفاده از مصالح چوبی در صنعت ساختمان برای ساخت آلاچیق قیمت‌ها را کمی بالا خواهد برد، اما نتیجه کار یک سازه چوبی بسیار زیبا می شود که تمام این هزینه های پرداخت شده را جبران می کند.

 

 

آلاچیق سنتی آجری

یکی دیگر از آلاچیق هایی که جنبه سنتی‌تر دارند، آلاچیق آجری است که معمولا باربیکیو یا شومینه آجری نیز داخل آن قرار می گیرد که اگر کاملا پوشیده باشد معمولا این دیوار آجری تا ارتفاعی مانند ۸۰ سانت بالا آمده و روی آن شیشه قرار می گیرد.

 

 

طراحی و ساخت آلاچیق سنتی ایرانی

فارغ از اینکه کدام سبک را ترجیح می‌دهید انتخابی درست و مناسب، می‌تواند جلوه زیادی به دکوراسیون فضای سبز شما ببخشد.

آلاچیق سنتی یک سبک روستایی را در فضای سبز محوطه ویلا ایجاد می کند. گویی در هر گوشه ای از ایران می توان بخشی از یک روستای شمالی را خلق کرد. آلاچیق سنتی ایرانی یکی از زیرمجموعه‌های پرطرفدار در ایران است که انتخاب طرح و نوع مناسب آلاچیق سنتی ایرانی، یکی از انتخاب‌های چالش‌برانگیز این سبک است.

اگر طرح‌های سنتی ایرانی را ترجیح می دهید، می توانید با استفاده از تخت و سایر ملزومات ایرانی، دکوراسیون سنتی ایده آل خود را بسازید.

استفاده از منبت کاری روی آلاچیق چوبی، مبلمان و میز و یا حتی پرده سنتی و استفاده از چوب‌هایی به رنگ های تیره و قهوه ای از بارزترین ویژگی‌های سبک آلاچیق سنتی ایرانی است. پیشنهاد ما این است که برای پرده‌ها از پارچه هایی با رنگ های روشن و بسیار ساده استفاده کنید.

در هر صورت فراموش نکنید که در دیزاین آلاچیق سنتی ایرانی، هدف ما پرهیز از ایجاد هرج و مرج و شلوغی در فضاست. با رعایت کردن چند المان ساده می توان حس و حال و هنر ایرانی‌ها را به زیبایی روی سازه ی چوبی با سبک سنتی القا کرد.

 

طراحی آلاچیق سنتی

ساخت آلاچیق سنتی مستقل و کوچک

همه ما ایرانی‌ها به داشتن فضایی جدا برای پذیرایی از مهمان علاقه‌مندیم و دوست داریم در صورت وجود یک باغچه یا حیاط از مهمانان در فضای باز پذیرایی کنیم. وجود یک حیاط کوچک هم به شما این امکان را می دهد تا فضای قابل استفاده در منزل خود را گسترش دهید. اگر حیاط شما خیلی کوچک باشد، قرار دادن یک آلاچیق مستقل و سنتی درآن چندان کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد. ولی شما می توانید از یک پرگولای که به دیوار ساختمان وصل می شود، استفاده کنید. با این روش شما با کاهش تعداد پایه‌ها، فضای اشغال شده به وسیله پرگولا را کاهش خواهید داد.

 

 

ساخت آلاچیق سنتی مناسب فصل زمستان

آلاچیق های سنتی زیبا که از چوب سدر درست شده است. سقف این آلاچیق ها، مقاومت و دوام بالایی در برابر بارش باران داشته و همچنین گنبد بالایی سقف نیز مخصوص تهویه ساخته شده است. بنابراین اگر در زمستان قصد پوشاندن دیواره ها را با چادر یا شیشه داشتید به راحتی می توانید از یک بخاری در آلاچیق استفاده کنید.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

یکی از دغدغه های پیمانکاران ساختمانی و همچنین تولید کنندگان و فروشندگان تجهیزات ساختمانی، جذب مشتریان جدید و بیشتر است که با در نظر گرفتن بازار رقابتی موجود، برای بیشتر دیده شدن، نیاز به تبلیغات احساس می شود و با توجه به اینکه تبلیغات اینترنتی یکی از کم‌هزینه‌ترین و در عین حال جزو پربازده‌ترین روش های تبلیغاتی است؛ فعالان صنعت ساختمان می توانند با تبلیغات اینترنتی مشتریان بیشتری داشته باشند و در نتیجه درآمد بیشتری کسب کنند.

مجموعه تبلیغات ساختمانی سازه برتر امکان همکاری با فعالان این حوزه را در بخش طراحی و اجرای تبلیغات اینترنتی فراهم کرده و می توانید از طریق تبلیغات کلیکی یا رپورتاژ آگهی یا بهینه سازی سایت برای گوگل، برای جذب مشتریان جدید اقدام کنید.

ضمن اینکه این امکان را دارید که آگهی خود را در سایت سازه برتر منتشر کنید و این آگهی بصورت دائمی در سایت نمایش داده شود و نیازی به پرداخت هزینه برای تمدید آن نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

اجرای آلاچیق سنتی

چند نکته مهم هنگام ساخت آلاچیق سنتی

  • استفاده از رنگ های روشن

استفاده از رنگ های تند در دکوراسیون آلاچیق سنتی پیشنهاد نمی شود، مگر آنکه میزان آن خیلی کم باشد. در آلاچیق سنتی ایرانی با رنگ های ملایم و یا پرده رنگ روشن، فضا را می توان آرام‌تر نشان داد. اگر مقداری ذوق هنری داشته باشید می توانید سبک سنتی و مدرن را با یکدیگر تلفیق کنید. به عنوان مثال سازه آلاچیق شما چوبی سنتی باشد اما لوازمی که در آن استفاده می کنید و مدل مبلمان از سبک مدرن پیروی کند.

 

  • پرورش گیاهان طبیعی

هدف طراحی دکوراسیون فضای سبز و رفتن افراد به طبیعت، رسیدن به آرامش است. برای آنکه بتوانید در فضای آرام و به دور از هر گونه استرس لحظات خوب و خوشی را سپری کنید، می توانید از انواع گیاهان و گل‌های طبیعی و رنگارنگ استفاده کنید. سقف پوشیده شده از گیاهان طبیعی می تواند علاوه بر زیبایی سایه ی دلخواه شما را نیز فراهم کند.

یکی از مدل های آلاچیق سنتی، پرگولا است که سقف آن متناسب با سلیقه شما مملو از گیاهان و گل‌هایی است که رضایت و آرامش شما را به همراه خواهند داشت. چنانچه از آلاچیق ارزان سنتی استفاده می کنید می توانید با پرورش گیاهان آن را باشکوه‌تر و جذاب‌تر کنید.

 

  • از نیمکت‌های چوبی دست‌ساز استفاده کنید

نیمکت‌های چوبی به شایستگی حس و حال آلاچیق‌ قدیمی و سنتی را برای ما تداعی خواهند کرد. توصیه ما این است اگر مساحت آلاچیق انتخابی شما آنقدر وسیع هست تا میز ناهارخوری درون آن جای بگیرد، از یک نیمکت چوبی زیبا برای صرف غذا و نوشیدنی استفاده کنید و با قرار دادن یک گلدان شیشه‌ای ساده بر روی آن زیبایی آن را چندین برابر کنید.

 

  • استفاده از چراغ های قدیمی

مورد دیگر، استفاده از چراغ ها با طرح قدیمی و سنتی در آلاچیق است. چراغ‌های قدیمی در انواع گوناگونی در گذشته وجود داشتند. کافی است کمی زمان بگذارید و در مغازه‌ها و بازارهای قدیمی آن‌ها را پیدا کنید. بی‌تردید به زیباترین چراغ های سنتی دست خواهید یافت. از جمله محبوب‌ترین این چراغ‌ها می توان به چراغ‌های گل سوز، چراغ‌های پیه سوز و چراغ‌های تلمبه‌ای اشاره کرد که فضای آلاچیق را بیش از پیش به سنتی نزدیک می کنند.

 

  • استفاده از لوازم قدیمی

ما با استفاده از سلیقه و هنر خود و همچنین استفاده از لوازم کاملاً بلا استفاده در زیرزمین‌ و گنجه های قدیمی مادر بزرگ‌هایمان، می‌توانیم یک فضای کاملاً متفاوت و سنتی در آلاچیق خود ایجاد کنیم. سنت، فرهنگ و اصالت با صنایع دستی ما ارتباط مستقیم دارد.

زمانی که ما از لوازم سنتی قدیمی در باغ خود استفاده می کنیم، بدون شک زیباترین طراحی دکوراسیون را به وجود خواهیم آورد، به گونه ای که نظر هر بیننده ای را به خود جلب خواهند کرد. هنگام طراحی آلاچیق سنتی هیچ مانعی سد راه شما نیست و به راحتی می توانید از لوازم امروزی و مدرن نیز در آن استفاده کنید.

 

  • هماهنگی آلاچیق با محیط

انتخاب طرح آلاچیقی که با محیط هماهنگ باشد و همخوانی داشته باشد و کیفیت مصالح ساخت، از نکات مهمی‌ هستند که قبل از ساخت آلاچیق سنتی باید به آن توجه کرد. نکته دیگر مکانی است که آلاچیق باید در آن نصب ‌شود، همچنین انتخاب نوع متریال باید با شرایط محیطی و جوی و عوامل زیبایی شناختی فضا متناسب و هماهنگ باشد.

 

  • شکل هندسی آلاچیق

آلاچیق‌‌‌های سنتی معمولا شکل هندسی منظم و نمایی چوبی دارند. سقف این نوع، می‌تواند سفالی، بامبو، چوبی و الیاف طبیعی و یا سازه‌‌‌های گنبدی شکل از جنس آجر و یا بتن باشند.

 

  • کفپوش آلاچیق

اگر کفپوش مورد استفاده در آلاچیق سنتی از نوع چوبی است، باید در مقابل میزان تردد، سایش و فشار مقاوم باشد. اگر آلاچیق در فضای باز نصب می‌شود، به هیچ عنوان نباید از چوب هایی مانند ام دی اف استفاده کرد، زیرا این نوع متریال در برابر شرایط محیطی و جوی عمر کوتاهی خواهند داشت.

 

آلاچیق سنتی

تفاوت آلاچیق سنتی با آلاچیق های مدرن و امروزی

سبک سنتی در ساخت سازه های چوبی، معمولا نیازمند هزینه‌های بیشتری است. چون که معمولا نوع سازه از جنس چوب بوده و گاهی نیز دست‌ساز هستند که باعث می‌شود قیمت این سازه تا حدودی بالا باشد.

اما در مورد سبک مدرن نگرانی زیادی در رابطه با هزینه وجود ندارد؛ چرا که طراحی سازه راحت‌تر انجام می شود و در نتیجه نیز هزینه مورد نیاز برای این آلاچیق نسبتا کمتر از سبک سنتی است.

از طرفی نیز سازه مدرن نسبتا مینیمال و ساده است و به همین خاطر نیاز به طراحی پیچیده نیست. همچنین برای سبک‌ مدرن برخلاف سبک سنتی، نیازی به فضای باز بزرگ نیست و این یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آلاچیق سنتی با آلاچیق مدرن است. با توجه به این نکته می‌توان گفت که شاید استفاده از آلاچیق مدرن برای خانه‌های کوچک بهتر باشد.

 

 

سخن پایانی

ساخت آلاچیق سنتی در فضاهای عمومی‌ مانند قهوه خانه‌ها و رستوران‌های سنتی عمومیت بیشتری دارد، اما با توجه به سلیقه افراد و دکوراسیون مورد نظر از انواع طرح آلاچیق سنتی می‌توان در حیاط منزل و ویلاهای خصوصی و همچنین باغ‌ها استفاده کرد و از فضای سنتی و صمیمی آن نهایت لذت را برد.